Рішення
від 03.05.2023 по справі 320/153/23
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

03 травня 2023 року №320/153/23

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Щавінського В.Р., при секретарі судового засідання Ставничому Н.В., за участю: представника позивача - Новікова Я.А., представника відповідача - Сливки А.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ВАШ ПЕРЕВІЗНИК" до Головного управління Державної податкової служби у Київській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и в:

Товариство з обмеженою відповідальністю «ВАШ ПЕРЕВІЗНИК» звернулось до суду з позовом до Головного управління Державної податкової служби у Київській області з вимогами:

- визнати протиправними та скасувати дії ГУ ДПС у Київській області щодо винесення:

розпорядження від 14.12.2022 №721-Р про анулювання ліцензії заявника «Оптова торгівля пальним, за відсутності місць оптової торгівлі», реєстраційний номер 990614201901259, термін дії з 08.07.2019 до 08.07.2024 у зв`язку із порушенням термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання ліцензії;

розпорядження від 14.12.2022 №719-Р про анулювання ліцензії заявника «Роздрібна торгівля пальним», реєстраційний номер 10070314202200015, термін дії з 07.10.2022 до 07.10.2027 у зв`язку із порушенням термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання ліцензії;

- зобов`язати ГУ ДПС у Київській області видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію щодо анулювання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним: реєстраційний номер 990614201901259, термін дії з 08.07.2019 до 08.07.2024, реєстраційний номер 10070314202200015, термін дії з 07.10.2022 до 07.10.2027, виданих ТОВ «ВАШ ПЕРЕВІЗНИК»;

- зобов`язати ГУ ДПС у Київській області видати позивачу:

ліцензію «Оптова торгівля пальним, за відсутності місць оптової торгівлі», оформлену на новому бланку з урахуванням змін (зміна юридичної адреси);

ліцензію «Роздрібна торгівля пальним», оформлену на новому бланку з урахуванням змін (зміна юридичної адреси).

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 12.01.2023 відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі з проведення судового засідання.

На адресу суду 19.01.2023 від Головного управління Державної податкової служби у Київській області надійшли клопотання про скасування заходів забезпечення позову у справі №ЗПП/320/27/22.

Ухвалами Київського окружного адміністративного суду від 20.01.2023 клопотання Головного управління Державної податкової служби у Київській області про скасування заходів забезпечення позову у справі №ЗПП/320/27/22 повернуті заявнику без розгляду.

На адресу суду 06.03.2023 від Головного управління Державної податкової служби у Київській області надійшли клопотання про скасування заходів забезпечення позову у справі №ЗПП/320/27/22.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 07.03.2023 призначено судове засідання для розгляду клопотання про скасування заходів забезпечення позову у справі №ЗПП/320/27/22.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 23.03.2023у задоволенні клопотання Головного управління Державної податкової служби у Київській області про скасування заходів забезпечення позову у справі №ЗПП/320/27/22 відмовлено.

На адресу суду 16.03.2023 від позивача надійшла заява про збільшення позовних вимог, в якій просить суд прийняти до розгляду дану заяву та позовні вимоги в такій редакції:

- визнати протиправними дії та скасувати рішення ГУ ДПС у Житомирській області щодо винесення:

розпорядження, внутрішній номер 117579 від 13.03.2023 №51-р про анулювання ліцензії з роздрібної торгівлі пальним, реєстраційний номер 06040314202200010, термін дії з 25.11.2022 по 25.11.2027;

розпорядження, внутрішній номер 117583 від 13.03.2023 №51-р про анулювання ліцензії з оптової торгівлі пальним, за наявності місць оптової торгівлі, реєстраційний номер 990514202200055, термін дії з 25.11.2022 по 25.11.2027.

- зобов`язати ГУ ДПС у Житомирській області видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію щодо анулювання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним, реєстраційний номер 06040314202200010, термін дії з 25.11.2022 по 25.11.2027 та на право оптової торгівлі пальним, за наявності місць оптової торгівлі, реєстраційний номер 990514202200055, термін дії з 25.11.2022 по 25.11.2027 виданих ТОВ «ВАШ ПЕРЕВІЗНИК».

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 20.03.2022 прийнято до розгляду заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «ВАШ ПЕРЕВІЗНИК» про збільшення позовних вимог у справі №320/153/23 та залучено до участі у справі в якості співвідповідача Головне управління Державної податкової служби у Житомирській області.

Позивачем разом із заявою про збільшення позовних вимог подано до суду заяву про забезпечення позову.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 20.03.2023 зупинено дію розпорядження Головного управління Державної податкової служби у Житомирській області про анулювання ліцензії ТОВ «ВАШ ПЕРЕВІЗНИК» з роздрібної торгівлі пальним, - реєстраційний номер 06040314202200010, термін дії з 25.11.2022 по 25.11.2027 (внутрішній номер 117579 від 13.03.2023 №51-р); та зупинено дію розпорядження Головного управління Державної податкової служби у Житомирській про анулювання ліцензії Товариства з обмеженою відповідальністю «ВАШ ПЕРЕВІЗНИК» з оптової торгівлі пальним, за наявності місць оптової торгівлі, реєстраційний номер 990514202200055, термін дії з 25.11.2022 по 25.11.2027 (внутрішній номер 117583 від 13.03.2023 №51-р).

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 20.03.2023 роз`єднано у самостійні провадження позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «ВАШ ПЕРЕВІЗНИК» до Головного управління Державної податкової служби у Київській області, Головного управління Державної податкової служби у Житомирській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії.

На адресу суду 30.03.2023 надійшло клопотання Відповідача про залишення позовної заяви без руху в порядку частини тринадцятої статті 171 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у зв`язку з несплатою в повній мірі судового збору.

Протокольною Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 30.03.2023 позовну заяву залишено без руху.

З метою усунення недоліків до суду від позивача надійшли заява про усунення недоліків позовної заяви з доказами сплати судового збору в повному розмірі, що підтверджується платіжною інструкцією.

В обґрунтування своїх вимог позивач вказує, що відповідачем неправомірно прийнято розпорядження від 14.12.2022 №721-Р про анулювання ліцензії заявника «Оптова торгівля пальним, за відсутності місць оптової торгівлі», реєстраційний номер 990614201901259, термін дії з 08.07.2019 до 08.07.2024 у зв`язку із порушенням термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання ліцензії; та розпорядження від 14.12.2022 №719-Р про анулювання ліцензії заявника «Роздрібна торгівля пальним», реєстраційний номер 10070314202200015, термін дії з 07.10.2022 до 07.10.2027 у зв`язку із порушенням термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання ліцензії, а також не видано ліцензії «Оптова торгівля пальним, за відсутності місць оптової торгівлі»,«Роздрібна торгівля пальним», які оформлені на новому бланку з урахуванням змін (зміна юридичної адреси).

Позивач зазначив, що 18.10.2022 передав до ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ЮРИДИЧНА КОМПАНІЯ» МБЛ» документи для зміни юридичної адреси на нову: Україна, 08141, Київська обл., Бучанський р-н, село Святопетрівське, вул.Хмельницького Богдана, будинок 7, приміщення № 25, на підставі укладеного договору надання юридичних послуг №18/10/22 від 18.10.2022 .

30.11.2022 ТОВ «ЮРИДИЧНА КОМПАНІЯ» МБЛ» передало документи по зміні юридичної адреси позивача з супровідним листом, в якому послалось на затримку з проведенні реєстраційних дій та передачі документів позивачу в наслідок постійних обстрілів по території м. Києва, Київської області, та досить частого відключення електроенергії.

Таким чином, про дату зміни юридичної адреси, товариство дізналося лише 30.11.2022 в момент підписання акта наданих послуг та отримання від виконавця послуг Витягу з Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань про зміну юридичної адреси позивача.

У зв`язку з тим 01.12.2022 ТОВ «ВАШ ПЕРЕВІЗНИК» подало до Головного управління ДПС у Київській області заяву №02/12 про зміну відомостей в ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, реєстраційний номер 10070.314202200015 від 07.10.2022 у зв`язку із зміною юридичної адреси на нову: Україна, 08141, Київська обл.,

Бучанський р-н, село Святопетрівське, вул.Хмельницького Богдана, будинок 7. приміщення № 25 та заяву №04/12про зміну відомостей в ліцензії на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі, реєстраційний номер 990614201901259 від 08.07.2019 у зв`язку із зміною юридичної адреси на нову: Україна, 08141, Київська обл., Бучанський р-н, село Святопетрівське, вул. Хмельницького Богдана, будинок 7, приміщення №25. Проте вищезазначені заяви були зареєстровані в контролюючому органі лише 08.12.2022 вх. №33012/АП та №33008/АП відповідно.

Позивач зазначає, що дії ТОВ «ВАШ ПЕРЕВІЗНИК» свідчить про добросовісний характер поведінки та відсутність вини, яка є складовою правопорушення. Затримка відбулася з об`єктивних обставин, незалежних від волі позивача, а саме: військової агресії, постійних ракетних обстрілів, відключень електроенергії.

Позивач у позовній заяві акцентував увагу, що заяви №№02/12, 04/12 фактично були передані працівника контролюючого органу 02.12.2022, проте зареєстровані лише 08.12.2022, але відповідь на зазначені вище заяви була направлена лише 15.12.2022 засобами поштового зв`язку, всупереч приписам частини п`ятдесят тристатті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі - Закон України № 481/95-ВР), де визначено, що контролюючий орган протягом 3 робочих днів надає відповідь стосовно заяв про зміну відомостей у ліцензіях. Таким чином, контролюючим органом порушено процедуру розгляду вищезазначених заяв.

Позивач зазначив, що зміни, які відбулися, стосувались юридичної адреси ТОВ «ВАШ ПЕРЕВІЗНИК». При цьому, орендована автозаправна станція, яка знаходиться на ділянці кадастровий номер 3221455300:01:005:0103 з цільовим призначенням 12.11 Дорожній сервіс за адресою: Київська область, Васильківський р-н, смт.Глеваха, вул.Окружна, 55-Г, так і залишалась за вказаною адресою з усім обладнанням та обслуговуючим персоналом. Тобто, фактичне місце здійснення господарської діяльності не змінилося, змінилася лише юридична адреса товариства.

Ще однією підставою, зазначає, що ТОВ «ВАШ ПЕРЕВІЗНИК» не отримано Акт про встановлення факту порушення строків звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей зазначених у виданій суб`єкту господарювання ліцензії, як це передбачено

статті 3 ЗаконуУкраїни № 481/95-ВР.

Відповідач позов не визнав, подав до суду відзив на позовну заяву, в якому просив суд відмовити у задоволенні позову з тих підстав, що Головне управління ДПС у Київській області отримано заяви ТОВ «ВАШ ПЕРЕВІЗНИК» від 01.12.2022 №№ 02/12, 03/12, 04/12 (вх. від 08.12.2022 №№33012/АП, 33008/АП) про внесення змін до ліцензії на право оптової торгівлі пальним за відсутності місць оптової торгівлі пальним від 08.07.2019 №990614201901259, на право роздрібної торгівлі пальним від 07.12.2022 №10070314202200015, проте відповідно до повідомлення про взяття на облік/зняття з обліку платника податків за формою №11-ОПП від 19.10.2022 № 10721020000024744 ТОВ «ВАШ ПЕРЕВІЗНИК» перейшло на облік з Головного управління ДПС у м. Києві до Києво-Святошинської ДПІ Головного управління ДПС у Київській області та змінено місцезнаходження: Київська область, Бучанськийр-н, с. Святопетрівське, вул. Хмельницького Богдана, буд. 7, кв. (офіс) приміщення № 25. Головне управління ДПС у Київській області звертає увагу, що ТОВ «ВАШ ПЕРЕВІЗНИК» у своїх заявах підтверджує пропущення строку на звернення до контролюючого органу.

Тобто позиція контролюючого органу базується на тому, що Позивачем подано заяву із порушенням термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання ліцензії.

Виходячи з вищевикладеного, представник податкового органу просив відмовити у задоволенні позовних вимог, оскільки при здійсненні владно управлінських функцій відповідач діяв на підставі та у межах передбачених чинним законодавством.

Позивач не погоджуючись з аргументами наведеними відповідачем у відзиві на позовну заяву, подав до суду відповідь на відзив, де зазначив, що відповідачем пропущеного строк надання відповіді на заяви товариства про отримання ліценції «Оптова торгівля пальним, за відсутності місць оптової торгівлі» та «Роздрібна торгівля пальним», які визначені статтею 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального»; у діяннях позивача відсутній склад правопорушення у зв`язку з тим, що до позивача, який у період воєнного стану, не вчинив протиправного діяння, діяв за відсутності вини, під впливом об`єктивних обставин; та зазначив, що однією з причин відмови у видачі ліцензії, стало відсутність товариства за юридичною адресою, проте як вбачається з листа від 30.12.2022 №5994/АП/10-36-09-04-15, контролюючий орган здійснив виїзд за адресою: Київська область, Бучанський р-н,с. Святопетрівське, вул. Хмельницького Богдана, 6, кв.(офіс) приміщення 25, проте відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, позивача зареєстровано за адресою: Київська область, Бучанський р-н, с. Святопетрівське, вул. Хмельницького Богдана, 7, кв.(офіс) приміщення 25. Тобто контролюючий орган здійснив виїзд за адресою, яка не має жодного відношення до господарської діяльності позивача.

Також позивач, просив суд врахувати, що Головним управлінням ДПС у м. Києві за аналогічним обставин була видана ліцензія на право зберігання пального реєстраційний номер 26570414202000255.

28.03.2023 через підсистему «Електронний суд» від представника позивача надійшли пояснення у яких зазначено, що заяви №№ 02/12, 04/12, 01/12, 03/12 були разом з пакетами документів подані до Головного управління ДПС у Київській області 02.12.2022, проте зареєстровані контролюючим органом лише 08.12.2022; зміна юридичної адреси, ніяким чином не вплинула на місце здійснення господарської діяльності, оскільки фактичним місцем здійснення господарської діяльності є: АДРЕСА_1 (місцезнаходження автозаправної станції, обладнання та персоналу).

Допитаний судом у якості свідка ОСОБА_1 повідомив суду, що він є директором ТОВ «Ваш перевізник».

Пояснив, що податковий орган шляхом різноманітних зловживань перешкоджає його підприємницькій діяльності, у зв`язку з чим ним подані заяви про злочини до правоохоронних органів.

Зазначив, що вперше за 12 років ТОВ «Ваш перевізник» вирішило змінити адресу місцезнаходження у зв`язку з недобросовісністю орендодавця який здавав їм територію. В той час були часті повітряні тривоги, масовані ракетні обстріли, але підприємство в повному обсязі сплачувало податки заради обороноздатності країни, вчасно реєструвало податкові накладні.

Повідомив, що підприємство дійсно затримало подачу документів щодо перереєстрації місця знаходження через недобросовісність юридичної компанії яка займалась переоформленням документів.

1 грудня 2022 року головний бухгалтер підприємства спробував передати документи для отримання нової ліцензії у зв`язку зі зміною місця знаходження у електронному вигляді, але це не вдалось. Тому наступного дня подали їх безпосередньо у паперовому вигляді. 5 грудня 2022 року податківці повідомили, що потрібно довести ще оригінали попередніх ліцензій, що він і зробив. Однак податківці не могли пояснити, який орган має видавати нові ліцензії обласний чи міський. Тому ми забрали документи з обласної податкової та передали їх до податкової міста Києва, яка 8 грудня 2022 року видала нам одну ліцензію.

14 грудня 2022 року підприємство знову подало документи на отримання ліцензії щодо оптової торгівлі через електронну пошту. Однак, їм відмовили у зв`язку з тим, що підприємство не знаходиться за юридичною адресою. Хоча перевіряючі приходили безпосередньо у офіс підприємства і спілкувались з ним. Після цього податкова перестала також реєструвати акцизні накладні підприємства.

Пояснив, що ТОВ «Ваш перевізник» постійно допомагає Збройним силам України, зокрема передало для потреб армії 12 автомобілів та 500 тисяч гривен.

2 грудня 2022 ним разом з головним бухгалтером безпосередньо подавались документи для отримання нових ліцензій на торгівлю та зберігання нафтопродуктів. Документи передавались безпосередньо «з рук в руки» працівнику податкового органу.

Через три дні їм зателефонували і попросили здати «старі ліцензії», бо це необхідно щоб отримати «нові ліцензії». Однак, через 12 днів у електронному кабінеті отримали повідомлення про позбавлення підприємства ліцензій.

Наголошує, що податківці затримку розгляду питання щодо видачи «нових ліцензій» мотивували ракетними обстрілами та частими відключеннями електроенергії.

Йому не відомо коли державним реєстратором була здійснена перереєстрація юридичної адреси ТОВ «Ваш перевізник», оскільки реєстри в той час не працювали. Лише в листопаді 2022 року він отримав документи щодо перереєстрації місцезнаходження підприємства. Після цього, вклавшись у 30 денний строк, вони подали документи щодо отримання нових ліцензій.

Свідок ОСОБА_2 повідомила, що вона працює головним бухгалтером у ТОВ «Ваш перевізник».

На початку листопада 2022 року вона отримала від юридичної фірми документи про зміну юридичної адреси підприємтсва.

Не зважаючи на ракетні обстріли та постійні відключення електроенергії вони вклалися у 30 денний строк на подачу документів на отримання нових ліцензій на торгівлю та зберігання нафтопродуктів.

Вона, разом директором, 2 грудня 2022 року поїхала до обласної податкової щоб безпосередньо там передати документи працівникам податкової.

Пояснює, що податківці довго вирішували хто має видавати нові ліцензії обласна чи міська податкова. 5 грудня 2022 року їм зателефонували з податкової та попросили привести оригінали старих ліцензій, бо без цього не можна отримати нові ліцензії. Також повідомили, що документи на отримання ліцензії на зберігання нафтопродуктів слід подавати до податкової у місті Києві. 8 грудня 2022 року ГУ ДПС у місті Києві видало підприємству ліцензію на зберігання нафтопродуктів.

14 грудня 2022 у 17.43 через електронний кабінет від ГУ ДПС у Київській області отримано відповідь в який нас повідомили про відмову у видачі підприємству ліцензій на роздрібну та оптову торгівлю нафтопродуктами.

15 грудня 2022 року підприємство знову подало заяву на отримання ліцензії на оптову торгівлю нафтопродуктами, а також підприємство заплатило кошти за отримання такої ліцензії. Однак обласна податкова відмовила у видачі такої ліцензії у зв`язку тим, що підприємство не знаходиться за юридичною адресою.

Представник позивача у судових засідання позовні вимоги підтримав, просив суд задовольнити даний позов у повному обсязі.

Представник відповідача проти позову заперечував, просив суд відмовити у задоволенні даного позову.

Дослідивши наявні у матеріалах справи докази та з`ясувавши обставини справи, заслухавши пояснення представників сторін, пояснення свідків, суд вважає, що адміністративний позов підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Товариство з обмеженою відповідальністю «ВАШ ПЕРЕВІЗНИК» здійснює господарську діяльність з оптової та роздрібної продажі пального (дизельне паливо) на підставі отриманої у податкового органу ліцензії «Оптова торгівля пальним за відсутності місць оптової торгівлі», реєстраційний номер 990614201901259, термін дії з 08.07.2019 до 08.07.2024, та отриманої ліцензії «Роздрібна торгівля пальним», реєстраційний номер 10070314202200015, термін дії з 07.10.2022 до 07.10.2027.

Головним управлінням ДПС у Київській області на підставі статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв,тютюнових виробів, рідин,що використовуються в електронних сигаретах, та пального» прийнято:

- розпорядження від 14.12.2022 №721-Р про анулювання ліцензії ТОВ «ВАШ ПЕРЕВІЗНИК» «Оптова торгівля пальним, за відсутності місць оптової торгівлі», реєстраційний номер 990614201901259, термін дії з 08.07.2019 до 08.07.2024 у зв`язку із порушенням термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання ліцензії;

- розпорядження від 14.12.2022 №719-Р про анулювання ліцензії ТОВ «ВАШ ПЕРЕВІЗНИК» «Роздрібна торгівля пальним», реєстраційний номер 10070314202200015, термін дії з 07.10.2022 до 07.10.2027 у зв`язку із порушенням термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання ліцензії.

Листом «Про результати розгляду документів» від 14.12.2022 № 5665/АП/10-36-09-04-15 відмовлено у внесені змін до ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, реєстраційний номер 10070314202200015 від 07.10.2022 у зв`язку із зміною юридичної адреси на нову: Україна, 08141, Київська обл., Бучанський р-н, село Святопетрівське, вул. Хмельницького Богдана, будинок 7 приміщення № 25 та ліцензії на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі, реєстраційний номер 990614201901259 від 08.07.2019 у зв`язку із зміною юридичної адреси на нову: Україна, 08141, Київська обл., Бучанський р-н, село Святопетрівське, вул. Хмельницького Богдана, будинок 7, приміщення №25 та видачі відповідних ліцензій на новому бланку з урахуванням змін на підставі поданих заяв від 01.12.2022. Підставою відмови, відповідно до листа став абзац дев`ятий частини п`ятдесят другої статті 15 Закону України № 481/95-ВР «отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами».

Листом від 30.12.2022 №5994/АП/10-36-09-04-15 «Про результат розгляду заяви», відповідачем відмовлено ТОВ «ВАШ ПЕРЕВІЗНИК» у видачі ліцензії на право Оптова торгівля пальним, за відсутності місць оптової торгівлі на підставі заяви від 14.12.2022.

Статтею 19 Конституції України визначено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

За приписами частини 1 статті 2 КАС Українизавданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень

Згідно з частиною 2 цієї ж статті у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного статті

Отже, під час розгляду спорів щодо оскарження рішень (дій) суб`єктів владних повноважень, суд зобов`язаний незалежно від підстав, наведених у позові, перевіряти оскаржувані рішення (дії) на їх відповідність усім зазначеним вище критеріям.

Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального на території України регулює Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.1995 № 481/95-ВР (далі - Закон України № 481/95-ВР).

Статтею 1 Закону України № 481/95-ВР встановлено, що анулювання ліцензії - позбавлення суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) права на провадження діяльності, зазначеної в ліцензії; ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ, що засвідчує право суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного ст; роздрібна торгівля пальним - діяльність із придбання або отримання та подальшого продажу або відпуску пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик з автозаправної станції/автогазозаправної станції/газонаповнювальної станції/газонаповнювального пункту та інших місць роздрібної торгівлі через паливороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки та/або реалізація скрапленого вуглеводневого газу в балонах для побутових потреб населення та інших споживачів; Єдиний державний реєстр суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним (далі - Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального) - перелік суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним у розрізі суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які здійснюють діяльність на таких місцях на підставі виданих ліцензій.

Підстави анулювання виданих суб`єкту господарювання ліцензій, зокрема на право роздрібної торгівлі пальним та на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі визначає частина п`ятдесят друга статті 15 Закону № 481/95-ВР.

Абзац тринадцятий частини п`ятдесят другої статті 15 Закону № 481/95-ВР визначає, що ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного розпорядження на підставі порушення термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) ліцензії.

Відповідно до частини п`ятдесят четвертої статті 15 Закону №481/95-ВР у разі зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) ліцензії (за винятком змін, пов`язаних з реорганізацією суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) та/або зміною типу акціонерного товариства), суб`єкт господарювання зобов`язаний у місячний термін з дня внесення таких змін звернутися до органу, який видав ліцензію, з відповідною заявою.

Аналіз наведених норм дає підстави для висновку про те, що суб`єкт господарювання, якому видано ліцензію, у разі зміни відомостей до неї зобов`язаний звернутися до органу, який видав ліцензію, з відповідною заявою у місячний термін з дня внесення таких змін.

Відповідно до матеріалів справи та наданих пояснень представником позивача та свідками, а саме: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , які були допитані в судовому засіданні 14.02.2023, суд встановив, що 01.12.2022 ТОВ «ВАШ ПЕРЕВІЗНИК» подало до Головного управління ДПС у Київській області заяву №02/12 про зміну відомостей в ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, реєстраційний номер 10070314202200015 від 07.10.2022 у зв`язку із зміною юридичної адреси на нову: Україна, 08141, Київська обл., Бучанський р-н. село Святопетрівське, вул.Хмельницького Богдана, будинок 7. приміщення № 25, також цього дня до Головного управління ДПС у Київській області було подано до заяву №04/12 про зміну відомостей в ліцензії на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі, реєстраційний номер 990614201901259 від 08.07.2019 у зв`язку із зміною юридичної адреси на нову: Україна, 08141, Київська обл., Бучанський р-н, село Святопетрівське, вул. Хмельницького Богдана, будинок 7, приміщення №25. Проте вищезазначені заяви були зареєстровані в контролюючому органі лише 08.12.2022 вх. №33012/АП та №33008/АП відповідно.

Підставою пропущення строку подання заяв про зміну відомостей в ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним та ліцензії на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі зазначено те, що товариство про зміни юридичної адреси, яка відбулася 19.10.2022, фактично дізналося 30.11.2022, оскільки відповідно до Договору надання юридичних послуг № 18/10/22 від 18.10.2022, Позивач передав до ТОВ «ЮРИДИЧНА КОМПАНІЯ» МБЛ» документи для зміни юридичної адреси на нову: Україна, 08141, Київська обл., Бучанський р-н, село Святопетрівське, вул.Хмельницького Богдана, будинок 7, приміщення № 25.

30.11.2022 ТОВ «ЮРИДИЧНА КОМПАНІЯ» МБЛ» передала документи по зміні юридичної адреси позивача з супровідним листом, в якому послалось на затримку з проведенні реєстраційних дій та передачі документів позивачу в наслідок постійних обстрілів по території м. Києва, Київської області, та досить частого відключення електроенергії.

Таким чином, про дату зміни юридичної адреси, товариство дізналося лише 30.11.2022 в момент підписання Акта наданих послуг від 30.11.2022 та отримання від виконавця послуг - Витягу з Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань про зміну юридичної адреси позивача та нової редакції статуту.

Суд вважає дані доводи обґрунтованими, оскільки позивач фактично був позбавлений можливості дізнатися про зміну юридичної адреси раніше, а дізнався лише після отримання супровідного листа від 30.11.2022 та Акта наданих послуг від 30.11.2022.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 06.03.2022 № 209 «Деякі питання державної реєстрації та функціонування єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, в умовах воєнного стану» було закрито доступ до даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Також був закритий доступ до ряду інших електронних сервісів та державних реєстрів.

Постанова Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2022 № 1422, що вступила в дію 26 грудня 2022, передбачає відновлення доступу до відомостей, що містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, ФОП та громадських формувань. З цієї дати державне підприємство «Національні інформаційні системи» поновило доступ до порталу електронних сервісів.

Отже, з відкритих джерел про зміну юридичної адреси,позивач міг дізнатися лише 26.12.2022 з дати поновлення доступу до Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, ФОП та громадських формувань.

Суд також враховує, що у зв`язку із військовою агресією російської федерації проти України пунктом 1 Указу Президента України від 24.12.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» затвердженого Законом України від 24.12.2022 № 2102-IX«Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 строком на 30 діб. Воєнний стан діє на території України на дату проголошення даного рішення.

Торгово-промислова палата (далі ТПП) листом від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1 на підставі статті 14, 14№ Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» від 02.12.1997 №671/97-ВР, Статуту ТПП України, цим засвідчує форсмажорні обставини (обставини непереборної сили): військову агресію російської федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 строком на 30 діб, відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні».

Враховуючи це, ТПП України підтверджує, що зазначені обставини з 24 лютого 2022 до їх офіційного закінчення, є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для суб`єктів господарської діяльності та/або фізичних осіб по договору, окремим податковим та/чи іншим зобов`язанням/обов`язком, виконання яких/-го настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання відповідно яких/-го стало неможливим у встановлений термін внаслідок настання таких форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).

З 10.10.2022 почалися масові ракетні обстріли енергетичної інфраструктури України, які в подальшому призвели до відключень світла по Києву та Київській області із застосуванням планових та аварійних графіків виключення електроенергії, що об`єктивно вплинуло на можливість надати послуги відповідно до договору та можливості позивача самостійно дізнатися про внесення змін щодо юридичної адреси товариства.

Також, суд звертає увагу, що за своєю природоюанулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним та ліцензії на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі є адміністративно-господарською санкцією оскільки містить ознаки

адміністративно господарської санкції, а саме: підставою їх застосування є порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності; застосовуються лише до суб`єктів господарювання; може бути застосовані уповноваженими органами державної влади; є заходами організаційно-правового характеру; спрямовані на припинення правопорушення суб`єкта господарювання та ліквідацію його наслідків; можуть бути встановлені виключно законами.

Визначення адміністративно-господарської санкції міститься в Господарському кодексі України (далі ГК), де зазначено, що адміністративно-господарські санкції - це заходи організаційно-правового або майнового характеру, спрямовані на припинення правопорушення суб`єкта господарювання та ліквідацію його наслідків (ч. 1 статті 238 ГК).

Згідно до частини першої статті 239 ГК одним із видів адміністративно-господарської санкції є анулювання ліцензії на здійснення суб`єктом господарювання окремих видів господарської діяльності.

Тобто, адміністративно-господарська санкція застосовується до суб`єкта господарювання, який вчинив правопорушення.

Обов`язковою складовою правопорушення є наявність вини. Жодного докази, щодо наявності вини (протиправної бездіяльності) позивача дана справа не містить. Суд бере до увагу, той факт, що позивач невідкладно після того як дізнався про зміну юридичної адреси, звернувся із заявами про зміну відомостей в ліцензії на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі та заявою про зміну відомостей в ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним. Отже, вказані дії позивача свідчать про добросовісний характер поведінки.

Таким чином, усі сумніви щодо наявності обставин, за яких особа може бути притягнута до відповідальності за порушення податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючий орган, трактуються на користь такої особи (пп.4.1.4. п.4.1 статті 4, п.56.21 статті 56 ПК України).

Щодо посилання відповідача у відзиві на позовну заяву на повідомлення про взяття на облік/зняття з обліку платника податків за формою №11-ОПП від 19.10.2022

№ 10721020000024744 відповідно до якої, ТОВ «ВАШ ПЕРЕВІЗНИК» перейшло на облік з Головного управління ДПС у Київській області до Києво-Святошинської ДПІ Головного управління ДПС у Київській області та змінено місцезнаходження: АДРЕСА_2 .

Відповідно до Наказу Міністерства фінансів України від 09.12.2011 № 1588 «Про затвердження Порядку обліку податків і зборів» дана довідка надсилається від одного контролюючого органу до іншого у разі зміни юридично інформації. Інформація про місцезнаходження юридичної особи формується автоматично в момент внесення змін в реєстратором. Тобто дана довідка ніяким чином не підтверджує обізнаність позивача про зміну юридичної адреси.

Також, судом враховано обставину, що Головним управлінням ДПС у м. Києві за аналогічних підстав 08.12.2022 було видано ліцензію на право зберігання пального (виключно для потреб споживання чи промислової переробки) реєстраційний номер 26570414202000255).

Отже, враховуючи сукупність встановлених обставин справи та наявних доказів, Суд доходить висновку, що позивач вжив достатніх заходів щодо дотримання законодавства щодо обігу та ліцензування пального. Доказів протилежного, матеріали справи не містять.

Щодо посилання позивача на ту обставину, що зміни стосувались лише юридичної адреси позивача,при цьому, орендована автозаправна станція, яка знаходиться на ділянці кадастровий номер 3221455300:01:005:0103 з цільовим призначенням 12.11 Дорожній сервіс за адресою: Київська область, Васильківський р-н, смт. Глеваха, вул. Окружна,

55-Г, так і залишалась за вказаною адресою з усім обладнанням та обслуговуючим персоналом.

Порядок ведення Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 19 червня 2019 № 545 (далі - Порядок № 545).

За приписами абзацу 2 пункту 1 Порядку № 545 Єдиним реєстром ліцензіатів та місць обігу пального є електронна база даних, яка містить інформацію про суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місця виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним суб`єктів господарювання, які провадять діяльність на таких місцях на підставі виданих ліцензій.

Відповідно до пунктів 2-3 Порядку № 545 він формується та ведеться ДФС та її територіальними органами в електронній формі на підставі відомостей, зазначених у документах, які подаються суб`єктами господарювання для отримання ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним відповідно до статей 3 і 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального».

До Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального вносяться такі відомості, зокрема:

- для юридичних осіб - найменування та код згідно з ЄДРПОУ;

- адреса місця виробництва, зберігання, оптової, роздрібної торгівлі пальним (область, район, населений пункт, код згідно з Класифікатором об`єктів адміністративно-територіального устрою України (КОАТУУ), вулиця, номер будинку/офісу);

- дата видачі/зупинення/анулювання та строк дії ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової, роздрібної торгівлі пальним.

Отже, чинним законодавством наголошено на обов`язковому зазначенні відомостей щодо адрес місця зберігання та роздрібної торгівлі пальним. Така інформація у позивача не піддавалась змінам, коригування щодо зміни місцезнаходження провадження діяльності не здійснювались. 19.10.2022 здійснено зміни юридичної адреси, що жодним чином не вплинуло на зміну ліцензійної діяльності ТОВ «ВАШ ПЕРЕВІЗНИК», щодо операцій з роздрібної торгівлі пальним та фактичного місця здійснення такої діяльності.

Також при прийнятті рішення суд враховує, що Головним управлінням ДПС у Київській області пропущено строк відповіді за заявою позивача про зміну відомостей в ліцензії на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць зберігання від 01.12.2022 (зареєстровано в Головному управлінні ДПС у Київській області 08.12.2022

№ 33008/АП) та заявою про зміну відомостей в ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним від 01.12.2022 (зареєстровано в Головному управлінні ДПС у Київській області 08.12.2022 № 33012/АП).

Позивачем подано заяву про зміну відомостей в ліцензії на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць зберігання від 01.12.2022 (зареєстровано Головному управлінні ДПС у Київській області 08.12.2022 № 33008/АП) та заяву про зміну відомостей в ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним від 01.12.2022 (зареєстровано в Головному управлінні ДПС у Київській області 08.12.2022 № 33012/АП) з пакетом необхідних документів

Відповідно до частини п`ятдесят тристатті 15 Закону України № 481/95-ВРзазначено, що у разі подання платником заяви щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання, орган, який видав ліцензію, на підставі заяви суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) протягом трьох робочих днів видає суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) ліцензію, оформлену на новому бланку з урахуванням змін.

Суд зазначає, що конструкція даної норми містить імперативний характер, отже у разі звернення платника із відповідною заявою щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання ліцензії, орган, який видав ліцензію, зобов`заний видати ліцензію на новому бланку з урахуванням змін.

На момент звернення ТОВ «ВАШ ПЕРЕВІЗНИК» до Головного управління ДПС у Київській області з відповідними заявами, ліцензії були діючі.

Листом «Про результати розгляду документів» від 14.12.2022 №5665/АП/10-36-09-04-15 було повідомлено, що на підставі абзацу дев`ятого частини п`ятдесят другої статті 15 Закону України № 481/95-ВР, ГУ ДПС у Київській області прийняті розпорядження про анулювання ліцензій від 14.12.2022 № 721-р на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі від 08.07.2019 №990614201901259, від 14.12.2022

№ 719-р на роздрібної торгівлі пальним від 07.10.2023 №10070314202200015, та від 14.12.2022 №720-р від 13.12.2020 №101303142020000006 ТОВ «ВАШ ПЕРЕВІЗНИК».

Відповідно до трек-номеру 0315127074446 та рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення, виплату поштового переказу даний лист було направлено 15.12.2022, проте останній день надання відповіді на заяви або надання ліцензій був 13.12.2022.

За таких обставин, враховуючи факт подання заяв з пакетом необхідних документів, протиправну бездіяльність контролюючого органу,суд приходить до висновку, що контролюючим органом безпідставно не внесено змін до ліцензії на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі реєстраційний номер 990614201901259, термін дії з 08.07.2019 до 08.07.2024 та ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним реєстраційний номер 10070314202200015, термін дії з 07.10.2022 до 07.10.2027 та не видано вищенаведені ліцензії на новому бланку з урахуванням змін.

Судом також враховано наступні обставини, як було зазначено вище у листі «Про результати розгляду документів» від 14.12.2022 №5665/АП/10-36-09-04-15 підставою анулювання ліцензій є абзац дев`ятий частини п`ятдесят другої статті 15 Закону України

№ 481/95-ВР «отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами», проте відповідно до підстав, які містяться у витязі з розпорядження від 14.12.2022 №721-Рта у витязі з розпорядження від 14.12.2022 №719-Р, де підставою анулювання зазначено абзац тринадцятий частини п`ятдесят другої статті 15 Закону України № 481/95-ВР «порушення термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) ліцензії».

Таким чином, лист «Про результати розгляду документів» від 14.12.2022

№5665/АП/10-36-09-04-15 та надані розпорядження містять різні підстави для анулювання ліцензій.

Щодо відмови Головного управлінні ДПС у Київській області у видачі ліцензії на оптову торгівлю пальним, за відсутності місць оптової торгівлі пальним на підставі заяви ТОВ «ВАШ ПЕРЕВІЗНИК» № 14/12 від 14.12.2022 про видачу ліцензії на право оптової торгівлі пальним, суд зазначає наступне.

14.12.2022 позивач звернувся із вищенаведеною заявою до Головного управління ДПС у Київській області у якій просить видати ліцензію на право оптової торгівлі пальним за відсутності місць оптової торгівлі пальним

Листом від 30.12.2022 №5994/АП/10-36-09-04-15 «Про результат розгляду заяви» відповідач повідомив, що «посадовими особами ГУ ДПС у Київській області з метою перевірки відповідності податкової адреси фактичному місцезнаходженню ТОВ «ВАШ ПЕРЕВІЗНИК», здійснено виїзд за адресою: Київська область, с. Святопетрівське, вул. Хмельницького Богдана, буд. 6, кв. (офіс) примішення №25.

При виїзді за зазначеною вище адресою встановлено відсутність ТОВ «ВАШ ПЕРЕВІЗНИК».

Враховуючи викладене вище, з метою оформлення ліцензії на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі пальним ТОВ «ВАШ ПЕРЕВІЗНИК» необхідно вірно вказати адресу місцезнаходження».

Суд звертає увагу, що відповідно до заяви ТОВ «ВАШ ПЕРЕВІЗНИК» № 14/12 від 14.12.2022 про видачу ліцензії на право оптової торгівлі пальним, Витягу з Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, доказів наявних в матеріалах справи, юридичною адресою позивача є Київська область,

с. Святопетрівське, вул. Хмельницького Богдана, буд. 7, кв. (офіс) примішення №25.

Тобто, адреса на яку було здійснено виїзд працівниками Головного управлінні ДПС у Київській області не має жодного відношення до господарської діяльності ТОВ «ВАШ ПЕРЕВІЗНИК».

Суд звертає увагу, що лист від 30.12.2022 №5994/АП/10-36-09-04-15 «Про результат розгляду заяви» не містить жодного посилання на документ, яким зафіксовано відсутність знаходження позивача за юридичною адресою, у матеріалах справи такі докази також відсутні. Даний лист жодних зауважень до наданих позивачем документів, які подані разом із заявою не містить. Отже суд доходить висновку, що єдиною підставою для відмови у наданні ліцензії на право оптової торгівлі пальним за відсутності місць оптової торгівлі пальним, стала відсутність позивача за адресою: Київська область, с. Святопетрівське, вул. Хмельницького Богдана, буд. 6, кв. (офіс) примішення №25, яка не має відношення до господарської діяльності ТОВ «ВАШ ПЕРЕВІЗНИК».

Таким чином, відповідачем протиправно та неправомірно відмовлено позивачу в отримані ліцензії на право торгівлі пальним за відсутності місць оптової торгівлі пальним на підставі заяви № 14/12 від 14.12.2022 про видачу ліцензії на право оптової торгівлі пальним.

Суд критично оцінює доводи позивача,що за порушення суб`єктом господарювання строків звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) ліцензії, уповноважений орган приймає рішення у формі розпорядження про анулювання ліцензії, що виноситься на підставі акта про встановлення факту порушення строків звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання ліцензії, а також доводу, що законом встановлено і строк для прийняття розпорядження про анулювання ліцензії - на шістнадцятий робочий день з дня, наступного за днем вручення суб`єкту господарювання акта, що є підставою для анулювання ліцензії, посилаючись на статтю 3 Закон № 481/95-ВР якою передбачено порядок видачі, анулювання ліцензій на виробництво спирту етилового, коньячного і плодового та зернового дистиляту, спирту етилового ректифікованого виноградного, спирту етилового ректифікованого плодового, дистиляту виноградного спиртового, спирту-сирцю плодового, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, і пального.

Разом з тим, в даному випадку, анулювання ліцензій на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі та ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним здійснюється відповідно до вимог частини п`ятдесят другої статті 15 Закону

№481/95-ВР «Імпорт, експорт, оптова і роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, пальним та зберігання пального».

Враховуючи зазначене, статтею 15 Закону № 481/95-ВРне передбачено складання акту про встановлення факту порушення строків звернення та направлення його платнику.

Проте, суд зазначає, що у витязі з розпорядження від 14.12.2022 №721-Р та у витязі з розпорядження від 14.12.2022 №719-Р не деталізовано на підставі, яких документів, було встановлено порушення строків звернення із заявою про внесення змін та на підставіякого документа було винесено спірні розпорядження (Акт, службовий лист, доповідна записка).

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття, проте дані вимоги контролюючим органом не були дотримані.

Повноваження органів влади, зокрема і щодо здійснення захисту законних інтересів держави, є законодавчо визначеними, суд згідно з принципом juranovitcuria («суд знає закони») під час розгляду справи має самостійно перевірити доводи сторін (аналогічну правову позицію викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 12 червня 2019 у справі № 487/10128/14-ц (провадження № 14-473цс18) та від 26 червня 2019 у справі № 587/430/16-ц (провадження № 14-104цс19)).

При цьому суд, з`ясувавши під час розгляду справи, що сторона або інший учасник судового процесу на обґрунтування своїх вимог або заперечень послався не на ті норми права, що фактично регулюють спірні правовідносини, самостійно здійснює правильну їх правову кваліфікацію та застосовує для прийняття рішення ті норми матеріального і процесуального права, предметом регулювання яких є відповідні правовідносини (аналогічну правову позицію викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 25 червня 2019 у справі № 924/1473/15 (провадження № 12-15гс19)).

Зазначення позивачем конкретної правової норми на обґрунтування позову не є визначальним під час вирішення судом питання про те, яким законом потрібно керуватися для вирішення спору (аналогічну правову позицію викладено у постанові Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду від 23 жовтня 2019 у справі № 761/6144/15-ц (провадження № 61-18064св18)).

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 04 грудня 2019 у справі

917/1739/17 наголосила, що саме на суд покладено обов`язок надати правову кваліфікацію відносинам сторін, виходячи із фактів, установлених під час розгляду справи, та визначити, яку правову норму необхідно застосувати для вирішення спору. Самостійне застосування судом для прийняття рішення саме тих норм матеріального права, предметом регулювання яких є відповідні правовідносини, не призводить до зміни предмета позову та/або обраного позивачем способу захисту.

Порядок ведення Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 19 червня 2019 № 545

Абзацом другим пункту 1 Порядку № 545 визначено, що Єдиним реєстром ліцензіатів та місць обігу пального є електронна база даних, яка містить інформацію про суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місця виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним у розрізі суб`єктів господарювання, які провадять діяльність на таких місцях на підставі виданих ліцензій.

Згідно з пунктом 2 Порядку № 545 Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального формується та ведеться ДФС та її територіальними органами в електронній формі на підставі відомостей, зазначених у документах, які подаються суб`єктами господарювання для отримання ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним відповідно до статей3і15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального».

За змістом пункту 3 Порядку № 545 до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального вносяться такі відомості:

для юридичних осіб - найменування та код згідно з ЄДРПОУ;

адреса місця виробництва, зберігання, оптової, роздрібної торгівлі пальним (область, район, населений пункт, код згідно з Класифікатором об`єктів адміністративно-територіального устрою України (КОАТУУ), вулиця, номер будинку/офісу);

дата видачі/зупинення/анулювання та строк дії ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової, роздрібної торгівлі пальним.

Пунктами 4-7 Порядку № 545 встановлено, що підставою для включення суб`єкта господарювання до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального є рішення ДФС та її територіальних органів про видачу ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним.

Зміни до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального вносяться на підставі відомостей, зазначених у документах, які подаються суб`єктами господарювання для внесення змін до відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання ліцензії.

Підставою для виключення суб`єкта господарювання з Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального є рішення про анулювання ліцензії, прийняте ДФС та її територіальними органами відповідно до статей3і15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального».

Інформація про суб`єкта господарювання вноситься до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше робочого дня, наступного за днем видачі/зупинення/анулювання ліцензії або внесення змін до ліцензії.

Відповідно до вимог частини 1, пункту 2 частини 2статті 245 КАС України при вирішенні справи по суті суд може задовольнити адміністративний позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково. У разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти рішення про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.

При обранні способу відновлення порушеного права позивача суд виходить з принципу верховенства права щодо гарантування цього права статтею 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, як складової частини змісту і спрямованості діяльності держави, а також з принципу ефективності такого захисту, що обумовлює безпосереднє поновлення судовим рішенням прав особи, що звернулась за судовим захистом без необхідності додаткових її звернень та виконання будь-яких інших умов для цього.

Тож з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання Головного управління ДПС у Київській області видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію щодо анулювання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним, реєстраційний номер 10070314202200015, термін дії з 07.10.2022 до 07.10.2027та на право оптової торгівлі пальним, за наявності місць оптової торгівлі, реєстраційний номер 990614201901259, термін дії з 08.07.2019 до 08.07.2024 виданих ТОВ «ВАШ ПЕРЕВІЗНИК`та визнати протиправними та скасувати розпорядження від 14.12.2022

№ 721-Р про анулювання ліцензії ТОВ «ВАШ ПЕРЕВІЗНИК» «Оптова торгівля пальним, за відсутності місць оптової торгівлі», реєстраційний номер 990614201901259, термін дії з 08.07.2019 до 08.07.2024 у зв`язку із порушенням термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання ліцензії; розпорядження від 14.12.2022 № 719-Р про анулювання ліцензії ТОВ «ВАШ ПЕРЕВІЗНИК» «Роздрібна торгівля пальним», реєстраційний номер 10070314202200015, термін дії з 07.10.2022 до 07.10.2027 у зв`язку із порушенням термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання ліцензії.

Суд у цій справі також звертає увагу, що позиція застосування правила про пріоритет норми з найбільш сприятливим для особи тлумаченням узгоджується і з положеннями, викладеними в профільному Законі України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», а саме - в частині сьомій статті 4 Закону №877 вказано наступне: у разі якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів допускають неоднозначне (множинне) трактування прав і обов`язків суб`єкта господарювання або повноважень органу державного нагляду (контролю), така норма трактується в інтересах суб`єкта господарювання.

Така позиція застосована Верховним Судом, зокрема, у постановах від 19 квітня 2018 у справі №808/8461/14, від 22 липня 2021 у справі №640/19955/19.

Відображена правова позиція також корелюється із приписами п.56.21 статті 56 ПК України, яким встановлено, що, у разі коли норма цього Кодексу чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі цього Кодексу, або коли норми різних законів чи різних нормативно-правових актів, або коли норми одного і того ж нормативно-правового акта суперечать між собою та припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків.

Крім того, судом взято до уваги позицію Європейського суду з прав людини, зокрема, у справах «Салов проти України» (заява № 65518/01; пункт 89), «Проніна проти України» (заява № 63566/00; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (заява

№ 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «РуїсТоріха проти Іспанії» (RuizTorija v. Spain) серія A. 303-A; пункт 29).

Разом з тим суд зауважує, що стимулювання підприємницької діяльності, створення привабливого інвестиційного клімату та захист прав інвесторів відноситься до пріоритетів державної політики, оскільки є запорукою економічного зростання та добробуту кожного через збільшення надходжень до державного та місцевих бюджетів, збереження існуючих та створення нових робочих місць, розвитку відповідної територіальної громади. Це, зокрема, відповідає положенням частини четвертої статті 13 Конституції України, згідно з якою держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки, а також частини першої статті 17 Основного Закону - забезпечення, зокрема економічної безпеки є найважливішою функцією держави, справою всього Українського народу.

Зазначена правова позиція відображена у постанові Верховного Суду від 06 квітня 2021 у справі № 240/8544/20.

Отже, позов підлягає задоволенню повністю.

Згідно частини першої статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Статтею 72 КАС України визначено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Відповідно до статті 73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Згідно статей 74 -76 КАС України суд не бере до уваги докази, які одержані з порушенням порядку, встановленого законом. Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Відповідно до частини першої та другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

Оцінивши належність, допустимість, достовірність вказаних вище доказів окремо, а також достатність і взаємний зв`язок цих доказів у їх сукупності, суд вважає, що позивач довів незаконність оскаржуваного рішення та наявність правових підстав для задоволення заявленого позову. Натомість доводи відповідача є безпідставними та необґрунтованими.

Частиною першою, сьомою статті 139 КАС України передбачено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо).

Оскільки позовні вимоги підлягають задоволенню повністю, а згідно наявних у справі платіжних доручень, позивачем за подання позову сплачено судовий збір у розмірі 12360 грн. 00 коп., то вказана сума підлягає поверненню позивачу за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень.

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 КАС України, суд

в и р і ш и в:

1. Адміністративний позов задовольнити.

2. Визнати протиправними та скасувати розпорядження Головного управління Державної податкової служби у Київській області від 14.12.2022 №721-Р в частинні анулювання Товариству з обмеженою відповідальністю ВАШ ПЕРЕВІЗНИК ліцензії Оптова торгівля пальним, за відсутності місць оптової торгівлі, реєстраційний номер 990614201901259, термін дії з 08.07.2019 до 08.07.2024.

3. Визнати протиправними та скасувати розпорядження від 14.12.2022 №719-Р в частинні анулювання Товариству з обмеженою відповідальністю ВАШ ПЕРЕВІЗНИК ліцензії Роздрібна торгівля пальним, реєстраційний номер 10070314202200015, термін дії з 07.10.2022 до 07.10.2027.

4. Зобов`язати Головне управління Державної податкової служби у Київській області видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію щодо анулювання ліцензій на право роздрібної та оптової торгівлі пальним: реєстраційний номер 990614201901259, термін дії з 08.07.2019 до 08.07.2024, реєстраційний номер 10070314202200015, термін дії з 07.10.2022 до 07.10.2027, виданих Товариству з обмеженою відповідальністю ВАШ ПЕРЕВІЗНИК;

5. Зобов`язати Головне управління Державної податкової служби у Київській області видати Товариству з обмеженою відповідальністю ВАШ ПЕРЕВІЗНИК ліцензію Оптова торгівля пальним, за відсутності місць оптової торгівлі, оформлену на новому бланку з урахуванням змін (зміна юридичної адреси).

6. Зобов`язати Головне управління Державної податкової служби у Київській області видати Товариству з обмеженою відповідальністю ВАШ ПЕРЕВІЗНИК ліцензію Роздрібна торгівля пальним, оформлену на новому бланку з урахуванням змін (зміна юридичної адреси).

7. Стягнути сплачений судовий збір у сумі 13420 (тринадцять тисяч чотириста двадцять) грн. 00 коп. на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ВАШ ПЕРЕВІЗНИК за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Головного управління Державної податкової служби у Київській області.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення .

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Щавінський В.Р.

Дата виготовлення і підписання повного тексту рішення - 15 травня 2023 р.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.05.2023
Оприлюднено17.05.2023
Номер документу110856187
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —320/153/23

Ухвала від 12.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 07.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 20.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Постанова від 11.10.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Чаку Євген Васильович

Постанова від 11.10.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Чаку Євген Васильович

Ухвала від 14.09.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 11.09.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Чаку Євген Васильович

Ухвала від 11.09.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Чаку Євген Васильович

Постанова від 31.08.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Постанова від 31.08.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні