Справа № 420/2036/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 травня 2023 року Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Левчук О.А., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження в місті Одесі справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю БЕССАРАБІЯ АГРО до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся з даним позовом до суду та просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 8073/15-32-09-02 від 01.11.2022, відповідно до якого до товариства з обмеженою відповідальністю Бессарабія Агро застосовано суму штрафних (фінансових) санкцій (штрафи), та/або пені у тому числі за порушення строку розрахунку у сфері зовнішньоекономічної діяльності у сумі 500000,00 грн. за платежем Адмін. штрафи та інші санкції (надходження коштів, контроль за справлянням за яких закріплено за Головним управлінням ДПС в Одеській області); визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 8080/15-32-09-02 від 01.11.2022, відповідно до якого до товариства з обмеженою відповідальністю Бессарабія Агро застосовано суму штрафних (фінансових) санкцій (штрафи) у сумі 1020,00 грн. за платежем Адмін. штрафи та штрафні санкції за порушення законодавства у сфері виробництва та обігу алкогольних напоїв та тютюну.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що ГУ ДПС в Одеській області призначено фактичну перевірку за відсутності на те правомірних підстав. Наказ не містить жодних відомостей щодо порушення ТОВ Бессарабія Агро вимог законодавства, зокрема в частині зберігання пального. З наказу не можливо ідентифікувати конкретні обставини податкового порушення, які могли б слугувати підставою для прийняття наказу та проведення фактичної перевірки. Таким чином, протиправність наказу про призначення перевірки зумовлює протиправність інших заходів, вчинених ГУ ДПС в Одеській області на його виконання. Крім того, ГУ ДПС в Одеській області протиправно анульовано ліцензію на право зберігання пального, що встановлено рішенням суду у справі № 420/15054/22. При цьому, висновки посадового органу щодо ненадання документів спростовуються самим же актом перевірки, в якому міститься посилання на документи.
Представником відповідача Головного управління ДПС в Одеській області до суду надано відзив на позовну заяву, в якому представник відповідача просить відмовити в задоволенні позову та вказує, що Головне управління ДПС в Одеській області на підставі наказу від 19.10.2021 року № 2826-п проведено фактичну перевірку ТОВ «Бессарабія Агро» (код ЄДРПОУ 37282098), адреса господарської одиниці: Одеська обл., Білгород-Дністровський р-н, с. Підгорне, Комплекс будівель та споруд, 3/1. Зазначений наказ прийнятий у відповідності до пп. 80.2.5 п. 80.2 ст. 80 ПК України, який передбачає, що фактична перевірка може проводитися на підставі рішення керівника контролюючого органу, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції, під розписку до початку проведення такої перевірки, та за наявності хоча б однієї з таких обставин, зокрема, у разі отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів та цільового використання спирту платниками податків, а також здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального. Фахівцями управління контролю за підакцизними товарами Головного управління ДПС в Одеській області з метою здійснення контролю, недопущення порушень у сфері підакцизних товарів було проведено аналіз господарської діяльності ТОВ «Бессарабія Агро». Встановлено, що у підприємства була наявна ліцензія на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки), що була анульована відповідним розпорядженням від 13.07.2022 року №15120414202200243, що направлена підприємству на електронний кабінет. При цьому, відповідно до баз даних контролюючого органу, Позивачем протягом 2021 року було придбано пального в асортименті на загальну кількість 182 013 літрів, а протягом січня 2022 року - 37 979 літрів. Реалізація пального не здійснювалась. Зазначене прямо визначено в Доповідній записці управління контролю за підакцизними товарами Головного управління ДПС в Одеській області від 23.10.2021 року №233/15-32-09-02. В Доповідній записці прямо викладена інформація, яка свідчить про можливі порушення платником податків законодавства, а саме зберігання пального без наявності відповідної ліцензії, що в свою чергу є достатньою підставою для призначення та проведення фактичної перевірки, а тому відсутні порушення, які вплинули або об`єктивно могли вплинути на правильність висновків за результатами такої перевірки. Таким чином, наказ ГУ ДПС в Одеській області про проведення фактичної перевірки ТОВ «Бессарабія Агро» (код ЄДРПОУ 37282098) від 19.10.2021 року № 2826-п є правомірним, прийнятим згідно із вимогами чинного законодавства, а тому проведена перевірка є цілком законною. В ході проведення фактичної перевірки, контролюючим органом відповідно до пп. 20.1.6 п. 20.1 ст. 20 та п. 85.2 ст. 85 ПК України було надано керівнику підприємства вимогу від 06.09.2022 №б/н щодо надання до перевірки інформації та її документальне підтвердження з питань придбання, зберігання, відвантаження та цільового використання пального за перевіряємий період, що в свою чергу є предметом перевірки. Станом на 14.09.2022 року ТОВ «Бессарабія Агро» до перевірки не було надано документи у повному обсязі, а саме: за період діяльності 2021 року не надано супровідні документи, які свідчать про отримання пального з зазначенням місця розвантаження пального (ТТН, накладні тощо); акти прийому передачі пального; акти списання пального (за напрямками використання); наказ, відповідно до якого встановлено норми списання пального з урахуванням характеристик засобів, які використовуються у діяльності підприємства (з наданням документів на обладнання, устаткування, машин та механізмів тощо); зворотньо-сальдові відомості по рахунку 203; акти інвентаризації пального. Зазначене у свою чергу є порушенням п. 85.2 ст. 85 ПК України. За результатами розгляду матеріалів перевірки ГУ ДПС в Одеській області винесено оскаржувані податкові повідомлення-рішення від 01.11.2022 року № 8073/15-32- 09-02 на суму штрафних санкцій 500 000,00 грн. за порушення ч. 9 ст. 15 Закону №481, № 8080/15-32-09-02 на суму штрафних санкцій 1 020,00 грн. за порушення п. 85.2 ст. 85 ПК України. У акті перевірки було повністю зафіксовано усі факти, що свідчать про порушення вимог Закону №481. Чітко зазначено, в чому полягає порушення вимог законодавства. Більш того, чітко і поетапно обозначені підстави, на яких ґрунтуються відповідні висновки, із конкретними посиланнями. Визначено час (конкретні дати) та місце (конкретний резервуар). Тобто, встановлено сам факт зберігання, а саме зафіксовано на якому акцизному складі, у якій ємності зберігалося пальне, із обов`язковим відображенням в акті перевірки конкретного роз`яснення. Таким чином, оскаржувані рішення є законними, винесеними згідно із вимогами чинного законодавства.
Представником позивача до суду надано відповідь на відзив, в якій представник позивача зазначив, що зі змісту наказу № 2826-п від 06.09.2022 не можливо встановити: - яку саме інформацію про порушення позивачем вимог законодавства отримало ГУ ДПС в Одеській області, що стала у подальшому підставою для прийняття Наказу № 2826-п від 06.09.2022; - внаслідок чого (за наявності яких фактичних обставин, окрім безпосереднього посилання на норму ПК України) виникла обґрунтована та законодавчо встановлена необхідність для контролюючого органу із здійснення належного податкового контролю за дотриманням вимог діючого законодавства у сфері обігу підакцизних товарів, ведення обігу товарних запасів на складах та/або за місцем їх реалізації, наявності ліцензій, свідоцтв. З наказу не можливо ідентифікувати передбачену Податковим кодексом України підставу для призначення фактичної перевірки позивача та чи дійсно в наявності була така інформація у розпорядженні контролюючого органу на час прийняття наказу, і чи саме ця інформація слугувала такою підставою. Приймаючи до уваги вищевикладене, слідує висновок про те, що оскільки в наказі № 2826-п «Про проведення фактичної перевірки ТОВ «БЕССАРАБІЯ АГРО» (код ЄДРПОУ 37282098)» від 06.09.2022 не зазначено чіткої підстави призначення перевірки з посиланням за змістом наказу на відповідну інформацію про порушення платником податків вимог законодавства, призначення податковим органом фактичної перевірки ТОВ «БЕССАРАБІЯ АГРО» є протиправним, що, в силу висновків щодо застосування норм права, які викладено Верховним Судом, зумовлює протиправність як самого наказу, так і інших заходів, вчинених ГУ ДПС України в Одеській області на його виконання. Надана Доповідна записка жодним чином не спростовує твердження позивача про невідповідність наказу, оскільки Доповідна записка не може замінювати наказ, на підставі якого призначено податкову перевірку платника податків. Сам наказ не містить жодних підстав для проведення фактичної перевірки ТОВ «БЕССАРАБІЯ АГРО», в тому числі, не містить і інформації (посилання) на зазначену вище Доповідну записку. Очевидним є висновок щодо неможливості посилання контролюючого органу на Доповідну записку в обґрунтування правомірності наказу, оскільки цей доказ не був покладений в основу наказу (у якості підстав наказ не містить посилання на Доповідну записку). При цьому, протиправнрість анулювання відповідачем Ліцензії ТОВ «БЕССАРАБІЯ АГРО» на право зберігання пального, встановлено рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 22.12.2022 по справі № 420/15054/22. Набрання законної сили рішенням по справі № 420/15054/22, за змістом якого встановлено протиправність розпорядження від 26.01.2022 № 15-р в частині анулювання ТОВ «БЕССАРАБІЯ АГРО» Ліцензії, безумовно свідчить про правомірність та чинність такої Ліцензії платника податків. Така обставина спростує твердження, яке наведено за змістом Акту податкової перевірки про те, що ГУ ПДС в Одеській області встановлено зберігання ТОВ «БЕССАРАБІЯ АГРО» дизельного пального за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, село Підгірне, Комплекс будівель та споруд 3/1 в період з 26.01.2022 по 13.07.2022 в кількості, яка зазначена в бухгалтерських довідках, без наявності відповідної ліцензії на право зберігання пального. Також, з формулювань за змістом Акту податкової перевірки вбачається суперечливість тверджень податкового органу: з одного боку ГУ ДПС в Одеській області вказує про те, що документи (зокрема: оборотно-сальдові відомості по рахунку 203, товарно-транспортні накладні) не надано платником податків, а з іншого боку податковий орган посилається на обставини, що викладені за змістом нібито не наданих платником податків документів (оборотносальдових відомостей по рахунку 203, ТТН). Посилання за змістом акту податкової перевірки на відомості та інформацію щодо господарської діяльності платника податків, яка передбачена змістом витребуваних у платника документів, спростовує доводи податкового органу про порушення ТОВ «БЕССАРАБІЯ АГРО» вимог законодавства.
Ухвалою суду від 07 лютого 2023 року відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Ухвалою суду від 27 лютого 2023 року зупинено провадження у справі № 420/2036/23 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Бессарабія Агро до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, до набрання законної сили рішенням у справі № 420/15054/22 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Бессарабія Агро до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування розпорядження в частині.
Ухвалою суду від 30 березня 2023 року поновлено провадження по справі.
Вивчивши матеріали справи, дослідивши та проаналізувавши надані докази, суд встановив наступне.
Згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 20.09.2010 року проведено державну реєстрацію товариства з обмеженою відповідальністю БЕССАРАБІЯ АГРО (код ЄДРПОУ 37282098).
04.09.2020 року ТОВ БЕССАРАБІЯ АГРО видано ліцензію на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової перевірки), реєстраційний номер 15120414202001639, термін дії до 04.09.2025 року (а.с. 71).
26 січня 2022 року Головним управлінням ДПС в Одеській області прийнято розпорядження № 15-р, яким анульовано товариству з обмеженою відповідальністю БЕССАРАБІЯ АГРО ліцензії на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки) від 04.09.2020 року за реєстраційним номером: 15120414202001639, терміном дії з 04.09.2020 року до 04.09.2025 року (а.с. 73, 125-126).
13 липня 2022 року ТОВ БЕССАРАБІЯ АГРО видано ліцензію на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової перевірки), реєстраційний номер 15120414202200243, термін дії до 13.07.2027 року (а.с. 76).
06 вересня 2022 року Головним управлінням ДПС в Одеській області прийнято наказ № 2826-п про проведення фактичної перевірки ТОВ БЕССАРАБІЯ АГРО за податковою адресою: 67741, Одеська область, Білгород-Дністровський район, с. Підгірне, вул. Шевченко, 65 та адресою господарської одиниці: 67741, Одеська область, Білгород-Дністровський район, с. Підгірне, комплекс будівель та споруд 3/1, з 06.09.2022 року, тривалістю 10 діб, перевіряємий період з 01.01.2021 року по дату закінчення фактичної перевірки, з метою здійснення контролю дотримання вимог діючого законодавства у сфері обігу підакцизних товарів, ведення обліку товарних запасів на складах та/або за місцем реалізації, наявності ліцензій, свідоцтв (а.с. 30-31, 103-104).
16 вересня 2022 року Головним управлінням ДПС в Одеській області складено акт про результати фактичної перевірки з питань додержання суб`єктами господарювання вимог, встановлених законодавством України, які є обов`язковими до виконання при здійсненні оптової і роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами та пальним № 7434/15-32-09-02, яким встановлено порушення ТОВ БЕССАРАБІЯ АГРО п. 85.2 ст. 85 ПК України, передбачена відповідальність згідно п. 121.1 ст. 121 Кодексу, та ч. 9 ст. 15 ЗУ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», відповідальність передбачена абз. 9 ч. 2 ст. 17 Закону (а.с. 32-35, 111-114).
20 жовтня 2022 року ТОВ БЕССАРАБІЯ АГРО подано до Головного управління ДПС в Одеській області заперечення на акт перевірки від 16 вересня 2022 року № 7434/15-32-09-02, які листом від 28.10.2022 року № 8469/КПР/15-32-09-02 залишені без задоволення, а висновки акту перевірки без змін (а.с. 36-49).
01 листопада 2022 року Головним управлінням ДПС в Одеській області прийнято податкове повідомлення-рішення № 8073/15-32-09-02, яким застосовано до ТОВ БЕССАРАБІЯ АГРО штрафні (фінансові) санкції у розмірі 500000,00 грн. та податкове повідомлення-рішення № 8080/15-32-09-02, яким застосовано до ТОВ БЕССАРАБІЯ АГРО штрафні (фінансові) санкції у розмірі 1020,00 грн. (а.с. 22-23, 26-27, 128-131).
22 листопада 2022 року ТОВ БЕССАРАБІЯ АГРО подано скаргу на податкові повідомлення-рішення від 01.11.2022 року № 8073/15-32-09-02, № 8080/15-32-09-02, яка рішенням від 13.01.2023 року № 1127/6/99-00-06-03-02-06 залишена без задоволення, а податкові повідомлення-рішення без змін (а.с. 50-68).
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 22 грудня 2022 року по справі № 420/15054/22 адміністративний позов задоволено, визнано протиправним та скасовано розпорядження від 26.01.2022 року №15-р Головного управління ДПС в Одеській області в частині анулювання товариству з обмеженою відповідальністю Бессарабія Агро ліцензії на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки) від 04.09.2020 року за реєстраційним номером: 15120414202001639, терміном дії з 04.09.2020 року до 04.09.2025 року.
Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 20 березня 2023 року апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишено без задоволення, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 22 грудня 2022 року залишити без змін.
Згідно пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20 ПК України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право, зокрема, проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.
Відповідно до п. 75.1 ст. 75 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи. Види документальних перевірок, порядок планування, проведення та оформлення їх результатів, що проводяться контролюючим органом, визначеним підпунктом 41.1.2 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, встановлюються Митним кодексом України.
Згідно пп. 75.1.3 п. 75.1 ст. 75 ПК України фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об`єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).
Порядок проведення фактичної перевірки визначений статтею 80 Податкового кодексу України.
Згідно п. 80.1, пп. 80.2.5 п. 80.2 ст. 80 ПК України фактична перевірка здійснюється без попередження платника податків (особи). Фактична перевірка може проводитися на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції під розписку до початку проведення такої перевірки, та за наявності хоча б однієї з таких підстав, зокрема, у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах і пального, та цільового використання спирту платниками податків, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками, та/або масовими витратомірами, а також здійснення функцій, визначених законодавством у сфері регулювання виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пального.
Умови та порядок допуску посадових осіб контролюючих органів до проведення документальних виїзних та фактичних перевірок визначені статтею 81 ПК України.
Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального на території України визначає Закон України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (в редакції, чинній на дату виникнення спірних правовідносин).
Згідно ст. 1 ЗУ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ, що засвідчує право суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку; анулювання ліцензії - позбавлення суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) права на провадження діяльності, зазначеної в ліцензії.
Відповідно до ст. 15 ЗУ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» ліцензії на всі види діяльності, передбачені цією статтею, видаються за умови обов`язкової реєстрації об`єкта оподаткування відповідно до вимог пункту 63.3 статті 63 Податкового кодексу України. Встановити річну плату за ліцензії на право зберігання пального у розмірі 780 гривень.
Суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензії на право оптової торгівлі пальним та зберігання пального на кожне місце оптової торгівлі пальним або кожне місце зберігання пального відповідно, а за відсутності місць оптової торгівлі пальним - одну ліцензію на право оптової торгівлі пальним за місцезнаходженням суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) або місцезнаходженням постійного представництва. Ліцензії на право зберігання пального видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем розташування місць зберігання пального терміном на п`ять років. Плата за ліцензії справляється органом, що видає ліцензії, у розмірах, встановлених цим Законом, і зараховується до місцевих бюджетів. Після видачі/анулювання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального податковий орган вносить відповідні відомості до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше наступного робочого дня з дня видачі/анулювання відповідної ліцензії.
Ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного розпорядження на підставі, зокрема, несплати чергового платежу за ліцензію. Ліцензія анулюється та вважається недійсною з моменту одержання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) розпорядження про її анулювання в електронній формі засобами електронного зв`язку.
Відповідно до ст. 17 ЗУ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» до суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі, зокрема, оптової торгівлі пальним або зберігання пального без наявності ліцензії - 500000 гривень.
Згідно п. 121.1 ст. 121 ПК України незабезпечення платником податків зберігання первинних документів, облікових та інших регістрів, бухгалтерської та статистичної звітності, інших документів з питань обчислення і сплати податків та зборів протягом установлених статтею 44 цього Кодексу строків їх зберігання та/або ненадання платником податків контролюючим органам оригіналів документів (крім документів, отриманих з Єдиного реєстру податкових накладних) чи їх копій при здійсненні податкового контролю у випадках, передбачених цим Кодексом, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 1020 гривень.
З матеріалів справи вбачається, а саме з акту від 16 вересня 2022 року № 7434/15-32-09-02, що під час проведення фактичної перевірки Головним управлінням ДПС в Одеській області зафіксовано порушення ТОВ БЕССАРАБІЯ АГРО п. 85.2 ст. 85 ПК України, передбачена відповідальність згідно п. 121.1 ст. 121 Кодексу, та ч. 9 ст. 15 ЗУ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», відповідальність передбачена абз. 9 ч. 2 ст. 17 Закону (а.с. 32-35, 111-114).
В акті від 16 вересня 2022 року № 7434/15-32-09-02 зазначено, що в ході перевірки ГУ ДПС в Одеській області звернулось до ТОВ БЕССАРАБІЯ АГРО із письмовою вимогою від 06.09.2022 № б/н, надати до перевірки інформацію та її документальне підтвердження з питань придбання, зберігання, відвантаження та цільового використання пального за перевіряємий період. Станом на 14.09.2022 року посадовими особами ТОВ «БЕССАРАБІЯ АГРО» до перевірки не надано первинні документи у повному обсязі, які є предметом перевірки, а саме: за період діяльності 2021 року не надано супровідні документи які свідчать про отримання пального з зазначенням місця розвантаження пального (ТТН, накладні, тощо); акти прийому-передачі пального; акти списання пального (за напрямками використання), наказ відповідно до якого встановлено норми списання пального з урахуванням характеристик засобів, які використовуються у діяльності підприємства (з наданням копій документів на обладнання, устаткування, машин та механізмів тощо): зворотно - сальдові відомості (розгорнуті у розрізі найменувань) по рахунку 203; акти інвентаризації пального, чим порушено п.85.2 ст.85 Податкового кодексу України.
Також, в ході аналізу наданих до перевірки документів, які зазначені в описовій чистині акту перевірки встановлено, що ТОВ «БЕССАРАБІЯ АГРО» здійснює господарську діяльність відповідно до основного милу діяльності, а саме: Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (КВКД _01.11). Відповідно до оборотно-сальдової відомості по 10 рахунку на балансі ТОВ «БЕССАРАБІЯ АГРО» обліковуються наступні об`єкти та транспортні засоби, які використовуються у господарській діяльності: Бочки (Єврокуб) у кількості 10-шт (які використовуються для зберігання пального), Бочка (металева) 10м. куб. у кількості 1-шт; Вантажний автомобіль Renault у кількості 1-одн.; ЗІЛ 431410 у кількості 1-одн.; Оприскувач самохідний MILLER NITKO SPRAER-42I5 (зав. N22113086) у кількості 1-одн.; Трактор Бєларусь-82, у кількості 3-одн.; Трактор колісний John Deere 6130D у кількості 1-одн.; Трактор колісний John Deere 8520 у кількості 1-одн.; Трактор МТЗ-82 у кількості 1-одн. Комбайн Class Lexion 580 державний номер ТЗ НОМЕР_1 (орендується відповідно до договору оренди від № 01.07.2022 під 01.07.2022). Згідно оборотно-сальдової відомості по 203 рахунку то ТТН за період з 01.01.2022 по 09.09 2022 р.р.. ТОВ «БЕССАРАБІЯ АГРО» отримано дизельного палива у кількості 45 411 літрів. Основними постачальниками пального були: ТОВ «Южная топлівная компанія» код 40056284. ТОВ «ІТ ОЙЛ» код 40702949. ТОВ «Євростандарт» код 32223787, ТОЙ «ПЕЙД» код 31431743. Відповідно до ТТН отримання пального відбувалось на територію за адресою: Одеська обл.., Білгород-Дністровський район, с. Підгірне. Комплекс будівель та споруд, 3/1. Вищезазначена територія використовується ТОВ «БЕССАРАБІЯ АГРО» на підставі акту права власності за № 25656694 дата реєстрації 03.04.2018 року. 09.09.2022 фахівцями головного управління ДЛС в Одеській області здійснено обстеження території, якої знаходиться за адресою: Одеська обл., Білгород-Дністровський район, с. Підгірне, Комплекс будівель та споруд. 3/1 за результатами якої встановлено наявність резервуара, який використовуються для зберігання пального для власних потреб, об`єм, якої складає 20000 літрів. ТОВ «БЕССАРАБІЯ АГРО» надано бухгалтерські довідки за період з 01.01.2022 по 09.09 2022 (в розрізі місяців станом на кожне перше число місяця) в яких відображено фактичні залишки пального за адресою Одеська обл.. Білгород-Дністровський район, с. Підгірне, Комплекс будівель та споруд, 3/1, а саме: станом на 01.01.2022 року залишок дизельного палива складає 13458.0 літрів: станом на 01.02.2022 року залишок дизельного палива складає 18101.0 літрів: станом на 01.03.2022 року залишок дизельного палива складає 16751.0 літр і в: станом на 01.04 2022 року залишок дизельного палива складає 12071.0 літрів: станом на 01.05.2022 року залишок дизельного палива складає 6179.0 літрів: станом на 01.06.2022 року залишок дизельного полива складає 6009.0 літрів: станом на 01.07.2022 року залишок дизельного палива складає 7265.0 літрів: станом на 01.08.2022 року залишок дизельного палива складає 2900,0 літрів: станом на 01.09.2022 року залишок дизельного палива складає 3751.0 літрів.
В ході проведеного аналізу Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання. які стримали ліцензії па право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним та місць виробництв зберігання, оптової ти роздрібної торгівлі пальним встановлено, що відповідно до розпорядження Головного управління ДПС в Одеській області від 26.01.2022 №15-р «Про анулювання ліцензій», анульовані ліцензія на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки), реєстраційний номер № 15120414202001639. термін дії з 04 09 2020 року до 04.09.2025 року,за адресою місця зберігання: Одеська обл., Білгород-Дністровський район, с. Підгірне, Комплекс будівель та споруд. 3/1. - загальною місткістю резервуарів, що використовується для зберігання пального у кількості 20000 літрів, яка видана ТОВ «БЕССАРАБІЯ АГРО». Таким чином, на підставі наданих документів перевіркою встановлено зберігання ТОВ «БЕССАРАБІЯ АГРО» дизельного пального за адресою Одеська обл., Білгород-Дністровський район, с. Підгірне. Комплекс будівель та споруд. 3/1 за період з 26.01 2022 по 13.07.2022 в кількості, яка зазначена в бухгалтерських довідках, без наявності відповідної ліцензії на право зберігання пального, чим порушено вимогу частини 9 статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідни, що використовуються а електронних сигаретах, та пального».
В той же час, з акту перевірки від 16 вересня 2022 року № 7434/15-32-09-02 не вбачається того, що у ємності, чи у споруді, обладнанні, перебувало на зберіганні паливо за адресою: Одеська обл., Білгород-Дністровський район, с. Підгірне, Комплекс будівель та споруд. 3/1.
Будь-яких доказів на підтвердження того, що під час проведення фактичної перевірки ТОВ БЕССАРАБІЯ АГРО посадовими особами ГУ ДПС в Одеській області здійснювалась інвентаризація залишків пального, зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, відбір зразків пального, а також того, що було зафіксовано наявність пального станом на дату проведення перевірки, суду не надано.
Тобто, фактичну перевірку зберігання ТОВ БЕССАРАБІЯ АГРО палива здійснено податковим органом на підставі наданих бухгалтерських довідок, без реального встановлення факту такого зберігання та без визначення конкретного місця зберігання. Посадовими особами контролюючого органу не з`ясовано обставин фактичного зберігання позивачем пального у спірних правовідносинах, з врахуванням напрямків господарської діяльності підприємства, зокрема використання для експлуатації власного транспорту.
При цьому, зазначаючи про те, що ТОВ БЕССАРАБІЯ АГРО в період з 26.01.2022 по 13.07.2022 зберігало пальне, без наявності відповідної ліцензії на право зберігання пального, посадовими особами не враховано, що 04.09.2020 року ТОВ Бессарабія Агро видано ліцензію на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової перевірки), реєстраційний номер 15120414202001639, термін дії до 04.09.2025 року, яка була скасована Головним управлінням ДПС в Одеській області розпорядженням від 26 січня 2022 року № 15-р, у зв`язку з несплатою чергового платежу за ліцензію.
В той же час, рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 22 грудня 2022 року по справі № 420/15054/22, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 20 березня 2023 року, визнано протиправним та скасовано розпорядження від 26.01.2022 року № 15-р Головного управління ДПС в Одеській області в частині анулювання товариству з обмеженою відповідальністю Бессарабія Агро ліцензії на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки) від 04.09.2020 року за реєстраційним номером: 15120414202001639, терміном дії з 04.09.2020 року до 04.09.2025 року.
В рішенні від 22 грудня 2022 року по справі № 420/15054/22, яке набрало законної сили, суд встановив, що 29.07.2021 року згідно платіжного доручення №2067 позивачем перераховано на рахунок ГУК в Од.обл/отг с.Старок/22013400, код отримувача 37607526 кошти у розмірі 780,00 грн., в графі призначення платежу вказаного платіжного доручення, окрім іншого, зазначено наступне: Плата за ліцензію на право зберігання пального. Відповідно до інформації з електронного кабінету платника податків, яка є додатком до даного позову: 29.07.2021 року зараховано платіж у сумі 780,00 грн., на підставі платіжного доручення № 2067 від 29.07.2021 року, що є платою за ліцензію права зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки). Ненадання суб`єктом господарювання до територіального органу Державної податкової служби України, який видав йому ліцензію на право зберігання пального, копії платіжного доручення про сплату річної плати за ліцензію з відміткою банку про її сплату не є достатньою правовою підставою для висновку про несплату таким суб`єктом річної плати за ліцензію, а відтак і не є підставою для застосування до суб`єкта господарювання відповідальності з анулювання ліцензії.
Також, в рішенні від 22 грудня 2022 року по справі № 420/15054/22 суд зазначив, що під несплатою річної плати за ліцензію слід розуміти бездіяльність суб`єкта господарювання, яка полягає у не здійсненні ним своєчасного та в повному обсязі перерахування коштів на відповідний бюджетний рахунок, призначений для вказаного платежу, однак, позивачем такої бездіяльності допущено не було, що підтверджується платіжними дорученнями №2067 від 29.07.2021 року. Враховуючи вищевикладене, у Головного управління ДПС в Одеській області були відсутні підстави для прийняття оскаржуваного розпорядження в частині, яка стосується позивача, оскільки вказане розпорядження приймається виключно у випадку не сплати чергового платежу за ліцензію.
Відповідно до ч. 4 ст. 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Таким чином, обставини, встановлені рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 22 грудня 2022 року по справі № 420/15054/22, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 20 березня 2023 року, не доказуються при розгляду даної справи.
Також, з матеріалів справи вбачається, що оскаржувані повідомлення рішення-рішення від 01.11.2022 року № 8073/15-32-09-02, № 8080/15-32-09-02 прийняті за результатами проведеної фактичної перевірки ТОВ БЕССАРАБІЯ АГРО, яка призначена наказом Головного управління ДПС в Одеській області № 2826-п від 06 вересня 2022 року.
В той же час, наказ ГУ ДПС в Одеській області № 2826-п від 06 вересня 2022 року не містить посилань на конкретну інформацію отриману в установленому законодавством порядку про порушення ТОВ Бессарабія Агро вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах і пального, та цільового використання спирту платниками податків, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками, та/або масовими витратомірами, а також здійснення функцій, визначених законодавством у сфері регулювання виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пального.
При цьому, Верховний Суд в постанові від 22 вересня 2020 року по справі № 520/1304/2020 (провадження № К/9901/22568/20) зазначив, що інформація на підставі якої прийнято наказ про проведення фактичної перевірки, повинна містити інформацію про хоча і можливі, проте конкретні порушення позивачем законодавства, контроль за яким покладено на податкові органи.
Зазначений правовий висновок узгоджується з висновком Верховного Суду викладеним в постанові від 04 грудня 2018 року по справі 820/4894/18.
Суд не приймає до уваги посилання представника відповідача на доповідну записку управління контролю за підакцизними товарами від 01.09.2022 року, як на підставу для призначення та проведення фактичної перевірки, оскільки вказана доповідна записка не містить будь-яких посилань на норми чинного законодавства України, які можливо порушені суб`єктом господарювання, зокрема, ТОВ БЕССАРАБІЯ АГРО (а.с. 105-106).
Крім того, з матеріалів справи вбачається, що податкове повідомлення-рішення № 8080/15-32-09-02 від 01.11.2022 року прийнято ГУ ДПС в Одеській області у зв`язку з ненаданням посадовими особами ТОВ БЕССАРАБІЯ АГРО до перевірки первинних документів, а саме: за період діяльності 2021 року не надано супровідні документи які свідчать про отримання пального з зазначенням місця розвантаження пального (ТТН, накладні, тощо); акти прийому-передачі пального; акти списання пального (за напрямками використання), наказ відповідно до якого встановлено норми списання пального з урахуванням характеристик засобів, які використовуються у діяльності підприємства (з наданням копій документів на обладнання, устаткування, машин та механізмів тощо): зворотно - сальдові відомості (розгорнуті у розрізі найменувань) по рахунку 203; акти інвентаризації пального.
Разом з тим, зазначаючи про ненадання ТОВ БЕССАРАБІЯ АГРО первинних документів, зокрема оборотно-сальдових відомостей по рахунку 203, супровідні документи, які свідчать про отримання пального з зазначенням місця розвантаження пального (товарно-транспортні накладні (ТТН), посадові особи ГУ ДПС в Одеській області в акті перевірки від 16 вересня 2022 року № 7434/15-32-09-02 посилаються на вказані документи.
Також, в розділі 12 акту перевірки від 16 вересня 2022 року № 7434/15-32-09-02 зазначено, що при перевірці використано: податкові накладні, сальдові відомості по 10 та 203 рахунку, витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, бухгалтерські довідки про залишки пального, товарно-транспортні накладні.
Тобто, наявність у посадових осіб ГУ ДПС в Одеській області первинних документів та надання ТОВ БЕССАРАБІЯ АГРО таких документів під час проведення перевірки підтверджується безпосередньо змістом акту перевірки від 16 вересня 2022 року № 7434/15-32-09-02.
Відповідно до пп. 4.1.4 пункту 4.1 статті 4 ПК України податкове законодавство України ґрунтується на таких принципах: презумпція правомірності рішень платника податку в разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу.
Належне застосування вищенаведеного принципу забезпечує реалізацію однієї зі складових верховенства права - правової визначеності. Саме можливість платника податків чітко розуміти та передбачати правові наслідки вчинюваних дій має фундаментальне значення для правильності його застосування.
Так, у пункті 78 постанови Великої Палати Верховного Суду від 01 липня 2020 року по справі № 260/81/19 зроблено висновок про те, що за правилами ЄСПЛ, яка сформувалась з питань імперативності правил про прийняття рішення на користь платника податків, у разі існування неоднозначності у тлумаченні прав та/чи обов`язків платника податків слід віддавати перевагу найбільш сприятливому тлумаченню національного законодавства та приймати рішення на користь платника податків (справа "Сєрков проти України". Заява " 39766/05, пункт 43).
Отже, у разі виникнення спору між платником податків та державою суд не може відмовити особі в захисті лише через сумніви в правомірності його дій. Особливість розподілу тягаря доказування в адміністративних справах не дозволяє трактувати "сумніви" інакше як неспроможність фіскального органу переконливо довести обґрунтованість та правомірність власних дій у спірних відносинах, тобто невиконання ним свого процесуального обов`язку.
За таких підстав, суд дійшов висновку, що Головним управління ДПС в Одеській області не доведено наявність в діях позивача порушення, відповідальність за яке передбачена ст. 17 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального», п. 121.1 ст. 121 ПК України, а тому податкові повідомлення-рішення від 01.11.2022 року № 8073/15-32-09-02, № 8080/15-32-09-02 є необґрунтованими та підлягають скасуванню.
Відповідно до до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); добросовісно; розсудливо.
Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Згідно ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
За таких обставин, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, на підставі наданих сторонами доказів, суд вважає, що адміністративний позов є обґрунтованим та підлягає задоволенню.
При цьому, з урахуванням приписів ч. 1 ст. 139 КАС України, з Головного управління ДПС в Одеській області за рахунок його бюджетних асигнувань на користь товариства з обмеженою відповідальністю БЕССАРАБІЯ АГРО слід стягнути судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 7515,30 грн.
Керуючись ст.ст. 2, 6, 8, 9, 77, 90, 132, 139, 242-246, 250, 255 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю БЕССАРАБІЯ АГРО (код ЄДРПОУ 37282098, 67741, Одеська область, Білгород-Дністровський район, с. Підгірне, вул. Шевченко, 65) до Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ ВП 44069166, адреса місцезнаходження: 65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомленнярішення Головного управління ДПС в Одеській області від 01.11.2022 року № 8073/15-32-09-02.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомленнярішення Головного управління ДПС в Одеській області від 01.11.2022 року № 8080/15-32-09-02.
Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ ВП 44069166, адреса місцезнаходження: 65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь товариства з обмеженою відповідальністю БЕССАРАБІЯ АГРО (код ЄДРПОУ 37282098, 67741, Одеська область, Білгород-Дністровський район, с. Підгірне, вул. Шевченко, 65) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 7515,30 грн. (сім тисяч п`ятсот п`ятнадцять гривень 30 копійок).
Рішення може бути оскаржено в порядку та в строки встановлені ст. ст. 295, 297 КАС України.
Рішення набирає законної сили в порядку передбаченому статтею 255 КАС України.
Суддя О.А. Левчук
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.05.2023 |
Оприлюднено | 12.05.2023 |
Номер документу | 110766136 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Левчук О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні