КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 квітня 2023 року м. Кропивницький Справа № 340/384/23
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Кармазиної Т.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного (письмового) провадження справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 27 травня 2020 року № 23161-5207-1128, прийняте Головним управлінням Державної податкової служби у Кіровоградській області.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що спірним податковим повідомленням-рішенням йому визначено до сплати податкові зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб у розмірі 70 997,30 грн. за 2020 рік в сумі, яке на його думку винесено з порушенням вимог чинного законодавства. Зазначає, що договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером 3510100000:36:260:0006 для розміщення адміністративно-комерційного комплексу, припинений рішенням дев`ятої сесії восьмого скликання Кропивницької міської ради від 02 вересня 2022 року № 1339 Про припинення ОСОБА_1 права користування земельною ділянкою по АДРЕСА_1 . 11 жовтня 2022 року між Кропивницькою міською радою та ОСОБА_1 укладено угоду про розірвання № 7 від 11 жовтня 2022 року договору оренди землі від 23 жовтня 2007 року № 659, за умовами якої розірвано за згодою сторін вищевказаний договір оренди землі від 23 жовтня 2007 року, а також складено акт приймання-передачі земельної ділянки від 11 жовтня 2022 року про те, що орендар ( ОСОБА_1 ) повертає, а орендодавець (Кропивницька міська рада) приймає земельну ділянку загальною площею 0,0245 га за адресою: АДРЕСА_1 ), кадастровий номер 3510100000:36:260:0006. Припинення у ОСОБА_1 права оренди на вищевказану земельну ділянку з кадастровим номером 3510100000:36:260:0006 зареєстровано 17 жовтня 2022 року в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, що підтверджується відповідним витягом від 19 жовтня 2022 року за № 312808808. З огляду на обставини дострокового розірвання договору оренди землі від 23 жовтня 2007 року, позивач звернувся до головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області (далі - головне управління ДПС в області) із заявою від 27 жовтня 2022 року, в якій просив закрити рахунок та перерахувати орендну плату за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 3510100000:36:260:0006 у зв`язку із розірванням договору оренди землі від 23 жовтня 2007 року. Вказує, що він звертався зі скаргою до ДПС України стосовно оскаржуваного рішення, яка залишена без задоволення. Додатково позивач зазначив, що відповідач при нарахуванні йому податкового зобов`язання з орендної плати за 2020 рік виходив із нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що згідно з витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 10 липня 2019 року № 5653 становила 709 973,05 грн. При цьому, зазначає, що податковий орган, який не є суб`єктом цивільно-правових відносин за договором оренди землі, прийнявши оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 27 травня 2020 року №23161-5207-1128 та нарахувавши податкове зобов`язання з орендної плати виходячи із нормативної грошової оцінки 709 973,05 грн., фактично самостійно змінив умови договору в частині збільшення розміру орендної плати, що в свою чергу є порушенням норм матеріального права та умов договору. Крім того, зазначив, що згідно з листом відділу у Кропивницькому районі головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 04 червня 2020 року № 9-11-0.25-206/113-20, виданого на виконання ухвали Кіровоградського окружного адміністративного суду від 25 травня 2020 року в адміністративній справі № 340/3377/19, витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки № 5653 від 10 липня 2019 року виданий на земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_2 , а не на земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_1 (у дворі житлового будинку АДРЕСА_3 ), що знаходиться в користуванні у ОСОБА_1 на підставі договору оренди землі від 23 жовтня 2007 року. Вказує, що ним раніше оскаржувалося аналогічне податкове повідомлення-рішення, із податковим зобов`язанням з орендної плати за 2019 рік, при цьому Третій апеляційний адміністративний суд у постанові від 11 лютого 2022 року в адміністративній справі № 340/3377/19 вказав, що очевидним та зрозумілим є те, що зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки або застосування індексації нормативної грошової оцінки землі не тягне за собою автоматичну зміну умов договору щодо розміру орендної плати і донарахування податковим органом податкового зобов`язання, а є лише підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати шляхом внесення відповідних змін до договору оренди його учасниками. Таким чином, оскаржуване податкове повідомлення-рішення, на думку позивача, є протиправним та підлягає скасуванню.
Ухвалою судді від 06.02.2023 задоволено заяву щодо поновлення процесуального строку, поновлено ОСОБА_1 строк звернення до суду, відкрито провадження у справі, вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (а.с.43).
Представником відповідача надано до суду відзив на позовну заяву, в якому вказав про законність та обґрунтованість оскаржуваного рішення, яке винесене на підставі та у відповідності до норм чинного податкового законодавства. Зазначає, що згідно договору оренди №659 від 23.10.2007 року Кіровоградською міською радою передано в оренду ОСОБА_1 земельну ділянку загальною площею 0,0245га, місце розташування якої: АДРЕСА_1 ), кадастровий номер - 3510100000:36:260:0006, дата державної реєстрації 23.10.2007р. Угодою №7 від 11.10.2022 року розірвано договір оренди, дата реєстрації 17.10.2022 року. Відповідно до п.4 договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та у розмірі 10 % від нормативно грошової оцінки земельної ділянки. Рішенням міської ради м Кропивницького від 12 липня 2018 року №1750 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста. Згідно витягу із технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, нормативно грошова оцінка земельної ділянки за кадастровим номером 3510100000:36:260:0006 становить 709973,05 грн. Розрахунок орендної плати за 2020 рік 709973,05 х10%=70997,30 грн. (а.с.47-48).
З метою повного та об`єктивного з`ясування обставин у справі, ухвалою суду від 09.03.2023 витребувано в Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області інформацію кому і на якій підставі (дата запиту про надання витягу) надавався витяг з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 3510100000:36:260:0006 по АДРЕСА_1 ), що зареєстрований у документообігу Відділу у Кропивницькому районі Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області за №5653 від 10 липня 2019 року та на яку дату встановлена нормативно-грошова оцінка земельної ділянки цим витягом. Також зобов`язано надати витяг з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 3510100000:36:260:0006 по АДРЕСА_1 ), який передував згаданому вище (коли проводилась попередня оцінка і які її результати); надати витяг з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 3510100000:36:260:0006 по АДРЕСА_1 ), що зареєстрований у документообігу Відділу у Кропивницькому районі Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області за №6175 від 14.08.2019 року (а.с.58-59).
На виконання вимог зазначеної ухвали суду Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області надані заява щодо надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та три витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки: №3803 від 28.02.2019, №5653 від 10.07.2019, №6175 від 14.08.2019 (а.с.66-69).
Дослідивши подані позивачем та відповідачем документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов до таких висновків.
Судом встановлено, що Головним управлінням ДПС у Кіровоградській області на підставі пп.54.3.3 п.54.3 ст.54 ПК України, відповідно до п.286.5 ст.286 ПК України винесено податкове повідомлення-рішення від 27.05.2020 року №23161-5207-1128, яким позивачу визначено суму податкового зобов`язання за платежем: орендна плати з фізичних осіб за 2020 рік, на суму 70997,30 грн. (а.с.29), за земельну ділянку площею 245 м2, кадастровий номер 3510100000:36:260:0006, що знаходиться по АДРЕСА_1 (а.с.68).
23 жовтня 2007 року між Кіровоградської міською радою (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) укладено договір оренди землі №659, відповідно до умов якого орендодавець на підставі рішення Кіровоградської міської ради від 28 лютого 2006 року № 1757 Про регулювання земельних відносин, надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розміщення адміністративно-комерційного комплексу, яка знаходиться по АДРЕСА_1 (у дворі житлового будинку АДРЕСА_3 , кадастровий номер - 3510100000:36:260:0006 (а.с.18-21).
Згідно п.3 даного договору строк дії договору сорок дев`ять років (а.с.18).
Відповідно до п.4 орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та розмірі 10% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. На кожен наступний рік орендна плата переглядається протягом січня-лютого такого року, в тому числі у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством (а.с.18).
Договір зареєстрований у Кіровоградській регіональній філії Державного підприємства Центру державного земельного кадастру при Деркомземі України по земельних ресурсах, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 23 жовтня 2007 за № 99 (а.с.20).
В подальшому, речове право оренди позивача щодо вказаної земельної ділянки зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 14.07.2015 (а.с.24).
Згідно витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області №3803 від 28.02.2019 та №6175 від 14.08.2019, нормативна грошова оцінка земельної ділянки за кадастровим - 3510100000:36:260:0006, загальною площею 245 м2, АДРЕСА_1 , становить 709973,05 грн. (а.с.66, 68).
Позивачем подана до ДПС України скарга про скасування податкового повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Кіровоградській області № 23161-5207-1128 від 27 травня 2020 року (а.с.30-31).
Рішенням ДПС України про результати розгляду скарги від 21.07.2020 № 3089/М/99-00-06-02-04-09 скаргу залишено без задоволення, а оскаржуване рішення без змін (а.с.35-36).
При цьому на адвокатський запит надано відповідь від 11.01.2023 № 1014/6/99-00-06-02-02-06, згідно якої рішення від 21.07.2020 № 3089/М/99-00-06-02-04-09 було направлено 21.07.2020 позивачу рекомендованим листом з повідомленням на адресу зазначену у скарзі та повернуто на адресу ДПС з відміткою про причини повернення: за закінченням терміну зберігання (а.с.32-33).
Не погодившись з рішенням про визначення податкового зобов`язання з орендної плати, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Згідно пп.14.1.136 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України (надалі ПК України, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (далі у розділі XII - орендна плата).
Відповідно до п.п.14.1.147 п.14.1 ст.14 ПК України, плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Згідно з п.п.14.1.72. п.14.1 ст.14 ПК України земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (далі - податок для цілей розділу XII цього Кодексу).
Підпунктом 14.1.73. пункту 14.1 статті 14 ПК України визначено, землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.
Згідно з п.269.1 ст.269 ПК України платниками земельного податку є: 269.1.1. власники земельних ділянок, земельних часток (паїв); 269.1.2. землекористувачі.
Відповідно до п.270.1 ст.270 ПК України об`єктами оподаткування є: 270.1.1. земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні; 270.1.2. земельні частки (паї), які перебувають у власності.
Пунктом 271.1 статті 271 ПК України передбачено, що базою оподаткування є: 271.1.1. нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом; 271.1.2. площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.
Згідно з пунктами 288.1, 288.2, 288.3, 288.4 статті 288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.
Платником орендної плати є орендар земельної ділянки.
Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.
Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Відповідно до пункту 288.5 статті 288 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою за розмір земельного податку: 288.5.1. для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; 288.5.2. не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Тобто, законодавець визначив нижню та верхню граничні межі річної суми платежу по орендній платі за земельні ділянки незалежно від того, чи збігається її розмір із визначеним у договорі.
Таким чином, річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам пункту 288.5 статті 288 цього Кодексу та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати. При цьому, виходячи із принципу пріоритетності норм ПК України над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у його пункті 5.2 статті 5, до моменту внесення до такого договору відповідних змін розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 цього Кодексу.
Така правова позиція щодо застосування зазначених норм матеріального права вже була неодноразово висловлена у постановах Верховного Суду, зокрема, від 24.01.2018 у справі №817/206/15, від 07.03.2018 у справі №813/6875/14, від 28.03.2019 у справі № 814/1834/16, від 01.10.2019 у справі №824/2644/14-а.
Пунктом 288.7 статті 288 ПК України передбачено, що податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285 - 287 цього розділу.
Відповідно до статті 285 ПК України базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік. Базовий податковий (звітний) рік починається 1 січня і закінчується 31 грудня того ж року (для новостворених підприємств та організацій, а також у зв`язку із набуттям права власності та/або користування на нові земельні ділянки може бути меншим 12 місяців).
Пунктом 286.5 статті 286 ПК України нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки), які надсилають платнику податку у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу.
У разі переходу права власності на земельну ділянку від одного власника - юридичної або фізичної особи до іншого протягом календарного року податок сплачується попереднім власником за період з 1 січня цього року до початку того місяця, в якому припинилося його право власності на зазначену земельну ділянку, а новим власником - починаючи з місяця, в якому він набув право власності.
У разі переходу права власності на земельну ділянку від одного власника - фізичної особи до іншого протягом календарного року контролюючий орган надсилає (вручає) податкове повідомлення-рішення новому власнику після отримання інформації про перехід права власності.
Якщо такий перехід відбувається після 1 липня поточного року, контролюючий орган надсилає (вручає) попередньому власнику нове податкове повідомлення-рішення. Попереднє податкове повідомлення-рішення вважається скасованим (відкликаним).
Згідно з п.287.1 ст.287 ПК України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році.
Облік фізичних осіб - платників податку і нарахування відповідних сум проводяться контролюючими органами за місцем знаходження земельної ділянки щороку до 1 травня (пункт 287.2 статті 287 ПК України).
Пунктом 287.5 статті 287 ПК України передбачено, що податок фізичними особами сплачується протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення.
У разі надання в оренду земельних ділянок (у межах населених пунктів), окремих будівель (споруд) або їх частин власниками та землекористувачами, податок за площі, що надаються в оренду, обчислюється з дати укладення договору оренди земельної ділянки або з дати укладення договору оренди будівель (їх частин) (п.287.7 ст.287 ПК України).
Пунктом 289.1 статті 289 ПК України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Відповідно до статей 13, 14 Закону України Про оренду землі договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Істотними умовами договору оренди землі є зокрема орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Відповідно до статті 21 цього Закону розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Згідно зі статтями 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Верховний Суд України, усуваючи розбіжності у застосуванні вказаних норм права, у постановах від 08.06.2016 року (справа №21-804а16), від 12.09.2017 року (справа №2а-10596/12/2670) вказав, що аналіз цим норм дає можливість визначити, хто саме є платником земельного податку, що є об`єктом оподаткування, з якого моменту виникає (набувається, переходить) обов`язок сплати цього податку, подію (явище), з якою припиняється його сплата, умови та підстави сплати цього платежу у разі вчинення правочинів із земельною ділянкою чи будівлею (її частиною), які на ній розташовані.
З огляду на викладене, суд звертає увагу, що у розумінні положень пп.14.1.72, 14.1.73 п.14.1 ст.14, пп. 269.1.1, 269.1.2 п. 269.1 ст.269, пп.270.1.1, 270.1.2 п.270.1 ст.270, п.287.7 ст.287 ПК України платником земельного податку є власник земельної ділянки або землекористувач, якими може бути фізична чи юридична особа. Обов`язок сплати цього податку для його платника виникає з моменту набуття (переходу) в установленому законом порядку права власності на земельну ділянку чи права користування нею і триває до моменту припинення (переходу) цього права.
Крім того, зміст наведених норм у сукупності дає підстави для висновку, що для визначення розміру орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. При цьому законодавцем визначено нижню (а в деяких випадках і верхню) граничну межу ставки орендної плати за земельні ділянки, незалежно від того, чи збігається її розмір із визначеним у договорі. Так, незалежно від того, чи вносилися зміни до змісту договору оренди в частині встановлення ставки або розміру орендної плати, ПК України вимагає, щоб річна сума платежу була не меншою розміру земельного податку, встановленого для земель сільськогосподарського призначення, й трикратного розміру земельного податку - для інших категорій земель (до 01 квітня 2014 року), та 3 % нормативної грошової оцінки (з 01 квітня 2014 року).
Нарахування фізичним особам сум земельного податку проводиться контролюючим органом на підставі даних ДЗК та з використанням нормативної грошової оцінки земельних ділянок, визначеної у встановленому порядку.
Такий висновок викладено у постанові Верховного Суду від 13.07.2022 у справі №160/10944/20.
Дані державного земельного кадастру - сукупність відомостей і документів про місце розташування та правовий режим земельних ділянок, їх оцінку, класифікацію земель, кількісну та якісну характеристики, розподіл серед власників землі та землекористувачів, підготовлених відповідно до закону (підпункт 14.1.42 пункту 14.1 статті 14 ПК України).
Відповідно до статті 1 Закону України "Про оцінку земель" від 11 грудня 2003 року №1378-IV (далі - Закон №1378-IV) нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Згідно з абзацом 3 частини 1 статті 13 Закону №1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
За змістом частини 2 статті 20 Закону №1378-IV дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (частина 3 статті 23 Закону №1378-IV).
Частиною 1 статті 15 Закону України "Про Державний земельний кадастр" від 07 липня 2011 року №3613-VI (далі - Закон N 3613-VI) передбачено, що до Державного земельного кадастру включаються такі відомості про земельні ділянки: кадастровий номер; місце розташування; опис меж; площа; міри ліній по периметру; координати поворотних точок меж; дані про прив`язку поворотних точок меж до пунктів державної геодезичної мережі; дані про якісний стан земель та про бонітування ґрунтів; відомості про інші об`єкти Державного земельного кадастру, до яких територіально (повністю або частково) входить земельна ділянка; цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель); склад угідь із зазначенням контурів будівель і споруд, їх назв; відомості про обмеження у використанні земельних ділянок; відомості про частину земельної ділянки, на яку поширюється дія сервітуту, договору суборенди земельної ділянки; нормативна грошова оцінка; інформація про документацію із землеустрою та оцінки земель щодо земельної ділянки та інші документи, на підставі яких встановлено відомості про земельну ділянку.
Відповідно до частини 1 статті 38 Закону №3613-VI відомості Державного земельного кадастру надаються державними кадастровими реєстраторами у формі: витягів з Державного земельного кадастру про об`єкт Державного земельного кадастру; довідок, що містять узагальнену інформацію про землі (території) за формою, встановленою Порядком ведення Державного земельного кадастру; викопіювань з кадастрової карти (плану) та іншої картографічної документації Державного земельного кадастру. Користування відомостями Державного земельного кадастру може також здійснюватися у формі надання доступу до нього в режимі читання.
Орендна плата за користування землею комунальної власності за своїм правовим статусом є обов`язковим платежем, який орендар вносить орендодавцю, а також це і загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку.
Подвійний статус орендної плати зумовлює ту обставину, що при визначенні її розміру, окрім норм цивільного, земельного законодавства та Закону №161-XIV необхідно враховувати і вимоги ПК України.
Тобто, при визначенні розміру орендної плати, у випадку передачі в оренду земель комунальної власності, має враховуватися нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства, а річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території, однак і не може перевищувати 12 % нормативної грошової оцінки.
Подібний правовий висновок викладено в постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021 у справі №635/4233/19.
Крім того, слід вказати, що витяг з технічної документації про грошову оцінку землі носить інформаційний характер та є документом, який оформлюється за результатом проведення нормативної грошової оцінки, відображаючи дані стосовно конкретної земельної ділянки.
Більше того, використовувані податковим органом відомості про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що перебувала в користуванні позивача, відповідають наведеним у витягах Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, наданих на запит як позивача так й податкової, а також і суду, жодних доказів на спростування такої інформації, зокрема, що відповідачем застосовано інший розмір нормативно-грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 3510100000:36:260:0006, що розташована за адресою АДРЕСА_1 ), позивачем до матеріалів справи не подано.
Про можливість використання податковим органом лише інформації, відображеної в державному земельному кадастрі, Верховний Суд також вказував у постановах від 13 травня 2021 року (справа № 826/13362/17), від 18 листопада 2021 року (справа №160/7381/19).
Згідно з підпунктом 54.3.3 пункту 54, пунктом 54.5 статті 54 ПК України контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, якщо згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань з окремого податку або збору, застосування штрафних (фінансових) санкцій та пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган.
Якщо згідно з нормами цієї статті сума грошового зобов`язання розраховується контролюючим органом, платник податків не несе відповідальності за своєчасність, достовірність і повноту нарахування такої суми, проте несе відповідальність за своєчасне та повне погашення нарахованого узгодженого грошового зобов`язання і має право оскаржити зазначену суму в порядку, встановленому цим Кодексом.
Позивач посилається на рішення дев`ятої сесії восьмого скликання Кропивницької міської ради від 02 вересня 2022 року № 1339 Про припинення ОСОБА_1 права користування земельною ділянкою по АДРЕСА_1 (у дворі житлового будинку АДРЕСА_3 ), відповідно до якого розірвано за згодою сторін договір оренди землі від 23 жовтня 2007 року (пункт 1) та зобов`язано ОСОБА_1 у місячний строк з моменту прийняття цього рішення звернутися до Кропивницької міської ради для укладення угоди про припинення договору оренди землі та після її підписання зареєструвати в установленому законом порядку (пункт 2) (а.с. 25).
11 жовтня 2022 року між Кропивницькою міською радою та ОСОБА_1 укладено угоду про розірвання № 7 від 11 жовтня 2022 року договору оренди землі від 23 жовтня 2007 року № 659, за умовами якої розірвано за згодою сторін вищевказаний договір оренди землі від 23 жовтня 2007 року, а також складено акт приймання-передачі земельної ділянки від 11 жовтня 2022 року стосовно того, що орендар ( ОСОБА_1 ) повертає, а орендодавець (Кропивницька міська рада) приймає земельну ділянку загальною площею 0,0245 га за адресою: АДРЕСА_1 ), кадастровий номер 3510100000:36:260:0006 (а.с.26, 26зв).
Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, 17 жовтня 2022 року позивачем припинено оренду земельної ділянки загальною площею 0,0245 га за адресою: АДРЕСА_1 ), кадастровий номер 3510100000:36:260:0006 (а.с. 27).
З огляду на викладене, судом встановлено, що договір оренди земельної ділянки № 659, укладений 23 жовтня 2007 року між Кіровоградської міською радою (Орендодавець) та ОСОБА_1 (Орендар), станом на час виникнення спірних правовідносин, був чинним, тому у 2020 році у позивача наявне податкове зобов`язання з орендної плати.
Також позивач зазначає, що протягом терміну дії вказаного договору оренди землі від 23 жовтня 2007 року між орендодавцем та орендарем не укладалася додаткова угода щодо перегляду розміру орендної плати за користування земельною ділянкою. Тому, на думку позивача податковий орган, який не є суб`єктом цивільно-правових відносин за договором оренди землі, прийнявши оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 27 травня 2020 року № 23161-5207-1128 та нарахувавши податкове зобов`язання з орендної плати виходячи із нормативної грошової оцінки 709 973,05 грн., фактично самостійно змінив умови договору в частині збільшення розміру орендної плати, що в свою чергу є порушенням норм матеріального права та умов договору.
Натомість суд не погоджується із зазначеними доводами позивача, про що зазначалося вище та вказує, що рішенням міської ради м Кропивницького від 12 липня 2018 року №1750 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста.
Судом раніше зазначалось, що з метою повного та об`єктивного з`ясування обставин у справі, ухвалою суду від 09.03.2023 витребувано в Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області інформацію кому і на якій підставі (дата запиту про надання витягу) надавався витяг з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 3510100000:36:260:0006 по АДРЕСА_1 ), що зареєстрований у документообігу Відділу у Кропивницькому районі Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області за №5653 від 10 липня 2019 року та на яку дату встановлена нормативно-грошова оцінка земельної ділянки цим витягом. Також зобов`язано надати витяг з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 3510100000:36:260:0006 по АДРЕСА_1 ), який передував згаданому вище (коли проводилась попередня оцінка і які її результати); надати витяг з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 3510100000:36:260:0006 по АДРЕСА_1 ), що зареєстрований у документообігу Відділу у Кропивницькому районі Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області за №6175 від 14.08.2019 року (а.с. 58-59).
На виконання вимог зазначеної ухвали суду Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області, в тому числі надано заяву позивача №ЗВ-9804478272019 від 27.02.2019 щодо надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (а.с.69), а також витяг Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 3803 від 28.02.2019 з кадастровим номером 3510100000:36:260:0006 по АДРЕСА_1 ), яка становить 709973,05 грн. (а.с.66). Додатково також наданий витяг Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 6175 від 14.08.2019 з кадастровим номером 3510100000:36:260:0006 по АДРЕСА_1 ), яка становить 709973,05 грн. (а.с.68).
Крім того, Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області у листі від 16.03.2023 повідомлено, що відповідно до інформації з програмного забезпечення діловодства відділу №2 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області "ДокПроф" витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №5653 від 10.07.2019 надавався за запитом ГУ ДФС в області на земельну ділянку з кадастровим номером 3510100000:37:329:0082. (а.с.64)
Додатково суд зазначає, що відповідно до п. 4 договору оренди землі № 659 від 23.10.2007 орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та розмірі 10 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. На кожен наступний рік орендна плата переглядається протягом січня-лютого такого року, в тому числі у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством (а.с.18), а тому відповідач правомірно нарахував позивачу податкове зобов`язання, з урахуванням нормативної грошової оцінки земельної ділянки та коефіцієнта індексації, який на 2020 рік визначено 1,0.
Тому розрахунок орендної плати за земельну ділянку з кадастровим номером 3510100000:36:260:0006 по АДРЕСА_1 ) за 2020 рік 709973,05х 10% становив 70997,30 грн.
З огляду на викладене, відповідачем правомірно винесено податкове повідомлення-рішення по орендній платі з фізичних осіб за 2020 рік та визначено грошове зобов`язання у розмірі 70997,30 грн. податковим повідомленням-рішенням №23161-5207-1128 від 27.05.2020.
Стосовно доводів позивача, щодо встановлених обставин Третім апеляційним адміністративним суд у постанові від 11 лютого 2022 року в адміністративній справі №340/3377/19 вказав, що вони для суду є преюдиційними, тобто приймаються без доказування та перевірки фактів. Натомість, позивачем оскаржувалось у зазначеній справі, податкове зобов`язання за інший податковий період. Крім того, даним рішенням у колегії суддів виникли питання щодо витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки за № 5653 від 10.07.2019, оскільки був виданий на земельну ділянку за адресою: м. Кропивницький, вул. Космонавта Попова, 26, к. 1 (а.с.41), натомість у даній адміністративній справі, суд керувався інформацією з інших витягів з дійсною адресою орендованої земельної ділянки.
Суд не враховує посилання позивача на правовий висновок Верховного Суду, викладений у постанові 20 червня 2018 року у справі № 813/3819/17, оскільки правовідносини у цій справі не є подібними до справи, що розглядається. Так, відповідно до правової позиції Верховного Суду, викладеній у справі №813/3819/17, зміна індексації нормативної грошової оцінки є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати, шляхом внесення відповідних змін до договорів оренди землі його учасниками; зазначене, за висновком суду, не тягне автоматичну зміну умов договорів щодо розміру орендної плати. Отже, у справі №813/3819/17 судом досліджувалися питання, пов`язані з проведенням індексації розміру орендної плати, порядок здійснення якої не врегульовано податковим законодавством і є істотною умовою договору оренди землі.
Такий висновок викладено у постанові Верховного Суду від 21.06.2022 року у справі №160/3248/20.
Отже, суд, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, дійшов висновку, що доводи позивача про протиправність оскаржуваного податкового повідомлення-рішення є необґрунтованими та спростовуються наявними в матеріалах справи доказами, що свідчить про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Керуючись ст.ст.132, 139, 242-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_4 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області (25006, м. Кропивницький, вул. Велика Перспективна, 55, ЄДРПОУ 43142606) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 - 297 КАС України.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду Т.М. КАРМАЗИНА
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.04.2023 |
Оприлюднено | 04.05.2023 |
Номер документу | 110580132 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Т.М. КАРМАЗИНА
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні