Рішення
від 10.05.2023 по справі 420/18357/22
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/18357/22

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 травня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд в складі:

головуючого судді - Свиди Л.І.,

розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовом керівника Доброславської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, Одеської обласної військової адміністрації до Акціонерного товариства «Холодмаш» про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

До суду звернувся керівник Доброславської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, Одеської обласної військової адміністрації з позовною заявою до Акціонерного товариства «Холодмаш» про визнання протиправною бездіяльності, яка полягає у невчиненні дій, спрямованих на усунення порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту та зобов`язання вжити заходів, необхідних для приведення захисної споруди (сховища) № 56476, що розташоване за адресою: АДРЕСА_1 , у стан, придатний до використання за цільовим призначенням (готовності до укриття населення).

За цією позовною заявою відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами у відповідності до ст.262 КАС України та наданий відповідачу строк для подання до суду відзиву на цю заяву, позивачу - відповіді на відзив.

Позов обґрунтований позивачем тим, що відповідачем як балансоутримувачем захисної споруди (сховища) № 56476, розташованого за адресою: с. Ліски, Одеський район, Одеська область, вул. Миколаївська дорога, 31, не вжито належних заходів щодо приведення її у відповідність до вимог законодавства для використання за призначенням. Позивач вважає, що така бездіяльність відповідача не може бути залишена без відповідного реагування, оскільки створюється загроза для життя та здоров`я цивільного (мирного) населення через неможливість їх укриття. В зв`язку з цим, на думку позивача, оскільки відповідач свідомо ігнорує тривалий час виконання приписів чинного законодавства та припису органів контролю щодо належного утримання захисної споруди цивільного захисту (сховища), а Головне управління ДСНС України в Одеській області та Одеська обласна військова адміністрація не вживали заходів спрямованих на усунення виявлених порушень, тому наявні підстави для представництва прокурором інтересів держави в суді.

Відзив на позовну заяву до суду не надійшов.

Дослідивши надані письмові докази, перевіривши матеріали справи, а також проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що позов належить задовольнити. Свій висновок суд вмотивовує наступним чином.

Відповідно до паспорту сховища № НОМЕР_1 воно було прийнято в експлуатацію в липні 1985 року та належало Одеському заводу «Холодмаш».

Комісією у складі представників Управління організації заходів цивільного захисту, Комінтернівського РС ГУ ДСНС України в Одеській області та Комінтернівської районної державної адміністрації 25.03.2015 було проведено комплексну перевірку (спеціальний огляд) стану готовності, експлуатації і використання сховища № 56476, яке розташоване за адресою: Одеська область, Комінтернівський район, Крижанівська сільська рада, с. Ліски, вул. Миколаївська, 31, власник (балансоутримувач) сховища - ПАТ «ОВО «Холодмаш».

За результатами перевірки було складено акт комплексної перевірки (спеціального огляду) захисної споруди № 56476, відповідно до якого комісією зроблено висновок, що сховище № 56476 оцінюється як обмежено готове для захисту населення від звичайних засобів ураження.

Комісією у складі представників Лиманського РС ГУ ДСНС України в Одеській області та Лиманської районної державної адміністрації 21.05.2018 року було проведено комплексну перевірку (спеціальний огляд) стану готовності, експлуатації і використання сховища № 56476, яке розташоване за адресою: Одеська область, Лиманський район, Крижанівська сільська рада, с. Ліски, вул. Миколаївська, 31, власник (балансоутримувач) сховища - ПАТ «ОВО «Холодмаш».

За результатами перевірки було складено акт комплексної перевірки (спеціального огляду) захисної споруди № 56476, відповідно до якого комісією зроблено висновок, що сховище № 56476 оцінюється як не готове для захисту населення від звичайних засобів ураження.

Комісією у складі представників Лиманського РС ГУ ДСНС України в Одеській області та Лиманської районної державної адміністрації 10.01.2019 року було проведено оцінку стану готовності, експлуатації і використання сховища № 56476, яке розташоване за адресою: Одеська область, Лиманський район, с. Ліски, вул. Миколаївська дорога, 31, балансоутримувач захисної споруди - ПАТ «ОВО «Холодмаш».

За результатами цієї оцінки було складено акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту сховища № 56476, відповідно до якого комісією зроблено висновок, що сховище № 56476 оцінюється як не готове до використання за призначенням.

За результатами проведеної оцінки виявлено ряд порушень щодо утримання, а саме: відсутні противибухові пристрої (тип, уніфікована захисна секція (УЗС), малогабаритна захисна секція (МЗС); у системі вентиляції (згідно з паспортом споруди) відсутні фільтр (ФЯР), фільтри (ФП), герметичні клапани (ГК), клапани надмірного тиску (КНТ), повітропроводи, електроручні вентилятори, вентилятори витяжної, проточної системи вентиляції, прилад для виміру підпору повітря, режим регенерації, фільтри (ФГ-70), регенеративні патрони (РП-100); у системі централізованого водопостачання відсутні запірна арматура, наявність покажчиків руху води, безнапірні і напірні баки; у системі каналізації відсутні санвузли, резервуари для збору вод, насоси відкачки, запірна арматура; у системі теплопостачання відсутня запірна арматура, трубопроводи; справність систем електропостачання та електроосвітлення відсутня; справність систем зв`язку та оповіщення відсутня; відсутнє заземлення електрообладнання, стан гідроізоляції відсутній. холоджуючих установок, холодильних машин, кондиціонерів; відсутні засоби пожежогасіння; відсутні прилади вимірювання температури, відносної вологості, виявлення радіоактивного забруднення, виявлення відсоткового вмісту вуглекислого газу у повітрі; в документації у немає опису обладнання та майна, схеми зовнішніх та внутрішніх інженерних мереж із вказівками виключаючих пристроїв, також немає плану із зазначенням місць для сидіння і лежання та шляхів евакуації, плану приведення у готовність немає, вимог з експлуатації фільтровентиляційного та іншого обладнання, правил користування приладами немає, приладів регенерації та підпору повітря немає, формуляра фільтровентиляційних агрегатів немає, інструкції з протипожежної безпеки немає, щорічного акту огляду санітарно-епідеміологічними органами ємностей для питної води немає, повітропостачання немає, каналізації немає, водопостачання немає, електропостачання немає, теплопостачання немає, схеми оповіщення та інформування немає, журналу перевірки стану захисної споруди немає, інструкції з експлуатації засобів індивідуального захисту немає, порядок перевірки сховища на герметичність немає, правил поведінки осіб, що укриваються, немає.

Згідно висновку про результати обстеження та оцінки технічного стану захисної споруди цивільного захисту № 56476, розміщеної за адресою: Одеська обл., Лиманський р-н., с. Ліски, вул. Миколаївська дорога, 31, виконаному Державним підприємством «Науково-дослідний інститут будівельного виробництва» загальний технічний стан захисної споруди цивільного захисту № 56476 є непридатним для нормальної експлуатації об`єкта за призначенням.

Відповідно до положень п.п.1-10 Розділу 2 Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09 липня 2018 року № 579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Під час експлуатації захисних споруд не допускається виконання заходів, що знижують їх захисні властивості, надійність та безпеку.

Місця розташування споруд фонду захисних споруд позначаються за допомогою табличок (написів) та покажчиків руху до них.

Біля вхідних дверей до захисної споруди вивішується табличка розміром 60 х 50 см із зазначенням номера споруди, її балансоутримувача, місць зберігання ключів, особи, відповідальної за утримання та експлуатацію сховища в мирний час, її місцезнаходження і номера телефону. У нічний час таблички позначення захисної споруди і входи мають бути освітлені або дубльовані світловими покажчиками.

Забезпечення фонду захисних споруд первинними засобами пожежогасіння, обладнання їх системами внутрішнього протипожежного водопостачання, пожежної автоматики і сигналізації здійснюється відповідно до вимог Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за № 252/26697, а також державних будівельних норм і національних стандартів, що діють у сфері пожежної безпеки. Утримання і експлуатація вищезазначених засобів і систем здійснюється відповідно до вимог і рекомендацій, установлених технічною документацією на них. Місця розташування первинних засобів пожежогасіння, план евакуації із захисної споруди позначаються і освітлюються.

Входи до фонду захисних споруд мають забезпечувати вільний доступ усередину їх приміщень, можливість користування ними особами з інвалідністю та іншими маломобільними групами населення і мати достатню (нормативну) пропускну спроможність.

Споруди фонду захисних споруд, їх комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення (далі - обладнання споруд фонду захисних споруд) мають утримуватися в належному технічному стані. Утримання та експлуатація обладнання споруд фонду захисних споруд здійснюються згідно з вимогами і рекомендаціями, визначеними технічною документацією на них, а також відповідними нормами і правилами.

Заміна окремих вузлів та агрегатів обладнання захисних споруд не має погіршувати технічних характеристик інженерних систем та систем життєзабезпечення.

Споруди фонду захисних споруд мають захищатися від підтоплення і затоплення ґрунтовими, поверхневими, технологічними та стічними водами.

Експлуатація та утримання електрообладнання споруд фонду захисних споруд здійснюються відповідно до вимог чинного законодавства у сфері улаштування електроустановок. Приміщення споруд фонду захисних споруд мають забезпечуватися штучним освітленням. У них не допускається прокладання тимчасових електричних та інших інженерних мереж, а також незакріплених електричного обладнання і світильників. Електричні світильники мають бути захищеними від механічного пошкодження. Використання світильників із незахищеними лампами розжарювання не допускається. Для освітлення захисних споруд можуть використовуватися світлодіодні та інші енергозберігаючі лампи. Використання люмінесцентних ламп для систем освітлення захисних споруд не допускається. Під час використання споруд фонду захисних споруд за призначенням з метою збільшення термінів роботи систем електропостачання в автономному режимі частина світильників та іншого електрообладнання, запроектованих для мирного часу, підлягає відключенню.

Системи водопостачання, каналізації і опалення споруд фонду захисних споруд мають утримуватися і експлуатуватися у справному стані та захищатися від корозії.

Згідно з ч.1 ст.21 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» підприємства, установи і організації зобов`язані утримувати в належному стані техніку, будівлі, споруди та об`єкти інфраструктури, що належать для передачі в разі мобілізації Збройним Силам України, іншим військовим формуванням, Оперативно-рятувальній службі цивільного захисту або призначені для спільного з ними використання у воєнний час.

Відповідно до ч.1 ст.32 Кодексу цивільного захисту України до захисних споруд цивільного захисту належать: 1) сховище - герметична споруда для захисту людей, в якій протягом певного часу створюються умови, що виключають вплив на них небезпечних факторів, які виникають внаслідок надзвичайної ситуації, воєнних (бойових) дій та терористичних актів; 2) протирадіаційне укриття - негерметична споруда для захисту людей, в якій створюються умови, що виключають вплив на них іонізуючого опромінення у разі радіоактивного забруднення місцевості та дії звичайних засобів ураження.

Під час розгляду справи суд встановив, що відповідно до Протоколу засідання комісії з інвентаризації державного майна, яке у процесі приватизації не увійшло до статутного фонду ВАТ ОВО (Одеське виробниче об`єднання) «Холодмаш» але залишилось на його балансі, від 01.01.2011 року, а також інформації КП Комінтернівське районне бюро технічної інвентаризації наданої листом від 13.03.2015 року № 144, балансоутримувачем захисної споруди, що розташована за адресою: с. Ліски Комінтернівського (зараз Одеського) району Одеської області по вул. Миколаївська дорога, 31, є ВАТ ОВО «Холодмаш».

Рішенням виконавчого комітету Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області № 257 від 16.10.2018 року було присвоєно адресу захисній споруді цивільного захисту № 56476: Одеська область, Лиманський (нині Одеський) район, селище Ліски, вул. Придорожна № 113.

Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 26.12.2018 року була проведена реєстрація права власності на об`єкт нерухомого майна - захисна споруда цивільної оборони № 56476 загальною площею 156,5 кв. м., розташована за адресою: АДРЕСА_2 , відповідно до якої вказана споруда перебуває у державній власності в особі Фонду державного майна України.

Суд встановив, що Одеське виробниче об`єднання «Холодмаш» змінило форму власності з Відкритого акціонерного товариства на Публічне акціонерне товариств, а пізніше на Акціонерне товариство.

Тобто, на даний час балансоутримувачем захисної споруди № 56476, розташованої за адресою: Одеська обл., Лиманський (зараз Одеський) р-н., с. Ліски, вул. Придорожна, буд. 113, є Акціонерне товариство «Холодмаш».

Згідно з ч.8 та ч.12 ст.32 Кодексу цивільного захисту України утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів. Захисні споруди цивільного захисту державної та комунальної власності не підлягають приватизації (відчуженню).

Відповідно до положень Підрозділу 2 Розділу 6 Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09 липня 2018 року № 579, для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Оцінка стану готовності захисних споруд здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.

Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами.

Про результати щорічних оцінок стану готовності, здійснених без залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС, балансоутримувачі інформують вищезазначені органи і підрозділи з наданням копій актів, складених за їх результатами.

За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог. У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням.

Згідно положень п.п.9, 10, 12 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд із фонду та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10 березня 2017 р. № 138, утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

Балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме:

не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту;

не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Здійснення контролю за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням забезпечує ДСНС разом з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими держадміністраціями.

З матеріалів справи вбачається, що листом від 23.09.2022 року Одеське районне управління ГУ ДСНС України в Одеській області повідомило керівника Доброславської окружної прокуратури, що балансоутримувач з інформацією про приведення у готовність захисної споруди № 56476 не звертався.

З урахуванням зазначеного, суд погоджується з позивачем, що балансоутримувачем - АТ «Холодмаш» не було вжито належних заходів щодо приведення у відповідність до вимог законодавства захисну споруду цивільного захисту № 567476 до використання за призначенням та не було забезпечено її утримання в належному стані, що дозволяє привести у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Відповідно до п.2 ч.1 ст.17 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері цивільного захисту забезпечує формування державної політики з питань створення, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту, ведення обліку таких споруд.

Згідно з п.16 ч.2 ст.17-1 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту реалізує державну політику з питань створення, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту, ведення обліку таких споруд.

Відповідно до Положенням про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1052 від 16.12.2015 року, ДСНС України відповідно до покладених на неї завдань організовує і здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання.

Згідно Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, затвердженого наказом ДСНС України № 3 від 04.02.2013 року (у редакції наказу ДСНС України від 12.11.2018 року № 661), ГУ ДСНС України в Одеській області відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб`єктами господарювання.

Листом від 12.10.2022 року Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області повідомило керівника Доброславської окружної прокуратури, що балансоутримувач захисної споруди з інформацією про приведення у готовність захисної споруди № 56476 до них не звертався, а на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 року № 303 припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24.02.2022 року № 64, тому у них відсутні підстави для здійснення державного нагляду (контролю) стосовно суб`єкта господарювання (балансоутримувача захисної споруди) та вжиття заходів реагування в межах повноважень.

Відповідно до п.п.26, 27 ч.1 ст.19 Кодексу цивільного захисту України до повноважень Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій у сфері цивільного захисту належить організація обліку фонду захисних споруд цивільного захисту; здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту.

Згідно з ч.15 ст.32 Кодексу цивільного захисту України контроль за створенням фонду захисних споруд цивільного захисту, готовністю його об`єктів до використання за призначенням забезпечує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, та його територіальні органи спільно з місцевими державними адміністраціями та органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.

Відповідно до п.16 ст.16 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» місцеві державні адміністрації в межах, визначених Конституцією і законами України, здійснюють на відповідних територіях державний контроль за станом захисних споруд цивільного захисту (цивільної оборони).

На підставі Указу Президента України від 24.02.2022 року № 68/2022 на виконання Закону України «Про правовий режим воєнного стану» для здійснення керівництва у сфері забезпечення оборони, громадської безпеки і порядку було утворено, крім іншого, Одеську обласну військову адміністрацію та визначено, що обласна державна адміністрація та її голова набувають статусу відповідних військових адміністрацій та начальників цих військових адміністрацій.

Суд встановив, що керівник Доброславської окружної прокуратури 15.11.2022 року звернувся до Одеської обласної військової адміністрації із запитом, в якому просив повідомити чи вживалися заходи щодо усунення виявлених порушень у сфері утримання захисної споруди цивільного захисту (сховища № 56476), яка перебуває на балансі АТ «Холодмаш», у тому числі у судовому порядку.

У відповідь листом від 21.11.2022 року Одеська обласна військова адміністрація повідомила Доброславську окружну прокуратуру, що від Головного управління ДСНС України в Одеській області не надходило інформації про проведення заходу державного нагляду (контролю) з питань дотримання акціонерним товариством «Холодмаш» вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки утримання захисної споруди цивільного захисту (сховища № 56476), водночас вони не зверталися до суду з позовом до АТ «Холодмаш» про усунення виявлених недоліків та не заперечують щодо звернення до суду з позовом в інтересах держави до АТ «Холодмаш».

Верховний Суд у постанові від 26.07.2018 у справі № 926/1111/15 погодився із доводами прокурора щодо наявності підстав для представництва інтересів держави, при цьому судом зазначено, що прокурор, вважаючи, що оспорюваним правочином порушуються державні інтереси, мав не тільки законне право, а й обов`язок здійснити захист таких інтересів.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 15.05.2019 у справі № 820/4717/16 зробила висновки про обґрунтованість позовних вимог прокурора щодо зобов`язання утримувачів цивільних споруд (сховищ) забезпечувати їх належний стан, придатний для використання за цільовим призначенням (готовності до укриття населення).

На підставі вказаних обставин виникли підстави представництва інтересів держави в суді прокурором, оскільки уповноважені органи не зверталися до суду із вимогами про зобов`язання привести захисну споруду (сховище) № 56476 у придатний до використання за цільовим призначенням технічний стан незважаючи на те, що він давно знаходиться в не готовому для використання стані.

Суд також враховує, що керівник Доброславської окружної прокуратури на виконання вимог ст.23 Закону України «Про прокуратуру» перед зверненням до суду з цим позовом повідомив Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області та Одеську обласну військову адміністрацію про наявність підстав для представництва інтересів держави в суді, що цими органами не заперечувалася.

Згідно з ч.1 ст.4 Кодексу цивільного захисту України цивільний захист - комплекс заходів, які реалізуються на території України в мирний час та в особливий період і спрямовані на захист населення, територій, навколишнього природного середовища, майна, матеріальних і культурних цінностей від надзвичайних ситуацій та інших небезпечних подій, запобігання виникненню таких ситуацій та подій, ліквідацію їх наслідків, надання допомоги постраждалим, здійснення державного нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Відповідно до ст.3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Згідно першого речення статті 2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод встановлено, що право кожного на життя охороняється законом. Цей припис зобов`язує державу вживати належних заходів для захисту життя осіб, які знаходиться під її юрисдикцією. Слід зазначити, що це зобов`язання повинно тлумачитися як таке, що застосовується в контексті будь-якої діяльності, публічної чи ні, в якій право на життя може бути поставлене під сумнів.

Суд погоджується з позивачем, що організація цивільного захисту в Україні безпосередньо пов`язана з національною безпекою і обороною держави.

Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24.02.2022 в Україні введено воєнний стан, який на підставі Указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжувався та станом на час розгляду справи триває.

Під час розгляду справи відповідач не надав до суду жодного належного та допустимого доказу, які дають підстави вважати, що він як балансоутримувач привів захисну споруду (сховище) № 56476, що розташована за адресою: АДРЕСА_2 , у придатний до використання за цільовим призначенням (готовності до укриття населення) стан.

За таких обставин, суд прийшов до висновку, що оскільки відповідач як балансоутримувач тривалий час ігнорує обов`язкові до виконання приписи чинного законодавства щодо необхідності належного утримання захисної споруди цивільного захисту (сховища) № 56476, що розташована за адресою: АДРЕСА_2 , а на сьогоднішній час в умовах війни російської федерації проти України є нагальна потреба в приведенні у готовність захисних споруд цивільного захисту з метою захисту життя та здоров`я людей, тому позов підлягає задоволенню в повному обсязі.

Тобто, вказана бездіяльність балансоутримувача не може бути залишена без відповідного реагування, оскільки створюється загроза для життя та здоров`я цивільного (мирного) населення через неможливість їх укриття.

Відповідно до ч.2 ст.9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

За таких обставин, бездіяльність Акціонерного товариства «Холодмаш» щодо вжиття заходів з метою приведення захисної споруди (сховища) № 56476, що розташоване за адресою: АДРЕСА_2 , у придатний до використання за цільовим призначенням (готовності до укриття населення) стан, є протиправною.

При обранні способу відновлення порушеного права позивача суд виходить з принципу верховенства права щодо гарантування цього права ст.1 Протоколу № 1 до Європейської Конвенції з прав людини, як складової частини змісту і спрямованості діяльності держави, та виходячи з принципу ефективності такого захисту, що обумовлює безпосереднє поновлення судовим рішенням прав особи, що звернулась за судовим захистом без необхідності додаткових її звернень та виконання будь-яких інших умов для цього.

З урахуванням зазначеного, суд вважає за необхідне зобов`язати Акціонерне товариство «Холодмаш» вжити заходи з метою приведення захисної споруди (сховища) № 56476, що розташоване за адресою: АДРЕСА_2 , у придатний до використання за цільовим призначенням (готовності до укриття населення) стан.

Суд вважає, що саме такий спосіб захисту є належним та достатнім в даному випадку.

Згідно з ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.

Згідно з вимогами ст.139 КАС України розподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись ст.ст.2, 77, 90, 139, 242-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов керівника Доброславської окружної прокуратури (вул. Центральна, 85, смт. Доброслав, Одеський район, Одеська область, 67500, код ЄДРПОУ 03528552) в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (вул. Прохорівська, 6, м. Одеса, 65091, код ЄДРПОУ 38643633), Одеської обласної військової адміністрації (просп. Шевченка, 4, м. Одеса, 65032, код ЄДРПОУ 00022585) до Акціонерного товариства «Холодмаш» (вул. Головківська, 57/1, м. Одеса, 65005, код ЄДРПОУ 00217863) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Акціонерного товариства «Холодмаш» щодо вжиття заходів з метою приведення захисної споруди (сховища) № 56476, що розташоване за адресою: АДРЕСА_2 , у придатний до використання за цільовим призначенням (готовності до укриття населення) стан.

Зобов`язати Акціонерне товариство «Холодмаш» вжити заходи з метою приведення захисної споруди (сховища) № 56476, що розташоване за адресою: Одеська область, Лиманський (зараз Одеський) район, селище Ліски, вул. Придорожна, буд. № 113, у придатний до використання за цільовим призначенням (готовності до укриття населення) стан.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст.255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки, встановлені ст.295 Кодексу адміністративного судочинства України.

СуддяЛ.І. Свида

Дата ухвалення рішення10.05.2023
Оприлюднено15.05.2023
Номер документу110797952
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері

Судовий реєстр по справі —420/18357/22

Постанова від 30.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Танасогло Т.М.

Ухвала від 11.07.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Танасогло Т.М.

Ухвала від 27.06.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Танасогло Т.М.

Ухвала від 14.06.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Танасогло Т.М.

Ухвала від 13.06.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Танасогло Т.М.

Рішення від 10.05.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Свида Л.І.

Ухвала від 21.12.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Свида Л.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні