Рішення
від 25.04.2023 по справі 520/3735/23
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 квітня 2023 року № 520/3735/23

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Бабаєва А.І.,

за участі:

секретаря судового засідання Крамної А.М.,

представника позивача Шарнопільського В.Л.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Харкові адміністративну справу за позовом Приватного акціонерного товариства «ВАЙТЕРРА КОЛОС» до Державної екологічної інспекції у Харківській області про визнання протиправними та скасування приписів,

В С Т А Н О В И В:

Приватне акціонерне товариство «ВАЙТЕРРА КОЛОС» звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Державної екологічної інспекції у Харківській області, в якому просило суд:

- визнати протиправним та скасувати повністю припис Державної екологічної інспекції у Харківській області від 21 грудня 2021 року № 90/08-10;

- визнати протиправним та скасувати пункт 16 припису Державної екологічної інспекції у Харківській області від 25.01.2022 року № 02/08-10.

В обґрунтування позовних вимог зазначив, що припис Державної екологічної інспекції у Харківській області від 21 грудня 2021 року № 90/08-10 та пункт 16 припису Державної екологічної інспекції у Харківській області від 25.01.2022 року № 02/08-10, на думку позивача, є протиправними та підлягають скасуванню.

Державна екологічна інспекція у Харківській області, правом на подання до суду відзиву на позовну заяву не скористалась.

В судове засідання представник позивача прибув, позовну заяву підтримав та просив її задовольнити.

В судове засідання представник відповідача не прибув, про дату, час та місце судового розгляду повідомлявся належним чином.

Суд, заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, приходить до висновку про задоволення позову з наступних підстав.

Судом встановлено, що у період з 02.12.2021 по 15.12.2021 Державною екологічною інспекцією у Харківській області було проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства ПрАТ «ВАЙТЕРРА КОЛОС».

За наслідками проведеної перевірки складено акт від 15.12.2021 № 1129/12-01/08-04.

На підставі виявлених порушень Державною екологічною інспекцією у Харківській області винесено припис від 21.12.2021 № 90/08-10, яким ПрАТ «ВАЙТЕРРА КОЛОС», яким приписано до виконання наступне:

- забезпечити виконанням Екологічної умови № 1.2. провадження планової діяльності висновку з оцінки впливу на довкілля від 11.08.2021 № 03.02-20/028 реєстраційний номер № 2021457639. а саме: не допускати скид стічних вод до поверхневих вод водного об`єкту (р. Уди) з використанням рельєфу місцевості. Термін виконання - 21.03.2022;

- забезпечити виконання пункту 6 умов дозволу на спеціальне водокористування від 31.05.2019 № 720/ХР/49д-19 а саме: не допускати перевищення ГДС встановлених в дозволі забруднюючих речовин у складі стічних вод на скиді після очисних споруд до р. Уди (Випуск № 1). Термін виконання - 21.03.2022;

- забезпечити виконання умови № 1 дозволу на спеціальне водокористування від 31.05.2019 № 720/ХР/49д-19 а саме: не допускати забруднення земельних ресурсів внаслідок скиду стічних вод від очисних споруд Товариства до р. Уди (Випуск № 1) по рельєфу місцевості. Термін виконання - 21.03.2022;

- забезпечити організований скид зворотних вод з очисних споруд Товариства до р. Уди (Випуск №1). Термін виконання - 21.03.2022;

- забезпечити виконання особливої у мови № 1 спеціального дозволу на користу вання надрами від 29.12.2016 № 6171 в частині дотримання вимог природоохоронного та земельного законодавства, а саме: не допускати забруднення земельних ресурсів внаслідок скиду стічних вод від очисних споруд Товариства до р. Уди (Випуск № І) по рельєфу місцевості. Термін виконання - 21.03.2022.

Також, у період з 05.01.2022 по 19.01.2022 Державної екологічної інспекції у Харківській області було проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства ПрАТ «ВАЙТЕРРА КОЛОС».

За наслідками проведеної перевірки складено акт від 19.01.2022 № 4/12-01/08-04.

На підставі виявлених порушень Державною екологічною інспекцією у Харківській області винесено припис від 25.01.2022 № 02/08-10, зокрема, пунктом 16 якого ПрАТ «ВАЙТЕРРА КОЛОС» приписано до виконання насту пне: не допускати перевищення ГДС встановлених в дозволі забруднюючих речовин у складі стічних вод на скиді після очисних споруд до р. Уди (Випуск № 1). Термін виконання - з 25.01.2022.

Позивач, вважаючи протиправними оскаржувані рішення, звернувся з даним позовом до суду.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до п. 1 Положення про територіальні та міжрегіональні територіальні органи Держекоінспекції затвердженого наказом Міністерства енергетики та захисту довкілля України від 07 квітня 2020 року № 230 (далі по тексту Положення №230) Державна екологічна інспекція відповідної області (далі - Інспекція) є територіальним органом Держекоінспекції та їй підпорядковується. Державна екологічна інспекція відповідного округу (далі - Інспекція) є міжрегіональним територіальним органом Держекоінспекції та їй підпорядковується. Повноваження Інспекції поширюються на територію Автономної Республіки Крим, відповідних областей, міст Києва та Севастополя, внутрішні морські води, територіальне море, виключну (морську) економічну зону України, континентальний шельф України та лимани.

Згідно з п.2 розділу ІІ «Функції Інспекції» Положення №230 здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства.

Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» № 877-V від 5 квітня 2007 року (далі по тексту - Закон України № 877-V) визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).

Відповідно до ч.1 ст.1 Закону України № 877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно з ч.7, ч.8 ст.7 Закону України № 877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу. Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

В акті перевірки від 15.12.2021 № 1129/12-01/08-04 зазначено про порушення позивача, а саме:

- Товариством здійснюється скид стічних вод до поверхневих вод водного об`єкту р. Уди з використанням рельєфу місцевості (канави) довжиною 884 метри (пункт 1 Акта перевірки 15.12.2021 № 1129/12-01/08-04).

- очисні та інші водогосподарські споруди і технічні пристрої не утримуються Товариством в належному стані, а саме: відсутні організований скид зворотних вод з очисних споруд Товариства до р. Уди (Випуск № 1) довжиною 884 метри (пункт 5 Акта перевірки 15.12.2021 № 1129/12-01/08-04);

- перевищення Товариством ГДС встановлених в дозволі на спеціальне водокористування від 31.05.2019 року № 720/ХР/49д-19 забруднюючих речовин у складі стічних вод на скиді після очисних споруд до р. Уди (Випуск № 1) (пункт 3 Акта перевірки від 15.12.2021 № 1129/12-01/08-04);

- забруднення Товариством земельних ресурсів внаслідок скиду стічних вод від очисних споруд до р. Уди (Випуск № 1) по рельєфу місцевості (пункти 4, 6 Акта перевірки від 15.12.2021 № 1129/12-01/08-04).

Державною екологічною інспекцією у Харківській області винесено припис від 21.12.2021 № 90/08-10, яким ПрАТ «ВАЙТЕРРА КОЛОС», яким приписано до виконання наступне:

- забезпечити виконанням Екологічної умови № 1.2. провадження планової діяльності висновку з оцінки впливу на довкілля від 11.08.2021 № 03.02-20/028 реєстраційний номер № 2021457639, а саме: не допускати скид стічних вод до поверхневих вод водного об`єкту (р. Уди) з використанням рельєфу місцевості. Термін виконання - 21.03.2022;

- забезпечити виконання пункту 6 умов дозволу на спеціальне водокористування від 31.05.2019 № 720/ХР/49д-19 а саме: не допускати перевищення ГДС встановлених в дозволі забруднюючих речовин у складі стічних вод на скиді після очисних споруд до р. Уди (Випуск № 1). Термін виконання - 21.03.2022;

- забезпечити виконання умови № 1 дозволу на спеціальне водокористування від 31.05.2019 № 720/ХР/49д-19 а саме: не допускати забруднення земельних ресурсів внаслідок скиду стічних вод від очисних споруд Товариства до р. Уди (Випуск № 1) по рельєфу місцевості. Термін виконання - 21.03.2022;

- забезпечити організований скид зворотних вод з очисних споруд Товариства до р. Уди (Випуск №1). Термін виконання - 21.03.2022;

- забезпечити виконання особливої у мови № 1 спеціального дозволу на користу вання надрами від 29.12.2016 № 6171 в частині дотримання вимог природоохоронного та земельного законодавства, а саме: не допускати забруднення земельних ресурсів внаслідок скиду стічних вод від очисних споруд Товариства до р. Уди (Випуск № 1) по рельєфу місцевості. Термін виконання - 21.03.2022.

Відповідно до Екологічної умови № 1.2. висновку з оцінки впливу на довкілля під час провадження планової діяльності встановлюються такі екологічні умови, зокрема: дотримання вимог Водного кодексу України, в тому числі щодо заборони скиду стічних вод до поверхневих водних об`єктів та використовуючи рельєф місцевості (балки, пониззя, кар`єри тощо).

Згідно Звіту про науково-дослідну роботу від 2019 «Корегування нормативів ГДС забруднюючих речовин для одного випуску стічних вод ПрАТ «КОЛОС» у водний об`єкт, а також плану заходів по їх досягненню» (ПрАТ «КОЛОС» перейменовано на ПрАТ «ВАЙТЕРРА КОЛОС» відповідно до рішення № 12-05/21 єдиного акціонера ПрАТ «КОЛОС» від 12.05.2021) технологічний процес очистки стічних вод здійснюється наступним чином: «Суміш виробничих і комунально-побутових стічних вод з ПрАТ «КОЛОС» проходять на очисних спорудах механічну та біологічну очистку. Після очистки очищені стічні води скидаються у пойму р. Уди.

Стічні води надходять до приймальної камери, де відбувається очистка від крупнодісперсних часток на механічних решітках з прозорими 10-12 мм де стічні води проходять очистку від завислих крупнодисперсних домішок, в основі якого лежить осадження твердих часток. Далі стічні води надходять на пісковловлювач де відбувається видалення більш дрібних фракцій, розміром менше 0.25 мм. Тривалість відстоювання становить приблизно 1.5-2 год. Пісковловлювачі забезпечують затримку важких мінеральних забруднюючих речовин органічного походження. Пісковловлювачі оснащені гідроелеваторами для видалення осаду (піску), який відкачується на мулові майданчики де зневоджується і підсушується. За час проходження стічних вод по довжині відстійника за рахунок зниження швидкості їх руху виділяються завислі речовини. Після механічної очистки на пісковловлювачах стічні води надходять на блок біологічної очистки.

Стічні води по з/б лотокам надходять на аеротенки, де відбувається біологічна очистка стічних вод від вмісту органічних речовин і біогенних елементів. Далі стічні води із аеротенків надходять до вторинних відстійників, які призначені для освітлення стічних вод від завислих часток і видалення активного мулу.

Блок-аеротенків відстійників працює в режимі продовженої пневматичної аерації де відбувається повна біологічна очистка. Подавання повітря у аеротенки (для аерації) відбувається повітродувними установками через фільтросні перфатруби. По завершенні процесу біологічної очистки очищені стічні води разом із активним мулом із аеротенків переходять до вторинних відстійників, де активний мул осідає на дно відстійника, а очищена вода по трубопроводу поступає до контактних резервуарів. В контактних резервуарах очищена стічна вода знезаражується і скидається у пойму річки Уди. Знезараження очищених стоків здійснюється розчином гіпохлориту натрію, який подається до контактних резервуарів із хлораторної».

Також, Звіт про науково-дослідну роботу містить карту-схему розташування проммайданчика ПрАТ «ВАЙТЕРРА КОЛОС», місця скиду зворотних вод підприємства, фонового і контрольного створів.

Згідно з ч.6 ст. 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» забороняється провадження господарської діяльності, експлуатація об`єктів, інші втручання в природне середовище і ландшафти, у тому числі видобування корисних копалин, використання техногенних родовищ корисних копалин, якщо не забезпечено в повному обсязі додержання екологічних умов, передбачених у висновку з оцінки впливу на довкілля, рішенні про провадження планованої діяльності та проектах будівництва, розширення, перепрофілювання, ліквідації (демонтажу) об`єктів, інших втручань у природне середовище і ландшафти, у тому числі видобування корисних копалин, використання техногенних родовищ корисних копалин, а також змін у цій діяльності або подовження строків її провадження.

Відповідно до ч. 2 ст. 9 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» висновок з оцінки впливу на довкілля є обов`язковим для виконання. Екологічні умови провадження планованої діяльності, зазначені у частині п`ятій цієї статті, є обов`язковими. Висновок з оцінки впливу на довкілля враховується при прийнятті рішення про провадження планованої діяльності та може бути підставою для відмови у видачі рішення про провадження планованої діяльності.

Згідно з п.6 ч.1 ст. 44 Водного кодексу України водокористувачі зобов`язані утримувати в належному стані зони санітарної охорони джерел питного та господарсько-побутового водопостачання, прибережні захисні смуги, смуги відведення, берегові смуги водних шляхів, очисні та інші водогосподарські споруди та технічні пристрої.

Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України «Про запровадження форм документації підрозділів інструментально-лабораторного контролю Держекоінспекції України та її територіальних органів» від 19.04.2013 року № 179 затверджено форму акту відбору проб грунтів.

Відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, не надано та взагалі жодним чином не доведено складання відповідних актів відбору проб грунтів.

За таких обставин, відповідачем не доведено, що Товариством здійснюється скид стічних вод до поверхневих вод водного об`єкту р. Уди з використанням рельєфу місцевості (канави) довжиною 884 метри та того, що очисні та інші водогосподарські споруди і технічні пристрої не утримуються Товариством в належному стані, а саме: відсутні організований скид зворотних вод з очисних споруд Товариства до р. Уди (Випуск № 1) довжиною 884 метри.

Державною екологічною інспекцією у Харківській області в акті перевірки від 15.12.2021 № 1129/12-01/08-04 зазначено про перевищення нормативів ГДС в складі стічних вод.

Також, в акті перевірки зазначено, що під час перевірки відділом інструментально-лабораторного контролю Державною екологічною інспекцією у Харківській області 02.12.2021, 07.12.2021 та 10.12.2021 були відібрані проби стічних вод на скиді зворотних вод після очисних споруд до р. Уди (Випуск 1).

Державною екологічною інспекцією у Харківській області в акті перевірки від 15.12.2021 № 1129/12-01/08-04 вказано, що за результатом проведених досліджень встановлено перевищення вмісту забруднюючих речовин.

Наказом Міністерство екології та природних ресурсів України «Про запровадження форм документації підрозділів інструментально-лабораторного контролю Держекоінспекції України та її територіальних органів» від 19.04.2013 року № 179 затверджено форму акту відбору проб води.

Відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, не надано та взагалі жодним чином не доведено складання відповідних актів відбору проб води під час проведення перевірки.

ПрАТ «ВАЙТЕРРА КОЛОС» здійснює водокористування на підставі виданого дозволу на спеціальне водокористування від 31.05.2019 № 720/ХР/49д-19.

Дозволом на спеціальне водокористування від 31.05.2019 № 720/ХР/49д-19 встановлено ліміти скидання забруднюючих речовин (гранично допустимі скиди (ГДС) та фактичні скиди речовин із зворотними (стічними) водами у випуск № 1 у р. Уди (категорія зворотних (стічних) вод - господарсько-побутові; виробничі: в межах смт. Пересічне Дергачівського району Харківської області). Допустимий скиду 9,625 м3/год, 75,317 тис. м3/рік та фактичний обсяг скидання зворотних (стічних) вод 4,62 м3/год (згідно з розробленими нормативами ГДС).

Пунктом 6 умов спеціального водокористування дозволу на спеціальне водокористування від 31.05.2019 № 720/ХР/49д-19 визначено дотримуватись встановлених нормативів ГДС речовин із зворотними водами, що скидаються в р. Уди.

Позивачем було подано звіт про використання води за 2020 рік (форма № 2ТП-водогосп (річна)) та звіт про використання води за 2021 рік (форма № 2ТП-водогосп (річна)).

Також, позивачем протягом 2020-2021 роки здійснювалося дослідження стічних вод, що підтверджується протоколами досліджень за 2020- 2021 роки.

Згідно з п.3 ч.1 ст. 44 Водного кодексу України водокористувачі зобов`язані дотримувати встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та встановлених лімітів забору води, лімітів використання води та лімітів скидання забруднюючих речовин, а також санітарних та інших вимог щодо впорядкування своєї території.

Відповідно до статті 1 Водного кодексу України гранично допустимий скид (гдс) речовини - маса речовини у зворотній воді, що є максимально допустимою для відведення за встановленим режимом даного пункту водного об`єкта за одиницю часу.

Згідно з пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку розроблення нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин у водні об`єкти та перелік забруднюючих речовин, скидання яких у водні об`єкти нормується» від 11 вересня 1996 р. № 1100 гранично допустимим скиданням речовини - маса речовини у зворотній воді, що є максимально допустимою для відведення за встановленим режимом даного пункту водного об`єкта за одиницю часу.

ПрАТ «ВАЙТЕРРА КОЛОС» звернулося до Національного наукового центру «Інститут судових експертиз ім. Засл. проф. М.С. Бокаріуса» із запитом на проведення інженерно- екологічного дослідження з метою встановлення факту неухильного дотримання ПрАТ «ВАЙТЕРРА КОЛОС» законодавства в галузі охорони навколишнього природного середовища.

Відповідно до висновку експерта № 38902/3255-3264 за результатами проведення комісійного експертного дослідження від 27.04.2022 щодо першого запитання, що було предметом експертного дослідження:

« 1. Чи дотримується ПрАТ «ВАЙТЕРРА КОЛОС» при скиданні стічних вод нормативів ГДС (гранично-допустимих скидів), встановлених у дозволі на спеціальне водокористування № 720/ХР/496д-19 від 31.05.2019 року», експерти сформували такий висновок (сторінки 63-64 Висновку експерта № 38902/3255-3284):

«У період 2020-2021 p.p. ПpAT «ВАЙТЕРРА КОЛОС» при скиданні стічних вод по випуску №1 в р. Уди дотримувалося нормативів ГДС (гранично-допустимих скидів), встановлених у дозволі на спеціальне водокористування №720/ХР/49д-19 від 31.05.2019 року, оскільки в обсязі матеріалів наданих на дослідження відсутня інформація, яка підтверджує наявність фактів перевищення нормативів гранично-допустимих скидів».

Отже, висновок експерта № 38902/3255-3264 підтверджує дотримання у 2020-2021 роках ПрАТ «ВАЙТЕРРА КОЛОС» нормативів ГДС, встановлених у дозволі на спеціальне водокористування № 720/ХР/49д-19 від 31.05.2019 року.

Також, відповідачем в акті перевірки зазначено: «Під час проведення перевірки виявлено, що скид стічних вод здійснюється по рельєфу місцевості (канава) частіша земельної ділянки, розташованої на території Солоницівської селищної територіальної громади Харківської області, що спричинило забруднення земельних ресурсів площею 1547 м2. В ході перевірки відділом інструментально-лабораторного контролю Державної екологічної інспекції у Харківській області 10.12.2021 в присутності представника Товариства - головного енергетика Котляревського Сергія Володимировича, були відібрані проби грунту вздовж скиду канави зворотних вод довжиною 884 метри з очисних споруд Товариства до річки Уди (Випуск №1). Акт відбору проб грунту від 10.12.202 № 87-2021/252-253. Станом на 15.12.2021 дослідження тривають. Вказане є невиконанням умови № 1 дозволу на спеціальне водокористування від 31.05.2019 №720/хр/49д-19».

Наказом Міністерство екології та природних ресурсів України «Про запровадження форм документації підрозділів інструментально-лабораторного контролю Держекоінспекції України та її територіальних органів» від 19.04.2013 року № 179 затверджено форму акту відбору проб грунтів.

Відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, не надано та взагалі жодним чином не доведено складання відповідних актів відбору проб грунтів.

При цьому, в акті перевірки зазначено, що станом на 15.12.2021 дослідження тривають.

Таким чином, відповідач визначаючи порушення позивача станом на дату завершення перевірки - 15.12.2021, не мав результатів відповідних досліджень.

Суд зазначає, що відповідачем і на час розгляду справи по суті результатів вказаних досліджень не надано.

За таких обставин, відповідачем взагалі не доведено забруднення позивачем земельних ресурсів внаслідок скиду стічних вод від очисних споруд до р. Уди (Випуск № 1) по рельєфу місцевості.

Пунктом 1 умов спеціального водокористування дозволу на спеціальне водокористування від 31.05.2019 № 720/ХР/49д-19 визначено: Дотримуватись вимог водного законодавства, зокрема статті 44 Водного кодексу України щодо обов`язків водокористувачів.

Відповідно до п. 1 особливих умов дозволу на користування надрами від 29.12.2016 № 6117 визначено: «Виконання умов Мінприроди України наказ від 06.06.2016 №212 (протокол 27.05.2016 №3)».

Згідно з ч.1 ст. 19 Кодексу України про надра № 132/94-ВР від 27 липня 1994 року надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.

Відповідно до Висновку експерта № 38902/3255-3264 щодо другого запитання, що було предметом експертного дослідження:

« 2.Чи дотримується ПрАТ «ВАЙТЕРРА КОЛОС» при скиданні стічних вод умов, встановлених у дозволі на спеціальне водокористування № 720/ХР/49д-19 від 31.05.2019 року», експерти сформували такий висновок (сторінка 64 Висновку експерта № 38902/3255-3284):

«В обсязі наданих на дослідження матеріалів встановлено, що у період 2020-2021 р.р. ПрАТ «ВАЙТЕРРА КОЛОС» при скиданні стічних вод по випуску № 1 в р. Уди дотримувалось умов, встановлених у Дозволі на спеціальне водокористування № 720/ХР/49д- 19 від 31.05.2019 року, в частині водовідведення стосовно: дотримання інших умов Дозволу на спеціальне водокористування № 720/ХР/49д-19 від 31.05.2019 року - ПрАТ «ВАЙТЕРРА КОЛОС» при скиданні стічних вод по випуску №1 в р. Уди дотримувалось умов, встановлених у п.п. 1, 4, 5, 6 розділу «Умови спеціального водокористування» та п. 2 розділу «Відомості щодо природоохоронних заходів» Дозволу на спеціальне водокористування № 720/ХР/49д-19 від 31.05.2019 року».

Отже, висновок експерта № 38902/3255-3264 підтверджує дотримання ПрАТ «ВАЙТЕРРА КОЛОС» пункту № 1 умов дозволу на спеціальне водокористування від 31.05.2019 № 720/ХР/49д-19.

Крім того, в акті перевірки від 19.01.2022 № 4/12-01/08-04 зазначено про порушення позивачем вимог статті 44 Водного кодексу України, а саме перевищення встановлених в дозволі на спеціальне водокористування забруднюючих речовин у складі стічних вод на скиді після очисних споруд до р. Уди (Випуск № 1) (пункт 1 Акта перевірки від 19.01.2022 № 4/12-01/08-04).

Пунктом 16 Припису від 25.01.2022 № 02/08-10 зобов`язано ПрАТ «ВАЙТЕРРА КОЛОС » не допускати перевищення ГДС встановлених в дозволі забруднюючих речовин у складі стічних вод на скиді після очисних споруд до р.Уди (Випуск №1).

Державною екологічною інспекцією у Харківській області в акті перевірки від 19.01.2022 № 4/12-01/08-04 зазначено: «В ході перевірки, відділом інструментально-лабораторного контролю Державної екологічної інспекції у Харківській області 11.01.2022 (акт відбору № 3/8-10 від 11.01.2022), 17.01.2022 (акт відбору № 5/12-14 від 17.01.2022). 19.01.2022 (акт відбору № 7/17-19 від 17.01.2022) були відібрані проби стічних вод на скиді зворотних вод після очисних споруд споруду р. Уди (Випуск № 1). Станом на 19.01.2022 за результатами досліджень встановлено перевищення вмісту забруднюючих речовин по таких показниках: Відповідно до протоколу вимірювань показників складу та властивостей вод від 18.01.2022 № 3/08-10 зафіксовані перевищення дозволених обсягів вмісту забруднюючих речовин (згідно вказаного дозволу на спеціальне водокористування) по таких показниках: нітрити в 4,0 рази; Азот амонійний в 20,6 рази; БСК5 в 1,87 рази; ХСК в 3,7 рази; АПАР в 1,2 рази; фосфати в 1,29 рази. По двум наступним пробам станом на 19.01.2022 дослідження тривають».

Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України «Про запровадження форм документації підрозділів інструментально-лабораторного контролю Держекоінспекції України та її територіальних органів» від 19.04.2013 року № 179 затверджено форму акту відбору проб води.

Відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, не надано та взагалі жодним чином не доведено фіксації відбору проб води.

Згідно з п.3 ч.1 ст. 44 Водного кодексу України водокористувачі зобов`язані дотримувати встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та встановлених лімітів забору води, лімітів використання води та лімітів скидання забруднюючих речовин, а також санітарних та інших вимог щодо впорядкування своєї території.

Відповідно до статті 1 Водного кодексу України гранично допустимий скид (гдс) речовини - маса речовини у зворотній воді, що є максимально допустимою для відведення за встановленим режимом даного пункту водного об`єкта за одиницю часу.

Згідно з пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку розроблення нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин у водні об`єкти та перелік забруднюючих речовин, скидання яких у водні об`єкти нормується» від 11 вересня 1996 р. № 1100 гранично допустимим скиданням речовини - маса речовини у зворотній воді, що є максимально допустимою для відведення за встановленим режимом даного пункту водного об`єкта за одиницю часу.

Відповідно до висновку експерта № 38902/3255-3264 за результатами проведення комісійного експертного дослідження від 27.04.2022 щодо першого запитання, що було предметом експертного дослідження:

« 1. Чи дотримується ПрАТ «ВАЙТЕРРА КОЛОС» при скиданні стічних вод нормативів ГДС (гранично-допустимих скидів), встановлених у дозволі на спеціальне водокористування № 720/ХР/496д-19 від 31.05.2019 року», експерти сформували такий висновок (сторінки 63-64 Висновку експерта № 38902/3255-3284):

«У період 2020-2021 p.p. ПpAT «ВАЙТЕРРА КОЛОС» при скиданні стічних вод по випуску №1 в р. Уди дотримувалося нормативів ГДС (гранично-допустимих скидів), встановлених у дозволі на спеціальне водокористування №720/ХР/49д-19 від 31.05.2019 року, оскільки в обсязі матеріалів наданих на дослідження відсутня інформація, яка підтверджує наявність фактів перевищення нормативів гранично-допустимих скидів».

Отже, висновок експерта № 38902/3255-3264 підтверджує дотримання у 2020-2021 роках ПрАТ «ВАЙТЕРРА КОЛОС» нормативів ГДС, встановлених у дозволі на спеціальне водокористування № 720/ХР/49д-19 від 31.05.2019 року.

Згідно з ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що припис Державної екологічної інспекції у Харківській області від 21 грудня 2021 року № 90/08-10 та пункт 16 припису Державної екологічної інспекції у Харківській області від 25.01.2022 року № 02/08-10, є протиправними та підлягають скасуванню.

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню.

Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України.

На підставі вищевикладеного та керуючись ст. 243, ст. 246, ст.255, ст. 293, ст. 295, ст. 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Приватного акціонерного товариства «ВАЙТЕРРА КОЛОС» (вул. Центральна, буд. 1, смт. Пересічне, Харківський р-н., Харківська обл., 62364) до Державної екологічної інспекції у Харківській області (вул. Бакуліна, буд. 6, м. Харків, Харківська обл., 61116) про визнання протиправними та скасування приписів задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати повністю припис Державної екологічної інспекції у Харківській області від 21 грудня 2021 року № 90/08-10.

Визнати протиправним та скасувати пункт 16 припису Державної екологічної інспекції у Харківській області від 25.01.2022 року № 02/08-10.

Стягнути з Державної екологічної інспекції у Харківській області (код ЄДРПОУ 37999518, вул. Бакуліна, буд. 6, м. Харків, Харківська обл., 61116) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Приватного акціонерного товариства «ВАЙТЕРРА КОЛОС» (код ЄДРПОУ 30753688, вул. Центральна, буд. 1, смт. Пересічне, Харківський р-н., Харківська обл., 62364) сплачений судовий збір в сумі 5368 (п`ять тисяч триста шістдесят вісім) грн. 00 коп.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Бабаєв А.І.

Повний текст рішення складено 04.05.2023 року

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.04.2023
Оприлюднено08.05.2023
Номер документу110676309
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —520/3735/23

Ухвала від 07.12.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Ухвала від 21.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Ухвала від 21.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Ухвала від 31.10.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Рішення від 25.04.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бабаєв А.І.

Рішення від 25.04.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бабаєв А.І.

Ухвала від 02.03.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бабаєв А.І.

Ухвала від 23.02.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бабаєв А.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні