Рішення
від 15.05.2023 по справі 620/2709/23
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

15 травня 2023 року м.ЧернігівСправа № 620/2709/23

Чернігівський окружний адміністративний суд, у складі головуючої судді Падій В.В., розглянувши, за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, справу за адміністративним позовом В.о. керівника Прилуцької окружної прокуратури (вул. 1-го Травня, буд. 50 А, м. Прилуки, 17500, код ЄДРПОУ - 02910114) в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області (пр-т. Миру, 190-А, м. Чернігів, 14037, код ЄДРПОУ - 38590042) до Яблунівської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області (вул. Незалежності, буд. 16, с. Яблунівка, Прилуцький район, Чернігівська область, 17591, код ЄДРПОУ - 04415896), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Дубовогаївська загальноосвітня школаІ-ІІІ ступенів Яблунівської сільської радиПрилуцького району Чернігівської області, про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

В.о. керівника Прилуцької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській звернувся до Яблунівської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області, в якому просить:

- залучити до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Дубовогаївську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів Яблунівської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області (вул. Шевченка буд. 42, с. Дубовий Гай, Прилуцький район, Чернігівська область, 17590, код ЄДРПОУ - 33208340).

- визнати протиправною бездіяльність Яблунівської сільської ради щодо не приведення захисної споруди цивільного захисту населення із обліковим номером 94105 у належний для експлуатації стан;

- зобов`язати Яблунівську сільську раду привести захисну споруду цивільного захисту населення із обліковим номером 94105, яка знаходяться за адресою: вул. Шевченка, 42, с. Дубовий Гай, Прилуцького району, Чернігівської області, у придатний для використання за цільовим призначення стан (готовності до укриття), згідно Припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 185 від 08.07.2021.

Обґрунтовуючи вимоги, позивач вказує на порушення відповідачем у спірних правовідносинах чинного законодавства України на момент їх виникнення, що стало підставою для його звернення до суду.

Ухвалою судді Чернігівського окружного адміністративного суду Падій В.В. від 15.03.2023 відкрито провадження у даній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи та встановлено відповідачу для подання відзиву на позов або заяви про визнання позову - 15-денний строк, з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі; залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Дубовогаївську загальноосвітню школуІ-ІІІ ступенів Яблунівської сільської радиПрилуцького району Чернігівської області (вул. Шевченка буд. 42, с. Дубовий Гай, Прилуцький район, Чернігівська область, 17590, код ЄДРПОУ - 33208340).

У встановлений ухвалою суду строк відповідачем подано до суду відзив на позов, в якому з позовними вимогами позивача погоджується, зазначає, що вимоги припису ГУ ДСНС України у Чернігівській області № 185 від 08.07.2021 виконано частково, у подальшому зобов`язується усунути вказані порушення вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту з метою належного утримання захисної споруди із обліковим № 94105, що знаходиться у приміщенні Дубогаївської ЗОШ І-ІІІ ступенів Яблунівської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача письмові пояснення суду не надала.

Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

Прилуцькою окружною прокуратурою вивчено матеріали позапланової перевірки, проведеної фахівцями Прилуцького районного управління Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області в Дубогаївській ЗОШ І-ІІІ ступенів Яблунівської сільської радиПрилуцького району Чернігівської області.

За результатами проведення позапланового заходу Прилуцьким районним управлінням Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області складено акт щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 242 від 08.07.2021 та припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 185 від 08.07.2021, із вимогами вжити заходів, зокрема в частині усунення виявлених порушень утримання захисної споруди № 94105, зі строками виконання до 08.09.2021 (а.с. 41-52).

Відповідно до пункту 1.1 Статуту Дубовогаївської ЗОШ І-ІІІ ступенів Яблунівської сільської радиПрилуцького району Чернігівської області, затвердженого рішенням 4 (позачергової) сесії 8 скликання Яблунівської сільської ради від 04.02.2021 передбачено, що Дубогаївська ЗОШ І-ІІІ ступенів - комунальний заклад загальної середньої освіти, є комунальною власністю Яблунівської сільської ради, що забезпечує потреби громади у здобутті повної загальної середньої освіти.

Засновником (власником) закладу є сільська рада. Орган управління - Відділ освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Яблунівської сільської ради (пункт 1.3 Статуту).

Прилуцькою окружною прокуратурою направлено до Яблунівської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області запит щодо надання інформації про усунення, вказаних у приписі порушень (а.с.22-23).

Згідно наданої Яблунівською сільською радою Прилуцького району Чернігівської області інформації, вимоги припису ГУ ДСНС України у Чернігівській області № 185 від 08.07.2021 виконано частково, при цьому не виконаними залишаються вимоги щодо забезпечення захисних споруд системою протипожежного захисту, а саме системою пожежної сигналізації (пункти 19-20 припису № 185) (а.с. 24).

Відповідно до листа Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області від 09.01.2023 №70.3-210/70-02/2, заходи державного нагляду (контролю) стосовно вказаного об`єкту не проводились, у зв`язку з обмеженнями, встановленими законодавством(а.с. 21).

Вважаючи, що продовжує існувати загроза життю та здоров`ю людей, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на наступне.

Відповідно до статті 131-1 Конституції України на прокуратуру України покладається представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах держави передбачене статтями 2, 23 Закону України «Про прокуратуру» та статтею 53 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до вимог частини 1 статті 23 Закону України від 14.10.2014 № 1697-VII «Про прокуратуру» (далі Закон № 1697-VII), представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу ( частина 3 статті 23 Закону № 1697-VII).

Обираючи форму представництва, прокурор визначає, у чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту.

Згідно із частиною четвертою статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначенихстаттею 169цього Кодексу.

В даному випадку, охоронюваний законом інтерес полягає в реалізації безпечності навчального процесу та забезпечення його непереривності, що відповідає інтересам держави у сфері освіти та охорони дитинства.

Відповідно до правової позиції Верховного Суду, викладеної у постанові від 15.01.2020 (справа №698/119/18), подання прокурором позовної заяви в інтересах держави в якості самостійного позивача можливе у випадку, якщо орган, до компетенції якого віднесено відповідні повноваження, визначено відповідачем у справі.

Відповідно достатті 3 Конституції Українилюдина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Відповідно до статті 27 Конституції України, кожна людина має невід`ємне право на життя. Обов`язок держави - захищати життя людини.

Відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності визначаєКодекс цивільного захисту України від 02.10.2012 №5403-VI(далі - Кодекс №5403-VI).

Відповідно до пункту 14 частини першоїстатті 2 Кодексу №5403-VI захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.

Цивільним захистом, відповідно достатті 4 Кодексу №5403-VI, є функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період.

Відповідно до пункту 2 частини першоїстатті 21 Кодексу №5403-VI громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.

Відповідно до частини восьмоїстатті 32 Кодекс №5403-VI утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Механізм створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту (далі - захисні споруди), у тому числі споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів, та ведення його обліку визначає Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд із фонду та ведення його обліку, затверджений постановою Кабінету Міністрів України віл 10.03.2017 № 138 (далі Порядок № 138)

Пунктом 9 Порядку № 138 передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

У відповідності до пункту 3 Порядку № 138 балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.

Згідно із пунктом 10 Порядку № 138 балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Як вже встановлено судом, відповідач є балансоутримувачем Дубогаївської ЗОШ І-ІІІ ступенів Яблунівської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області, а отже, відповідно до наведених норм,зобов`язаний забезпечити утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Також суд зазначає, що станом на початок збройної агресії рф проти України захисна споруда цивільного захисту - протирадіаційне укриття № 94105 перебувала в стані обмеженої готовності до використання за призначенням, через що не здатна забезпечити захист цивільного населення. Невжиття відповідачем визначених законодавством заходів з метою приведення протирадіаційного укриття № 94105 до стану готовності суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя та здоров`я людини.

Відповідач позов визнає.

Відповідно до частини четвертоїстатті 189 КАС Україниу разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог.

Отже з урахуванням встановлених судом обставин справи та доказів, що подані на підтвердження позовних вимог, із врахуванням визнання відповідачем позову,суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову повністю

Відповідно до частини другоїстатті 139 Кодексу адміністративного судочинства Українипідстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись ст. ст.139,227,241-243,246,250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Яблунівської сільської ради щодо не приведення захисної споруди цивільного захисту населення із обліковим номером 94105 у належний для експлуатації стан.

Зобов`язати Яблунівську сільську раду привести захисну споруду цивільного захисту населення із обліковим номером 94105, яка знаходиться за адресою: вул. Шевченка, 42, с. Дубовий Гай, Прилуцького району, Чернігівської області, у придатний для використання за цільовим призначення стан (готовності до укриття), згідно Припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 185 від 08.07.2021.

Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбаченістаттею 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення суду може бути оскаржено до Шостого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями293,295 - 297та підпунктом 15.5 пункту 15РозділуVII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом 30 днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: В.о. керівника Прилуцької окружної прокуратури (вул. 1-го Травня, буд. 50 А, м. Прилуки, 17500, код ЄДРПОУ - 02910114) в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області (пр-т. Миру, 190-А, м. Чернігів, 14037, код ЄДРПОУ - 38590042).

Відповідач: Яблунівська сільська рада Прилуцького району Чернігівської області (вул. Незалежності, буд. 16, с. Яблунівка, Прилуцький район, Чернігівська область, 17591, код ЄДРПОУ - 04415896).

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Дубовогаївська загальноосвітня школаІ-ІІІ ступенів Яблунівської сільської радиПрилуцького району Чернігівської області (вул. Шевченка буд. 42, с. Дубовий Гай, Прилуцький район, Чернігівська область, 17590, код ЄДРПОУ - 33208340).

Суддя В.В. Падій

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.05.2023
Оприлюднено18.05.2023
Номер документу110891193
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо управління об’єктами державної (комунальної) власності, у тому числі про передачу об’єктів права державної та комунальної власності

Судовий реєстр по справі —620/2709/23

Рішення від 15.05.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Падій В.В.

Ухвала від 15.03.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Падій В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні