Рішення
від 04.05.2023 по справі 120/2564/23
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

04 травня 2023 р. Справа № 120/2564/23

Вінницький окружний адміністративний суд у складі

головуючого судді Шаповалової Т.М.,

за участю секретаря судового засідання: Слободян Ю.Ю.,

представник відповідача: Кухрівського О.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Фармацевтична компанія "ЕНЗИФАРМ" до Головного управління ДПС у Вінницькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

ВСТАНОВИВ:

У березні 2023 Товариство з обмеженою відповідальністю "Фармацевтична компанія "ЕНЗИФАРМ"(далі-позивач, ТОВ "Фармацевтична компанія "ЕНЗИФАРМ", Товариство) звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Вінницькій області (далі - відповідач), у якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення форми "С" Головного управління ДПС у Вінницькій області № 0076880706 від 20.10.2022, яким до Товариства з обмеженою відповідальністю "Фармацевтична компанія "ЕНЗИФАРМ" застосовано пеню у сумі 90 261,31 грн..

Позовні вимоги мотивовані тим що, на підставі Акту від 21.09.2022 № 6440/02-32-07-06/38023218 "Про результати документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "Фармацевтична компанія "ЕНЗИФАРМ" прийнято податкове повідомлення - рішення форми "С" Головного управління ДПС у Вінницькій області № 0076880706 від 20.10.2022, яким до Товариства з обмеженою відповідальністю "Фармацевтична компанія "ЕНЗИФАРМ" застосовано пеню у сумі 90 261,31 грн.

Позивач вважає вказане податкове повідомлення - рішення протиправним з таких підстав:

1) введений в Україні карантин та воєнний стан є форс-мажорною обставиною, яка позбавила як TОB Фармацевтична компанія ЕНЗИФАРМ здійснити претензійну-позовну роботу, так і ООО Стандарт Био виконати зобов`язання до закінчення строків;

2) позивачем не допущено порушення строків розрахунків за контрактом № 17/09-20 від 17.09.2020, а порушення строків допустило ООО "Стандарт Био";

3) не врахування податковим органом положень п. 52-1 Підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України, відповідно до якого, за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.

???4) наявність сертифікату Вінницької ТПП від 17.10.2022 року № 0500-22-1155.

А відтак позивач вважає, що податкове повідомлення-рішення є протиправним та таким, що підлягає скасуванню, що слугувало підставою звернення до суду.

Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 20.03.2023 прийнято до свого провадження вказану адміністративну справу, вирішено розгляд справи здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін в судове засідання на 13.04.2023.

07.04.2023 представник відповідача подав відзив на адміністративний позов, у якому зазначив, що у період з 15.09.2022 по 21.09.2022 проведена позапланова виїзна перевірка ТОВ "Фармацевтична компанія "ЕНЗИФАРМ" з питань дотримання вимог валютного законодавства при проведенні розрахунків по контракту №17/09-20 від 19.07.2020 із нерезидентом ООО "Стандарт Био", росія, за період з 19.07.2020 по 31.08.2022

За результатами перевірки встановлено порушення вимог п. 2 ст. 13 Закону України від 21.06.2018 № 2473-VII "Про валюту і валютні операції", з урахуванням п. 21 розділу ІІ Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого Постановою Правління Національного банку України від 02.01.2019 № 5, в результаті чого допущено порушення вимог валютного законодавства при здійсненні зовнішньоекономічних операцій по контракту № 17/09-20 від 19.07.2020, укладеному з нерезидентом ООО "Стандарт Био", росія, за період з 19.07.2020 по 31.08.2022, за експортними операціями, здійсненими 18.06.2021, 25.06.2021, 12.07.2021, 28.07.2021, складено акт № 6440/02-32-07-06/38023218 від 21.09.2022 та нараховано пеню в сумі 90 261,31 грн.

Зокрема відповідач вказує, що у законодавчо встановлений строк валютна виручка від нерезидента за відвантажений товар на валютний рахунок ТОВ "Фармацевтична компанія "ЕНЗИФАРМ" не надійшла.

Таким чином, за розрахунками по контракту № 17/09-20 від 17.09.2020, укладеному між ООО Стандарт Био, росія та ТОВ Фармацевтична компанія Ензифарм утворилась дебіторська заборгованість в сумі 8 437 555 рос. руб., в тому числі прострочена в сумі 6 717 735,00 рос. руб., граничний термін погашення якої відповідно по сумам:

1 446 200,00 рос. руб. - 17.06.2022 року;

1 689 520,00 рос. руб. - 24.06.2022 року;

1 720 095,00 рос. руб. - 11.07.2022 року;

1 861 920,00 рос. руб. - 27.07.2022 року.

На підставі вищевикладеного, перевіркою встановлено порушення вимог п. 2 ст. 13 Закону України від 21.06.2018 року № 2473-VII Про валюту і валютні операції, з урахуванням п. 21 розділу II Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого Постановою Правління Національного банку України від 02.01.2019 № 5, у частині дотримання законодавчо встановленого строку розрахунків по контракту поставки№ 19/07-20 від 19.07.2020.

Щодо твердження позивача, що введення воєнного стану та карантину є форс-мажорною обставиною яка позбавила як ТОВ Фармацевтична компанія ЕНЗИФАРМ здійснити претензійну-позовну роботу, так і ООО Стандарт Био виконати зобов`язання до закінчення строків, відповідач зазначає, що не всі обставини, які унеможливлюють виконання зобов`язань можливо віднести до форс-мажору. Введення на території України воєнного стану є форс-мажором та підставою для звільнення від відповідальності за порушення договору тільки в тому випадку, якщо саме ця обставина стала підставою для невиконання договірних зобов`язань.

Щодо тверджень позивача, що він не припустив порушення строків розрахунків за контрактом № 17/09-20 від 17.09.2020, а порушення цих строків допустило ООО Стандарт Био, відповідач спростовує це посиланням на п.2 ст. 13 Закону України "Про валюту і валютні операції" та п. 5 ст. 13 Закону України "Про валюту і валютні операції".

Що стосується посилань позивача на положення п. 52-1 Підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України, відповідно до якого, за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню, відповідач вказує, що згідно із ч. 2 ст. 3 Закону України "Про валюту і валютні операції" (далі Закон № 2473) питання здійснення валютних операцій, основи валютного регулювання та нагляду, регулюються виключно Законом № 2473. Частиною третьою ст. 3 Закону № 2473 визначено, що у разі якщо положення інших законів суперечать положенням цього закону, застосовують положення Закону № 2473.

Щодо тверджень позивача щодо врахування сертифікату № 0500-22-1155 виданого Вінницькою Торгово-Промисловою Палатою, відповідач вказує, що сертифікат видано 17.10.2022, акт перевірки складено 21.09.2022.

Таким чином на думку відповідача, на момент проведення перевірки даний документ був не наданий та відсутній. Ненадання платником податків документів прирівнюється нормами пункту 44.6 ст. 44 Податкового Кодексу до її відсутності.

Враховуючи наведене, представник відповідача вважає, що Головне управління ДПС у Вінницькій області при прийнятті податкового повідомлення-рішення № 0076880706 від 20.10.2022 діяло на підставі та в спосіб, передбачений законодавством, а тому просив у задоволенні позову відмовити.

Ухвалою суду від 13.04.2023 витребувано у Товариства з обмеженою відповідальністю "Фармацевтична компанія "ЕНЗИФАРМ": сертифікат № 0500-22-1155 виданий Вінницькою Торгово-промисловою палатою. Оголошено перерву в судовому засіданні до 04.05.2023 до 11:15 год.

Представник позивача у судове засідання не з`явився, хоча про дату, час та місце судового розгляду був повідомлений завчасно та належним чином, що підтверджується матеріалами справи. Подав клопотання у якому просив здійснювати розгляд справи без його участі.

04.05.2023 в судовому засіданні представник відповідача заперечив щодо задоволення позовних вимог з підстав викладених у відзиві та просив у задоволенні адміністративного позову відмовити.

Дослідивши матеріали справи в їх сукупності, заслухавши представника відповідача, оцінивши докази в їх сукупності, суд встановив наступне.

ТОВ "Фармацевтична компанія "ЕНЗИФАРМ" згідно з відомостями, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, 15.05.2013 зареєстроване як юридична особа, місцезнаходження: код ЄДРПОУ 38023218, вул. Хлібозаводська, буд. 3, м. Ладижин, Вінницька область, 24321. Основний вид діяльності: Виробництво фармацевтичних препаратів і матеріалів (21.20).

У період з 15.09.2022 по 21.09.2022 на підставі направлень від 17.09.2022 № 3122, відповідно до п.п. 191.1.4. п.191 ст. 191, п.п. 20.1.4. п. 20.1 ст. 20, п.п. 78.1.1 п. 78.1 ст. 78, п. 82.2 ст. 82, п. 69.2 ст., 69 підрозділу 10 розділу ХХ перехідних положень Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-VI, на підставі наказу ГУ ДПС у Вінницькій області від 14.09.2022 року № 2548к, на підставі повідомлень уповноваженого банку "Райффайзен Банк Аваль" щодо порушень законодавчо встановленого строку розрахунків за

зовнішньоекономічними операціями, проведена позапланова виїзна документальна перевірка ТОВ Фармацевтична компанія ЕНЗИФАРМ з питань дотримання вимог валютного законодавства при проведенні розрахунків по контракту №19/07-20 від 19.07.2020 із нерезидентом ООО "Стандарт Био", росія, за період з 19.07.2020 по 31.08.2022 відповідно до затвердженого плану (переліку питань) документальної перевірки.

За результатом проведеної перевірки, контролюючим органом складено Акт № 6440/02-32-07-06/38023218 від 21.09.2022 "Про результати документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "Фармацевтична компанія "ЕНЗИФАРМ" (далі - Акт) щодо дотримання вимог валютного законодавства при здійсненні зовнішньоекономічної діяльності.

У описовій частині Акту вказано, що за розрахунками по контракту №17/09-20 від 17.09.2020, укладено між ООО «Стандарт Био», росія, та позивачем утворилася дебіторська заборгованість в сумі 8437555 рос.рублів, в тому числі прострочена в сумі 6717735,00 рос.рублів, граничний термін погашення якої відповідно по сумам:

1446200,00 -17.06.2022;

1689520,00-24.06.2022;

1720095,00-11.07.2022;

1861920,00-27.07.2022.

На підставі викладених в акті перевірки даних, перевіркою встановлено порушення ТОВ "Фармацевтична компанія "ЕНЗИФАРМ":

вимог п.2 ст.13 Закону України від 21.06.2018 № 2473-VII «Про валюту і валютні операції» з урахуванням п.21 розділу 11 Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого Постановою Правління Національного банку України від 02.01.2019 № 5, в результаті чого допущено порушения валютного законодавства при здійсненні зовнішньоекономічних операцій:

по контракту № 19/07-20 від 19.07.2020, укладеному із нерезидентом - ООО "Стандарт Био", росія:

за операцією, здійсненою 18.06.2021 на суму 1 446 200.00 рос.рублів за період з 18.06.2022 по 14.07.2022;

за операцією, здійсненою 25.06.2021 на суму 1 689 520,00 рос.рублів за період з 25.06.2022 по 14.07.2022 ;

за операцією, здійсненою 12.07.2021 на суму 1 720 095.00 рос.рублів за період з 12.07.2022 по 14.07.2022;

за операцією, здійсненою 28.07.2021 на суму 1 861 920.00 рос.рублів за період з 28.07.2022 по 28.07.2022.

30.09.2022 ТОВ "Фармацевтична компанія "ЕНЗИФАРМ" подало заперечення вих. № 30/09-2022 на Акт № 6440/02-32-07-06/38023218 від 21.09.2022, у якому вказало, що обставини та висновки в Акті перевірки є неповними і не можуть бути підставами для прийняття податкового повідомлення-рішення.

Листом Головного управління ДПС у Вінницькій області № 21753/6/02-32-07-06-13 від 17.10.2022 повідомлено позивача, що комісією з питань розгляду заперечень, пояснень до актів перевірок прийнято рішення про те, щоб висновки, наведені у акті позапланової документальної перевірки від 21.09.2022 № 96440/02-32-07-06/38023218 залишити без змін, а заперечення TOB "Фармацевтична компанія "ЕНЗИФАРМ" вих. № 30/09-2022 від 30.09.2022 року без задоволення.

На підставі зазначеного Акту № 6440/02-32-07-06/38023218 від 21.09.2022, Головним управлінням ДПС у Вінницькій області прийнято податкове повідомлення-рішення форми "С" Головного управління ДПС у Вінницькій області № 0076880706 від 20.10.2022, яким до ТОВ "Фармацевтична компанія "ЕНЗИФАРМ" застосовано пеню у сумі 90 261,31 грн.

09.11.2022 позивач, не погоджуючись з результатами перевірки та вказаним податковим повідомленням-рішенням, направив до ДПС України скаргу, у якій просив скасувати податкове повідомлення-рішення № 0076880706 від 20.10.2022.

До скарги позивачем було додано сертифікат Торгово-промислової палати №0500-22-1155 про форс-мажорні обставини.

За результатами розгляду скарги, рішенням ДПС України №1041/6/99-00-06-01-02-06 від 12.01.2023 залишено без змін податкове повідомлення-рішення № 0076880706 від 20.10.2022, а скаргу ТОВ "Фармацевтична компанія "ЕНЗИФАРМ" без задоволення.

Позивач вважає, що висновки зроблені у вказаному Акті є помилковими, а тому вважає, що податкове повідомлення-рішення є протиправним та таким, що підлягає скасуванню, що слугувало підставою звернення до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам та встановленим обставинам справи, суд керується такими мотивами.

Відповідно до ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 67 Конституції України визначено, що кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства встановлені Податковим кодексом України (далі -ПК України).

Відповідно з пп.14.1.162 п.14.1 ст.14 ПК України, пеня - сума коштів у вигляді відсотків, нарахована на суми податкових зобов`язань та/або на суми штрафних (фінансових) санкцій, не сплачених у встановлені законодавством строки, а також нарахована в інших випадках та порядку, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Закон України "Про валюту і валютні операції" (далі - Закон № 2473-VIII) визначає правові засади здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду, права та обов`язки суб`єктів валютних операцій і уповноважених установ та встановлює відповідальність за порушення ними валютного законодавства.

Метою цього Закону є забезпечення єдиної державної політики у сфері валютних операцій та вільного здійснення валютних операцій на території України.

За визначенням понять, наведених у статті 1 Закону № 2473-VIII, валютна операція - операція, що має хоча б одну з таких ознак: а) операція, пов`язана з переходом права власності на валютні цінності та (або) права вимоги і пов`язаних з цим зобов`язань, предметом яких є валютні цінності, між резидентами, нерезидентами, а також резидентами і нерезидентами, крім операцій, що здійснюються між резидентами, якщо такими валютними цінностями є національна валюта; б) торгівля валютними цінностями; в) транскордонний переказ валютних цінностей та транскордонне переміщення валютних цінностей;

валютне регулювання - діяльність Національного банку України та в установлених цим Законом випадках Кабінету Міністрів України, спрямована на регламентацію здійснення валютних операцій суб`єктами валютних операцій і уповноваженими установами;

валютний нагляд - система заходів, спрямованих на забезпечення дотримання суб`єктами валютних операцій і уповноваженими установами валютного законодавства.

Резиденти відповідно до Закону визнаються: а) фізичні особи (громадяни України, іноземні громадяни, особи без громадянства), які мають постійне місце проживання на території України, у тому числі ті, які тимчасово перебувають за межами України; б) фізичні особи - підприємці, зареєстровані згідно із законодавством України; в) юридичні особи та інші суб`єкти господарювання з місцезнаходженням на території України, які здійснюють свою діяльність відповідно до законодавства України; г) дипломатичні, консульські, торговельні та інші офіційні представництва України за кордоном, що мають імунітет і дипломатичні привілеї, а також філії та представництва підприємств і організацій України за кордоном, що не здійснюють підприємницької діяльності відповідно до законодавства України; ґ) відокремлені підрозділи юридичних осіб, зазначених в підпункті "б" пункту 8 частини першої цієї статті, а саме філії, представництва, відділення або інші відокремлені підрозділи, що не мають статусу юридичної особи та здійснюють підприємницьку діяльність від імені юридичної особи на території України.

Відповідно до частини 1 статті 3 Закону № 2473-VIII відносини, що виникають у сфері здійснення валютних операцій, валютного регулювання і валютного нагляду, регулюються Конституцією України, цим Законом, іншими законами України, а також нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону.

Відповідно до ч. 1 ст. 13 Закону № 2473-VIII Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.

Частиною 2 ст. 13 Закону № 2473-VIII визначено, що у разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів грошові кошти підлягають зарахуванню на рахунки резидентів у банках України у строки, зазначені в договорах, але не пізніше строку та в обсязі, встановлених Національним банком України. Строк виплати заборгованості обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується, а в разі експорту робіт, послуг, прав інтелектуальної власності та (або) інших немайнових прав - з дня оформлення у письмовій формі (у паперовому або електронному вигляді) акта, рахунка (інвойсу) або іншого документа, що засвідчує їх надання.

Згідно із ч. 5 ст. 13 Закону № 2473-VIII порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару).

Відповідно до ч. 6 ст. 13 Закону № 2473-VIII у разі якщо виконання договору, передбаченого частинами другою або третьою цієї статті, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин.

Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту).

Відповідно до Підрозділу 10 розділу XX пункту 52-1 за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за:

порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії;

відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу;

порушення вимог законодавства в частині:

обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;

цільового використання пального, спирту етилового платниками податків;

обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;

здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального;

здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку;

порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.

Статтею 14 -1 Закону України Про торгово-промислові палати в Україні визначено, що Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю. Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) для суб`єктів малого підприємництва видається безкоштовно.

Форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо.

Частиною першою статті 14 вказаного вище Закону визначено, що Торгово-промислова палата України здійснює свою діяльність відповідно до цього Закону, інших законів, нормативно-правових актів та свого Статуту.

Порядок засвідчення форс-мажорних обставин (обставини непереборної сили) визначений Регламентом засвідчення Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), що затверджений Рішенням Президії Торгово-промислової палати України від 18 грудня 2014 року № 44(5), який набрав чинності з 18 грудня 2014 року та чинний на момент виникнення спірних правовідносин.

Статтею 6.1. вказаного Регламенту передбачено, що підставою для засвідчення форс-мажорних обставин є наявність однієї або більше форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), перелічених у ст. 3.1 Регламенту, визначених як непереборний вплив на виконання відповідного зобов`язання таким чином, що унеможливлює його виконання у термін, що настав (наявність причинно-наслідкового зв`язку між обставиною та неможливістю виконання зобов`язання в термін, передбачений відповідно законодавством, відомчими нормативними актами, договором, контрактом, угодою, типовим договором тощо).

Форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) засвідчуються за заявою зацікавленої особи по кожному окремому договору, контракту, угоді тощо, а також по податкових та інших зобов`язаннях/обов`язках, виконання яких настало згідно з законодавчим чи іншим нормативним актом або може настати найближчим часом і виконання яких стало неможливим через наявність зазначених обставин.

Якщо сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) виданий щодо обставин, які на момент його видачі тривають та період дії яких встановити неможливо, заявник, після закінчення дії таких обставин, має право звернутися до ТПП України/регіональної ТПП для засвідчення форс-мажорних обставин за подальший період з дня, наступного за датою видачі сертифікату до дня їх закінчення. Засвідчення форс-мажорних обставин у такому випадку проводиться на загальних засадах відповідно до цього Регламенту.

Аналізуючи вищезазначені норми суд приходить до наступних висновків:

Порядком передбачено, що засвідченню підлягають форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) по кожному окремому податковому та/чи іншим зобов`язанням/обов`язком, виконання якого настало згідно нормативно - правових актів проте таке виконання стало неможливим через наявність зазначених обставин;

Сертифікат не може засвідчувати форс-мажорні обставини на майбутнє. У разі якщо сертифікат про форс-мажорні обставини виданий щодо обставин, які на момент його видачі тривають та період дії яких встановити неможливо, Заявник, після закінчення дії таких обставин, має право звернутися до ТПП України для засвідчення форс-мажорних обставин за подальший період саме з дня, наступного за датою видачі сертифікату до дня їх закінчення.

Враховуючи наведені положення нормативно-правових актів, суд відхиляє аргументи позивача щодо запровадження на території України карантину та воєнного стану, як на форс-мажорні обставини, які зупиняють нарахування пені, оскільки засвідченню підлягають форс-мажорні обставини по кожному окремому податковому випадку.

Також суд відхиляє посилання позивача на положення п. 52-1 Підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України, відповідно до якого, за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню, оскільки згідно із ч. 2 ст. 3 Закону України "Про валюту і валютні операції" питання здійснення валютних операцій, основи валютного регулювання та нагляду, регулюються виключно Законом № 2473. Ч.3 ст. 3 Закону № 2473 визначено, що у разі якщо положення інших законів суперечать положенням цього закону, застосовують положення Закону № 2473.

Щодо аргументів позивача, що Вінницька Торгово-промислова палата видала сертифікат №0500-22-1155 відповідно до якого форс-мажорні обставини унеможливили виконання в зазначений термін проведення розрахунків по контракту №17/09-20 від 17.09.2020 року укладеного між ТОВ Фармацевтична компанія ЕНЗИФАРМ та ТОВ СТАНДАРТ БИО (росія) за специфікаціями №17 від 24.06.2021, №18 від 12.07.2021, №19 від 27.07.2021, № 22 від 16.09.2021 та №23 від 11.10.2021, суд зазначає таке.

Судом оглянуто та досліджено сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) № 0500-22-1155 виданий Вінницькою Торгово-промисловою палатою (далі - Сертифікат), на підставі ст.ст. 14, 141 Закону України "Про торгово-промислові палати в Україні", Регламенту засвідчення Торгово - промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), затвердженого рішенням Президії ТПП України від 18.12.2014 №44(5), із змінами та доповненнями.

Так, зазначений сертифікат засвідчує ТОВ «Фармацевтична компанія «ЕНЗИФАРМ» форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): Військова агресія РФ проти України, введення воєнного стану в Україні; встановлення Національним банком України заборони банкам здійснювати будь-які валютні операції з використанням російських рублів, учасником яких є фізична чи юридична особа, яка має місцезнаходження в рф.; проводити з материнським банком (нерезидентом) операції з обміну іноземної валюти у межах 2-ї групи Класифікатора іноземних валют та банківських металів, до якої відноситься російський рубль, щодо обов`язку (зобов`язання) забезпечити розрахунки за операцією з експорту товарів (біопрепаратів) та зарахування грошових коштів на рахунки товариства у банках України у строки, зазначені в Контракті №17/00-20 від 17.09.2020, укладеним з ТОВ

"СТАНДАРТ БИО)" (росія), але не пізніше строку та в обсязі, встановлених Національним

банком України (365 днів) з дня митного оформлення продукції, що була експортована, у термін:

за специфікацією № 16 від 17.06.2021 в сумі 1446200 руб. до 17.06.2022;

за специфікацією № 17 від 24.06.2021 в сумі 1689520 руб. до 24.06.2022;

за специфікацією № 18 від 12.07.2021 в сумі 1720095 руб. до 11.07.2022;

за специфікацією № 19 від 27.07.2021 в сумі 1861920 руб. до 27.07.2022;

за специфікацією № 22 від 16.09.2021 в сумі 1761980 руб. до 16.09.2022;

за специфікацією № 23 від 11 10.2021 в сумі 1828110 руб. до 10.10.2022;

за п. 2 ст. 13 Закону України "Про валюту та валютні операції" та п. 21 Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого Постановою Правління Національного банку України від 02.01.2019 № 5, перед Головним управлінням ДПС у Вінницькій області, відповідно до:

Закону України "Про правовий режим воєнного стану",

Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" №64/2022 від 24.02.2022 року, затвердженого Законом України №2І02-ІХ від 24.02.2022 року (із змінами, внесеними Указами Президента №133/2022 від 14 березня 2022 року. № 259/2022 від 18 квітня 2022 року. №341 2022 від 17.05.2022р., №573/2022 від 12.08.2022 року);

Постанови Правління Національного банку України від 24.02.2022 № 18 "Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану";

Постанови Правління Національного Банку України від 25.02 2022 р. №23 "Про деякі питання діяльності банків України та банківських груп із внесеними змінами і доповненнями;

копії акту Головного управління ДПС у Вінницькій області від 21.09.2022 року № 6440/02-32-07- 06 38023218 "Про результати документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "Фармацевтичної компанії "ЕНЗИФАРМ";

копій контракту №17/09-20 від 17.09.2020 укладеного з ТОВ "СТАНДАРТ БИО" (росія, м.Литкарино) та специфікацій до контракту;

копій договорів про переведення боргу № 607-22 від 06.07.2022, № 1908-22 від 19.08.2022, укладених між ТОВ "СТАНДАРТ БИО", ТОВ "ОРГАНИК ЛАЙН" та TOB "Фармацевтичної компанії "ЕНЗИФАРМ";

копії митної декларації № UA401060/2021/005668 від 18.06.2021;

копії митної декларації № UA401060/2021/005929 від 25.06.2021;

копії митної декларації № UA401060/2021/006547 від 12.07.2021;

копії митної декларації № UA401060/2021/007154 від 28.07.2021;

копії митної декларації № UA401060/2021/009165 від 17.09.2021;

копії митної декларації № UA401060/2021/010219 від 11.10.2021;

копії листа ТОВ "СТАНДАРТ БИО" №30/1 від 23.09.2022р. щодо введення СС. США та іншими країнами обмежень та санкцій стосовно АТ "Альфа Банк" та його власників;

копій листів АТ "Альфа Банк" (росія) на адресу ТОВ "СТАНДАРТ БИО" від 29.09.2022р. про неможливість проведення платежів до банків України;

копії листа АТ "Райффайзент Банк" (росія) керівнику ТОВ "Стандарт Био" про припинення з 30.06.2022 проведення платежів з росії на територію України;

копій листів ТОВ "Фармацевтична компанія "ЕНЗИФАРМ" №161 від 20 09.2022 та №165 від 29.09.2022 на адресу АТ "Райффайзен Банк" (Україна) про надання пояснення щодо незарахування коштів на рахунки товариства;

копії листа ТОВ "Фармацевтична компанія "ЕНЗИФАРМ" №167 від 03.10.2022 на адресу Національного банку України про надання роз`яснень щодо блокування АТ "Райффайзент Банк" коштів по контракту;

копії Повідомлення АТ "Райффайзен Банк" №603 від 06.10.2022 про порушення ТОВ "Фармацевтична компанія "ЕНЗИФАРМ" граничних термінів надходження валютних коштів за контрактом №17/09-20 від 17.09.2020;

копії відповіді АТ "Райффайзент Банк" № 602 від 06.10.22 про введення НБУ обмежень можливості банками проведення операцій з обміну іноземної валюти (російських рублів) для їх подальшого зарахування на рахунки клієнта які унеможливили його виконання в зазначений термін.

У Сертифікаті вказано період форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили): -дата настання: 24 лютого 2022 року та дата закінчення- тривають на 17 жовтня 2022 року.

Надаючи оцінку такому сертифікату, суд доходить висновку, що він підтверджує виникнення форс-мажорних обставин щодо неможливості виконання конкретного контракту позивача №17/00-20 від 17.09.2020, укладеного з ТОВ

"СТАНДАРТ БИО)" (росія), та в силу ч.6 ст.13 Закону України «Про валюту і валютні операції» зупиняє виконання договору та нарахування пені на весь період дії форс-мажорних обставин.

Щодо тієї обставини, що перевірку проведено 21.09.2022, а сертифікат видано 17.10.2022 року, тобто після проведення перевірки, то такі обставини дійсно мали місце.

Водночас даний сертифікат подавався позивачем разом зі скаргою на податкове повідомлення-рішення до ДПС України, але врахований не був.

Крім того, такий сертифікат видається за заявою особи щодо податкових та інших зобов`язаннях/обов`язках, виконання яких вже настало. Жодних строків для його видачі після настання строків виконання зобов`язань законом не передбачено.

Таким чином, суд доходить висновку, що позивач не обмежений у праві звернутися із заявою про видачу сертифікату і після проведення відповідної перевірки.

Частиною другою статті 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 ст.77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (ч.1 ст.90 КАС України).

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Визначаючись щодо розподілу судових витрат суд виходив з того, що згідно з ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відтак, на користь позивача підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача понесені ним судові витрати зі сплати судового збору.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення форми "С" Головного управління ДПС у Вінницькій області № 0076880706 від 20.10.2022, яким до Товариства з обмеженою відповідальністю "Фармацевтична компанія "ЕНЗИФАРМ" застосовано пеню у сумі 90 261,31 грн.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Фармацевтична компанія "ЕНЗИФАРМ" судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2684 грн. (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривень 00 копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Вінницькій області.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Фармацевтична компанія "ЕНЗИФАРМ" (код ЄДРПОУ 38023218, вул. Хлібозаводська, буд. 3, м. Ладижин, Вінницька область, 24321)

Відповідач: Головне управління ДПС у Вінницькій області (код ЄДРПОУ 44069150, вул. Хмельницьке шосе, 7, м. Вінниця, 21028 )

Повне судове рішення складено та підписано суддею 10.05.2023

Суддя Шаповалова Тетяна Михайлівна

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.05.2023
Оприлюднено15.05.2023
Номер документу110794835
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —120/2564/23

Ухвала від 13.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Постанова від 23.01.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Постанова від 23.01.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Ухвала від 08.01.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Ухвала від 11.12.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Ухвала від 24.07.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Ухвала від 04.07.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Ухвала від 19.06.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Рішення від 04.05.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Шаповалова Тетяна Михайлівна

Ухвала від 13.04.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Шаповалова Тетяна Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні