Постанова
від 27.04.2023 по справі 420/3981/22
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27 квітня 2023 р.м. ОдесаСправа № 420/3981/22

Місце ухвалення рішення суду 1 інстанції:

м. Одеса;

Дата складання повного тексту рішення суду 1 інстанції:

08.11.2022 року;

Головуючий в 1 інстанції: Завальнюк І.В.

П`ятий апеляційний адміністративний суд в складі колегії:

Головуючого судді Єщенка О.В.

суддів Крусяна А.В.

Яковлєва О.В.

За участю: секретаря Бучко О.С.

представника апелянта Мацко В.В.

представника позивача Зубрицького О.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 08 листопада 2022 року по справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ФАКЕЛ» до Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійні вимоги на предмет спору, Громадської організації «Спілка підприємців смт. Затока», Ради об`єднання садівничих кооперативів «Кароліно-Бугаз», Садівничого товариства «Сонечко», Обслуговуючого кооперативу «СК «Меліоратор», Садівничого товариства «Взморьє», Садівничого товариства «Січневець-3», Садівничого товариства «Старостинець», Садівничого товариства «Коммунальник», Садівничого кооперативу «Нептун», Дачний кооператив «Комунстрой-1», Садівницького кооперативу «Дружба», Садівничого товариства «Дружба», Садівничого кооперативу «Прогресс», Садівничого товариства «Прибой», Кооперативу садоводів та індивідуального дачного будівництва «Лагуна», Садівничого кооперативу «Мир і Дружба» про визнання протиправними та скасування рішень,-

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю «ФАКЕЛ» звернулось до суду першої інстанції з позовом, в якому просило:

визнати протиправним та скасувати рішення Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області від 15 липня 2021 року №259-VIII «Про встановлення місцевих податків і зборів на території Кароліно-Бугазької сільської ради на 2022 рік»;

визнати протиправним та скасувати рішення Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області від 15 липня 2021 року №260-VIII «Про встановлення на території Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області податку на майно (в частині плати за землю)»;

визнати протиправним та скасувати рішення Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області від 15 липня 2021 року №262-VIII «Про встановлення ставок єдиного податку на території Кароліно-Бугазької сільської ради на 2022 рік»;

визнати протиправним та скасувати рішення Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області від 15 липня 2021 року №263-VIII «Про встановлення акцизного податку з реалізації суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизними товарами»;

визнати протиправним та скасувати рішення Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області від 15 липня 2021 року №264-VIII «Про встановлення розміру ставки збору за місця для паркування транспортних засобів на території Кароліно-Бугазької сільської ради на 2022 рік»;

визнати протиправним та скасувати рішення Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області від 15 липня 2021 року №284-VIII «Про встановлення податку на майно (в частині транспортного податку) на території Кароліно-Бугазької сільської ради».

В обґрунтування позову зазначено, що 15 липня 2021 року Кароліно-Бугазькою сільською радою Білгород-Дністровського району Одеської області у рішенні за №259-VIII встановлено місцеві податки і збори на території Кароліно-Бугазької сільської ради на 2022 рік, окремими рішеннями за №260-VIII, №262-VIII, №263-VIII, №264-VIII, №284-VIII сільською радою на території району встановлено податок на майно (в частині плати за землю), ставку єдиного податку, акцизний податок з реалізації суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизними товарами, розмір ставки збору за місця для паркування транспортних засобів, податок на майно (в частині транспортного податку).

Оспорюючи правомірність рішень сільської ради, позивач вказує на порушення відповідачем положень підпункту 4.1.9 пункту 4.1 статті 4, підпункту 12.3.4 пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України в частині дотримання строків встановлення і застосування місцевих податків і зборів на території Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області.

Окремо позивач вказує, що в порушення положень підпункту 266.1.5 пункту 266.1 статті 266 Податкового кодексу України відповідач при прийнятті рішення від 15 липня 2021 року №259-VIII та встановленні ставки податку для об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, не враховував місце розташування (зональність) таких об`єктів нерухомості, що впливає на обґрунтованість відповідної ставки податку.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 08 листопада 2022 року адміністративний позов задоволено частково.

Суд визнав протиправним та нечинним рішення Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області від 15 липня 2021 року №259-VIII «Про встановлення місцевих податків і зборів на території Кароліно-Бугазької сільської ради на 2022 рік» в частині встановлення з 01.01.2022 року на території Кароліно-Бугазької сільської ради Одеської області податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на « 1212.9 інші будівлі для тимчасового проживання, не класифіковані раніше» за 1 кв. метр (відсотків розміру мінімальної заробітної плати) « 1,500» (для юридичних осіб та для фізичних осіб).

В іншій частині позовних вимог суд відмовив.

Зобов`язав Кароліно-Бугазьку сільську раду Білгород-Дністровського району Одеської області невідкладно опублікувати резолютивну частину рішення суду про визнання нормативно-правового акта протиправним та нечинним в окремій його частині у виданні, в якому його було офіційно оприлюднено, після набрання рішенням законної сили.

Суд роз`яснив, що нормативно-правовий акт втрачає чинність в окремій його частині з моменту набрання законної сили рішенням суду.

Суд стягнув з бюджетних асигнувань Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ФАКЕЛ» судовий збір в розмірі 2481 грн.

Вирішуючи спір по суті та частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що встановлення відповідачем у рішенні від 15 липня 2021 року №259-VIII «Про встановлення місцевих податків і зборів на території Кароліно-Бугазької сільської ради на 2022 рік» ставки податку на такий вид нерухомого майна, як «інші будівлі для тимчасового проживання, не класифіковані раніше» без урахування органом місцевого самоврядування місць їх розташування (зональності), підтверджено під час розгляду справи та прямо суперечить положенням підпункту 266.5.1 пункту 266.5 статті 266 Податкового кодексу України.

В апеляційній скарзі Кароліно-Бугазька сільська рада Білгород-Дністровського району Одеської області, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати судове рішення в частині задоволених позовних вимог та ухвалити в цій частині нове судове рішення про відмову у задоволенні позову.

Обґрунтовуючи вимоги апеляційної скарги, апелянт посилається на те, що нормами діючого законодавства визначено порядок і процедуру прийняття податків, зборів та обов`язкових платежів, а також базові ставки його формування. Орган місцевого самоврядування з метою запровадження ставки податку на те чи інше майно повинен дотримуватись двох обов`язкових умов:

граничні розміри ставок податку на майно, визначені діючим податковим законодавством;

процедури оприлюднення, як обов`язкової умови набрання чинності прийнятого рішення та його подальша реалізація.

Висновок суду першої інстанції про необхідність врахування органом місцевого самоврядування під час прийняття рішення про місцевий податок розташування (зональність) майна не ґрунтується на законі, оскільки це не являється обов`язковою умовою під час формування ставки податку. Також, судом першої інстанції не наведено жодного економічного обґрунтування на підставі доказів, які б відповідали принципу належності та допустимості.

Окремо апелянт акцентує увагу на тому, що рішення юридичної особи про звернення до суду може прийматись виключно повноважним органом загальними зборами засновника, а не його органом управління дирекцією Товариства з обмеженою відповідальністю «ФАКЕЛ».

Судом першої інстанції з`ясовано так як встановлено апеляційним судом, 15 липня 2021 року Кароліно-Бугазькою сільською радою Білгород-Дністровського району Одеської області прийнято рішення за №259-VIII «Про встановлення місцевих податків і зборів на території Кароліно-Бугазької сільської ради на 2022 рік».

Цим рішенням сільською радою вирішено встановити з 01.01.2022 року на території Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області такі місцеві податки і збори:

1.1.Місцеві податки:

1.1.1.Податок на майно (в частині плати за землю, транспортного податку та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки);

1.1.2. Єдиний податок.

1.1.3. Акцизний податок.

1.2.Місцеві збори:

1.2.1.Туристичний збір (згідно Положенню про туристичний збір, що додається).

Питання про встановлення місцевих податків і зборів на території Кароліно-Бугазької сільської ради на 2022 рік внесено до порядку денного пленарного засідання чергової 14 сесії VIII скликання Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області за №83, про що свідчить витребуваний апеляційним судом протокол відповідного засідання від 15.07.2021 року.

Згідно протоколу засідання сільської ради, рішення за №259-VIII «Про встановлення місцевих податків і зборів на території Кароліно-Бугазької сільської ради на 2022 рік» - прийняте.

В подальшому сільською радою розглянуто питання за №№84, 108 та прийнято рішення:

№260-VIII «Про встановлення на території Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області податку на майно (в частині плати за землю)»,

№284-VIII «Про встановлення податку на майно (в частині транспортного податку) на території Кароліно-Бугазької сільської ради».

Також, згідно наявних в матеріалах справи доказів, окремими рішеннями від 15 липня 2021 року:

№261-VIII сільською радою встановлено пільги по земельному податку на території Кароліно-Бугазької сільської ради на 2022 рік;

№262-VIII сільською радою встановлено ставку єдиного податку на території Кароліно-Бугазької сільської ради на 2022 рік;

№263-VIII сільською радою встановлено акцизний податок з реалізації суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизними товарами;

№264-VIII сільською радою встановлено розмір ставки збору за місця для паркування транспортних засобів на території Кароліно-Бугазької сільської ради на 2022 рік.

Додатком до рішення п`ятдесят четвертої сесії Кароліно-Бугазької сільської ради VIII скликання від 15 липня 2021 року №259-VIII сільською радо оформлено Положення про туристичний збір в с. Кароліно-Бугаз.

Додатком до рішення Кароліно-Бугазької сільської ради від 15 липня 2021 року №260-VIII сільською радо оформлено Положення про податок на майно (в частині плати за землю) на території Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області.

Додатком 2 до Типового рішення про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку оформлено Ставки земельного податку, затверджені рішенням Кароліно-Бугазької сільської ради від 15 липня 2021 року №260-VIII.

Додатком 1 до рішення сесії сільської ради VIII скликання від 15 липня 2021 року №261-VIII сільською радою оформлено Перелік пільг для фізичних та юридичних осіб, наданих відповідно до підпункту 266.4.2 пункту 266.4 статті 266 Податкового кодексу України, із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки-1.

Додатком 1 до рішення сесії від 15 липня 2021 року №264-VIII сільською радою оформлено Положення про збір за місця для паркування транспортних засобів.

Додатком до рішення Кароліно-Бугазької сільської ради №284-VIII від 15 липня 2021 року сільською радою оформлено Положення про податок на майно (у частині транспортного податку) на території Кароліно-Бугазької сільської ради.

Під час розгляду справи в суді першої та апеляційної інстанції відповідачем надано Додаток до рішення від 15.07.2021 року №259-VIII щодо затвердження сільською радою Ставок податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки-1, які встановлюються на 2022 рік та вводяться в дію з 01 січня 2022 року, зокрема, стосовно будівель та споруд-1 за класифікацією 1212.9 Інші будівлі для тимчасового проживання, не класифіковані раніше (зі ставкою податку за 1 кв.м. для юридичних осіб та фізичних осіб 1,500% розміру мінімальної заробітної плати).

Згідно друкованого засобу масової інформації «Надністрянська правда» від 22.07.2021 року №29 (6756), в засобах масової інформації оприлюднені:

Рішення Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області «Про встановлення місцевих податків і зборів на території Кароліно-Бугазької сільської ради на 2022 рік» від 15 липня 2021 року №259-VIII;

Додаток до рішення чотирнадцятої сесії Кароліно-Бугазької сільської ради VIII скликання від 15 липня 2021 року №259-VIII Положення про туристичний збір в с. Кароліно-Бугаз;

Рішення чотирнадцятої сесії Кароліно-Бугазької сільської ради VIII скликання «Про встановлення ставок єдиного податку на території Кароліно-Бугазької сільської ради на 2022 рік» від 15 липня 2021 року №262-VIII;

Рішення чотирнадцятої сесії Кароліно-Бугазької сільської ради VIII скликання «Про встановлення податку на майно (в частині транспортного податку) на території Кароліно-Бугазької сільської ради» від 15 липня 2021 року №284-VIII;

Додаток до рішення Кароліно-Бугазької сільської ради №284-VIII від 15 липня 2021 року Положення про податок на майно (у частині транспортного податку) на території Кароліно-Бугазької сільської ради;

Додаток №1 до рішення чотирнадцятої сесії Кароліно-Бугазької сільської ради VIII скликання від від 15 липня 2021 року №261-VIII Ставки податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки-1.

Додаток №2 до рішення чотирнадцятої сесії Кароліно-Бугазької сільської ради VIII скликання від 15 липня 2021 року №261-VIII Перелік пільг для фізичних та юридичних осіб, наданих відповідно до підпункту 266.4.2 пункту 266.4 статті 266 Податкового кодексу України, із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки-1;

Рішення чотирнадцятої сесії Кароліно-Бугазької сільської ради VIII скликання «Про встановлення на території Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області податку на майно (в частині плати за землю)» від 15 липня 2021 року №260-VIII;

Додаток №1 до рішення Кароліно-Бугазької сільської ради від 15 липня 2021 року №260-VIII Положення про податок на майно (в частині плати за землю) на території Кароліно-Бугазької сільської ради;

Додаток 2 до Типового рішення про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку, затверджені рішенням Кароліно-Бугазької сільської ради від 25 червня 2020 року №2308-VII, Ставки земельного податку-1;

Рішення чотирнадцятої сесії Кароліно-Бугазької сільської ради VIII скликання «Про встановлення акцизного податку з реалізації суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизними товарами» від 15 липня 2021 року №263-VIII;

Рішення чотирнадцятої сесії Кароліно-Бугазької сільської ради VIII скликання «Про встановлення пільг по земельному податку на території Кароліно-Бугазької сільської ради на 2022 рік» від 15 липня 2021 року №261-VIII;

Рішення чотирнадцятої сесії Кароліно-Бугазької сільської ради VIII скликання «Про встановлення розміру ставки збору за місця для паркування транспортних засобів на території Кароліно-Бугазької сільської ради на 2022 рік» від 15 липня 2021 року №264-VIII;

Додаток 1 до рішення сесії від 15 липня 2021 року №264-VIII Положення про збір за місця для паркування транспортних засобів відповідно до статті 268 Податкового кодексу України.

Попередньо, питання про встановлення на території Кароліно-Бугазької сільської ради місцевих податків та зборів на 2022 рік, у тому числі щодо встановлення ставок єдиного податку, акцизного податку, податку на майно (в частині транспортного податку), розміру ставки збору за місця для паркування транспортних засобів, податку на майно (в частині плати за землю), податку на майно (податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки), розглянуто та погоджено Комісією з питань фінансів, бюджету, планування соціально-економічного розвитку, гуманітарних питань, інвестицій та міжнародного співвідношення, про що оформлено протокол засідання від 12.07.2021 року.

Не погоджуючись із рішеннями сільської ради, посилаючись на їх неправомірність та необґрунтованість, позивач звернувся до суду із цим позовом, в якому вставиться питання скасування рішень відповідача.

Відповідно до частини 1 статті 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Колегія суддів враховує, що в апеляційному порядку оскаржується рішення суду першої інстанції в частині задоволених вимог, а саме в частині визнання протиправним та нечинним рішення сільської ради від 15 липня 2021 року №259-VIII щодо встановлення з 01.01.2022 року на території Кароліно-Бугазької сільської ради податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за класифікацією « 1212.9 інші будівлі для тимчасового проживання, не класифіковані раніше» за 1 кв. метр (відсотків розміру мінімальної заробітної плати) « 1,500» (для юридичних осіб та для фізичних осіб). В іншій частині рішення суду першої інстанції учасниками не оскаржується.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доводи учасників, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів виходить з наступного.

Відповідно до пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України сільські, селищні, міські ради в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів та податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та/або зборів, та про внесення змін до таких рішень.

За правилами підпунктів 12.3.1, 12.3.2 пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України встановлення місцевих податків та зборів здійснюється у порядку, визначеному цим Кодексом.

При прийнятті рішення про встановлення місцевих податків та/або зборів обов`язково визначаються об`єкт оподаткування, платник податків і зборів, розмір ставки, податковий період та інші обов`язкові елементи, визначені статтею 7 цього Кодексу з дотриманням критеріїв, встановлених розділом ХІІ цього Кодексу для відповідного місцевого податку чи збору.

Відповідно до підпунктів 12.3.4, 12.3.5 пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 25 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та/або зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

У разі якщо до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування місцевих податків та/або зборів, сільська, селищна, міська рада не прийняла рішення про встановлення відповідних місцевих податків та/або зборів, що є обов`язковими згідно з нормами цього Кодексу, такі податки та/або збори справляються виходячи з норм цього Кодексу із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування таких місцевих податків та/або зборів.

У підпункті 12.4.3 пункту 12.4 статті 12 Податкового кодексу України (в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад щодо податків та зборів належать прийняття рішення про встановлення місцевих податків та зборів, зміну розміру їх ставок, об`єкта оподаткування, порядку справляння чи надання податкових пільг, яке тягне за собою зміну податкових зобов`язань платників податків та яке набирає чинності з початку бюджетного періоду.

Статтею 265 Податкового кодексу України передбачено, що податок на майно складається, у тому числі, з податку на майно, відмінне від земельної ділянки.

Відповідно до підпункту 266.1.1 пункту 266.1 статті 266 Податкового кодексу України платниками податку є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості.

Згідно із підпунктом 266.2.1 пункту 266.2, підпункту 266.3.1 пункту 266.3 статті 266 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування є об`єкт житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його частка.

Базою оподаткування є загальна площа об`єкта житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його часток.

Відповідно до підпункту 266.3.2 пункту 266.3 статті 266 Податкового кодексу України база оподаткування об`єктів житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі їх часток, які перебувають у власності фізичних осіб, обчислюється контролюючим органом на підставі даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що безоплатно надаються органами державної реєстрації прав на нерухоме майно та/або на підставі оригіналів відповідних документів платника податків, зокрема документів на право власності.

У підпункті 266.5.1 пункту 266.5 статті 266 Податкового кодексу України передбачено, що ставки податку для об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, встановлюються за рішенням сільської, селищної, міської ради залежно від місця розташування (зональності) та типів таких об`єктів нерухомості у розмірі, що не перевищує 1,5 відсотка розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 квадратний метр бази оподаткування.

Слід враховувати, що згідно із частиною 1 статті 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 року №280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Згідно із статтею 25 Закону України від 21.05.1997 року №280/97-ВР сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

За правилами пункту 24 частини 1 статті 26 Закону України від 21.05.1997 року №280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання про встановлення місцевих податків і зборів відповідно до Податкового кодексу України.

Одночасно слід зазначити, що відповідно до частин 1, 2, 3, 5, 11 ст. 59 Закону України від 21.05.1997 року №280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням. Результати поіменного голосування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". На офіційному веб-сайті ради розміщуються в день голосування і зберігаються протягом необмеженого строку всі результати поіменних голосувань. Результати поіменного голосування є невід`ємною частиною протоколу сесії ради.

Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.

Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.

Аналіз наведених правових норм показав, що питання про встановлення місцевих податків і зборів відповідно до Податкового кодексу України вирішуються виключно на пленарних засіданнях відповідної сільської, селищної, міської ради.

Прийняті сільською, селищною, міською радою в межах своїх повноважень нормативні акти оформлюються у формі рішень після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, відкритого поіменного голосування.

Рішення сільської, селищної, міської ради набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом місцевого самоврядування не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.

Виходячи з обставин цієї справи, апеляційний суд враховує, що 15.07.2021 року на пленарному засіданні чотирнадцятої сесії VIII скликання Кароліно-Бугазькою сільською радою Білгород-Дністровського району Одеської області прийнято рішення за №259-VIII «Про встановлення місцевих податків і зборів на території Кароліно-Бугазької сільської ради на 2022 рік».

Цим рішенням сільською радою вирішено встановити з 01.01.2022 року на території Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області такі місцеві податки і збори:

Місцеві податки: податок на майно (в частині плати за землю, транспортного податку та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки); єдиний податок; акцизний податок.

Місцеві збори: туристичний збір (згідно Положенню про туристичний збір, що додається).

В подальшому на цьому ж пленарному засіданні чотирнадцятої сесії VIII скликання Кароліно-Бугазькою сільською радою Білгород-Дністровського району Одеської області обговорено та прийнято окремі рішення:

від 15.07.2021 року №260-VIII «Про встановлення на території Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області податку на майно (в частині плати за землю)» з відповідними додатками Положення про податок на майно (в частині плати за землю), Ставки земельного податку;

від 15.07.2021 року №284-VIII «Про встановлення податку на майно (в частині транспортного податку) на території Кароліно-Бугазької сільської ради» з відповідним додатком Положення про податок на майно (у частині транспортного податку) на території Кароліно-Бугазької сільської ради;

від 15.07.2021 року №262-VIII «Про встановлення ставок єдиного податку на території Кароліно-Бугазької сільської ради на 2022 рік»;

від 15.07.2021 року №263-VIII «Про встановлення акцизного податку з реалізації суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизними товарами»;

затверджено Положення про туристичний збір в с. Кароліно-Бугаз до рішення Кароліно-Бугазької сільської ради VIII скликання від 15.07.2021 року №259-VIII.

Окремими рішеннями від 15 липня 2021 року:

за №261-VIII сільською радою встановлено пільги по земельному податку на території Кароліно-Бугазької сільської ради на 2022 рік з додатком Перелік пільг для фізичних та юридичних осіб, наданих відповідно до підпункту 266.4.2 пункту 266.4 статті 266 Податкового кодексу України, із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки-1;

за №264-VIII сільською радою встановлено розмір ставки збору за місця для паркування транспортних засобів на території Кароліно-Бугазької сільської ради на 2022 рік з відповідним додатком Положення про збір за місця для паркування транспортних засобів.

Перевіривши обставини справи та представлені учасниками докази, апеляційний суд встановив, що питання про встановлення з 2022 року на території Кароліно-Бугазької сільської ради місцевого податку податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, на засіданні сільської ради не обговорювалось, рішення з цього питання сільською радою не приймалось та відповідне рішення сільської ради не було оприлюднено у відповідних засобах масової інформації.

Зазначене підтверджується й тим, що у рішенні від 15.07.2021 року №259-VIII не визначались: об`єкт оподаткування, платник податку, розмір ставки та інші обов`язкові елементи, визначені статтею 7 цього Кодексу з дотриманням критеріїв, встановлених розділом ХІІ цього Кодексу для відповідного місцевого податку.

Щодо представленого відповідачем під час розгляду справи Додатку до рішення від 15.07.2021 року №259-VIII (Ставки податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки) колегія суддів зауважує на тому, що рішення сільської ради від 15.07.2021 року №259-VIII не містить застережень про встановлення ставки податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, та прийняття цього рішення разом із наведеним додатком (ставками податку).

На переконання апеляційного суду, Додаток Ставки податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, не є рішенням сільської ради із встановлення відповідного податку на території Кароліно-Бугазької сільської ради, оскільки цими матеріалами питання про встановлення місцевого податку відповідно до Податкового кодексу України сільською радою та на виконання пункту 24 частини 1 статті 26, частин 1, 2, 3, 5, 11 статті 59 Закону України від 21.05.1997 року №280/97-ВР не вирішено.

Окрему увагу слід також звернути й на ту обставину, що Ставки податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, на 2022 рік оприлюднено у друкованому засобі масової інформації «Надністрянська правда» від 22.07.2021 року №29 (6756) Додатком до рішення від 15 липня 2021 року №261-VIII «Про становлення пільг по земельному податку на території Кароліно-Бугазької сільської ради на 2022 рік».

Виходячи з наведеного, апеляційний суд враховує, що відповідно до статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Згідно із частиною 1 статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист, у тому числі шляхом визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень.

Водночас, відповідно до частини 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Отже, захисту в адміністративному суді підлягають лише порушені права та інтереси особи у сфері публічно-правових відносин.

При цьому порушення прав має бути реальним, стосуватись індивідуально виражених прав чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.

Як показали обставини справи, рішення Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області від 15 липня 2021 року №259-VIII не встановлює з 2022 року місцевий податок на майно, відмінне від земельної ділянки, зокрема, що стосується оспорюваної частини за нерухомість за класифікацією « 1212.9 інші будівлі для тимчасового проживання, не класифіковані раніше» за 1 кв. метр (відсотків розміру мінімальної заробітної плати) « 1,500» (для юридичних осіб та для фізичних осіб), не є рішенням суб`єкта владних повноважень у розумінні КАС України, оскільки не зумовлює виникнення будь-яких прав і обов`язків для позивача та виключає наявність права, що підлягає судовому захисту, тому свідчать про самостійну підставу у залишенні цих вимог позивача без задоволення.

Разом з цим, апеляційний суд звертає увагу на те, що прийнятий до розгляду адміністративний позов поданий від імені ТОВ «Факел» адвокатом Розенбомом Юрієм Олександровичем, діючого на підставі оформленого від юридичної особи Ордеру Серії ВН №1135197, чим спростовуються доводи апелянта про не підтвердження правосуб`єктності особи, яка звернулась до адміністративного суду із позовом у цій справі.

Враховуючи наведене, оскільки висновки суду не у повній мірі відповідають нормам матеріального та процесуального права, а також обставинам справи, колегія суддів вважає, що судове рішення відповідно до вимог статті 317 КАС України підлягає скасуванню в частині задоволення позову з ухваленням в цій частині нового судового рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

Керуючись ст.ст. 139, 308, 310, п. 2 ч. 1 ст. 315, 317, 321, 322, 325 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області задовольнити частково.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 08 листопада 2022 року в частині задоволення позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю «ФАКЕЛ» про визнання протиправним та нечинним рішення Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області від 15 липня 2021 року №259-VIII «Про встановлення місцевих податків і зборів на території Кароліно-Бугазької сільської ради на 2022 рік» в частині встановлення з 01.01.2022 року на території Кароліно-Бугазької сільської ради Одеської області податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на « 1212.9 інші будівлі для тимчасового проживання, не класифіковані раніше» за 1 кв. метр (відсотків розміру мінімальної заробітної плати) « 1,500» (для юридичних осіб та для фізичних осіб) скасувати.

Ухвалити в цій частині нове судове рішення, яким у задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю «ФАКЕЛ» до Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійні вимоги на предмет спору, Громадської організації «Спілка підприємців смт. Затока», Ради об`єднання садівничих кооперативів «Кароліно-Бугаз», Садівничого товариства «Сонечко», Обслуговуючого кооперативу «СК «Меліоратор», Садівничого товариства «Взморьє», Садівничого товариства «Січневець-3», Садівничого товариства «Старостинець», Садівничого товариства «Коммунальник», Садівничого кооперативу «Нептун», Дачний кооператив «Комунстрой-1», Садівницького кооперативу «Дружба», Садівничого товариства «Дружба», Садівничого кооперативу «Прогресс», Садівничого товариства «Прибой», Кооперативу садоводів та індивідуального дачного будівництва «Лагуна», Садівничого кооперативу «Мир і Дружба» про визнання протиправним та скасування рішення Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області від 15 липня 2021 року №259-VIII «Про встановлення місцевих податків і зборів на території Кароліно-Бугазької сільської ради на 2022 рік», яким встановлено з 01.01.2022 року на території Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області місцеві податки на майно, акциз відмовити.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили негайно після її проголошення, але може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного тексту постанови.

Повний текст постанови складено та підписано 08.05.2023 року.

Головуючий-суддя: О.В. Єщенко

Судді: А.В. Крусян

О.В. Яковлєв

Дата ухвалення рішення27.04.2023
Оприлюднено10.05.2023
Номер документу110704547
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/3981/22

Ухвала від 26.07.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 11.07.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Постанова від 27.04.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Постанова від 27.04.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 25.04.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 11.04.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 20.03.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 09.03.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 06.02.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 06.02.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні