Постанова
від 24.04.2023 по справі 917/253/20
СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 квітня 2023 року м. Харків Справа № 917/253/20

Колегія суддів Східного апеляційного господарського суду у складі:

головуючий суддя Россолов В.В., суддя Хачатрян В.С., суддя Склярук О.І.,

за участю секретаря судового засідання Беккер Т.М.,

за участю представника фізичної особи - підприємця Долошка Олександра Васильовича та представника Харківської обласної прокуратури,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Східного апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Полтавської обласної прокуратури (вх. №582 П/1) на рішення Господарського суду Полтавської області від 16.02.2023 у справі № 917/253/20,

за позовом Лубенської місцевої прокуратури Полтавської області в інтересах Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області

третя особа на стороні позивача Лохвицька міська рада

до Миргородської районної державної адміністрації,

Фізичної особи - підприємця Долошка Олександра Васильовича

про визнання недійсними договорів оренди земельних ділянок,

ВСТАНОВИЛА:

Лубенська місцева прокуратура Полтавської області звернулася з позовом в інтересах Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області до Лохвицької районної державної адміністрації Полтавської області та Фізичної особи - підприємця Долошка Олександра Васильовича, в якій просить суд:

1. Визнати договір оренди землі, укладений Лохвицькою районною державною адміністрацією (м. Лохвиця, вул. Перемоги 1, ЄДРПОУ 04057273) та Фізичною особою - підприємцем Долошком Олександром Васильовичем ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) 23.11.2018 щодо земельних ділянок площею: 8,3235 - кадастровий номер 5322688400:00:002:1081, 5,6782 га - кадастровий номер 5322688400:00:002:1079, 0,9884 га - кадастровий номер 5322688400:00:002:1082, 7,5204 га - кадастровий номер 5322688400:00:002:1078, 34,1667 га - кадастровий номер 5322688400:00:002:1076, 16,4191 га - кадастровий номер 5322688400:00:002:1077, 12,0009 га - кадастровий номер 5322688400:00:004:0409, розташованих в адміністративних межах Яхниківської сільської ради Лохвицького району недійсним та припинити його на майбутнє;

2. Визнати договір оренди землі, укладений Лохвицькою районною державною адміністрацією (м. Лохвиця, вул. Перемоги 1, ЄДРПОУ 04057273) та Фізичною особою - підприємцем Долошком Олександром Васильовичем ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) 23.11.2018 щодо земельних ділянок площею: 83,8295 - кадастровий номер 5322688400:00:004:0411; 3,1425 га - кадастровий номер 5322688400:00:002:1080; 0,9819 га - кадастровий номер 5322688400:00:001:4126; 3,9281 га - кадастровий номер 5322688400:00:004:0410, розташованих в адміністративних межах Яхниківської сільської ради Лохвицького району недійсним та припинити його на майбутнє.

Прокурор, обґрунтовуючи позовні вимоги, зазначає, що Лохвицька районна державна адміністрація перевищила свої повноваження, надані в галузі земельних відносин, та в порушення вимог статей 17, 122 Земельного кодексу України розпорядилася землями без належних на те повноважень, оскільки землі КСП "Дружба" вже були розподілені між громадянами, а передані в оренду землі належать до державної форми власності, розпорядження якими не належить до її компетенції. Вказує про відсутність у КСП "Дружба" нерозподілених земельних ділянок сільськогосподарського призначення, а тим більше ріллі, яку Лохвицькою РДА передано в оренду ФОП Долошку О. В. на підставі договорів оренди.

Також, прокурор вказує, що всупереч вимогам законодавства проєкти землеустрою щодо відведення земельних ділянок ФОП Долошку О. В., перед укладенням договорів оренди не виготовлялись, у встановленому законом порядку, не погоджувались та рішення відповідного органу про передання земельних ділянок після затвердження проєктів відведення уповноваженим органом, не приймалось, що також підтверджується актом перевірки ГУ Держгеокадастру у Полтавській області № 87-ДК/0205/АП/09/01/-19 від 28.02.2019.

Крім того, прокурор зазначає, що набуттю права оренди земельної ділянки державної або комунальної власності передує проведення земельних торгів, за результатами яких приймається рішення органом державної влади або місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, чи укладається договір купівлі - продажу права оренди з наступним укладенням договору оренди земельної ділянки. Аукціон, щодо передачі в оренду спірних земельних ділянок державної власності не проводився, що є порушенням зазначених вище норм.

Земельні ділянки передано в оренду на підставі договорів, що не відповідають формі встановленій законом, зокрема, і вказаній постанові Кабінету Міністрів України та без розроблення агротехнічних паспортів, що також підтверджується актом перевірки ГУ Держгеокадастру в Полтавській області № 87-ДК/0205/АП/09/01/-19 від 28.02.2019.

Рішенням Господарського суду Полтавської області від 16.02.2023 у справі № 917/253/20 відмовлено в задоволенні позовних вимог.

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог суд першої інстанції виходив з того, що прокурор до матеріалів справи не надав документів щодо розподілу земельних ділянок, список осіб, що взяли участь у розподілі, схеми розташування земельних ділянок згідно з проєктом із зазначенням номерів земельних ділянок та номерів їх власників (за списком), інформації щодо кількості зареєстрованих державних актів на право власності на земельну ділянку власникам земельних часток (паїв), з якого можна було б встановити, яка площа земельних ділянок була розподілена, яка кількість осіб брала участь у розподілі земельних часток (паїв), яка кількість осіб отримала державні акти.

Також суд першої інстанції вказав про відсутність доказів належності спірних земельних ділянок саме до державної форми власності.

Полтавська обласна прокуратура з відповідним рішенням суду не погодилась, звернулась з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом матеріального та процесуального права, просить його скасувати, прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити.

В обгрунтуванні апеляційної скарги наголошує, що Лохвицька районна державна адміністрація перевищила свої повноваження, надані в галузі земельних відносин, та в порушення вимог статей 17, 122 Земельного кодексу України розпорядилася землями без належних на те повноважень, оскільки землі КСП "Дружба" вже були розподілені між громадянами, а передані в оренду землі належать до державної форми власності, розпорядження якими не належить до її компетенції.

Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 31.03.2023 у справі №917/253/20 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Полтавської обласної прокуратури на рішення Господарського суду Полтавської області від 16.02.2023 у справі № 917/253/20, призначено розгляд апеляційної скарги Полтавської обласної прокуратури на рішення Господарського суду Полтавської області від 16.02.2023 у справі № 917/253/20 на 24.04.2023 о 11:00 годині у приміщенні Східного апеляційного господарського суду за адресою: 61058, місто Харків, проспект Незалежності, 13, 1-й поверх, в залі засідань № 131, запропоновано учасникам справи подати відзиви на апеляційну скаргу, які повинні відповідати вимогам ч.2 статті 263 Господарського процесуального кодексу України, а також докази надсилання (надання) копії відзиву та доданих до нього документів апелянтові, роз`яснено учасникам справи, що в умовах дії режиму воєнного стану, з міркувань безпеки та враховуючи приписи ст.3 Конституції України, розгляд апеляційної скарги може бути перенесений на іншу дату, запропоновано учасникам справи заздалегідь визначитися із бажанням та можливістю взяти участь у судовому засіданні, про що письмово повідомити Східний апеляційний господарський суд, явку представників учасників справи визнано необов`язковою, запропоновано учасникам справи для прискорення документообігу в межах цієї справи, надсилати їх з використанням програми "Електронний суд" (за умов відповідної реєстрації) або скеровувати документи з засвідченням електронним цифровим підписом уповноваженої особи на електронну адресу Східного апеляційного господарського суду: inbox@eag.court.gov.ua, витребувано у Господарського суду Полтавської області матеріали справи №917/253/20.

У судове засідання, яке відбулось 24.04.2023, зявились представник фізичної особи - підприємця Долошка Олександра Васильовича та представник Харківської обласної прокуратури.

Проаналізувавши матеріали справи колегія суддів встановила такі обставини спору.

Розпорядженнями голови Лохвицької районної державної адміністрації (далі - Лохвицької РДА) № 394 від 04.08.2018 та № 415 від 18.10.2018 надано дозвіл Фізичній особі - підприємцю Долошку Олександру Васильовичу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянок в натурі (на місцевості) для користування на умовах оренди орієнтовними площами 12,5 га, 5,61 га, 1,00 га, 8,33 га, 7,62 га, 35,68 га, 16,19 га та 1,61 га 3,17 га, 0,98 га, 3,70 га, 4,00 га ріллі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель категорії нерозподілених земельних ділянок, які розташовані в адміністративно - територіальному підпорядкуванні Яхниківської сільської ради Лохвицького району Полтавської області.

Розпорядженням голови Лохвицької РДА № 465 від 23.11.2018 затверджено технічну документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) із земель категорії нерозподілених земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва для користування на умовах оренди ФОП Долошку О. В. на території Яхниківської сільської ради та надано в оренду земельні ділянки загальною площею 85,0972 га ріллі, зокрема площею: 8,3235 - кадастровий номер 5322688400:00:002:1081, 5,6782 га - кадастровий номер 5322688400:00:002:1079, 0,9884 га - кадастровий номер 5322688400:00:002:1082, 7,5204 га - кадастровий номер 5322688400:00:002:1078, 34,1667 га - кадастровий номер 5322688400:00:002:1076, 16,4191 га - кадастровий номер 5322688400:00:002:1077, 12,0009 га - кадастровий номер 5322688400:00:004:0409.

23.11.2018 на підставі вказаного розпорядження Лохвицька РДА (далі - Орендодавець) та ФОП Долошко О. В. (далі - Орендар) уклали договір оренди землі.

Відповідно до пункту 1 зазначеного договору Орендодавець надає, а Орендар приймає у строкове платне користування земельні ділянки сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що належать Орендодавцю на праві розпоряджатися даною земельною ділянкою відповідно до статті 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних ділянок часток (паїв)" та відповідно до пункту 12 "Порядку організації робіт та методики розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв)", затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 04.02.2004 № 122 з кадастровими номерами:

площею 8,3235 га кадастровий номер 5322688400:00:002:1081;

площею 5,6782 га кадастровий номер 5322688400:00:002:1079;

площею 0,9884 га кадастровий номер 5322688400:00:002:1082;

площею 7,5204 га кадастровий номер 5322688400:00:002:1078;

площею 34,1667 га кадастровий номер 5322688400:00:002:1076;

площею 16,4191 га кадастровий номер 5322688400:00:002:1077;

площею 12,0009 га кадастровий номер 5322688400:00:004:0409,

які розташовані на території адміністративного підпорядкування Яхниківської сільської ради Лохвицького району Полтавської області.

В оренду передаються земельні ділянки загальною площею 85,0972 га, у тому числі 85,0972 га ріллі із земель категорії нерозподілених земельних часток (паїв).

На земельних ділянках відсутні об`єкти нерухомого майна, а також інші об`єкти інфраструктури, з визначенням нормативної грошової оцінки ділянок на дату укладання договору; договір укладено строком на 21 рік - до 22.11.2039 (пункти 2, 3, 4, 8 договору).

Умовами пункту 24 договору обумовлено, що передача в оренду земельних ділянок не є підставою для припинення або зміни обмежень (обтяжень) та інших прав третіх осіб на цю ділянку. Дія договору припиняється у разі, зокрема, в момент переоформлення у власність орендовані земельні ділянки правонаступниками та/або спадкоємцями/спадкоємцем, та /або прийняття відповідного рішення загальними зборами власників земельних часток (паїв) та їх спадкоємців, загальних зборів членів підприємства, зборів уповноважених або створеного ними органу управління, якому передано окремі функції по господарському управлінню колективним майном (пункт 34 договору).

Право оренди земельних ділянок, зареєстровано Державним реєстратором Виконавчого комітету Лохвицької міської ради 27.11.2018 за № 2964760, 27.11.2018 за № 29165161, 27.11.2018 за № 29165558, 27.11.2018 за № 29166047, 27.11.2018 за № 29166597, 27.11.2018 за № 29170324, 10.12.2018 за № 29401356 відповідно.

Також, розпорядженням голови Лохвицької РДА № 464 від 23.11.2018 затверджено технічну документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) із земель категорії нерозподілених земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва для користування на умовах оренди ФОП Долошку О. В. на території Яхниківської сільської ради та надано в оренду земельні ділянки загальною площею 11,8820 га ріллі, зокрема площею: 3,8295 - кадастровий номер 5322688400:00:004:0411; 3,1425 га - кадастровий номер 5322688400:00:002:1080; 0,9819 га- кадастровий номер 5322688400:00:001:4126; 3,9281 га - кадастровий номер 5322688400:00:004:0410.

23.11.2018 на підставі вказаного розпорядження № 464 Лохвицькою РДА (далі - Орендодавець) та ФОП Долошко О. В. (далі - Орендар) уклали договір оренди вказаних земельних ділянок загальною площею 11,8820 га, які розташовані на території Яхниківської сільської ради Лохвицького району за межами населеного пункту.

В оренду передаються земельні ділянки загальною площею 11,8820 га, у тому числі 11,8820 га ріллі із земель категорії нерозподілених земельних часток (паїв), на яких відсутні об`єкти нерухомого майна, а також інші об`єкти інфраструктури, з визначенням нормативної грошової оцінки ділянок на дату укладання договору; договір укладено строком на 21 рік до 22.11.2039 (пункти 2, 3, 4, 8 договору).

Умовами пункту 24 договору обумовлено, що передача в оренду земельних ділянок не є підставою для припинення або зміни обмежень (обтяжень) та інших прав третіх осіб на цю ділянку.

Відповідно до пункту 34 договору дія договору припиняється у разі, зокрема, в момент переоформлення у власність орендовані земельні ділянки правонаступниками та/або спадкоємцями/спадкоємцем, та/або прийняття відповідного рішення загальними зборами власників земельних часток (паїв) та їх спадкоємців, загальних зборів членів підприємства, зборів уповноважених або створеного ними органу управління, якому передано окремі функції по господарському управлінню колективним майном.

Право оренди зареєстровано Державним реєстратором Виконавчого комітету Лохвицької міської ради 26.11.2018 за № 29162870, 26.11.2018 за № 29163291, 26.11.2018 за № 29163609, 26.11.2018 за № 29164220.

ГУ Держгеокадастру у Полтавській області проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства Лохвицькою РДА під час розпорядження земельними ділянками на території Яхниківської сільської ради за результатами, якої 28.02.2019 складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки № 87-ДК/0205/АП/09/01-19.

Актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту оренди - земельної ділянки від 28.02.2019 № 87-ДК/0205/АП/09/01-19 встановлено, що розпорядження голови Лохвицької районної державної адміністрації № 394 від 04.10.2018, № 415 від 18.1.2018, № 465 від 23.11.2018 та № 464 від 23.11.2018 прийняті, а договори оренди землі від 23.11.2018 укладено не у відповідності до вимог статей 17, 79-1, 122, 123, 124 та 134 Земельного кодексу України.

Листом від 09.04.2019 № 7-16-0.14-2160/2-19 ГУ Держгеокадастру у Полтавській області повідомило Прокуратуру Полтавської області, що спірні земельні ділянки загальною площею 96,992 га ріллі, розташовані за межами населених пунктів на території Яхниківської сільської ради Лохвицького району Полтавської області, надані у користування Лохвицькою РДА всупереч вимог статей 17, 79-1, 122, 123, 124, 134 Земельного кодексу України.

Відповідно до листа відділу у Лохвицькому районі ГУ Держгеокадастру у Полтавській області від 02.10.2019 № 553/110-19 земельні ділянки зазначені, зокрема, в акті перевірки 28.02.2019 № 87-ДК/0205/АП/09/01/-19 належать до земель державної форми власності. Рішення про розпаювання земель КСП "Дружба" та проєкт поділу земель колективної власності колишнього КСП "Дружба" на земельні частки (паї) у місцевому фонді документації із землеустрою відділу відсутні. Згідно з Книгою реєстрації сертифікатів на право на земельну частку (пай), що видаються Лохвицькою РДА на території Яхниківської сільської ради зареєстровано 790 сертифікатів на право на земельну частку (пай) із земель КСП "Дружба". Книга записів (реєстрації) державних актів на право приватної власності на землю на території Яхниківської сільської ради Лохвицького району у відділі відсутня.

Прокурор надав лист Виконавчого комітету Лохвицької міської ради вих. № 03-01/997 від 10.08.2022 (а. с. 5 том ІІ), у якому зазначено, що розпорядником земельних ділянок, вказаних у листі Прокуратури від 09.08.2022 № 54/2-411 вих. 22 є Лохвицька міська рада. У Додатку до Акту від 04.12.2020 та наказу від 04.12.2020 № 21-ОТГ про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність земельні ділянки, зазначені у листі прокуратури відсутні.

Відповідно до "Інформації про земельні ділянки" з кадастровими номерами 5322688400:00:002:1081, 5322688400:00:002:1079, 5322688400:00:002:1082, кадастровий номер 5322688400:00:002:1077, 5322688400:00:004:0409 (а. с. 6 - 16 том ІІ), долученої прокурором в якості доказів, у розділі "Власність" зазначено: "Не визначена".

Звертаючись з позовною заявою прокурор вказує, що Лохвицька районна державна адміністрація перевищила свої повноваження, надані в галузі земельних відносин, та в порушення вимог статей 17, 122 Земельного кодексу України розпорядилася землями без належних на те повноважень, оскільки землі КСП "Дружба" вже були розподілені між громадянами, а передані в оренду землі належать до державної форми власності, розпорядження якими не належить до її компетенції. Вказує про відсутність у КСП "Дружба" нерозподілених земельних ділянок сільськогосподарського призначення, а тим більше ріллі, яку Лохвицькою РДА передано в оренду ФОП Долошку О. В. на підставі договорів оренди.

Також, прокурор вказує, що всупереч вимогам законодавства проєкти землеустрою щодо відведення земельних ділянок ФОП Долошку О. В., перед укладенням договорів оренди не виготовлялись, у встановленому законом порядку, не погоджувались та рішення відповідного органу про передання земельних ділянок після затвердження проєктів відведення уповноваженим органом, не приймалось, що також підтверджується актом перевірки ГУ Держгеокадастру у Полтавській області № 87-ДК/0205/АП/09/01/-19 від 28.02.2019.

Крім того, прокурор зазначає, що набуттю права оренди земельної ділянки державної або комунальної власності передує проведення земельних торгів, за результатами яких приймається рішення органом державної влади або місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, чи укладається договір купівлі - продажу права оренди з наступним укладенням договору оренди земельної ділянки. Аукціон, щодо передачі в оренду спірних земельних ділянок державної власності не проводився, що є порушенням зазначених вище норм. Земельні ділянки передано в оренду на підставі договорів, що не відповідають формі встановленій законом, зокрема, і вказаній постанові Кабінету Міністрів України та без розроблення агротехнічних паспортів, що також підтверджується актом перевірки ГУ Держгеокадастру в Полтавській області № 87-ДК/0205/АП/09/01/-19 від 28.02.2019.

Надаючи правову кваліфікацію спріним правовідносинам колегія суддів зазначає про таке.

З матеріалів справи вбачається, що предметом позову є вимоги про визнання договорів оренди землі недійсними.

Підставою позовних вимог є те, що відповідач 1 - Лохвицька районна державна адміністрація, як вважає прокурор, з перевищенням повноважень розпорядився земельними ділянками державної форми власності.

Відповідно до статті 84 Земельного кодексу України у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.

Згідно з частиною третьою статті 215 Цивільного кодексу України якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна зі сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин). Недійсний правочин не створює наслідків, крім пов`язаних з його недійсністю (частина перша статті 216 ЦК України).

За змістом положень частини першої статті 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, установлених частинами першою-третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу (зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним та відповідати його внутрішній волі, правочин має вчинятися у формі, встановленій законом, бути спрямований на настання реальних правових наслідків, що обумовлені ним. Правочин, що вчиняється батьками (усиновлювачами) не може суперечити правам та інтересам їхніх малолітніх, неповнолітніх та непрацездатних дітей).

У частині 2 статті 19 Конституції України встановлкено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з пунктом 7 статті 13 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить, окрім іншого, вирішення питань використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля.

Пунктом 2 статті 21 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" передбачено, що місцева державна адміністрація розпоряджається землями державної власності відповідно до закону.

За приписами статті 17 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент прийняття розпоряджень та укладення оспорюваних договорів) до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить, зокрема, розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом; участь у розробленні та забезпеченні виконання загальнодержавних і регіональних (республіканських) програм з питань використання та охорони земель; координація здійснення землеустрою та державного контролю за використанням та охороною земель; координація діяльності державних органів земельних ресурсів; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Відповідно до частини 3 статті 122 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент прийняття розпоряджень та укладення оспорюваних договорів) районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) ведення водного господарства; б) будівництва об`єктів, пов`язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті; в) індивідуального дачного будівництва.

Разом з тим, частиною 4 зазначеної статті унормовано, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Складовою реформування земельних відносин в Україні, є роздержавлення земель, тобто їх передача із державної та комунальної власності у приватну власність. Землі сільськогосподарського призначення можуть передаватися із державної у приватну власність різними способами, які залежать від організаційно - правової форми сільськогосподарських підприємств, які виступають землекористувачами.

Слід зазначити, що правовідносини щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій регламентовано, зокрема, статтею 25 Земельного кодексу України.

Відповідно до частини 1 цієї статті при приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій земельні ділянки передаються працівникам цих підприємств, установ та організацій, працівникам державних та комунальних закладів освіти, культури, охорони здоров`я, розташованих на території відповідної ради, а також пенсіонерам з їх числа з визначенням кожному з них земельної частки (паю).

Приписи щодо паювання земель сільськогосподарського призначення містить, зокрема Указ Президента України від 08.08.1995 № 720/95 "Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям", пунктом 1 якого визначено, що паюванню підлягають сільськогосподарські угіддя, передані у колективну власність колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам, у тому числі створеним на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств.

Організаційні та правові засади виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок у натурі (на місцевості) із земель, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам на праві колективної власності, а також порядок обміну цими земельними ділянками, особливості розпорядження землями та використання земель, що залишилися у колективній власності після розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) регламентовано Законом України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Статтями 1 та 2 вказаного Закону визначено, що право на земельну частку (пай) мають: колишні члени колективних сільськогосподарських підприємств, сільськогосподарських кооперативів, сільськогосподарських акціонерних товариств, у тому числі створених на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств, а також пенсіонери з їх числа, які отримали сертифікати на право на земельну частку (пай) у встановленому законодавством порядку; громадяни - спадкоємці права на земельну частку (пай), посвідченого сертифікатом; громадяни та юридичні особи України, які відповідно до законодавства України набули право на земельну частку (пай); громадяни України, евакуйовані із зони відчуження, відселені із зони безумовного (обов`язкового) або зони гарантованого добровільного відселення, а також громадяни України, що самостійно переселилися з територій, які зазнали радіоактивного забруднення, і які на момент евакуації, відселення або самостійного переселення були членами колективних або інших сільськогосподарських підприємств, а також пенсіонери з їх числа, які проживають у сільській місцевості. Основним документом, що посвідчує право на земельну частку (пай), є сертифікат на право на земельну частку (пай), виданий районною (міською) державною адміністрацією. Документами, що посвідчують право на земельну частку (пай), також є: свідоцтво про право на спадщину; посвідчені у встановленому законом порядку договори купівлі-продажу, дарування, міни, до яких додається сертифікат на право на земельну частку (пай); рішення суду про визнання права на земельну частку (пай); трудова книжка члена колективного або іншого сільськогосподарського підприємства чи нотаріально засвідчена виписка з неї.

Даним Законом повноваження щодо виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) надані сільським, селищним, міським радам та районним державним адміністраціям.

Так, статтею 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" передбачено, що нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участь у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі, у разі якщо відоме їх місцезнаходження.

Викладені норми дозволяють констатувати, що паювання земель сільськогосподарських підприємств як особливий порядок набуття у приватну власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення є способом приватизації цих ділянок членами таких підприємств, що узгоджується із змістом пункту 8 розділу Х "Перехідні положення" Земельного кодексу України.

Отже, реалізація процедури паювання відповідної частини земель має своїм наслідком припинення права державної та комунальної власності на розпайовані землі, що зумовлює припинення й інших правомочностей щодо земельних ділянок державної та комунальної власності.

Аналізуючи наведені приписи законодавства, слід дійти висновку, що нерозподілені частки (паї) не є землями державної чи комунальної власності, а лише перебувають у розпорядженні відповідних адміністрацій до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку.

Колегія суддів приймає до уваги, що наявними матеріалами справи підтверджується розпайовання земельних ділянок, які належали КСП "Дружба" на підставі Державного акта ПЛ № 008 від 30.11.1995.

Так, рішенням Господарського суду Полтавської області від 16.03.2021 у справі № 917/258/19 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Дружба Яхниківська" до 1) Лохвицької районної державної адміністрації Полтавської області, 2) Фізичної особи - підприємця Долошка Олександра Васильовича за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів: 1) Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, 2) Державного реєстратора виконавчого комітету Лохвицької міської ради за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Яхниківської сільської ради, за участі Полтавської обласної прокуратури про визнання незаконними та скасування розпоряджень, визнання недійсними договорів оренди землі, скасування державної реєстрації договорів відмовлено у задоволенні позову.

У вказаному рішенні суд зазначив, що відповідно до Державного акта серії ПЛ 008 від 15.11.1995 на право колективної власності КСП "Дружба" передано 2 712,2 га землі.

Водночас, суд установив, що згідно з розрахунком земельної частки (паю) та її розмірів в умовних кадастрових гектарах, затвердженого розпорядженням голови Лохвицької РДА № 519, доданого до технічної документації по паюванню вказаних земель, переданих у колективну власність колгоспу ім. Леніна, загальна площа сільськогосподарських угідь у колективній власності складає 2 530,4 га, з них ріллі - 2 434,6 га, сіножаті- 7,1 га, пасовища - 88,7 га.

Судом констатовано, що відповідно до розділу II наведеного розрахунку кількість осіб, що мають право на земельну частку (пай) - 748 чоловік, площа сільськогосподарських угідь переданих у колективну власність підприємству, що підлягають паюванню 2 434,6 га, розмір земельної частки паю кожній із осіб визначено - 3,25 га. Водночас, згідно з інформацією ГУ Держгеокадастру в Полтавській області № 553/110-19 від 02.10.2019, у Книзі реєстрації сертифікатів на право на земельну частку (пай), що згідно з частиною 1 статті 1 Закону України "Про колективне сільськогосподарське підприємство" видані Лохвицькою РДА, на території Яхниківської сільської ради та зареєстровано 790 сертифікатів на право на земельну частку (пай) із земель КСП "Дружба".

Тобто, суд установив, що 790 осіб отримали сертифікати на право на земельну частку (пай), між якими розподілено земельні частки (паї), для подальшої заміни сертифікатів на державні акти на право власності на землю.

Відповідно до документації з паювання земель КСП "Дружба", площа сільськогосподарських угідь що підлягали паюванню становила 2 434,6 га, в той час як між громадянами розподілено (видано сертифікати (державні акти) згідно з наведеним розрахунком 2 567,5 га землі.

Крім того, суд установив, що на момент створення ТОВ "Дружба Яхниківська" (2013 рік) земельна ділянка, що зазначена в акті на право колективної власності на землю Серії ПЛ 008 від 30.11.1995 є розпайованою між членами КСП "Дружба", а отже суд констатував, що у КСП "Дружба" відсутні нерозподілені земельні ділянки сільськогосподарського призначення, а тим більше ріллі, які Лохвицькою РДА передано в оренду ФОП Долошку О. В. на підставі оспорюваних розпоряджень та договорів оренди.

Рішення Господарського суду Полтавської області від 16.03.2021 у справі № 917/258/19 залишене в силі постановою Верховного суду від 21.12.2021.

Під час розгляду господарської справи № 917/2117/19 за позовом першого заступника керівника Лубенської місцевої прокуратури Полтавської області в особі Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області до 1) Лохвицької районної державної адміністрації та 2) Товариства з обмеженою відповідальністю "Гаївщина - Агро" про визнання недійсними договорів оренди земельних ділянок суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що прокурор не довів, що спірні земельні ділянки не входять до земель, виділених на підставі Державного акта та не є невитребуваними (нерозподіленими) земельними частками (паями), а є землями державної форми власності.

Під час розгляду справи № 917/2117/19 досліджувалося питання входження земельних ділянок в межі Державного акта ПЛ N 008 від 15.11.1995, відповідно до якого земельні ділянки було передано у колективну власність КСП "Дружба" на території Яхниківської сільської ради, загальна площа сільськогосподарських угідь у колективній власності.

Також, досліджувалося питання паювання земель КСП "Дружба", зокрема, площа сільськогосподарських угідь переданих у колективну власність підприємству, що підлягали паюванню, кількість осіб, що мали право на земельну частку (пай), розмір земельної частки паю кожній особі.

Відповідно до частини 4 статті 75 Господарського процесуального кодексу України, обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Як убачається з позовної заяви прокурор виходить із того, що відповідно до документації з паювання земель КСП "Дружба", площа сільськогосподарських угідь що підлягали паюванню становила 2 434,6 га, в той час як між громадянами розподілено (видано сертифікати (державні акти) згідно з наведеним розрахунком 2 567,5 га землі.

Відповідно до розрахунку земельної частки (паю) та її розмірів в умовних кадастрових гектарах, затвердженого розпорядженням голови Лохвицької РДА № 579 від 05.12.1996 (а. с. 251 том 1) загальна площа сільськогосподарських угідь у колективній власності складає 2 530,4 га, з них ріллі - 2 434,6 га, сіножаті - 7,1 га, пасовища - 88,7 га. Підлягають паюванню - 2 434,6 га. Розмір паю - 3,25 га.

Проте, слід зазначити, що відповідно до розпорядження голови Лохвицької РДА № 515 від 14.12.2000 (а. с. 252 том 1) до складу земель, які підлягали поділу колишнього КСП "ДРУЖБА", із земель резервного фонду передано земельну ділянку загальною площею 252,67 га, з них ріллі - 251,27 га, розмір паю встановлено - 3,22 га.

Отже, паюванню підлягала площа: ріллі 2 436,6 + 251,27 га з розміром паю 3,22 га та кількістю пайовиків 748 осіб.

Розрахунок розпайованої землі з урахуванням Розпорядження № 515 від 14.12.2000 наступний: площа землі, яка підлягала паюванню - 2 685,87 га

748 осіб х 3,22 га (розмір паю) = 2 408,56 га.

Проте розпорядження голови Лохвицької РДА № 515 від 14.12.2000 не було предметом дослідження під час розгляду справ за № 917/2117/19 та 917/258/19.

Отже, твердження прокурора, що 790 осіб отримали сертифікати на право на земельну частку (пай) є передчасним.

За доводами прокурора, спірні земельні ділянки, які були передані Лохвицькою РДА в оренду ФОП Долошку Олександру Васильовичу є землями державної форми власності.

Прокурор долучив до матеріалів справи лист Виконавчого комітету Лохвицької міської ради вих. № 03-01/997 від 10.08.2022 (а. с. 5 том ІІ), у якому зазначено, що розпорядником земельних ділянок, зазначених у листі Прокуратури від 09.08.2022 № 54/2-411 вих. 22 є Лохвицька міська рада. У Додатку до Акту від 04.12.2020 та наказу від 04.12.2020 № 21-ОТГ про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність земельні ділянки, зазначені у листі прокуратури відсутні.

Всупереч аргументам апелянта, колегія суддів погоджується з позицією суду першої інстанції, що прокурор до матеріалів справи не надав документів щодо розподілу земельних ділянок (протокол про розподіл земельних ділянок, проєкт землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв), список осіб, що взяли участь у розподілі, схеми розташування земельних ділянок згідно з проєктом із зазначенням номерів земельних ділянок та номерів їх власників (за списком), інформації щодо кількості зареєстрованих державних актів на право власності на земельну ділянку власникам земельних часток (паїв), з якого можна було б встановити, яка площа земельних ділянок була розподілена, яка кількість осіб брала участь у розподілі земельних часток (паїв), яка кількість осіб отримала державні акти.

Так, з матеріалів справи вбачається, що на підтвердження обставин, що спірні земельні ділянки є державною формою власності, прокурор посилається на лист ГУ Держгеокадастру в Полтавській області N 553/110-19 від 02.10.2019 та акт перевірки ГУ Держгеокадастру в Полтавській області № 87-ДК/0205/АП/09/01/-19 від 28.02.2019.

Втім, як правильно встановив місцевий господарський суд, лист ГУ Держгеокадастру в Полтавській області не може вважатися доказом належності спірних земельних ділянок саме до державної форми власності, в акті перевірки дотримання вимог земельного законодавства, проведеної ГУ Держгеокадастру у Полтавській області N 86-ДК/0204/АП/09/01/-19 від 28.02.2019, також відсутні відомості, що спірні земельні ділянки є державною власністю.

Відповідно до правової позиції викладеної в постанові Великої Палати Верховного Суду від 01.10.2019 у справі №922/2723/17, нерозподілені (невитребувані) частки (паї) не є землями державної чи комунальної власності, а перебувають лише у розпорядженні відповідних адміністрацій до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку.

Проте на підтвердження своїх доводів прокурор до позовної заяви не додав ні витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, ні витягів з Державного земельного кадастру щодо спірних земельних ділянок, у яких було б зазначено про належність спірних ділянок до державної форми власності.

Матеріали справи не містять копії Державного акту ПЛ № 008 від 30.11.1995 та переліку осіб, які мають право на отримання земельної частки (паю).

Крім того, не знайшли підтвердження доводи прокурора висловлені в судовому засіданні, що відповідно до конфігурації земельних ділянок, землі, якими розпорядилася Лохвицька РДА є приораними землями до земель, що підлягали паюванню.

Також, не надано доказів, що спірні земельні ділянки не входять до Державного акту ПЛ N 008 від 15.11.1995.

Як убачається з "Інформації про земельні ділянки" (а. с. 6 - 16) стосовно земельних ділянок з кадастровими номерами 5322688400:00:002:1081, 5322688400:00:002:1079, 5322688400:00:002:1082, 5322688400:00:002:1077, 5322688400:00:004:0409 (а. с. 6 - 16 том ІІ) власність не визначена.

Отже, надані документи у формі "Інформація про земельну ділянку" доводять той факт, що державна власність на спірні земельні ділянки не зареєстрована в Державному земельному кадастрі.

Ураховуючи те, що прокурор не довів, що спірні земельні ділянки не входять до Державного акту ПЛ N 008 від 15.11.1995 та не є невитребуваними (нерозподіленими) земельними частками (паями), а є державною формовою власності, суд першої інстанції дійшов законного висноку, що Лохвицька РДА перевищила свої повноваження під час укладення спірних договорів оренди землі та передання земельних ділянок в оренду.

Згідно зі статтею 13 Закон України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" (в редакції, чинній на момент прийняття розпоряджень та укладення оспорюваних договорів) нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки.

Отже, до повноважень районних держадміністрацій входило розпорядження земельними ділянками у випадках чітко визначених статтею 17, 122 Земельного кодексу України та статтею 13 Закон України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)".

Отже, Лохвицька РДА станом на дату прийняття спірних розпоряджень, була наділена повноваженнями на передачу в оренду нерозподілених (невитребуваних) часток (паїв) із земель колишнього КСП "Дружба" для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельні ділянки.

Місцевий господарський суд правомірно відхилив доводи прокурора, викладені в позовній заяві, стосовно того, що земельні ділянки передано в оренду без попереднього складання проєктів землеустрою, без розроблення агротехнічних паспортів і без проведення земельних торгів, оскільки чинним законодавством передбачено порядок передачі в оренду невитребуваних (нерозподілених) земельних часток (паїв) на підставі технічної документації із землеустрою, а не проєкту землеустрою; вимогами чинного на час укладення договорів оренди земельного законодавства не передбачалося такої істотної умови договору як наявність агрохімічного паспорту, а тому відсутність агротехнічного паспорта орендованих земельних ділянок не може бути підставою для визнання договорів недійсними; надання нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок - часток (паїв) у користування здійснюється без проведення земельних торгів, що передбачені статтею 124 Земельного кодексу України, на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади чи місцевого самоврядування.

На підставі викладеного висновок суду першої інстанції про відмову в задоволенні позовних вимог є законним.

У зв`язку з цим колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги в зв`язку з її юридичною та фактичною необґрунтованістю та відсутністю фактів, які свідчать про те, що оскаржуване рішення прийнято з порушенням судом норм права. Доводи апеляційної скарги не спростовують наведені висновки колегії суддів, у зв`язку з чим апеляційна скарга Полтавської обласної прокуратури не підлягає задоволенню з підстав викладених вище, а оскаржуване рішення Господарського суду Полтавської області від 16.02.2023 у справі № 917/253/20 має бути залишене без змін.

Оскільки колегія суддів дійшла висновку про відмову в задоволенні апеляційної скарги, судові витрати понесені заявником апеляційної скарги, у зв`язку з переглядом справи у суді апеляційної інстанції, відшкодуванню не підлягають в силу приписів статті 129 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись статтями 13, 74, 76-79, 126, 129, 269, п.1 ч.1 ст.275, 276, 282, 284 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду,-

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Полтавської обласної прокуратури залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Полтавської області від 16.02.2023 у справі № 917/253/20 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня складення її повного тексту.

Повний текст постанови складено 04.05.2023.

Головуючий суддя В.В. Россолов

Суддя В.С. Хачатрян

Суддя О.І. Склярук

СудСхідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення24.04.2023
Оприлюднено08.05.2023
Номер документу110667411
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про припинення права користування земельною ділянкою щодо припинення права оренди

Судовий реєстр по справі —917/253/20

Постанова від 29.08.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Ухвала від 23.08.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Ухвала від 10.07.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Ухвала від 19.06.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Постанова від 24.04.2023

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Россолов Вячеслав Володимирович

Постанова від 24.04.2023

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Россолов Вячеслав Володимирович

Ухвала від 21.04.2023

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Россолов Вячеслав Володимирович

Ухвала від 31.03.2023

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Россолов Вячеслав Володимирович

Рішення від 16.02.2023

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Сірош Д.М.

Рішення від 16.02.2023

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Сірош Д.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні