ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 травня 2023 року справа №200/1034/22
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого Блохіна А.А., суддів Геращенко І.В., Сіваченко І.В., секретар судового засідання Антіпов М.О., за участю представника позивача Хомич Ю.В., представника відповідача Білоус А.Т., розглянув у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ТРІУМФ на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 29 грудня 2022 р. у справі № 200/1034/22 (головуючий І інстанціїЦиганенко А.І.) за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ТРІУМФ до Головного управління ДПС у Донецькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
У С Т А Н О В И В:
12 січня 2022 року позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ТРІУМФ, звернулось до суду з позовом до відповідача, Головного управління ДПС у Донецькій області, в якому просило: визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Донецькій області № 33117/6/05-99-09-02-15 від 09.12.2021 про відмову у видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним; зобов`язати Головне управління ДПС у Донецькій області видати Товариству з обмеженою відповідальністю ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ТРІУМФ ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним, з датою початку її дії 13.12.2021.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 29 грудня 2022 р. у справі № 200/1034/22 у задоволенні позову відмовлено.
Позивач не погодився з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати оскаржуване судове рішення та прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що суд першої інстанції неповно з`ясував обставини, що мають значення для справи, неправильно застосував норми матеріального права та порушив норми процесуального права.
Відповідачем надано відзив на апеляційну скаргу у якому проти доводів та вимог останньої заперечив, вважаючи їх безпідставними, а прийняте судом першої інстанції рішення, яке він просив залишити без змін, - обґрунтованими та законними.
В судовому засіданні в режимі відеоконференції представник позивача підтримав доводи апеляційної скарги, проти чого заперечував представник відповідача.
Відповідно до вимог ч. 1,2 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Колегія суддів заслухала доповідь судді-доповідача, пояснення представників сторін, перевірила матеріали справи, вивчила доводи апеляційної скарги, і дійшла наступного висновку.
Відповідно до п. 3 ч. 3 ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: 3) справу розглянуто адміністративним судом за відсутності будь-якого учасника справи, не повідомленого належним чином про дату, час і місце судового засідання, якщо такий учасник справи обґрунтовує свою апеляційну скаргу такою підставою.
Колегія суддів зазначає, що в матеріалах справи відсутні докази повідомлення позивача про дату час і місце розгляду справи, позивачем, зокрема, однією з підстав обґрунтування апеляційної скарги зазначено про неповідомлення судом позивача належним чином про дату, час і місце судового засідання.
Враховуючи викладене, п. 3 ч. 3 ст. 317 КАС України, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції слід скасувати.
Судом апеляційної інстанції встановлено, що 22 листопада 2021 року Товариством з обмеженою відповідальністю ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ТРІУМФ подана заява на одержання ліцензії на право роздрібної торгівлі паливом, до якої були додані наступні документи: квитанція 0.0.2038397081.1 про сплату 2000,00 гривень (плата за ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним); Технічний звіт про проведення технічного обстеження та встановлення технічного стану конструкцій МЗАМП та МЗАСГ адреса: 07801, вул. Шевченка Тараса, 57, смт. Велика Новосілка, Великоновосілківський р-н, Донецька область, виготовлений Приватним підприємством БТІ ТА ПРАВО; Наказ Товариства з обмеженою відповідальністю ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ТРІУМФ №2020/08/03-01 від 03 серпня 2020 року Про прийняття в експлуатацію основних засобів; Акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів Товариства з обмеженою відповідальністю ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ТРІУМФ; Дозвіл №0224.20.14, виданий Головним управлінням Держпраці у Донецькій області, яким Товариству з обмеженого відповідальністю ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ТРІУМФ дозволяється виконувати роботи підвищеної небезпеки: 1. Газонебезпечні роботи та роботи у вибухоножежонебезпечних зонах; Дозвіл №0316.20.14, виданий Головним управлінням Держпраці у Донецькій області, яким Товариству з обмеженого відповідальністю ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ТРІУМФ дозволяється експлуатувати машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки: Устаткування, пов`язане з використанням, зберіганням, транспортуванням, застосуванням вибухопожежонебезпечних і небезпечних речовин 1 і 2 класу небезпеки, а саме: - резервуар для рідкого палива горизонтальний сталевий, типу РГНС 30/2/3, зав. № 2387, рік виготовлення - 2018, країна виробник - Україна; - колонка паливороздавальна Шельф 200-3, зав. № 11846, рік виготовлення - 2018, країна виробник - Україна; колонка паливороздавальна для відпустку скрапленого газу Шельф-100-1 LPG, зав. № 8582, рік виготовлення - 2012, країна виробник - Україна; - насосний агрегат Шельф LPG РК 1, зав. № 07719, рік виготовлення - 2013, країна виробник - Україна; резервуар для зберігання ЗВГ СУГ-10НЛ-УХЛ1, V-9,96 м3, зав. № 1032, рік виготовлення - 2013, країна виробник - Україна, яке розташоване за адресою: 85500, Донецька область, Великоновосілківський район, смт. Велика Новосілка, вулиця Шевченко Тараса, будинок 57; Договір оренди землі, укладений 12 лютого 2020 року, між орендодавцем, ОСОБА_1 , та орендарем, Товариством з обмеженою відповідальністю ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ТРІУМФ, за умовами якого орендодавець надав, а орендар прийняв у строкове платне користування земельну ділянку (земельні ділянки) для будівництва автозаправної станції (АЗС) та автогазозаправної станції (АГЗС) з кадастровим номером 1421255100:04:011:0033. яка розташована в АДРЕСА_1 ; акт приймання-передачі від 12 лютого 2020 року між ОСОБА_1 та Товариством з обмеженою відповідальністю ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ТРІУМФ про приймання в строкове платне користування земельної ділянки загальною площею 0,0462 га з кадастровим номером 1421255100:04:011:0033 для будівництва автозаправної станції (АЗС) та автогазозаправного пункту (АГЗП), яка розташована в смт. Велика Новосілка, вул. Шевченко Тараса, 57 Великоновосілківського району Донецької області; витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, індексний номер: 200664224; договір оренди землі, укладений 12 лютого 2020 року між орендодавцем, ОСОБА_2 та орендарем, Товариство з обмеженою відповідальністю ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ТРІУМФ, за умовами якого Орендодавець надав, а орендар прийняв у строкове платне користування земельну ділянку для будівництва автозаправної станції (АЗС) та автогазозаправного пункту (АГЗС) з кадастровим номером (кадастровими номерами) 1421255100:04:011:0047, яка розташована в АДРЕСА_1 ; акт приймання-передачі від 12 лютого 2020 року між ОСОБА_2 та Товариство з обмеженою відповідальністю ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ТРІУМФ про приймання в строкове платне користування земельної ділянки; загальною площею 0,16 га з кадастровим номером 1421255100:04:011:0047 для будівництва автозаправної станції (АЗС) та автогазозаправного пункту (АГЗС), яка розташована в АДРЕСА_1 ; витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, індексний номер: 200654923; витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, індексний номер: 111392078; витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, індексний номер: 173010776.
09 грудня 2021 року Головним управлінням ДПС у Донецькій області прийнято рішення про відмову у видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним №33117/6/05-99-09-02-15, яким Товариству з обмеженою відповідальністю ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ТРІУМФ відмовлено у видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним у місці роздрібної торгівлі пальним, розташованому за адресою: в смт. Велика Новосілка, вул. Шевченко Тараса, 57, Великоновосілківського району Донецької області, у зв`язку із ненаданням акту вводу в експлуатацію об`єкта або акту готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікату про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інших документів, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального.
Згідно з Технічним звітом про проведення технічного обстеження та встановлення технічного стану конструкцій МЗАМП та МЗАСГ адреса: 07801, вул. Шевченка Тараса, 57, смт. Велика Новосілка, Великоновосілківський р-н, Донецька область, виготовленим Приватним підприємством БТІ ТА ПРАВО, на основі проведеного обстеження 01 листопада 2021 року конструкцій модулю заправки автомобілів моторним паливом (МЗАМП) та модулю для заправки автомобілів скрапленим газом ШЕЛЬФ 1-1 ОН 1/1/100-1 LPG (МЗАСГ) по вулиці Шевченка Тараса, 57 в смт. Велика Новосілка, Великоновосілківський район, Донецької області, зроблений висновок, що обладнання модулю заправки автомобілів моторним паливом - це тимчасова переносна (некапітальна) споруда, яка не є нерухомим майном, модуль для заправки автомобілів скрапленим газом ШЕЛЬФ 1-10Н1/1/100-1 LPG - це тимчасова переносна некапітальна споруда, яка не є нерухомим майном (Національний стандарт України №2 Оцінка нерухомого майна, затверджений постановою Кабінету Міністрів від 28 жовтня 2004 року №1442, визначено, що споруди - це земельні поліпшення, що не належать до будівель та приміщень, призначені для виконання спеціальних технічних функцій (пункт 2)).
Згідно з Інструкцією з експлуатації МЗАМП Ш.1.00.00.00 ІЕ заводський номер 1021 модуль заправки автомобілів моторним паливом МЗАМП Шельф 30/2/3/200-3 ТУ.У 29.1-30838462-007:2010 призначений для прийому, зберігання, виміру об`єму і видачі палива (бензин, дизельне паливо) споживачеві згідно з вимогами обліково-розрахункових операцій і внутрішньогосподарського обліку. Застосування пунктів паливозаправних допускається у межах населених пунктів на земельних ділянках автогосподарств, промислових підприємств, гаражних кооперативів, платних стоянок автомобілів, моторних човнів і катерів, на пристанях з дотриманням санітарних розривів, і вимог природоохоронного законодавства. МЗАМП є автозаправним пунктом з наземним розташуванням для зберігання пального.
Згідно з паспортом МЗАСГ.00.00.ПР модуль для заправки автомобилей сжиженым газом ШЕЛЬФ ...LPG (мовоюю оригіналу) модуль для заправки автомобілів зрідженим газом типу Шельф 1-10Н 1/1/100-1 призначений для прийому, зберігання та заправки зрідженим вуглеводневим газом автомобілів, які оснащені газобалонним устаткуванням.
Згідно з Висновком експертного дослідження №ЕД-19/105/-21/8873-БТ, зробленим Донецьким науково-дослідним експертно-криміналістичним центром 02 листопада 2021 року, модуль для заправки автомобілів зрідженим газом Шельф 1-10Н 1/1/100-1 LPG та модуль для заправки автомобілів моторним паливом МЗАМП Шельф 30/2/3/200-3 не являються об`єктами не рухомого майна.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, колегія суддів зазначає наступне.
Закон України від 19 грудня 1995 року №481/95-ВР Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального зі змінами та доповненнями (далі Закон №481) визначає основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі […] пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом […] пального на території України.
За приписами статті 1 цього Закону
незаконний обіг пального це імпорт, експорт, транспортування, зберігання, торгівля пальним з порушенням вимог законодавства, що регулює ці питання,
ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ, що засвідчує право суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку,
місце роздрібної торгівлі пальним - місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для роздрібної торгівлі та/або зберігання пального на праві власності або користування;
роздрібна торгівля пальним - діяльність із придбання або отримання та подальшого продажу або відпуску пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик з автозаправної станції/автогазозаправної станції/газонаповнювальної станції/ газонаповнювального пункту та інших місць роздрібної торгівлі через паливороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки та/або реалізація скрапленого вуглеводневого газу в балонах для побутових потреб населення та інших споживачів.
Терміни пальне […] вживаються в цьому Законі у значеннях, наведених у Податковому кодексі України.
Згідно зі статтею 15 Закон №481 роздрібна торгівля […] пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.
Для отримання ліцензії на право […] роздрібної торгівлі пальним […] разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:
документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт […] роздрібної торгівлі пальним […], чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення; акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці […] роздрібної торгівлі пальним […], необхідних для […] роздрібної торгівлі пальним […]; дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.
Ліцензія або рішення про відмову в її видачі видається заявнику не пізніше 10 календарних днів (щодо пального - не пізніше 20 календарних днів) з дня одержання зазначених у цьому Законі документів. У рішенні про відмову у видачі ліцензії повинна бути вказана підстава для відмови з посиланням на відповідні норми законодавства.
Згідно з підпунктом 14.1.141-1 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України пальне - нафтопродукти, скраплений газ, паливо моторне альтернативне, паливо моторне сумішеве, речовини, що використовуються як компоненти моторних палив, інші товари, зазначені у підпункті 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 цього Кодексу.
Правила роздрібної торгівлі нафтопродуктами, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 20 грудня 1997 року №1442 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 4 грудня 2019 року №1159, (далі Правила).
Ці Правила визначають порядок роздрібної торгівлі пальним, оливами, мастилами (далі - нафтопродукти), розфасованими нафтопродуктами, а також регламентують вимоги стосовно дотримання прав споживачів щодо належної якості нафтопродуктів, безпеки для життя та здоров`я споживачів і рівня торговельного обслуговування.
Ці Правила поширюються на суб`єктів господарювання незалежно від форм власності, які зареєстровані в установленому порядку (пункт 1 Правил).
У цих Правилах: термін пальне вживається у значенні, наведеному в Податковому кодексі України ( 2755-17 ); термін роздрібна торгівля пальним вживається у значенні, наведеному в Законі України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального ( 481/95-ВР ); термін автозаправна станція вживається у значенні, наведеному в ДБН Б.2.2-12:2019 Планування і забудова територій; терміни автомобільна газозаправна станція (далі - автогазозаправна станція), автомобільний газозаправний пункт (далі - автогазозаправний пункт) вживаються у значенні, наведеному в ДБН В.2.5-20:2018 Газопостачання (пункт 2 Правил).
Згідно з пунктом 3 Правил роздрібна торгівля нафтопродуктами здійснюється за наявності у суб`єкта господарювання відповідних документів дозвільного характеру та ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним.
Торгівля нафтопродуктами, призначеними для відпуску споживачам, здійснюється через мережу автозаправних станцій, автогазозаправних станцій та автогазозаправних пунктів.
Забороняється торгівля нафтопродуктами на автозаправних станціях, автогазозаправних станціях, в автогазозаправних пунктах безпосередньо з автоцистерн.
Торгівля нафтопродуктами (крім бензину, дизельного палива, скрапленого вуглеводневого газу) у дрібній розфасовці може здійснюватися через об`єкти роздрібної торгівлі (далі - пункти продажу нафтопродуктів).
Згідно з пунктами 3.1, 3.2 Державних будівельних норм Б.2.2-12:2019 Планування і забудова територій: автозаправний комплекс це автозаправна станція з об`єктами (будинками, спорудами, приміщеннями) обслуговування водіїв, пасажирів (роздрібна торгівля продуктами харчування), автотранспорту (технічного обслуговування, миття автомобілів, роздрібна торгівля запасними частинами, мастильними речовинами) автозаправна станція це комплекс будинків, споруд, технологічного обладнання, призначений для приймання, зберігання моторного палива та заправляння ним автотранспорту (мототранспорту).
Згідно з пунктами 3.1, 3.2 Державних будівельних норм В.2.5-20:2018 Газопостачання: автомобільна газозаправна станція СВГ (АГЗС) це комплекс, призначений для заправки газобалонних автомобілів СВГ, до складу якого входять споруди та обладнання допоміжного призначення (будинки та приміщення для сервісного обслуговування автомобілів, водіїв та пасажирів та інші допоміжні будинки); автомобільний газозаправний пункт СВГ (АГЗП) це комплекс, призначений для заправки газобалонних автомобілів СВГ, в складі якого не передбачаються будинки та приміщення для обслуговування автомобілів, водіїв та пасажирів та інші допоміжні будинки.
Системний аналіз вищенаведених нормативно-правових актів дозволяє суду зробити висновок про те, що роздрібна торгівля пальним (нафтопродуктами) на території України здійснюється за наявності у суб`єкта господарювання відповідних документів дозвільного характеру та ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним через мережу автозаправних станцій, автогазозаправних станцій та автогазозаправних пунктів.
Позивач зазначає, що для здійснення роздрібної торгівлі пальним ним планується використовувати модуль заправки автомобілів моторним паливом МЗАМП Шельф 30/2/3/200-3, об`ємом 29,9 куб. м, та модуль для заправки автомобілів зрідженим газом МЗАСГ Шельф 1-10Н 1/1/100-1 LPG об`ємом 9,96 куб. м.
Посилаючись на положення статті 15 Закону №481, а саме інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, позивач стверджує, що ним були подані всі необхідні документи для отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним.
Зі змісту оскаржуваного рішення вбачається, що підставою для відмови у видачі запитуваної ліцензії у зв`язку із ненаданням акту вводу в експлуатацію об`єкта або акту готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікату про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інших документів, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального.
Щодо висновків відповідача про не надання позивачем актів вводу в експлуатацію об`єкта або актів готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікатів про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інших документів, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для роздрібної торгівлі пальним (з урахуванням вимог ч. 3 ст. 18 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального»), колегія суддів звертає увагу на наступне.
Визначення поняття «автозаправна станція» (скорочено - АЗС) наводиться у п. 3.2. ДБН Б.2.2.-12:2019 «Планування і забудова територій», згідно з яким це комплекс будинків, споруд, технологічного обладнання, призначений для приймання, зберігання моторного палива та заправлення ним автотранспорту (мототранспорту).
При цьому, у цьому ж ДБН наявна таблиця 10.9 під назвою «Класифікація АЗС за їх категорією», де чітко визначено 4 типи АЗС за їх технологічним рішенням, а саме залежно від розміщення резервуара відносно ПРК, визначення яких наведено в розділі З «Терміни і визначення»: традиційна АЗС - АЗС з підземним розташуванням резервуарів зберігання палива, технологічне обладнання якої призначене для заправлення автотранспорту тільки рідким моторним паливом (бензином, дизельним паливом); характеризується розосередженим розташуванням резервуарів і паливно-роздавальних колонок (ПРК) (п. 3.65); блочна АЗС - АЗС з підземним розташуванням резервуарів зберігання палива, технологічне обладнання якої призначене для заправлення автотранспорту тільки рідким моторним паливом (бензином, дизельним паливом); характеризується розміщенням ПРК над резервуаром та виконана як цілісний заводський виріб (п. 3.9); модульна АЗС - АЗС з наземним розташуванням резервуарів для зберігання палива, технологічне обладнання якої призначене для заправлення автотранспорту тільки рідким моторним паливом (бензином, дизельним паливом); характеризується розосередженим розташуванням ГІРК та резервуара зберігання палива (п. 3.40); - контейнерна АЗС - установка для відпуску нафтопродуктів, яка складається з резервуара і ПРК, зблокованих в єдиному контейнері (п. 3.34).
Також, цей розділ закріплює визначення і інших термінів, які пов`язані з обігом пального: багатопаливна АЗС - АЗС, технологічне обладнання якої призначено для заправлення автотранспорту моторним паливом двох або трьох видів, серед яких дозволяється рідке моторне паливо (бензин / дизельне паливо) (п. 3.6); - паливозаправний пункт - АЗС, яка розташована на території підприємства і призначена для заправлення автотранспорту, який належить підприємству (п. 3.42): пересувна АЗС - комплексна установка технологічного обладнання, змонтованого на автомобільному шасі або причепі, для транспортування та відпуску нафтопродуктів (п. 3.44).
За твердженням представника позивача, а також з доданих до заяв щодо ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним матеріалів вбачається, що роздрібний продаж пального за вказаними адресами відбуватиметься за допомогою; для заправки моторним пальним - Модуль заправки автомобілів моторним паливом МЗАМП «Шельф 30/2/3/200-3», об`ємом 29,9м3; для заправки скрапленим (зрідженим) газом - Модуль для заправки автомобілів зрідженим газом МЗАСГ«Шельф 1-10Н1/1/100-1 ЬРС» об`ємом 9,96м3.
У наданому представником позивача висновку експертного дослідження від 025.11.2021 вказано про те, що Технічний звіт про проведення технічного обстеження та встановлення технічного стану конструкцій МЗАМП та МЗАСГ. видавник - ПП «БТІ ТА ПРАВО» (додаток №9): Технічна документація на обладнання (Інструкція з експлуатації МЗАМП НІ 1.00.00.00 1Е 2018 р., Паспорт посудини, що працює під тиском не вище 0,04 МІІа (0.4 кгс/см2), без тиску (під налив), зав. № 2387, Паспорт МЗАСГ.00.00.ПР Модуль для заправки автомобілів зрідженим газом «ШЕЛЬФ ... ЬРС» 2013 р. (додатки №18-20)).
В перерахованих документах зазначено, поміж іншим, що обладнання модулів для заправки автомобілів за своїми технічними характеристиками є технологічним обладнанням і розміщуються на платформі - тобто у них відсутній фундамент. Отже, не є об`єктом нерухомості, оскільки нерухомим майном (нерухомістю) є земельна ділянка без поліпшень або земельна ділянка з поліпшеннями, які з нею нерозривно пов`язані, будівлі, споруди, їх частини, а також інше майно, що згідно із законодавством належить до нерухомого майна
Модулі для заправки автомобілів, які планує використовувати в своїй діяльності позивач, є заводськими виробами, тобто матеріальним об`єктом (рухомим майном), не потребують здійснення будівельно- монтажних робіт для їх встановлення та встановлені без улаштування фундаменту, можуть бути вільно переміщені без втрати свого функціонального призначення, не пов`язані із земельною ділянкою фундаментом, після закінчення робіт по їх установці та монтажу (зборці) не підлягають прийняттю в експлуатацію в розумінні Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», а тому не можуть бути об`єктами нерухомого майна.
Модулі для заправки автомобілів, які планує використовувати позивач, не відносяться до будівель чи споруд чи інших об`єктів завершеного будівництва в зв`язку з тим, що будь-яких будівельних робіт щодо їх створення не здійснювалось.
Розміщення модульних заправників автомобілів моторним паливом та зрідженим газом, установка та монтаж (зборка) яких проводилась без здійснення будівельних робіт, не потребують документів, що дають право на їх виконання, а такі модульні заправники автомобілів моторним паливом та зрідженим газом, після закінчення робіт по їх установці та монтажу (зборці) не підлягають прийняттю в експлуатацію в розумінні Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17 лютого 2011 року №3038-VI.
Колегія суддів звертає увагу, що приписи наведеного абзацу ч. 37 ст. 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» не містять виключного переліку документів, необхідних для отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним. Разом з тим, відповідач, у межах спірних правовідносин, обмежився лише запереченням щодо можливого застосування актів приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів, як належних документів, без врахування інших наданих позивачем документів, а також не вказавши який саме документ підлягає поданню, з урахуванням особливостей спірних правовідносин.
Позивачем було надано до суду заяву на одержання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним з копіями доданого пакету документів, з яким позивач звернувся до Головного управління ДПС у Донецькій області.
З досліджених копій встановлено, що всі вони мають відмітку "згідно з оригіналом" або "відповідає оригіналу", проставлено підпис уповноваженої особи та скріплено відбитком печатки товариства.
Згідно з вимогами Закону №481 для отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним разом із заявою полаються завірені заявником копії визначені цим Законом документів.
Надаючи оцінку оскаржуваному розпорядженню, колегія суддів звертає увагу на правову позицію Європейського суду з прав людини щодо відповідальності держави щодо виконання власних повноважень.
Зокрема, у п. п. 70, 71 рішення Європейського суду з прав людини у справі RYSOVSKYY v. UKRAINE (Рисовський проти України) заява №29979/04 проаналізовано поняття «належне урядування».
Аналізуючи відповідність цього мотивування Конвенції, Суд підкреслює особливу важливість принципу «належного урядування». Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб (див. рішення у справах «Беєлер проти Італії» [ВП] (Beyeler v. Italy [GC]), заява № 33202/96, п. 120, ECHR 2000-I, «Онер`їлдіз проти Туреччини» [ВП] (Oneryildiz v. Turkey [GC]), заява № 48939/99, п. 128, ECHR 2004-XII, «Megadat.com S.r.l. проти Молдови» (Megadat.com S.r.l. v. Moldova), заява № 21151/04, п. 72, від 8 квітня 2008 року, і «Москаль проти Польщі» (Moskal v. Poland), заява № 10373/05, п. 51, від 15 вересня 2009 року). Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок (див., наприклад, рішення у справах «Лелас проти Хорватії» (Lelas v. Croatia), заява № 55555/08, п. 74, від 20 травня 2010 року, і «Тошкуце та інші проти Румунії» (Toscuta and Others v. Romania), заява № 36900/03, п. 37, від 25 листопада 2008 року) і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси (див. зазначені вище рішення у справах «Онер`їлдіз проти Туреччини» (Oneryildiz v. Turkey), п. 128, та «Беєлер проти Італії» (Beyeler v. Italy), п. 119).
Крім того, згідно з ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що рішення Головного управління ДПС у Донецькій області № 33117/6/05-99-09-02-15 від 09.12.2021 про відмову у видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, не відповідає критеріям, визначеним частиною 2статті 2 КАС України, а тому суд визнає його протиправним та скасовує.
Вищезазначений висновок узгоджується з правовою позицією Верховного Суду викладеною у постанові від 22.07.2021 у справі № 640/19955/19.
Згідно з ч. 2 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно з ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Відповідач по справі, як суб`єкт владних повноважень, не виконав покладений на нього обов`язок щодо доказування правомірності вчинених ним дій та прийняття оскаржуваного рішення.
Натомість, позивачем надано достатньо доказів в підтвердження обставин, якими обґрунтовує позовні вимоги.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Як вбачається з наявного у матеріалах справи платіжних доручень, позивачем під час звернення з даним позовом до суду і подачу апеляційної скарги, сплачено судовий збір у розмірі 6 202 грн 50 коп.
Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції при постановленні оскаржуваного рішення допустив порушення норм матеріального і процесуального права, у зв`язку з чим апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення місцевого суду скасуванню.
Відповідно до положень ч.1 ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового судового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального та процесуального права.
Витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані зі сплатою судового збору, за діючим процесуальним законодавством відшкодуванню не підлягають.
Керуючись статтями 250, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, -
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ТРІУМФ на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 29 грудня 2022 р. у справі № 200/1034/22 задовольнити.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 29 грудня 2022 р. у справі № 200/1034/22 скасувати.
Прийняти нове рішення про задоволення позову.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Донецькій області № 33117/6/05-99-09-02-15 від 09.12.2021 про відмову у видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним.
Зобов`язати Головне управління ДПС у Донецькій області видати Товариству з обмеженою відповідальністю ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ТРІУМФ ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним, з датою початку її дії 13.12.2021.
Стягнути, за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Донецькій області (код ЄДРПОУ ВП 44070187; зареєстроване місцезнаходження: 87515, Донецька обл., м. Маріуполь, вул. Італійська, буд. 59) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ТРІУМФ (код ЄДРПОУ: 43420064, місцезнаходження: 85500, Донецька обл., Великоновосілківський р-н, селище міського типу Велика Новосілка, вул. Шевченко Тараса, буд. 57) витрати зі сплати судового збору в розмірі 6 202 (шість тисяч двісті дві ) грн 50 коп.
Повне судове рішення складено 11 травня 2023 року.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддяА.А. Блохін
Судді І.В. Геращенко
І.В. Сіваченко
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.05.2023 |
Оприлюднено | 15.05.2023 |
Номер документу | 110824144 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні