Рішення
від 08.05.2023 по справі 440/2233/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 травня 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/2233/23

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Супруна Є.Б., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження справу №440/2233/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Курьер-Пак" до Головного управління ДПС в Полтавській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

В С Т А Н О В И В:

07.03.2023 позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "Курьер-Пак" (надалі - ТОВ "Курьер-Пак"), звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС в Полтавській області (надалі - відповідач, ГУДПС), в якому просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення відповідача від 09.02.2023 №00010970405, яким позивачу збільшено суму грошового зобов`язання з податку на додану вартість (надалі - ПДВ) в загальному розмірі 200 492,50 грн, з яких 160 394,00 грн - за основним платежем та 40 098,50 грн - за штрафними санкціями.

Наявність обставин, які свідчать про порушення прав платника податків, позивач пов`язує з фактом протиправності висновків камеральної перевірки, якою встановлено завищення податкового кредиту за жовтень 2022 року на 250 000,00 грн по взаємовідносинам з ТОВ "ТВК "Валмпак", що призвело до завищення залишку від`ємного значення ПДВ на 89 606,00 грн та заниження суми податкового (грошового) зобов`язання з ПДВ, яке підлягає сплаті до бюджету, за жовтень 2022 року на 160 394,00 грн, внаслідок протиправних дій самого податкового органу, який зареєстрував податкову накладну ТОВ "ТВК Валмпак" №96 від 28.10.2022 не в день подання її на реєстрацію 15.11.2022, а днем пізніше, що й призвело в результаті до викривлення відповідачем задекларованих позивачем у декларації з ПДВ за жовтень 2022 року сум податкового кредиту і податкового зобов`язання.

Ухвалою судді Полтавського окружного адміністративного суду від 10.03.2023 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).

Ухвалою суду від 16.03.2023 заперечення представника ГУДПС проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження залишено без задоволення.

29.03.2023 до суду надійшов відзив на позов, в якому представник відповідача зазначає, що за наслідками камеральної перевірки податкової звітності ТОВ "Курьер-Пак" з ПДВ за жовтень 2022 року встановлено факт завищення платником суми податкового кредиту на 250 000,00 грн. При цьому згідно з ЄРПН за жовтень 2022 року контрагентом ТОВ "ТВК Валмпак" по взаємовідносинах з позивачем зареєстровано податкову накладну №95 від 28.10.2022 на суму ПДВ 250 000,00 грн в ЄРПН 16.11.2022, тобто з порушенням терміну для реєстрації податкових накладних, встановленого п. 201.10 ст. 201 ПК України. Тому сума 250 000,00 грн не може бути включена контрагентом до податкового кредиту за жовтень 2022 року (а.с. 47-48).

Ухвалою суду від 31.03.2023 клопотання представника ГУДПС щодо розгляду справи за участю представника відповідача залишено без задоволення.

Розгляд справи, відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України, здійснюється в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи, за наявними у справі матеріалами.

Суд, вивчивши матеріали справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

ТОВ "Курьер-Пак" (код ЄДРПОУ 38768602) є юридичною особою, зареєстрованою в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 13.06.2013, про що в реєстрі вчинено запис за №12661020000043629 (а.с. 16-19).

ГУДПС на підставі статей 75, 76 глави 8 розділу ІІ, пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України, проведено камеральну перевірку податкової звітності з податку на додану вартість за жовтень 2022 року по ТОВ "Курьер-Пак".

За результатами перевірки податкової декларації з ПДВ за жовтень 2022 року по ТОВ "Курьер-Пак" встановлено порушення п. 200.1, п. 200.4 ст. 200, п. 198.6 ст. 198 ПК України, внаслідок чого завищено податковий кредит за жовтень 2022 року на 250 0000,00 грн, що призвело до завищення залишку від`ємного значення ПДВ на 89 606,00 грн та заниження суми податкового (грошового) зобов`язання по ПДВ, яке підлягає сплаті до бюджету, за жовтень 2022 року на 160 394,00 грн, що зафіксовано в акті перевірки від 20.12.2022 №7396/16-31-04-05-03/38768602 (надалі - Акт перевірки).

Не погоджуючись із висновками, викладеними в Акті перевірки, позивач подав заперечення на нього (а.с. 68-69), за результатами розгляду якого ГУДПС висновки Акту перевірки залишено без змін (а.с. 12).

За результатами перевірки ГУДПС прийнято податкове повідомлення-рішення від 09.02.2023 №00010970405, яким ТОВ "Курьер-Пак" збільшено суму грошового зобов`язання з ПДВ в розмірі 160 394,00 грн та застосовано штрафні (фінансові) санкції в розмірі 40 098,50 грн, всього - 200 492,50 грн (а.с. 8).

Позивач не погоджується із правомірністю податкового повідомлення-рішення, оскільки вважає, що ТОВ "Курьер-Пак", як контрагент ТОВ "ТВК "Валмпак", має право на отримання податкового кредиту з ПДВ у жовтні 2022 року, оскільки податкова накладна від 28.10.2022 №96 була своєчасно подана контрагентом, а тому вважається зареєстрованою в ЄРПН днем її подання - 15.11.2022.

З цих підстав позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до підпункту 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 ПК України, єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Аналіз вищеприведених норм дає суду підстави дійти висновку про те, що платник податків зобов`язаний на дату виникнення податкових зобов`язань скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

При цьому, у разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з ПК України.

Водночас, якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних, як про це зазначено в абзаці 13 пункту 201.10 статті 201 ПК України.

Проаналізувавши матеріали адміністративної справи, суд перш за все звертає увагу на те, що вина позивача у порушенні податкового законодавства у спірних правовідносинах має доводитися відповідачем через доведення вини контрагента в особі ТОВ "ТВК Валмпак", який не/допустив порушення щодо строків реєстрації податкової накладної №96 від 28.10.2022.

В контексті положень пункту 201.10 статті 201 ПК України граничним строком реєстрації податкової накладної від 28.10.2022 є 15.11.2022 включно.

Як свідчать матеріали адміністративної справи, 15.11.2022 ТОВ "ТВК Валмпак" скерувало для реєстрації в ЄРПН податкову накладну від 28.10.2022 №96.

У зв`язку з цим повідомлення про отримання звітності позивач отримав того ж дня, 15.11.2022 о 15:51 год. із вказівкою на те, що "Звіт доставлено в поштову скриньку ДПС України 15.11.2022 в 16:31:07" (а.с. 13).

Незважаючи на це, згідно з квитанцією про реєстрацію податкової накладної від 28.10.2022 №96 цю накладну зареєстровано в ЄРПН лише 16.11.2022 о 08:05:49 (а.с. 14).

У зв`язку з цим суд зазначає наступне.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних, звіряння даних, що містяться у виданих платникам податку на додану вартість - отримувачам (покупцям) товарів (послуг) податковій накладній та/або розрахунку коригування, з відомостями, які містяться у Реєстрі визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (надалі - Порядок №1246).

Згідно з підпунктами 2, 3 Порядку №1246, операційний день - це частина дня, протягом якої здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації; операційний день триває в робочі дні з 8 години 00 хвилин до 20 години 00 хвилин. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо граничні строки реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.

Положеннями пункту 4 Порядку №1246, визначено, що до Реєстру вносяться відомості щодо податкових накладних та/або розрахунків коригування, які прийняті до Реєстру та підлягають реєстрації, реєстрацію яких зупинено, а також щодо яких у встановленому порядку прийнято рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації.

Згідно з пунктом 5 Порядку №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не надаються отримувачу (покупцю) товарів/послуг, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, складені за операціями з постачання послуг нерезидентом) незалежно від суми податку на додану вартість в одній податковій накладній/розрахунку коригування.

Відповідно до пункту 12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронні довірчі послуги", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

За змістом пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

У пункті 14 Порядку №1246 зазначено, що Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.

Згідно з пунктами 3, 5 Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 №557, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 03.05.2017 за №959/30827 (надалі - Порядок №557), після накладання кваліфікованого електронного підпису автор здійснює шифрування електронного документа з дотриманням вимог до форматів криптографічних повідомлень, затверджених в установленому законодавством порядку, та надсилає його у форматі (стандарті) з використанням телекомунікаційних мереж до адресата протягом операційного дня. У разі якщо адресатом є контролюючий орган, після надходження електронного документа здійснюється його автоматизована перевірка.

Автоматизована перевірка здійснюється у день надходження або не пізніше наступного робочого дня, якщо електронний документ надійшов після закінчення операційного дня або за одну годину до його закінчення (п. 6 Порядку №557).

Згідно з пунктом 8 Порядку №557, перша квитанція надсилається автору електронного документа протягом двох годин з часу його отримання контролюючим органом, в іншому разі - протягом перших двох годин наступного операційного дня.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, податкова накладна ТОВ "ТВК "Валмпак" №96 від 28.10.2022 направлена на реєстрацію за 4 години до закінчення операційного дня, а відтак квитанція про її реєстрацію/зупинення реєстрації мала б надійти до 20:00 операційного дня. Однак, вказана накладна була зареєстрована з невідомих причин лише 16.11.2022 о 08:05:49, тобто поза межами операційного дня, що унеможливило своєчасну реєстрацію контрагентом позивача податкової накладної №96 від 28.10.2022.

Встановивши, що контрагент позивача виконав свій обов`язок щодо своєчасного направлення податкової накладної для реєстрації в електронній системі документообігу, суд дійшов висновку про те, що позивач не може нести відповідальність за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної контрагента з незалежних від позивача обставин.

Вказаним обставинам під час проведення податкової перевірки відповідач належної оцінки не надав, що призвело до помилкового висновку щодо порушення позивачем п. 200.1, п. 200.4 ст. 200, п. 198.6 ст. 198 ПК України.

Враховуючи встановлені судовим розглядом обставини дотримання контрагентом позивача обов`язку щодо своєчасного направлення для реєстрації податкової накладної і, як наслідок, відсутність вини з боку позивача, суд констатує, що висновок контролюючого органу про завищення ТОВ "Курьер-Пак" податкового кредиту за жовтень 2022 року на 250 000,00 грн та заниження суми податкового (грошового) зобов`язання з ПДВ, яке підлягає сплаті до бюджету, за жовтень 2022 року на 160 394,00 грн є необґрунтованим, оскільки сформований без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення.

За таких підстав оскаржуване податкове повідомлення-рішення, яким ТОВ "Курьер-Пак" збільшено суму грошового зобов`язання з ПДВ в розмірі 160 394,00 грн та застосовано штрафні (фінансові) санкції в розмірі 40098,50 грн, всього на суму 200 492,50 грн, суд визнає таким, що підлягає скасуванню як протиправне.

З огляду на встановлені в ході судового розгляду обставини справи суд визнає заявлений позов обґрунтованим, у зв`язку з чим задовольняє позовні вимоги у повному обсязі.

Згідно з частиною першою статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Тож сплачена позивачем сума судового збору в розмірі 2684,00 грн підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Курьер-Пак" до Головного управління ДПС в Полтавській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Полтавській області від 09.02.2023 №00010970405.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Курьер-Пак" (вул. Комарова, буд. 2Б, офіс 312, м. Полтава, 36008, код ЄДРПОУ 38768602) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, 36014, код ЄДРПОУ ВП 44057192) судові втрати, що пов`язані зі сплатою судового збору, у розмірі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду впродовж тридцяти днів з моменту його підписання.

Суддя Є.Б. Супрун

Дата ухвалення рішення08.05.2023
Оприлюднено10.05.2023
Номер документу110701477
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення

Судовий реєстр по справі —440/2233/23

Ухвала від 27.09.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Постанова від 24.08.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 27.06.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 27.06.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 27.06.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 23.06.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 09.06.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Рішення від 08.05.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

Ухвала від 31.03.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

Ухвала від 16.03.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні