Постанова
від 08.05.2023 по справі 200/8010/21
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 травня 2023 року справа №200/8010/21

м. Дніпро

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Компанієць І.Д., суддів: Гаврищук Т.Г., Геращенка І.В.,

за участі секретаря судового засідання Усенко Т.І.,

представника відповідача Качмарик Г.В.,

розглянув у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу Приватного підприємства АДОРА на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 15 листопада 2021 року у справі № 200/8010/21 (головуючий І інстанції Зеленов А.С.) за позовом Приватного підприємства АДОРА до Головного управління ДПС у Донецькій області, як відокремленого підрозділу ДПС України про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просив:

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) № 0006098/0901 від 28.05.2021.

В обґрунтування позову зазначив, що 06.05.2021 проведено фактичну перевірку ПП Адора, за наслідками якої встановлено порушення позивачем пп. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 ПК України, а саме, відсутність реєстрації в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників рівня пального у резервуарі 1 рівнеміра-лічильника та 1 витратоміра-лічильника на введеному в експлуатацію резервуарі, розташованому на акцизному складі № 1012739, за адресою: Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Літературна, 109Б на 01.04.2020.

28 травня 2021 року Головним управлінням ДПС у Донецькій області прийнято податкове повідомлення-рішення № 0006098/0901 про застосування до ПП Адора штрафних (фінансових) санкцій у сумі 40000грн, яке є незаконним.

ПП Адора не заперечує, що резервуар не був обладнаний та рівнемір-лічильника не був зареєстрований тощо, оскільки на 01.04.2020 рівнемір-лічильник та витратомір-лічильник були відсутні на підприємстві.

Саме за цих обставин 31.03.2020 резервуар акцизного складу для зберігання палива - бензину марки А 92 було спустошено та господарська діяльність ПП Адора зі зберігання та відпуску палива з даного резервуару акцизного складу було призупинено.

Факт відвантаження палива - бензину марки А 92 з акцизного складу ПП Адора, розташованого за адресою: м. Слов`янськ, вул. Вокзальна, 10а на акцизні склади автозаправних станцій та на пересувний акцизний склад підтверджується наданими суду документами.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 15 листопада 2021 року у задоволенні позову відмовлено.

Не погодившись з рішенням, позивач звернувся з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення суду першої інстанції, прийняти постанову, якою позов задовольнити в повному обсязі.

Обґрунтування апеляційної скарги.

Судом першої інстанції безпідставно визначено, що пальне реалізовано з акцизного складу, при цьому матеріали справи свідчать про відсутність факту реалізації пального.

Судом першої інстанції не встановлено дату фактичного переміщення пального на інші акцизні склади, тоді як надані позивачем докази свідчать, що пальне було переміщено на інші склади 31.03.2020, а не 01.04.2020, як помилково вважав суд першої інстанції.

Ухвалою Першого апеляційного адміністративного суду від 10.10.2022 провадження у справі було зупинено до набрання законної сили рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 28.09.2022 у справі № 200/18631/21.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 28.09.2022 у справі № 200/18631/21 набрало законної сили 28.10.2022 згідно даних Єдиного державного реєстру судових рішень.

Ухвалою Першого апеляційного адміністративного суду від 03.05.2023 відмовлено у відкритті апеляційного провадження у справі № 200/18631/21 за апеляційною скаргою ГУ ДПС у Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 28.09.2022.

Враховуючи режим роботи суддів та працівників апарату Першого апеляційного адміністративного суду з часу введення на території України правового режиму воєнного стану, з метою збереження життя та здоров`я, а також забезпечення безпеки суддів та працівників апарату суду, дана постанова прийнята колегією суддів за умови наявної можливості доступу колегії суддів до матеріалів адміністративної справи.

У судовому засіданні представник відповідача заперечував проти задоволення апеляційної скарги.

Суд, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення учасників судового процесу, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, розглядаючи апеляційну скаргу в межах викладених доводів, встановив наступне.

Фактичні обставини справи.

Приватне підприємство Адора, є юридичною особою, код ЄДРПОУ 31349261, розташоване за адресою: 84112, Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Корольова, буд. 12, кв. 5. Здійснює роздрібну торгівлю пальним, зокрема, за адресою: Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Літературна, буд. 109 Б.

Відповідно наказу Головного управління ДПС у Донецькій області № 709-п від 28 квітня 2021 року та направлень на перевірку №№ 851,852 від 28 квітня 2021, на підставі ст. 19-1, ст. 20 , ст. 75, п.п. 80.2.5 п. 80.2, ст. 80 ПК України Головним управлінням ДПС у Донецькій області було проведено фактичну перевірку ПП Адора (ЄДРПОУ 31349261) за адресою: Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Літературна, буд.109 Б з питань дотримання податкового та іншого законодавства з питань, виробництва, зберігання та обігу пального, контроль за виконанням якого покладено на органи ДПС. /том 1 а.с.33,217,218/.

За наслідками перевірки, складено акт від 6 травня 2021 року № 4837/05/99/22/09/31349261 / а.с.19-20/.

Під час фактичної перевірки встановлено порушення вимог абз.6 п.а) п.п. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 ПК України, а саме: відсутність реєстрації в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі 01.04.2020 одного рівнеміра-лічильника рівня пального у резервуарі та одного витратоміра-лічильника на місці відпуску пального наливом з акцизного складу № 1012739 за адресою Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Літературна, буд. 109 Б.

Акт фактичної перевірки був підписаний директором ПП Адора без зауважень.

За результатами перевірки відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення 28 травня 2021 року № 0006098/0901 яким застосовані штрафні (фінансові) санкції у розмірі 40000 грн.

Позивач не заперечує, що на акцизному складі не зареєстровано у встановленому порядку рівнеміра-лічильника, не обладнано місця відпуску пального наливом з акцизного складу та не зареєстровано витратоміра-лічильника, оскільки на 01.04.2020 рівномір-лічильник та витратомір-лічильник були відсутні на підприємстві.

Позивач стверджує, що 31.03.2020 резервуар акцизного складу для зберігання палива - бензину марки А 92 було спустошено та господарська діяльність ПП Адора зі зберігання та відпуску палива з даного резервуару акцизного складу було призупинено. Факт відвантаження палива - бензину марки А 92 з акцизного складу ПП Адора, розташованого за адресою: м. Слов`янськ, вул. Вокзальна, 10а на акцизні склади автозаправних станцій та на пересувний акцизний склад підтверджується наданими суду документами.

Згідно відомостям інформаційних баз даних ДПС України та відомостям Єдиного реєстру акцизних накладних встановлено, що 01.04.2020 ПП Адора в Системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового (СЕАРП СЕ) здійснено реєстрацію акцизних накладних, з датою складання 01.04.2020, з реалізації бензину моторного (Бензин А-92) на загальну кількості 7 961,61 літрів за кодом товару (продукції) згідно з УКТ ЗЕД 2710124194 з акцизного складу №1012739 на переміщення зазначеного пального на інші акцизні склади ПП Адора за допомогою транспортного засобу номер державної реєстрації АН 3676 ХТ, згідно наступних акцизних накладних:

- порядковий номер акцизної накладної № 90, дата складання 01.04.2020, особа, що реалізує пальне ПП Адора, акцизний склад з якого реалізоване пальне № 1012739, отримувач пального ПП Адора, акцизний склад №1001374 обсяг реалізованого пального у кг - 1675, у літрах приведених до температури 15° С - 2 104,00 за кодом товару згідно з УКТ ЗЕД 2710124194, опис товару згідно з УКТ ЗЕД Бензини моторні з вмістом свинцю 0,013 г/л або менше: інші бензини, номер державної реєстрації транспортного засобу що доставляв пальне АН 3676 ХТ (загальна місткість ємності для пального - 42,19 м. куб., місткість для акцизної накладної - 2,06 м. куб);

- порядковий номер акцизної накладної № 91, дата складання 01.04.2020, особа, що реалізує пальне ПП Адора, акцизний склад з якого реалізоване пальне № 1012739, отримувач пального ПП Адора, акцизний склад № 1001374 обсяг реалізованого пального у кг - 1 510,85, у літрах приведених до температури 15° С - 2 042,75 за кодом товару згідно з УКТ ЗЕД 2710124194, опис товару згідно з УКТ ЗЕД Бензини моторні з вмістом свинцю 0,013 г/л або менше: інші бензини, номер державної реєстрації транспортного засобу що доставляв пальне АН 3676 ХТ (загальна місткість ємності для пального - 42,19 м. куб., місткість для акцизної накладної - 2,00 м .куб.);

- порядковий номер акцизної накладної № 92, дата складання 01.04.2020, особа, що реалізує пальне ПП Адора), акцизний склад з якого реалізоване пальне № 1012739, отримувач пального ПП Адора, акцизний склад №1001379 обсяг реалізованого пального у кг - 1 601,50, у літрах приведених до температури 15° С - 2 165,30 за кодом товару згідно з УКТ ЗЕД 2710124194, опис товару згідно з УКТ ЗЕД Бензини моторні з вмістом свинцю 0,013 г/л або менше: інші бензини, номер державної реєстрації транспортного засобу що доставляв пальне НОМЕР_1 (загальна місткість ємності для пального - 42,19 м. куб., місткість для акцизної накладної - 2,12 м. куб.);

- порядковий номер акцизної накладної № 93, дата складання 01.04.2020, особа, що реалізує пальне ПП Адора, акцизний склад з якого реалізоване пальне № 1012739, отримувач пального ПП Адора, акцизний склад №1009534 обсяг реалізованого пального у кг - 1101,13, у літрах приведених до температури 15° С - 1 649,50 за кодом товару згідно з УКТ ЗЕД 2710124194, опис товару згідно з УКТ ЗЕД Бензини моторні з вмістом свинцю 0,013 г/л або менше: інші бензини, номер державної реєстрації транспортного засобу що доставляв пальне АН 3676 ХТ (загальна місткість ємності для пального - 42,19 м. куб., місткість для акцизної накладної - 1,62 м. куб.).

Згідно даних СЕАРП СЕ в той же день 01.04.2020 з акцизного складу №1012739 здійснено реалізацію дизельного палива УКТ ЗЕТ 2710194300 у кількості 14 846,50 літрів, що підтверджується реєстрацією акцизних накладних (з датою складання 01.04.2020) на відпуск пального:

АН № 22 від 01.04.2020 - обсяг операції 2454,4 літра, приведених до температури 15С;

АН № 3 від 01.04.2020 - обсяг операції 3098,00 літра, приведених до температури 15С;

АН № 2 від 01.04.2020 - обсяг операції 4130,70 літра, приведених до температури 15С;

АН № 1 від 01.04.2020 - обсяг операції 5163,4 літра, приведених до температури 15С.

У період з 01.04.2020 по 06.05.2021 у СЕАРП СЕ відсутні данні про здійснення ПП Адора виправлення помилок, можливо допущених під час складання акцизних накладних 01.04.2020, шляхом реєстрації складеного розрахунку коригування в Єдиному реєстрі акцизних накладних.

Дані Додатку № 1 декларації з акцизного податку ПП Адора за квітень 2020 року, яка надана позивачем 08.05.2020 вх. № 9099209049 (номер запису строки 63 за акцизним складом № 1012739) свідчать, що залишок пального УКТ ЗЕД 2710124194 на початок звітного періоду (на 01.04.2020) на акцизному складі № 1012739 складав 7,9616 тис. л., що повністю відповідає обсягу реалізації зазначеного пального за акцизними накладними №№ 90, 91, 92, 93 від 01.04.2020 року. (7 961,61 літрів).

Відповідно до накладної на внутрішнє переміщення №ПМ-0000179 від 31.03.2020 на акцизний склад № 1001374 (АЗС, м. Слов`янськ, вул. Батюка 45, обладнано РРО ф.н. 0522005118) було переміщено 2000,0 літрів пального Бензину А-92, в РРО було оприбутковано 31.03.2020 об`єм отриманого бензину А-92 у кількості 2 000,0 літрів, що не відповідає акцизної накладної № 91 від 01.04.2020 відповідно до якої реалізований об`єм складав 2 042,75 літрів приведених до температури 15 С.

З накладної на внутрішнє переміщення №ПМ-420 від 31.03.2020 на акцизний склад №1001374 (АЗС, м. Слов`янськ, вул. Батюка 45, обладнано РРО ф.н. 0522005118) вбачається, що було переміщено 2 060,0 літрів пального Бензину А-92, в РРО було оприбутковано 31.03.2020 об`єм отриманого бензину А-92 у кількості2 060,0 літрів, що не відповідає акцизної накладної № 90 від 01.04.2020 відповідно до якої реалізований об`єм складав 2 104,00 літрів приведених до температури 15 С.

Відповідно до накладної на внутрішнє переміщення №ПМ-0000178 від 31.03.2020 року на акцизний склад № 1001379 (АЗС, с. Майдан, вул. Центральна, 101, обладнано РРО ф.н. 3000249080) було переміщено 2120,0 літрів пального Бензину А-92, в РРО було оприбутковано 31.03.2020 об`єм отриманого бензину А-92 у кількості 2 120,0 літрів, що не відповідає акцизної накладної № 92 від 01.04.2020 відповідно до якої реалізований об`єм складав 2 165,30 літрів приведених до температури 15 С.

Суд першої інстанції, відмовляючи у задоволенні позову, виходив з того, що наданими доказами підтверджено висновки податкового органу, зроблені під час проведення фактичної перевірки від 06.05.2021 щодо порушення позивачем вимог податкового законодавства, тому податкове повідомлення-рішення є правомірним та не підлягає скасуванню.

Оцінка суду.

За приписами статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Підпунктом 14.1.6. пункту 14.1 статті 14 ПК України визначено, що акцизний склад це спеціально обладнані приміщення на обмеженій території (далі - приміщення), розташовані на митній території України, де під контролем постійних представників контролюючого органу розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, пакування, фасування, зберігання, одержання чи видачі спирту етилового, горілки та лікеро-горілчаних виробів, а також приміщення, розташовані на митній території України, де розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, навантаження-розвантаження, зберігання пального (крім скрапленого газу природного, бензолу, метанолу), за винятком приміщень для навантаження-розвантаження, зберігання пального виключно для потреб власного споживання пального розпорядником акцизного складу.

Згідно підпункту 14.1.224 пункту 14.1 статті 14 ПК України розпорядник акцизного складу це суб`єкт господарювання, який одержав ліцензію на право виробництва спирту етилового, алкогольних напоїв, зареєстрований платником акцизного податку, або який здійснює виробництво, оброблення (перероблення), змішування, навантаження-розвантаження, зберігання пального (крім скрапленого газу природного, бензолу, метанолу), крім суб`єктів господарювання, які використовують приміщення, розташовані на митній території України, для навантаження-розвантаження, зберігання пального виключно для потреб власного споживання пального.

Підпунктом 230.1.2 пункту 230.1 статті 230 ПК України встановлено, що акцизні склади, на території яких здійснюється виробництво, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізація пального, повинні бути обладнані витратомірами-лічильниками на кожному місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованому на акцизному складі, та рівнемірами-лічильниками рівня таких товарів (продукції) у резервуарі, а для скрапленого газу, інших газів, бутану, ізобутану за зазначеними в цьому підпункті кодами УКТЗЕД - також можуть бути обладнані пристроями для вимірювання рівня або відсотка пального у резервуарі (далі - рівнемір-лічильник) на кожному введеному в експлуатацію стаціонарному резервуарі, розташованому на акцизному складі.

Акцизні склади, на яких здійснюються виключно зберігання та реалізація пального, що отримується та реалізується виключно у споживчій тарі без зміни розфасовки, а також скрапленого газу природного, бензолу, метанолу, не обладнуються витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками.

Витратоміри-лічильники та резервуари повинні відповідати вимогам законодавства та мати позитивний результат повірки або оцінку відповідності, проведені відповідно до законодавства, а рівнеміри-лічильники повинні відповідати вимогам законодавства та мати позитивний результат повірки або оцінку відповідності, або калібрування, проведені відповідно до законодавства. У разі відсутності позитивного результату повірки або оцінки відповідності, або калібрування витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників для цілей цього Кодексу акцизні склади, на яких вони розташовані, вважаються необладнаними витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками.

Платники податку - розпорядники акцизних складів зобов`язані зареєструвати:

а) усі розташовані на акцизних складах резервуари, введені в експлуатацію, витратоміри-лічильники та рівнеміри-лічильники у розрізі акцизних складів - в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі;

б) усі акцизні склади - в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.

Один акцизний склад може бути зареєстрований виключно одним розпорядником акцизного складу. Один розпорядник акцизного складу може зареєструвати один і більше акцизних складів.

Забороняється здійснення реалізації пального без наявності зареєстрованих витратомірів-лічильників, рівнемірів-лічильників та резервуарів, без реєстрації акцизного складу.

На підставі підпункту 230.1.3 пункту 230.1 статті 230 ПК України розпорядники акцизних складів зобов`язані на кожному акцизному складі щоденно (крім днів, в які акцизний склад не працює) формувати дані про фактичні залишки пального на початок та кінець звітної доби та про добові фактичні обсяги отриманого та реалізованого пального (далі у цьому розділі - обсяг обігу пального) у розрізі кодів товарних підкатегорій згідно з УКТЗЕД у літрах, приведених до температури 15° С.

Розпорядники акцизних складів, що використовують пальне виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки і не здійснюють операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам, зобов`язані на кожному акцизному складі формувати дані про обсяги обігу пального за звітний календарний місяць та фактичні залишки пального станом на перший та останній дні такого місяця у розрізі кодів товарних підкатегорій згідно з у літрах, приведених до температури 15° С.

Дані про фактичні залишки пального на перший та останній дні календарного місяця та про обсяг обігу пального за звітний календарний місяць формуються розпорядниками акцизних складів, що використовують пальне виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки і не здійснюють операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам, після проведення останньої операції з обігу пального у звітному календарному місяці, але не пізніше 23 години 59 хвилин останнього дня звітного календарного місяця, до початку здійснення операцій з обігу пального у день, що настає за таким останнім днем звітного календарного місяця, та подаються до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, не пізніше 15 календарних днів, що настають за останнім днем звітного календарного місяця.

Таким чином, вимоги ст. 230 ПК України стосуються суб`єктів господарювання, які є розпорядниками акцизних складів.

Як свідчать матеріали справи, за адресою здійснення ПП Адора господарської діяльності розташований акцизний склад № 1012739 де розташовано резервуари, загальна місткість яких не перевищує 1000 куб. метрів.

Що стосується обладнання акцизних складів, на території яких здійснюється виробництво, оброблення (перероблення), змішування, навантаження-розвантаження, зберігання пального, витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками, то пунктом 12 підрозділу 5 розділу XX ПКУ встановлено, що розпорядники акцизних складів відповідно до вимог цього Кодексу зобов`язані обладнати акцизні склади витратомірами-лічильниками та/або рівнемірами-лічильниками та зареєструвати їх в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі в строки, зокрема, акцизний склад, де розташовано резервуари, загальна місткість яких не перевищує 1000 куб. метрів, - не пізніше 1 січня 2020 року.

Пунктом 18 до внесення до нього змін Законом України № 391-ІХ від 18 грудня 2019 року було встановлено, що норми п. 128-1 ст. 128-1 ПКУ Кодексу застосовуються до розпорядників акцизних складів, на яких розташовано резервуари, загальна місткість яких не перевищує 1000 куб. метрів (крім розпорядника акцизного складу, який до 1 липня 2019 року не підпадав під визначення платника податку відповідно до п. 212.1 ст. 212 цього Кодексу) з 1 січня 2020 року.

Проте, Законом України № 391-ІХ від 18 грудня 2019 року були внесені зміни та слово січня замінено словом квітня.

Таким чином, законодавець встановив, що відповідальність розпорядників акцизних складів за відсутність обладнання акцизних складів, на території яких здійснюється виробництво, оброблення (перероблення), змішування, навантаження-розвантаження, зберігання пального, витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками може наступити лише з 01 квітня 2020 року, тобто фактично надав розпорядникам вказаних складів додатковий термін для обладнання акцизних складів, на території яких здійснюється виробництво, оброблення (перероблення), змішування, навантаження-розвантаження, зберігання пального, витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками.

Як свідчать матеріали справи, позивач не заперечує проти відсутності реєстрації на акцизному складі рівнеміра-лічильника, не обладнання місця відпуску пального наливом з акцизного складу та відсутність реєстрації витратоміра-лічильника, оскільки на 01.04.2020 рівномір-лічильник та витратомір-лічильник були відсутні на підприємстві.

Проте, позивач зазначає, що 31.03.2020 резервуар акцизного складу для зберігання палива - бензину марки А 92 було спустошено та господарська діяльність ПП Адора зі зберігання та відпуску палива з даного резервуару акцизного складу було призупинено.

Відповідно до абзацу 1 пункту 231.1 статті 231 ПК України платник податку при ввезенні на митну територію України пального або спирту етилового, з якого сплачено акцизний податок, або на умовах, визначених ст. 229 цього ПК України, або реалізації пального або спирту етилового зобов`язаний скласти в електронній формі акцизну накладну за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТЗЕД реалізованого пального або спирту етилового та зареєструвати її в Єдиному реєстрі акцизних накладних з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи.

В акцизній накладній зазначаються в окремих полях такі обов`язкові реквізити відповідно до абзацу 5 пункту 231.1 статті 231 ПК України, зокрема зазначається:

а) порядковий номер акцизної накладної з номером примірника;

б) дата складання акцизної накладної;

в) повна або скорочена назва юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник акцизного податку, - особи, яка реалізує пальне або спирт етиловий;

г) код ЄДРПОУ (для юридичних осіб) або реєстраційний номер облікової картки платника податків (для фізичних осіб) особи, яка реалізує пальне або спирт етиловий, та суб`єкта господарювання - отримувача пального або спирту етилового;

ґ) повна або скорочена назва юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - суб`єкта господарювання - отримувача пального або спирту етилового;

д) код товарної підкатегорії згідно з УКТЗЕД або умовний код, визначений підпунктом 230.1.3 пункту 230.1 цієї статті;

є) обсяг пального в літрах, приведених до температури 15° С, або обсяг спирту етилового в декалітрах 100-відсоткового спирту, приведених до температури 20° С;

ж) уніфікований номер акцизного складу в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, з якого реалізовано пальне або спирт етиловий;

з) уніфікований номер акцизного складу в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, на який отримане пальне;

и) номер реєстрації транспортного засобу в уповноважених органах відповідної держави та тип і ємність транспортного засобу - акцизного складу пересувного, а для трубопровідного транспорту - назва трубопроводу. При зазначенні номера державної реєстрації (української, міжнародної або іноземної) транспортного засобу допускається використання літер (латиниця, кирилиця) та цифр без пропусків та розділових знаків. У разі якщо літерна частина номера збігається в написанні кирилицею та латиницею, вона зазначається латиницею, а якщо зустрічається специфічна літера кирилиці, літерна частина зазначається кирилицею;

і) ознака напряму використання та умов оподаткування пального або спирту етилового.

Згідно абзацу 29 пункту 231.1 статті 231 ПК України при реалізації пального або спирту етилового з акцизного складу до іншого акцизного складу з використанням акцизного складу пересувного, у разі якщо до реалізації пального або спирту етилового такий інший акцизний склад уже відомий, складається одна акцизна накладна на реалізацію пального з акцизного складу на такий інший акцизний склад із зазначенням у такій акцизній накладній ідентифікаційних даних такого акцизного складу пересувного.

Як визначено пунктом 231.1 статті 231 ПК України форма та порядок заповнення акцизної накладної затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.

Абзацом 1 пункту 231.3 статті 321 ПК України передбачено, що акцизна накладна складається платником податку в день ввезення на митну територію України пального або спирту етилового чи в день реалізації пального або спирту етилового при кожній повній або частковій операції з реалізації пального або спирту етилового.

Відповідно до пункту 231.3 статті 231 ПК України особа, яка реалізує пальне або спирт етиловий, зобов`язана скласти акцизну накладну в двох примірниках у разі реалізації пального або спирту етилового:

а) з акцизного складу до іншого акцизного складу, в тому числі через трубопровід або з використанням акцизного складу пересувного, у разі якщо до реалізації пального або спирту етилового такий інший акцизний склад уже відомий;

б) з акцизного складу до акцизного складу пересувного;

Якщо платник податку одночасно є особою, яка реалізує та отримує пальне або спирт етиловий, складання та реєстрація акцизних накладних у двох примірниках здійснюються у встановленому цим пунктом порядку для складання та реєстрації акцизних накладних у двох примірниках.

На підставі абзаців 2,10 пункту 231.6 статті 231 ПК України реєстрація в Єдиному реєстрі акцизних накладних здійснюється першого примірника акцизної накладної при реалізації пального або спирту етилового з акцизного складу - у день складання такої акцизної накладної, але не пізніше здійснення операції з реалізації пального або спирту етилового з акцизного складу; другого примірника акцизної накладної - після фактичного отримання пального або спирту етилового на акцизний склад/акцизний склад пересувний, але не пізніше трьох календарних днів, наступних за днем отримання пального або спирту етилового на акцизний склад/акцизний склад пересувний розпорядником акцизного складу/акцизного складу пересувного - отримувачем пального або спирту етилового.

Відповідно до абзацу 16 пункту 231.6 статті 231 ПК України датою та часом надання акцизної накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції .

Згідно пункту 231.7 статті 231 ПК України якщо після реалізації пального або спирту етилового відбувається повернення частини чи всього обсягу пального або спирту етилового особі, яка реалізує пальне або спирт етиловий, або виникає потреба у виправленні помилок, допущених при складанні акцизної накладної, показники такої акцизної накладної підлягають коригуванню шляхом складання розрахунку коригування та реєстрації його в Єдиному реєстрі акцизних накладних:

- особою, яка реалізує пальне або спирт етиловий, якщо передбачається збільшення обсягів реалізованого пального або спирту етилового або якщо коригування показників у підсумку не змінює обсяг реалізованого пального або спирту етилового;

- отримувачем пального або спирту етилового, якщо передбачається зменшення обсягів реалізованого пального або спирту етилового, для чого особа, яка реалізує пальне або спирт етиловий, надсилає складений розрахунок коригування отримувачу пального або спирту етилового. При цьому особа, що реалізує пальне або спирт етиловий, має право зменшити обсяг реалізованого пального або спирту етилового за таким розрахунком коригування після його реєстрації в Єдиному реєстрі акцизних накладних отримувачем пального або спирту етилового.

Пунктом 231.8 статті 231 ПК України визначено, що Єдиний реєстр акцизних накладних працює постійно (24 години щоденно), крім часу, необхідного для його технічного обслуговування.

Інформація про запланований час технічного обслуговування Єдиного реєстру акцизних накладних розміщується на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, не пізніше ніж за 24 години до початку проведення технічного обслуговування.

На підставі абзацу 11 пункту 232.1 статті 232 ПК України одиницею обліку обсягів пального в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового є літри, приведені до температури 15° С, - для пального та декалітри 100-відсоткового спирту, приведені до температури 20° С, - для спирту етилового. При цьому відпущені літри в місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримано ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним, для цілей цього розділу вважаються як літри, приведені до температури 15° С. Такі одиниці обліку для пального та спирту етилового повинні використовуватися в первинних бухгалтерських документах, акцизних накладних/розрахунках коригування до акцизних накладних, декларації з акцизного податку.

Облік у системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового ведеться в літрах, приведених до температури 15° С, - для пального та декалітрах 100-відсоткового спирту, приведених до температури 20° С, - для спирту етилового. При цьому обсяги відпущеного в місцях роздрібної торгівлі пального, на які отримано ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним, для цілей цього Порядку вважаються обсягами пального в літрах, приведених до температури 15° С. Такі одиниці обліку для пального та спирту етилового мають використовуватися в первинних бухгалтерських документах, акцизних накладних / розрахунках коригування до акцизних накладних, декларації з акцизного податку (п. 31 Порядку електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, затверджено ПКМУ від 24 квітня 2019 р. № 408).

Система електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового забезпечує автоматичний облік у розрізі платників податку - розпорядників акцизних складів/акцизних складів пересувних за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД:

- обсягів пального або спирту етилового в розрізі акцизних складів/акцизних складів пересувних, що містяться у виданих та отриманих акцизних накладних та розрахунках коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі акцизних накладних (абз. 12 - 13 п. 232.1 ст. 232 ПК України);

- обсягів залишків пального або спирту етилового в розрізі акцизних складів/акцизних складів пересувних, на які платники податку мають право зареєструвати акцизні накладні та розрахунки коригування в Єдиному реєстрі акцизних накладних (абз. 17 п. 232.1 ст. 232 ПК України).

Відповідно до вимог пункту 1 розділу II Порядку заповнення акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 19 червня 2019 року № 262, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 09 липня 2019 р. за № 753/33724 (далі Порядок № 262), акцизна накладна форми П складається в день ввезення на митну територію України пального чи в день реалізації пального у разі кожної повної або часткової операції з реалізації пального.

Відповідно до вимог пункту 7 розділу II Порядку № 262 в акцизній накладній обов`язково зазначаються дані лише про один акцизний склад / пересувний акцизний склад, з якого фізично відвантажене (відпущене) пальне, та про один акцизний склад / пересувний акцизний склад, на який фізично відвантажене (отримане) пальне, крім:

- здійснення реалізації пального з акцизного складу до іншого акцизного складу з використанням акцизного складу пересувного у разі, якщо до реалізації пального такий інший акцизний склад уже відомий. У таких акцизних накладних, крім реквізитів акцизного складу, з якого фізично відвантажене (відпущене) пальне, та акцизного складу, на який фізично відвантажене (отримане) пальне, обов`язково вносяться дані щодо пересувного акцизного складу, яким здійснюється транспортування пального. Такі дані вносяться до відповідного рядка правої частини акцизної накладної (акцизний склад пересувний, на який фізично відвантажене (отримане) пальне) незалежно від того, хто є розпорядником такого пересувного акцизного складу (особа, що реалізує пальне, або особа отримувач пального).

Враховуючи вище викладені норми ПК України операції з реалізації пального визначені у акцизних накладних № 93 від 01.04.2020 (обсяг операції 1649,56 літра), № 92 від 01.04.2020 (обсяг операції 2165,30 літра), № 91 від 01.04.2020 (обсяг операції 2042,75 літра), № 90 від 01.04.2020(обсяг операції 2 104,00 літра) УКТ ЗЕТ 2710124194 (бензини моторні з вмістом свинцю 0,013 г/л або менше: інші бензини, бензин А-92) у кількості 7961,61 літрів.

Таким чином, зазначені акцизні накладні підтверджують, що пальне (бензин А-92) було реалізовано з акцизного складу № 1012739 за адресою - Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Літературна, буд. 109 Б саме 01.04.2020, а не 31.03.2020, як стверджує позивач.

При цьому суд першої інстанції правильно не прийняв в якості доказів переміщення пального 31.03.2020 надані позивачем накладні на внутрішнє переміщення та ТТН, оскільки об`єм пального, визначеного у цих документах не відповідає об`єму, зазначеному у відповідних акцизних накладних.

Невідповідність обсягів пального, зазначеного в акцизних накладних, обсягам, зазначеним в накладних на внутрішнє переміщення та даним РРО, з врахуванням вимог абз. 11 п. 232.1 ст. 232 ПКУ та п. 31 Порядку електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, затверджено Постановою КМУ від 24 квітня 2019 року № 408, підтверджує висновки податкового органу, визначені в акті фактичної перевірки від 06.05.2021 № 4837/05/99/22/09/31349261.

Відповідно до п.п. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 ПК України акцизні склади, на території яких здійснюється виробництво, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження - розвантаження, зберігання, реалізація пального, повинні бути обладнані витратомірами - лічильниками на кожному місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованому на акцизному складі, та рівнемірами-лічильниками рівня таких товарів (продукції) у резервуарі, а для скрапленого газу (пропану або суміші пропану з бутаном), інших газів, бутану, ізобутану за кодами згідно з УКТ ЗЕД 2711 12 11 00, 2711 12 19 00, 2711 12 91 00, 2711 12 93 00, 2711 12 94 00, 2711 12 97 00, 2711 13 10 00, 2711 13 30 00, 2711 13 91 00, 2711 13 97 00, 2711 14 00 00, 2711 19 00 00, 2901 10 00 10 - також можуть бути обладнані пристроями для вимірювання рівня або відсотка пального у резервуарі (далі - рівнемір-лічильник) на кожному введеному в експлуатацію стаціонарному резервуарі, розташованому на акцизному складі.

Є неприйнятними доводи позивача про неможливість вчасно зареєструвати накладні 31 березня 2020 року у зв`язку із знеструмленням комп`ютерної техніки, оскільки ці доводи не підтверджені належними доказами.

З огляду на вищевикладене, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про правомірність прийнятого відповідачем за результатами фактичної перевірки податкового повідомлення рішення від 28.05.2021.

Між тим суд зазначає наступне.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 28 вересня 2022 року у справі № 200/18631/21 визнано протиправним та скасовано наказ Головного управління ДПС у Донецькій області від 28.04.2021 № 709-п «Про проведення фактичної перевірки приватного підприємства «АДОРА» ЄДРПОУ 31349261».

Рішення набрало законної сили 28.10.2022.

Цим рішенням встановлено, що 28.04.2021 Головним управлінням державної податкової служби у Донецькій області прийнято наказ № 709-п «Про проведення фактичної перевірки приватного підприємства "АДОРА" СДРПОУ 31349261». Підставою для проведення перевірки у наказі про проведення перевірки визначено пп. 80.2.5 п. 80.2 ст. 80 Податкового кодексу України (далі - ПК України).

На підставі вказаного наказу в період з 30.04.2021 по 06.05.2021 відповідачем проведено фактичну перевірку за результатами якої складено Акт від 06.05.2021 № 4837/05/99/22/09/31349261.

Суд зазначив, що в наказі від 28.04.2021 № 709-п відповідач жодним чином не обґрунтував наявність підстав для перевірки, передбачених підпунктом 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 Податкового кодексу України, зокрема щодо отримання контролюючим органом в установленому порядку інформації про порушення платником податків тих вимог чинного законодавства, що підпадають під предмет фактичної перевірки.

У спірному наказі, який став підставою проведення перевірки, не відображено в рамках яких заходів контролюючого органу встановлено невідповідність діяльності позивача та не зазначено, що вказана в наказі перевірка здійснюється з метою реалізації функції здійснення контролю у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального, якою наділений контролюючий орган відповідно до приписів податкового законодавства або будь-якої іншої функції. Наказ взагалі не містить обґрунтування жодної з можливих підстав перевірки, визначеної підпунктом 80.2.5 пункту 80.5 статті 80 Податкового кодексу України.

Таким чином, суд дійшов висновку, що відповідач при прийнятті спірного наказу діяв не на підставі, не у межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, в зв`язку з чим спірний наказ є протиправним та підлягає скасуванню.

Відповідно до частини четвертої статті 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у (…) адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Отже, рішенням суду, яке набрало законної сили, визнано протиправним та скасовано наказ Головного управління ДПС у Донецькій області від 28.04.2021 № 709-п «Про проведення фактичної перевірки приватного підприємства «АДОРА» ЄДРПОУ 31349261», на підставі якого була проведена фактична перевірка позивача, за наслідками якої прийнято податкове повідомлення-рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) № 0006098/0901 від 28.05.2021.

Таким чином, скасування наказу відповідача про проведення фактичної перевірки ПП «Адора» призводить до визнання перевірки незаконною та відсутності правових наслідків такої, а саме - компетенції у податкового органу на прийняття акту індивідуальної дії (податкового повідомлення-рішення).

Вищевикладене узгоджується з висновками Верховного Суду України, викладеними в постанові від 27 січня 2015 року (справа № 21-425а14), а також Верховного Суду в постановах від 21 лютого 2018 року (справа № 821/371/17), від 16 грудня 2020 року (справа № 260/571/19) в подібних правовідносинах.

Таким чином, податкове повідомлення-рішення, прийняте за наслідками перевірки та на підставі акту перевірки, який є недопустимим доказом в зв`язку із скасуванням наказу на проведення такої перевірки, не може вважатись правомірним та підлягає скасуванню.

Отже, встановлення рішенням суду, яке набрало законної сили, протиправності наказу на проведення фактичної перевірки позивача, як наслідок протиправності проведення такої перевірки, за наслідками якої було прийнято оскаржуване податкове повідомлення - рішення, є достатніми для висновку про протиправність податкового повідомлення - рішення.

На підставі викладеного, податкове повідомлення-рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) № 0006098/0901 від 28.05.2021 є протиправним та підлягає скасуванню.

Статтею 242 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до положень частини першої статті 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового судового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального або порушення норм процесуального права.

Здійснюючі апеляційний розгляд справи в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, рішення суду першої інстанції скасуванню з прийняттям постанови про задоволення позову.

Як визначено пунктом 4 частини шостої статті 12 Кодексу адміністративного судочинства України для цілей цього Кодексу справами незначної складності є справи щодо оскарження рішення суб`єкта владних повноважень, на підставі якого ним може бути заявлено вимогу про стягнення грошових коштів у сумі, що перевищує п`ятсот розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Згідно з пунктом 2 частини п`ятої 5 статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України не підлягають касаційному оскарженню судові рішення у справах незначної складності, крім випадків, якщо: а) касаційна скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики; б) особа, яка подає касаційну скаргу, відповідно до цього Кодексу позбавлена можливості спростувати обставини, встановлені оскарженим судовим рішенням, при розгляді іншої справи; в) справа становить значний суспільний інтерес або має виняткове значення для учасника справи, який подає касаційну скаргу; г) суд першої інстанції відніс справу до категорії справ незначної складності помилково.

Отже, зазначена справа відноситься до справ незначної складності, тому судове рішення за наслідками апеляційного розгляду в цій справі касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, визначених п. 2 ч. 5 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до ст.139 КАС України підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС в Донецькій області судові витрати за сплату судового збору в загальному розмірі 5675 грн.

Керуючись статтями 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 327, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Приватного підприємства АДОРА на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 15 листопада 2021 року у справі № 200/8010/21 задовольнити частково.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 15 листопада 2021 року у справі № 200/8010/21 скасувати.

Позов Приватного підприємства АДОРА до Головного управління ДПС у Донецькій області, як відокремленого підрозділу ДПС України про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) № 0006098/0901 від 28.05.2021.

Стягнути з Головного управління ДПС у Донецькій області (ЄДРПОУ 44070187, юридична адреса: Донецька область, м. Маріуполь, вул. Італійська, 59) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Приватного підприємства АДОРА (ЄДРПОУ 31349261, адреса: 84100, Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Корольова, буд. 12, кв. 5) судові витрати по справі в розмірі 5675 (п`ять тисяч шістсот сімдесят п`ять) гривень.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття 08 травня 2023 року є остаточною та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, визначених ст. 328 КАС України.

Повне судове рішення складено 08 травня 2023 року.

Головуючий суддяІ.Д. Компанієць

СуддіТ.Г. Гаврищук

І.В. Геращенко

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.05.2023
Оприлюднено10.05.2023
Номер документу110703263
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів

Судовий реєстр по справі —200/8010/21

Ухвала від 11.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 21.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 19.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Постанова від 08.05.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Постанова від 08.05.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Ухвала від 04.05.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Ухвала від 21.03.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Ухвала від 10.10.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Ухвала від 07.10.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Ухвала від 06.10.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні