Рішення
від 05.05.2023 по справі 140/1784/22
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 травня 2023 року ЛуцькСправа № 140/1784/22

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Дмитрука В.В.,

розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ІТД Компані» до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «ІТД Компані» (далі ТзОВ «ІТД Компані») звернулося з позовною заявою до Головного управління ДПС у Волинській області (далі ГУ ДПС у Волинській області) про визнання протиправним та скасування рішення, прийнятого за результатами розгляду заяви щодо ліцензії на право оптової торгівлі пальним, поданої 28.12.2021, про відмову у видачі ліцензії, винесене щодо ТзОВ «ІТД Компані»; зобов`язання за результатом розгляду заяви щодо ліцензії на право оптової торгівлі, поданої 28.12.2021, видати ТзОВ «ІТД Компані» ліцензію на право оптової торгівлі пальним.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 25.03.2022 адміністративний позов задоволено повністю, визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління ДПС у Волинській області про відмову у видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним від 13.01.2022 №2, зобов`язано Головне управління ДПС у Волинській області видати Товариству з обмеженою відповідальністю «ІТД КОМПАНІ» ліцензію на право оптової торгівлі за адресою: Волинська область, Луцький район, село Гірка Полонка, вулиця Луцька, будинок 10-А.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 31.08.2022 апеляційну скаргу ГУ ДПС у Волинській області залишено без задоволення, а рішення Волинського окружного адміністративного суду від 25.03.2022 у справі №140/1784/22 без змін.

Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 23.02.2023 рішення Волинського окружного адміністративного суду від 25.03.2022 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 31.08.2022 скасовано, а справу направлено до суду першої інстанції на новий судовий розгляд.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 13.03.2023 прийнято справу до провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Представник ГУ ДПС у Волинській області у додаткових поясненнях на позовну заяву позовні вимоги не визнала, просила відмовити у задоволенні позову, мотивуючи тим, що вичерпний перелік документів, що подається разом із заявою про отримання ліцензії, визначений статтею 15 Закону №481/95-ВР. У цьому переліку, крім іншого, визначено акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства.

Позивачем у цій справі право власності на об`єкт - склад ПММ за адресою: Волинська область, Луцький район, село Гірка Полонка, вулиця Луцька, будинок 10-А набуто до 1 січня 2014 року, а саме в процесі приватизації ще у 2001 році, що підтверджується реєстраційним посвідченням Волинського обласного бюро технічної інвентаризації серії АЮ №01082 від 18.07.2001, а тому у товариства не було обов`язку додати до заяви про видачу ліцензії акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єкта в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо нерухомого майна за місцем здійснення оптової торгівлі пальним.

Зі змісту реєстраційного посвідчення Волинського обласного бюро технічної інвентаризації серії АЮ №01082 від 18.07.2001, останнє підтверджує право власності позивача на такий об`єкт нерухомого майна: складське приміщення Б2 площею 1308,9 кв. м, металевої огорожі та склад ПММ площею 548,1 кв. м.

Вищезазначене реєстраційне посвідчення серії АЮ №01082 від 18.07.2001 підтверджує право власності ТзОВ «ІТД Компані» на відповідні приміщення та склад, однак, це посвідчення не підтверджує право власності, набуте до 01.01.2014, на інші об`єкти, розміщені в місці оптової торгівлі пальним за адресою: Волинська область, Луцький район, село Гірка Полонка, вулиця Луцька, будинок 10-А, а саме: резервуари наземні V-50 м куб., вузол обліку серії EMS-48 та інше обладнання, яке відповідно до дозволу №2733.21.32 від 20.12.2021 та договору суборенди нерухомого майна та обладнання №13 від 01.11.2021 знаходиться у місці оптової торгівлі пальним.

Представник відповідача вважає, що експлуатація АЗС без отримання відповідного акта або сертифікату про готовність об`єкта до експлуатації, може призвести до негативних наслідків для життя та здоров`я людей, оскільки цей об`єкт у силу приписів статті 1 Закону України «Про об`єкти підвищеної небезпеки» має ознаки об`єктів підвищеної небезпеки.

Також представник відповідача просила здійснювати розгляд справи за її участі.

Щодо клопотання про здійснення розгляду справи за участі представника ГУ ДПС у Волинській області.

Відповідно до приписів частин п`ятої та шостої статті 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін. Суд може відмовити в задоволенні клопотання сторони про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням сторін, якщо характер спірних правовідносин та предмет доказування у справі незначної складності не вимагають проведення судового засідання з повідомленням сторін для повного та всебічного встановлення обставин справи.

Частиною шостою статті 12 КАС України визначено перелік справ незначної складності. Відповідно до пункту 10 вказаної норми справами незначної складності є інші справи, у яких суд дійде висновку про їх незначну складність, за винятком справ, які не можуть бути розглянуті за правилами спрощеного позовного провадження.

Частиною четвертою статті 257 КАС України встановлено перелік категорій справ, які не можуть бути розглянуті за правилами спрощеного позовного провадження. Дана адміністративна справа не підпадає під вказаний перелік.

Таким чином, з огляду на характер спірних правовідносин та предмет доказування у справі, дана адміністративна справа є справою незначної складності, а тому, беручи до уваги, що відповідачем було надано суду та позивачу додаткові пояснення, суд не вбачав підстав для розгляду справи в судовому засіданні з повідомленням сторін, які беруть участь у справі.

У додаткових поясненнях представник позивача зазначив, що відповідачем жодним чином не було деталізовано, що неподання документа про прийняття закінчених будівництвом об`єктів в експлуатацію стосується не виключно складу ПММ (як об`єкта нерухомого майна), а й усіх, розташованих на такому складі ПММ резервуарів та вузла обліку.

КАС ВС фактично підкреслює, на думку позивача, наступні обставини та необхідність вчинення наступних дій:

- КАС ВС у п. 55 постанови надає трактування ч. 3 ст. 18 Закону №481/95 у взаємозв`язку із ч. 38 ст. 15 Закону № 481/95 (щодо обсягу документів для подання з метою отримання ліцензії);

- КАС ВС вказує на необхідність дослідження періоду набуття у власність об`єктів, які розташовані у складі ПММ (резервуари та вузол обліку) та відомості про які відсутні у реєстраційному посвідченні Волинського ОБТІ серії АЮ № 01082 від 18.07.2001;

- КАС ВС наголосив, що у разі, якщо резервуари та вузол обліку були набуті після 01.01.2014, необхідно дослідити, чи такі об`єкти потребують введення в експлуатацію та, відповідно у разі позитивної відповіді, надати документ про введення таких у експлуатацію.

Закріплене у Законі №481/95 формулювання норми ч. 3 ст. 18 передбачає необхідність подання документа, який підтверджує набуття права власності до 01.01.2014 (а не документ про набуття права власності саме суб`єктом господарювання до 01.01.2014) та прямо закріплює, що подання документів про введення в експлуатацію (акт готовності/сертифікат про прийняття/ін. документ, що підтверджує прийняття в експлуатацію) стосується об`єктів нерухомого майна, а не будь-яких об`єктів.

ТзОВ «ІТД Компані» на підставі договору №13 суборенди нерухомого майна та обладнання від 01.11.2021 отримало у користування 5 (п`ять) резервуарів та вузол обліку. Ні позивач, ні безпосередній власник таких резервуарів та вузла обліку, не набули та не могли набути речових прав на такі об`єкти до 01.01.2014, оскільки виготовлені такі були у 2019 році.

Щодо необхідності/відсутності необхідності введення в експлуатацію резервуарів та вузла обліку, зазначив наступне.

Документи щодо введення в експлуатацію, які повинні подаватись в процесі отримання ліцензії на оптову торгівлю пальним, стосуються саме об`єктів нерухомого майна, а не будь-яких об`єктів, які можуть знаходитись у місці оптової торгівлі пальним.

При цьому, об`єктом нерухомого майна у цьому випадку є, власне, частина складу паливно-мастильних матеріалів (ПММ) загальною площею 398,1 м кв., розташований за адресою: вул. Луцька, 10А, с. Гірка Полонка, Луцький р-н, Волинська обл.

Резервуари та вузол обліку, щодо яких судом висловлено певного роду застереження, не є об`єктами нерухомого майна, яке в розумінні законодавства України (а саме, Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», на який посилається КАС ВС у п. 42 постанови від 23.02.2023) потребує отримання документа про введення таких у експлуатацію, адже такий не є результатом закінчення будівельних робіт.

Представник позивача вказав, що постановою КАС ВС від 23.02.2023 наголошено, що потребує встановленню обставини:

1. Чи набув позивач у встановленому порядку право власності до 1 січня 2014 року на обладнання, яке відповідно до дозволу №2733.21.32 від 20.12.2021 та договору суборенди нерухомого майна та обладнання №13 від 01.11.2021 знаходиться у місці оптової торгівлі пальним за адресою: Волинська область, Луцький район, село Гірка Полонка, вулиця Луцька, будинок 10-А;

2. Уразі, якщо право власності не було набуте, суди мали встановити тип АГЗП (модульна станція або пересувна споруда), до складу якого входять вищезазначені резервуари та, відповідно, перевірити, чи потребувало їх розміщення отримання дозволу на будівництво та подальше введення в експлуатацію.

Отже, як зазначалося вище, позивач, ні безпосередній власник таких резервуарів та вузла обліку, не набули та не могли набути речових прав на такі об`єкти до 01.01.2014, оскільки виготовлені такі були у 2019 році, тому доведенню підлягає друга обставина - перевірити, чи потребувало для розміщення вузла обліку та резервуарів отримання дозволу на будівництво та подальше введення в експлуатацію. З цього приводу зазначає наступне.

Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності регулюється Порядком, затвердженим Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 21.10.2011 № 244, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 22.11.2011 за №1330/20068 (далі - Порядок №244).

Відповідно до п.п. 1.3, 1.4 Порядку №244 тимчасова споруда (ТС) - це одноповерхова споруда, що встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту. ТС можуть бути пересувними та стаціонарними.

Відповідно до п. 3 Правил роздрібної торгівлі нафтопродуктами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 20.12.1997 №1442 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 №1159) (далі - Правила) торгівля нафтопродуктами, призначеними для відпуску споживачам, здійснюється через мережу автозаправних станцій, автогазозаправних станцій та автогазозаправних пунктів.

Згідно п. 2 Правил, термін «автозаправна станція» вживається у значенні, наведеному в ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування і забудова територій».

Модульна автозаправна станція - автозаправна станція з наземним розташуванням резервуарів для зберігання палива, технологічне обладнання якої призначене для заправлення автотранспорту тільки рідким моторним паливом (бензином, дизельним паливом); характеризується розосередженим розташуванням ПРК та резервуара зберігання палива (п. 3.38 ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій»).

Відповідно до таблиці 10.9 ДБН Б.2.2-12:2019 - заправки з роздільним (модульним) наземним резервуаром ємністю до 80 м. куб, включно (наземне розташування) відносяться до типу В (середніх АЗС).

Відповідно за адресою: Волинська обл., Луцький р-н, с. Гірка Полонка, вул. Луцька, 10А, склад паливно-мастильних матеріалів, знаходяться 5 (п`ять) резервуарів по 50 м куб. та вузол обліку.

Представник позивача зазначив, що модульна автозаправна станція, тимчасова споруда не є об`єктами, що підпадають під визначення об`єктів завершеного будівництва в зв`язку з тим, що будь-яких будівельних робіт щодо їх створення не здійснювалось.

Модульна станція - установка для відпуску нафтопродуктів, яка складається з резервуара і паливороздавальної колонки.

Розміщення паливно-заправних пунктів, установка та монтаж (зборка) яких проводилась без здійснення будівельних робіт і без улаштування фундаменту, не потребують документів, що дають право на їх виконання, а після закінчення робіт по їх установці та монтажу (зборці) не підлягають прийняттю в експлуатацію в розумінні Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».

Звертає увагу, що позивачу надано дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки №2573.21.32 від 09.12.2021 та дозвіл від 20.12.2021 №2733.21.32 на експлуатацію обладнання.

Вважає, що з наданих документів відповідач мав достатньо інформації, щоб переконатись, що тимчасова споруда не є об`єктом нерухомості, оскільки нерухомим майном (нерухомістю) є земельна ділянка без покращення або земельна ділянка з покращенням, які з нею нерозривно пов`язані, будівлі, споруди, їх частини, а також інше майно, що згідно з законодавством належить до нерухомого майна. Тимчасова споруда є рухомим майном, тобто матеріальним об`єктом, який може бути переміщеним без заподіяння йому шкоди, а тому до заяви про видачу ліцензії правомірно надані документи, що засвідчують право користування земельною ділянкою, а також документи, що підтверджують право користування цими речами у позивача.

Представник позивача просив врахувати додаткові пояснення та позовні вимоги задовольнити.

Дослідивши наявні у матеріалах справи письмові докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню з наступних мотивів та підстав.

Судом встановлено, що ТзОВ «ІТД Компані» є платником податку на додану вартість з 01.03.2021 та здійснює господарську діяльність за наступними видами економічної діяльності: код КВЕД 6.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами; код КВЕД 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту; код КВЕД 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; код КВЕД 47.30 Роздрібна торгівля пальним та інші.

Позивач звернувся до ГУ ДПС у Волинській області із заявою щодо отримання ліцензій на право оптової торгівлі пальним за адресою: Волинська область, Луцький район, село Гірка Полонка, вулиця Луцька, будинок 10-А.

До заяви щодо здійснення оптової торгівлі пальним позивачем було додано наступний пакет документів: дозволи на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію машин підвищеної небезпеки дозвіл №2733.21.32 та дозвіл № 2573.21.32; документи щодо права користування земельною ділянкою договір суборенди землі №12 від 01.11.2021; витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права №290645199 від 16.12.2021; документи щодо права користування об`єктом оптової торгівлі договір суборенди нерухомого майна та обладнання №13 від 01.11.2021 та реєстраційне посвідчення; документ про сплату за отримання ліцензії платіжне доручення №91 від 22.12.2021.

ГУ ДПС у Волинській області листом від 13.01.2022 № 294/6-03-20-09-03-06 «Про відмову у видачі ліцензії» повідомило позивача, що за результатом розгляду поданих ТзОВ «ІТД Компані» документів прийнято рішення про відмову у видачі ліцензії на право оптової торгівлі пальним за наявністю місць оптової торгівлі.

Підставою для прийняття цього рішення стало: неподання акта вводу в експлуатацію об`єкта або акта готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікату про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інших документів, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, або документів, що підтверджують прийняття АЗС чи будь-якого іншого об`єкту роздрібної торгівлі пальним в експлуатацію.

ТзОВ «ІТД Компані», не погоджуючись із рішенням відповідача, подало скаргу до якої повторно долучило належним чином засвідчені копії реєстраційного посвідчення Волинського ОБТІ серії АЮ №01082, зареєстрованого 18.07.2001, про набуття права власності на склад паливно-мастильних матеріалів (ПММ) за адресою: Луцький р-н, с. Гірка Полонка, вул. Горохівська, 2в, ВАТ «Луцький Райагропостач» в ході приватизації та рішення Гіркополонківської сільської ради №40/25, яким присвоєно нові адреси, зокрема ВАТ «Луцький Райагропостач» - вул. Луцька, 10.

Проте, відповідач листом від 01.02.2022 повідомив позивача, що скаргу залишено без задоволення, а рішення про відмову у видачі ліцензії на оптову торгівлю пальним без змін.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5)добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з частиною першою статті 1 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ державного зразка, який засвідчує право суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку. Місце роздрібної торгівлі пальним - місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для роздрібної торгівлі та/або зберігання пального на праві власності або користування.

Роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами, або пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю. (частина двадцята статті 15 Закону №481/95-ВР).

Відповідно до частин 30, 38, 39, 40, 45 статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на п`ять років. Для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів: документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення; акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального; дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки. Копії таких документів не подаються у разі їх наявності у відкритих державних реєстрах, якщо реквізити таких документів та назви відповідних реєстрів зазначено в заяві на видачу ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального. Відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник. Вимагати представлення інших документів, крім зазначених у цьому Законі, забороняється. Зазначені в цьому Законі документи (крім документів, які подаються заявником для отримання ліцензії на право виробництва пального, оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального) подаються в одному примірнику в копіях, засвідчених нотаріально або органом, який видав оригінал документа або посадовою особою органу ліцензування. Заява про видачу ліцензії та визначені цим Законом документи подаються уповноваженою особою заявника або надсилаються рекомендованим листом. У разі подання заяви про видачу ліцензії та доданих до неї документів особисто вони приймаються за описом, копія якого видається заявнику з відміткою про дату прийняття заяви та документів і підписом особи, яка їх прийняла.

Принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень полягає у тому, щоб рішення було прийнято з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Європейський Суд з прав людини у рішенні по справі «Суомінен проти Фінляндії» (Suominen v. Finland), №37801/97, п. 36, від 1 липня 2003 року, вказує, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

Судом встановлено, що позивач на підставі договору суборенди землі №12 від 01.11.2021 прийняв в строкове платне користування земельну ділянку за кадастровим номером 0722881600:01:001:4116 та на підставі договору суборенди нерухомого майна та обладнання №13 від 01.11.2021 у строкове платне користування майно, а саме: частину складу ПММ, загальною площею 398,1 м кв. Відповідно, обладнання яке розміщене в складі ПММ складає:

- резервуар V-50 м.куб., наземний одностінний (заказ 61487, апарат №3) (разом з рівнеміром нафтопродуктів Alisonic, заводський номер S/N 010498 дата виготовлення 2020 рік);

- резервуар V-50 м.куб., наземний одностінний (заказ 61487, апарат № 4) (разом з рівнеміром нафтопродуктів Alisonic, заводський номер S/N 010495 дата виготовлення 2020 рік);

- резервуар V-50 м.куб., наземний одностінний (заказ 61487, апарат № 2) (разом з рівнеміром нафтопродуктів Alisonic, заводський номер S/N 010493 дата виготовлення 2020 рік)

- резервуар V-50 м.куб., наземний одностінний (заказ 61420, заводський № 1) (разом з рівнеміром нафтопродуктів Alisonic, заводський номер S/N 010497 дата виготовлення 2020 рік)

- резервуар V-50 м.куб., наземний одностінний (заказ 61487, апарат № 1) (разом з рівнеміром нафтопродуктів Alisonic, заводський номер S/N 010496 дата виготовлення 2020 рік).

- вузол обліку серії EMS 48, серійний номер 20008 ZQ.

Позивачу надано дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки №2573.21.32 від 09.12.2021 та дозвіл від 20.12.2021 №2733.21.32 на експлуатацію обладнання.

Дозволом Головного управління Держпраці у Київській області від 20.12.2021 №2733.21.32 позивачу дозволяється експлуатувати зазначені обладнання призначені для експлуатації в потенційно вибухонебезпечному середовищі, за адресою: Волинська область, Луцький район, с. Гірка Полонка, вул. Луцька, 10А (склад ПММ), за умови додержання вимог законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки під час виконання робіт підвищеної небезпеки та/або експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, зазначених у дозволі. Дозвіл діє з 20.12.2021 до 30.12.2026.

Дозволом Головного управління Держпраці у Київській області від 09.12.2021 №2573.21.32 позивачу дозволяється виконувати газонебезпечні роботи та роботи у вибухонебезпечних зонах; злив, очистка, нейтралізація резервуарів, тари та інших небезпечних речовин, в тому числі радіоактивних; на підставі заяви від 01.12.2021, висновку експертизи від 22.11.2021 №40282391-02-10706.21, за умови додержання вимог законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки під час виконання робіт підвищеної небезпеки та/або експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної безпеки, зазначених у цьому дозволі. Дозвіл діє з 09.12.2021 до 09.12.2026.

Таким чином, позивач мав на меті здійснювати оптову торгівлю паливом, місцем якої визначено склад паливо-мастильних матеріалів за адресою: Волинська обл., Луцький р-н, с. Гірка Полонка, вул. Луцька, 10А. При цьому, склад паливо-мастильних матеріалів з наземним або надземним (далі - наземним) розташуванням резервуарів зберігання палива, технологічне обладнання якого призначене для заправлення автотранспорту рідким моторним паливом (бензином, дизельним паливом) та на яке відповідно до дозволу Головного управління Держпраці у Київській області від 09.12.2021 №2573.21.32 підлягає експлуатації.

Відповідно до ч. 2, 4 ст. 28 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту. Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності регулюється Порядком, затвердженим Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 21.10.2011 №244, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 22.11.2011 за №1330/20068 (далі - Порядок №244).

Відповідно до пп. 1.3, 1.4 Порядку №244 тимчасова споруда (ТС) - це одноповерхова споруда, що встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту. ТС можуть бути пересувними та стаціонарними.

За приписами пп. 2.1, 2.20, 2.21, 2.30 та 2.31 Порядку №244 підставою для розміщення ТС є паспорт прив`язки ТС, установлення ТС здійснюється відповідно до паспорта прив`язки.

Щодо використання такого обладнання у ТзОВ «ІТД Компані» наявні наступні документи:

- паспорт резервуара V = 50 м.куб. наземний одностінний (заказ № 61420, заводський № 1), виданий ПАТ «Коростенська Райагропромтехніка» (ідентифікаційний номер: 05519267) та акт введення в експлуатацію рівнеміра нафтопродукту від 12.02.2020 щодо моделі рівнеміра нафтопродуктів № S/N 010497 (разом з сертифікатом перевірки типу UA.TR.113-0463-19, сертифікатом відповідності UA.TR.113-0463/01F-20, декларацією відповідності №01F-20);

- паспорт резервуара V = 50 м.куб. наземний одностінний (заказ № 61487, апарат № 3), виданий ПАТ «Коростенська Райагропромтехніка» (ідентифікаційний номер: 05519267) та акт введення в експлуатацію рівнеміра нафтопродукту від 12.02.2020 щодо моделі рівнеміра нафтопродуктів № S/N 010498 (разом з сертифікатом перевірки типу UA.TR.113-0463-19, сертифікатом відповідності UA.TR.113-0463/01F-20, декларацією відповідності №01F-20);

- паспорт резервуара V = 50 м.куб. наземний одностінний (заказ № 61487, апарат № 1), виданий ПАТ «Коростенська Райагропромтехніка» (ідентифікаційний номер: 05519267) та акт введення в експлуатацію рівнеміра нафтопродукту від 12.02.2020 року щодо моделі рівнеміра нафтопродуктів № S/N 010496 (разом з сертифікатом перевірки типу UA.TR.113-0463-19, сертифікатом відповідності UA.TR.113-0463/01F-20, декларацією відповідності №01F-20);

- паспорт резервуара V = 50 м.куб. наземний одностінний (заказ № 61487, апарат № 2), виданий ПАТ «Коростенська Райагропромтехніка» (ідентифікаційний номер: 05519267) та акт введення в експлуатацію рівнеміра нафтопродукту від 12.02.2020 року щодо моделі рівнеміра нафтопродуктів № S/N 010493 (разом з сертифікатом перевірки типу UA.TR.113-0463-19, сертифікатом відповідності UA.TR.113-0463/01F-20, декларацією відповідності № 01F-20);

- паспорт резервуара V = 50 м.куб. наземний одностінний (заказ № 61487, апарат № 4), виданий ПАТ «Коростенська Райагропромтехніка» (ідентифікаційний номер: 05519267) та акт введення в експлуатацію рівнеміра нафтопродукту від 12.02.2020 року щодо моделі рівнеміра нафтопродуктів № S/N 010495 (разом з сертифікатом перевірки типу UA.TR.113-0463-19, сертифікатом відповідності UA.TR.113-0463/01F-20, декларацією відповідності № 01F-20);

- паспорт вузла обліку серії EMS-48 серійний номер 20008 ZQ (разом з сертифікатом перевірки типу UA.TR.001 143-19 Rev.0.

Відповідно до п. 3 Правил роздрібної торгівлі нафтопродуктами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 20.12.1997 №1442 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 №1159) (далі - Правила) торгівля нафтопродуктами, призначеними для відпуску споживачам, здійснюється через мережу автозаправних станцій, автогазозаправних станцій та автогазозаправних пунктів.

Згідно п. 2 Правил, термін «автозаправна станція» вживається у значенні, наведеному в ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування і забудова територій».

Модульна автозаправна станція - автозаправна станція з наземним розташуванням резервуарів для зберігання палива, технологічне обладнання якої призначене для заправлення автотранспорту тільки рідким моторним паливом (бензином, дизельним паливом); характеризується розосередженим розташуванням ПРК та резервуара зберігання палива (п. 3.38 ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій»).

Відповідно до таблиці 10.9 ДБН Б.2.2-12:2019 - заправки з роздільним (модульним) наземним резервуаром ємністю до 80 м куб., включно (наземне розташування) відносяться до типу В (середніх АЗС).

Відповідно за адресою: Волинська обл., Луцький р-н, с. Гірка Полонка, вул. Луцька, 10А, склад паливно-мастильних матеріалів, знаходяться 5 (п`ять) резервуарів по 50 м куб. та вузол обліку.

Модульна автозаправна станція, тимчасова споруда не є об`єктами, що підпадають під визначення об`єктів завершеного будівництва в зв`язку з тим, що будь-яких будівельних робіт щодо їх створення не здійснювалось.

Модульна станція - установка для відпуску нафтопродуктів, яка складається з резервуара і паливороздавальної колонки.

Розміщення паливно-заправних пунктів, установка та монтаж (зборка) яких проводилась без здійснення будівельних робіт і без улаштування фундаменту, не потребують документів, що дають право на їх виконання, а після закінчення робіт по їх установці та монтажу (зборці) не підлягають прийняттю в експлуатацію в розумінні Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».

У постанові Верховного Суду від 26.06.2018 у справі №816/1533/17, суд дійшов висновку, що виконання будівельних робіт по АГЗП не є об`єктом будівництва у розумінні містобудівного законодавства.

Відповідно до паспортів резервуарів, дані об`єкти з наземним розташуванням передбачені для зберігання палива. При цьому, будь-яких будівельних робіт щодо їх створення не здійснювалось.

На виконання постанови КАС ВС від 23.02.2023 судом встановлено, що право власності на об`єкт нерухомого майна склад ПММ (розташований за адресою вул. Горохівська, 10А (колишня 2в) було набуто до 01.01.2014 (згідно з Реєстраційним посвідченням Волинського ОБТІ серії АЮ №01082). При цьому, об`єктом нерухомого майна у цьому випадку є, власне, частина складу паливно-мастильних матеріалів (ПММ) загальною площею 398,1 м кв., розташований за адресою: вул. Луцька, 10А, с. Гірка Полонка, Луцький р-н., Волинська обл.

Резервуари та вузол обліку не є об`єктами нерухомого майна, яке в розумінні законодавства України, а саме Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», потребує отримання документа про введення таких у експлуатацію, адже такий не є результатом закінчення будівельних робіт.

Об`єкти позивача, не можуть бути класифіковані як такі, що збудовані (фундамент відсутній), а також як такі, що відносяться до об`єктів із значними наслідками СС3.

Розміщення резервуарів та вузла обліку установка та монтаж (зборка) яких проводилась без здійснення будівельних робіт і без улаштування фундаменту, не потребують документів, що дають право на їх виконання, а після закінчення робіт по їх установці та монтажу (зборці) не підлягають прийняттю в експлуатацію в розумінні Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».

Суд приймає до уваги: акт введення в експлуатацію рівнеміра нафтопродукту від 12.02.2020 щодо моделі рівнеміра нафтопродуктів №S/N 010497 (разом з сертифікатом перевірки типу UA.TR.113-0463-19, сертифікатом відповідності UA.TR.113-0463/01F-20, декларацією відповідності № 01F-20; акт введення в експлуатацію рівнеміра нафтопродукту від 12.02.2020 щодо моделі рівнеміра нафтопродуктів №S/N 010498 (разом з сертифікатом перевірки типу UA.TR.113-0463-19, сертифікатом відповідності UA.TR.113-0463/01F-20, декларацією відповідності № 01F-20); акт введення в експлуатацію рівнеміра нафтопродукту від 12.02.2020 щодо моделі рівнеміра нафтопродуктів №S/N 010496 (разом з сертифікатом перевірки типу UA.TR.113-0463-19, сертифікатом відповідності UA.TR.113-0463/01F-20, декларацією відповідності № 01F-20); акт введення в експлуатацію рівнеміра нафтопродукту від 12.02.2020 щодо моделі рівнеміра нафтопродуктів № S/N 010493 (разом з сертифікатом перевірки типу UA.TR.113-0463-19, сертифікатом відповідності UA.TR.113-0463/01F-20, декларацією відповідності № 01F-20); акт введення в експлуатацію рівнеміра нафтопродукту від 12.02.2020 щодо моделі рівнеміра нафтопродуктів №S/N 010495 (разом з сертифікатом перевірки типу UA.TR.113-0463-19, сертифікатом відповідності UA.TR.113-0463/01F-20, декларацією відповідності № 01F-20). Оскільки дані обладнання відповідають технічним умовам, а також відповідно до висновку є придатними до експлуатації за цільовим призначенням, введені в експлуатацію

Крім того, позивачем надано дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки №2573.21.32 від 09.12.2021 та дозвіл від 20.12.2021 №2733.21.32 на експлуатацію обладнання.

Відповідачем не доведено недостовірність викладених даних у наданих позивачем копіях дозвільних документів необхідних для отримання ліцензії, перелік яких передбачено Законом № 481/95-ВР.

Відповідно до ч.1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи обставини, встановлені в ході розгляду даної справи, суд вважає, що розміщення вищезазначених резервуарів та вузла обліку не є об`єктами, що підпадають під визначення об`єктів завершеного будівництва в зв`язку з тим, що будь-яких будівельних робіт щодо їх створення не здійснювалось, а тому не потребують отримання дозволу на будівництво та подальше введення в експлуатацію. Відтак, позовні вимоги підлягають до задоволення.

Керуючись статтями 243-246, 262, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Волинській області, прийнятого за результатами розгляду заяви щодо ліцензії на право оптової торгівлі пальним, поданої 28 грудня 2021 року, про відмову у видачі ліцензії, винесене щодо товариства з обмеженою відповідальністю «ІТД Компані».

Зобов`язати Головне управління ДПС у Волинській області за результатом розгляду заяви щодо ліцензії на право оптової торгівлі, поданої 28 грудня 2021 року, видати товариству з обмеженою відповідальністю «ІТД Компані» ліцензію на право оптової торгівлі пальним.

Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю «ІТД Компані» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області судовий збір в сумі 4 962 (чотири тисячі дев`ятсот шістдесят дві) гривні 00 копійок.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України. У разі подання апеляційної скарги рішення якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю «ІТД Компані» (04052, місто Київ, вулиця Глибочицька, будинок 13, сектор 1, офіс 1, код ЄДРПОУ 44053533).

Відповідач: Головне управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, 4, код ЄДРПОУ 44106679).

Суддя В.В. Дмитрук

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.05.2023
Оприлюднено10.05.2023
Номер документу110698273
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —140/1784/22

Ухвала від 15.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 29.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Ухвала від 09.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Постанова від 13.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Ухвала від 22.08.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Ухвала від 24.07.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Ухвала від 19.07.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Ухвала від 17.07.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Ухвала від 21.06.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Рішення від 05.05.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Дмитрук Валентин Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні