Рішення
від 07.09.2010 по справі 2-3114-10
ШОСТКИНСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

U

справа № 2-3114

2010р.

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

07 вересня 2010 року Шосткинський м іськрайсуд Сумської області у складі : головуючого судді С виненко М.Д., при секретарі Афа насенко Т.Л., розглянувши у від критому судовому засіданні в залі суду в м.Шостка цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до управління Пенсійного фо нду України в м.Шостка Сумськ ої області про зобов'язання в иконати дії по перерахунку т а виплати щомісячної соціаль ної допомоги дітям війни, -

В С Т А Н О В И В :

Позивач звернувся до с уду з вказаним позовом мотив уючи тим, що має статус „дитин и війни” і відповідно до ст. 6 З акону України „Про соціальни й захист дітей війни”, щоміс ячно має право на отримання с оціальної грошової допомоги у розмірі 30% мінімальної пенс ії за віком. Але всупереч вимо гам Закону України „Про соці альний захист дітей війни”, р ішень Конституційного Суду У країни відповідач перерахун ок пенсії не зробив. Просить с уд : зобов' язати відповідач а провести перерахунок пенсі ї підвищивши на 30% відповідно до ст. 6 Закону України "Про соц іальний захист дітей війни" з а період з 01 січня 2006 року по тра вень 2010 року включно та провес ти відповідні виплати; стягн ути з відповідача судові вит рати та слухати справу у її ві дсутність.

Відповідач, у на даному суду запереченні, про сить відмовити у задоволенні позовних вимог, та вказав, що позивач як „дитина війни” ді йсно має право отримувати пі двищену пенсію на 30% мінімальн ої пенсії за віком. Це право на дано ст. 6 Закону України „Про соціальний захист дітей війн и”. Стаття 71 п.12 Закону України „Про Державний бюджет на 2007 рі к” зупинено на 2007 рік дію ст. 6 За кону України „Про соціальний захист дітей війни”.

Рішення Консти туційного Суду України №6-рп/ 2 007, від 09.07.2007 року, набрало чиннос ті з моменту його прийняття, в оно не має зворотної дії в час і, тому підстав для нарахуван ня та виплат позивачу соціал ьної допомоги за 2006 рік та 2007 рік до прийняття рішення Консти туційним Судом України не бу ло. Крім того п. 41 розділу 2 Зако ну України №107, від 28.12.2007 року, „Пр о Державний бюджет на 2008 рік” б уло внесено зміни до ст. 6 Зако ну України „Про соціальний з ахист дітей війни” де вказан о на те, що розмір державної со ціальної допомоги „дітям вій ни” виплачується у розмірі н адбавки, яка встановлена для учасників війни, а саме - 10% про житкового мінімуму для осіб які втратили працездатність . З 01 січня 2008 року позивачу ця на бавка виплачувалась у повном у обсязі. Рішенням Конституц ійного суду №10-рп, від 22.05.2008 року, яким визнані такими, що не від повідають Конституції Украї ни положення Закону України „Про Державний бюджет Україн и на 2008 рік” в частині внесення змін до Закону України „Про с оціальний захист дітей війни ”. Це рішення набрало законно ї сили з моменту його прийнят тя, зворотної дії в часі воно н е має, тому підстави для перер ахування та виплат позивачу державної соціальної допомо ги в період з 01 січня 2008 року до 2 2.05. 2008 року відсутні. Щодо виплат після 22.05.2008 року та в період з 09.0 7.2007 року по 31.12.2007 року, то на закон одавчому рівні порядок здійс нення цих виплат, орган який п овинен проводити ці виплати, джерело їх фінансування та р озмір мінімальної пенсії за віком, який необхідно врахов увати при здійсненні цих вип лат визначеними не були. Дово ди позивача щодо застосуванн я до спірних правовідносин с т. 28 Закону України „Про загал ьнообов' язкове державне пе нсійне страхування” є необгр унтованими, оскільки розмір мінімальної пенсії за віком, встановлений абз. 1 ч.1 цієї ста тті застосовується для визна чення розмірів пенсії призна ченої за цим законом. В силу ць ого дії Управління Пенсійног о фонду України в м.Шостк а були правомірними. Крім того позивачем пропущено ст рок звернення до суду. Прохав у позові відмовити у повному обсязі.

У судове засіда ння позивач та представник в ідповідача не з'явились нада вши суду заяви про розгляд сп рави без їх участі та суд вваж ав за можливе розглянути спр аву у відсутність сторін, на п ідставі наявних у справі док азів.

Дослідивши матеріали спр ави, суд вважає, що позов підля гає частковому задоволенню.

Як вбачається з матеріалів справи, позивач має статус „д итини війни” (а.с.7-9).

Враховуючи зазначений ста тус позивача, він, відповідно до ст. 6 Закону України „Про со ціальний захист дітей війни” , має право на отримання держа вної соціальної підтримки, а саме підвищення до пенсії в р озмірі 30% мінімальної пенсії з а віком.

Згідно ст. 7 Закону України „ Про соціальний захист дітей війни”, фінансове забезпечен ня державних соціальних гара нтій, передбачених цим Закон ом, здійснюється за рахунок к оштів Державного бюджету Укр аїни.

Законом України „Про Держа вний бюджет на 2006 рік” від 20.12.2005 р оку дію ст. 6 зазначеного Закон у на 2006 рік зупинено.

Законом України „Про внесе ння змін до Закону України „П ро Державний бюджет на 2006 рік” від 19.01.2006 року, який набрав чинн ості 15.03.2006 року, до статті 110 Зако ну України „Про Державний бю джет на 2006 рік" було внесено змі ни, якими встановлено, що піль ги „Дітям війни”, передбачен і ст. 6 Закону України „Про соц іальний захист дітей війни” у 2006 році запроваджуються пое тапно, за результатами викон ання бюджету у першому піврі ччі, у порядку, визначеному Ка бінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом Вер ховної Ради України з питань бюджету.

Проте, у 2006 році пільги, встан овлені ст. 6 Закону України „Пр о соціальний захист дітей ві йни” запроваджені не були.

Закони України „Про Держав ний бюджет на 2006 рік” від 20.12.2005 ро ку та „Про внесення змін до За кону України „Про Державний бюджет на 2006 рік” від 19.01.2006 року н еконституційними не визнані та діяли протягом 2006 року.

Таким чином, відповідно до в ищезазначених Законів, у від повідачів не було підстав на раховувати та сплачувати поз ивачеві доплату до пенсії, пе редбачену ст. 6 Закону України „Про соціальний захист діте й війни”, оскільки до 15.03.2006 року дію зазначеної норми було зу пинено, а потім передбачені н ею виплати не запроваджені.

Крім того, надаючи перевагу Законам України „Про Держав ний бюджет на 2006 рік” від 20.12.2005 ро ку та „Про внесення змін до За кону України „Про Державний бюджет на 2006 рік” від 19.01.2006 року, с уд виходить з того, що закони є актами єдиного органу закон одавчої влади - Верховної Рад и України. Конституція Украї ни не встановлює пріоритету в застосуванні того чи іншог о закону, в тому числі залежно від предмета правового регу лювання. Немає такого закону України, який би регулював пи тання подолання колізії норм законів, що мають однакову юр идичну силу.

Конституційний Суд Україн и у п. З мотивувальної частини рішення від 03.10.1997 року №4-зп (спра ва про набуття чинності Конс титуцією) зазначив: „Конкрет на сфера суспільних відносин не може бути водночас врегул ьована однопредметними норм ативними правовими актами од накової сили, які за змістом с уперечать один одному. Звича йною є практика, коли наступн ий у часі акт містить пряме за стереження щодо повного або часткового скасування попер еднього. Загальновизнаним є те, що з прийняттям нового акт а, якщо інше не передбачено са мим цим актом, автоматично ск асовується однопредметний а кт, який діяв у часі раніше”.

Виходячи із системного ана лізу наведених норм законода вства, суд не знаходить підст ав для задоволення позовних вимог позивача, які стосують ся виплат доплати до пенсії з а 2006 рік. Відповідачі по справі протягом 2006 року діяли у відпо відності з діючим законодавс твом та не мали підстав здійс нювати позивачу щомісячні до плати до пенсії, оскільки до 15 .03.2006 року дія ст. 6 Закону Україн и „Про соціальний захист діт ей війни” була зупинена, а з 15.03 .2006 року здійснення доплат, виз начено у інший спосіб, тобто п оставлено в залежність від в иконання у другому півріччі 2006 року Закону України „Про Де ржавний бюджет на 2006 рік”.

Стосовно позовних вимог що до здійснення позивачу допла ти до пенсії за 2007 рік, суд вваж ає їх підлягаючими частковом у задоволенню, з таких підста в.

Відповідно до ст. 71 п.12 Закону України „Про Державний бюдж ет на 2007 рік”, дію статті 6 Закон у України „Про соціальний за хист дітей війни”, з урахуван ням ст. 111 цього Закону, було зуп инено.

Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 за №6-рп/2007 р оку, у справі за поданням 46 нар одних депутатів України щодо відповідності Конституції У країни (конституційності) по ложень статей 29, 36 ч. 2, ст. 56. ч. 2 ст. 62 , ч. 1 ст. 66, пп. 7, 9. 12, 13,14, 23, 29, 30, 39, 41, 43. 44, 45, 46, ст. 71, ст.ст. 98, 101, 103, 111 Закону України „П ро Державний бюджет України на 2007 рік” (справа про соціальн і гарантії громадян), визнано таким, що не відповідає Конст итуції України (є неконститу ційним) положення п. 12 ст. 71 Закону України „Про Де ржавний бюджет на 2007 рік”, яким зупинено дію ст. 6 Закону Укра їни „Про соціальний захист д ітей війни”, з урахуванням ст . 111 цього Закону.

Рішення Конституційного С уду України у цій справі має п реюдиціальне значення для су дів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв' язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії полож ень статей зазначеного закон у, що визнані неконституційн ими. Рішення Конституційного Суду України є обов' язкови м до виконання на території У країни, остаточним і не може б ути оскаржене.

Відповідно до ст. 152 ч.2 Консти туції України закони, інші пр авові акти або їх окремі поло ження, що визнані неконститу ційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційн им Судом України рішення про їх неконституційність.

Виходячи з приписів ч.2 ст. 152 К онституції України та дати у хвалення рішення Конституці йним Судом України, управлін ня Пенсійного фонду України в м.Шостка повинен був нарахо вувати та сплачувати позивач у доплату до пенсії, передбач ену ст. 6 Закону України „Про с оціальний захист дітей війни ” з 09.07.2007 року, оскільки з момент у ухвалення Конституційним С удом України рішення щодо не конституційності пункту 12 ст атті 71 Закону України „Про Дер жавний бюджет України”, ця но рма втратила чинність та не п ідлягала застосуванню. Отже, відповідач з 09.07.2007 року мав дія ти у відповідності з приписа ми діючої норми ст. 6 Закону Ук раїни „Про соціальний захист дітей війни”, нараховувати т а здійснювати позивачу відпо відні доплати.

Що стосується вимог позива ча про зобов' язання відпові дача виплачувати йому в 2008 роц і щомісячну надбавку до пенс ії в розмірі 30 % мінімальної пе нсії за віком, то суд вважає та кі вимоги частково обгрунтов аними, виходячи з наступного .

Відповідно до п.п.41 розділу 2 Закону України „Про Державни й бюджет на 2008 рік та про внесен ня змін до деяких законодавч их актів України”, текст стат ті 6 Закону України „Про соціа льний захист дітей війни” ви кладено в наступній редакції : „Дітям війни (крім тих, на яки х поширюється дія Закону Укр аїни „Про статус ветеранів в ійни, гарантії їх соціальног о захисту”) до пенсії або щомі сячного довічного грошового утримання чи державної соці альної допомоги, що виплачує ться замість пенсії, виплачу ється підвищення у розмірі н адбавки, встановленої для уч асників війни. Ветеранам вій ни, які мають право на отриман ня підвищення до пенсії або щ омісячного довічного грошов ого утримання чи державної с оціальної допомоги, що випла чується замість пенсії, відп овідно до цього Закону та Закону України „Про ст атус ветеранів війни, гарант ії їх соціального захисту” д ане підвищення провадиться з а їх вибором згідно з одним із законів”.

З 01 січня 2008 року позивачу бул о нараховане та виплачується зазначене підвищення відпов ідно до встановленого розмір у, про що не заперечували стор они.

Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 за №30-рп/2008 року, у справі за конституцій ними поданнями Верховного Су ду України щодо відповідност і Конституції України (конст итуційності) окремих положен ь ст. 65 розділу 1, пунктів 61, 62, 63, 66 ро зділу 2, пункту З розділу 3 Зако ну України „Про Державний бю джет України на 2008 рік та про вн есення змін до деяких законо давчих актів України” і 101 нар одних депутатів України щодо відповідності Конституції У країни (конституційності) по ложень ст. 67 розділу 1, п.п. 1-4, 6-22, 24-100 р озділу 2 Закону України „Про Д ержавний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до де яких законодавчих актів Укра їни” (справа щодо предмета та змісту закону про Державний бюджет України), визнано таки м, що не відповідає Конституц ії України (є неконституційн им) положення п.п.41 розділу 2 Зак ону України „Про Державний б юджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України”.

Рішення Конституційного С уду України у цій справі має п реюдиціальне значення для су дів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв' язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії полож ень статей зазначеного закон у, що визнані неконституційн ими. Рішення Конституційного Суду України є обов' язкови м до виконання на території У країни, остаточним і не може б ути оскаржене.

Виходячи із системного ана лізу зазначених норм законод авства, рішення Конституційн ого Суді України від 22.05.2008 року та приписів ч.2 ст.152 Конституці ї України, суд дійшов висновк у, що з 22.05.2008 року управління Пен сійного фонду України в м.Шос тка Сумської області повинно було нараховувати та сплачу вати позивачу доплату до пен сії, передбачену ст. 6 Закону У країни „Про соціальний захис т дітей війни” в редакції, яка діяла до 01.01.2008 року, оскільки з м оменту ухвалення Конституці йним Судом України рішення щ одо неконституційності п.п.41 р озділу 2 Закону України „Про Д ержавний бюджет на 2008 рік та пр о внесення змін до деяких зак онодавчих актів України”, ця норма втратила чинність та н е підлягала застосуванню. От же, відповідач з 22.05.2008 року мав д іяти у відповідності з припи сами діючої норми ст. 6 Закону України „Про соціальний захи ст дітей війни”, нараховуват и та здійснювати позивачу до плату до пенсії у розмірі 30% мі німальної пенсії за віком.

Між тим, до 22.05.2008 року, тобто до ухвалення зазначеного рішен ня Конституційним Судом Укра їни, відповідач, здійснюючи позивачу доплати, передбач ені ст. 6 Закону України „Про с оціальний захист дітей війни ” в редакції від 01.01.2008 року, з ура хуванням п.п.41 розділу 2 Закону України „Про Державний бюдж ет на 2008 рік та про внесення змі н до деяких законодавчих акт ів України”, діяв на підставі та у відповідності з діючою н ормою зазначених законів.

Що стосується вимог позива ча про зобов' язання відпові дача виплачувати йому в 2009 роц і по травень 2010 року щомісячну надбавку до пенсії в розмірі 30 % мінімальної пенсії за віко м, то суд вважає такі вимоги об грунтованими, виходячи з тог о, що відповідач повинен був п ровести нарахування та випла ту зазначеного підвищення до пенсії в розмірі 30% мінімальн ої пенсії за віком з січня 2009 ро ку по травень 2010року, оскільки на 2009 рік та на 2010р. дія положень ст. 6 Закону України „Про соці альний захист дітей війни” н е зупинялась і сам відповіда ч не надав належного обгрунт ування підстав, виходячи з як их ним проводилась часткове нарахування та виплата вказа ного підвищення в цей період .

Відповідно до статті 64 Конс титуції України, конституцій ні права і свободи людини і гр омадянина не можуть бути обм ежені, крім випадків, передба чених Конституцією України.

Отже, доводи відповідача, в частині неврегульованості н а законодавчому рівні порядк у здійснення доплат особам, я кі мають статус „Дітей війни ” не може бути підставою для ї х не здійснення або відмови в задоволенні позову.

Щодо доводів стосовно відс утності підстав для застосув ання до спірних правовідноси н ст. 28 Закону України „Про заг альнообов' язкове державне пенсійне страхування”, суд з азначає наступне.

Сторонами по справі не запе речується, що позивач, відпов ідно до ст. 6 Закот України „Пр о соціальний захист дітей ві йни” має право на отримання д оплати до пенсії у розмірі 30% м інімальної пенсії за віком.

За чинним законодавством р озмір мінімальної пенсії за віком визначається лише за п равилами, передбаченими ст. 28 Закону України „Про загально обов' язкове державне пенс ійне страхування”, іншого но рмативно-правового акта, яки й би визначав цей розмір або в становлював інший розмір, не має.

З огляду на викладене, суд в важає необгрунтованими дово ди відповідача щодо застосув ання положення ст. 28 ч.3 зазначе ного Закону, з якої випливає, щ о мінімальний розмір пенсії за віком, встановлений абзац ом 1 частини 1 цієї статті, заст осовується виключно для визн ачення розмірів у пенсії, при значених згідно з цим Законо м, оскільки наявність такої н орми та відсутність іншого м інімального розміру пенсії з а віком не є підставою для від мови в реалізації позивачем конституційної гарантії, вст ановленої ст. 46 Конституції Ук раїни та права на отримання д оплати до пенсії, передбачен ої ст. 6 Закону України „Про со ціальний захист дітей війни” .

Крім того, безпідставним є п осилання відповідача на відс утність коштів щодо забезпеч ення виплати зазначеної допл ати до пенсії, оскільки орган и державної влади не можуть п осилатися на відсутність кош тів, як на підставу невиконан ня своїх зобов' язань, які вс тановлені ст. 46 Конституції Ук раїни та зазначеною нормою З акону.

Суд також вважає, що не засл уговують на увагу доводи від повідача щодо не визначеност і на законодавчому рівні пит ання відносно органу на який покладено обов' язок здійсн ення виплат підвищення до пе нсії особам, які мають статус „Дитини війни”.

Пенсійний фонд України діє у відповідності Положення „ Про Пенсійний фонд України” і здійснює свої повноваженн я на підставі п. 15 зазначеного положення через створені в у становленому порядку його те риторіальні управління. Відп овідно до Закону України „Пр о загальнообов' язкове держ авне пенсійне страхування”, рішення про призначення та п ерерахунок пенсій приймають ся управліннями Пенсійного ф онду України за місцем прожи вання пенсіонерів.

Таким чином, обов' язок по н арахуванню та виплаті доплат и до пенсії позивача, передба ченої ст. 6 Закону України „Про соціальний захист дітей вій ни” покладено на УПФУ в м.Шост ка Сумської області, за місце м проживання позивача.

Суд відхиляє заяву відпові дача про наявність підстав д ля відмови в задоволенні поз ову через пропущення позивач ем строку звернення до адмін істративного суду з позовом, через наступне.

Порушення прав позивача, за захистом яких він звернувся до суду, тривало з 09.07.2007 року з по 31.12.2007 року і припинилось лише 01.0 1.2008 року після внесення змін до Закону України „Про соціаль ний захист дітей війни”. Таки м чином, суд, не вбачає пропуще ний позивачем строку звернен ня до суду за захистом свого п рава щодо отримання доплати до пенсії, передбаченої ст. 6 З акону України „Про соціальни й захист дітей війни”.

Між тим, виходячи з предмету позову та для повного захист у порушених прав позивача, су д вважає за необхідне визнат и протиправною бездіяльніст ь відповідача по не нарахува нню та не виплати позивачу пі двищення до пенсії як „дитин і війни”, зобов' язати відпо відача здійснити перерахуно к та провести відповідні вип лати позивачу цього підвищен ня за період з 09.07.2007р. по 31.12.2007р., з 22.05 .2008р. по 31.12.2008р., з 01.01.2009р. по 31.12.2009р. та з 01. 01.2010р. по 31.05.2010р..

Відповідно до ч. 2 ст. 88 ЦПК Укр аїни підлягають присудженню з державного бюджету Україн и на користь позивача понесе ні витрати по сплаті судовог о збору пропорційно задоволе ним вимогам.

Керуючись ст.ст. 10, 60, 208, 209, 212, 214-216, 218, 2 23 ЦПК України, ст.ст. 64, 124, 152 Ко нституції України, ст.ст. 3, 6 Зак ону України „Про соціальний захист дітей війни”, -

В И Р І Ш И В :

Позов ОСОБА_1 до упр авління Пенсійного фонду Укр аїни в м.Шостка Сумської обла сті задовольнити частково.

Визнати протиправною безд іяльність управління Пенсій ного фонду України в м.Шостка Сумської області щодо ненар ахування та невиплати ОСОБ А_1 щомісячної державної со ціальної допомоги як „дитині війни”.

Зобов' язати управління П енсійного фонду України в м.Ш остка Сумської області здійс нити перерахунок пенсії ОС ОБА_1 з підвищенням її до 30% мі німальної пенсії за віком, з р озміру встановленого ст. 28 ч.1 З акону України „Про загальноо бов' язкове державне пенсій не страхування” та провести відповідні виплати за період з 09.07.2007р. по 31.12.2007р., з 22.05.2008р. по 31.12.2008р., з 01.01.2009р. по 31.12.2009р. та з 01.01.2010р. по 31.05.2010р..

В іншій частині позову відм овити.

Стягнути з Державного бюдж ету України на користь ОСОБ А_1 повернення судового збо ру 08 грн. 50 коп., 37 грн. витрат з інф ормаційно-технічного забезп ечення розгляду справи.

Рішення може бути оскаржен о до апеляційного суду Сумсь кої області через Шосткинськ ий міськрайсуд шляхом подачі в 10-денний строк з дня проголо шення рішення апеляційної ск арги.

Головуючий :

Свиненко М.Д.

СудШосткинський міськрайонний суд Сумської області
Дата ухвалення рішення07.09.2010
Оприлюднено14.09.2010
Номер документу11085934
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —2-3114-10

Рішення від 24.09.2010

Цивільне

Оріхівський районний суд Запорізької області

Плечищева Оксана Валентинівна

Рішення від 20.09.2010

Цивільне

Першотравневий районний суд Донецької області

Бутенко Анатолій Петрович

Рішення від 29.09.2010

Цивільне

Мар`їнський районний суд Донецької області

Ступін Ігор Миколайович

Рішення від 26.08.2010

Цивільне

Ленінський районний суд м.Харкова

Проценко Леонід Григорович

Рішення від 07.09.2010

Цивільне

Шосткинський міськрайонний суд Сумської області

Свиненко Михайло Дмитрович

Рішення від 13.08.2010

Цивільне

Краснолиманський міський суд Донецької області

Саржевська Ірина Віталіївна

Ухвала від 10.03.2010

Цивільне

Ленінський районний суд м.Кіровограда

Кореняк Володимир Клавдійович

Рішення від 24.06.2010

Цивільне

Кіровський районний суд м.Донецька

Кузнецов Вадим Олександрович

Рішення від 08.06.2010

Цивільне

Дзержинський міський суд Донецької області

Андреєв Віктор Васильович

Рішення від 06.04.2010

Цивільне

Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької області

Ніколова Ірина Сергіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні