ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 580/1875/23 Головуючий у І інстанції - Гаврилюк В.О.
Суддя-доповідач - Мельничук В.П.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 жовтня 2023 року м. Київ
Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:
Головуючого-судді: Мельничука В.П.,
суддів: Василенка Я.М., Оксененка О.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Черкаській області на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 18 травня 2023 року у справі за адміністративним позовом Приватного підприємства «Євроавтодор» до Головного управління ДПС у Черкаській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень і зобов`язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И Л А:
Приватне підприємство «Євроавтодор» звернулось до Черкаського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Черкаській області, Державної податкової служби України, в якому просило:
1) визнати протиправними і скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Черкаській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних:
- від 30.01.2023 № 8177739/40835342 (щодо ПН від 20.12.2022 № 3, виписаної контрагенту - ТОВ «Асплант», код ЄДРПОУ 42983798);
- від 30.01.2023 № 8177777/40835342 (щодо ПН від 21.12.2022 року № 6, виписаної контрагенту - ТОВ «Асплант», код ЄДРПОУ 42983798);
- від 30.01.2023 № 8177776/40835342 (щодо ПН від 30.12.2022 року № 10, виписаної контрагенту - ТОВ «Асплант», код ЄДРПОУ 42983798);
- від 30.01.2023 № 8177778/40835342 (щодо ПН від 31.12.2022 року № 13, виписаної контрагенту - ТОВ «Асплант», код ЄДРПОУ 42983798;
- від 27.01.2023 № 8172032/40835342 (щодо ПН від 19.12.2022 року № 2, виписаної контрагенту - TOB «Тартех», код ЄДРПОУ 42095414);
- від 27.01.2023 № 8172033/40835342 (щодо ПН від 20.12.2022 року № 4, виписаної контрагенту - ТОВ «Тартех», код ЄДРПОУ 42095414);
- від 27.01.2023 № 8172030/40835342 (щодо ПН від 21.12.2022 року № 5, виписаної контрагенту - ТОВ «Тартех», код ЄДРПОУ 42095414);
- від 27.01.2023 № 8172031/40835342 (щодо ПН від 26.12.2022 року № 9, виписаної контрагенту - ТОВ «Тартех», код ЄДРПОУ 42095414);
- від 31.01.2023 № 8179838/40835342 (щодо ПН від 16.12.2022 року № 1, виписаної контрагенту - ТОВ «Вайт», код ЄДРПОУ 37215550);
2) зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних з моменту подання на реєстрацію податкових накладних Приватного підприємства «Євроавтодор»:
- від 20.12.2022 № 3 щодо постачання до ТОВ «Асплант» (код ЄДРПОУ 42983798) послуг з оренди обладнання АБЗ на загальну суму 396820,65 грн, в тому числі ПДВ 66136,73 грн;
- від 21.12.2022 № 6 щодо постачання до ТОВ «Асплант» (код ЄДРПОУ 42983798) послуг суборенди АБЗ на загальну суму 1353179,63 грн, в тому числі ПДВ 225529,94 грн;
- від 30.12.2022 № 10 щодо постачання до ТОВ «Асплант» (код ЄДРПОУ 42983798) послуг суборенди АБЗ на загальну суму 361000,00 грн, в тому числі ПДВ 60166,67 грн;
- від 31.12.2022 № 13 щодо постачання до ТОВ «Асплант» (код ЄДРПОУ 42983798) послуг суборенди АБЗ на загальну суму 1252231,19 грн, в тому числі ПДВ 208705,20 грн;
- від 19.12.2022 № 2 щодо постачання до ТОВ «Тартех» (код ЄДРПОУ 42095414) асфальтогрануляту у кількості 141,8 т на загальну суму 153356,70 грн, в тому числі ПДВ 25559,45 грн;
- від 20.12.2022 № 4 щодо постачання до ТОВ «Тартех» (код ЄДРПОУ 42095414) асфальтогрануляту у кількості 190,7 т на загальну суму 206242,06 грн, в тому числі ПДВ 34373,68 грн;
- від 21.12.2022 № 5 щодо постачання до ТОВ «Тартех» (код ЄДРПОУ 42095414) асфальтогрануляту у кількості 190,7 т на загальну суму 206242,06 грн., в тому числі ПДВ 34373,68 грн;
- від 26.12.2022 № 9 щодо постачання до TOB «Тартех» (код ЄДРПОУ 42095414) асфальтогрануляту у кількості 145,9 т на загальну суму 157790,86 грн, в тому числі ПДВ 26298,48 грн;
- від 16.12.2022 № 1 щодо постачання до ТОВ «Вайт» (код ЄДРПОУ 37215550) послуг трактора Беларус МТЗ-82 з навісним обладнанням машини фрезерної на загальну суму 280000,56 грн, в тому числі ПДВ 46666,76 грн.
В обґрунтування позовних вимог Позивач зазначав про протиправність оскаржуваних рішень з підстав, що при їх прийнятті не враховано пакет документів та пояснення, що надані Позивачем. Крім того, оскаржувані рішення не містять чіткого визначення підстав та мотивів відмови в реєстрації податкових накладних.
Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 18 травня 2023 року адміністративний позов задоволено повністю.
Визнано протиправними та скасовано рішення Головного управління ДПС у Черкаській області про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних:
- від 30.01.2023 № 8177739/40835342 (щодо ПН від 20.12.2022 № 3);
- від 30.01.2023 № 8177777/40835342 (щодо ПН від 21.12.2022 № 6);
- від 30.01.2023 № 8177776/40835342 (щодо ПН від 30.12.2022 № 10);
- від 30.01.2023 № 8177778/40835342 (щодо ПН від 31.12.2022 № 13);
- від 27.01.2023 № 8172032/40835342 (щодо ПН від 19.12.2022 № 2);
- від 27.01.2023 № 8172033/40835342 (щодо ПН від 20.12.2022 № 4);
- від 27.01.2023 № 8172030/40835342 (щодо ПН від 21.12.2022 № 5);
- від 27.01.2023 № 8172031/40835342 (щодо ПН від 26.12.2022 № 9);
- від 31.01.2023 № 8179838/40835342 (щодо ПН від 16.12.2022 року № 1).
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: від 20.12.2022 № 3, від 21.12.2022 № 6, від 30.12.2022 № 10, від 31.12.2022 № 13, від 19.12.2022 № 2; від 20.12.2022 № 4, від 21.12.2022 № 5; від 26.12.2022 № 9, від 16.12.2022 № 1, подані Приватним підприємством Євроавтодор, днем їх фактичного подання на реєстрацію.
Не погоджуючись з таким судовим рішенням Головне управління ДПС у Черкаській області подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позову Приватного підприємства «Євроавтодор» в частині скасування рішень Головного управління ДПС у Черкаській області.
В апеляційній скарзі Головне управління ДПС у Черкаській області посилається на порушення судом першої інстанції норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи по суті.
Крім того, Головним управлінням ДПС у Черкаській області в апеляційній скарзі вказано, що у квитанціях зазначено конкретні підстави не прийняття податкових накладних. Вважає, що контролюючий орган діяв у межах та у спосіб, визначений Податковим кодексом України для забезпечення адміністрування та справляння обов`язкових платежів на території України.
Відзиву Позивача на апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Черкаській області до суду апеляційної інстанції не надходило, що не перешкоджає розгляду справи.
Апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження, згідно з п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України, яким передбачено, що суд апеляційної інстанції може розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на основі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Зазначене узгоджується з позицією, викладеною в п. 13.1 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України «Про судове рішення в адміністративній справі» від 20.05.2013 № 7, відповідно до якого у разі часткового оскарження судового рішення суд апеляційної інстанції в описовій частині свого рішення повинен зазначити, в якій частині рішення суду першої інстанції не оскаржується, і при цьому не має права робити правові висновки щодо неоскарженої частини судового рішення.
Отже, оскільки Головне управління ДПС у Черкаській області у своїй апеляційній скарзі оскаржує судове рішення в частині скасування його рішень, то колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що саме в цій частині перевіряється законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджується матеріалами справи, що Приватне підприємство «Євроавтодор» є юридичною особою, яка здійснює діяльність за такими видами КВЕД: 42.11 Будівництво доріг і автострад (основний); 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур; 01.45 Розведення овець і кіз; 01.46 Розведення свиней; 01.47 Розведення свійської птиці; 23.61 Виготовлення виробів із бетону для будівництва; 23.63 Виробництво бетонних розчинів, готових для використання; 23.99 Виробництво неметалевих мінеральних виробів, н.в.і.у.; 43.12 Підготовчі роботи на будівельному майданчику; 43.21 Електромонтажні роботи; 43.22 Монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування; 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин; 77.31 Надання в оренду сільськогосподарських машин і устатковання; 77.32 Надання в оренду будівельних машин і устатковання; 77.33 Надання в оренду офісних машин і устатковання, у тому числі комп`ютерів; 77.39 Надання в оренду інших машин, устатковання та товарів, н.в.і.у.; 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами; 46.72 Оптова торгівля металами та металевими рудами; 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням; 46.74 Оптова торгівля залізними виробами, водопровідним і опалювальним устаткованням і приладдям до нього; 46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами; 46.77 Оптова торгівля відходами та брухтом; 47.30 Роздрібна торгівля пальним; 47.76 Роздрібна торгівля квітами, рослинами, насінням, добривами, домашніми тваринами та кормами для них у спеціалізованих магазинах; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 49.42 Надання послуг перевезення речей (переїзду); 55.10 Діяльність готелів і подібних засобів тимчасового розміщування; 56.10 Діяльність ресторанів, надання послуг мобільного харчування; 71.12 Діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах; 77.11 Надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобів; 77.12 Надання в оренду вантажних автомобілів; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.
Між Позивачем (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «АсПлант» (Орендар) укладено Договір оренди майна від 01 травня 2020 року № 010520 (т. 1, а.с. 112-115), відповідно до якого Орендодавець передає, а Орендар приймає за актом приймання-передачі у строкове платне користування (оренду) майно АБЗ (асфальтобетонного заводу), розташоване за адресою: Черкаська область, Городищенський район, м. Городище, вул. Покасева (Щорса), буд. 98, а саме: агрегат готової суміші; агрегат живлення (чотири бункери в комплекті з горизонтальним конвеєром); агрегат мінерального порошку; агрегат целюлозної добавки; ДС-158 2000080 газохід; ДС -158 4000150 опора; ДС-158 4000190 Опора; ДС -158 4000220 Опора; ДС-158 4002000 Бункер надлишків; ДС - 158 4800000 Блок грохоту; ДС117-2К 2000140 Газохід; кабіна оператора (з мікропроцесорною системою управління та комплектування електрообладнання); комплект підкладних фундаментів до АЗУ ДС-185; конвеєр похилий; нагрівач бітуму (для роботи на дизельному паливі, з жаровою трубою та змійовиком, геом. об`єм 37м3).
Пунктом 1.2 Договору оренди визначено, що майно передається в оренду для використання його Орендарем з метою випуску асфальтобетону.
Крім того, між Позивачем (Виконавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «АсПлант» (Замовник) укладено Договір про надання послуг від 01 серпня 2022 року № 1/0108-22 (т. 1, а.с. 256-259), згідно з п. 2.1 якого на умовах даного Договору Замовник доручає, а Виконавець зобов`язується надати Замовнику послуги по наданню доступу до об`єкту розміщення, а саме: майданчики на території АБЗ (асфальтобетонного заводу), площею 164,9 м2, розташованого за адресою: Черкаська обл., Черкаський (Городищенський) район, м. Городище, вул. Покасева (Щорса), 98.
Також, між Позивачем (Продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Тартех» (Покупець) укладено Договір поставки від 19 грудня 2022 року № 1/1912-22 (т. 2, а.с. 57-58), відповідно до якого Продавець зобов`язується передати у власність Покупцю асфальтогранулят в кількості 1100 т по ціні 901,25 грн за 1 т (без ПДВ) на загальну суму 1189650,00 грн, в тому числі ПДВ 198 75,00 грн, а Покупець зобов`язується прийняти та оплатити Продукцію.
Крім того, між Позивачем (Виконавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Вайт» (Замовник) укладено Договір про надання послуг технікою від 16 листопада 2022 року № 381/16112022 (т. 3, а.с. 72-76), згідно з п. 1.1 якого, Виконавець зобов`язується надавати Замовнику послуги великотоннажних або інших технологічних транспортних засобів, будівельних машин і механізмів, та/або автомобільних транспортних засобів, відповідно до їх цільового призначення, а Замовник в порядку та на умовах, встановлених цим Договором, зобов`язується оплатити надані послуги Виконавцю.
За результатами фінансово-господарської діяльності Позивачем складено податкові накладні: від 20.12.2022 № 3, від 21.12.2022 № 6, від 30.12.2022 № 10, від 31.12.2022 № 13, від 19.12.2022 № 2; від 20.12.2022 № 4, від 21.12.2022 № 5; від 26.12.2022 № 9, від 16.12.2022 № 1 та направлено їх для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивач отримав квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, відповідно до яких податкові накладні від 20.12.2022 № 3, від 21.12.2022 № 6, від 30.12.2022 № 10, від 31.12.2022 № 13, від 19.12.2022 № 2; від 20.12.2022 № 4, від 21.12.2022 № 5; від 26.12.2022 № 9, від 16.12.2022 № 1 прийнято, але їх реєстрацію зупинено, оскільки коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, та запропоновано надати пояснення і копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивачем надіслано до податкового органу повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено та копії документів про підтвердження реальності здійснення операцій стосовно податкових накладних від 20.12.2022 № 3, від 21.12.2022 № 6, від 30.12.2022 № 10, від 31.12.2022 № 13, від 19.12.2022 № 2; від 20.12.2022 № 4, від 21.12.2022 № 5; від 26.12.2022 № 9, від 16.12.2022 № 1.
Розглянувши подані Позивачем документи і пояснення, Комісія ГУ ДПС у Черкаській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації, прийняла спірні рішення від 30.01.2023 № 8177739/40835342, № 8177777/40835342, № 8177776/40835342, № 8177778/40835342, від 27.01.2023 № 8172032/40835342, № 8172033/40835342, № 8172030/40835342, № 8172031/40835342, від 31.01.2023 № 8179838/40835342, якими відмовила у реєстрації податкових накладних від 20.12.2022 № 3, від 21.12.2022 № 6, від 30.12.2022 № 10, від 31.12.2022 № 13, від 19.12.2022 № 2; від 20.12.2022 № 4, від 21.12.2022 № 5; від 26.12.2022 № 9, від 16.12.2022 № 1 у зв`язку з ненаданням платником податків копій документів, а саме: договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, яким оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити); розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Не погоджуючись з рішеннями Комісії ГУ ДПС у Черкаській області, Позивач звернувся до адміністративного суду з даним адміністративним позовом.
Задовольняючи адміністративний позов суд першої інстанції виходив з того, що оскаржувані рішення Головного управління ДПС у Черкаській області не відповідають критеріям акта індивідуальної дії та породжують його неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень, а отже є протиправними та підлягають скасуванню, а позовні вимоги - задоволенню.
Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції, з огляду на наступне.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Так, правовідносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема: визначають вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулює Податковий кодекс України.
Згідно з п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Відповідно до п. 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 року у редакції, що діяла на дату виникнення спірних правовідносин (надалі - порядок № 1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з п. 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200 1.3 і 200 1.9 статті 200 1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Пунктом 13 Порядку № 1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Відповідно до приписів пункту 201.16 статті 201 ПК України в редакції, що діяла на дату виникнення спірних правовідносин, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
Згідно з пп. 201.16.1 п. 201.16 ст. 201 ПК України у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Вичерпний перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 на виконання вимог пункту 201.16 статті 201 ПК України затверджено Порядок з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165), який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів.
Згідно з п. 2 Порядку № 1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної / розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації; таблиця даних платника податку - зведена інформація, що подається платником податку до контролюючого органу, щодо кодів видів економічної діяльності платника податку згідно з Класифікатором видів економічної діяльності, кодів товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодів послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.
Відповідно до п. 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
Колегія суддів звертає увагу, що контролюючим органом сформовано висновки про відповідність Податкових накладних критеріям ризиковості здійснення операцій, визначених п. 1 «Критерії ризиковості здійснення операцій», а саме: УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Додатком 3 до Порядку № 1165 визначено Критерії ризиковості здійснення операцій, пунктом 1 якого є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в ПН, поданій для реєстрації в ЄРПН, у таблиці даних платника ПДВ як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у ПН на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в ЄРПН, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01.01.2017 в отриманих ПН, зареєстрованих у ЄРПН, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в ПН, зареєстрованих з 01.01.2017 у ЄРПН, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Проте, в матеріалах справи відсутні відомості та/або розрахунки щодо обсягу постачання товару/послуги, зазначеного у ПН на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в ЄРПН, дорівнює або перевищує величину залишку, та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01.01.2017 в отриманих ПН, зареєстрованих у ЄРПН, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в ПН, зареєстрованих з 01.01.2017 у ЄРПН, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС.
Надаючи юридичну оцінку рішенням ГУ ДПС у Черкаській області про відмову Позивачу в реєстрації податкових накладних від 20.12.2022 № 3, від 21.12.2022 № 6, від 30.12.2022 № 10, від 31.12.2022 № 13, від 19.12.2022 № 2; від 20.12.2022 № 4, від 21.12.2022 № 5; від 26.12.2022 № 9, від 16.12.2022 № 1, колегія суддів враховує, що у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних не було зазначено перелік документів, необхідних для її реєстрації. З врахуванням цієї обставини, невідповідність вимог контролюючого органу в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної щодо надання документів правовій визначеності виключала для контролюючого органу можливість прийняття негативного для Позивача рішення з підстав невиконання ним вимог.
Можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів. Хоча перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначено Порядком, конкретний перелік таких документів може залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.
Загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість. В разі не зазначення в індивідуальному акті підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття такий акт не може вважатися правомірним.
З огляду на неконкретність вимог контролюючого органу щодо надання документів, рішення про відмову в реєстрації податкової накладної не відповідає критерію обґрунтованості.
Вказана правова позиція відповідає висновкам Верховного Суду, викладеним зокрема у постановах від 16 квітня 2019 у справі № 826/10649/17, від 28 жовтня 2019 року у справі № 640/983/19).
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520).
Пунктом 2 вказаного Порядку № 520 встановлено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3).
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (пункт 4).
Відповідно до пункту 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", «Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункт 7 Порядку).
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня (пункт 9 Порядку).
Згідно із пунктом 11 Порядку комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі, зокрема надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Відповідно до пункту 12 вказаного Порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Рішеннями про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації від 30.01.2023 № 8177739/40835342, № 8177777/40835342, № 8177776/40835342, № 8177778/40835342, від 27.01.2023 № 8172032/40835342, № 8172033/40835342, № 8172030/40835342, № 8172031/40835342, від 31.01.2023 № 8179838/40835342, відмовлено у реєстрації податкових накладних від 20.12.2022 № 3, від 21.12.2022 № 6, від 30.12.2022 № 10, від 31.12.2022 № 13, від 19.12.2022 № 2; від 20.12.2022 № 4, від 21.12.2022 № 5; від 26.12.2022 № 9, від 16.12.2022 № 1 у зв`язку з ненаданням платником податків копій документів, а саме: договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, яким оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити); розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Як вірно встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, Позивачем було направлено Головному управлінню ДПС у Черкаській області пояснення та копії документів до зазначених господарських операцій та податкових накладних від 20.12.2022 № 3, від 21.12.2022 № 6, від 30.12.2022 № 10, від 31.12.2022 № 13, від 19.12.2022 № 2; від 20.12.2022 № 4, від 21.12.2022 № 5; від 26.12.2022 № 9, від 16.12.2022 № 1.
Здійснення моніторингу відповідності ПН/РК критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, що складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Аналогічну правову позицію викладено у постановах Верховного Суду від 25 жовтня 2019 року у справі № 0340/1834/18, від 12 листопада 2019 року у справі № 816/2183/18.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між Позивачем та його контрагентами та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови Позивачу у реєстрації податкових накладних.
Приймаючи до уваги викладене у сукупності, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку, що оскаржувані рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації є необґрунтованими та такими, що підлягають скасуванню, з чим погоджується і колегія суддів.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів зазначає, що доводи апеляційної скарги не спростовують правомірності висновків суду першої інстанції в оскаржуваній частині.
Положеннями ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Розглянувши доводи Головного управління ДПС у Черкаській області, викладені в апеляційній скарзі, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства України, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції в оскаржуваній частині постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права, підстав для його скасування у вказаній частині не вбачається, а тому апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції в зазначеній частині - без змін.
Керуючись ст. ст. 241, 242, 243, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Черкаській області залишити без задоволення, а рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 18 травня 2023 року - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та не підлягає касаційному оскарженню, відповідно до п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Головуючий-суддя: В.П. Мельничук
Судді: Я.М. Василенко
О.М. Оксененко
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.10.2023 |
Оприлюднено | 09.10.2023 |
Номер документу | 113966585 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мельничук Володимир Петрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Степанюк Анатолій Германович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Степанюк Анатолій Германович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Степанюк Анатолій Германович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні