Рішення
від 25.04.2023 по справі 921/658/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ


46025, м.Тернопіль, вул.Кн.Острозького, 14а, тел.:0352520573, e-mail: inbox@te.arbitr.gov.ua

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

25 квітня 2023 року м.Тернопіль Справа № 921/658/22 Господарський суд Тернопільської області

у складі судді Андрусик Н.О.

при секретарі судового засідання Свергун О.Б.

розглянув у відкритому судовому засіданні справу

за позовом: Тернопільської міської ради, м.Тернопіль

до відповідача-1: Фізичної особи-підприємця Флекей Галини Антонівни, с.Біла Тернопільського району Тернопільської області

відповідача-2: Тернопільської районної державної адміністрації, м.Тернопіль

про скасування державної реєстрації,

за участю представників:

позивача: Ахтемейчук Н.М., головний юрисконсульт, довіреність №1775/01 від 02.09.2019;

відповідача-1: не з`явився;

відповідача-2: не з`явився.

Зміст позовних вимог, позиція позивача.

Тернопільська міська рада звернулася 13.12.2022 (згідно з відтиском штампу вхідної кореспонденції суду за вх.№728) до Господарського суду Тернопільської області з позовом до Фізичної особи-підприємця Флекей Галини Антонівни, с.Біла Тернопільського району Тернопільської області та Відділу культури, молоді та спорту Підгаєцької районної державної адміністрації, м.Підгайці Тернопільської області, про скасування права власності на нежитлове приміщення, площею 27,7м2 за адресою: м.Тернопіль, вул.Протасевича, 7 з одночасним припиненням права власності на даний об`єкт та закриттям розділу Державного реєстру речових прав за №1787874761101 та про скасування права власності на нежитлове приміщення, площею 27,7м2 за адресою: м.Тернопіль, вул.Протасевича, 7а, з одночасним припиненням права власності на даний об`єкт та закриттям розділу Державного реєстру речових прав за №1788236961101, зареєстроване 12.03.2019 в Реєстрі речових прав за відповідачем-1.

В обґрунтування позову позивач вказує, що об`єкти, на які за відповідачем-1 зареєстровано право приватної власності не є об`єктами нерухомості (пункт заміни мастил), для обслуговування яких міською радою передано в орендне користування земельні ділянки за кадастровими номерами 6110100000:08:013:0026 та 6110100000:08:013:0004 (договори оренди №5060 від 13.11.2013, №5403 від 13.05.2015); вказані споруди є тимчасовими, виготовленими з легких збірних конструкцій, що вбачається з матеріалів проектної документації, виготовленої у 2003 році та рішення міської ради про затвердження проекту відведення земельної ділянки саме для розташування пункту заміни мастил. Зазначає, що у підприємця відсутні будь які дозвільні документи на проведення будівництва вказаних об`єктів як об`єктів нерухомого майна, а також документів, які б підтверджували введення в експлуатацію таких збудованих об`єктів нерухомості у встановленому законом порядку; присвоєння даним об`єктам поштових адрес. Наводить інші аргументи.

Утім, 12.03.2019 та 13.03.2019 державним реєстратором Підгаєцької районної державної адміністрації Тернопільської області прийняті рішення, згідно яких проведено державну реєстрацію права власності на два об`єкти нерухомого майна за ФОП Флекей Галиною Антонівною, площею 27,7м2 кожний з внесенням відповідних записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Позивач вважає, що державна реєстрація тимчасової споруди як об`єкту нерухомого майна порушує інтереси та права територіальної громади в особі Тернопільської міської ради, як власника земельної ділянки, на якій цей об`єкт розміщено. Така реєстрація здійснена всупереч закону, зокрема ст.24 Закону України України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, п.41 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1127 від 25.12.2015. Відтак, з метою усунення цих порушень та відновлення права територіальної громади на землю, міська рада звернулася з даним позовом.

Заявлені позовні вимоги до відповідача-2 обґрунтовуються з посиланням на правову позицію, викладену у постанові Великої Палати Верховного Суду у справі №823/2042/16, де вказано, що спір про скасування рішення, запису щодо державної реєстрації права оренди земельної ділянки має розглядатися як спір, що пов`язаний з порушенням цивільних прав позивача на земельну ділянку іншою особою, за якою зареєстровано аналогічне право щодо тієї ж земельної ділянки. Належним відповідачем у такій справі є особа, право на майно якої осопорюється та щодо якої здійснено аналогічний запис у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Участь державного реєстратора як співвідповідача у спорі не змінює його цивільно-правового характеру.

Заперечення відповідача-1.

Відповідач у поданому відзиві на позов без номера від 23.02.2023 (вх.№1659 від 24.02.2023) позовні вимоги заперечив та просив у позові відмовити, оскільки вважає, що право територіальної громади на землю вчиненими реєстраційними діями не порушуються; договір оренди землі, на якій розташований пункт заміни мастил, не є припиненим; після реєстрації права власності на нежитлові приміщення обсяг прав позивача щодо спірної земельної ділянки не змінився, адже відповідач-1 продовжує користуватись земельними ділянками на законних підставах.

Також, відповідач вважає, що позивачем не наведено достатніх аргументів щодо суті порушення його прав на земельну ділянку, адже така була передана у користування підприємцю за взаємною згодою сторін.

Заперечення відповідача-2.

Тернопільська районна державна адміністрація правом на подання відзиву на позов не скористалася. Натомість, у поданих письмових поясненнях без номера від 09.01.2023 (вх.№288 від 16.01.2023) вважає, що адміністрація не є належним відповідачем у спірних правовідносинах, з огляду на факт проведення реорганізації Підгаєцької РДА згідно постанови Верховної Ради України від 17 липня 2020 року № 807-ІХ «Про утворення та ліквідацію районів» та розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2020 року №1635-р «Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій», розпорядження голови Підгаєцької районної державної адміністрації №8/01-03 від 12.01.2020 «Про реорганізацію структурних підрозділів районної державної адміністрації» та розпорядження голови Тернопільської районної адміністрації від 15.03.2021 №79 «Про затвердження передавальних актів структурних підрозділів Підгаєцької районної державної адміністрації, які приєднуються до Тернопільської районної державної адміністрації» з визначенням особи - правонаступника прав та обов`язків останньої -Тернопільської РДА.

Вказує, що норма статті 12 Закону України «Про адміністративні послуги» (Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації мережі та функціонування центрів надання адміністративних послуг та удосконалення доступу до адміністративних послуг, які надаються в електронній формі» від 3 листопада 2020 року №943-ІХ) викладена в новій редакції, відповідно до якої районні державні адміністрації (крім Київської, Севастопольської міської, районної у місті Києві, Севастополі державних адміністрацій) не є суб`єктами, наділеними правом на утворення центрів надання адміністративних послуг.

Таким чином, в структурі Тернопільської РДА відсутні державні реєстратори чи інші посадові особи, які наділені правами суб`єкта державної реєстрації.

Процесуальні дії суду у справі.

Ухвалою суду від 28.12.2022 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження; сторонам встановлено процесуальні строки для подання заяв по суті спору; підготовче засідання призначено на 24.01.2023, яке неодноразового відкладалося; востаннє в підготовчому засіданні оголошувалася перерва до 14.03.2023.

Також, ухвалою суду від 28.12.2022 відмовлено у задоволенні клопотання позивача без номера та дати (вх.№8452 від 13.12.2022) про витребування доказів за необґрунтованістю.

Ухвалою суду від 24.01.2023 на підставі клопотання позивача без номера від 20.01.2023 (вх.№551 від 23.01.2023) в порядку ст.81 ГПК України витребувано у Фізичної особи-підприємця Флекей Галини Антонівни та Управління державної реєстрації Тернопільської міської ради засвідчені копії документів, що стали підставою для проведення оскаржуваних реєстраційних дій.

Згідно супровідного листа №165/28-01від 02.02.2023 Відділом державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень Управління державної реєстрації Тернопільської міської ради надано копії документів реєстраційної справи №1787874761101 та №1788236961101, отримані з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Крім того, відповідачем-1 витребувані судом документи долучено до відзиву на позов (а.с.173-334, том-1).

Ухвалою суду від 01.03.2023 за клопотанням позивача, продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів, до 28.03.2023 включно.

Ухвалою суду від 14.03.2023 закрито підготовче провадження та справу призначено до розгляду по суті в судовому засіданні на 11.04.2023, яке відкладалося на 25.04.2023.

В судовому засіданні представник позивача підтримав доводи та заперечення, наведені у підготовчому провадженні з посиланням на долучені до справи докази.

Відповідач-1 в судове засідання не з`явився; про судове засідання був повідомлений належним чином, про що свідчать долучені до справи довідка про доставку електронного листа, яким на електронну адресу відповідача направлялася судова кореспонденція та рекомендоване повідомлення №4770700543107 від 18.04.2023 про вручення ухвали суду від 11.04.2023.

Відповідач-2 в судове засідання не з`явився, незважаючи на належне повідомлення про розгляд справи, про що свідчить долучене до справи рекомендоване повідомлення №4600903245230 від 17.04.2023 про вручення ухвали суду від 11.04.2023.

Оскільки неявка відповідачів, належним чином повідомлених про судове засідання, не є перешкодою для розгляду справи, суд вважає за можливе розглянути спір у даному судовому засіданні (ч.1 ст.202 ГПК України).

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.233 ГПК України, суди ухвалюють рішення іменем України негайно після закінчення судового розгляду.

Рішення приймаються в нарадчій кімнаті складом суду, який розглянув справу. Після виходу з нарадчої кімнати, відповідно до ст.240 ГПК України, у судовому засіданні 25.04.2023 проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Фактичні обставини справи.

Як вбачається з матеріалів справи, у 2003 році на замовлення №168л-03 відповідача-1 Творчо-виробничим підприємством "ТЕРНОПІЛЬАРХПРОЕКТ" виготовлено Робочий проект щодо розташування пункту заміни мастил із подальшим погодженням даної проектної документації в відповідних контролюючих органах з видачею висновків та технічних умов.

Також на підставі рішення Тернопільської міської ради №4/11/127 від 24.06.2004 суб`єкту підприємницької діяльності Флекей Галині Антонівні затверджено проект відведення земельної ділянки під розташування пункту заміни мастил по вул.Протасевича у м.Тернопіль та надано земельну ділянку, площею 0,0030га в оренду терміном на п`ять років.

В подальшому підприємцем виготовлено та подано на затвердження матеріали погодження місця розташування розширення території, наданої для розташування пункту заміни мастил за адресою: вул.Протасевича, м.Тернопіль, з 30 кв.м. до 60 кв.м., про що свідчить Висновок Відділу земельних ресурсів Тернопільської міської ради №1744/14 від 15.08.2005 про погодження розширення території, наданої для розташування пункту заміни мастил по вул.Протесавича у м.Тернополі; Висновок Тернопільської обласної інспекції охорони пам`яток історії та культури №173 від 22.07.2005; Висновок Державного управління екології та природних ресурсів у Тернопільській області №3-4/2768/2699 від 25.07.2005; Висновок щодо вибору (відведення) земельної ділянки під забудову №194 від 27.07.2005; Висновок Управління містобудування та архітектури Виконавчого комітету міської ради на відповідність земельної ділянки містобудівельним та архітектурно-планувальним вимогам №1649/09 від 08.08.2005, згідно якого ділянка по вул.Протасевича у м.Тернополі за містобудівними та архітектурно-планувальними вимогами може використовуватись для розширення території, наданої під розташування пункту заміни мастил підприємцем Флекей Г.А.; Висновок Тернопільського міського управління земельних ресурсів №2015/15/03 від 27.07.2005; Викопіювання з плану землекористування м.Тернополя; Акт вибору земельної ділянки, визначеної під розширення території, наданої для розташування пункту заміни мастил за адресою вул.Протасевича суб`єкту підприємницької діяльності Флекей Галині Антонівні №611 від 26.08.2005; Розрахунок потреби площі). Отже, суб`єктом підприємницької діяльності отримано дозвільні документи на збільшення площі земельної ділянки для розташування пункту заміни мастил по вул.Протасевича в м.Тернополі до 60м2.

У 2013 році на замовлення підприємця розроблено Містобудівний розрахунок №68л-12МР по об`єкту "Пункт заміни мастил підприємця Г.Флекей по вул.Протасевича в м.Тернопіль", відповідно до якого одноповерховий пункт заміни мастил, загальною площею 60м2, планується розташовуватися на земельній ділянці, вільній від забудови та зелених насаджень, площею 60м2, яка розташована в східно-південній частині м.Тернополя по вул.Протасевича.

З матеріалів справи також вбачається, що для розміщення та подальшого обслуговування пункту заміни мастил, який складається з двох з`єднаних між собою приміщень, в користуванні Фізичної особи-підприємця Флекей Г.А. перебувають дві земельні ділянки, площею 0,0030га кожна, згідно укладених договорів оренди землі.

Так, 24.09.2004 між Тернопільською міською радою як Орендодавцем та Суб`єктом підприємницької діяльності Флекей Галиною Антонівною як Орендарем укладено договір оренди землі, відповідно до умов якого Орендодавець на підставі рішення Тернопільської міської ради №4/11/127 від 24.06.2004 передав, а Орендар прийняв у строкове платне користування земельну ділянку, площею 0,0030га по вул.Протасевича у м.Тернополі, під розташування пункту заміни мастил (п.п.1, 2, 15 договору). Згідно з п.п.3, 4 договору оренди землі від 24.09.2004 земельна ділянка вільна від забудови і передається в оренду без об`єктів. Даний договір укладено на 5 років: з 24.06.2004 по 24.06.2009.

В подальшому, на підставі рішення Тернопільської міської ради №6/14/74 від 16.09.2011, суб`єкту підприємницької діяльності Флекей Г.А. продовжено термін договору оренди земельної ділянки, площею 0,0030га по вул.Протасевича в м.Тернополі, наданої для обслуговування пункту заміни мастил шляхом підписання 28.11.2011 договору оренди землі з терміном дії до 30.09.2013.

04.03.2013 на підставі рішення Тернопільської міської ради №6/27/118 від 20.12.2012 сторонами укладено договір оренди землі, з терміном користування земельною ділянкою до 20.12.2014, для обслуговування пункту заміни мастил, на якій він знаходиться (п.п.1, 2, 3, 4, 8, 15 договору).

08.10.2013 на підставі рішень Тернопільської міської ради №6/37/47 від 21.09.2013 та №6/14/74 від 30.09.2011 (з урахуванням змін, внесених на підставі рішення міської ради №6/47/30 від 25.04.2014) сторонами укладено договір оренди землі, відповідно до якого Орендар передав, а Орендодавець прийняв у строкове (з 30.09.2013 до 30.09.2018), платне користування земельну ділянку, площею 0,0030га за кадастровим номером 6110100000:08:013:0004, що знаходиться по вул.Протасевича в м.Тернополі, для обслуговування пункту заміни мастил, на якій він знаходиться (п.п.1, 2, 3, 4, 8, 15 договору). Цей договір зареєстровано 13.11.2013, про що в книзі записів засвідчення факту реєстрації вчинено запис №5060.

Додатковими угодами від 02.06.2014, від 10.09.2018 до договору оренди землі від 08.10.2013 строк оренди земельної ділянки, площею 0,0030га продовжено до 30.09.2023.

20.02.2015 між Тернопільською міською радою як Орендодавцем та фізичною особою-підприємцем Флекей Г.А. як Орендарем на підставі рішень Тернопільської міської ради №6/27/118 від 20.12.2012, №6/55/129 від 27.01.2015 укладено договір оренди землі, відповідно до якого Орендар передав, а Орендодавець прийняв у строкове (з 20.12.2014 по 20.12.2016), платне користування земельну ділянку, площею 0,0030га за кадастровим номером 6110100000:08:013:0026, що знаходиться по вул.Протасевича в м.Тернополі, для обслуговування пункту заміни мастил, на якій він знаходиться (п.п.1, 2, 3, 4, 8, 15 договору). Цей договір зареєстровано 13.05.2015, про що в книзі записів засвідчення факту реєстрації вчинено запис №5403.

Додатковими угодами від 14.11.2016, від 10.09.2018, від 10.10.2022 до договору оренди землі від 20.02.2015 термін оренди земельної ділянки, площею 0,0030га за кадастровим номером 6110100000:08:013:0026, продовжено до 20.12.2027.

Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №159928412 від 18.03.2019 державну реєстрацію права оренди за Флекей Г.А. на земельну ділянку, площею 0,0030га за кадастровим номером 6110100000:08:013:0004 здійснено 10.07.2014 (запис про інше речове право №6329737), а на земельну ділянку, площею 0,0030га за кадастровим номером 6110100000:08:013:0026 05.09.2013 (запис про інше речове право 2623401).

Таким чином, на даний час у відповідача-1 для розміщення та обслуговування пункту заміни мастил, загальною площею 60м2, по вул.Протасевича в м.Тернополі, в оренді знаходяться дві земельні ділянки: площею 0,0030га за кадастровим номером 6110100000:08:013:0004 строком до 30.09.2023; площею 0,0030га за кадастровим номером 6110100000:08:013:0026 строком до 20.12.2027, і дане речове право зареєстровано у встановленому законом порядку, що також не оспорюється сторонами.

12.03.2019 державним реєстратором Управління агропромислового, економічного розвитку та з питань державної реєстрації Підгаєцької районної державної адміністрації Тернопільської області Гречкосій Г.Б. вчинено запис за №30730993 на підставі рішення №45996261 про державну реєстрацію права власності за Флекей Галиною Антонівною на нежитлове приміщення, загальною площею 27,7кв.м, яке знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 за реєстраційним номером об`єкта нерухомого майна 1787874761101 (запис про право власності №30730993).

13.03.2019 державним реєстратором Управління агропромислового, економічного розвитку та з питань державної реєстрації Підгаєцької районної державної адміністрації Тернопільської області, Гречкосій Г.Б. вчинено запис за №30737886 на підставі рішення №46003782 про державну реєстрацію права власності за Флекей Галиною Антонівною на нежитлове приміщення, загальною площею 27,7кв.м, яке знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 за реєстраційним номером об`єкта нерухомого майна: 1788236961101 (запис про право власності №30737886).

Як вбачається з Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №№311265473, 311265822 від 30.09.2022, підставою державної реєстрації права власності на вказані об`єкти зазначено технічні звіти №16/1 та №17/1, видані 20.02.2019 ТОВ «Технічна інвентаризація нерухомості Тернопільської області».

Матеріали справи містять копії документів з реєстраційних справ №1787874761101 та №1788236961101, наданих на Відділом державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень Управління державної реєстрації Тернопільської міської ради (супровідний лист №165/28-01 від 02.02.2023), зі змісту яких вбачається, що для здійснення державної реєстрації права власності на спірні об`єкти ОСОБА_1 було подано державному реєстратору дві Заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (щодо права власності) від 12.03.2019 та від 13.03.2019 із зазначенням відомостей про право власності, яке виникає, на об`єкти: 1) нежитлове приміщення, розташоване по АДРЕСА_1 ; нежитлове приміщення, по АДРЕСА_1 .

До Заяв також долучено технічні паспорти від 14.01.2019 на вказані приміщення, а також два Звіти №16/1 та №17/1 від 20.02.2019 про проведення технічного обстеження зазначених нежитлових приміщень, виготовлені на замовлення ОСОБА_1 . Товариством з обмеженою відповідальністю «Технічна інвентаризація нерухомості Тернопільської області».

Відповідно до змісту цих Звітів метою обстеження було визначення технічного стану (механічного опору і стійкості несучих конструкцій) одноповерхових нежитлових приміщень по вул.Протасевича, 7 та 7а у м.Тернополі, які використовуються як приміщення для заміни мастил в автомобілях. В ході обстеження встановлено, що на земельні ділянки, на яких розташовані об`єкти, містобудівна документація не видавалась. За результатами обстеження експертом з технічного обстеження будівель і споруд зроблено висновок про задовільний стан (ІІ категорія) конструкцій приміщень та про можливість їх подальшої експлуатації для здійснення підприємницької діяльності.

На підставі вищенаведених документів державним реєстратором Управління агропромислового розвитку та з питань державної реєстрації Підгаєцької РДА прийнято:

- рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) №45996261 від 18.03.2019 про державну реєстрацію права власності за Флекей Г.А. на нежитлове приміщення, площею 27,7м2, що розташоване по АДРЕСА_1 ;

- рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) №460003782 від 18.03.2019 про державну реєстрацію права власності за Флекей Г.А. на нежитлове приміщення, площею 27,7м2, що розташоване по АДРЕСА_1 .

Підставою здійснення державної реєстрації права власності державним реєстратором зазначено норми ч.3 ст.10 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", п.18 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1127 від 25 грудня 2015 року.

Відповідно до листа №328/14 від 20.10.2022 Управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради, нежитловим приміщенням №7 та №7а по АДРЕСА_1 поштові адреси не присвоювалися. Водночас зазначено про видачу підприємцю паспорта прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності №327/13 від 02.08.2013 за адресою вул.Протасевича.

За інформацією Відділу державного архітектурно-будівельного контролю міської ради дозвільні документи на проведення підготовчих та будівельних робіт, а також введення в експлуатацію нежитлових приміщень по вул.Протасевича, 7 та 7а у м.Тернополі Флекей Г.А. не видавались (лист №160/27 від 07.10.2022).

Згідно інформації Відділу земельних ресурсів Тернопільської міської ради (лист №370/25 від 25.10.2022) для розміщення нежитлових приміщень на підставі договору оренди землі від 08 жовтня 2013 року Флекей Г.А. отримано в оренду земельну ділянку, загальною площею 0,0030га, за адресою: м.Тернопіль, вул.Протасевича.

Отже, наявні у справі докази свідчать, що міською радою земельна ділянка передавалася ФОП Флекей Г.А. спочатку для розміщення та в подальшому, для обслуговування встановленого нею пункту заміни мастил як малої архітектурної форми (проектна документація, договори оренди землі).

Норми права та мотиви, з яких суд виходить при ухваленні рішення, оцінка доказів.

Пунктом 6 ч.1 ст.20 ГПК України передбачено, що господарські суди розглядають справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на майно (рухоме та нерухоме, в тому числі землю), реєстрації або обліку прав на майно, яке (права на яке) є предметом спору, визнання недійсними актів, що порушують такі права, крім спорів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, та спорів щодо вилучення майна для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, а також справи у спорах щодо майна, що є предметом забезпечення виконання зобов`язання, сторонами якого є юридичні особи та (або) фізичні особи підприємці.

Згідно з ч.1 ст.16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту суб`єктивного права, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення.

Спір про скасування запису щодо державної реєстрації речового права на нерухоме майно чи обтяження такого права за іншою особою у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно є цивільно-правовим та вирішується за правилами господарського судочинства, з огляду на суб`єктний склад сторін.

Такі висновки викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 04.09.2018 у справі №823/2042/16.

У даній справі спір виник внаслідок проведення незаконної реєстрації права власності за Флекей Г.А. на об`єкти нерухомого майна, а саме: приміщення, площею 27,7м2, розташоване за адресою: м.Тернопіль, вул.Протасевича, 7 та нежитлове приміщення, площею 27,7м2 за адресою: АДРЕСА_1 . На думку Тернопільської міської ради такі дії державного реєстратора вчинено з порушенням п.41 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1127 від 25.12.2015, оскільки відповідачем-1 державному реєстратору не було подано переліку документів, необхідного для вчинення державної реєстрації права власності на спірні об`єкти.

Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, врегульовані спеціальним Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (далі - Закон про реєстрацію).

Відповідно до пунктів 1, 2 ч.1 ст. 2 Закону про реєстрацію, державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження.

Згідно з пунктами 1,4 ч.1.ст.3 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень загальними засадами державної реєстрації прав є гарантування державою об`єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження; внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом.

За приписами п.1 ч.1.ст. 4 Закону про реєстрацію, право власності підлягає державній реєстрації.

Частиною 1 ст.5 вказаного Закону передбачено, що у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення, меліоративні мережі, складові частини меліоративної мережі.

У ч.2 ст.5 цього Закону визначено, якщо законодавством передбачено прийняття в експлуатацію нерухомого майна, державна реєстрація прав на таке майно проводиться після прийняття його в експлуатацію в установленому законодавством порядку, крім випадків, передбачених статтею 31 цього Закону.

Аналогічна за змістом норма міститься в частині другій ст.331 ЦК України, якою визначено, що право власності на новостворене нерухоме майно (житлові будинки, будівлі, споруди тощо) виникає з моменту завершення будівництва (створення майна). Якщо договором або законом передбачено прийняття нерухомого майна до експлуатації, право власності виникає з моменту його прийняття до експлуатації. Якщо право власності на нерухоме майно відповідно до закону підлягає державній реєстрації, право власності виникає з моменту державної реєстрації.

Умови, підстави та процедура проведення відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, об`єкти незавершеного будівництва та їх обтяжень, перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов`язки суб`єктів у сфері державної реєстрації прав, а також умови, підстави та процедура взяття на облік безхазяйного нерухомого майна визначені Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №1127 від 25.12.2015.

Відповідно до ст. 18 Закону про реєстрацію, державна реєстрація прав проводиться в такому порядку:

1) прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв;

2) виготовлення електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Державному реєстрі прав;

3) встановлення черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв;

4) перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень;

5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав (у разі відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав. Відмови у проведенні державної реєстрації прав);

6) відкриття розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідних відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяжень про об`єкти та суб`єктів цих прав;

7) формування витягу з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав для подальшого використання заявником;

8) видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.

Нормами частини 2 та 8 ст.18 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначено, що державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно, об`єкти незавершеного будівництва, майбутні об`єкти нерухомості та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим/отриманим документам.

Перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав, та порядок державної реєстрації прав визначаються Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Державні реєстратори зобов`язані надавати до відома заявників інформацію про перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав.

Частиною 2 ст.24 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень встановлено, що за наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав.

У ч.1 ст.24 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень визначено підстави, за наявності яких державний реєстратор зобов`язаний відмовити заявнику в державній реєстрації речового права, зокрема серед визначених підстав для відмови у державній реєстрації прав, закон містить такі підстави як:

- подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом;

- подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження;,.

Згідно з ст.27 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація права власності та інших речових прав, крім державної реєстрації права власності на об`єкт незавершеного будівництва, проводиться на підставі документів, що відповідно до законодавства підтверджують набуття, зміну або припинення прав на нерухоме майно, як-от: договору купівлі-продажу об`єкту нерухомості; свідоцтва про право власності; рішення суду, що набрало законної сили, щодо права власності та інших речових прав на нерухоме майно, тощо.

Відповідно до п. 40 Порядку, державна реєстрація прав проводиться на підставі документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачених ст.27 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та цим Порядком.

Зокрема, п.41 Порядку передбачено основний перелік документів, необхідний для державної реєстрації права власності на об`єкти нерухомого майна, а саме:

1) документ, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта (не було подано відповідачем-1 реєстратору);

2) технічний паспорт на об`єкт нерухомого майна ;

3) документ, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси (не було подано реєстратору);

4) письмова заява або договір співвласників про розділ часток у спільній власності на новозбудований об`єкт нерухомого майна (у разі, коли державна реєстрація проводиться щодо майна, що набувається у спільну часткову власність).

Документ, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси не вимагається у разі, коли державна реєстрація права власності проводиться на індивідуальний (садибний) житловий будинок, садовий, дачний будинок, збудований на земельній ділянці, право власності на яку зареєстровано в Державному реєстрі прав. У такому разі заявник в поданій заяві обов`язково зазначає відомості про кадастровий номер відповідної земельної ділянки.

Як встановлено судом, і це вбачається з матеріалів справи, відповідачем-1 зазначена норма пункту 41 Порядку не була дотримана, адже визначений у пункті 41 Порядку, перелік документів не був поданий.

До матеріалів справи долучено лист Управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради №328/14 від 20.10.2022, в якому зазначено, що адресні номери нежитловим приміщенням №7 та АДРЕСА_1 не присвоювалися, а натомість Флекей Г.А. було видано паспорт прив`язки №327/13 від 02.08.2013 тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності по вул.Протасевича. Відділом архітектурно-будівельного контролю Тернопільської міської ради також повідомлено, що згідно з даними Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва відсутня інформація щодо видачі Флекей Г.А. дозвільних документів на проведення підготовчих та будівельних робіт, а також введення в експлуатацію об`єктів нерухомості нежитлових приміщень по вул.Протасевича, 7 та 7а у м.Тернополі.

Наведені обставини в сукупності свідчать про те, що документи, які згідно чинного законодавства є необхідними для проведення державної реєстрації прав, не могли слугувати правовою підставою для вчинення державним реєстратором дій щодо реєстрації права власності на нежитлові приміщення та внесення до реєстру речових прав на нерухоме майно записів про право власності №30730993 від 12.03.2019 на об`єкт нерухомості за реєстраційним №1787874761101 та про вправо власності №30737886 від 13.03.2019 на об`єкт нерухомості за реєстраційним №1788236961101.

Також наявні матеріали справи підтверджують доводи міської ради з приводу обставин неотримання відповідачем-1 жодних дозвільних документів на спорудження об`єктів нерухомості та виділення для цієї мети радою земельної ділянки.

Так, у Висновку Управління містобудування та архітектури Виконавчого комітету міської ради на відповідність земельної ділянки містобудівельним та архітектурно-планувальним вимогам №1649/09 від 08.08.2005 зазначено, що цільове призначення ділянки - розширення території наданої для розташування пункту заміни мастил; згідно з Архітектурно-планувальним завданням від 17.01.2003 павільйон - пункт заміни мастил має бути споруджений з легких збірних конструкцій; згідно з архітектурно-планувальним рішенням Робочого проекту 2003 року проектуючий пункт заміни мастил являє собою одноповерховий павільйон з легких конструкцій без підвалу.

Встановлено, що Флекей Г.А. на праві оренди користується двома земельними ділянками, по 30 метрів квадратних кожна, наданими їй саме для встановлення (обслуговування) пункту заміни мастил, а не для обслуговування об`єкту нерухомого майна чи для його будівництва.

Дана будівля пункту є тимчасовою спорудою, про що свідчить: паспорт прив`язки №327/13 від 02.08.2013. Станом на 2006 рік земельна ділянка по вул.Протасевича була вільною від забудови, без жодних комунікацій (Акти вибору земельної ділянки №611 від 26.08.2005, №174 від 20.02.2001).

Договори оренди земельних ділянок, площею 0,0030га за кадастровим номером 6110100000:08:013:0004 та площею 0,0030га за кадастровим номером 6110100000:08:013:0026 укладено з ОСОБА_1 з метою використання - для розміщення та обслуговування пункту заміни мастил, а самовільна забудова земельних ділянок заборонена (п.п.15, 17 договорів оренди землі).

Відповідно до ч.4 ст.5 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" не підлягають державній реєстрації речові права та їх обтяження на корисні копалини, рослини, а також на малі архітектурні форми, тимчасові, некапітальні споруди, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких можливе без їх знецінення та зміни призначення, а також окремо на споруди, що є приналежністю головної речі, або складовою частиною речі, зокрема на магістральні та промислові трубопроводи (у тому числі газорозподільні мережі), автомобільні дороги, електричні мережі, магістральні теплові мережі, мережі зв`язку, залізничні колії, крім меліоративних мереж, складових частин меліоративної мережі.

Державна реєстрація проводиться з обов`язковою перевіркою документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень, що не було зроблено під час прийняття оскаржуваного рішення.

Відповідно до ч.3 ст.10 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями; перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення; під час проведення реєстраційних дій обов`язково використовує відомості Державного земельного кадастру та Єдиного реєстру дозвільних документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, а також використовує відомості, отримані у порядку інформаційної взаємодії Державного реєстру прав з Єдиним державним реєстром судових рішень.

Відповідно до частини першої статті 12 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" Державний реєстр прав містить записи про зареєстровані речові права на нерухоме майно, об`єкти незавершеного будівництва, їх обтяження, а відповідно до частини п`ятої цієї статті відомості Державного реєстру прав вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою, доки їх не скасовано у порядку, передбаченому цим Законом.

Частиною 2 ст.22 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" передбачено, що відповідальність за достовірність даних, що містяться в документах, поданих для державної реєстрації прав, несе заявник, якщо інше не встановлено судом.

Наведені норми чинного законодавства України свідчать про те, що державній реєстрації підлягають речові права виключно на нерухоме майно або об`єкти незавершеного будівництва, тобто, якщо проведена державна реєстрація права на майно та внесено відповідний запис у Державний реєстр речових прав, то таке майно повинно бути саме нерухомим.

У свою чергу, права на рухоме та інші види майна, які не мають ознак нерухомого, зокрема малі архітектурні форми, тимчасові, некапітальні споруди, не підлягають державній реєстрації, що виключає наявність правових підстав для внесення запису про такі права до Державного реєстру прав.

Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно державним реєстратором Підгаєцької РДА зареєстровано право власності за Флекей Г.А. на тимчасову споруду, як на нежитлові приміщення, площею 27,7м2, кожне, на підставі Звітів про проведення технічного обстеження нежитлового приміщення №16/1 та №17/1 від 20.02.2019 виконаних ТОВ Технічна інвентаризація нерухомості Тернопільської області.

Тобто, підставою для здійснення оскаржуваної реєстрації реєстратором вказано Звіти про проведення технічного обстеження нежитлового приміщення, які не є правовстановлюючими документами, котрі свідчать про наявність чи то про відсутність у відповідача-1 права власності на нерухоме майно чи його частину. Такі Звіти не є документами, що засвідчують готовність об`єктів для подальшої безпечної експлуатації та не підміняють собою Декларацію про готовність об`єкта до експлуатації.

Як зазначалося вище, за інформацією, наданою Відділом державного архітектурно-будівельного контролю міської ради, Флекей Г.А. не видавалися дозвільні документи на проведення підготовчих та будівельних робіт, а також у підприємця відсутні документи щодо введення в експлуатацію нежитлових приміщень №7 та №7а по вул.Протасевчиа у м. Тернополі як об`єктів нерухомого майна.

Відповідно до ч.1 ст.181 ЦК України до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення.

Згідно з ч.2 ст.181 ЦК України рухомими речами є речі, які можна вільно переміщувати у просторі.

Статтею 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" передбачено, що тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту. Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

Згідно з статтею 4 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" об`єкти нерухомого майна мають бути капітального типу, а не тимчасовими, що є характерним для малих архітектурних форм і тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, визначення яких міститься в ст.28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Відповідно до пунктів 2.1, 2.20, 2.21, 2.29, 2.30 Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва, та житлово-комунального господарства України №244 від 21.10.2011, підставою для розміщення тимчасової споруди є паспорт прив`язки тимчасової споруди. Встановлення тимчасової споруди здійснюється відповідно до паспорта прив`язки. Відхилення від паспорта прив`язки тимчасової споруди не допускається. У разі закінчення строку дії, анулювання паспорта прив`язки, самовільного встановлення тимчасової споруди така тимчасова споруда підлягає демонтажу. Розміщення тимчасової споруди самовільно забороняється.

Встановлений факт отримання відповідачем-1 паспорта прив`язки, в сукупності з іншими наявними в матеріалах справи доказами, дають підстави стверджувати, що нежитлові приміщення пункту заміни мастил по вул.Протасевича у м.Тернополі є саме тимчасовою спорудою.

На підставі доказів, наявних у матеріалах справи, судом встановлено, що документи, які за чинним законодавством є необхідними для подання заявником з метою проведення державної реєстрації прав, не стали підставою для реєстрації в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відомостей про об`єкти нерухомості (з відкриттям розділу) за реєстраційними номерами 1787874761101, 1788236961101 та підставою для внесення записів №30730993 від 12.03.2019 та №30737886 від 13.03.2019 про державну реєстрацію права власності Флекей Г.А. на нежитлове приміщення, загальною площею 27,7кв.м, яке знаходиться за адресою: м.Тернопіль, вул.Протасевича,7 та на нежитлове приміщення, загальною площею 27,7кв.м, яке знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 .

При цьому, як вбачається із наданих суду доказів, відповідачем-1 вимоги пункту 41 Порядку не були виконані та відповідний перелік документів для здійснення державної реєстрації не був поданий.

Матеріалами справи підтверджено, земельні ділянки відносяться до земель комунальної власності, власником яких є Тернопільська міська рада.

Відповідно до ч.2 ст.152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою.

Отже, право власності за відповідачем-1 ОСОБА_1 на спірні об`єкти нерухомості зареєстровано безпідставно, а внесення державним реєстратором записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про право власності Флекей Г.А. на нежитлові приміщення, які не є нерухомим майном, порушує права комунальної власності на землю територіальної громади в особі Тернопільської міської ради, відтак, позов як обґрунтований та документально підтверджений підлягає до задоволення.

Висновки суду.

Сторони у процесуальній формі доводять перед судом свою правоту, за допомогою доказів переконують суд у правильності власної правової позиції. Спір повинен вирішуватись на користь тієї сторони, яка за допомогою відповідних процесуальних засобів переконала суд в обґрунтованості своїх вимог чи заперечень. Відповідно до принципу змагальності сторони, інші особи, які беруть участь у справі, якщо вони бажають досягти бажаного для себе, або осіб, на захист прав яких подано позов, найбільш сприятливого рішення, зобов`язані повідомити суду усі юридичні факти, що мають значення для справи, вказати або надати докази, які підтверджують чи спростовують ці факти, а також вчинити інші передбачені законом дії, спрямовані на те, аби переконати суд у своїй правоті.

Як визначено ст. 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.

Долученими до справи доказами підтверджено, що наявність у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно неправомірно здійснених записів про державну реєстрацію права власності за відповідачем-1 на спірні нежитлові приміщення, що знаходяться на земельних ділянках комунальної власності, порушує інтерес Тернопільської міської ради як власника землі, котрий наділений повноваженнями вільно розпоряджатися своєю власністю.

Частиною 3 ст.26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (в чинній редакції) передбачено, що у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому пунктом 1 частини сьомої статті 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію набуття речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження припиняються. У разі якщо в Державному реєстрі прав, у тому числі в його невід`ємній архівній складовій частині, наявні відомості про речові права, обтяження речових прав, припинені у зв`язку з проведенням відповідної державної реєстрації, або якщо відповідним судовим рішенням також визнаються речові права, обтяження речових прав, одночасно з державною реєстрацією припинення речових прав чи обтяжень речових прав проводиться державна реєстрація набуття відповідних прав чи обтяжень. При цьому дата і час державної реєстрації набуття речових прав, обтяжень речових прав, що були припинені у зв`язку з проведенням відповідної державної реєстрації та наявні в Державному реєстрі прав, у тому числі в його невід`ємній архівній складовій частині, залишаються незмінними..

Згідно з ч.7 ст.14 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", у разі ухвалення судом рішення про закриття розділу Державного реєстру прав у випадках, передбачених цією статтею, закриття відповідного розділу допускається виключно у разі, якщо таким судовим рішенням вирішується питання щодо набуття та/або припинення речових прав, обтяжень речових прав на об`єкт нерухомого майна, об`єкт незавершеного будівництва, майбутній об`єкт нерухомості, щодо якого закривається розділ у Державному реєстрі прав.

Враховуючи вищенаведене, а також те, що наявність у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно записів про державну реєстрацію права власності на спірні приміщення порушує інтерес Тернопільської міської ради як власника землі, котрий наділений повноваженнями вільно розпоряджатися своєю власністю, суд доходить висновку про наявність правових підстав для задоволення позову про скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права власності на спірні об`єкти з одночасним припиненням права власності на об`єкти та закриттям розділу.

Щодо заявленого позову до Тернопільської районної державної адміністрації суд зазначає, що належним відповідачем у справах за позовом про скасування рішення, запису щодо державної реєстрації права чи обтяження має бути особа, право чи обтяження якої зареєстровано.

У даному випадку право власності на нежитлові приміщення зареєстровано за ОСОБА_1 (відповідачем-1 у справі).

Натомість, позовні вимоги Тернопільською міською радою заявлено не лише до особи, за якою неправомірно зареєстровано право власності на нежитлові приміщення ОСОБА_1 , а також до Тернопільської РДА, як правонаступника Відділу культури, молоді та спорту Підгаєцької РДА, державним реєстратором якого здійснено оскаржувану державну реєстрацію прав на нерухоме майно.

Встановивши, що позов заявлений до неналежного відповідача та відсутні визначені процесуальним законом підстави для заміни неналежного відповідача належним, суд відмовляє у позові до такого відповідача.

З урахуванням наведеного, суд відмовляє у позові до Тернопільської районної державної адміністрації, як безпідставному.

Судові витрати.

Судовий збір в розмірі 4962грн, сплачений позивачем при зверненні з цим позовом до господарського суду, в силу ст.129 ГПК України, покладається судом на відповідача-1 у справі.

Керуючись ст.ст.4, 11, 13, 20, 42, 45, 46, 47, 73, 74, 76-79, 91, 123, 129, 219, 220, 222, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов до ФОП Флекей Галини Антонівни, с.Біла Тернопільського району Тернопільської області задоволити.

2. Скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права власності за Флекей Галиною Антонівною ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , АДРЕСА_2 ) на нежитлове приміщення, площею 27,7м2 за адресою: АДРЕСА_1 , проведену 12.03.2019 державним реєстратором Гречкосій Галиною Василівною на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) , індексний номер 45996261 від 18.03.2019 з одночасним припиненням права власності на даний об`єкт та закриттям розділу Державного реєстру речових прав за №1787874761101.

3. Скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права власності за Флекей Галиною Антонівною ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , АДРЕСА_2 ) на нежитлове приміщення, площею 27,7м2 за адресою: АДРЕСА_1 , проведену 13.03.2019 державним реєстратором Гречкосій Галиною Василівною на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) , індексний номер 46003782 від 18.03.2019 з одночасним припиненням права власності на даний об`єкт та закриттям розділу Державного реєстру речових прав за №1788236961101.

4. В задоволенні позову до Тернопільської районної державної адміністрації, м.Тернопіль майдан Перемоги, 1, ідентифікаційний код 04058284) відмовити.

5. Стягнути з Фізичної особи-підприємця Флекей Галини Антонівни ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , АДРЕСА_2 ) на користь Тернопільської міської ради (вул.Листопадова, 5, м.Тернопіль, ідентифікаційний код 34334305) 4962 (чотири тисячі дев`ятсот шістдесят дві)грн 00 коп. в повернення сплаченого судового збору.

Видати наказ після набрання судовим рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Судове рішення складено та підписано 08.05.2023.

Суддя Н.О. Андрусик

СудГосподарський суд Тернопільської області
Дата ухвалення рішення25.04.2023
Оприлюднено11.05.2023
Номер документу110742547
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) про комунальну власність щодо реєстрації або обліку прав на майно

Судовий реєстр по справі —921/658/22

Судовий наказ від 13.11.2023

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Андрусик Н.О.

Постанова від 03.10.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бойко Світлана Михайлівна

Ухвала від 13.09.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бойко Світлана Михайлівна

Ухвала від 11.09.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бойко Світлана Михайлівна

Ухвала від 16.08.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бойко Світлана Михайлівна

Ухвала від 14.08.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бойко Світлана Михайлівна

Ухвала від 10.07.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бойко Світлана Михайлівна

Ухвала від 22.06.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бойко Світлана Михайлівна

Ухвала від 12.06.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бойко Світлана Михайлівна

Судовий наказ від 30.05.2023

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Андрусик Н.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні