Постанова
від 17.05.2023 по справі 336/12/19
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

17 травня 2023 року м. Дніпросправа № 336/12/19

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого - судді Малиш Н.І. (доповідач), суддів: Баранник Н.П., Щербака А.А.,

розглянувши в порядку письмового провадження в залі судового засідання Третього апеляційного адміністративного суду в м. Дніпрі апеляційну скаргу Приморської міської ради Приморського району Запорізької області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 14 січня 2021 року (суддя 1-ї інстанції Сацький Р.В.) в адміністративній справі №336/12/19 за позовом ОСОБА_1 до Приморської міської ради Приморського району Запорізької області про визнання нечинним та скасування рішення про затвердження технічної документації з нормативної оцінки земель міста Приморськ Приморського району Запорізької області від 28.12.2012 №28,-

ВСТАНОВИВ:

07 лютого 2019 року, позивачка звернулась до суду з позовом до Приморської міської ради Приморського району, з урахуванням заяви від 02.03.2020р. про збільшення предмету позовних вимог, про визнання нечинними та скасування рішення Приморської міської ради Приморського району Запорізької області "Про проведення нормативно грошової оцінки земель міста Приморськ Приморського району Запорізької області" від 31.08.2012, №19, рішення Приморської міської ради Приморського району Запорізької області "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Приморськ Приморського району Запорізької області" від 28.12.2012, №28.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що спірні рішення прийняті з порушенням та з невиконанням процедури, передбаченої статтями 9, 13 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 14 січня 2021 року позов задоволено.

Відповідачем на вказане рішення суду подана апеляційна скарга в якій посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позову.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що судом першої інстанції невірно надано оцінку обставинам справи та нормам законодавства. Так, оскаржені рішення не є регуляторними актами, крім того позивачем пропущений строк звернення до суду із зазначеним позовом.

Позивач не скористався правом подання відзиву на апеляційну скаргу.

Перевіривши обґрунтованість рішення суду першої інстанції, дослідивши матеріали справи, колегія суддів доходить висновку, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено, що позивачу на праві власності належить база відпочинку " ІНФОРМАЦІЯ_1 ", що розташована на орендованій земельній ділянці, належить ОСОБА_1 на підставі нотаріально посвідченого договору-купівлі продажу від 02.04.2008, Р.№1847.

15.11.2010 між позивачем та відповідачем укладений Договір "Оренди землі" №150, площею 49,000 кв.м, розташованої по АДРЕСА_1 , - зареєстрований у Приморському районному відділі Запорізької регіональної філії Державного підприємства "ЦДЗК", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 02.02.2011, №232480004000043.

Зазначена земельна ділянка належить територіальній громаді в особі Приморської міської ради Приморського району Запорізької області та у відповідності до Акту прийому-передання від 15.11.2010, - на підставі Договору №150 від 15.11.2010 передана в оренду ОСОБА_1 .

Додатковими Угодами № 1 від 23.01.2012, № 2 від 09.12.2015 внесені зміни до основного Договору №150 від 15.11.2010 щодо оренди земельної ділянки.

На час укладання договору від 15.11.2010 (Додаток№5) діяла нормативно-грошова оцінка від 26.10.2010, згідно з якою 3 % (три відсотка), ставка земельного податку, встановлена ЗУ "Про плату за землю" від нормативно-грошової оцінки землі в сумі 1846810гривен, - за один рік складала 55404,3 грн (1846810грн : 100% х 3%=55404,3 грн).

31 серпня 2012 року Приморська міська рада Приморського району Запорізької області на 25-й сесії 6-го скликання відповідно до вимог статей 12 Земельного кодексу України, пп. 34 п. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Закону України "Про землеустрій", Закону України "Про оцінку земель", прийняла оскаржуване рішення "Про проведення нормативно грошової оцінки земель міста Приморськ Приморського району Запорізької області", №19.

28.12.2012 Приморська міська рада Приморського району Запорізької області на 31-й сесії 6-го скликання, розглянувши технічну документацію з нормативно-грошової оцінки земель м. Приморськ Приморського району Запорізької області, розроблену ДП "Запорізький науково-дослідний інститут землеустрію" у відповідності до Порядку грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів" (зареєстрованого в Міністерстві юстиції України за № 388/12262 від 05.04.2006 та затвердженого спільним Наказом Державного комітету України по земельним ресурсам, Міністерством аграрної політики України, Міністерствуом будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 №18/15/21/11), Закону України "Про оцінку земель" від 17.06.2004, №1808-1У та постанови Кабінету Міністрів України від 05.07.2004, №843, а також - з врахуванням позитивного висновку державної експертизи землевпорядної документації від 10.12.2012, № 228, - прийняла рішення № 28 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Приморськ Приморського району Запорізької області" від 28.12.2012, №28.

Рішення Приморської міської Приморського району Запорізької області "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Приморськ Приморського району Запорізької області" від 28.12.2012, №28, - оприлюднено в друкованому засобі масової інформації - в газеті "Приморський степ", № 7, від 14.02.2013.

Позивач оскаржив зазначені рішення до суду.

Суд першої інстанції задовольняючи позов, дійшов висновку що рішення відповідачем прийнято з порушенням приписів Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", а саме не було опубліковано їх проекти.

Переглядаючи судове рішення, колегія суддів суду апеляційної інстанції частково погоджується з висновками суду першої інстанції з наступних підстав.

Статтею 1 Закону України "Про оцінку земель" від 11.12.2003 №1378-IV (далі - Закон №1378-IV) визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами

Частиною 5 ст. 5 Закону №1378-IV встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Відповідно до ч. 1 ст. 15 вказаного Закону, підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Згідно ч. 1 ст. 23 вказаного Закону, технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Частинами 1, 2, 10 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Частиною 12 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування, які відповідно до закону є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються у порядку, встановленому Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (далі Закон №1160) регуляторний акт - це прийнятий уповноваженим регуляторним органом нормативно-правовий акт, який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб`єктами господарювання.

Верховний Суд розглядав справи, в який висловлював правові висновки щодо правової природи рішень про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Зокрема, у постанові від 16.10.2018 у справі №522/7868/13 Суд дійшов висновку, що рішення про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки мають ознаки нормативно-правового акту, оскільки прийняті уповноваженим органом суб`єкта владних повноважень, змінюють норми права, скасовують інший правовий акт, поширюються на невизначене коло осіб (платників орендної плати за землю, коло яких не є конкретно визначеним) та спрямовані на правове регулювання адміністративних відносин між регуляторним органом та іншими суб`єктами господарювання.

Аналогічні висновки неодноразово були наведені у постановах Верховного Суду від 25.09.2018 у справі №428/7176/14-а, від 27.11.2018 у справі №826/2507/18, від 06.03.2019 у справі №803/417/18, від 17.12.2019 у справі №1940/1662/18, від 10.04.2020 у справі № 615|1182/15-a, від 29.04.2020 у справі №161/6580/16-а, від 10.06.2021 у справі №823/902/17, від 15.06.2021 у справі №200/12944/19-а, від 16.12.2021 у справі № 826/8114/17, від 01.02.2022 у справі №160/1936/21, від 01.06.2022 у справі №280/5928/19 , від 02.02.2023 у справі №807/125/18 та від 14.02.2023р. у справі №695/2607/17.

З огляду на наведене, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про те, що рішення Приморської міської ради Приморського району Запорізької області "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Приморськ Приморського району Запорізької області" від 28.12.2012, №28, яким затверджено матеріали технічної документації з нормативно-грошової оцінки земельної ділянки з базовою вартістю земель, є нормативно-правовим регуляторним актом.

Стаття 34 Закону №1160, визначає особливості розгляду сільською, селищною, міською, районною у місті, районною, обласною радою проектів регуляторних актів, відповідно до приписів частини першої, кожен проект регуляторного акта, що внесений на розгляд до сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради, подається до відповідальної постійної комісії для вивчення та надання висновків про відповідність проекту регуляторного акта вимогам статей 4 та 8 цього Закону.

Відповідно до норм ст. 36 Закону №1160, регуляторний акт не може бути прийнятий або схвалений уповноваженим на це органом чи посадовою особою місцевого самоврядування, якщо наявна хоча б одна з таких обставин: відсутній аналіз регуляторного впливу; проект регуляторного акта не був оприлюднений. У разі виявлення будь-якої з цих обставин орган чи посадова особа місцевого самоврядування має право вжити передбачених законодавством заходів для припинення виявлених порушень, у тому числі відповідно до закону скасувати або зупинити дію регуляторного акта, прийнятого з порушеннями.

Як свідчать встановлені обставини справи, проект регуляторного акта не був оприлюднений, а отже прийняття спірного рішення від 28.12.2012, №28 здійснено з порушенням вищенаведених норм законодавства, а отже рішення суду першої інстанції про задоволення позову в частині скасування такого, є вірним.

Висновки суду першої інстанції в частині оскарження рішення відповідача від 28.12.2012р. №28, відповідають правовій позиції Верховного Суду, а тому, враховуючи норми ч. 5 ст. 242 КАС України, апеляційна скарга цій частині не підлягає задоволенню.

При цьому слід врахувати приписи ст. 265 КАС України, відповідно до частин першої та другої, резолютивна частина рішення суду про визнання нормативно-правового акта протиправним та нечинним невідкладно публікується відповідачем у виданні, в якому його було офіційно оприлюднено, після набрання рішенням законної сили. Нормативно-правовий акт втрачає чинність повністю або в окремій його частині з моменту набрання законної сили відповідним рішенням суду.

Проте колегія суддів суду апеляційної інстанції доходить висновку, що судом першої інстанції необґрунтовано скасовано рішення відповідача "Про проведення нормативно грошової оцінки земель міста Приморськ Приморського району Запорізької області" від 31.08.2012, №19, оскільки таке рішення не є регуляторним актом, прийнято в межах повноважень та у відповідності до норм законодавства.

Статтею 24 Закону України «Про доступ до публічної інформації» визначена відповідальність за порушення законодавства про доступ до публічної інформації. Так, відповідальність за порушення законодавства про доступ до публічної інформації несуть особи, винні у вчиненні таких порушень, зокрема, неоприлюднення інформації відповідно до статті 15 цього Закону.

Таким чином, Законом України «Про доступ до публічної інформації» визначено, що неоприлюднення інформації відповідно до статті 15 цього Закону є підставою для притягнення винної особи до відповідальності. Проте, це не є підставою для скасування рішення, згідно Закону України «Про доступ до публічної інформації».

Отже, порушення порядку оприлюднення проекту рішення ради не може бути підставою для скасування такого рішення, а інших належних доказів, які б свідчили про те, що оскаржувані рішення є протиправними, позивачем не надано.

Враховуючи зазначене, позовні вимоги про скасування рішення відповідача від 31.08.2012, №19 не підлягають задоволенню.

Відповідно до вимог частини четвертої статті 317 Кодексу адміністративного судочинства України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення, є, зокрема, неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Враховуючи наведене, оскаржуване судове рішення підлягає скасуванню в частині. Також підлягає скасуванню рішення в частині розподілу судових витрат.

Розподіл судового збору здійснюється у відповідності до норм ст. 139 КАС України.

Так позивач звернулась з позовом у січні 22019р. і повинна були сплатити судовий збір за позов немайнового характеру 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб (станом на 01.01.2019р. - 1853грн) - 741,20грн. Зміна позовних вимог відбулась у березні 2020р., а отже позивач повинна була сплатити судовий збір за позов немайнового характеру 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб (станом на 01.01.2020р. - 2027грн) - 810,80грн.

Оскільки в частині позовних вимог судом апеляційної інстанції відмовлено, підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача судовий збір у розмірі 741,20грн.

Керуючись ст. ст. 265, 287, 308, 311,315, 317, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Приморської міської ради Приморського району Запорізької області задовольнити частково.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 14 січня 2021 року в адміністративній справі №336/12/19 - скасувати в частині задоволених позовних вимог ОСОБА_1 до Приморської міської ради Приморського району Запорізької області про визнання нечинними та скасування рішення Приморської міської ради Приморського району Запорізької області "Про проведення нормативно грошової оцінки земель міста Приморськ Приморського району Запорізької області" від 31.08.2012, №19 та в частині стягнення за рахунок бюджетних асигнувань Приморської міської ради Приморського району (72102, Запорізька область, Приморський район, м. Приморськ, вул. Центральна, буд. 7, код ЄДРПОУ 20485360) на користь ОСОБА_1 (адреса реєстрації: АДРЕСА_2 , код ДРФО НОМЕР_1 ) судовий збір у розмірі 1536 (одна тисяча п`ятсот тридцять шість) грн 80коп та в цій частині прийняти нове судове рішення.

У задоволенні позову ОСОБА_1 до Приморської міської ради Приморського району Запорізької області про визнання нечинними та скасування рішення Приморської міської ради Приморського району Запорізької області "Про проведення нормативно грошової оцінки земель міста Приморськ Приморського району Запорізької області" від 31.08.2012, №19 - відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Приморської міської ради Приморського району Запорізької області (ЄДРПОУ 20485360) на користь ОСОБА_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_1 ) судовий збір у розмірі 741,20грн (сімсот сорок одна гривня) 20 коп.

В іншій частині рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 14 січня 2021 року в адміністративній справі №336/12/19 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках та строки визначені ст.ст 328, 329 КАС України.

Головуючий - суддя Н.І. Малиш

суддя Н.П. Баранник

суддя А.А. Щербак

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.05.2023
Оприлюднено22.05.2023
Номер документу110922342
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —336/12/19

Постанова від 17.05.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 18.04.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 28.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Постанова від 30.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 03.12.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Постанова від 07.10.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 04.10.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 23.07.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 23.07.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 16.03.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні