ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 вересня 2023 р.м. ОдесаСправа № 420/2036/23Головуючий в 1 інстанції: Левчук О.А.
Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду
у складі: головуючої судді Шевчук О.А.,
суддів: Бойка А.В., Федусика А.Г.
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 09 травня 2023 року, заяву представника Товариства з обмеженою відповідальністю Бессарабія Агро адвоката Коваль Н.С. про стягнення витрат на професійну правничу допомогу у справі за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю Бессарабія Агро до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -
ВСТАНОВИЛА:
В лютому 2023 року позивач звернувся до суду з позовною заявою до відповідача, в якій просив визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 8073/15-32-09-02 від 01.11.2022, відповідно до якого до Товариства з обмеженою відповідальністю Бессарабія Агро застосовано суму штрафних (фінансових) санкцій (штрафи), та/або пені у тому числі за порушення строку розрахунку у сфері зовнішньоекономічної діяльності у сумі 500000,00 грн. за платежем Адмін. штрафи та інші санкції (надходження коштів, контроль за справлянням за яких закріплено за Головним управлінням ДПС в Одеській області);
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 8080/15-32-09-02 від 01.11.2022, відповідно до якого до Товариства з обмеженою відповідальністю Бессарабія Агро застосовано штрафні (фінансові) санкції (штрафи) у сумі 1020,00 грн. за платежем Адмін. штрафи та штрафні санкції за порушення законодавства у сфері виробництва та обігу алкогольних напоїв та тютюну;
- покласти на Головне управління ДПС в Одеській області судові витрати Товариства з обмеженою відповідальністю Бессарабія Агро, пов`язані з розглядом даної позовної заяви.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що ГУ ДПС в Одеській області призначено фактичну перевірку за відсутності на те правомірних підстав. Наказ не містить жодних відомостей щодо порушення ТОВ Бессарабія Агро вимог законодавства, зокрема в частині зберігання пального. З наказу не можливо ідентифікувати конкретні обставини податкового порушення, які могли б слугувати підставою для прийняття наказу та проведення фактичної перевірки. Таким чином, протиправність наказу про призначення перевірки зумовлює протиправність інших заходів, вчинених ГУ ДПС в Одеській області на його виконання. Крім того, ГУ ДПС в Одеській області протиправно анульовано ліцензію на право зберігання пального, що встановлено рішенням суду у справі № 420/15054/22. При цьому, висновки посадового органу щодо ненадання документів спростовуються самим же актом перевірки, в якому міститься посилання на документи.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 09 травня 2023 року адміністративний позов задоволено.
Не погоджуючись з таким рішенням, відповідач надав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити. Доводами апеляційної скарги зазначено, що наказ ГУ ДПС в Одеській області про проведення фактичної перевірки ТОВ «Бессарабія Агро» (код ЄДРПОУ 37282098) від 19.10.2021 року № 2826-п є правомірним, прийнятим згідно із вимогами чинного законодавства, а тому проведена перевірка є цілком законною. Відповідно до баз даних контролюючого органу, Позивачем протягом 2021 року було придбано пального в асортименті на загальну кількість 182 013 літрів, а протягом січня 2022 року - 37 979 літрів. Реалізація пального не здійснювалась. Зазначене прямо визначено в Доповідній записці управління контролю за підакцизними товарами Головного управління ДПС в Одеській області від 23.10.2021 року №233/15-32-09-02 (далі - Доповідна записка). У акті перевірки було повністю зафіксовано усі факти, що свідчать про порушення вимог Закону №481. Чітко зазначено, в чому полягає порушення вимог законодавства. Більш того, чітко і поетапно обозначені підстави, на яких грунтуються відповідні висновки, із конкретними посиланнями. Визначено час (конкретні дати) та місце (конкретний резервуар). Оскаржувані податкові повідомлення-рішення контролюючого органу є законним, винесеним згідно із вимогами чинного законодавства.
У відзиві на апеляційну скаргу представник позивача адвокат Коваль Н.С. зазначає, що суд дійшов правомірних висновків щодо невідповідності наказу ГУ ДПС в Одеській області № 2826-п від 06.09.2022 «Про проведення фактичної перевірки ТОВ «БЕССАРАБІЯ АГРО» (код ЄДРПОУ 37282098)» вимогам законодавства України та висновкам Верховного Суду щодо застосування норм права. З наказу не можливо ідентифікувати передбачену Податковим кодексом України підставу для призначення фактичної перевірки позивача та чи дійсно на час прийняття Наказу у розпорядженні контролюючого органу була така інформація і чи саме ця інформація слугувала підставою призначення перевірки позивача. Невиконання податковим органом вимог закону щодо підстави для проведення позапланової перевірки призводить до визнання перевірки незаконною та не породжує правових наслідків такої перевірки. Акт перевірки, виходячи із положень частини другої статті 74 КАС України щодо допустимості доказів, не може визнаватися допустимим доказом у справі, оскільки одержаний з порушенням порядку, встановленого законом. Податкові повідомлення-рішення, прийняті за наслідками перевірки та на підставі Акта перевірки, який є недопустимим доказом, не можуть вважатись правомірними та підлягають скасуванню. Одеським окружним адміністративним судом правомірно не прийнято до уваги надану податковим органом Доповідну записку від 01.09.2022 як підставу для призначення податкової перевірки ТОВ «БЕССАРАБІЯ АГРО». Судом вірно встановлено протиправність проведення фактичної перевірки позивача, а також прийнято до уваги обставини, встановлені рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 22 грудня 2022 року по справі № 420/15054/22 щодо протиправного анулювання відповідачем Ліцензії ТОВ «БЕССАРАБІЯ АГРО» на право зберігання пального. З огляду на зазначене, представник позивача просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, рішення суду першої інстанції залишити без змін; покласти на Головне управління ДПС в Одеській області судові витрати Товариства з обмеженою відповідальністю «БЕССАРАБІЯ АГРО», пов`язані з розглядом справи.
04 серпня 2023 року до суду від представник позивача адвоката Коваль Н.С. надійшла заява про стягнення витрат на професійну правничу допомогу, в якій представник просить стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області (Місцезнаходження: 65044, Одеська область, місто Одеса, вулиця Семінарська, будинок 5, код ЄДРПОУ ВП: 44069166) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «БЕССАРАБІЯ АГРО» (Місцезнаходження: Україна, 67741, Одеська обл., Білгород-Дністровський р-н, с. Підгірне, вул. Шевченко, буд. 65, код ЄДРПОУ: 37282098) витрати на професійну правничу допомогу у розмірі 10 000 (десять тисяч) гривень, 00 коп.
Зазначену заяву обгрунтовано тим, що 18.10.2022 між ОСОБА_1 як Адвокатом та ТОВ «БЕССАРАБІЯ АГРО» як Клієнтом укладено Договір про надання правової допомоги (надалі за текстом - Договір).
Відповідно до п. 4.1. Договору розмір гонорару Адвоката за надання правової допомоги, а також умови та порядок розрахунків, визначаються Сторонами в додатках до цього Договору. Розмір гонорару Адвоката погоджується за взаємною згодою Сторін. На визначення розміру гонорару впливають строки та результати вирішення спірних правовідносин, ступінь важкості справи, обсяг правових послуг, необхідних для досягнення бажаного результату та належного виконання окремих доручень Клієнта. Обсяг правової допомоги враховується при визначені обґрунтованого розміру гонорару.
05.07.2023 Адвокатом та Клієнтом укладено Додаток до Договору про надання правової допомоги від 18.10.2022 (надалі за текстом - Додаток), яким Сторонами визначено розмір та порядок оплати гонорару Адвоката за надання правової допомоги у справі № 420/2036/23 за апеляційною скаргою Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 09.05.2023 по справі № 420/2036/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «БЕССАРАБІЯ АГРО» до ГУ ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень.
Відповідно до п. 2 Додатку за спільною домовленістю Сторін розмір гонорару Адвоката є наступним:
№ п/пДетальний опис наданих послугРозмір гонорару (грн.)1.Аналіз апеляційної скарги Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 09.05.2023 по справі № 420/2036/23 та підготовка відзиву на зазначену апеляційну скаргу.10 000,00ВСЬОГО:10 000,00
Відповідно до п. 3.1. Додатку якщо інше не буде погоджено Сторонами, оплата гонорару Адвоката здійснюється протягом 10-ти днів з дня прийняття постанови судом апеляційної інстанції.
31.07.2023 Адвокатом та Клієнтом складено Акт наданих послуг, яким Сторонами підтверджено факт надання Адвокатом Клієнту правової допомоги у справі № 420/2036/23, а також відсутність у Сторін Договору претензій одна до одної.
Таким чином, ТОВ «БЕССАРАБІЯ АГРО» виконано вимоги чинного законодавства України щодо стягнення витрат на професійну правову допомогу, подання доказів, що підтверджують гонорар адвоката.
Представник позивача вказує, що розмір витрат на оплату послуг адвоката є співмірним із складністю справи та наданими адвокатом послугами; часом, витраченим адвокатом на надання послуг; обсягом наданих адвокатом послуг, ціною позову, яка складає 501 020,00 грн., а також впливом вирішення справи на репутацію ТОВ «БЕССАРАБІЯ АГРО» як добросовісного платника податків.
Згідно з ч.1 ст. 311 КАС України суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі: 1) відсутності клопотань від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю; 2) неприбуття жодного з учасників справи у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання; 3) подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Перевіривши матеріали справи, правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі, обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 20.09.2010 року проведено державну реєстрацію товариства з обмеженою відповідальністю БЕССАРАБІЯ АГРО (код ЄДРПОУ 37282098).
04.09.2020 року ТОВ БЕССАРАБІЯ АГРО видано ліцензію на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової перевірки), реєстраційний номер 15120414202001639, термін дії до 04.09.2025 року (а.с. 71).
26 січня 2022 року Головним управлінням ДПС в Одеській області прийнято розпорядження № 15-р, яким анульовано товариству з обмеженою відповідальністю БЕССАРАБІЯ АГРО ліцензії на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки) від 04.09.2020 року за реєстраційним номером: 15120414202001639, терміном дії з 04.09.2020 року до 04.09.2025 року (а.с. 73, 125-126).
13 липня 2022 року ТОВ БЕССАРАБІЯ АГРО видано ліцензію на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової перевірки), реєстраційний номер 15120414202200243, термін дії до 13.07.2027 року (а.с. 76).
06 вересня 2022 року Головним управлінням ДПС в Одеській області прийнято наказ № 2826-п про проведення фактичної перевірки ТОВ БЕССАРАБІЯ АГРО за податковою адресою: 67741, Одеська область, Білгород-Дністровський район, с. Підгірне, вул. Шевченко, 65 та адресою господарської одиниці: 67741, Одеська область, Білгород-Дністровський район, с. Підгірне, комплекс будівель та споруд 3/1, з 06.09.2022 року, тривалістю 10 діб, перевіряємий період з 01.01.2021 року по дату закінчення фактичної перевірки, з метою здійснення контролю дотримання вимог діючого законодавства у сфері обігу підакцизних товарів, ведення обліку товарних запасів на складах та/або за місцем реалізації, наявності ліцензій, свідоцтв (а.с. 30-31, 103-104).
16 вересня 2022 року Головним управлінням ДПС в Одеській області складено акт про результати фактичної перевірки з питань додержання суб`єктами господарювання вимог, встановлених законодавством України, які є обов`язковими до виконання при здійсненні оптової і роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами та пальним № 7434/15-32-09-02, яким встановлено порушення ТОВ БЕССАРАБІЯ АГРО п. 85.2 ст. 85 ПК України, передбачена відповідальність згідно п. 121.1 ст. 121 Кодексу, та ч. 9 ст. 15 ЗУ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», відповідальність передбачена абз. 9 ч. 2 ст. 17 Закону (а.с. 32-35, 111-114).
20 жовтня 2022 року ТОВ БЕССАРАБІЯ АГРО подано до Головного управління ДПС в Одеській області заперечення на акт перевірки від 16 вересня 2022 року № 7434/15-32-09-02, які листом від 28.10.2022 року № 8469/КПР/15-32-09-02 залишені без задоволення, а висновки акту перевірки без змін (а.с. 36-49).
01 листопада 2022 року Головним управлінням ДПС в Одеській області прийнято податкове повідомлення-рішення № 8073/15-32-09-02, яким застосовано до ТОВ БЕССАРАБІЯ АГРО штрафні (фінансові) санкції у розмірі 500000,00 грн. та податкове повідомлення-рішення № 8080/15-32-09-02, яким застосовано до ТОВ БЕССАРАБІЯ АГРО штрафні (фінансові) санкції у розмірі 1020,00 грн. (а.с. 22-23, 26-27, 128-131).
22 листопада 2022 року ТОВ БЕССАРАБІЯ АГРО подано скаргу на податкові повідомлення-рішення від 01.11.2022 року № 8073/15-32-09-02, № 8080/15-32-09-02, яка рішенням від 13.01.2023 року № 1127/6/99-00-06-03-02-06 залишена без задоволення, а податкові повідомлення-рішення без змін (а.с. 50-68).
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 22 грудня 2022 року по справі № 420/15054/22 адміністративний позов задоволено, визнано протиправним та скасовано розпорядження від 26.01.2022 року №15-р Головного управління ДПС в Одеській області в частині анулювання товариству з обмеженою відповідальністю Бессарабія Агро ліцензії на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки) від 04.09.2020 року за реєстраційним номером: 15120414202001639, терміном дії з 04.09.2020 року до 04.09.2025 року.
Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 20 березня 2023 року апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишено без задоволення, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 22 грудня 2022 року залишено без змін.
Приймаючи рішення про задоволення позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що Головним управління ДПС в Одеській області не доведено наявність в діях позивача порушення, відповідальність за яке передбачена ст. 17 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального», п. 121.1 ст. 121 ПК України, а тому податкові повідомлення-рішення від 01.11.2022 року № 8073/15-32-09-02, № 8080/15-32-09-02 є необґрунтованими та підлягають скасуванню.
Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.
Відповідно до п. 75.1 ст. 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.
Згідно з п.п. 75.1.3 п. 75.1 ст. 75 ПК України фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об`єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).
Відповідно до п. 80.1 ст. 80 ПК України фактична перевірка здійснюється без попередження платника податків (особи).
Згідно з п.п. 80.2.5 п. 80.2 ст. 80 ПК України фактична перевірка може проводитися на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції під розписку до початку проведення такої перевірки, та за наявності хоча б однієї з таких підстав: у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів та цільового використання спирту платниками податків, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками, а також здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального.
Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального на території України визначені Законом України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19 грудня 1995 року
№ 481/95-ВР (далі Закон № 481/95-ВР).
Відповідно до ст. 1 Закон № 481/95-ВР ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ, що засвідчує право суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку; анулювання ліцензії - позбавлення суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) права на провадження діяльності, зазначеної в ліцензії.
Згідно з ст. 15 ЗУ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» ліцензії на всі види діяльності, передбачені цією статтею, видаються за умови обов`язкової реєстрації об`єкта оподаткування відповідно до вимог пункту 63.3 статті 63 Податкового кодексу України. Встановити річну плату за ліцензії на право зберігання пального у розмірі 780 гривень.
Суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензії на право оптової торгівлі пальним та зберігання пального на кожне місце оптової торгівлі пальним або кожне місце зберігання пального відповідно, а за відсутності місць оптової торгівлі пальним - одну ліцензію на право оптової торгівлі пальним за місцезнаходженням суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) або місцезнаходженням постійного представництва. Ліцензії на право зберігання пального видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем розташування місць зберігання пального терміном на п`ять років. Плата за ліцензії справляється органом, що видає ліцензії, у розмірах, встановлених цим Законом, і зараховується до місцевих бюджетів. Після видачі/анулювання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального податковий орган вносить відповідні відомості до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше наступного робочого дня з дня видачі/анулювання відповідної ліцензії.
Ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного розпорядження на підставі, зокрема, несплати чергового платежу за ліцензію. Ліцензія анулюється та вважається недійсною з моменту одержання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) розпорядження про її анулювання в електронній формі засобами електронного зв`язку.
Відповідно до ст. 17 ЗУ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» до суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі, зокрема, оптової торгівлі пальним або зберігання пального без наявності ліцензії - 500000 гривень.
Згідно п. 121.1 ст. 121 ПК України незабезпечення платником податків зберігання первинних документів, облікових та інших регістрів, бухгалтерської та статистичної звітності, інших документів з питань обчислення і сплати податків та зборів протягом установлених статтею 44 цього Кодексу строків їх зберігання та/або ненадання платником податків контролюючим органам оригіналів документів (крім документів, отриманих з Єдиного реєстру податкових накладних) чи їх копій при здійсненні податкового контролю у випадках, передбачених цим Кодексом, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 1020 гривень.
Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, згідно акту про результати фактичної перевірки від 16 вересня 2022 року № 7434/15-32-09-02, під час проведення фактичної перевірки Головним управлінням ДПС в Одеській області зафіксовано порушення ТОВ БЕССАРАБІЯ АГРО п. 85.2 ст. 85 ПК України, передбачена відповідальність згідно п. 121.1 ст. 121 Кодексу, та ч. 9 ст. 15 ЗУ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», відповідальність передбачена абз. 9 ч. 2 ст. 17 Закону (а.с. 32-35, 111-114).
В акті від 16 вересня 2022 року № 7434/15-32-09-02 зазначено, що в ході перевірки ГУ ДПС в Одеській області звернулось до ТОВ БЕССАРАБІЯ АГРО із письмовою вимогою від 06.09.2022 № б/н, надати до перевірки інформацію та її документальне підтвердження з питань придбання, зберігання, відвантаження та цільового використання пального за перевіряємий період. Станом на 14.09.2022 року посадовими особами ТОВ «БЕССАРАБІЯ АГРО» до перевірки не надано первинні документи у повному обсязі, які є предметом перевірки, а саме: за період діяльності 2021 року не надано супровідні документи які свідчать про отримання пального з зазначенням місця розвантаження пального (ТТН, накладні, тощо); акти прийому-передачі пального; акти списання пального (за напрямками використання), наказ відповідно до якого встановлено норми списання пального з урахуванням характеристик засобів, які використовуються у діяльності підприємства (з наданням копій документів на обладнання, устаткування, машин та механізмів тощо): зворотно - сальдові відомості (розгорнуті у розрізі найменувань) по рахунку 203; акти інвентаризації пального, чим порушено п.85.2 ст.85 Податкового кодексу України.
В ході аналізу наданих до перевірки документів, які зазначені в описовій чистині акту перевірки встановлено, що ТОВ «БЕССАРАБІЯ АГРО» здійснює господарську діяльність відповідно до основного виду діяльності, а саме: Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (КВКД _01.11). Відповідно до оборотно-сальдової відомості по 10 рахунку на балансі ТОВ «БЕССАРАБІЯ АГРО» обліковуються наступні об`єкти та транспортні засоби, які використовуються у господарській діяльності: Бочки (Єврокуб) у кількості 10-шт (які використовуються для зберігання пального), Бочка (металева) 10м. куб. у кількості 1-шт; Вантажний автомобіль Renault у кількості 1-одн.; ЗІЛ 431410 у кількості 1-одн.; Оприскувач самохідний MILLER NITKO SPRAER-42I5 (зав. N22113086) у кількості 1-одн.; Трактор Бєларусь-82, у кількості 3-одн.; Трактор колісний John Deere 6130D у кількості 1-одн.; Трактор колісний John Deere 8520 у кількості 1-одн.; Трактор МТЗ-82 у кількості 1-одн. Комбайн Class Lexion 580 державний номер ТЗ НОМЕР_1 (орендується відповідно до договору оренди від № 01.07.2022 під 01.07.2022). Згідно оборотно-сальдової відомості по 203 рахунку то ТТН за період з 01.01.2022 по 09.09 2022 р.р.. ТОВ «БЕССАРАБІЯ АГРО» отримано дизельного палива у кількості 45 411 літрів. Основними постачальниками пального були: ТОВ «Южная топлівная компанія» код 40056284. ТОВ «ІТ ОЙЛ» код 40702949. ТОВ «Євростандарт» код 32223787, ТОЙ «ПЕЙД» код 31431743. Відповідно до ТТН отримання пального відбувалось на територію за адресою: Одеська обл.., Білгород-Дністровський район, с. Підгірне. Комплекс будівель та споруд, 3/1. Вищезазначена територія використовується ТОВ «БЕССАРАБІЯ АГРО» на підставі акту права власності за № 25656694 дата реєстрації 03.04.2018 року. 09.09.2022 фахівцями головного управління ДЛС в Одеській області здійснено обстеження території, якої знаходиться за адресою: Одеська обл., Білгород-Дністровський район, с. Підгірне, Комплекс будівель та споруд. 3/1 за результатами якої встановлено наявність резервуара, який використовуються для зберігання пального для власних потреб, об`єм, якої складає 20000 літрів. ТОВ «БЕССАРАБІЯ АГРО» надано бухгалтерські довідки за період з 01.01.2022 по 09.09 2022 (в розрізі місяців станом на кожне перше число місяця) в яких відображено фактичні залишки пального за адресою Одеська обл.. Білгород-Дністровський район, с. Підгірне, Комплекс будівель та споруд, 3/1, а саме: станом на 01.01.2022 року залишок дизельного палива складає 13458.0 літрів: станом на 01.02.2022 року залишок дизельного палива складає 18101.0 літрів: станом на 01.03.2022 року залишок дизельного палива складає 16751.0 літр і в: станом на 01.04 2022 року залишок дизельного палива складає 12071.0 літрів: станом на 01.05.2022 року залишок дизельного палива складає 6179.0 літрів: станом на 01.06.2022 року залишок дизельного полива складає 6009.0 літрів: станом на 01.07.2022 року залишок дизельного палива складає 7265.0 літрів: станом на 01.08.2022 року залишок дизельного палива складає 2900,0 літрів: станом на 01.09.2022 року залишок дизельного палива складає 3751.0 літрів.
В ході проведеного аналізу Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання. які стримали ліцензії па право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним та місць виробництв зберігання, оптової ти роздрібної торгівлі пальним встановлено, що відповідно до розпорядження Головного управління ДПС в Одеській області від 26.01.2022 №15-р «Про анулювання ліцензій», анульовані ліцензія на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки), реєстраційний номер № 15120414202001639. термін дії з 04 09 2020 року до 04.09.2025 року,за адресою місця зберігання: Одеська обл., Білгород-Дністровський район, с. Підгірне, Комплекс будівель та споруд. 3/1. - загальною місткістю резервуарів, що використовується для зберігання пального у кількості 20000 літрів, яка видана ТОВ «БЕССАРАБІЯ АГРО». Таким чином, на підставі наданих документів перевіркою встановлено зберігання ТОВ «БЕССАРАБІЯ АГРО» дизельного пального за адресою Одеська обл., Білгород-Дністровський район, с. Підгірне. Комплекс будівель та споруд. 3/1 за період з 26.01.2022 по 13.07.2022 в кількості, яка зазначена в бухгалтерських довідках, без наявності відповідної ліцензії на право зберігання пального, чим порушено вимогу частини 9 статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідни, що використовуються а електронних сигаретах, та пального».
При цьому, з акту перевірки від 16 вересня 2022 року № 7434/15-32-09-02 не вбачається того, що у ємності, чи у споруді, обладнанні, перебувало на зберіганні паливо за адресою: Одеська обл., Білгород-Дністровський район, с. Підгірне, Комплекс будівель та споруд. 3/1.
Будь-яких доказів на підтвердження того, що під час проведення фактичної перевірки ТОВ БЕССАРАБІЯ АГРО посадовими особами ГУ ДПС в Одеській області здійснювалась інвентаризація залишків пального, зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, відбір зразків пального, а також того, що було зафіксовано наявність пального станом на дату проведення перевірки, суду не надано.
Тобто, фактичну перевірку зберігання ТОВ БЕССАРАБІЯ АГРО палива здійснено податковим органом на підставі наданих бухгалтерських довідок, без реального встановлення факту такого зберігання та без визначення конкретного місця зберігання. Посадовими особами контролюючого органу не з`ясовано обставин фактичного зберігання позивачем пального у спірних правовідносинах, з врахуванням напрямків господарської діяльності підприємства, зокрема використання для експлуатації власного транспорту.
Відповідач зазначає, що ТОВ БЕССАРАБІЯ АГРО в період з 26.01.2022 по 13.07.2022 зберігало пальне, без наявності відповідної ліцензії на право зберігання пального, посадовими особами не враховано, що 04.09.2020 року ТОВ Бессарабія Агро видано ліцензію на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової перевірки), реєстраційний номер 15120414202001639, термін дії до 04.09.2025 року, яка була скасована Головним управлінням ДПС в Одеській області розпорядженням від 26 січня 2022 року № 15-р, у зв`язку з несплатою чергового платежу за ліцензію.
В той же час, рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 22 грудня 2022 року по справі № 420/15054/22, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 20 березня 2023 року, визнано протиправним та скасовано розпорядження від 26.01.2022 року № 15-р Головного управління ДПС в Одеській області в частині анулювання товариству з обмеженою відповідальністю Бессарабія Агро ліцензії на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки) від 04.09.2020 року за реєстраційним номером: 15120414202001639, терміном дії з 04.09.2020 року до 04.09.2025 року.
В рішенні від 22 грудня 2022 року суд встановив, що 29.07.2021 року згідно платіжного доручення №2067 позивачем перераховано на рахунок ГУК в Од.обл/отг с.Старок/22013400, код отримувача 37607526 кошти у розмірі 780,00 грн., в графі призначення платежу вказаного платіжного доручення, окрім іншого, зазначено наступне: Плата за ліцензію на право зберігання пального. Відповідно до інформації з електронного кабінету платника податків, яка є додатком до даного позову: 29.07.2021 року зараховано платіж у сумі 780,00 грн., на підставі платіжного доручення № 2067 від 29.07.2021 року, що є платою за ліцензію права зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки). Ненадання суб`єктом господарювання до територіального органу Державної податкової служби України, який видав йому ліцензію на право зберігання пального, копії платіжного доручення про сплату річної плати за ліцензію з відміткою банку про її сплату не є достатньою правовою підставою для висновку про несплату таким суб`єктом річної плати за ліцензію, а відтак і не є підставою для застосування до суб`єкта господарювання відповідальності з анулювання ліцензії.
Також, в рішенні від 22 грудня 2022 року зазначено, що під несплатою річної плати за ліцензію слід розуміти бездіяльність суб`єкта господарювання, яка полягає у не здійсненні ним своєчасного та в повному обсязі перерахування коштів на відповідний бюджетний рахунок, призначений для вказаного платежу, однак, позивачем такої бездіяльності допущено не було, що підтверджується платіжними дорученнями №2067 від 29.07.2021 року. Враховуючи вищевикладене, у Головного управління ДПС в Одеській області були відсутні підстави для прийняття оскаржуваного розпорядження в частині, яка стосується позивача, оскільки вказане розпорядження приймається виключно у випадку не сплати чергового платежу за ліцензію.
Відповідно до ч. 4 ст. 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Таким чином, обставини, встановлені рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 22 грудня 2022 року по справі № 420/15054/22, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 20 березня 2023 року, не доказуються при розгляду даної справи.
Також, з матеріалів справи вбачається, що оскаржувані повідомлення рішення-рішення від 01.11.2022 року № 8073/15-32-09-02, № 8080/15-32-09-02 прийняті за результатами проведеної фактичної перевірки ТОВ БЕССАРАБІЯ АГРО, яка призначена наказом Головного управління ДПС в Одеській області № 2826-п від 06 вересня 2022 року.
В той же час, наказ ГУ ДПС в Одеській області № 2826-п від 06 вересня 2022 року і доповідна записка управління контролю за підакцизними товарами від 01.09.2022 року не містить посилань на конкретну інформацію, отриману в установленому законодавством порядку про порушення ТОВ Бессарабія Агро вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах і пального, та цільового використання спирту платниками податків, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками, та/або масовими витратомірами, а також здійснення функцій, визначених законодавством у сфері регулювання виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пального.
При цьому, Верховний Суд в постанові від 22 вересня 2020 року по справі № 520/1304/2020 (провадження № К/9901/22568/20) зазначив, що інформація на підставі якої прийнято наказ про проведення фактичної перевірки, повинна містити інформацію про хоча і можливі, проте конкретні порушення позивачем законодавства, контроль за яким покладено на податкові органи.
Зазначений правовий висновок узгоджується з висновком Верховного Суду викладеним в постанові від 04 грудня 2018 року по справі 820/4894/18.
Крім того, з матеріалів справи вбачається, що податкове повідомлення-рішення № 8080/15-32-09-02 від 01.11.2022 року прийнято ГУ ДПС в Одеській області у зв`язку з ненаданням посадовими особами ТОВ БЕССАРАБІЯ АГРО до перевірки первинних документів, а саме: за період діяльності 2021 року не надано супровідні документи які свідчать про отримання пального з зазначенням місця розвантаження пального (ТТН, накладні, тощо); акти прийому-передачі пального; акти списання пального (за напрямками використання), наказ відповідно до якого встановлено норми списання пального з урахуванням характеристик засобів, які використовуються у діяльності підприємства (з наданням копій документів на обладнання, устаткування, машин та механізмів тощо): зворотно - сальдові відомості (розгорнуті у розрізі найменувань) по рахунку 203; акти інвентаризації пального.
Разом з тим, зазначаючи про ненадання ТОВ БЕССАРАБІЯ АГРО первинних документів, зокрема оборотно-сальдових відомостей по рахунку 203, супровідні документи, які свідчать про отримання пального з зазначенням місця розвантаження пального (товарно-транспортні накладні (ТТН), посадові особи ГУ ДПС в Одеській області в акті перевірки від 16 вересня 2022 року № 7434/15-32-09-02 посилаються на вказані документи.
Також, в розділі 12 акту перевірки від 16 вересня 2022 року № 7434/15-32-09-02 зазначено, що при перевірці використано: податкові накладні, сальдові відомості по 10 та 203 рахунку, витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, бухгалтерські довідки про залишки пального, товарно-транспортні накладні.
Тобто, наявність у посадових осіб ГУ ДПС в Одеській області первинних документів та надання ТОВ БЕССАРАБІЯ АГРО таких документів під час проведення перевірки підтверджується безпосередньо змістом акту перевірки від 16 вересня 2022 року № 7434/15-32-09-02.
З огляду на вищезазначене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що Головним управління ДПС в Одеській області не доведено наявність в діях позивача порушення, відповідальність за яке передбачена ст. 17 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального», п. 121.1 ст. 121 ПК України, а тому податкові повідомлення-рішення від 01.11.2022 року № 8073/15-32-09-02, № 8080/15-32-09-02 є необґрунтованими та підлягають скасуванню.
Що стосується заяви представника Товариства з обмеженою відповідальністю Бессарабія Агро адвоката Коваль Н.С. про стягнення витрат на професійну правничу допомогу у розмірі 10000 грн. колгія суддів зазначає наступне.
Відповідно до ч.1 ст. 132 КАС судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Згідно з ч.3 ст. 132 КАС України до витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати:
1) на професійну правничу допомогу;
2) сторін та їхніх представників, що пов`язані із прибуттям до суду;
3) пов`язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертиз;
4) пов`язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів;
5) пов`язані із вчиненням інших процесуальних дій або підготовкою до розгляду справи.
Відповідно до ст. 134 КАС України витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.
За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.
Для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.
Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.
Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.
У разі недотримання вимог частини п`ятої цієї статті суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на правничу допомогу, які підлягають розподілу між сторонами.
Обов`язок доведення неспівмірності витрат покладається на сторону, яка заявляє клопотання про зменшення витрат на оплату правничої допомоги адвоката, які підлягають розподілу між сторонами.
Відповідно до ч.1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Згідно з ч.7 ст. 139 КАС України розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо).
Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву.
За відсутності відповідної заяви або неподання відповідних доказів протягом встановленого строку така заява залишається без розгляду.
Відповідно до ч.9 ст. 139 КАС України при вирішенні питання про розподіл судових витрат суд враховує: 1) чи пов`язані ці витрати з розглядом справи; 2) чи є розмір таких витрат обґрунтованим та пропорційним до предмета спору, значення справи для сторін, в тому числі чи міг результат її вирішення вплинути на репутацію сторони або чи викликала справа публічний інтерес; 3) поведінку сторони під час розгляду справи, що призвела до затягування розгляду справи, зокрема, подання стороною явно необґрунтованих заяв і клопотань, безпідставне твердження або заперечення стороною певних обставин, які мають значення для справи, тощо; 4) дії сторони щодо досудового вирішення спору (у випадках, коли відповідно до закону досудове вирішення спору є обов`язковим) та щодо врегулювання спору мирним шляхом під час розгляду справи, стадію розгляду справи, на якій такі дії вчинялись.
Згідно п.4 ч.1 ст.1 Закону України Про адвокатуру та адвокатську діяльність договір про надання правової допомоги - домовленість, за якою одна сторона (адвокат, адвокатське бюро, адвокатське об`єднання) зобов`язується здійснити захист, представництво або надати інші види правової допомоги другій стороні (клієнту) на умовах і в порядку, що визначені договором, а клієнт зобов`язується оплатити надання правової допомоги та фактичні витрати, необхідні для виконання договору.
Відповідно до п.6, п.9 ч.1 ст.1 Закону України Про адвокатуру та адвокатську діяльність інші види правової допомоги - види адвокатської діяльності з надання правової інформації, консультацій і роз`яснень з правових питань, правового супроводу діяльності клієнта, складення заяв, скарг, процесуальних та інших документів правового характеру, спрямованих на забезпечення реалізації прав, свобод і законних інтересів клієнта, недопущення їх порушень, а також на сприяння їх відновленню в разі порушення;
представництво - вид адвокатської діяльності, що полягає в забезпеченні реалізації прав і обов`язків клієнта в цивільному, господарському, адміністративному та конституційному судочинстві, в інших державних органах, перед фізичними та юридичними особами, прав і обов`язків потерпілого під час розгляду справ про адміністративні правопорушення, а також прав і обов`язків потерпілого, цивільного позивача, цивільного відповідача у кримінальному провадженні.
Згідно з ст. 19 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» видами адвокатської діяльності є:
1) надання правової інформації, консультацій і роз`яснень з правових питань, правовий супровід діяльності юридичних і фізичних осіб, органів державної влади, органів місцевого самоврядування, держави;
2) складення заяв, скарг, процесуальних та інших документів правового характеру;
3) захист прав, свобод і законних інтересів підозрюваного, обвинуваченого, підсудного, засудженого, виправданого, особи, стосовно якої передбачається застосування примусових заходів медичного чи виховного характеру або вирішується питання про їх застосування у кримінальному провадженні, особи, стосовно якої розглядається питання про видачу іноземній державі (екстрадицію), а також особи, яка притягається до адміністративної відповідальності під час розгляду справи про адміністративне правопорушення;
4) надання правової допомоги свідку у кримінальному провадженні;
5) представництво інтересів потерпілого під час розгляду справи про адміністративне правопорушення, прав і обов`язків потерпілого, цивільного позивача, цивільного відповідача у кримінальному провадженні;
6) представництво інтересів фізичних і юридичних осіб у судах під час здійснення цивільного, господарського, адміністративного та конституційного судочинства, а також в інших державних органах, перед фізичними та юридичними особами;
7) представництво інтересів фізичних і юридичних осіб, держави, органів державної влади, органів місцевого самоврядування в іноземних, міжнародних судових органах, якщо інше не встановлено законодавством іноземних держав, статутними документами міжнародних судових органів та інших міжнародних організацій або міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України;
8) надання правової допомоги під час виконання та відбування кримінальних покарань;
9) захист прав, свобод і законних інтересів викривача у зв`язку з повідомленням ним інформації про корупційне або пов`язане з корупцією правопорушення.
Адвокат може здійснювати інші види адвокатської діяльності, не заборонені законом.
Відповідно до ч.1 ст. 26 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» адвокатська діяльність здійснюється на підставі договору про надання правової допомоги.
Документами, що посвідчують повноваження адвоката на надання правової допомоги, можуть бути:
1) договір про надання правової допомоги;
2) довіреність;
3) ордер;
4) доручення органу (установи), уповноваженого законом на надання безоплатної правової допомоги.
Відповідно до ч.ч. 1-3 ст. 30 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» гонорар є формою винагороди адвоката за здійснення захисту, представництва та надання інших видів правової допомоги клієнту.
Порядок обчислення гонорару (фіксований розмір, погодинна оплата), підстави для зміни розміру гонорару, порядок його сплати, умови повернення тощо визначаються в договорі про надання правової допомоги.
При встановленні розміру гонорару враховуються складність справи, кваліфікація і досвід адвоката, фінансовий стан клієнта та інші істотні обставини. Гонорар має бути розумним та враховувати витрачений адвокатом час.
Крім того, частиною другою статті 6 КАС України передбачено, що суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Закон України "Про судоустрій і статус суддів" встановлює, що правосуддя в Україні здійснюється на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів та спрямоване на забезпечення права кожного на справедливий суд.
Відповідно до статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.
У постанові від 24.01.2019 у справі № 910/15944/17 Верховний Суд зауважив, що при визначенні суми відшкодування суд має виходити з критерію реальності адвокатських витрат (встановлення їхньої дійсності та необхідності), а також критерію розумності їхнього розміру, виходячи з конкретних обставин справи та фінансового стану обох сторін.
Ті самі критерії застосовує Європейський суд з прав людини, присуджуючи судові витрат на підставі ст. 41 Конвенції. Зокрема, згідно з його практикою заявник має право на компенсацію судових та інших витрат, лише якщо буде доведено, що такі витрати були фактичними і неминучими, а їхній розмір - обґрунтованим (рішення у справі "East/WestAllianceLimited" проти України", заява № 19336/04). У рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Лавентс проти Латвії" зазначено, що відшкодовуються лише витрати, які мають розумний розмір.
У рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Лавентс проти Латвії" від 28.11.2002 зазначено, що відшкодовуються лише витрати, які мають розумний розмір (аналогічна правова позиція викладена Касаційним господарським судом у складі Верховного Суду у додаткових постановах від 20.05.2019 у справі №916/2102/17, від 25.06.2019 у справі № 909/371/18, у постановах від 05.06.2019 у справі № 922/928/18, від 30.07.2019 у справі №911/739/15 та від 01.08.2019 у справі № 915/237/18).
Як вбачається з доданих до вищезазначеної заяви документів, 18.10.2022 між ОСОБА_1 як Адвокатом та ТОВ «БЕССАРАБІЯ АГРО» як Клієнтом укладено Договір про надання правової допомоги (надалі за текстом Договір).
Згідно додатку від 05 липня 2023 року до Договору про надання правової допомоги від 18.10.2022 р. за спільною домовленістю сторін розмір гонорара адвоката складає 10000,00 грн. за надання послуг, а саме: аналіз апеляційної скарги Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 09.05.2023 по справі № 420/2036/23 та підготовка відзиву на зазначену апеляційну скаргу.
Дослідивши матеріали справи, а також додані документи, взявши до уваги рівень складності юридичної кваліфікації правовідносин у справі, обсяг та обґрунтованість підготовлених та поданих до суду документів, їх значення для спору, колегія суддів приходить до висновку, що розмір цих витрат не є співмірним із складністю справи і наданими адвокатом послугами, оскільки даний спір не є занадто складним, не потребує значного витрачання часу для підготовки правової позиції, складання відповідних процесуальних документів та інших заяв по суті справи.
У відповідності з правовою позицією Верховного Суду, наведеною у додатковій постанові від 05.09.2019 року у справі №826/841/17, суд зобов`язаний оцінити рівень адвокатських витрат, за наявності заперечень іншої сторони, з урахуванням того, чи були такі витрати понесені фактично та чи була їх сума обґрунтованою.
Суд не зобов`язаний присуджувати стороні, на користь якої постановлено рішення, всі її витрати на правничу допомогу, якщо, керуючись принципом справедливості як одного з основних елементів принципу верховенства права, встановить, що розмір гонорару, визначений стороною та його адвокатом, зважаючи на складність справи, якість підготовленого документа, витрачений адвокатом час тощо, є неспівмірним у порівнянні з ринковими цінами адвокатських послуг.
На підставі викладеного, колегія суддів приходить до висновку, що заявлені витрати на правову допомогу у розмірі 10000, 00 грн. не відповідають критерію розумності їхнього розміру, а тому в даному випадку відсутні підстави для стягнення всієї заявленої суми витрат на правничу допомогу з Головного управління ДПС в Одеській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «БЕССАРАБІЯ АГРО» та вважає обґрунтованим та розумним розміром витрат за надання правничої допомоги у цій справі є сума 5000, 00 грн., оскільки такий розмір гонорару є співмірним, зважаючи на складність справи, якість/кількість підготовлених документів.
Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Інші доводи апеляційної скарги не спростовують висновки суду першої інстанції і зводяться до переоцінки встановлених судом обставин справи.
На підставі вищевикладеного, колегія суддів апеляційної інстанції вважає, що рішення Одеського окружного адміністративного суду ґрунтується на всебічному, повному та об`єктивному розгляді всіх обставин справи, які мають значення для вирішення спору, відповідає нормам матеріального та процесуального права. Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, викладених у зазначеному рішенні, у зв`язку з чим підстав для його скасування не вбачається.
Також, колегія суддів дійшла висновку, що заява представника Товариства з обмеженою відповідальністю Бессарабія Агро адвоката Коваль Н.С. про стягнення витрат на професійну правничу допомогу підлягає частковому задоволенню.
Відповідно до ч.1 ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст. ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, колегія суддів, -
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 09 травня 2023 року залишити без змін.
Заяву представника Товариства з обмеженою відповідальністю Бессарабія Агро адвоката Коваль Н.С. про стягнення витрат на професійну правничу допомогу задовольнити частково.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5; код ЄДРПОУ ВП 44069166) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Бессарабія Агро (67741, Одеська обл., Білгород-Дністровський р-н, с. Підгірне, вул. Шевченко, буд. 65; код ЄДРПОУ 37282098) витрати на професійну правничу допомогу у розмірі 5000 грн. (п`ять тисяч гривень).
Відповідно до ст. 329 КАС України постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуюча суддя: О.А. Шевчук
Суддя: А.В. Бойко
Суддя: А.Г. Федусик
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.09.2023 |
Оприлюднено | 20.09.2023 |
Номер документу | 113534461 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Шевчук О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні