Рішення
від 18.05.2023 по справі 580/1875/23
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 травня 2023 року справа № 580/1875/23

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Гаврилюка В.О.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Приватного підприємства Євроавтодор до Головного управління ДПС у Черкаській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень і зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

Приватне підприємство Євроавтодор (далі підприємство, позивач) подало позов до Головного управління ДПС у Черкаській області (далі Головне управління, відповідач-1), Державної податкової служби України (далі ДПС, відповідач-2), в якому просить:

- визнати протиправним і скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Черкаській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних:

- від 30.01.2023року № 8177739/40835342 (щодо ПН від 20.12.2022 № 3, виписаної контрагенту - ТОВ АСПЛАНТ, код ЄДРПОУ 42983798);

- від 30.01.2023 року № 8177777/40835342 (щодо ПН від 21.12.2022 року № 6, виписаної контрагенту - ТОВ АСПЛАНТ, код ЄДРПОУ 42983798);

- від 30.01.2023 року № 8177776/40835342 (щодо ПН від 30.12.2022 року № 10, виписаної контрагенту - ТОВ АСПЛАНТ, код ЄДРПОУ 42983798);

- від 30.01.2023 року № 8177778/40835342 (щодо ПН від 31.12.2022 року № 13, виписаної контрагенту - ТОВ АСПЛАНТ, код ЄДРПОУ 42983798;

-від 27.01.2023 року № 8172032/40835342 (щодо ПН від 19.12.2022 року № 2, виписаної контрагенту - TOB ТАРТЕХ, код ЄДРПОУ 42095414);

- від 27.01.2023 року № 8172033/40835342 (щодо ПН від 20.12.2022 року № 4, виписаної контрагенту - ТОВ ТАРТЕХ, код ЄДРПОУ 42095414);

- від 27.01.2023 року № 8172030/40835342 (щодо ПН від 21.12.2022 року № 5, виписаної контрагенту - ТОВ ТАРТЕХ, код ЄДРПОУ 42095414);

- від 27.01.2023 року № 8172031/40835342 (щодо ПН від 26.12.2022 року № 9, виписаної контрагенту - ТОВ ТАРТЕХ, код ЄДРПОУ 42095414);

- від 31.01.2023 року № 8179838/40835342 (щодо ПН від 16.12.2022 року № 1, виписаної контрагенту - ТОВ БАЙТ, код ЄДРПОУ 37215550);

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних з моменту подання на реєстрацію податкових накладних Приватного підприємства Євроавтодор:

- від 20.12.2022 року № 3 щодо постачання до ТОВ АСПЛАНТ (код ЄДРПОУ 42983798) послуг з оренди обладнання АБЗ на загальну суму 396820,65 грн, в т.ч. ПДВ 66136,73 грн;

- від 21.12.2022 року № 6 щодо постачання до ТОВ АСПЛАНТ (код ЄДРПОУ 42983798) послуг суборенди АБЗ на загальну суму 1353179,63 грн, в т.ч. ПДВ 225529,94 грн;

- від 30.12.2022 року № 10 щодо постачання до ТОВ АСПЛАНТ (код ЄДРПОУ 42983798) послуг суборенди АБЗ на загальну суму 361000,00 грн, в т.ч. ПДВ 60166,67 грн;

- від 31.12.2022 року № 13 щодо постачання до ТОВ АСПЛАНТ (код ЄДРПОУ 42983798) послуг суборенди АБЗ на загальну суму 1252231,19 грн, в т.ч. ПДВ 208705,20 грн;

- від 19.12.2022 року № 2 щодо постачання до ТОВ ТАРТЕХ (код ЄДРПОУ 42095414) асфальтогрануляту у кількості 141,8 т на загальну суму 153356,70 грн, в т.ч. ПДВ 25559,45 грн;

- від 20.12.2022 року № 4 щодо постачання до ТОВ ТАРТЕХ (код ЄДРПОУ 42095414) асфальтогрануляту у кількості 190,7 т на загальну суму 206242,06 грн, в т.ч. ПДВ 34373,68 грн;

- від 21.12.2022 року №5 щодо постачання до ТОВ ТАРТЕХ (код ЄДРПОУ 42095414) асфальтогрануляту у кількості 190,7 т на загальну суму 206242,06 грн., в т.ч. ПДВ 34373,68 грн;

- від 26.12.2022 року № 9 щодо постачання до TOB ТАРТЕХ (код ЄДРПОУ 42095414) асфальтогрануляту у кількості 145,9 т на загальну суму 157790,86 грн, в т.ч. ПДВ 26298,48 грн;

- від 16.12.2022 року № 1 щодо постачання до ТОВ БАЙТ (код ЄДРПОУ 37215550) послуг трактора Беларус МТЗ-82 з навісним обладнанням машини фрезерної на загальну суму 280000,56 грн, в т.ч. ПДВ 46666,76 грн.

В обґрунтування позовних вимог зазначено те, що позивач подав на реєстрацію вищевказані 9 податкових накладних, у реєстрації яких відмовлено з підстав не надання позивачем переліку необхідних документів. Позивач вважає оскаржувані рішення протиправними та зазначає, що квитанції про зупинення реєстрації поданих ПН в порушення вимог п. 11 Порядку № 1165 не містили вичерпного переліку документів, які необхідно подати платнику податків. При цьому, позивач зазначив, що після зупинення реєстрації ПН позивачем було подано належний перелік первинних документів, що у повному обсязі підтверджують відомості про здійснені господарські операції, що відображені у поданих на реєстрацію податкових накладних, натомість контролюючим органом подані документи не врахував. Позивач звертає увагу, що у оскаржуваних рішеннях відповідачем не зазначено в чому саме полягає недостатність поданих позивачем документів. Із вказаних підстав просить визнати протиправними оскаржувані рішення та зобов`язати зареєструвати подані ПН днем їх фактичного подання.

Ухвалою від 20.03.2023 суддя Черкаського окружного адміністративного суду прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у адміністративній справі, вирішив розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

27.04.2023 до суду від представника відповідачів 1, 2 надійшов відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити у задоволенні позову. Вказує, що причиною відмови у реєстрації поданих позивачем податкових накладних є ненадання позивачем інформації та відсутність частини первинних документів щодо підтвердження реальності здійснених господарських операцій. Крім того зазначено, що відповідні Комісії не обмежені переліком документів, що надаються платниками у разі зупинення реєстрації ПН та зобов`язані проаналізувати зміст посвідчуваних ними відомостей. Також вказано про дискреційність повноважень відповідача з питань перевірки відомостей, відображених у поданих на реєстрацію ПН та не може здійснюватись судом.

Розгляд справи по суті відповідно до частини 3 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України розпочато через 30 днів з дня відкриття провадження у справі.

Розглянувши матеріали адміністративної справи, повно, всебічно, об`єктивно дослідивши надані у справі докази, надавши їм юридичну оцінку, суд встановив таке.

Приватне підприємство Євроавтодор (код ЄДРПОУ 40835342) зареєстроване 15.09.2016, та із вказаної дати перебуває на обліку як платник податків, здійснює будівництво доріг і автострад (код 42.11 основний), також до видів діяльності належить, зокрема, 23.63 виробництво бетонних розчинів, готових для використання, 77.32 надання в оренду будівельних машин і устаткування, 49.41 вантажний автомобільний транспорт, 68.20 надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.

У ПП Євроавтодор перебуває у користуванні майданчик на території асфальтобетонного заводу (АБЗ) загальною площею 164,9 км.м., розташований за адресою: Черкаська область, Черкаський район, м. Городище, вул. Покасева, буд. 98, згідно договору про надання послуг від 01 липня 2022 року № 6 укладеного із Дочірнім підприємством Черкаський Облавтодор.

Згідно поданого позивачем повідомлення про об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою № 20-ОПП від 31 липня 2019 року, у користуванні ПП Євроавтодор перебуває склад, який знаходиться: Черкаська область, Черкаський район, с. Мліїв, вул. Данила Кушніра, буд. 97; виробнича база АБЗ, яка розташована за адресою: Черкаська область, Черкаський район, м. Городище, вул. Покасева, 98 та адміністрація (офіс), яке знаходиться Черкаська область, Черкаський район, с. Мліїв, вул. Шевченка, буд. 2.

Крім того, у власності знаходяться інші основні засоби, зокрема: агрегат готової суміші; агрегат живлення (чотири бункери в комплекті з горизонтальним конвеєром); агрегат мінерального порошку; агрегат целюлозної добавки; ДС-158 2000080 газохід; ДС -158 4000150 опора; ДС-158 4000190 Опора; ДС -158 4000220 Опора; ДС-158 4002000 Бункер надлишків; ДС - 158 4800000 Блок грохоту; ДС117-2К 2000140 Газохід; кабіна оператора (з мікропроцесорною системою управління та комплектування електрообладнання); комплект підкладних фундаментів до АЗУ ДС-185; конвеєр похилий; нагрівач бітуму (для роботи на дизельному паливі, з жаровою трубою та змійовиком, геом. об`єм З7м3); ДС-185 400090 Опора; вимірювальне колесо М100 Nivel System; комплект нівеліра; лічильник електроенергії; мотобур будівельний Vulkan GD620+hihck; мотокоса; мотопилка; нівелір оптичний; рейка алюмінієва телескопічна; штатив алюмінієвий; мотопомпа для бруд.води; бензопила ЕМАК CHAINSAW; котел бітумний пересувний; кущоріз FORTE БМК 3100; косарка роторна Z-178* 1.65v. (вказані відомості підтверджуються наявними у матеріалах справи документами про право власності на обладнання та відомість наявних основних засобів ПП Євроавтодор).

Згідно поданого позивачем повідомлення про об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою № 20-ОПП від 12 червня 2020 року, у користуванні ПП Євроавтодор, згідно свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів та відомості наявних основних засобів ПП Євроавтодор, у користуванні підприємства знаходиться транспортні засоби, які використовуються у діяльності, зокрема автомобіль Mitsubishi Lancer; Toyota Land Cruiser; трактор колісний, Беларус-82.1 реєстраційний номер НОМЕР_1 ; трактор колісний, Lovol FT1054AC, реєстраційний номер НОМЕР_2 ; трактор колісний марка Беларус-82, реєстраційний номер НОМЕР_3 , а також навісне: відвал повортний стандарт з гідравлічним поворотом, навісне обладнання машини фрезерної ДЭМ -121 НО, відвал поворотний стандарт з гідравлічним поворотом, машина комунальна щітка МК454 для трактора МТЗ і TS 454, відвал Залізний Лев - Lovol 1054 з гідро поворотом.

По взаємовідносинах позивача із ТОВ АСПЛАНТ, суд встановив таке.

01 травня 2020 року між ПП Євроавтодор (орендодавець) та ТОВ АСПЛАНТ (орендар) укладено Договір оренди майна № 010520 від 01.05.2020, згідно якого орендодавець передає, а Орендар приймає за актом приймання-передачі у строкове платне користування (оренду) майно АБЗ (асфальтобетонного заводу), розташоване за адресою: Черкаська область, Городищенський район, м. Городище, вул. Покасева (Щорса), буд. 98, а саме: агрегат готової суміші; агрегат живлення (чотири бункери в комплекті з горизонтальним конвеєром); агрегат мінерального порошку; агрегат целюлозної добавки; ДС-158 2000080 газохід; ДС -158 4000150 опора; ДС-158 4000190 Опора; ДС -158 4000220 Опора; ДС-158 4002000 Бункер надлишків; ДС - 158 4800000 Блок грохоту; ДС117-2К 2000140 Газохід; кабіна оператора (з мікропроцесорною системою управління та комплектування електрообладнання); комплект підкладних фундаментів до АЗУ ДС-185; конвеєр похилий; нагрівач бітуму (для роботи на дизельному паливі, з жаровою трубою та змійовиком, геом. об`єм 37м3). Пунктом 1.2 Договору Оренди, сторонами визначено, що майно передається в оренду для використання його Орендарем з метою випуску асфальтобетону.

Майно передано в оренду 01.05.2020, про що складено акт приймання-передачі.

03 січня 2022 року сторонами укладено додаткову угоду № 13 до Договору оренди майна №010520 від 01.05.2020 року. Відповідно до даної угоди Сторони погодили про викладення п. 3.1. Договору в наступній редакції: Орендна плата за користування майном в 2022 році визначається згідно Актів наданих послуг.

20 грудня 2022 року сторонами Договору оренди складено акт здачі-приймання робіт (надання послуг) № 21. Згідно зазначеного акту, ТОВ АСПЛАНТ зобов`язується сплати на користь ПП Євроавтодор 396820,38 грн в тому числі ПДВ 66136,73 грн за послуги оренди обладнання АБЗ.

21.12.2022 ТОВ АСПЛАНТ за оренду обладнання АБЗ сплачено 396820,38 грн, згідно платіжної інструкції № 2447 від 21.12.2022.

У зв`язку з цим, позивач склав та подав на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну від 20.12.2022 № 3 на суму 396820,38 грн (у т.ч. ПДВ 66136,73 грн).

Крім того, 01 серпня 2022 року між ПП Євроавтодор (Виконавець) та ТОВ АСПЛАНТ (Замовник) укладено Договір про надання послуг №1/0108-22 від 01.08.2022 року (далі Договір № 1/0108-22), відповідно до п. 2.1. Договору № 1/0108-22, на умовах даного Договору замовник доручає, а виконавець зобов`язується надати замовнику послуги по наданню доступу до об`єкту розміщення, а саме: майданчики на території АБЗ (асфальтобетонного заводу), площею 164,9 м2, розташованого за адресою: Черкаська обл., Черкаський (Городищенський) район, м. Городище, вул. Покасева (Щорса), 98.

21 грудня 2022 року ТОВ АСПЛАНТ здійснено авансовий платіж за послуги згідно Договору №1/0108-22, а саме сплачено 1353179,63 грн, згідно платіжної інструкції № 2447 від 21.12.2022 року.

У зв`язку з цим, позивач склав та подав на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну від 21.12.2022 № 6 на суму 1353179,63 грн (у т.ч. ПДВ 225529,94 грн).

ТОВ АСПЛАНТ 30 грудня 2022 року здійснено авансовий платіж за послуги згідно Договору № 1/0108-22, а саме сплачено 361000,00 грн, згідно платіжної інструкції № 2459 від 30.12.2022.

У зв`язку з цим, позивач склав та подав на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну від 30.12.2022 № 10 на суму 361000,00 грн (у т.ч. ПДВ 60166,67 грн).

31 грудня 2022 року сторонами договору оренди складено акт здачі-приймання робіт (надання послуг № 19, згідно якого, ТОВ АСПЛАНТ зобов`язується сплати на користь ПП Євроавтодор 2966410,82 грн. в тому числі ПДВ 494401,80 за послуги по наданню доступу до об`єкту розміщення.

За правилами першої події ПП Євроавтодор склав та подав на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну від 31.12.2022 № 13 на суму 1252231,19 грн (у т.ч. ПДВ 208705,20 грн).

Відповідно до квитанцій Комісія Головного управління Державної податкової служби у Черкаській області, ПН від 20.12.2022 № 3, від 21.12.2022 № 6, від 30.12.2022 № 10, від 31.12.2022 № 13 прийняла, але реєстрацію зупинила на підставі п. 201.16 ст. 201 ПК України у зв`язку з тим, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 68.20.12 відсутні в таблиці даних платника податку, як такі, що постачаються, що відповідає п. 1 критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано подати пояснення та копії документів щодо підтвердженні інформації в податковій накладній для розгляду питання її реєстрації.

За фактом зупинення реєстрації вказаних податкових накладних позивач направив контролюючому органу повідомлення від 23.01.2023 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН від 20.12.2022 № 3, від 21.12.2022 № 6, від 30.12.2022 № 10, від 31.12.2022 № 13, реєстрацію яких було зупинено.

До повідомлення Позивачем були надані документи в кількості 27 додатків, а саме: Повідомлення про надання пояснень Вих. 1/2001-23 від 20.01.2023; витяг з ЄДРПОУ відносно ПП Євроавтодор; Повідомлення форми №20-ОПП; Договір оренди майна №010520 від 01.05.2020; Акт приймання-передачі від 01.05.2020; Додаткова угода № 1 від 05.05.2020 до договору оренди майна №010520 від 01.05.2020; Додаткова угода № 2 від 01.06.2020 до договору оренди майна №010520 від 01.05.2020; Додаткова угода № 3 від 01.07.2020 до договору оренди майна №010520 від 01.05.2020; Додаткова угода № 4 від 01.08.2020 до договору оренди майна №010520 від 01.05.2020; Додаткова угода № 5 від 01.09.2020 до договору оренди майна №010520 від 01.05.2020; Додаткова угода № 6 від 01.10.2020 до договору оренди майна №010520 від 01.05.2020; Додаткова угода № 7 від 01.11.2020 до договору оренди майна №010520 від 11.05.2020; Додаткова угода № 8 від 01.12.2020 до договору оренди майна №010520 від 11.05.2020; Додаткова угода № 9 від 01.01.2021 до договору оренди майна №010520 від 11.05.2020; Додаткова угода № 10 від 01.04.2021 до договору оренди майна №010520 від 11.05.2020; Додаткова угода № 11 від 01.09.2021 до договору оренди майна №010520 від 01.05.2020; Додаткова угода № 12 від 01.10.2021 до договору оренди майна №010520 від 11.05.2020; Додаткова угода № 13 від 03.01.2022 до договору оренди майна №010520 від 11.05.2020; Акт здачі-приймання робіт (надання послуг) № 21 від 20.12.2022; Інвентарна картка обліку основних засобів № 000-000014 від 13.04.2020; Інвентарні картки обліку основних засобів № 0000-000002 від 13.04.2020; № 0000-000003 від 13.04.2020; №0000-000011 від 13.04.2020; №0000-000007 від 13.04.2020; №0000-000006 від 13.04.2020; №0000-000001 від 13.04.2020; №0000-000005 від 13.04.2020; №0000-000010 від 13.04.2020; №0000-000015 від 13.04.2020; №0000-000009 від 13.04.2020; №0000-000013 від 13.04.2020; №0000-000017 від 13.04.2020; №0000-000012 від 13.04.2020; №0000-000004 від 13.04.2020; Договір про надання послуг № 1/0108-22 від 01.08.2022; Акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №19 від 31.12.2022; Договір про надання послуг №6 від 01.07.2022; Протокол узгодження договірної ціни від 01.07.2022 до договору про надання послуг №6 від 01.07.2022; Акт №ДП-0000127 здачі-прийняття робіт (надання послуг).

Відповідач-1 прийняв рішення від 30.01.2023року № 8177739/40835342 (щодо ПН від 20.12.2022 № 3); № 8177777/40835342 (щодо ПН від 21.12.2022 року № 6); № 8177776/40835342 (щодо ПН від 30.12.2022 року № 10), № 8177778/40835342 (щодо ПН від 31.12.2022 року № 13) з підстав ненадання платником податку копій документів, а саме: актів виконаних робіт за послуги по наданню доступу до об`єкту розміщення з Черкаський облавтодор за грудень 2022 року, де за поясненням ПП Євроавтодор здавався в суборенду ТОВ АсПлант.

ПП Євроавтодор подало скарги на вказані рішення Комісії ГУ ДПС у Черкаській області. Рішеннями ДПС скарги ПП Євроавтодор залишено без задоволення, а рішення ГУ ДПС у Черкаській області без змін.

По взаємовідносинах позивача із ТОВ ТАРТЕХ, суд встановив таке.

ПП Євроавтодор (Підрядник) у 2020 році укладено Договір про закупівлю послуг за державні кошти із Департаментом будівництва Черкаської обласної державної адміністрації (Замовник) № 22 від 02.06.2020 року. Згідно п. 1.2 Договору Найменування послуг: Поточний ремонт автомобільної дороги загального користування місцевого значення О 241718 Байбузи - Закревки - Старосілля - Мліїв -/Т-24-08 Шевченкове - Городище - /Н-16, км 8+000 - км 21+300 (окремими ділянками), Городищенський район, Черкаська область. Відповідно до п. 4.1 Договору (скоригований додатковою угодою № 1 від 02.06.2020) Замовник здійснює платежі за фактично надані послуги на підставі наступних документів: Акту (актів) приймання-передачі наданих послуг, Акту (актів) приймання виконаних будівельних робіт форма № КБ-2 та довідки (довідок) про вартість виконаних будівельних робіт та витрати форма № КБ-3.

Згідно Акту приймання виконаних будівельних робіт № 4 за серпень 2020 року, із загальної вартості виконаних робіт були виключені зворотні суми (вартість матеріалів, що постачає замовник), тобто вартість матеріальних ресурсів від розбирання (демонтажу) - асфальтогранулят в кількості 1237,45 т на суму 114204,00 гри без ПДВ. Дана кількість та вартість демонтованого та поставленого на склад товару розрахована у довідці визначення вартості асфальтогрануляту, утвореного від фрезерування старого асфальтобетонного покриття на об`єкті Поточний ремонт автомобільної дороги загального користування місцевого значення О 241718 Байбузи - Закревки - Старосілля - Мліїв - /Т-24-08 Шевченкове - Городище - /Н-16, км 8+000 - км 21+300 (окремими ділянками), Городищенський район, Черкаська область, що є невід`ємною частиною Акту приймання виконаних будівельних робіт №4 за серпень 2020 р.

Асфальтогранулят складувався та зберігався на території виробничої АБЗ (асфальтобетонного заводу), яку ПП Євроавтодорорендував в ДП Черкаський облавтодор ВАТ ДАК Автомобільні дороги України згідно договору оренди нерухомого майна № 114 від 01.11.2018 року, та в подальшому укладено новий договір № 6 від 01.07.2022 року про що позивачем подано повідомлення за формою 20-ОПП.

19 грудня 2022 року між ПП Євроавтодор (Продавець) та ТОВ ТАРТЕХ (Покупець) укладено Договір поставки № 1/1912-22 від 19.12.2022 (далі - Договір № 1/1912-22), згідно п.1.1. якого продавець зобов`язується передати у власність покупцю асфальтогранулят в кількості 1100 т по ціні 901,25 грн. за 1 т (без ПДВ) на загальну суму 1189650,00 грн, в тому числі ПДВ 198 75,00 грн, а Покупець зобов`язується прийняти та оплатити Продукцію.

Згідно видаткової накладної від 19 грудня 2022 року №25 ПП Євроавтодор , передано у власність ТОВ ТАРТЕХ, (код ЄДРПОУ 42095414) асфальтогранулят у кількості 141,8 т., вартість товару становить - 153356,70 грн, в тому числі ПДВ -25559,45 грн.

За правилом першої події ПП Євроавтодор (відвантаження асфальтогрануляту) було виписано та направлено на реєстрацію податкову накладну № 2 від 19.12.2022 року щодо постачання до ТОВ ТАРТЕХ (код ЄДРПОУ 42095414) асфальтогрануляту у кількості 141,8 т на загальну суму 153356,70 грн, в т.ч. ПДВ 25559,45 грн.

Згідно видаткової накладної від 20 грудня 2022 року №27 ПП Євроавтодор, передано у власність ТОВ ТАРТЕХ (код ЄДРПОУ 42095414) асфальтогранулят у кількості 190,7 т., вартість товару становить - 206242,06 грн, в тому числі ПДВ -34373,68 грн.

За правилом першої події ПП Євроавтодор (відвантаження асфальтогрануляту) було виписано та направлено на реєстрацію податкову накладну № 4 від 20.12.2022 щодо постачання до ТОВ ТАРТЕХ (код ЄДРПОУ 42095414) асфальтогрануляту у кількості 190,7 т на загальну суму 206242,06 грн, в т.ч. ПДВ 34373,68 грн.

Згідно видаткової накладної від 21 грудня 2022 року №28 ПП Євроавтодор, передано у власність ТОВ ТАРТЕХ, (код ЄДРПОУ 42095414) асфальтогранулят у кількості 190,7 т, вартість товару становить - 206242,06 грн. в тому числі ПДВ - 34373,68 грн.

За правилом першої події ПП Євроавтодор (відвантаження асфальтогрануляту) було виписано та направлено на реєстрацію податкову накладну № 5 від 21.12.2022 щодо постачання до TOB ТОВ ТАРТЕХ (код ЄДРПОУ 42095414) асфальтогрануляту у кількості 190,7 т на загальну суму 206242,06 грн, в т.ч. ПДВ 34373,68 грн.

Згідно видаткової накладної від 26 грудня 2022 року № 26 ПП Євроавтодор, передано у власність ТОВ ТАРТЕХ, (код ЄДРПОУ 42095414) асфальтогранулят у кількості 145,9 т., вартість товару становить - 157790,86 грн, в тому числі ПДВ - 26298,48 грн.

За правилом першої події ПП Євроавтодор (відвантаження асфальтогрануляту) було виписано та направлено на реєстрацію податкову накладну № 9 від 26.12.2022 щодо постачання до ТОВ ТАРТЕХ (код ЄДРПОУ 42095414) асфальтогрануляту у кількості 145,9 т. на загальну суму 157790,86 грн, в т.ч. ПДВ 26298,48 грн.

ТОВ ТАРТЕХ оплату за асфальтогранулят проведено наступними платежами: 22.12.2022 сплачено 600000,00 грн, що підтверджується платіжною інструкцією № 5025 від 22 грудня 2022 року; 29.12.2022 сплачено 200000,00 грн, що підтверджується платіжною інструкцією № 5031 від 29 грудня 2022 року; 30.12.2022 сплачено 389650,04 грн, що підтверджується платіжною інструкцією № 5064 від 30 грудня 2022 року.

Відповідно до квитанцій Комісія Головного управління Державної податкової служби у Черкаській області, ПН № 2 від 19.12.2022, № 4 від 20.12.2022, № 5 від 21.12.2022, № 9 від 26.12.2022 прийняла, але реєстрацію зупинила на підставі п. 201.16 ст. 201 ПК України у зв`язку з тим, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 2714 відсутні в таблиці даних платника податку, як такі, що постачаються, що відповідає п. 1 критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано подати пояснення та копії документів щодо підтвердженні інформації в податковій накладній для розгляду питання її реєстрації.

За фактом зупинення реєстрації вказаних податкових накладних позивач направив контролюючому органу повідомлення від 20.01.2023 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН № 2 від 19.12.2022, № 4 від 20.12.2022, № 5 від 21.12.2022, № 9 від 26.12.2022, реєстрацію яких було зупинено.

До повідомлення Позивачем були надані документи в кількості 21 додаток, а саме: Повідомлення про надання пояснень Вих №1/1901-23 від 19.01.2023; Витяг з ЄДРПОУ відносно ПП Євроавтодор; Визначення вартості асфальтогрануляту, утвореного від фрезерування старого азальтобетонного покриття на об`єкті; Договір поставки №1/1912-22 від 19.12.2022; Видаткова накладна №26 від 26.12.2022на 145,9 тон асфальтогранулята; Видаткова накладна №29 від 22.12.2022на 214,9 тон асфальтогранулята; Видаткова накладна №25 від 19.12.2022на 141,8 тон асфальтогранулята; Видаткова накладна №30 від 23.12.2022на 216 тон асфальтогранулята; Видаткова накладна №27 від 20.12.2022на 190,7 тон асфальтогранулята; Видаткова накладна №28 від 21.12.2022на 190,7 тон асфальтогранулята; ТТН №1-1225 від 19.12.2022 на 22,7 тон; №1-1226 від 19.12.2022 на 22,5 тон; №1-1227 від 19.12.2022 на 22,6 тон; №1-1228 від 19.12.2022 на 24,7 тон; №1-1229 від 19.12.2022 на 24,5 тон; №1-1230 від 19.12.2022 на 24,8 тон; №1-1231 від 19.12.2022 на 22,4 тон; №1-1232 від 19.12.2022 на 22,7 тон; №1-1233 від 20.12.2022 на 22,3 тон; №1-1234 від 20.12.2022 на 24,5 тон; №1-1235 від 20.12.2022 на 24,9 тон; №1-1236 від 20.12.2022 на 24,7 тон; №1-1237 від 20.12.2022 на 24,7 тон; №1-1238 від 20.12.2022 на 24,5 тон; №1-1 від 21.12.2022 на 22,6 тон; №1-1135 від 21.12.2022 на 22,3 тон; №1-1136 від 21.12.2022 на 22,4 тон; №1-1137 від 21.12.2022 на 24,7 тон; №1-1138 від 21.12.2022 на 24,6 тон; № 1139 від 21.12.2022 на 24,9 тон; № 1140 від 21.12.2022 на 24,5 тон; № 1141 від 21.12.2022 на 24,7 тон; №1-1142 від 22.12.2022 на 22,4 тон; № 1-1143 від 22.12.2022 на 22,6 тон; №1-1144 від 22.12.2022 на 22,3 тон; №1-1145 від 22.12.2022 на 24,5 тон; №1-1146 від 22.12.2022 на 24,9 тон; №1-1147 від 22.12.2022 на 24,7 тон; №1-1148 від 22.12.2022 на 24,7 тон; №1-1151 від 23.12.2022 на 22,5 тон; №1-1152 від 23.12.2022 на 22,2 тон; №1-1163 від 26.12.2022 на 24,3 тон; №1-1164 від 26.12.2022 на 23,9 тон; №1-1165 від 26.12.2022 на 21,7 тон; №1-1166 від 26.12.2022 на 20,2 тон; Картка рахунку 361 за грудень 2022; Договір №22 про закупівлю послуг за державні кошти від 02.06.2020; Додаток 1 Календарний графік надання послуг без дати та номера; Додаток 2 Зведений кошторисний розрахунок вартості об`єкта будівництва без дати та номера; Додаток 3 Зведений кошторис на виготовлення проектно-кошторисної документації без дати та номера; Додаток 4 Розрахунок вартості виконання функції замовника експертизи та проходження експертизи проектно-кошторисної документації без дати та номера; Додаток 5 Договірна ціна без дати та номера; Додаток 6 Кошторис на надання послуг з виконання авторського нагляду по об`єкту без дати та номера; Додаток 7 План фінансування послуг без дати та номера; Додаткова угода №1 до договору про закупівлю за державні кошти №22 від 02.06.2020 від 02.06.2020; Додаток 1 до Договору від 02.06.2020 № 22 Календарний графік надання послуг; Додаток 2 до Договору №22 від 02.06.2020 Договірна ціна на будівництво; Додаток 3 до Договору №22 від 02.06.2020 План фінансування послуг; Довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за серпень 2020; Акт №4 приймання виконаних робіт за серпень 2020; Відомість ресурсів до Акта приймання №4 за серпень 2020.

Відповідач-1 прийняв рішення від 27.01.2023 року № 8172032/40835342 (щодо ПН від 19.12.2022 року № 2), № 8172033/40835342 (щодо ПН від 20.12.2022 року № 4), № 8172030/40835342 (щодо ПН від 21.12.2022 року № 5), № 8172031/40835342 (щодо ПН від 26.12.2022 року № 9) з підстав ненадання платником податку інформації та документального підтвердження щодо зберігання реалізованого товару (асфальтогрануляту) - договір на зберігання/договір оренди складу/документи на право власності в разі наявності власного складу/інше; не надано договір з перевізником, акт надання послуг та документи на оплату з перевізником реалізованого товару (асфальтогрануляту) (відповідно до наданих товарно-транспортних накладних Замовник - ПП Євроавтодор, перевізник - стороння організація ТОВ Роад Транспорт сервіс.

ПП Євроавтодор подало скарги на вказані рішення Комісії ГУ ДПС у Черкаській області. Рішеннями ДПС скарги ПП Євроавтодор залишено без задоволення, а рішення ГУ ДПС у Черкаській області без змін.

По взаємовідносинах позивача із ТОВ ВАЙТ, суд встановив таке.

16 листопада 2022 року між ПП Євроавтодор (Виконавець) та ТОВ ВАЙТ (Замовник) укладено Договір про надання послуг технікою № 381/16112022 від 16.11.2022 року, відповідно до п.1.1. якого, виконавець зобов`язується надавати замовнику послуги великотоннажних або інших технологічних транспортних засобів, будівельних машин і механізмів, та/або автомобільних транспортних засобів, відповідно до їх цільового призначення, а замовник в порядку та на умовах, встановлених цим Договором, зобов`язується оплатити надані послуги Виконавцю. Згідно п. 2.1. Договору № 381/16112022, послуги Замовнику надаються за попередньою Заявкою (завданням) Замовника та оформлюються Актом наданих послуг, в якому Сторони зазначають найменування послуг, узгоджену ціну та загальну вартість послуг.

16 грудня 2022 року Сторонами складено акт здачі-приймання (надання послуг) № 20, згідно якого ПП Євроавтодор надало послуги трактором Беларус 82 з обладнанням машини фрезерної, кількість машино-годин становить 140 год, на загальну суму 280000,56 грн, в тому числі ПДВ 46666,76 грн.

ТОВ ВАЙТ оплату за послуги трактором Беларус 82 з обладнанням машини фрезерної проведено наступним платежем: 02.01.2023 сплачено 280000,56 грн., що підтверджується банківською випискою за 02 січня 2023 року.

За правилом першої події ПП Євроавтодор було виписано та направлено на реєстрацію податкову накладну № 1 від 16.12.2022 щодо постачання до ТОВ ВАЙТ (код ЄДРПОУ 37215550) послуг трактора Беларус МТЗ-82 з навісним обладнанням машини фрезерної на загальну суму 280000,56 грн, в т.ч. ПДВ 46666,76 грн.

Відповідно до квитанції Комісія Головного управління Державної податкової служби у Черкаській області, ПН № 1 від 16.12.2022, прийняла, але реєстрацію зупинила на підставі п. 201.16 ст. 201 ПК України у зв`язку з тим, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 42.11 відсутні в таблиці даних платника податку, як такі, що постачаються, що відповідає п. 1 критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано подати пояснення та копії документів щодо підтвердженні інформації в податковій накладній для розгляду питання її реєстрації.

За фактом зупинення реєстрації вказаних податкових накладних позивач направив контролюючому органу повідомлення від 24.01.2023 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН № 1 від 16.12.2022, реєстрацію якої було зупинено.

До повідомлення подано: витяг з ЄДРПОУ відносно ПП Євроавтодор; Повідомлення форми № 20-ОПП; Наказ №5-Ш від 29.11.2022 Про затвердження та введення в дію штатного розпису; Штатний розпис № 5; Договір № 381/16112022 від 16.11.2022 про надання послуг технікою; Специфікація № 1 до договору № 381/16112022 від 16.11.2022; Акт здачі-приймання робіт № 20 від 16.12.2022; Виписка з банку за 02.01.2023; Свідоцтво про реєстрацію Трактора колісного марки Беларус-82.1; Договір купівлі-продажу нафтопродуктів від 15.01.2019; Видаткова накладна №23 від 14.01.2022; Товарно-транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів № 00000000023 від 14.01.2022; Ліцензія на право зберігання пального.

Відповідач-1 прийняв рішення від 31.01.2023 року № 8179838/40835342 (щодо ПН від 16.12.2022 року № 1) з підстав ненадання платником податку документів на придбання навісного обладнання машини фрезерної (договір поставки, видаткова накладна, платіжне доручення).

ПП Євроавтодор подало скарги на вказані рішення Комісії ГУ ДПС у Черкаській області. РішеннямиДПС скарги ПП Євроавтодор залишено без задоволення, а рішення ГУ ДПС у Черкаській області без змін.

Не погоджуючись із рішенням про відмову у реєстрації податкових накладних, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Під час надання оцінки спірному рішенню про відмову у реєстрації податкової накладної, суд врахував таке.

Згідно з підп. а, б п. 185.1 ст. 185 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI (далі ПК України) об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів та послуг місце постачання яких розташоване на митній території України.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 ПК України).

Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкової накладної та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкової накладної платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкової накладної платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики (пункт 74.3 статті 74 ПК України).

Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 (далі Порядок № 1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог ПК України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно пункту 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:

відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);

чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 ПК України;

наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України;

наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 ПК України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);

наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;

факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;

наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;

дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

01.02.2020 набула чинності постанова Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 1165), якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

За положеннями пункту 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку № 1165).

За приписами пункту 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Згідно пункту 11 Порядку № 1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку № 1165).

Додатком 3 до Порядку № 1165 визначено Критерії ризиковості здійснення операцій.

Суд врахував, що підставами для зупинення реєстрації податкових накладних у квитанціях зазначено, що коди УКТЗЕД/ДКПП 68.20.12, 2714, 42.11 відсутні в таблиці даних платника податку, як такі, що постачаються, що відповідає п. 1 критеріїв ризиковості здійснення операцій.

З цього приводу суд звертає увагу, що відповідно до п. 12 Порядку № 1165 подання до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою є правом, а не обов`язком платника податку.

Крім того, КВЕД 42.11 будівництво доріг і автострад є основним видом діяльності позивача, також до видів діяльності належить, зокрема, 68.20 надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.

Отже, підстави зупинення реєстрації податкових накладних суд вважає необґрунтованими.

Пунктами 2-7 Порядку № 520 передбачено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Згідно з висновками Верховного Суду у постанові від 8 червня 2020 року у справі № 824/245/19-а у разі зупинення реєстрації податкової накладної платника у зв`язку із встановленням його ризиковості за вищевказаними Критеріями, податковий орган зобов`язаний не лише зазначити загальний пункт або підпункт таких Критеріїв, а й вказати посилання на конкретний з них, яким, на його думку, не відповідає платник. Невиконання контролюючим органом зазначеної вимоги призводить до обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких документів на власний розсуд.

Суд врахував, що надіслані позивачеві квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних не містили обґрунтованого переліку документів, які мали бути надані позивачем для реєстрації податкових накладних.

Згідно з п.п. 9-11 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Разом з тим, у пункті 6 Порядку № 1165 вказано, що інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Отже, суд зазначає, що з урахуванням положень наведених норм, комісією регіонального рівня приймається рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за результатами розгляду інформації та копій документів платника податку. Контролюючий орган має зажадати від платника податку документів та пояснень на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.

Також аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення комісії контролюючого органу повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.

Зі вказаного слідує, що у спірних рішеннях податковий орган мав чітко зазначити, шляхом відповідного підкреслювання, яких документів не надано платником податків, який подав на реєстрацію податкові накладні, та відсутність яких позбавляє можливості здійснити відповідну реєстрацію.

Суд встановив, що позивач подавав до контролюючого органу - Головного управління ДПС у Черкаській області пояснення та документи щодо наявності підстав реєстрації по всіх 9 поданих на реєстрацію податкових накладних.

Сукупність наданих позивачем до відповідача та до суду документів не дають підстав для сумніву щодо реальності фінансово-господарських операцій позивача з контрагентами, наданий позивачем пакет документів відповідає визначеному у пункті 14 Порядку № 1165 переліку і був об`єктивно достатнім для прийняття рішень про реєстрацію 9 поданих позивачем на реєстрацію податкових накладних.

Також, аналіз наданих позивачем згідно з вичерпним переліком документів свідчить про відсутність у них дефекту форми, змісту або походження, які у силу частини другої статті 9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність спричинили б втрату такими документами юридичної сили.

Суд врахував, що відсутність певних документів не є підставою для відмови у реєстрації податкової накладної та підставою для визнання господарських операцій безтоварними, оскільки виявлені недостовірності є підставою для здійснення перевірки та прийняття відповідного рішення за її наслідками.

Суд зауважує, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. При цьому здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Аналогічна правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема, у постановах від 23 жовтня 2018 року у справі № 822/1817/18, від 21 травня 2019 року у справі № 0940/1240/18.

Отже, позиція відповідача щодо надання платником податків копій документів згідно з пунктом 201.16 статті 201 ПК України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165, Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520, є необґрунтованою, а в спірних рішеннях не наведено обґрунтувань причин відмови в реєстрації податкових накладних, складених позивачем.

При цьому, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Аналогічні правові позиції висловлені Верховним Судом у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в постанові від 04.12.2018 у справі № 821/1173/17 та в постанові від 28.10.2019 у справі № 640/983/19.

На підставі викладеного суд встановив протиправність спірних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Щодо вимог позивача про реєстрацію ПН суд зазначає, що чинним законодавством України покладено на Державну податкову службу України обов`язок щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно з пунктами 19, 20 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);

- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Таким чином, нормами Порядку № 1246 визначено компетенцію Державної податкової служби України щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН на підставі рішення суду.

Зважаючи, що спірні рішення про відмову в реєстрації податкових накладних прийняті, як установлено вище, неправомірно, а інших підстав для відмови в її реєстрації не встановлено, суд констатує наявність підстав для зобов`язання відповідача Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі 9 податкових накладних, подані позивачем днем їх фактичного подання на реєстрацію.

Під час вирішення питання про розподіл судових витрат, суд враховує таке.

Згідно статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати: на професійну правничу допомогу; сторін та їхніх представників, що пов`язані із прибуттям до суду; пов`язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертиз; пов`язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів; пов`язані із вчиненням інших процесуальних дій або підготовкою до розгляду справи.

Відповідно до частини 1 статті 139 вказаного Кодексу при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Зважаючи на те, що позовні вимоги підлягають задоволенню, то судові витрати зв сплати судового збору, які підлягають відшкодуванню, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів в рівних частинах.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 9, 14, 73-77, 139, 242 246, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Черкаській області про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних:

- від 30.01.2023 № 8177739/40835342 (щодо ПН від 20.12.2022 № 3);

- від 30.01.2023 № 8177777/40835342 (щодо ПН від 21.12.2022 № 6);

- від 30.01.2023 № 8177776/40835342 (щодо ПН від 30.12.2022 № 10);

-від 30.01.2023 № 8177778/40835342 (щодо ПН від 31.12.2022 № 13);

-від 27.01.2023 № 8172032/40835342 (щодо ПН від 19.12.2022 № 2);

- від 27.01.2023 № 8172033/40835342 (щодо ПН від 20.12.2022 № 4);

- від 27.01.2023 № 8172030/40835342 (щодо ПН від 21.12.2022 № 5);

-від 27.01.2023 № 8172031/40835342 (щодо ПН від 26.12.2022 № 9);

- від 31.01.2023 № 8179838/40835342 (щодо ПН від 16.12.2022 року № 1).

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: від 20.12.2022 № 3, від 21.12.2022 № 6, від 30.12.2022 № 10, від 31.12.2022 № 13, від 19.12.2022 № 2; від 20.12.2022 № 4, від 21.12.2022 № 5; від 26.12.2022 № 9, від 16.12.2022 № 1, подані Приватним підприємством Євроавтодор, днем їх фактичного подання на реєстрацію.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Черкаській області на користь Приватного підприємства Євроавтодор судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 12078 (дванадцять тисяч сімдесят вісім) грн 00 коп.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Приватного підприємства Євроавтодор судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 12078 (дванадцять тисяч сімдесят вісім) грн 00 коп.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду у строк, встановлений статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України з урахуванням вимог пункту 3 розділу VI Прикінцеві положення цього Кодексу.

Учасники справи:

1) позивач Приватне підприємство Євроавтодор (19502, Черкаська область, Черкаський район, м. Городище, вул. Героїв Чорнобиля, 5В, код ЄДРПОУ 40835342);

2) відповідач-1 Головне управління ДПС у Черкаській області (18000 м. Черкаси, вул. Хрещатик, 235, код ЄДРПОУ 44131663);

3) відповідач-2 Державна податкова служба України (04053, м. Київ, Львівська площа, буд.8, код ЄДРПОУ 43005393).

Рішення складене у повному обсязі та підписане 18.05.2023.

Суддя Василь ГАВРИЛЮК

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.05.2023
Оприлюднено22.05.2023
Номер документу110948933
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —580/1875/23

Постанова від 05.10.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 03.07.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Степанюк Анатолій Германович

Ухвала від 23.06.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Степанюк Анатолій Германович

Ухвала від 23.06.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Степанюк Анатолій Германович

Рішення від 18.05.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Василь ГАВРИЛЮК

Ухвала від 20.03.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Василь ГАВРИЛЮК

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні