ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"04" травня 2023 р.м. Одеса Справа № 916/493/23Господарський суд Одеської області у складі:
Судді Гут С.Ф.,
секретар судового засідання Борисова Н.В.,
за участю представників сторін:
від позивача: Шкода В.М.,
від відповідача: Кореновська Х.П., Мезін О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку ГОРОДОК-24 до відповідача: Департаменту економічного розвитку Одеської міської ради про стягнення 144074,73 грн заборгованості.
Встановив:
Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку ГОРОДОК-24 (далі ОСББ ГОРОДОК-24, Позивач) звернулось до Господарського суду Одеської області із позовною заявою про стягнення з Департаменту економічного розвитку Одеської міської ради (далі Департамент, Відповідач) 144074,73 грн заборгованості, обґрунтовуючи неналежним виконанням останнім умов цільової програми Одеської міської ради про відшкодування частини кредитних коштів, отриманих на впровадження заходів з енергозбереження, реконструкції і модернізації багатоквартирних будівників у м. Одесі на 2019-2020 роки, затвердженої рішенням Одеської міської ради від 31.10.2018 р. № 3818-VII, в частині здійснення компенсації за укладеним 04.06.2020 р. між Об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку ГОРОДОК-24 та Публічним акціонерним товариством Акціонерним банком УКРГАЗБАНК кредитним договором № 692/2020/ООД-МСБ.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями Господарського суду Одеської області від 08.02.2023 р. позовній заяві ОСББ ГОРОДОК-24 присвоєно єдиний унікальний номер судової справи 916/493/23 та визначено суддю Гута С.Ф. для розгляду справи.
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 13.02.2023 р. позовну заяву ОСББ ГОРОДОК-24 залишено без руху та запропоновано усунути встановлені судом недоліки позовної заяви.
22.02.2023 р. від ОСББ ГОРОДОК-24 до господарського суду на виконання ухвали від 13.02.2023 р. надійшли відповіді докази.
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 27.02.2023 р. прийнято позовну заяву ОСББ ГОРОДОК-24 до розгляду та відкрито провадження у справі № 916/493/23, ухвалено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін та призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 23.03.2023 р.
Департаментом реалізовано право на подачу відзиву на позов (зареєстрований 03.03.2023 р.), в якому просить відмовити у задоволенні позовних вимог. Обґрунтовуючи підстави, які суд має врахувати для відмови у задоволенні позову, Департамент посилається на те, що умовами програми Одеської міської ради про відшкодування частини кредитних коштів, отриманих на впровадження заходів з енергозбереження, реконструкції і модернізації багатоквартирних будівників у м. Одесі на 2019-2020 роки, передбачено відшкодування частини кредитів, отриманих у 2018 та 2019 роках та не передбачено відшкодування частини кредитів, отриманих у 2020 році.
Призначене на 23.03.2023 р. судове засідання не відбулось у зв`язку з оголошенням системою цивільної оборони у м. Одесі та Одеській області повітряної тривоги.
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 23.03.2023 р. призначено розгляд справи на 18.04.2023 р.
30.03.2023 р. від ОСББ ГОРОДОК-24 надійшла відповідь на відзив, в якій посилається на те, що рішеннями Одеської міської ради від 30.10.2019 р. № 5290-VІІ та від 29.04.2020 р. № 5915-VІІ передбачено відшкодування частини кредитних коштів отриманих на впровадження заходів з енергозбереження, реконструкції і модернізації багатоквартирних будинків у м. Одесі на 2020 р. у розмірі 300000,00 грн, у той же час несплачена Департаментом сума відшкодування за кредитним договором № 692/2020/ООД-МСБ від 04.06.2020 р. становить 144074,73 грн.
11.04.2023 р. від Департаменту надійшли заперечення на відповідь на відзив, в яких посилається на те, що Департамент відповідно до умов міської програми не наділений повноваженнями приймати рішення про надання відшкодовування частини кредитних коштів, оскільки виключно формує відповідний перелік та передає його на затвердження Виконавчому комітету Одеської міської ради, який, в свою чергу, затверджує представлений перелік, у зв`язку з чим зазначає, що не є належним відповідачем у справі.
Відповідно до частини 1 статті 195 ГПК України суд має розпочати розгляд справи по суті не пізніше ніж через шістдесят днів з дня відкриття провадження у справі, а у випадку продовження строку підготовчого провадження не пізніше наступного дня з дня закінчення такого строку, у той же час, частина 2 названої статті передбачає, що суд розглядає справу по суті протягом тридцяти днів з дня початку розгляду справи по суті.
З огляду на те, що призначене на 23.03.2023 р. судове засідання не відбулось, розгляд справи по суті розпочато 18.04.2023 р., господарським судом з метою надання можливості представникам сторін реалізувати право на виступ із вступними словами оголошено перерву в судовому засіданні до 02.05.2023 р.
Протокольною ухвалою Господарського суду Одеської області від 02.05.2023 р. оголошено перерву в судовому засіданні до 04.05.2023 р.
В процесі розгляду справи представник ОСББ ГОРОДОК-24 підтримував заявлені позовні вимоги та наполягав на задоволенні позову, представники Департаменту натомість заперечували проти заявлених позовних вимог та наполягали на відмові у задоволенні позовних вимог.
04.05.2023 р. судом після повернення з нарадчої кімнати, в порядку статті 240 ГПК України, проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Приписами статті 14 ГПК України встановлено, що суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд. Таке право мають також особи, в інтересах яких заявлено вимоги, за винятком тих осіб, які не мають процесуальної дієздатності.
Дослідивши в відкритому судовому засіданні матеріали справи, надані докази, суд встановив:
Рішенням Одеської міської ради від 31.10.2018 р. № 3818-VII затверджено Міську цільову програму відшкодування частини кредитних коштів, отриманих на впровадження заходів з енергозбереження, реконструкції і модернізації багатоквартирних будівників у м. Одесі на 2019-2020 роки (Цільова програма).
Відповідно до розділу 1 (Паспорт) Цільової програми Ініціатором розроблення Програми/Розробником Програми/Відповідальним виконавцем Програми/Виконавцем Програми виступає Департамент економічного розвитку Одеської міської ради; термін реалізації Програми 2019-2020 роки; загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації Програми, всього 9200,0 тис.грн.
З метою створення умов для наближення енергоємності валового внутрішнього продукту України до рівня розвинутих країн та стандартів Європейського Союзу, підвищення енергоефективності використання паливно-енергетичних ресурсів постановою Кабінету Міністрів України від 01 березня 2010 року № 243 затверджено Державну цільову економічну програму енергоефективності і розвитку сфери виробництва енергоносіїв з відновлюваних джерел енергії та альтернативних видів палива на 2010-2020 роки, якою передбачено стимулювання ОСББ та ЖБК до впровадження енергоефективних заходів шляхом компенсації частини суми кредиту, залученого на придбання енергоефективного обладнання та/або матеріалів… (пункт 2.3 Цільової програми).
Метою Програми є відшкодування частини кредитних коштів, залучених на впровадження заходів з енергозбереження, реконструкції і модернізації багатоквартирних будинків для поліпшення комфорту мешканців міста та підвищення енергоефективності будинків.
Програма забезпечує умови для реалізації пріоритетних напрямів Стратегії економічного та соціального розвитку міста Одеси до 2022 року (актуалізована): «Комфортна» та «Енергоефективна» Одеса формування та розвиток комфортного та енергоефективного міста, цілями якого є модернізація житлового господарства і систем тепло-, водо-, енергозабезпечення та поліпшення якості комунальних послуг, а також підвищення рівня енергоефективності (розділ 3 Цільової програми).
Ефективним шляхом розв`язання проблеми є впровадження комплексу заходів Програми. Основними шляхами та засобами розв`язання проблеми є: - популяризація Програми серед ОСББ та ЖБК через засоби масової інформації, круглі столи, друковані інформаційно-рекламні матеріали; - реалізація системи довгострокового пільгового кредитування ОСББ та ЖБК для впровадження заходів з енергозбереження, реконструкції і модернізації багатоквартирних будинків у м. Одесі, в результаті впровадження якої мешканці отримають зниження видатків на оплату за спожиті житлово-комунальні послуги завдяки енергозбереженню, обліку і керуванню споживанням; - організаційна підтримка та допомога ОСББ та ЖБК у розробці фінансово-економічного обґрунтування доцільності залучення кредитних коштів (пункт 4.1 Цільової програми).
Строк реалізації Програми 2019-2020 роки. Обсяг коштів, необхідних для виконання Програми, наведений у додатку 1 до Програми. Фінансування Програми здійснюється в межах коштів, затверджених у бюджеті м. Одеси на зазначені цілі на відповідний рік. Реалізація Програми полягає в тому, що з бюджету м. Одеси відшкодовується позичальникам (ОСББ та ЖБК) частина суми кредиту, який залучений ними на впровадження заходів з енергозбереження, реконструкції і модернізації житлових будинків у м. Одесі. Відшкодування частини суми кредиту здійснюється на підставі договору про співробітництво між головним розпорядником бюджетних коштів бюджету м. Одеси, передбачених на фінансування заходів цієї Програми, та банком (далі договір), типова форма якого наведена у додатку 2 до Програми. Банк юридична особа, яка на підставі банківської ліцензії має виключне право надавати банківські послуги, відомості про які внесені до Державного реєстру банків (далі банк) (пункт 4.2 Цільової програми).
Після отримання від позичальника повного пакету документів, перелік яких наведений у додатку 3 до договору, що підтверджують цільове використання кредитних коштів, банки надають головному розпоряднику бюджетних коштів зведений реєстр позичальників, які взяли кредити в цих банках, де зазначається сума відшкодування частини кредиту. Головний розпорядник бюджетних коштів формує перелік ОСББ та ЖБК, відносно яких надані всі необхідні документи, та вносить його на розгляд виконавчому комітету Одеської міської ради до 01 грудня року, в якому діє Програма. Виконавчий комітет Одеської міської ради своїм рішенням затверджує перелік ОСББ та ЖБК, яким надаватиметься відшкодування частини кредитних коштів, що залучені ними на впровадження заходів з енергозбереження, реконструкції і модернізації житлових будинків у м. Одесі. Відшкодування частини кредитів надається виключно після підписання договорів про співробітництво з банками (пункт 4.5 Цільової програми).
Відшкодування частини кредитів, отриманих у 2018 році за Міською цільовою програмою відшкодування частини кредитів, отриманих об`єднаннями співвласників багатоквартирних будинків, житлово-будівельними кооперативами, органами самоорганізації населення, фізичними особами на впровадження заходів з енергозбереження, реконструкції і модернізації багатоквартирних будинків, інших об`єктів житлового фонду в м. Одесі, на 2017-2018 роки, затвердженою рішенням Одеської міської ради від 07 грудня 2016 року № 1337-VII, може бути надано протягом першого кварталу 2019 року. Відшкодування частини кредитів, отриманих в 2019 році за цією Програмою, може бути надано протягом першого кварталу 2020 року. Відшкодування частини кредитів надається не пізніше 30 календарних днів від дати прийняття відповідного рішення виконавчого комітету Одеської міської ради шляхом перерахунку головним розпорядником бюджетних коштів на транзитний рахунок відповідного банку. Банк, у свою чергу, розподіляє ці кошти на позичкові рахунки позичальників (ОСББ та ЖБК) та надає головному розпоряднику бюджетних коштів відповідні виписки або підтверджуючі документи (пункт 4.6 Цільової програми).
Відшкодування частини суми кредиту з бюджету м. Одеси здійснюється ОСББ та ЖБК у розмірі: - до 40 відсотків (включно) від максимального розміру основної суми (тіла) кредиту, але не більше 20,0 тис.грн за кредитним договором, на встановлення приладів обліку теплової енергії, яка постачається КП «Теплопостачання міста Одеси»; - до 35 відсотків (включно) від максимального розміру основної суми (тіла) кредиту, але не більше 300,0 тис.грн за кредитним договором на інші заходи з енергозбереження, згідно з цією Програмою. Загальний розмір відшкодування позичальникам (ОСББ та ЖБК) не може перевищувати 300,0 тис.грн (включно) протягом року (пункт 4.7 Цільової програми).
Відшкодування частини суми кредиту надається головним розпорядником бюджетних коштів у порядку надходження від банків зведених реєстрів позичальників у межах бюджетних асигнувань на виконання Програми… Одеська міська рада може прийняти рішення щодо продовження дії цієї Програми (пункт 4.9 Цільової програми).
Координація за ходом виконання Програми покладається на департамент економічного розвитку Одеської міської ради. Контроль за виконанням заходів Програми здійснюють: постійна комісія Одеської міської ради з питань планування, бюджету та фінансів; постійна комісія Одеської міської ради з питань економічної, інвестиційної політики, торгівлі, міжнародних відносин та інформаційних технологій. Департамент економічного розвитку Одеської міської ради щокварталу до 15 числа місяця наступного за звітним готує узагальнену інформацію про стан виконання Програми, в разі невиконання обґрунтування причин. Департамент економічного розвитку Одеської міської ради щорічно у І півріччі року наступному за звітним доповідає про хід виконання Програми за звітний період на засіданні виконавчого комітету Одеської міської ради. Після закінчення встановленого строку виконання Програми департамент економічного розвитку Одеської міської ради складає підсумковий звіт про результати її виконання та надає його на розгляд виконавчому комітету Одеської міської ради, а після схвалення на затвердження Одеській міській раді не пізніше ніж у шестимісячний строк після закінчення встановленого строку її виконання. Департамент економічного розвитку Одеської міської ради оприлюднює основні результати реалізації Програми в засобах масової інформації (розділ 7 Цільової програми).
02.01.2019 р. між Департаментом (головний розпорядник бюджетних коштів) та Публічним акціонерним товариством Акціонерним банком «УКРГАЗБАНК» (Банк) укладено договір про співробітництво № 77 (Договір № 77), відповідно до пункту 2.1 якого цей Договір укладений Сторонами з метою врегулювання відносин, що виникають між ними в процесі взаємодії при здійсненні відшкодування частини суми кредиту, наданого банком позичальникам для проведення заходів із підвищення енергоефективності в рамках реалізації заходів, визначених у розділі 4 Програми (суд Цільової програми) «Обгрунтування шляхів і засобів розв`язання проблеми, обсягів та джерел фінансування: строки та етапи виконання Програми».
Головний розпорядник бюджетних коштів перераховує банку кошти з бюджету м. Одеси, що підлягають відшкодуванню позичальникам (ОСББ та ЖБК), а банк перераховує їх на поточні рахунки позичальників, відкриті в банку для наступного погашення частини суми кредиту в розмірі: - до 40 відсотків (включно) від максимального розміру основної суми (тіла) кредиту, але не більше 20,0 тис.грн за кредитним договором, на встановлення приладів обліку теплової енергії, яка постачається КП «Теплопостачання міста Одеси»; до 35 відсотків (включно) від максимального розміру основної суми (тіла) кредиту, але не більше 300,0 тис.грн за кредитним договором на інші заходи з енергозбереження, згідно з Програмою (пункт 2.3 Договору № 77).
Банк щомісячно до 20 (двадцятого) числа місяця, наступного за звітним надає головному розпоряднику бюджетних коштів за заходами, передбаченими розділом 4 Програми, зведений реєстр позичальників, який повинен містити інформацію про позичальників, шо мають право на відшкодування частини суми кредиту, за формою, наведеною в додатку № 2 цього Договору (пункт 3.6 Договору № 77).
Зведені реєстри позичальників та відомості, включені до них, є підставою для перерахування головним розпорядником бюджетних коштів на користь позичальників в якості відшкодування частини суми кредиту після прийняття виконавчим комітетом Одеської міської ради відповідного рішення (пункт 3.7 Договору № 77).
Рішенням Одеської міської ради від 30.10.2019 р. № 5290-VII внесено зміни до Цільової програми, серед яких викладено розділ 1 (Паспорт) в новій редакції, а саме збільшено загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації Програми до 10260,0 тис.грн. Інші розділи залишено без змін.
Рішенням Одеської міської ради від 29.04.2020 р. № 5915-VII внесено зміни до Цільової програми, серед яких викладено розділ 1 (Паспорт) в новій редакції, а саме збільшено загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації Програми до 15260,0 тис.грн. Інші розділи залишено без змін.
04.06.2020 р. між Публічним акціонерним товариством Акціонерним банком «УКРГАЗБАНК» (Банк) та ОСББ ГОРОДОК-24 (Позичальник) укладено договір про приєднання до Правил надання кредиту об`єднанням багатоквартирних будинків та житлово-будівельним кооперативам № 692/2020/ООД-МСБ (Договір), відповідно пункту 1 якого загальний ліміт кредитної лінії 2363703,90 (два мільйони триста шістдесят три тисячі сімсот три) гривні 90 копійок.
Кредитна лінія відкривається з « 04» червня 2020 року по « 03» червня 2025 року (включно). Позичальник погашає кредит у строки дії ліміту відповідного періоду та в сумі перевищення фактичної заборгованості по кредиту цього періоду над лімітом кредитної лінії наступного періоду, відповідно до Графіку зменшення ліміту кредитування (Додаток № 1 до Договору про приєднання) (пункт 2 Договору).
Цільове використання (мета) кредитних коштів: на обладнання і матеріали для проведення робіт з теплоізоляції (термомодернізації) зовнішніх стін, підвальних приміщень, горищу покрівель та фундаментів, що відповідає підпункту 20 пункту 2 додатку 2 до Державної цільової економічної програми енергоефективності і розвитку сфери виробництва енергоносіїв з відновлюваних джерел енергії та альтернативних видів палива на 2010-2020 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 1 березня 2010 р. № 243 (пункт 4 Договору).
За користування кредитом, в межах строку кредитування, визначеного п. 2 цього Договору про приєднання, Позичальник сплачує Банку проценти за користування кредитними коштами, з врахуванням встановленого Графіку зменшення Ліміту кредитної лінії за Договором про приєднання, (Строкова заборгованість) базова процентна ставка за користування кредитними коштами (далі Базова процентна ставка) встановлюється в розмірі суми значення індексу UIRD12m для валюти, що відповідає валюті кредиту, станом на попередній банківський день, що передує даті укладання Договору про приєднання та значення фіксованої маржі в розмірі 6,31 (шість цілих тридцять одна сота) процентних пункти. Встановлений максимальний розмір процентної ставки за користування кредитними коштами складає 35 (тридцять п`ять) % річних. Значення процентної ставки за користування кредитними коштами змінюється щорічно згідно з процедурою, визначеною в розділі VI Правил надання кредиту об`єднанням співвласників багатоквартирних будинків та житлово-будівельним кооперативам в АБ «УКРГАЗБАНК» (пункт 5 Договору).
20.10.2020 р. Публічним акціонерним товариством Акціонерним банком «УКРГАЗБАНК» складено зведений реєстр за жовтень до Договору № 77, в якому повідомляє Департаменту про укладений із ОСББ ГОРОДОК-24 договір № 692/2020/ООД-МСБ від 04.06.2020 р. із сумою кредиту 2363703,90 грн строком повернення до 03.06.2025 р.
03.11.2020 р. та 04.11.2020 р. ОСББ ГОРОДОК-24 звернулось до Департаменту із листами, в яких просить створити комісію для перевірки строків та сум відшкодування за кредитами, посилаючись на неотримання компенсації за останнім кредитом.
04.11.2020 р. ОСББ ГОРОДОК-24 звернулось до Департаменту із листом, в якому просить з`ясувати підстави неотримання компенсації за кредитним договором № 692/2020/ООД-МСБ.
Рішенням Виконавчого комітету Одеської міської ради від 10.12.2020 р. № 26 затверджено перелік об`єднань співвласників багатоквартирних будинків та житлово-будівельних кооперативів, яким здійснюватиметься відшкодування частини кредитних коштів, що залучені ними на впровадження заходів з енергозбереження, реконструкції і модернізації багатоквартирних будинків та доручено Департаменту здійснити відповідне відшкодування, зокрема ОСББ ГОРОДОК-24, за отриманим у Публічному акціонерному товариству Акціонерному банку «УКРГАЗБАНК» кредитом розміром 2363703,90 грн відшкодувати 60166,57 грн.
Відповідно до меморіального ордеру № 4436_56 від 21.12.2020 р. Департаментом перераховано ОСББ ГОРОДОК-24 60166,57 грн із призначенням платежу «відш.част.кошт. на впр зах енерг; Прог затв ріш вик комОМР№3818-VІІв31.10.2018 р.».
09.03.2021 р. ОСББ ГОРОДОК-24 звернулось до Департаменту із листом, в якому посилаючись на раніше укладені кредитні договори, за якими отримано відшкодування, повідомляє, що за останнім кредитним договором компенсацію сплачено не в повному обсязі.
26.07.2022 р. Департаментом надано відповідь на запит, відповідно до якого зазначає, що дія Цільової програми завершена у 2020 році, умовами програми передбачено відшкодування частини суми кредиту з бюджету територіальної громади міста Одеси для будь-якого ОСББ-учасника програми у розмірі 35%, але не більше 300000,00 грн на рік. Наводить інформацію стосовно енергоефективних заходів, проведених ОСББ ГОРОДОК-24 та виплат з бюджету територіальної громади міста Одеси в рамках Міських програм.
Дослідивши в відкритому судовому засіданні матеріали справи, надані докази, проаналізувавши норми чинного законодавства, суд дійшов наступних висновків:
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі статтею 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Відповідно до частини 4 статті 11 ЦК України у випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.
Відповідно до пункту 22 частини 1 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання як затвердження програм соціально-економічного та культурного розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць, цільових програм з інших питань місцевого самоврядування.
Господарським судом встановлено, що рішенням Одеської міської ради від 31.10.2018 р. № 3818-VII затверджено Міську цільову програму відшкодування частини кредитних коштів, отриманих на впровадження заходів з енергозбереження, реконструкції і модернізації багатоквартирних будівників у м. Одесі на 2019-2020 роки, пунктом 4.6 якої встановлено умови для відшкодування частини кредитів, а саме відшкодуванню протягом 1 кварталу 2019 р. підлягає частина кредитів, отриманих у 2018 році за Міською цільовою програмою відшкодування частини кредитів, отриманих об`єднаннями співвласників багатоквартирних будинків, житлово-будівельними кооперативами, органами самоорганізації населення, фізичними особами на впровадження заходів з енергозбереження, реконструкції і модернізації багатоквартирних будинків, інших об`єктів житлового фонду в м. Одесі, на 2017-2018 роки, затвердженою рішенням Одеської міської ради від 07 грудня 2016 року №1337-VII, у той час як відшкодуванню протягом 1 кварталу 2020 р. підлягає частина кредитів, отриманих в 2019 році за цією програмою. Строк реалізації Програми відповідно до пункту 4.2 програми 2019-2020 роки.
При цьому рішеннями Одеської міської ради від 30.10.2019 р. № 5290-VII та від 29.04.2020 р. № 5915-VII внесено зміни до Цільової програми, затвердженої рішенням від 31.10.2018 р. № 3818-VII, виключно в частині збільшення загального обсягу фінансових ресурсів, необхідних для реалізації Програми, збільшивши видатки з 9200,0 тис.грн спочатку до 10260,0 тис.грн, а потім до 15260,0 тис.грн, інші положення програми, в тому числі умови відшкодування та строки її реалізації залишились незмінними.
Частиною 1 статті 15 ЦК України закріплено право кожної особи на захист свого цивільного права у випадку його порушення, невизнання або оспорювання.
Порушення права пов`язано з позбавленням його володільця можливості здійснити (реалізувати) своє право повністю або частково.
При оспорюванні або невизнанні права виникає невизначеність у праві, викликане поведінкою іншої особи.
Отже, порушення, невизнання або оспорювання суб`єктивного права є підставою для звернення особи за захистом свого права із застосуванням відповідного способу захисту.
Згідно із частиною 1 статті 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Статтею 509 ЦК України визначено, що зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу. Зобов`язання має ґрунтуватися на засадах добросовісності, розумності та справедливості.
Згідно із приписами статті 525 ЦК України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
За правилами статті 526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Відповідно до частини 1 статті 527 ЦК України боржник зобов`язаний виконати свій обов`язок, а кредитор - прийняти виконання особисто, якщо інше не встановлено договором або законом, не випливає із суті зобов`язання чи звичаїв ділового обороту.
Приписами статті 530 ЦК України встановлено, що якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Зобов`язання, строк (термін) виконання якого визначений вказівкою на подію, яка неминуче має настати, підлягає виконанню з настанням цієї події. Якщо строк (термін) виконання боржником обов`язку не встановлений або визначений моментом пред`явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов`язок у семиденний строк від дня пред`явлення вимоги, якщо обов`язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства.
Статтею 610 ЦК України передбачено, що порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
У той же час, приписи частини 1 статті 174 ГК України передбачають, що господарські зобов`язання можуть виникати, серед іншого безпосередньо із закону або іншого нормативно-правового акта, що регулює господарську діяльність.
Аналогічні положення містяться в частинах 1 та 7 статті 193 ГК України, в яких визначено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться; до виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення ЦК України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом; не допускаються одностороння відмова від виконання зобов`язань, крім випадків, передбачених законом, а також відмова від виконання або відстрочка виконання з мотиву, що зобов`язання другої сторони за іншим договором не було виконано належним чином.
Приписи частини 2 статті 615 ЦК України передбачають, що одностороння відмова від зобов`язання не звільняє винну сторону від відповідальності за порушення зобов`язання.
Пред`являючи позовну заяву ОСББ ГОРОДОК-24 посилається на неналежним виконанням Департаментом умов цільової програми Одеської міської ради про відшкодування частини кредитних коштів, отриманих на впровадження заходів з енергозбереження, реконструкції і модернізації багатоквартирних будівників у м. Одесі на 2019-2020 роки, затвердженої рішенням Одеської міської ради від 31.10.2018 р. № 3818-VII, в частині здійснення компенсації за укладеним 04.06.2020 р. між ОСББ ГОРОДОК-24 та АТ УКРГАЗБАНК кредитним договором № 692/2020/ООД-МСБ.
Враховуючи вищенаведене, те, що передбаченими Цільовою програмою умовами для відшкодування частини кредитних коштів, отриманих на впровадження заходів з енергозбереження, реконструкції і модернізації багатоквартирних будівників є отримання відповідних кредитних коштів за Цільової програмою у 2019 році, господарський суд доходить до висновку про відмову у задоволенні позову, оскільки Позивачем укладено договір з Публічним акціонерним товариством Акціонерним банком УКРГАЗБАНК 04.06.2020 р., тобто після охоплених Цільової програмою строків, відтак у Департаменту відсутні правові підстав для відшкодування частини отриманих кредитних коштів. Здійснення відшкодування у розмірі 60166,57 грн у грудні 2020 р., не змінює факт відсутності правових підстав для задоволення позовних вимог.
З огляду на те, що Департамент є відповідальним виконавцем програми, господарський суд доходить до висновку, що він є належним відповідачем у справі, оскільки в межах Цільової програми в останнього виникають господарські взаємовідносини із юридичними особами, яким передбачено надання відшкодування.
Згідно із частиною 1 статті 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
У відповідності до статті 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Зі змісту статті 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.
Відповідно до статті 78 ГПК України достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.
Приписи статті 79 ГПК України встановлюють, що наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Статтею 86 ГПК України встановлено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Частинами 1-3 статті 13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Принцип рівності сторін у процесі вимагає, щоб кожній стороні надавалася розумна можливість представляти справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони (пункт 87 Рішення Європейського суду з прав людини у справі "Салов проти України" від 06.09.2005 р.).
У Рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Надточий проти України" від 15.05.2008 р. зазначено, що принцип рівності сторін передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище в порівнянні з опонентом.
Змагальність означає таку побудову судового процесу, яка дозволяє всім особам учасникам певної справи відстоювати свої права та законні інтереси, свою позицію у справі.
Принцип змагальності є процесуальною гарантією всебічного, повного та об`єктивного з`ясування судом обставин справи, ухвалення законного, обґрунтованого і справедливого рішення у справі.
У рішенні від 03.01.2018 р. Віктор Назаренко проти України (Заява № 18656/13) ЄСПЛ наголосив, що принцип змагальності та принцип рівності сторін, які тісно пов`язані між собою, є основоположними компонентами концепції справедливого судового розгляду у розумінні пункту 1 статті 6 Конвенції. Вони вимагають справедливого балансу між сторонами: кожній стороні має бути надана розумна можливість представити свою справу за таких умов, що не ставлять її чи його у явно гірше становище порівняно з протилежною стороною. Під загрозою стоїть впевненість сторін у функціонуванні правосуддя, яке ґрунтується, зокрема, на усвідомленні того, що вони матимуть змогу висловити свої думки щодо кожного документа в матеріалах справи (рішення у справі Беер проти Австрії (Beer v. Austria), заява № 30428/96, пункти 17,18, від 06 лютого 2001 року).
Пунктом 2 частини 1 статті 129 ГПК України встановлено, що судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись ст.ст.13,20,73,74,76,86,126,129,165,232,233,237,238,240,241 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволені позову Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку ГОРОДОК-24 до відповідача: Департаменту економічного розвитку Одеської міської ради про стягнення 144074,73 грн заборгованості відмовити.
Витрати по сплаті судового збору за подання позовної заяви покладаються на Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку ГОРОДОК-24.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст складено 09 травня 2023 р.
Суддя С.Ф. Гут
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 04.05.2023 |
Оприлюднено | 15.05.2023 |
Номер документу | 110788856 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Гут С.Ф.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні