ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
16.05.2023Справа № 910/2698/23
Господарський суд міста Києва у складі судді Пукшин Л.Г., розглянувши у порядку письмового провадження матеріали господарської справи
до Товариства з обмеженою відповідальністю «Фієста Груп Сервіс» (02095, м. Київ, вул. Княжий Затон, 9 А, офіс 369)
про стягнення 812 419,19 грн.
Представники сторін: не викликались
ВСТАНОВИВ:
Приватне акціонерне товариство «МХП» звернулось до Господарського суду міста Києва з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Фієста Груп Сервіс» про стягнення 812 419,19 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що у зв`язку із частковою оплатою відповідачем наданих йому позивачем послуг за Договором № 18-19 транспортного експедирування та перевезення вантажів автомобільним транспортом від 01.11.2019 у відповідача утворилась заборгованість у розмірі 762 00,00 грн, яку позивач просить стягнути в судовому порядку. Крім того, позивач просить стягнути з відповідача пеню у розмірі 43 434,00 грн, 3 % річних у розмірі 1 248,39 грн та інфляційні втрати у розмірі 5 336,80 грн за не повне виконання зобов`язань за укладеним між сторонами договором.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 22.02.2023 залишено позовну заяву Приватного акціонерного товариства «МХП» без руху, встановлено позивачу десятиденний строк з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху для усунення відповідних недоліків.
13.03.2023 через загальний відділ діловодства господарського суду міста Києва (направлена засобами поштового зв`язку 10.03.2023) від Приватного акціонерного товариства «МХП» надійшла заява про усунення недоліків позовної заяви із додатковими документами до неї та доказами направлення відповідачу.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 14.03.2023 було прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі, вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін (без проведення судового засідання).
Даною ухвалою, суд у відповідності до ст. 165, 166 Господарського процесуального кодексу України встановив відповідачу п`ятнадцятиденний строк для подання відзиву на позов та заперечень на відповіді на відзив, а позивачу строк для подання відповіді на відзив.
Як встановлено судом, конверт з ухвалою про відкриття провадження у справі від 14.03.2023 не був отриманий відповідачем та 30.03.2023 повернувся на адресу суду відділом поштового зв`язку з поміткою "за не розшуком".
Відповідно до ч. 7 ст. 120 ГПК України учасники судового процесу зобов`язані повідомляти суд про зміну свого місцезнаходження чи місця проживання під час розгляду справи.
У разі відсутності заяви про зміну місця проживання ухвала про повідомлення чи виклик надсилається учасникам судового процесу, які не мають офіційної електронної адреси, та за відсутності можливості сповістити їх за допомогою інших засобів зв`язку, які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику, за останньою відомою суду адресою і вважається врученою, навіть якщо відповідний учасник судового процесу за цією адресою більше не знаходиться або не проживає.
Враховуючи наведене, оскільки відповідачем не повідомлено суд про зміну місцезнаходження та не забезпечено внесення відповідних змін до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, суд дійшов висновку, що в силу положень пункту 5 частини 6 статті 242 Господарського процесуального кодексу України день складення підприємством поштового зв`язку повідомлення від 27.03.2023 про неможливість вручення поштового відправлення, вважається днем вручення відповідачу ухвали Господарського суду міста Києва від 14.03.2023.
У даному випаду судом також враховано, що за приписами частини 1 статті 9 Господарського процесуального кодексу України ніхто не може бути позбавлений права на інформацію про дату, час і місце розгляду своєї справи або обмежений у праві отримання в суді усної або письмової інформації про результати розгляду його судової справи. Будь-яка особа, яка не є учасником справи, має право на доступ до судових рішень у порядку, встановленому законом.
Відповідно до частини 2 статті 2 Закону України "Про доступ до судових рішень" усі судові рішення є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі не пізніше наступного дня після їх виготовлення і підписання.
Згідно з частинами 1, 2 статті 3 Закону України "Про доступ до судових рішень" для доступу до судових рішень судів загальної юрисдикції Державна судова адміністрація України забезпечує ведення Єдиного державного реєстру судових рішень. - автоматизована система збирання, зберігання, захисту, обліку, пошуку та надання електронних копій судових рішень.
Судові рішення, внесені до Реєстру, є відкритими для безоплатного цілодобового доступу на офіційному веб-порталі судової влади України (частина 1 статті 4 Закону України "Про доступ до судових рішень").
Враховуючи наведене, господарський суд зазначає, що відповідач мав право та дійсну можливості ознайомитись, з ухвалою про відкриття провадження у справі від 14.03.2023 в Єдиному державному реєстрі судових рішень (www.reyestr.court.gov.ua).
Частиною 2 статті 178 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.
Приймаючи до уваги, що відповідач у строк, встановлений частиною 1 статті 251 Господарського процесуального кодексу України та ухвалою Господарського суду міста Києва від 14.03.2023, не подав до суду відзиву на позов, а відтак не скористався наданими йому процесуальними правами, за висновками суду, справа може бути розглянута за наявними у ній документами відповідно до частини 2 статті 178 Господарського процесуального кодексу України.
Будь яких заяв, клопотань або заперечень від сторін не надходило.
За приписами ч.4 ст. 240 Господарського процесуального кодексу України у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив.
01.11.2019 між Приватним акціонерним товариством «Миронівський хлібопродукт», (змінено назву 02.02.2021 на ПрАТ «МХП») (позивач/перевізник) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Авішел», (змінено назву 09.02.2021 на ТОВ «ФІЄСТА ГРУП СЕРВІС» зі зміною місцезнаходження) (відповідач/замовник) було укладено договір №18- 19 транспортного експедирування та перевезення вантажів автомобільним транспортом.
У відповідності до п.1.1. Договору Перевізник зобов`язується перевозити належним йому автомобільним транспортом вантажі Замовника та/або надавати Замовнику від власного імені, за плату, в інтересах та за рахунок Замовника послуги виконання або організації виконання перевезенням вантажів Замовника автомобільним транспортом у внутрішньому та міжнародному сполученні, а Замовник зобов`язується оплачувати виконані перевезення та/або, відповідно, надані послуги в порядку та на умовах цього Договору.
Згідно до п.1.4 Договору Перевізник має право залучити до виконання своїх обов`язків за даним Договором третіх осіб, залишаючись повністю відповідальним перед Замовником за виконання умов цього Договору та за дії таких третіх осіб як за свої власні.
Як вбачається з п.2.1.3. Замовник зобов`язався забезпечувати своєчасне і належним чином оформлення товарно-транспортних накладних і інших супровідних документів.
Пунктом 3.2 Договору встановлено, що протягом 10 днів з моменту отримання від Перевізника первинної документації щодо наданих послуг, Замовник зобов`язаний підтвердити факт отримання та приймання первинної документації або надати зауваження по оформленню з вказівкою термінів передавання на доопрацювання. У випадку відсутності зворотного зв`язку від Замовника документи вважаються прийнятими без зауважень.
Відповідно до п. 3.3. Договору визначено, що Перевізник вважається таким, що належним чином виконав свої зобов`язання за даним Договором, якщо вантаж було доставлено в пункт призначення, передано уповноваженій особі вантажоодержувача без пошкоджень в кількості відповідно до товаросупровідних документів, які відображають шлях прямування вантажу від пункту його відправлення до пункту його призначення, та належним чином оформлені у відповідності з вимогами п.3.2. Договору.
Згідно до п.3.4. Договору оплата наданих послуг за Договором здійснюється після дати надання послуг на підставі підписаного Сторонами акту приймання - передачі послуг протягом 7 (семи) календарних днів з дати його підписання (якщо інше не погоджено Сторонами).
Сторони встановили, що форма розрахунків за Договором - безготівкова із застосуванням платіжних доручень (пункт 3.6 Договору).
У відповідності до п.4.4. Договору в разі прострочення Замовником оплати вартості послуг останній зобов`язаний сплатити Перевізнику пеню в розмірі 0,3% від суми простроченого платежу за кожний день прострочення.
Відповідно до п.4.6. Договору за порушення строків оплати послуг більше ніж на 10 діб Замовник сплачує Перевізнику неустойку (штраф) у розмірі 1% від несплаченої вартості послуг за кожний день затримки.
Згідно з п.6.1. Договору первинний строк дії Договору встановлюється як 1 (один) рік від дати підписання його Сторонами. Договір автоматично продовжується на кожен наступний строк в один рік, поки одна сторона, не менше ніж за 30 календарних днів до дати закінчення поточного строку Договору, не надішле іншій стороні письмове повідомлення про небажання продовжувати дію договору.
На виконання Договору позивачем, було здійснено перевезення вантажів та/або організовано таке перевезення відповідачу, що підтверджується наступними документами:
- Акт наданих послуг № 43424 від 08.11.2019 та рахунок № 1086 від 08.11.2019 на суму 9 000,00 грн (оплата у розмірі 9 000,00 грн відповідно до платіжного доручення №2178 від 27.11.2019);
- Акт наданих послуг № 25731 від 09.11.2019 та рахунок № 2051 від 09.11.2019 на суму 15 000,00 грн (оплата у розмірі 15 000,00 грн відповідно до платіжного доручення №2519 від 10.02.2020);
- Акт наданих послуг № 26392 від 14.11.2019 та рахунок № 2121 від 14.11.2019 на суму 7 500,00 грн (оплата у розмірі 7 500,00 грн відповідно до платіжного доручення №2291 від 13.12.2019);
- Акт наданих послуг № 26515 від 14.11.2019 та рахунок № 2133 від 14.11.2019 на суму 7 500,00 грн (оплата у розмірі 7 500,00 грн відповідно до платіжного доручення №2292 від 13.12.2019);
- Акт наданих послуг № 26510 від 17.11.2019 та рахунок № 2128 від 17.11.2019 на суму 12 500,00 грн (оплата у розмірі 12 500,00 грн відповідно до платіжного доручення №2371 від 08.01.2020);
- Акт наданих послуг № 27079 від 21.11.2019 та рахунок № 2166 від 21.11.2019 на суму 11 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 27442 від 26.11.2019 та рахунок № 2186 від 26.11.2019 на суму 8 000,00 грн (оплата у розмірі 8 000,00 грн відповідно до платіжного доручення №2544 від 14.02.2020);
- Акт наданих послуг № 27812 від 28.11.2019 та рахунок № 2209 від 28.11.2019 на суму 12 500,00 грн (оплата у розмірі 12 500,00 грн відповідно до платіжного доручення №2372 від 08.01.2020);
- Акт наданих послуг № 27595 від 28.11.2019 та рахунок № 2199 від 28.11.2019 на суму 9 000,00 грн (оплата у розмірі 9 000,00 грн відповідно до платіжного доручення №2408 від 13.01.2020);
- Акт наданих послуг № 276060 від 28.11.2019 та рахунок № 2207 від 28.11.2019 на суму 12 000,00 грн (оплата у розмірі 12 000,00 грн відповідно до платіжного доручення №2543 від 14.02.2020);
- Акт наданих послуг № 27820 від 29.11.2019 та рахунок № 2217 від 29.11.2019 на суму 7 500,00 грн (оплата у розмірі 7 500,00 грн відповідно до платіжного доручення №2461 від 27.01.2020);
- Акт наданих послуг № 47055 від 30.11.2019 та рахунок № 1153 від 30.11.2019 на суму 8 000,00 грн (оплата у розмірі 8 000,00 грн відповідно до платіжного доручення №2574 від 20.02.2020);
- Акт наданих послуг № 28126 від 03.12.2019 та рахунок № 2247 від 03.12.2019 на суму 9 000,00 грн (оплата у розмірі 9 000,00 грн відповідно до платіжного доручення №2679 від 13.03.2020);
- Акт наданих послуг № 28129 від 03.12.2019 та рахунок № 2250 від 03.12.2019 на суму 8 000,00 грн (оплата у розмірі 8 000,00 грн відповідно до платіжного доручення №2647 від 06.03.2020);
- Акт наданих послуг № 28215 від 04.12.2019 та рахунок № 2253 від 04.12.2019 на суму 12 000,00 грн (оплата у розмірі 12 000,00 грн відповідно до платіжного доручення №2545 від 14.02.2020);
- Акт наданих послуг № 28540 від 05.12.2019 та рахунок № 2280 від 05.12.2019 на суму 12 000,00 грн (оплата у розмірі 12 000,00 грн відповідно до платіжного доручення №2646 від 05.03.2020);
- Акт наданих послуг № 28410 від 05.12.2019 та рахунок № 2267 від 05.12.2019 на суму 10 000,00 грн (оплата у розмірі 10 000,00 грн відповідно до платіжного доручення №2678 від 13.03.2020);
- Акт наданих послуг № 28411 від 06.12.2019 та рахунок № 1184 від 06.12.2019 на суму 10 000,00 грн (оплата у розмірі 10 000,00 грн відповідно до платіжного доручення №2608 від 28.02.2020);
- Акт наданих послуг № 48207 від 06.12.2019 та рахунок № 2268 від 06.12.2019 на суму 10 000,00 грн (оплата у розмірі 10 000,00 грн відповідно до платіжного доручення №2705 від 17.03.2020);
- Акт наданих послуг № 28793 від 06.12.2019 та рахунок № 2302 від 06.12.2019 на суму 10 000,00 грн (оплата у розмірі 10 000,00 грн відповідно до платіжного доручення №2609 від 28.02.2020);
- Акт наданих послуг № 48290 від 07.12.2019 та рахунок № 1190 від 07.12.2019 на суму 11 000,00 грн (оплата у розмірі 11 000,00 грн відповідно до платіжного доручення №2610 від 28.02.2020);
- Акт наданих послуг № 48313 від 07.12.2019 та рахунок № 1196 від 07.12.2019 на суму 8 000,00 грн (оплата у розмірі 8 000,00 грн відповідно до платіжного доручення №2725 від 23.03.2020);
- Акт наданих послуг № 48330 від 08.12.2019 та рахунок № 1205 від 08.12.2019 на суму 8 000,00 грн (оплата у розмірі 8 000,00 грн відповідно до платіжного доручення №177 від 11.09.2020);
- Акт наданих послуг № 48373 від 10.12.2019 та рахунок № 1214 від 10.12.2019 на суму 11 500,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 28787 від 10.12.2019 та рахунок № 2298 від 10.12.2019 на суму 8 500,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 49043 від 12.12.2019 та рахунок № 1223 від 12.12.2019 на суму 13 000,00 грн (оплата у розмірі 13 000,00 грн відповідно до платіжного доручення №2724 від 23.03.2020);
- Акт наданих послуг № 29046 від 12.12.2019 та рахунок № 2312 від 12.12.2019 на суму 7 000,00 грн (оплата у розмірі 7000,00 грн відповідно до платіжного доручення №3144 від 06.07.2020);
- Акт наданих послуг № 29053 від 12.12.2019 та рахунок № 2318 від 12.12.2019 на суму 7 500,00 грн (оплата у розмірі 7 500,00 грн відповідно до платіжного доручення №2723 від 23.03.2020);
- Акт наданих послуг № 29245 від 13.12.2019 та рахунок № 2320 від 13.12.2019 на суму 8 500,00 грн (оплата у розмірі 8 500,00 грн відповідно до платіжного доручення №3146 від 06.07.2020);
- Акт наданих послуг № 49320 від 15.12.2019 та рахунок № 1240 від 15.12.2019 на суму 10 000,00 грн (оплата у розмірі 10 000,00 грн відповідно до платіжного доручення №2706 від 17.03.2020);
- Акт наданих послуг № 29490 від 17.12.2019 та рахунок № 2378 від 17.12.2019 на суму 8 000,00 грн (оплата у розмірі 8 000,00 грн відповідно до платіжного доручення №2797 від 07.04.2020);
- Акт наданих послуг № 50450 від 20.12.2019 та рахунок № 1263 від 20.12.2019 на суму 9 000,00 грн (оплата у розмірі 9 000,00 грн відповідно до платіжного доручення №2575 від 20.02.2020);
- Акт наданих послуг № 30238 від 24.12.2019 та рахунок № 2445 від 24.12.2019 на суму 8 000,00 грн (оплата у розмірі 8 000,00 грн відповідно до платіжного доручення №3145 від 06.07.2020);
- Акт наданих послуг № 30477 від 27.12.2019 та рахунок № 2463 від 27.12.2019 на суму 7 500,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 30380 від 27.12.2019 та рахунок № 2456 від 27.12.2019 на суму 8 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 52018 від 27.12.2019 та рахунок № 1303 від 27.12.2019 на суму 10 000,00 грн (оплата у розмірі 10 000,00 грн відповідно до платіжного доручення №3189 від 14.07.2020 та № 3147 від 06.07.2020);
- Акт наданих послуг № 30662 від 28.12.2019 та рахунок № 2477 від 28.12.2019 на суму 10 000,00 грн (оплата у розмірі 10 000,00 грн відповідно до платіжного доручення №3230 від 27.07.2020);
- Акт наданих послуг № 30646 від 28.12.2019 та рахунок № 2464 від 28.12.2019 на суму 11 000,00 грн (оплата у розмірі 11 000,00 грн відповідно до платіжного доручення №3229 від 07.07.2020 та № 3190 від 14.07.2020);
- Акт наданих послуг № 31084 від 04.01.2020 та рахунок № 2528 від 04.01.2020 на суму 10 000,00 грн (оплата у розмірі 10 000,00 грн відповідно до платіжного доручення №251 від 29.09.2020);
- Акт наданих послуг № 52665 від 04.01.2020 та рахунок № 1320 від 04.01.2020 на суму 8 000,00 грн (оплата у розмірі 8 000,00 грн відповідно до платіжного доручення №176 від 11.09.2020);
- Акт наданих послуг № 31225 від 09.01.2020 та рахунок № 2538 від 09.01.2020 на суму 8 000,00 грн (оплата у розмірі 8 000,00 грн відповідно до платіжного доручення №189 від 15.09.2020);
- Акт наданих послуг № 31299 від 09.01.2020 та рахунок № 2549 від 09.01.2020 на суму 9 000,00 грн (оплата у розмірі 9 000,00 грн відповідно до платіжного доручення №250 від 29.09.2020);
- Акт наданих послуг № 31335 від 10.01.2020 та рахунок № 2555 від 10.01.2020 на суму 10 000,00 грн (оплата у розмірі 10 000,00 грн відповідно до платіжного доручення №252 від 29.09.2020);
- Акт наданих послуг № 31527 від 13.01.2020 та рахунок № 2576 від 13.01.2020 на суму 11 800,00 грн (оплата у розмірі 11 800,00 грн відповідно до платіжного доручення №190 від 15.09.2020);
- Акт наданих послуг № 33206 від 31.01.2020 та рахунок № 2702 від 31.01.2020 на суму 7 000,00 грн (оплата у розмірі 7 000,00 грн відповідно до платіжного доручення №298 від 13.10.2020);
- Акт наданих послуг № 33836 від 06.02.2020 та рахунок № 2751 від 06.02.2020 на суму 7 500,00 грн (оплата у розмірі 7 500,00 грн відповідно до платіжного доручення №297 від 13.10.2020);
- Акт наданих послуг № 57907 від 08.02.2020 та рахунок № 1438 від 08.02.2020 на суму 7 000,00 грн (оплата у розмірі 7 000,00 грн відповідно до платіжного доручення №296 від 13.10.2020);
- Акт наданих послуг № 34578 від 13.02.2020 та рахунок № 2788 від 13.02.2020 на суму 7 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 34734 від 14.02.2020 та рахунок № 2808 від 14.02.2020 на суму 7 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 35505 від 18.02.2020 та рахунок № 2877 від 18.02.2020 на суму 7 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 59748 від 19.02.2020 та рахунок № 1471 від 19.02.2020 на суму 8 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 35445 від 19.02.2020 та рахунок № 2872 від 19.02.2020 на суму 13 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 60812 від 21.02.2020 та рахунок № 1487 від 21.02.2020 на суму 10 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 35870 від 21.02.2020 та рахунок № 2934 від 21.02.2020 на суму 7 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 61233 від 26.02.2020 та рахунок № 1488 від 26.02.2020 на суму 8 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 61234 від 27.02.2020 та рахунок № 1489 від 27.02.2020 на суму 8 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 36125 від 27.02.2020 та рахунок № 2942 від 27.02.2020 на суму 7 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 36343 від 28.02.2020 та рахунок № 2962 від 28.02.2020 на суму 7 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 36345 від 28.02.2020 та рахунок № 2964 від 28.02.2020 на суму 7 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 36344 від 29.02.2020 та рахунок № 2963 від 29.02.2020 на суму 6 700,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 61606 від 01.03.2020 та рахунок № 1501 від 01.03.2020 на суму 7 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 36534 від 03.03.2020 та рахунок № 2984 від 03.03.2020 на суму 8 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 62687 від 04.03.2020 та рахунок № 1523 від 04.03.2020 на суму 7 500,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 37049 від 05.03.2020 та рахунок № 3043 від 05.03.2020 на суму 7 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 37676 від 14.03.2020 та рахунок № 3086 від 14.03.2020 на суму 7 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 63282 від 14.03.2020 та рахунок № 1540 від 14.03.2020 на суму 7 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 37976 від 17.03.2020 та рахунок № 3122 від 17.03.2020 на суму 7 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 37977 від 17.03.2020 та рахунок № 3123 від 17.03.2020 на суму 7 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 63691 від 17.03.2020 та рахунок № 1556 від 17.03.2020 на суму 7 500,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 38203 від 18.03.2020 та рахунок № 3140 від 18.03.2020 на суму 8 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 38204 від 18.03.2020 та рахунок № 3141 від 18.03.2020 на суму 7 500,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 38313 від 20.03.2020 та рахунок № 3150 від 20.03.2020 на суму 8 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 38776 від 26.03.2020 та рахунок № 3167 від 26.03.2020 на суму 7 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 38777 від 26.03.2020 та рахунок № 3168 від 26.03.2020 на суму 7 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 38778 від 26.03.2020 та рахунок № 3169 від 26.03.2020 на суму 9 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 38779 від 27.03.2020 та рахунок № 3170 від 18.03.2020 на суму 7 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 65222 від 30.03.2020 та рахунок № 1599 від 30.03.2020 на суму 8 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 39045 від 31.03.2020 та рахунок № 3196 від 31.03.2020 на суму 7 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 67288 від 17.04.2020 та рахунок № 1631 від 17.04.2020 на суму 7 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 40575 від 18.04.2020 та рахунок № 3328 від 18.04.2020 на суму 7 800,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 41037 від 24.04.2020 та рахунок № 3339 від 24.04.2020 на суму 8 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 41041 від 24.04.2020 та рахунок № 3342 від 24.04.2020 на суму 6 800,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 68283 від 25.04.2020 та рахунок № 1653 від 25.04.2020 на суму 7 500,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 73457 від 03.06.2020 та рахунок № 1733 від 03.06.2020 на суму 6 500,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 46778 від 02.07.2020 та рахунок № 3738 від 02.07.2020 на суму 7 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 77490 від 02.07.2020 та рахунок № 1796 від 02.07.2020 на суму 7 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 46938 від 03.07.2020 та рахунок № 3742 від 03.07.2020 на суму 7 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 46939 від 04.07.2020 та рахунок № 3743 від 04.07.2020 на суму 7 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 47563 від 09.07.2020 та рахунок № 3801 від 09.07.2020 на суму 7 500,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 47366 від 09.07.2020 та рахунок № 3798 від 09.07.2020 на суму 7 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 47564 від 10.07.2020 та рахунок № 3802 від 10.07.2020 на суму 7 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 78130 від 10.07.2020 та рахунок № 1809 від 10.07.2020 на суму 8 500,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 47586 від 11.07.2020 та рахунок № 3807 від 11.07.2020 на суму 7 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 48292 від 16.07.2020 та рахунок № 3819 від 16.07.2020 на суму 7 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 48293 від 17.07.2020 та рахунок № 3820 від 17.07.2020 на суму 6 800,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 48294 від 17.07.2020 та рахунок № 3821 від 17.07.2020 на суму 6 800,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 48295 від 17.07.2020 та рахунок № 3822 від 17.07.2020 на суму 7 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 80377 від 25.07.2020 та рахунок № 1831 від 25.07.2020 на суму 7 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 49127 від 25.07.2020 та рахунок № 3887 від 25.07.2020 на суму 6 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 49134 від 25.07.2020 та рахунок № 3890 від 25.07.2020 на суму 8 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 49512 від 29.07.2020 та рахунок № 3912 від 29.07.2020 на суму 8 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 49761 від 01.08.2020 та рахунок № 3934 від 01.08.2020 на суму 8 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 50156 від 04.08.2020 та рахунок № 3951 від 04.08.2020 на суму 8 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 50519 від 07.08.2020 та рахунок № 3960 від 07.08.2020 на суму 8 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 50900 від 08.08.2020 та рахунок № 4017 від 08.08.2020 на суму 7 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 51232 від 12.08.2020 та рахунок № 4021 від 12.08.2020 на суму 8 500,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 51233 від 12.08.2020 та рахунок № 4022 від 12.08.2020 на суму 7 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 52169 від 18.08.2020 та рахунок № 4117 від 18.08.2020 на суму 8 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 52171 від 19.08.2020 та рахунок № 4118 від 19.08.2020 на суму 8 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 52758 від 29.08.2020 та рахунок № 4171 від 29.08.2020 на суму 8 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 53298 від 02.09.2020 та рахунок № 4227 від 02.09.2020 на суму 7 500,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 86488 від 05.09.2020 та рахунок № 1950 від 05.09.2020 на суму 10 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 53931 від 08.09.2020 та рахунок № 4278 від 08.09.2020 на суму 8 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 53973 від 09.09.2020 та рахунок № 4286 від 09.09.2020 на суму 5 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 54335 від 10.09.2020 та рахунок № 4309 від 10.09.2020 на суму 7 500,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 54345 від 11.09.2020 та рахунок № 4313 від 11.09.2020 на суму 10 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 54500 від 12.09.2020 та рахунок № 4322 від 12.09.2020 на суму 8 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 54501 від 13.09.2020 та рахунок № 4323 від 13.09.2020 на суму 8 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 55235 від 16.09.2020 та рахунок № 4404 від 16.09.2020 на суму 8 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 55236 від 17.09.2020 та рахунок № 4405 від 17.09.2020 на суму 7 500,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 55237 від 18.09.2020 та рахунок № 4406 від 18.09.2020 на суму 8 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 55371 від 19.09.2020 та рахунок № 4432 від 19.09.2020 на суму 8 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 55773 від 23.09.2020 та рахунок № 4445 від 23.09.2020 на суму 8 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 89802 від 25.09.2020 та рахунок № 2015 від 25.09.2020 на суму 9 500,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 56196 від 25.09.2020 та рахунок № 4494 від 25.09.2020 на суму 5 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 56190 від 26.09.2020 та рахунок № 4488 від 26.09.2020 на суму 8 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 56379 від 30.09.2020 та рахунок № 4502 від 30.09.2020 на суму 8 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 56380 від 30.09.2020 та рахунок № 4503 від 30.09.2020 на суму 6 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 56414 від 01.10.2020 та рахунок № 4507 від 01.10.2020 на суму 8 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 57322 від 07.10.2020 та рахунок № 4547 від 07.10.2020 на суму 7 500,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 92079 від 09.10.2020 та рахунок № 2061 від 09.10.2020 на суму 9 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 57605 від 10.10.2020 та рахунок № 4608 від 10.10.2020 на суму 8 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 92080 від 10.10.2020 та рахунок № 2062 від 10.10.2020 на суму 6 500,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 57843 від 13.10.2020 та рахунок № 4615 від 13.10.2020 на суму 7 500,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 57916 від 14.10.2020 та рахунок № 4625 від 14.10.2020 на суму 7 500,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 57844 від 14.10.2020 та рахунок № 4616 від 14.10.2020 на суму 7 000,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 58192 від 15.10.2020 та рахунок № 4627 від 15.10.2020 на суму 7 500,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 58329 від 17.10.2020 та рахунок № 4637 від 17.10.2020 на суму 7 500,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 481317 від 23.10.2020 та рахунок № 29 від 23.10.2020 на суму 7 500,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 481314 від 24.10.2020 та рахунок № 28 від 24.10.2020 на суму 7 500,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 59255 від 27.10.2020 та рахунок № 4739 від 27.10.2020 на суму 6 500,00 грн (оплата відсутня);
- Акт наданих послуг № 59564 від 30.10.2020 та рахунок № 4783 від 30.10.2020 на суму 6 500,00 грн (оплата відсутня).
Отже, позивачем було надано послуг на загальну суму 1 159 200,00 грн, тоді як відповідачем було здійснено часткову їх оплату на загальну суму 396 800,00 грн, що підтверджується платіжними дорученнями, які були додані позивачем до позову, у зв`язку із чим, у відповідача, за твердженням позивача наявна заборгованість у розмірі 762400,00 грн.
Також, на виконання умов Договору № 18-19 від 01.11.2019 транспортного експедирування та перевезення вантажів автомобільним транспортом, позивачем було зареєстровано податкові накладні, які відображені в Реєстрі податкових накладних, копії яких були додані позивачем до позовної заяви.
Оскільки відповідач не виконав взяті на себе зобов`язання з оплати наданих йому позивачем послуг, позивачем 02.12.2022 було направлено відповідачу лист-вимогу №30/11-22 від 30.11.2022 про підписання документів та погашення заборгованості по договору, до якого були долучені не підписані з боку відповідача акти наданих послуг у кількості 142 шт., що підтверджується поштовою накладною та описом вкладення до неї №0504519395345.
Вказаний лист-вимога не був отриманий відповідачем та повернувся позивачу 03.01.2023 у зв`язку із закінченням встановленого терміну зберігання у поштовому відділені.
04.01.2023 позивачем було повторно направлено на адресу відповідача лист-вимогу № 30/11-22 від 30.11.2022 про підписання документів та погашення заборгованості по договору, до якого були долучені не підписані з боку відповідача акти наданих послуг у кількості 142 шт., що підтверджується поштовою накладною та описом вкладення до неї №0504527076992.
Вказаний лист-вимога не був отриманий відповідачем та повернувся позивачу у зв`язку із закінченням встановленого терміну зберігання у поштовому відділені.
Отже, на дань подання позовної заяви до суду заборгованість відповідача перед позивачем за надані йому послуги складає 762 400,00 грн, за прострочення сплати якої за період з 07.01.2023 по 26.01.2023 нараховані пеня в сумі 43 434,00 грн., 3% річних у сумі 1 248,39 грн, а також інфляційні втрати у розмірі 5 336,80 грн.
Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов наступного висновку.
За змістом ст. 509 Цивільного кодексу України, ст. 173 Господарського кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.
Частиною 1 ст. 173 Господарського кодексу України визначено, що господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.
За приписами ст. ст. 11, 509 Цивільного кодексу України зобов`язання виникають, зокрема, з договору.
Згідно зі ст. 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
Відповідно до ст. ст. 6, 627 Цивільного кодексу України сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Проаналізувавши зміст укладеного між сторонами договору № 18-19 від 01.11.2019, суд дійшов висновку, що за своєю правовою природою він є договором транспортного експедирування.
Відповідно до ст. 929 ЦК України за договором транспортного експедирування одна сторона (експедитор) зобов`язується за плату і за рахунок другої сторони (клієнта) виконати або організувати виконання визначених договором послуг, пов`язаних з перевезенням вантажу. Договором транспортного експедирування може бути встановлено обов`язок експедитора організувати перевезення вантажу транспортом і за маршрутом, вибраним експедитором або клієнтом, зобов`язання експедитора укласти від свого імені або від імені клієнта договір перевезення вантажу, забезпечити відправку і одержання вантажу, а також інші зобов`язання, пов`язані з перевезенням. Договором транспортного експедирування може бути передбачено надання додаткових послуг, необхідних для доставки вантажу (перевірка кількості та стану вантажу, його завантаження та вивантаження, сплата мита, зборів і витрат, покладених на клієнта, зберігання вантажу до його одержання у пункті призначення, одержання необхідних для експорту та імпорту документів, виконання митних формальностей тощо). Положення цієї глави поширюються також на випадки, коли обов`язки експедитора виконуються перевізником. Умови договору транспортного експедирування визначаються за домовленістю сторін, якщо інше на встановлено законом, іншими нормативно-правовими актами.
Відповідно до ст. 931 ЦК України розмір плати експедиторові встановлюється договором транспортного експедирування, якщо інше не встановлено законом. Якщо розмір плати не встановлений, клієнт повинен виплатити експедитору розумну плату.
Статтею 934 ЦК України передбачено, що за порушення обов`язків за договором транспортного експедирування експедитор відповідає перед клієнтом відповідно до глави 51 цього Кодексу.
Статтею 909 Цивільного кодексу України визначено, що за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату. Договір перевезення вантажу укладається у письмовій формі. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням транспортної накладної (коносамента або іншого документа, встановленого транспортними кодексами (статутами). Законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору перевезення вантажу.
За змістом ч. 1 ст. 306 Господарського кодексу України перевезенням вантажів у цьому Кодексі визнається господарська діяльність, пов`язана з переміщенням продукції виробничо-технічного призначення та виробів народного споживання залізницями, автомобільними дорогами, водними та повітряними шляхами, а також транспортування продукції трубопроводами.
У частині 4 цієї статті вказано, що допоміжним видом діяльності, пов`язаним з перевезенням вантажу, є транспортна експедиція.
Статтею 316 Господарського кодексу України визначено, що за договором транспортного експедирування може бути встановлений обов`язок експедитора організувати перевезення вантажу транспортом і за маршрутом, вибраним експедитором або клієнтом, укладати від свого імені або від імені клієнта договір перевезення вантажу, забезпечувати відправку і одержання вантажу, а також виконання інших зобов`язань, пов`язаних із перевезенням.
Отже, транспортне експедирування є видом господарської діяльності, спрямованої на організацію процесу перевезення вантажів. Експедитор є таким суб`єктом господарювання, функціональне призначення якого полягає в організації та сприянні здійсненню процесу вантажів. Експедитором може бути, як суб`єкт господарювання (транспортно-експедиційна організація), так і безпосередньо перевізник. Транспортне експедирування - це комплекс заходів, які супроводжують процес перевезення вантажів на всіх його стадіях.
Основні умови здійснення транспортно-експедиційного обслуговування зовнішньоторговельних і транзитних вантажів визначено у Законі України "Про транспортно-експедиторську діяльність".
Транспортне експедирування як вид господарської діяльності не може розглядатися окремо від перевезення, це комплекс заходів, які супроводжують процес перевезення вантажів на всіх його стадіях (сортування вантажів під час їх прийняття до перевезення, перевалка вантажів у процесі їх перевезення, облік надходження вантажів під час видачі вантажу тощо), і саме це дає підстави розглядати її допоміжним щодо перевезення видом діяльності. Тому кожна послуга, що надається експедитором клієнту, по суті є транспортною послугою.
Відносини учасників транспортно-експедиторської діяльності встановлюються на основі договорів. Учасники цієї діяльності вільні у виборі предмета договору, визначенні зобов`язань, інших умов взаємовідносин, що не суперечать чинному законодавству.
Відповідно до статті 193 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
Згідно із статтями 525, 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватись належним чином, відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту та інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від виконання зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Відповідно до ст. 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Судом встановлено порушення з боку відповідача грошових зобов`язань щодо оплати наданих послуг, а саме часткової їх оплати у розмірі 396 800,00 грн, у зв`язку з чим вимоги позивача про стягнення заборгованості у сумі 762 400,00 грн визнаються судом обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.
Також позивачем заявлено вимоги про стягнення пені в сумі 43 434,00 грн, 3% річних у сумі 1 248,39 грн, а також інфляційні втрати у розмірі 5 336,80 грн, за загальний період прострочення визначений позивачем з 07.01.2023 по 26.01.2023.
Відповідно до ст. 614 ЦК України особа, яка порушила зобов`язання, несе відповідальність за наявності її вини (умислу або необережності), якщо інше не встановлено договором або законом.
За порушення у сфері господарювання учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених Господарським кодексом України, іншими законами та договором (ч. 2 ст.193, ч. 1 ст.216 та ч. 1 ст. 218 ГК України).
Одним із видів господарських санкцій згідно з ч. 2 ст. 217 ГК України є штрафні санкції, до яких віднесено штраф та пеню (ч. 1 ст. 230 ГК України).
Так, відповідно до ст. 230, 231 ГК України, штрафними санкціями визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання. Законом щодо окремих видів зобов`язань може бути визначений розмір штрафних санкцій, зміна якого за погодженням сторін не допускається.
Відповідно до ч. 1 ст. 549 ЦК України неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання.
Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання (ч. 3 ст. 549 ЦК України).
Водночас, стосовно посилання позивача на положення п. 4.4. договору (яким визначено, що порушення Замовником оплати вартості послуг останній зобов`язаний сплатити Перевізнику пеню в розмірі 0,3% від суми простроченого платежу за кожний день прострочення) суд звертає увагу позивача на наступне.
Відповідно до ст. 3 Закону України "Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань", розмір пені обчислюється від суми простроченого платежу та не може перевищувати подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період за який сплачується пеня.
За приписами частини 2 статті 343 Господарського кодексу України платник грошових коштів сплачує на користь одержувача цих коштів за прострочку платежу пеню в розмірі, що встановлюється за згодою сторін, але не може перевищувати подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня.
Договірні правовідносини між платниками і одержувачами грошових коштів щодо відповідальності за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань врегульовано Законом "Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань", статтею 3 якого передбачено, що розмір пені, передбачений статтею 1 цього Закону, обчислюється від суми простроченого платежу та не може перевищувати подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня.
Відповідно до ст. 3 Закону України "Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань", розмір пені обчислюється від суми простроченого платежу та не може перевищувати подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період за який сплачується пеня.
З аналізу вищевикладеного вбачається, що яким би способом не визначався в договорі розмір пені, він не може перевищувати той розмір, який установлено законом як граничний, тобто за прострочення платежу за договором може бути стягнуто лише пеню, сума якої не перевищує ту, що обчислено на підставі подвійної облікової ставки Національного банку України.
Аналогічна правова позиція щодо розміру обчислення пені за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань на підставі подвійної облікової ставки Національного банку України викладена у постановах Верховного Суду від 30.01.2018 року у справі № 910/10224/14, від 23.05.2018 року у справі № 910/15492/17 та від 06.03.2019 року у справі № 916/4692/15.
При цьому суд зазначає, що господарський суд має з`ясовувати обставини, пов`язані з правильністю здійснення позивачем розрахунку та здійснити оцінку доказів, на яких цей розрахунок ґрунтується. У разі якщо відповідний розрахунок позивачем здійснено неправильно, то господарський суд з урахуванням конкретних обставин справи самостійно визначає суми пені та інших нарахувань у зв`язку з порушенням грошового зобов`язання, не виходячи при цьому за межі визначеного позивачем періоду часу, протягом якого, на думку позивача, мало місце невиконання такого зобов`язання, та зазначеного позивачем максимального розміру заборгованості.
Аналогічну правову позицію викладено, зокрема, у постановах Верховного Суду від 02.03.2018р. у справі №927/467/17, від 21.05.2018р. №904/10198/15, від 22.01.2019р. №905/305/18, від 28.01.2019р. №922/3782/17, від 14.02.2019р. №922/1019/18, від 05.03.2019р. №910/1389/18 та від 27.05.2019р. у справі №910/20107/17.
Відтак, судом здійснено розрахунок пені з урахуванням приписів ст. 3 Закону України "Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань", за результатами якого, сума пені, що підлягає до стягнення з відповідача становить 20 887,67 грн, в іншій частині стягнення з відповідача пені суд відмовляє у зв`язку з невірним нарахуванням.
Щодо вимоги позивача про стягнення з відповідача 1 248,39 грн - трьох процентів річних та інфляційних нарахувань у розмірі 5 336,80 грн., суд відзначає наступне.
Частиною 1 статті 625 Цивільного кодексу України визначено, що боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов`язання.
Згідно зі частиною 2 статті 625 Цивільного Кодексу України, за прострочення виконання грошового зобов`язання настає відповідальність у вигляді сплати суми боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також сплати трьох процентів річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Передбачені вищевказаними нормами законодавства наслідки прострочення виконання боржником грошового зобов`язання у вигляді відшкодування інфляційних втрат та 3% річних, що нараховуються на суму основного боргу не є штрафними санкціями, а виступають способом захисту майнового права та інтересу, який полягає у відшкодуванні матеріальних втрат кредитора від знецінення коштів внаслідок інфляційних процесів за весь час прострочення в їх сплаті та отриманні від боржника компенсації (плати) за користування ним коштами, належними до сплати кредиторові.
Отже, з наведених норм права вбачається, що у разі несвоєчасного виконання боржником грошового зобов`язання у нього в силу закону (частини другої статті 625 Цивільного кодексу України) виникає обов`язок сплатити кредитору, поряд із сумою основного боргу, суму інфляційних втрат, як компенсацію знецінення грошових коштів за основним зобов`язанням внаслідок інфляційних процесів у період прострочення їх оплати, а також три проценти річних від суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Таким чином, оскільки факт прострочення відповідача перед позивачем виконання грошового зобов`язання встановлено, суд, перевіривши розрахунки позивача, наведені у позовній заяві, дійшов висновку, що заявлені до стягнення суми інфляційних втрат у розмірі 5 336,80 грн та 3% річних у розмірі 1 248,39 грн є обґрунтованими та арифметично вірними, у зв`язку із чим позовні вимоги в цій частині підлягають задоволенню.
Статтею 13 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Статтею 74 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень.
Відповідно до ст.ст. 76, 77 Господарського процесуального кодексу України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Відповідач під час розгляду справи не надав суду належних та допустимих доказів, які б спростовували заявлені позовні вимоги та свідчили про відсутність у нього обов`язку сплатити заявлену до стягнення заборгованість.
За таких обставин, оцінивши подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на повному, всебічному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог Приватного акціонерного товариства «МХП» частково.
Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору покладаються на сторони пропорційно задоволеній частині позову.
Керуючись ст. 129, 236-238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити частково.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Фієста Груп Сервіс» (02095, м. Київ, вул. Княжий Затон, 9А, офіс 369, ідентифікаційний код: 42022545) на користь Приватного акціонерного товариства «МХП» (08800, Київська область, Миронівський район, м. Миронівка, вул. Елеваторна, 1, ідентифікаційний код: 25412361) заборгованість у розмірі 762 400 грн 00 коп.; пеню у розмірі 20 887 грн 67 коп.; 3% річних у розмірі 1 248 грн 39 коп.; інфляційні втрати у розмірі 5 336 грн 80 коп. та витрат по сплаті судового збору у розмірі 11 848 грн 09 коп.
3. В іншій частині позову відмовити.
4. Після набрання рішенням законної сили видати наказ.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 16.05.2023.
Суддя Л.Г. Пукшин
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 16.05.2023 |
Оприлюднено | 18.05.2023 |
Номер документу | 110879130 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Пукшин Л.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні