Постанова
від 09.05.2023 по справі 560/7524/22
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 560/7524/22

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Божук Д.А.

Суддя-доповідач - Залімський І. Г.

09 травня 2023 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Залімського І. Г.

суддів: Сушка О.О. Мацького Є.М. ,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Західного офісу Держаудитслужби на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 02 січня 2023 року у справі за адміністративним позовом Хмельницької обласної філармонії до Західного офісу Держаудитслужби про визнання протиправною та скасування вимоги,

В С Т А Н О В И В :

Хмельницька обласна філармонія звернулась до Хмельницького окружного адміністративного суду із позовом до Західного офісу Держаудитслужби, у якому просила суд визнати протиправною та скасувати вимогу Західного офісу Держаудитслужби від 31.01.2022 №131323-14/793-2022 щодо усунення порушень законодавства, відображених в акті ревізії від 22 грудня 2021 року №131323-21/5.

Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 02.01.2023 позов задоволено.

Не погоджуючись із вказаним судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просив рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 02.01.2023 скасувати, прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог в повному обсязі, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, що призвело до неповного з`ясування обставин справи і, як наслідок, невірного вирішення справи та прийняття необґрунтованого рішення.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що позивачем виконано вимогу Західного офісу Держаудитслужби від 31.01.2022 №131323-14/793-2022 та усунуто виявлені порушення.

Також вказує, що пункти (частини) вимоги, які вказують на стягнення збитків, мають перевірятись у судовому порядку за позовом органу державного фінансового контролю, а не за позовом підконтрольної установи про визнання вимоги протиправною.

Щодо завищення розміру посадового окладу директора, то зазначене порушення було допущене позивачем через неправомірне застосування постанови КМУ від 19 травня 1999 року №859 "Про умови і розміри оплати праці керівників підприємств, заснованих на державній, комунальній власності, та об`єднань державних підприємств у зв`язку із неправильним трактуванням організаційно-правової форми Хмельницької обласної філармонії. Організаційно-правова форма Хмельницької обласної філармонії визначена як комунальна організація. Тому умови і розміри оплати праці, визначені постановою Кабінету Міністрів України від 19 травня 1999 року № 859, не поширюються на директора Філармонії, оскільки вона не є комунальним підприємством.

Щодо безпідставно нарахованих та виплачених протягом ревізійного періоду 193 працівникам Філармонії доплат за роботу у важких і шкідливих умовах праці - то нормативно-правовими актами СРСР та України, на виконання постанови ДК СРСР №387/22-78 та ст.100 КЗпП України, не визначено переліку робіт із шкідливими і небезпечними умовами праці для працівників в галузі культури, який надає право на підвищену оплату праці. Доплата за роботу у важких і шкідливих умовах праці не входить в перелік доплат і надбавок, визначений Додатком 3 до Галузевої угоди між Міністерством культури України та Професійною спілкою працівників культури України на 2017-2022 роки. Законодавством не визначено встановлення доплати за роботу у важких і шкідливих умовах праці для працівників в галузі культури за рахунок бюджетних коштів.

Позивач подав відзив на апеляційну скаргу відповідача в якому вказав на законність та обґрунтованість оскаржуваного судового рішення, а також на безпідставність доводів апеляційної скарги. Зауважив, що виконання вимоги не свідчить про наявність згоди позивача із виявленими під час ревізії порушеннями.

Крім того, Хмельницька обласна філармонія правомірно застосовувала положення постанови КМУ №859 та контракту при проведенні нарахування та виплати заробітної плати керівнику Філармонії, відповідно відсутні ознаки заподіяння шкоди Філармонії в цій частині. Хмельницька обласна філармонія не є бюджетною установою, тому доплати та надбавки за роботу у важких і шкідливих умовах праці працівникам Філармонії правильно встановлюються згідно умов Додатку 2 до Галузевої угоди між Міністерством культури України та Професійною спілкою працівників культури України на 2017-2022 роки. Обов`язковими умови колективних договорів і угод.

Ухвалою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 13.03.2023, з урахуванням п.3 ч.1 ст.311 КАС України, суд вирішив розглядати дану справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла наступних висновків.

Як вірно встановлено судом першої інстанції, Західним офісом Держаудитслужби проведено ревізію окремих питань фінансово-господарської діяльності Хмельницької обласної філармонії за період з 01.01.2019 по 31.10.2021.

За результатом перевірки складено акт ревізії від 22.12.2021 №131323-21/5 у якому відображено наступні порушення:

1. в порушення вимог ст. 29 Закону України Про культуру, ст. 20 Закону України Про оплату праці, додатку 2 постанови КМУ № 1298, додатку 2 наказу МКУ № 745 та п.4.2.2 Колективного договору, завищено розмір посадового окладу директора, що призвело до зайвого нарахування та виплати посадового окладу з урахуванням надбавки за складність, напруженість у роботі та доплати за науковий ступінь кандидата наук на загальну суму 939811,89 грн ( у тому числі за 2019 рік - 286153,58 грн, за 2020 рік - 314369,66 грн, за 10 місяців 2021 року - 339288,65 грн) та, відповідно, до зайвого нарахування та перерахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування на суму 206758,60 грн ( у тому числі за 2019 рік - 62953,79 грн, за 2020 рік - 69161,32 грн, за 10 місяців 2021 року - 74643,50 грн).

2. за рахунок коштів обласного бюджету нараховано та виплачено 193-ом працівникам Філармонії доплату за роботу у важких і шкідливих умовах праці, яка не передбачена чинним законодавством, що призвело до її зайвого нарахування та виплати на загальну суму 1832608,04 грн ( у тому числі за 2019 рік - 551496,32 грн, за 2020 рік - 651485,91 грн, за 10 місяців 2021 року - 629625,81 грн) та, відповідно, до зайвого нарахування та перерахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування на суму 395130,14 грн ( у тому числі за 2019 рік - 119257,86 грн, за 2020 рік - 140680,13 грн, за 10 місяців 2021 року - 135192,15 грн).

Акт ревізії підписано із запереченнями, за результатами розгляду яких 24.01.2022 затверджено висновок (згідно якого наведені у запереченні факти не підтвердилися).

Західним офісом надіслано директору Філармонії вимогу від 31.01.2022 №131323-14/793-2022 щодо усунення виявлених в ході ревізії порушень законодавства, а саме:

1. забезпечити відшкодування відповідно до норм статей 130-136 КЗпП України на користь Філармонії шкоди, заподіяної внаслідок зайво виплачених коштів в сумі 1146,6 тис. гривень;

2. забезпечити відшкодування відповідно до норм статей 130-136 КЗпП України на користь Філармонії шкоди, заподіяної внаслідок зайво виплачених коштів в сумі 2227,7 тис. гривень.

Позивач не погодився із вказаною вимогою, а тому звернувся до суду.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем не доведено незаконного завищення розміру посадового окладу директора. Також відповідачем помилково зроблено висновок про те, що за рахунок коштів обласного бюджету протиправно нараховано та виплачено 193-ом працівникам Філармонії доплату за роботу у важких і шкідливих умовах праці, яка не передбачена чинним законодавством, що призвело до її зайвого нарахування та виплати.

Колегія суддів погоджується із вказаним висновком суду першої інстанції та враховує наступне.

Обмеження щодо можливості оскарження вимоги органу державного фінансового контролю стосуються лише вимог про стягнення збитків. На це звертав увагу Верховний суд у постановах від 25.05.2018 у справі №810/4712/14 та від 27 травня 2021 року у справі №160/8621/19 за змістом яких, законність і правильність обчислення розміру збитків може бути предметом перевірки в судовому порядку за позовом органу державного фінансового контролю про їхнє стягнення, а не у справі за позовом підконтрольної установи про визнання вимоги протиправною.

Як обґрунтовано зауважив суд першої інстанції, спірна вимога не містить вимоги про стягнення збитків, хоч і вказує на забезпечення відшкодування внаслідок заподіяння таких. Вимога спрямована на притягнення винних працівників до матеріальної відповідальності у порядку статей 130-136 КЗпП України. Наведене не виключає права підконтрольної установи на перевірку оскаржуваної вимоги в судовому порядку.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 12 травня 2022 року по справі №620/4169/20.

Відповідно до ч.1 ст.29 Закону України "Про культуру" від 14.12.2010 №2778-VI умови оплати праці працівників у сфері культури державних і комунальних закладів культури, закладів освіти сфери культури визначаються Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2002 № 1298 Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери (Постанова № 1298) затверджено Схему тарифних розрядів посад керівних, наукових, науково-педагогічних, педагогічних працівників, професіоналів, фахівців та інших працівників бюджетних установ, закладів та організацій згідно з додатком 2.

Згідно із додатком 2 до Постанови № 1298 діапазон розрядів за Єдиною тарифною сіткою для директора концертної організації становить 16-18.

Відповідно до п. 6 Постанови № 1298 визначено міністерствам та іншим центральним органам виконавчої влади, а також галузевим академіям наук у місячний термін розробити і затвердити за погодженням з Міністерством економіки і Міністерством фінансів конкретні умови оплати праці та розміри посадових окладів (ставок заробітної плати) працівників підвідомчих бюджетних установ, закладів та організацій відповідно до Єдиної тарифної сітки з урахуванням складності, відповідальності та специфіки їх роботи.

Відповідно до Додатку 2 "Схема тарифних розрядів посад керівних працівників, художнього та артистичного персоналу концертних організацій" наказу Міністерства культури України від 18.10.2005 № 745 Про впорядкування умов оплати праці працівників культури на основі Єдиної тарифної сітки (Наказ № 745) для генерального директора (директора) концертної організації обласного підпорядкування встановлено 17-й тарифний розряд.

З урахуванням наведеного відповідач вважає, що розмір посадового окладу директора концертної організації повинен становити у 2019 році - 5763,00 грн (1921*3), у 2020 році - 6306,00 грн (2102*3; з 01.01 по 31.08) та 6675,00 грн (2225*3; з 01.09 по 31.12), у 2021 році - 8010,00 грн (2670*3).

Однак, згідно із штатними розписами Хмельницької обласної філармонії на 2019-2021 роки, посадовий оклад директора Хмельницької обласної філармонії становив у 2019 році - 19824,00 грн, у 2020 році - 21692,00 грн, у 2021 році - 27556,00 грн.

Відповідно до п.3.1-3.2 контракту з керівником Хмельницької обласної філармонії від 05.09.2017 №601, укладеного між Хмельницькою обласною радою, в особі голови ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , умови оплати праці керівника визначаються за згодою сторін та не можуть бути гіршими, ніж передбачено законодавством.

За виконання обов`язків, передбачених контрактом, Керівнику нараховується заробітна плата в межах фонду оплати праці, виходячи з установленого посадового окладу у розмірі чотирьох посадових окладів артиста-вокаліста вищої категорії закладу згідно штатного розпису. Посадовий оклад керівника змінюється зі зміною посадових окладів артиста-вокаліста вищої категорії закладу.

Згідно із п.18 ст.1 Закону України "Про культуру" працівник культури (працівник у сфері культури) - професійний творчий працівник або працівник закладу культури чи інша фізична особа, яка провадить діяльність у сфері культури.

Відповідно до п.4 ч.1 Закону України "Про культуру" діяльність у сфері культури (культурна діяльність) - творча, господарська, наукова, бібліотечна, інформаційна, музейна, освітня, культурно-дозвіллєва та розважальна діяльність, спрямована на створення, тиражування, розповсюдження, демонстрування, популяризацію, збереження і використання культурних благ та культурних цінностей для задоволення культурних потреб громадян.

Директор Хмельницької обласної філармонії призначений Хмельницькою обласною радою як органом місцевого самоврядування, в управлінні якої перебуває філармонія. Контракт укладений з ОСОБА_2 як з фізичною особою за результатами конкурсу.

Згідно із п.1.1-1.2 контракту з керівником Хмельницької обласної філармонії від 05.09.2017 №601, за цим контрактом керівник зобов`язується безпосередньо і через адміністрацію закладу культури здійснювати поточне керівництво закладом, забезпечувати його ефективну діяльність, раціональне використання і збереження закріпленого за закладом майна, що є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст Хмельницької області. Орган управління майном (Хмельницька обласна рада) зобов`язується створювати належні умови для матеріального забезпечення і організації праці Керівника.

На підставі контракту виникають трудові відносини між керівником закладу та органом управління майном (Хмельницькою обласною радою).

Згідно із п.2.1 контракту керівник здійснює поточне (оперативне) керівництво закладом, організовує його господарську, соціально-побутову та іншу діяльність, забезпечує виконання закладом завдань, передбачених законодавством, статутом закладу і цим контрактом.

У пункті 2.2 контракту визначені обов`язки керівника закладу, аналіз змісту яких безумовно свідчить про те, що виконання таких обов`язків безпосередньо не пов`язане із діяльністю у сфері культури.

Таким чином, директор філармонії не є працівником у сфері культури у розумінні статті 1 та статті 29 Закону України «Про культуру», оскільки він здійснює керівництво цим закладом і не є професійним творчим працівником та не провадить діяльність в сфері культури.

При цьому, Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження контрактної форми роботи у сфері культури та конкурсної процедури призначення керівників державних та комунальних закладів культури" від 28 січня 2016 року №955-VIII запроваджено контракту форми роботи керівника закладу культури.

Порядок укладення контрактів врегульовано ст.21 КЗпП України, частиною 16 статті 21-5 Закону України «Про культуру», постановою КМ України від 19 березня 1994 р. №170 "Про впорядкування застосування контрактної форми трудового договору" (та якою затверджено Положення про порядок укладання контрактів при прийнятті (найманні) на роботу працівників).

Відповідно до статті 21 Кодексу законів про працю України контракт є особливою формою трудового договору, в якому строк його дії, права, обов`язки і відповідальність сторін (у тому числі матеріальна),умовиматеріальногозабезпеченнята організації праці працівника, умови розірвання договору можуть встановлюватись угодою сторін.

Положення про порядок укладання контрактів при прийнятті (найманні) на роботу працівників (Положення) визначаєпорядокукладанняконтрактівпри прийнятті (найманні) на роботу працівників на підприємства, в установи, організації незалежно від форми власності, виду діяльності та галузевої приналежності, а також до громадян.

Відповідно до пункту 4 Положення контракт як особлива форма трудового договору повинен спрямовуватися на забезпечення умов для проявлення ініціативності та самостійності працівника, враховуючи його індивідуальні здібності й професійні навички, підвищення взаємної відповідальності сторін, правову і соціальну захищеність працівника.

Згідно із п.11 Положення умови оплати праці таматеріального забезпечення працівників, з якими укладаєтьсяконтракт,визначаютьсяугодою сторін. Розміри виплат не можуть бути меншими, ніжпередбачено чинним законодавством, угодами і колективним договором, і залежать від виконання умов контракту.

У контракті можуть також визначатись умови підвищення або зниження обумовленого сторонами розміру оплати праці, встановлення доплат і надбавок, премій, винагород за підсумками роботи за рік чи інший період, участі у прибутках підприємства, установи, організації (якщо це передбачено чинним законодавством та їхніми статутами) чи громадянина-підприємця.

Відповідно до п.13 Положення у контракті може бути передбачено додаткові пільги, гарантії та компенсації, не встановлені чинним законодавством, за рахунок коштів роботодавця.

Роботодавцем у спірному випадку є Хмельницька обласна рада, кошти на утримання і заробітну плату затверджуються рішенням обласної ради про обласний бюджет.

Згідно п.16 ст.21-5 Закону України «Про культуру» обов`язковою умовою контракту з керівником державного чи комунального закладу культури є умови оплати праці керівника.

Відповідно до статті 20 Закону України «Про оплату праці» оплата праці за контрактом визначається за угодою сторін на підставі чинного законодавства, умов колективного договору і пов`язана з виконанням умов контракту.

Тобто, умови оплати праці керівника визначаються в контракті, як це передбачено законом (який набрав чинність 24.02.2016 та є спеціальною нормою), а не Кабінетом Міністрів України, зокрема, відповідно до постанови від 30.08.2002 №1298.

Згідно ч.1 ст.9 Європейської хартії місцевого самоврядування органи місцевого самоврядування мають право в рамках національної економічної політики на власні адекватні фінансові ресурси, якими вони можуть вільно розпоряджатися в межах своїх повноважень.

Таким чином, у даному випадку саме роботодавець наділений повноваженнями визначати розмір оплати праці керівника філармонії. Відповідно, при визначенні умов оплати праці керівника Хмельницької обласної філармонії Хмельницька обласна рада як орган місцевого самоврядування діяла в межах повноважень та у спосіб, що передбачені законодавством України.

Апеляційний суд погоджується із висновком суду першої інстанції про те, що не може беззаперечно свідчити про згоду позивача з правомірністю спірної вимоги у цій частині добровільне її виконання шляхом прийняття наказу Хмельницької обласної філармонії від 25 лютого 2022 року на виконання вимог №131323-14/793-2022 від 31.01.2022 «Щодо усунення порушень законодавства», яким притягнуто до матеріальної відповідальності директора Хмельницької обласної філармонії в розмірі середнього місячного заробітку. Підконтрольна установа не позбавлена права оскаржувати судовому порядку правомірність висновку контролюючого органу про наявність самого порушення законодавства, встановленого під час проведення ревізії фінансово-господарської діяльності, чи правомірності дій Держаудитслужби щодо висування вимоги усунення порушень законодавства.

При цьому, судом першої інстанції обґрунтовано посилання позивач на норми постанови Кабінету Міністрів України "Про умови і розміри оплати праці керівників підприємств, заснованих на державній, комунальній власності, та об`єднань державних підприємств" від 19 травня 1999 року № 859, якою затверджено умови і розміри оплати праці керівників підприємств, заснованих на державній, комунальній власності, та об`єднань державних підприємств, адже Хмельницька обласна філармонія не є комунальним підприємством.

Згідно із ст. 10 Кодексу законів про працю України та ст. 1 Закону України Про колективні договори і угоди від 01.07.1993 №3356-ХІІ колективний договір укладається на основі законодавства, прийнятих сторонами зобов`язань з метою регулювання виробничих, трудових і соціально-економічних відносин, і узгодження інтересів працівників та роботодавців.

Відповідно до п. 4.2.14 Колективного договору між адміністрацією і профспілковим комітетом Хмельницької обласної філармонії, встановлено перелік груп робочих місць, робота на яких, згідно з небезпечними і шкідливими умовами праці, дає право на пільги та компенсації (доплата 4%), передбачені діючим законодавством з ОП: артист-соліст хору, артист хору, артист балету, артист оркестру-духовик; артист-соліст-вокаліст, костюмер, секретар-друкарка, асистент балетмейстера ансамблю "Козаки Поділля", головний балетмейстер ансамблю, головний хормейстер ансамблю, диригент, артист оркестру ансамблю, художній керівник ансамблю, репетитор з балету ансамблю, хормейстер ансамблю, артист соліст-інструменталіст, водій.

В акті ревізії зафіксовано, що зазначена доплата в розмірі 4% враховувалася при визначенні фонду заробітної плати згідно з штатними розписами Філармонії на 2019-2021 роки, які затверджувалися директором Філармонії та погоджувалися головою Хмельницької обласної ради та директором Департаменту.

Відповідно до наказу директора Філармонії від 20.02.2018 №16-к створено атестаційну комісію для проведення атестації робочих місць - проведення вимірів, складання розрахунків та карт умов праці, запрошено лабораторію експертизи умов праці.

У ході проведення атестації, директором Філармонії затверджувалися, а головою Профкому погоджувалися, характеристики робочих місць окремих посад, які при виконанні безпосередньої роботи мають шкідливі та небезпечні виробничі фактори, що впливають на стан здоров`я працівників. Зокрема, для: артиста оркестру - велике навантаження на слух, випромінювання сценічного обладнання, робоча поза напружена, не дивлячись на видиму артистичну легкість тощо; секретар-друкарки - робота сидяча з нахилом та переміщенням, велике навантаження на хребет та кисті рук і пальців, велике зорове навантаження, робота, пов`язана з малою активністю рухів та тулуба тощо; бібліотекар - мікроклімат в приміщенні, пов`язаний зі зберіганням великої кількості нотної літератури, дратівливий шум ксерокса, що негативно впливає на нервову систему тощо; водія - велика відповідальність та зосередженість при перевезенні артистів на концерти, випаровування паливно-мастильних матеріалів, вібрація під час руху автотранспорту тощо; тощо.

До проведення атестації була залучена лабораторія експертизи умов праці (м.Хмельницький), яка свої висновки про важкість та напруженість праці оформляла протоколами проведення досліджень важкості та напруженості праці, окремо для кожної посади.

За результатами атестації, для кожного структурного підрозділу Філармонії складалася картка умов праці, яка підписувалася атестаційною комісією, за висновками яких, окремим категоріям посад встановлювалася доплата за шкідливі умови праці в розмірі 4% тарифної ставки (окладу).

Наказом директора Філармонії від 10.04.2018 № 20-к затверджено Перелік робочих місць, професій і посад працівникам, яким за матеріалами атестації підтверджено право на призначення пільг і компенсацій за роботу в шкідливих та несприятливих умовах праці. Так, зазначеним Переліком встановлено доплату в розмірі 4% для 18-ти категорій посад.

За висновками атестаційної комісії, вищезазначена доплата відповідає вимогам постанови Державного комітету СРСР по праці і соціальних питаннях, Секретаріату ВЦРПС № 387/22-78 від 03.10.1986 (Постанова № 387/22-78).

Відповідно до п.1.6 Постанови № 387/22-78 розміри доплат в залежності від фактичного стану умов праці встановлюються керівниками об`єднань, підприємств та організацій за погодженням з профкомом в межах від 4% до 24% до тарифної ставки (окладу).

Згідно із ст. 15 Закону України "Про оплату праці" від 24.03.1995 № 108/95-ВР форми і системи оплати праці, норми праці, розцінки, тарифні сітки, схеми посадових окладів, умови запровадження та розміри надбавок, доплат, премій, винагород та інших заохочувальних, компенсаційних і гарантійних виплат встановлюються підприємствами (установами, організаціями усіх форм власності та господарювання) у колективному договорі з дотриманням норм і гарантій, передбачених законодавством, генеральною, галузевими (міжгалузевими) і територіальними угодами.

Відповідно до п.7.3.3 Галузевої угоди між Міністерством культури України та Професійною спілкою працівників культури України на 2017-2022 роки (Галузева угода) сторони рекомендують керівникам закладів культури систематично проводити атестацію робочих місць працівників, зайнятих у шкідливих і важких умовах, забезпечувати приведення умов праці у відповідність до діючих нормативів та надання працівникам відповідних пільг та компенсацій.

Відповідно до п.7.4.9 Галузевої угоди профспілка зобов`язується здійснювати контрольщодо забезпеченнядодаткової оплати праці працівникам закладів культури, зайнятим на важких роботах, на роботах із шкідливими і небезпечними умовами праці.

Отже, вказаними пунктами галузевої угоди визначено необхідність проведення атестації робочих місць працівників та відповідної додаткової оплати працівникам закладів культури, зайнятим на важких роботах, на роботах із шкідливими і небезпечними умовами праці. Наведені норми не містять умов, за яких вказані виплати не проводяться.

Статтею 5 Закону України «Про колективні договори і угоди», яка регулює співвідношення законодавства і колективного договору, угоди, трудового договору, встановлено, що умови колективних договорів і угод, укладених відповідно до чинного законодавства, є обов`язковими для підприємств, на які вони поширюються, та сторін, які їх уклали.

Таким чином, відповідні норми колективного договору були обов`язковими для застосування, а їх не застосування призвело б до порушення права на отримання додаткової оплати працівників закладів культури, які зайняті на важкихроботах, роботах із шкідливими і небезпечними умовами праці.

У листі управління Держпраці у Хмельницькій області від 14.12.2021 №6649/21, адресованого позивачу щодо надання роз`яснення законодавства про надання пільг та компенсацій працівникам за роботу у шкідливих умовах праці, зазначається про те, що роботодавцем на виконання вимог положень статей 7, 13 Закону України «Про охорону праці» у встановленому порядку вжито окремі заходи спрямовані на забезпечення безпечних умов праці працівників та надання пільг та компенсації за роботу у несприятливих умовах на підставі та відповідно до проведеної оцінки умов праці.

Відповідач посилається на те, що згідно з п.5.1.11 Галузевої угоди рекомендовано керівникам підприємств, установ та організацій, що мають міжгалузевий характер (крім бюджетної сфери) встановлювати доплати, надбавки у розмірах та на умовах, передбачених у Додатку 2 до цієї Угоди та колективним договором.

На підприємствах, установах, організаціях та закладах культури, які утримуються за рахунок бюджетних коштів, зазначений перелік і розміри доплат, надбавок, компенсацій встановлюються Кабінетом Міністрів України після попереднього узгодження з Профспілкою (Додаток 3 до цієї Угоди).

У додатку 2 передбачено доплату за роботу у важких і шкідливих умовах праці 4, 8 і 12 відсотків тарифної ставки (окладу). Додаток 3 таких положень не містить.

Актом ревізії встановлено, що Філармонія майже повністю утримується за рахунок бюджетних коштів (понад 90% від усіх доходів).

Згідно ст.2 Бюджетного кодексу України бюджетні установи - органи державної влади, органи місцевого самоврядування, а також організації, створені ними у встановленому порядку, що повністю утримуються за рахунок відповідно державного бюджету чи місцевого бюджету.

Відповідно до п.1.9 Статуту, фінансування Філармонії, її матеріально-технічне забезпечення здійснюється за рахунок коштів обласного бюджету та коштів, отриманих від здійснення основної діяльності, надання платних послуг, наданих у порядку та на умовах, визначених чинним законодавством України, спонсорських коштів, благодійних внесків та інших джерел, не заборонених законодавством України.

Згідно п.1.11 Статуту, доходи (прибутки) Філармонії, як неприбуткової організації, використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямків діяльності, визначених Статутом.

Оскільки Філармонія не утримується повністю за рахунок відповідного місцевого бюджету, при визначенні доплат, надбавок та компенсацій підлягає застосуванню Додаток 2 до Галузевої угоди. Доплата за роботу у важких і шкідливих умовах праці входить в перелік доплат і надбавок, визначений Додатком 2 до Галузевої угоди.

Таким чином, у даному випадку доплати за роботу у важких і шкідливих умовах праці для працівників в галузі культури згідно норм Галузевої угоди були правомірно відображені у колективному договорі, та виплачувались відповідним працівникам.

Наведене свідчить про помилковість висновок відповідача про те, що за рахунок коштів обласного бюджету протиправно нараховано та виплачено 193-ом працівникам Філармонії доплату за роботу у важких і шкідливих умовах праці, яка не передбачена чинним законодавством, що призвело до її зайвого нарахування та виплати.

З урахуванням наведеного у сукупності апеляційний суд погоджується із висновком суду першої інстанції про протиправність та необхідність скасування вимоги від 31.01.2022 №131323-14/793-2022.

На підставі викладеного, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права і прийшов до обґрунтованого висновку про задоволення позовних вимог, а доводи апеляційної скарги не спростовують висновки суду першої інстанції.

Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 315 та статті 316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Таким чином, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Західного офісу Держаудитслужби залишити без задоволення, а рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 02 січня 2023 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий Залімський І. Г. Судді Сушко О.О. Мацький Є.М.

Дата ухвалення рішення09.05.2023
Оприлюднено12.05.2023
Номер документу110770168
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —560/7524/22

Ухвала від 11.12.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Польовий О.Л.

Постанова від 23.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мельник-Томенко Ж.М.

Ухвала від 20.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мельник-Томенко Ж.М.

Ухвала від 29.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Данилевич Н.А.

Ухвала від 26.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Постанова від 09.05.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Ухвала від 13.03.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Ухвала від 20.02.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Ухвала від 13.02.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Рішення від 02.01.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Божук Д.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні