Справа № 2-1154/10
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
26 серпня 2010р. с.Леніне
Ленінський районний суд Автономної Республіки Крим у складі
головуючого судді Кондрак Н.Й.
при секретарі Казацькому В .В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі су ду цивільну справу за позово м ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Л енінському районі АР Крим пр о зобов' язання нарахувати щ омісячну соціальну допомогу ,
В С Т А Н О В И В:
05 серпня 2010 року позивач зве рнувся в Ленінський районний суд Автономної Республіки К рим з позовом до відповідача про зобов'язання нарахувати недоплачену як дитині війни щомісячну державну соціальн у допомогу за 2008 рік в сумі 1158,60гр н., за 2009 рік в сумі 1240.20грн., мотиву ючи свої вимоги тим, що він має статус дитини війни і право н а отримання соціальної допом оги в розмірі 30% мінімальної п енсії за віком, а відповідач п ротиправно нараховує меншу с уму.
Позивач в судове засідання повторно не з,явився, надав за яву про розгляд справи в його відсутності.
У судове засідання предста вник відповідача також повто рно не з'явився, повідомлений належним чином про час, дату т а місце розгляду справи. Нада в заперечення проти позову т а клопотання про розгляд спр ави за відсутністю представн ика.
Згідно ст. 197 ч. 2 ЦПК України в зв' язку з неявкою учасників процесу в судове засідання ф іксування технічними засоба ми не проводилось.
Дослідивши матеріали спра ви та оцінивши докази по спра ві в їх сукупності, суд вважає , що позовні вимоги підлягают ь частковому задоволенню, ви ходячи з наступного.
Відповідно до п. 1 "Положення про Пенсійний фонд України", з атвердженого Указом Президе нта України, від 01.03.2001, № 121/2001 Пенсі йний фонд України є централь ним органом виконавчої влади , що здійснює керівництво та у правління солідарною систем ою загальнообов'язкового дер жавного пенсійного страхува ння, провадить збір, акумуляц ію та облік страхових внескі в, призначає пенсії та готує д окументи для їх виплати, забе зпечує своєчасне і в повному обсязі фінансування та випл ату пенсій, допомоги на похов ання, інших соціальних випла т, які згідно із законодавств ом здійснюються за рахунок к оштів Пенсійного фонду Украї ни, здійснює контроль за ціль овим використанням коштів Пе нсійного фонду України. Він є головним розпорядником кошт ів для виплати до пенсії або щ омісячного довічного грошов ого утримання чи державної с оціальної допомоги, що випла чується замість пенсії, пере дбаченої статтею 6 Закону України «Про соціальний зах ист дітей війни». Статтею 58 З акону України "Про загально обов'язкове державне пенсійн е страхування" на Пенсійний ф онд покладене керівництво та управління солідарною систе мою, збір, акумуляція та облік страхових внесків, призначе ння пенсії та підготовка док ументів для її виплати, забез печення своєчасного і в повн ому обсязі фінансування та в иплати пенсій, допомоги на по ховання, здійснення контролю за цільовим використанням к оштів Пенсійного фонду, вирі шення питань, пов'язаних з вед енням обліку пенсійних актив ів застрахованих осіб на нак опичувальних пенсійних раху нках, здійснення адміністрат ивного управлінь Накопичува льним фондом та інші функції , передбачені Законом і ст атутом Пенсійного фонду. Згі дно з п.п. 6 пункту 2.2. розділу 2 По ложення про управління Пенсі йного фонду України в района х, містах і районах у містах, з атвердженою Постановою Пенс ійного фонду України від 30.04.2002 р оку 16 8-2. зареєстрованого в Міні стерстві юстиції України від 13.03.2008 року № 209/14900 саме на територі альні управління Пенсійного фонду України в районах, міст ах, в районах в містах покладе ні обов'язки щодо призначенн я (здійснення перерахунку) і в иплати пенсії. Крім того, голо вним розпорядником коштів дл я виплати до пенсії або щоміс ячного довічного грошового у тримання чи державної соціал ьної допомоги, що виплачуєть ся замість пенсії, передбаче ної статтею 6 Закону Украї ни «Про соціальний захист ді тей війни», є Пенсійний фонд У країни.
Таким чином, Управління Пенсійного фонду у Ленінськ ому районі АРК є належним від повідачем.
Відповідно до статті 1 Зак ону України "Про соціальний захист дітей війни» від 18.11.2004, № 2195-ІУ дитина війни - особа, яка є громадянином України та які й на час закінчення (2 вересня 1945 року) Другої світової війни було менше 18 років. Відповідн о до ст. 6 Закону України "Пр о соціальний захист дітей ві йни" дітям війни пенсії або що місячне довічне грошове утри мання чи державна соціальна допомога, що виплачується за мість пенсії, підвищуються н а 30 відсотків мінімальної пен сії за віком.
Судом встановлено, що позив ач ІНФОРМАЦІЯ_1, що підтве рджується паспортом (а.с.4), тоб то станом на час закінчення Д ругої світової війни йому бу ло менше 18 років, відповідно, в ін є особою, яка віднесена до к атегорій осіб, які визнані ді тьми війни. Відповідно, позив ач має право на пільги, встано влені законодавством Україн и для дітей війни, у тому числі на передбачену статтею 6 За кону України «Про соціальн ий захист дітей війни» щоміс ячну державну соціальну допо могу, підвищену на 30% мінімаль ної пенсії за віком.
Відповідно до ч. І ст.28 Зако ну України "Про загальнообо в'язкове державне пенсійне с трахування" від 09.07.2003, № 1058-ІУ міні мальний розмір пенсії за вік ом встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для ос іб, які втратили працездатні сть, визначеного законом.
Положення частини третьої статті 28 Закону України « Про загальнообов'язкове держ авне пенсійне страхування» с тосовно застосування розмір у мінімального розміру пенсі ї за віком, встановленого час тиною першої цієї статті, тіл ьки стосовно визначення розм ірів пенсій, призначених згі дно з цим Законом, не є пер ешкодою для застосування дан ої величини мінімального роз міру пенсії за віком до обрах ування інших пенсій чи допла т, пов'язаних з мінімальною пе нсією за віком, оскільки чинн им законодавством не встанов лено іншого, крім передбачен ого частиною першою цієї ста тті мінімального розміру пен сії за віком.
Підпунктом 2 пункту 41 розділ у ІІ Закону України «Про Держ авний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяки х законодавчих актів України » статтею 6 Закону України «Про соціальний захист діте й війни» викладено в новій ре дакції, відповідно до якої ді тям війни (крім тих, на яких по ширюється дія Закону Укр аїни «Про статус ветеранів в ійни, гарантії їх соціальног о захисту») до пенсії або щомі сячного довічного грошового утримання чи державної соці альної допомоги, що виплачує ться замість пенсії, виплачу ється підвищення у розмірі н адбавки, встановленої для уч асників війни. Частиною четв ертою статті 14 Закону Укр аїни «Про статус ветеранів в ійни, гарантії їх соціальног о захисту» передбачено, що уч асникам війни, нагородженим орденами і медалями колишньо го Союзу РСР за самовіддану п рацю і бездоганну військову службу в тилу в роки Великої В ітчизняної війни, пенсії або щомісячне довічне грошове у тримання чи державна соціаль на допомога, що виплачується замість пенсії, підвищуютьс я на 15 процентів прожиткового мінімуму для осіб, які втрати ли працездатність, іншим уча сникам війни - на 10 процентів п рожиткового мінімуму для осі б, які втратили працездатніс ть. Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 ро ку №10-рп/2008 положення пункту 41 ро зділу ІІ Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів Ук раїни» визнані неконституці йними з дня ухвалення Консти туційним Судом України цього рішення.
Таким чином, з 22 травня 2008 року вихідним критерієм обрахунк у підвищення пенсії дітям ві йни виступав мінімальний роз мір пенсії за віком, який відп овідно до частини 1 статті 28 Закону України «Про загаль нообов'язкове державне пенсі йне страхування» вираховува вся виходячи з прожиткового мінімуму для осіб, які втрати ли працездатність, визначено го законом, тобто у 2008 році - ста ттею 58 Закону України «Пр о Державний бюджет України н а 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів У країни ».
Статтею 58 Закону Україн и «Про Державний бюджет на 2008 р ік та про внесення змін до дея ких законодавчих актів Украї ни» затверджено на 2008 рік прож итковий мінімум на одну особ у, яка втратила працездатніс ть, в розрахунку на місяць у ро змірі з 1 січня - 470 грн., з 1 квітня - 481 грн., з 1 липня - 482 грн., з 1 жовтня - 498 грн.
Отже, право на підвищення пе нсії, що передбачене статтею 6 Закону України «Про соц іальний захист дітей війни», у 2008 році у позивача виникло з 22 травня 2008 року, тобто з дня виз нання неконституційними пол ожень законів України про де ржавний бюджет України на пе вний рік про зупинення дії ст атті 6 Закону України «Про соціальний захист дітей вій ни» на відповідний рік. До зак інчення відповідного місяця позивач не втратила права на отримання даної допомоги за відповідний місяць.
Статтею 54 Закону Україн и «Про Державний бюджет на 2009 р ік» затверджено на 2009 рік прож итковий мінімум на одну особ у, яка втратила працездатніс ть, в розрахунку на місяць у ро змірі з 1 січня - 498 грн., з 1 листоп ада - 573 грн. Даним Законом т а іншими законодавчими актам и на 2009 рік дія Закону Укра їни "Про соціальний захист ді тей війни" не зупинялась і при визначенні розміру щомісячн ої державної соціальної допо моги дітям війни за 2009 рік необ хідно керуватися його статте ю 6.
Згідно довідки УПФУ в Ленін ському районі АР Крим, позива чу сплачено надбавку за січе нь - березень 2008 року в сумі 47 г рн., травень-червень 2008 року 48,10г рн., липень-вересень 2008 року 48,20г рн., жовтень грудень 2008 року та за 2009 рік по 49,80 грн. щомісячно на підставі Постанови КМУ № 530 ві д 28.05.2008 року "Деякі питання соці ального захисту окремих кате горій громадян", якою встанов лено, що дітям війни виплачує ться надбавка у розмірі 10 відс отків до прожиткового мініму му, встановленого законом дл я осіб, які втратили працезда тність.
Суд зазначає , що за кон ституційними нормами, виходя чи з пріоритетності законів над підзаконними актами, при визначенні розміру надбавки дітям війни застосуванню пі длягають норми Закону Ук раїни "Про соціальний захист дітей війни", а не постанов Ка бінету Міністрів України, як і істотно звужують обсяг вст ановлених законом прав.
У запереченнях на позов від повідач не погодився з позов ом, оскільки вважає, що законо давчими актами України не вр егульоване питання розміру м інімальної пенсії за віком д ля Закону України "Про соц іальний захист дітей війни ", с уд не може приймати за основу розрахунку мінімальний розм ір пенсії, визначений статте ю 28 Закону України "Про заг альнообов'язкове державне пе нсійне страхування", оскільк и він застосується виключно для визначення розмірів пенс ій, встановлених Законом , Крім того, нарахування здійс нювалися в межах бюджетних а сигнувань і ПФУ не може сплач увати надбавку з коштів, приз начених на інші цілі. Кошти ПФ У не підлягають вилученню. Вв ажає, що бюджетна програма КП КВ по виплаті в тому числі і да ної надбавки повністю викона на Суд вважає, що вказані дово ди відповідача не можуть бут и враховані при вирішені спр ави. За чинним законодав ством розмір мінімальної пен сії за віком визначається ли ше за правилами, передбачени ми частиною першою статті 28 Закону України "Про загаль нообов'язкове державне пенсі йне страхування", іншого норм ативно-правового акта, який б и визначав цей розмір або вст ановлював інший розмір, нема є. Згідно ч. 8 статті 8 ЦПК У країни забороняється відмов а в розгляді та вирішенні адм іністративної справи з мотив ів неповноти, неясності, супе речливості чи відсутності за конодавства, яке регулює спі рні відносини. Відповідно до частини 1 статті 8 ЦПК України суд вирішує справи відповід но до Конституції України, за конів України та міжнародних договорів, згода на обов' яз ковість яких надана Верховно ю радою України. Відповідно, к ерується принципом верховен ства права, відповідно до яко го, зокрема, люди її права та с вободи визнаються найвищими цінностями та визначають зм іст і спрямованість діяльнос ті держави. Суд застосовує пр инцип верховенства права з у рахуванням практики Європей ського суду з прав людини. Ст. 72 Закону України "Про зага льнообов'язкове державне пен сійне страхування" від 09.07.2003, № 105 8-1У передбачено, що джерелами формування коштів Пенсійног о фонду є також кошти державн ого бюджету та цільових фонд ів, що перераховуються до Пен сійного фонду у випадках, пер едбачених цим Законом. Ст аттею 113 Закону встановле но, що у разі виникнення дефіц иту коштів Пенсійного фонду для фінансування виплати пен сій у солідарній системі у зв 'язку із забезпеченням випла ти пенсій в розмірі, передбач еному статтею 28 цього Закон у, такий дефіцит покриваєть ся за рахунок коштів Державн ого бюджету України. Доводи в ідповідача, що позов не підля гає задоволенню у зв'язку з ві дсутністю бюджетних коштів, призначених на ці виплати, не можуть прийняті до уваги. Реа лізація особою права, що пов'я зане з отриманням бюджетних коштів, яке базується на спец іальних та чинних на час вини кнення спірних правовідноси н нормативно-правових актів національного законодавств а, не може бути поставлена у за лежність від бюджетних асигн увань тобто посилання суб'єк тами владних повноважень на відсутність коштів, як на при чину невиконання своїх зобов 'язань, судом не приймається д о уваги. Так, у справі "Кечко пр оти України" Європейський Су д з прав людини констатував, щ о не приймає аргумент Уряду щ одо бюджетних асигнувань, ос кільки органи державної влад и не можуть посилатись на від сутність коштів як на причин у невиконання своїх зобов'яз ань. Таким чином, невиконання або неналежне виконання зак онів, якими передбачено певн і соціальні гарантії, через в ідсутність коштів для їх вип лати не є підставою для невиплати щомісячної держав ної соціальної допомоги дітя м війни в передбаченому Зак оном розмірі.
Згідно довідки УПФУ в Ленін ському районі позивачу сплач увалась надбавка в розмірі 10% прожиткового мінімуму. Таким чином, відповідачем недопла чена позивачу щомісячна держ авна соціальна допомога дітя м війни за 2009 рік згідно наступ ного розрахунку:
Місяць Прожитковий мінімум Надбавка
30% Сплачено Підлягає сплаті січень 2009 498 149,40 49,8 99.60 лютий 2009 498 149,40 49,8 99.60 березень 2009 498 149,40 49,8 99.60 квітень 2009 498 149,40 49,8 99.60 травень 2009 498 149,40 49,8 99.60 червень 2009 498 149,40 49,8 99.60 липень 2009 498 149,40 49,8 99.60 серпень 2009 498 149,40 49,8 99.60 вересень 2009 498 149,40 49,8 99.60 жовтень 2009 498 149,40 49,8 99.60 листопад 2009 498 171,90 49,8 122,10 грудень 2009 498 171,90 49,8 122,10 всього 1240,20
За 2008 рік:
Травень 2008 481 144,30 48,1 96,20 Червень 2008 481 144,30 48,1 96,20 Липень 2008 482 144,60 48,2 96.40 Серпень 2008 482 144,60 48,2 96.40 Вересень 2008 482 144,60 48,2 96.40 Жовтень 2008 498 149,40 49,8 99.60 Листопад 2008 498 149,40 49,8 99.60 Грудень 2008 498 149,40 49,8 99.60 Всього 780,40
В користь позивача так ож підлягають стягненню поне сені та документально підтве рджені судові витрати пропор ційно задоволеним вимогам. З гідно п. 34 ч. 1 ст. 4 Декрету КМУ «П ро державне мито» Пенсійний фонд, його підприємства, уста нови і організації звільняют ься від сплати державного ми та. Відповідно, судовий збір н е може бути стягнений з відпо відача і підлягає пропорційн о задоволеним вимогам поверн енню з бюджету. Збір на ІТЗ ЦП, сплачений позивачем виходяч и з вимог майнового характер у, підлягає стягненню з відпо відача пропорційно задоволе ним вимогам.
Керуючись ст. 6 Закону Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни», ст.ст. 3, 7, 10, 88, 89, 130, 131, 174, 175, 179, 208, 212-215, 218, 224-226 ЦПК України, суд-,
В И Р І Ш И В:
Позов задовольнити.
Зобов' язати відповідача Управління пенсійного Фо нду України в Ленінському ра йоні АР Крим нарахувати пози вачу ОСОБА_1 щомісячну дер жавну соціальну допомогу до пенсії як дитині війни, за 2008 рі к у сумі 780 (сімсот вісімдесят)г рн. 40 коп., за 2009 рік у сумі 1240 (одна тисяча двісті сорок) грн. 20 коп ., а всього 2020 (дві тисячі двадця ть) грн. 60 коп.
Стягнути з відповідача У правління пенсійного Фонд у України в Ленінському райо ні АР Крим в користь позивача ОСОБА_1 витрати на інформ аційно-технічне забезпеченн я цивільного процесу в сумі с умі 101 (сто одна) грн. 08 коп. та пов ернути з бюджету сплачений с удовий збір 42 (сорок дві) грн. 96 к оп.
Рішення може бути оскаржен о до Апеляційного суду Автон омної Республіки Крим через Ленінський районний суд при умові подання заяви про апел яційне оскарження протягом д есяти днів з дня проголошенн я рішення, та подання апеляці йної скарги протягом двадцят и днів з моменту подання заяв и про апеляційне оскарження, або без подання заяви про апе ляційне оскарження при умові подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня пр оголошення рішення.
Рішення суду набирає закон ної сили після закінчення ст року подання заяви про апеля ційне оскарження, якщо заяву про апеляційне оскарження н е було подано. Якщо було подан о заяву про апеляційне оскар ження, але апеляційна скарга не була подана у 20 денний стро к після подання заяви про апе ляційне оскарження, рішення суду набирає законної сили п ісля закінчення цього строку . У разі подання апеляційної с карги рішення, якщо його не ск асовано, набирає законної си ли після розгляду справи апе ляційним судом.
Суддя Кондрак Н.Й.
Суд | Ленінський районний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 26.08.2010 |
Оприлюднено | 20.09.2010 |
Номер документу | 11088834 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Веселівський районний суд Запорізької області
Нагорний Анатолій Олександрович
Цивільне
Ленінський районний суд Автономної Республіки Крим
Кондрак Наталя Йосифівна
Цивільне
Оріхівський районний суд Запорізької області
Плечищева Оксана Валентинівна
Цивільне
Уманський міськрайонний суд Черкаської області
Маринчук Михайло Павлович
Цивільне
Першотравневий районний суд Донецької області
Трегубенко Сергій Васильович
Цивільне
Ізяславський районний суд Хмельницької області
Янішевська Оксана Станіславівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні