РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 травня 2023 року справа № 580/1571/23
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Гайдаш В.А.,
розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження у приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Шевченківської сільської ради Звенигородського району Черкаської області про скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 (далі - позивач) до Шевченківської сільської ради Звенигородського району Черкаської області (далі - відповідач), в якому позивач просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення відповідача від 05.10.2022 №21-17/VIII щодо відмови позивачу у приватизації земельної ділянки з кадастровим номером 7121289200:01:001:0715, площею 0,1154 га;
- зобов`язати відповідача вчинити дії щодо безоплатної передачі шляхом приватизації земельної ділянки з кадастровим номером 7121289200:01:001:0715, площею 0,1154 га.
Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що відповідач протиправно рішенням від 05.10.2022 №21-17/VIII відмовив позивачу у приватизації земельної ділянки з кадастровим номером 7121289200:01:001:0715 площею 0,1154 га, оскільки на ній знаходиться нежитлове приміщення, яке перебуває у власності позивача, а земельна ділянка перебуває в нього в оренді, тому позивач вважає, що у відповідності до вимог Земельного кодексу України, він має право набути її у власність.
Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 07.03.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.
Відповідач позов не визнав, просив у задоволенні позову відмовити, надав до суду письмовий відзив на позов, у якому зазначив, що земельна ділянка з кадастровим номером 7121289200:01:001:0715 площею 0,1154 га відноситься до земель житлової та громадської забудови, має цільове призначення для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, тому ця земельна ділянка не підпадає під категорію земель, які підлягають приватизації.
Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.
Із наявних у матеріалах справи доказів судом встановлено, що ОСОБА_1 є власником нерухомого майна, а саме: нежитлової будівлі комбінату побутового обслуговування, що знаходиться на першому поверсі одноповерхової нежитлової будівлі загальною площею 198, 2 кв. м, що знаходиться на АДРЕСА_1 з прибудовою а, прибудовою а-1, котельнею а-2 та сараєм Б. Будівлі належать позивачеві на праві приватної власності на підставі договору купівлі-продажу частини нежитлової будівлі від 26.01.2018 року, який посвідчений і зареєстрований цього ж дня за № 271 приватним нотаріусом ОСОБА_2 .
Вищезазначене нерухоме майно розташоване на земельній ділянці з кадастровим номером 7121289200:01:001:0715 площею 0,1154, власником якої є Шевченківська сільська рада Звенигородського району Черкаської області та належать до земель для будівництва та обслуговування будівель торгівлі.
01.06.2021 між відповідачем (Орендодавець) та позивачем (Орендар), укладений договір оренди земельної ділянки, предметом якого є вищезазначена земельна ділянка комунальної власності.
Відповідно до умов цього договору Орендодавець надає, а Орендар приймає в оренду земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 для будівництва та обслуговування будівель торгівлі із кадастровим номером 7121289200:01:001:0715, площею 0,1154 га, нормативна грошова оцінка якої становить 143279,08 грн. Договір укладений терміном на 49 років.
Позивачем 09.07.2021 (вх. від 09.07.2021 № Г-399/09-13) подано до відповідна заяву про передачу безоплатно у власність вищезазначеної земельної ділянки.
Шевченківська сільська рада Звенигородського району Черкаської області листом від 09.08.2021 №270/02-12 повідомила позивача, що у відповідності до ч. 1 ст. 118 ЗК України на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється приватизація земельної ділянки, на якій розташовані жилий будинок, господарські будівлі, споруди, що перебувають у власності громадян. Оскільки позивач є власником нежитлової будівлі комбінату побутового обслуговування, які знаходяться на земельній ділянці площею 0,1154 га кадастровий номер 7121289200:01:001:0715 за адресою: АДРЕСА_1 , яка є землями комунальної власності та має цільове призначення 03.07- для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, тому подані ним документи не відповідають вимогам ст. 118 Земельного кодексу України. Також відповідач зазначив, що земельна ділянка надана позивачеві саме для обслуговування будівель торгівлі, на якій фактично знаходиться нежитлова будівля (кафе), тому безоплатно у власність земельної ділянки з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель торгівлі вищенаведеними нормами чинного законодавства не передбачено.
Не погоджуючись із вказаною бездіяльністю відповідача позивач звернувся із позовом до Черкаського окружного адміністративного суду.
Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 09.12.2021 у справі №580/6157/21, яке набрало законної сили 20.01.2022, зобов`язано Шевченківську сільську раду Звенигородського району Черкаської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 09.07.2021 (вх. від 09.07.2021 № Г-399/09-13) про безоплатну передачу у власність земельної ділянки та прийняти рішення відповідно до чинного законодавства з урахуванням висновків суду.
Шевченківською сільською радою Звенигородського району Черкаської області на виконання рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 09.12.2021 у справі №580/6157/21 повторно розглянуто заяву ОСОБА_1 від 09.07.2021 (вх. від 09.07.2021 № Г-399/09-13) про безоплатну передачу у власність земельної ділянки та прийнято рішення від 05.10.2022 №21-17/VIII, яким відмовлено позивачу у приватизації земельної ділянки з кадастровим номером 7121289200:01:001:0715, площею 0,1154 га.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд враховує, що законом, який регулює земельні правовідносини, є Земельний кодекс України (далі ЗК України), а також прийняті відповідно до Конституції України та цього Кодексу нормативно-правові акти.
Згідно п. в ч. 1 ст. 81 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі, зокрема, приватизації земельних ділянок, що були раніше надані їм у користування.
Частинами 1-3 ст. 116 ЗК України встановлено, що громадяни набувають права власності земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться, зокрема, у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом (п. «в» ч. 3 ст. 116 ЗК України).
Відповідно до ч. 1 ст. 118 ЗК України громадянин, заінтересований у приватизації земельної ділянки у межах норм безоплатної приватизації, що перебуває у його користуванні, у тому числі земельної ділянки, на якій розташовані жилий будинок, господарські будівлі, споруди, що перебувають у його власності, подає клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. До клопотання додається розроблена відповідно до Закону України «Про землеустрій» технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), що замовляється громадянином без надання дозволу на її розроблення.
Отже, рішенню про надання або відмову у наданні земельної ділянки у власність передує отримання подання клопотання із розробленою відповідно до Закону України «Про землеустрій» технічною документацією із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), що замовляється громадянином без надання дозволу на її розроблення.
Із матеріалів справи судом встановлено, що ОСОБА_1 09.07.2021 (вх. від 09.07.2021 №Г-399/09-13) подано до відповідна заяву про передачу безоплатно у власність вищезазначеної земельної ділянки, до якої було додано:
- копію договору купівлі-продажу нерухомого майна від 06.01.2018;
- копія витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності на нерухоме майно;
- копію договору оренди землі від 01.06.2021 з розрахунком орендної плати, актом приймання-передачі та кадастровим планом;
- копія витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права на земельну ділянку.
Таким чином, всупереч вимог ст. 118 ЗК України ОСОБА_1 до заяви від 09.07.2021 (вх. від 09.07.2021 №Г-399/09-13) не подано розробленої відповідно до Закону України «Про землеустрій» технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) з кадастровим номером 7121289200:01:001:0715, площею 0,1154 га, тому рішення відповідача від 05.10.2022 №21-17/VIII є правомірним та скасуванню не підлягає.
Разом з цим, твердження відповідача про те, що земельна ділянка з кадастровим номером 7121289200:01:001:0715 площею 0,1154 га відноситься до земель житлової та громадської забудови, має цільове призначення: для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, тому вищезазначена земельна ділянка не підпадає під категорію земель, які підлягають приватизації не приймається судом до уваги, оскільки згідно частини четвертої статті 83 ЗК України до земель комунальної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать: а) землі загального користування населених пунктів (майдани, вулиці, проїзди, шляхи, набережні, пляжі, парки, сквери, бульвари, кладовища, місця знешкодження та утилізації відходів тощо); б) землі під залізницями, автомобільними дорогами, об`єктами повітряного і трубопровідного транспорту; в) землі під об`єктами природно-заповідного фонду, історико-культурного та оздоровчого призначення, що мають особливу екологічну, оздоровчу, наукову, естетичну та історико-культурну цінність, якщо інше не передбачено законом; г) землі лісогосподарського призначення, крім випадків, визначених цим Кодексом; ґ) землі водного фонду, крім випадків, визначених цим Кодексом; д) земельні ділянки, які використовуються для забезпечення діяльності органів місцевого самоврядування; е) земельні ділянки, штучно створені в межах прибережної захисної смуги чи смуги відведення, на землях лісогосподарського призначення та природно-заповідного фонду, що перебувають у прибережній захисній смузі водних об`єктів, або на земельних ділянках дна водних об`єктів; є) землі під об`єктами інженерної інфраструктури міжгосподарських меліоративних систем, які перебувають у комунальній власності.
За таких обставин, Черкаський окружний адміністративний суд, за правилами, встановленими ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України, виходячи за межі позовних вимог, перевіривши наявні у справі докази, вважає заявлені позовні вимоги такими, що не підлягають до задоволення.
Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
При цьому в силу положень частини 2 статті 77 вказаного Кодексу, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 6, 14, 139, 242-245, 255, 295, 370 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову відмовити повністю.
Копію рішення направити особам, які беруть участь у справі.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду у строк, встановлений статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Віталіна ГАЙДАШ
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.05.2023 |
Оприлюднено | 11.05.2023 |
Номер документу | 110737747 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Собків Ярослав Мар'янович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Собків Ярослав Мар'янович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Собків Ярослав Мар'янович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Собків Ярослав Мар'янович
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Віталіна ГАЙДАШ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні