ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 травня 2023 року м. Чернігів Справа № 620/3433/23
Чернігівський окружний адміністративний суд в складі головуючої судді Виноградової Д.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу за позовом приватного підприємства «Т.Р.А.С.Т.» до Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
Приватне підприємство «Т.Р.А.С.Т.» (далі також позивач, ПП «Т.Р.А.С.Т.») звернулось до суду з позовом до Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області, (далі також відповідач 1, ГУ ДПС у Чернігівській області), Державної податкової служби України (далі також відповідач 2, ДПС України) про визнання протиправними та скасування у повному обсязі рішень комісії Головного управління ДПС у Чернігівській області відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації:
від 02.03.2023 № 8363921/36931815 про відмову в реєстрації поданої приватним підприємством «Т.Р.А.С.Т.» податкової накладної № 4 від 02.12.2022;
від 02.02.2023 № 8363917/36931815 про відмову в реєстрації поданої приватним підприємством «Т.Р.А.С.Т.» податкової накладної № 13 від 03.12.2022;
від 02.03.2023 № 8363920/36931815 про відмову в реєстрації поданої приватним підприємством «Т.Р.А.С.Т.» податкової накладної № 54 від 14.12.2022.;
від 02.03.2023 № 8363919/36931815 про відмову в реєстрації поданої приватним підприємством «Т.Р.А.С.Т.» податкової накладної № 5 від 04.12.2022;
від 02.03.2023 № 8363918/36931815 про відмову в реєстрації поданої приватним підприємством «Т.Р.А.С.Т.» податкової накладної № 55 від 14.12.2022;
від 02.03.2023 № 8363916/36931815 про відмову в реєстрації поданої приватним підприємством «Т.Р.А.С.Т.» податкової накладної № 1 від 02.12.2022;
від 02.03.2023 № 8363915/36931815 про відмову в реєстрації поданої приватним підприємством «Т.Р.А.С.Т.» податкової накладної №14 від 08.12.2022;
від 02.03.2023 № 8363914/36931815 про відмову в реєстрації поданої приватним підприємством «Т.Р.А.С.Т.» податкової накладної № 57 від 15.12.2022;
від 02.03.2023 № 8363913/36931815 про відмову в реєстрації поданої приватним підприємством «Т.Р.А.С.Т.» податкової накладної № 18 від 08.12.2022;
зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, складені та подані приватним підприємством «Т.Р.А.С.Т.», а саме: № 4 від 02.12.2022 за датою її подання, тобто 28.12.2022.; № 13 від 03.12.2022 за датою її подання, тобто 28.12.2022; № 54 від 14.12.2022 за датою її подання, тобто 28.12.2022; № 5 від 04.12.2022 за датою її подання, тобто 28.12.2022.; № 55 від 14.12.2022 за датою її подання, тобто 28.12.2022; № 1 від 02.12.2022 за датою її подання, тобто 28.12.2022; № 14 від 08.12.2022 за датою її подання, тобто 28.12.2022; № 57 від 15.12.2022 за датою її подання, тобто 28.12.2022; № 18 від 08.12.2022 за датою її подання, тобто 28.12.2022.
Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 31.03.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами. Ухвалою суду надано термін для подачі відзиву на позовну заяву, відповіді на відзив та заперечень.
Представником відповідачів було подано відзив на позов, у якому просив відмовити позивачу у задоволенні позову та зазначив, що позивачу було зупинено реєстрацію податкових накладних, а при розгляді поданих платником документів комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ухвалено рішення про відмову в реєстрації вищезазначених податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено та зазначено додаткову інформацію: неможливо ідентифікувати транспортні засоби якими здійснено перевезення.
Позивачем було подано відповідь на відзив, у якій зазначено, шо ним подавалися до контролюючого органу регіонального рівня та центрального рівня пояснення та документи для підтвердження реальності вчинення господарських операцій з відповідними контрагентами по поданим податковим накладним, у реєстрації яких протиправно було відмовлено відповідачем. Дані документи, серед іншого, дають можливість чітко ідентифікувати транспортні засоби, якими здійснено перевезення до кожної податкової накладної.
Ухвалою суду від 17.04.2023 було відмовлено у задоволенні клопотання представника відповідачів про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.
Приватне підприємтсво «Т.Р.А.С.Т» зареєстроване в якості юридичної особи у встановленому чинним законодавством порядку.
Як слідує з матеріалів справи основним видом діяльності позивача є: 49.41 вантажний автомобільний транспорт. Серед інших відкритих видів діяльності підприємства є 52.29 інша допоміжна діяльність у сфері транспорту, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Між товариством з обмеженою відповідальністю «Дженерал Транс Альянс Логістик» (замовник) та приватним підприємством «Т.Р.А.С.Т.» (виконавець) було укладено договір № 12/07/2022-2 про надання транспортно-експедиторських послуг від 12.07.2022, згідно пунктів 1.2, 1.3 якого замовник доручає виконавцю, а виконавець приймає на себе зобов`язання надати транспортно-експедиторські послуги з перевезення вантажів автомобільним транспортом та надавати інші допоміжні послуги, пов`язані з перевезенням. Замовник зобов`язується приймати та сплачувати послуги, надані виконавцем, на умовах, визначених даним Договором (т. 1 а.с. 94-97).
На підставі вказаного договору позивачем було надано послуги транспортування ТОВ «Дженерал Транс Альянс Логістик», що підтверджується заявкою про надання транспортних послуг, рахунками на оплату, актами надання послуг, ТТН, платіжною інструкцією та ін (т. 1 а.с. 96 -101, 142-146, 182-187 ).
28 грудня 2022 року позивачем по взаємовідносинам з Товариством з обмеженою відповідальністю «Дженсрал Транс Альянс Логістик» (код 39174532) було сформовано та направлено на реєстрацію до контролюючому органу за допомогою спеціалізованого програмного забезпечення «М.Е.D.O.C» у вигляді електронного файлу для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 4 від 02.12.2022 на загальну суму 35 000,00 грн (у тому числі ПДВ 2333,33 грн) (т.1 а.с.62).
28.12.2022 позивачем було отримано квитанцію, згідно якої документ було прийнято, відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг відсутні в таблиці даних платника ПДВ, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (т. 1 а.с. 63).
Позивачем було надіслано повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої зупинено, до якої додано пояснення з додатками, що стосуються проведення господарських операцій за податковою накладною № 4 від 02.12.2022.
Разом з тим, комісією Головного управління ДПС у Чернігівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняте рішення від 02.03.2023 № 8363921/36931815 про відмову у реєстрації податкової накладної № 4 від 02.12.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено та зазначено додаткову інформацію: неможливо ідентифікувати транспортні засоби якими здійснювались перевезення (т. 1 а.с. 77).
Позивачем було подано скаргу на вказане рішення (т.1 а.с. 78), однак рішеннями від 13.03.2023 № 25416/36931815/2 вона була залишене без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін (т. 1 а.с. 91).
28 грудня 2022 року позивачем по взаємовідносинам з товариством з обмеженою відповідальністю «Дженерал Транс Альянс Логістик» (код 39174532) було сформовано та направлено на реєстрацію до контролюючому органу за допомогою спеціалізованого програмного забезпечення «М.E.D.O.C» у вигляді електронного файлу для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 13 від 03.12.2022 на загальну суму 17 000,00 грн (у тому числі ПДВ 2 833,33 грн) (т.1 а.с. 110).
28.12.2022 позивачем було отримано квитанцію, згідно якої документ було прийнято, відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг відсутні в таблиці даних платника ПДВ, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (т. 1 а.с. 111).
Позивачем було надіслано повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої зупинено, до якої додано пояснення з додатками, що стосуються проведення господарських операцій за податковою накладною №13 від 03.12.2022 (т.1 а.с. 112).
Разом з тим, комісією Головного управління ДПС у Чернігівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняте рішення від 02.03.2023 № 8363917/36931815 про відмову у реєстрації податкової накладної № 13 від 03.12.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено та зазначено додаткову інформацію: неможливо ідентифікувати транспортні засоби якими здійснювались перевезення (т. 1 а.с. 125).
Позивачем було подано скаргу на вказане рішення (т.1 а.с. 126), однак рішеннями від 13.03.2023 № 25417/36931815/2 вона була залишене без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін (т. 1 а.с. 139).
28 грудня 2022 року позивачем по взаємовідносинам з товариством з обмеженою відповідальністю «Дженерал Транс Альянс Логістик» (код 39174532) було сформовано та направлено на реєстрацію до контролюючому органу за допомогою спеціалізованого програмного забезпечення «М.E.D.O.C» у вигляді електронного файлу для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №54 від 14.12.2022 на загальну суму 15000,00 грн (у тому числі ПДВ 2500,00 грн) (т.1 а.с. 150).
28.12.2022 позивачем було отримано квитанцію, згідно якої документ було прийнято, відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг відсутні в таблиці даних платника ПДВ, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (т. 1 а.с. 151).
Позивачем було надіслано повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої зупинено, до якої додано пояснення з додатками, що стосуються проведення господарських операцій за податковою накладною №54 від 14.12.2022 (т.1 а.с. 152).
Разом з тим, комісією Головного управління ДПС у Чернігівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняте рішення від 02.03.2023 № 8363920/36931815 про відмову у реєстрації податкової накладної №54 від 14.12.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено та зазначено додаткову інформацію: неможливо ідентифікувати транспортні засоби якими здійснювались перевезення (т. 1 а.с. 165).
Позивачем було подано скаргу на вказане рішення (т.1 а.с. 166), однак рішеннями від 13.03.2023 № 25427/36931815/2 вона була залишене без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін (т. 1 а.с. 179).
Між товариством з обмеженою відповідальністю «Торгово-промислова компанія «Омега-Автопоставка» (замовник) та приватним підприємством «Т.Р.А.С.Т.» (виконавець) було укладено договір № 086702-22 про надання транспортно-експедиційних послуг з перевезення вантажів автомобільним транспортом на території України від 30.08.2022. (т. 1 а.с. 223-225).
На підставі вказаного договору позивачем було надано послуги транспортування ТОВ «Торгово-промислова компанія «Омега-Автопоставка», що підтверджується заявкою про надання транспортних послуг, рахунками на оплату, актами надання послуг, ТТН, платіжною інструкцією та ін (т. 1 а.с. 226 -235, т.2 а.с. 18-25).
28 грудня 2022 року позивачем по взаємовідносинам з товариством з обмеженою відповідальністю «Торгово-промислова компанія «Омега-Автопоставка» (код 33010822) було сформовано та направлено на реєстрацію до контролюючому органу за допомогою спеціалізованого програмного забезпечення «M.E.D.O.C» у вигляді електронного файлу для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №5 від 04.12.2022 на загальну суму 12000,00 грн (у тому числі ІІДВ 2000,00 грн) (т.1 а.с. 191).
28.12.2022 позивачем було отримано квитанцію, згідно якої документ було прийнято, відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг відсутні в таблиці даних платника ПДВ, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (т. 1 а.с. 192).
Позивачем було надіслано повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої зупинено, до якої додано пояснення з додатками, що стосуються проведення господарських операцій за податковою накладною №5 від 04.12.2022 (т.1 а.с. 193).
Разом з тим, комісією Головного управління ДПС у Чернігівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняте рішення від 02.03.2023 № 8363919/36931815 про відмову у реєстрації податкової накладної №5 від 04.12.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено та зазначено додаткову інформацію: неможливо ідентифікувати транспортні засоби якими здійснювались перевезення (т. 1 а.с. 206).
Позивачем було подано скаргу на вказане рішення (т.1 а.с. 207), однак рішеннями від 13.03.2023 № 25411/36931815/2 вона була залишене без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін (т. 1 а.с. 220).
28 грудня 2022 року позивачем по взаємовідносинам з товариством з обмеженою відповідальністю «Торгово-промислова компанія «Омега-Автопоставка» (код 33010822) було сформовано та направлено на реєстрацію до контролюючому органу за допомогою спеціалізованого програмного забезпечення «M.E.D.O.C» у вигляді електронного файлу для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №55 від 14.12.2022 на загальну суму 22000,00 грн (у тому числі ІІДВ 3666,67 грн) (т.1 а.с. 236).
28.12.2022 позивачем було отримано квитанцію, згідно якої документ було прийнято, відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг відсутні в таблиці даних платника ПДВ, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (т. 1 а.с. 237).
Позивачем було надіслано повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої зупинено, до якої додано пояснення з додатками, що стосуються проведення господарських операцій за податковою накладною №55 від 14.12.2022 (т.1 а.с. 238).
Разом з тим, комісією Головного управління ДПС у Чернігівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняте рішення від 02.03.2023 № 8363918/36931815 про відмову у реєстрації податкової накладної №55 від 14.12.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено та зазначено додаткову інформацію: неможливо ідентифікувати транспортні засоби якими здійснювались перевезення (т. 2 а.с. 1).
Позивачем було подано скаргу на вказане рішення (т.2 а.с. 2), однак рішеннями від 13.03.2023 № 25409/36931815/2 вона була залишене без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін (т. 2 а.с. 15).
Між товариством з обмеженою відповідальністю «Бон логістик» (замовник, експедитор-замовник) та приватним підприємством «Т.Р.А.С.Т.» (перевізник, експедитор-перевізник) було укладено договір № 2087 про перевезення вантажів автомобільним транспортом від 04.07.2022.
На підставі вказаного договору позивачем було надано послуги транспортування ТОВ «Бон логістик», що підтверджується заявкою про надання транспортних послуг, рахунками на оплату, актами надання послуг, ТТН, платіжною інструкцією, актом звірки та ін (т. 2 а.с. 56-64).
28 грудня 2022 року позивачем по взаємовідносинам з товариством з обмеженою відповідальністю «Бон логістик» (код 40836058) було сформовано та направлено на реєстрацію до контролюючому органу за допомогою спеціалізованого програмного забезпечення «M.E.D.O.C» у вигляді електронного файлу для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 02.12.2022 на загальну суму 14000,00 грн (у тому числі ІІДВ 2333,33 грн) (т.2 а.с. 26).
28.12.2022 позивачем було отримано квитанцію, згідно якої документ було прийнято, відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг відсутні в таблиці даних платника ПДВ, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (т. 2 а.с. 27).
Позивачем було надіслано повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої зупинено, до якої додано пояснення з додатками, що стосуються проведення господарських операцій за податковою накладною №1 від 02.12.2022 (т.2 а.с. 28).
Разом з тим, комісією Головного управління ДПС у Чернігівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняте рішення від 02.03.2023 № 8363916/36931815 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 02.12.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено та зазначено додаткову інформацію: неможливо ідентифікувати транспортні засоби якими здійснювались перевезення (т. 2 а.с. 40).
Позивачем було подано скаргу на вказане рішення (т.2 а.с. 41), однак рішеннями від 13.03.2023 № 25448/36931815/2 вона була залишене без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін (т. 2 а.с. 53).
Між ПрАТ «Луцьк Фудз» (замовник) та приватним підприємством «Т.Р.А.С.Т.» (перевізник) було укладено заявку-договір № 05/06.12 на виконання транспортних послуг від 06.12.2022 (т.2 а.с.95).
На підставі вказаного договору позивачем було надано послуги транспортування ПрАТ «Луцьк Фудз», що підтверджується заявкою про надання транспортних послуг, рахунками на оплату, актами надання послуг, ТТН, платіжною інструкцією, актом звірки та ін (т. 2 а.с. 95-105).
28 грудня 2022 року позивачем по взаємовідносинам з ПрАТ «Луцьк Фудз» (код 00377163) було сформовано та направлено на реєстрацію до контролюючому органу за допомогою спеціалізованого програмного забезпечення «M.E.D.O.C» у вигляді електронного файлу для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №14 від 08.12.2022 на загальну суму 32500,00 грн (у тому числі ІІДВ 5416,67 грн) (т.2 а.с. 65).
28.12.2022 позивачем було отримано квитанцію, згідно якої документ було прийнято, відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг відсутні в таблиці даних платника ПДВ, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (т. 2 а.с. 66).
Позивачем було надіслано повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої зупинено, до якої додано пояснення з додатками, що стосуються проведення господарських операцій за податковою накладною №14 від 08.12.2022 (т.2 а.с. 67).
Разом з тим, комісією Головного управління ДПС у Чернігівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняте рішення від 02.03.2023 № 8363915/36931815 про відмову у реєстрації податкової накладної №14 від 08.12.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено та зазначено додаткову інформацію: неможливо ідентифікувати транспортні засоби якими здійснювались перевезення (т. 2 а.с. 79).
Позивачем було подано скаргу на вказане рішення (т.2 а.с. 80), однак рішеннями від 13.03.2023 № 25446/36931815/2 вона була залишене без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін (т. 2 а.с. 92).
Між ТОВ «ТАХІІ» (експедитор-замовник) та приватним підприємством «Т.Р.А.С.Т.» (перевізник) було укладено разовий договір-заявку на перевезення вантажів автомобільним транспортом № Т-12-2612 від 14.12.2022 (т.2 а.с.136).
На підставі вказаного договору позивачем було надано послуги транспортування ТОВ «ТАХІІ», що підтверджується заявкою про надання транспортних послуг, рахунками на оплату, актами надання послуг, ТТН, платіжною інструкцією, актом звірки та ін (т. 2 а.с. 136-146).
28 грудня 2022 року позивачем по взаємовідносинам з ТОВ «ТАХІІ» (код 41311297) було сформовано та направлено на реєстрацію до контролюючому органу за допомогою спеціалізованого програмного забезпечення «M.E.D.O.C» у вигляді електронного файлу для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №57 від 15.12.2022 на загальну суму 38000,00 грн (у тому числі ІІДВ 6333,33 грн) (т.2 а.с. 106).
28.12.2022 позивачем було отримано квитанцію, згідно якої документ було прийнято, відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг відсутні в таблиці даних платника ПДВ, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (т. 2 а.с. 107).
Позивачем було надіслано повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої зупинено, до якої додано пояснення з додатками, що стосуються проведення господарських операцій за податковою накладною №57 від 15.12.2022 (т.2 а.с. 108).
Разом з тим, комісією Головного управління ДПС у Чернігівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняте рішення від 02.03.2023 № 8363914/36931815 про відмову у реєстрації податкової накладної №57 від 15.12.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено та зазначено додаткову інформацію: неможливо ідентифікувати транспортні засоби якими здійснювались перевезення (т. 2 а.с. 120).
Позивачем було подано скаргу на вказане рішення (т.2 а.с. 121), однак рішеннями від 13.03.2023 № 25410/36931815/2 вона була залишене без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін (т. 2 а.с. 133).
Між ТОВ «УКРПРОМОРІЄНТИР» (експедитор-замовник) та приватним підприємством «Т.Р.А.С.Т.» (перевізник) було укладено заявку на перевезення вантажу, яка є частиною договору №6228 від 07.12.2022 (т.2 а.с.177).
На підставі вказаного договору позивачем було надано послуги транспортування ТОВ «УКРПРОМОРІЄНТИР», що підтверджується заявкою про надання транспортних послуг, рахунками на оплату, актами надання послуг, ТТН, платіжною інструкцією, актом звірки та ін (т. 2 а.с. 177-185).
28 грудня 2022 року позивачем по взаємовідносинам з ТОВ «УКРПРОМОРІЄНТИР» (код 36479893) було сформовано та направлено на реєстрацію до контролюючому органу за допомогою спеціалізованого програмного забезпечення «M.E.D.O.C» у вигляді електронного файлу для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №18 від 08.12.2022 на загальну суму 22000,00 грн (у тому числі ІІДВ 3666,97 грн) (т.2 а.с. 147).
28.12.2022 позивачем було отримано квитанцію, згідно якої документ було прийнято, відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг відсутні в таблиці даних платника ПДВ, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (т. 2 а.с. 148).
Позивачем було надіслано повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої зупинено, до якої додано пояснення з додатками, що стосуються проведення господарських операцій за податковою накладною №18 від 08.12.2022 (т.2 а.с. 149).
Разом з тим, комісією Головного управління ДПС у Чернігівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняте рішення від 02.03.2023 № 8363913/36931815 про відмову у реєстрації податкової накладної №57 від 15.12.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено та зазначено додаткову інформацію: неможливо ідентифікувати транспортні засоби якими здійснювались перевезення (т. 2 а.с. 161).
Позивачем було подано скаргу на вказане рішення (т.2 а.с. 162), однак рішеннями від 13.03.2023 № 25460/36931815/2 вона була залишене без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін (т. 2 а.с. 174).
Вважаючи вищевказані рішення ГУДПС у Чернігівській області протиправними, приватне підприємство «Т.Р.А.С.Т.» звернулось до суду з відповідним адміністративним позовом.
Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на наступне.
Згідно підпунктів «а», «б» пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
У свою чергу, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку / небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку, який нараховується відповідно до підпунктів 213.1.9 і 213.1.14 пункту 213.1 статті 213 цього Кодексу, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів) (пункт 188.1 статті 188 Податкового кодексу України).
Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
За приписами пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
У відповідності до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 «Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» (далі - Порядок № 1246) податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимоги Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно пункту 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, серед іншого, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 13 Порядку № 1246).
Так, механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначає Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (далі Порядок № 1165).
Пунктом 4 Порядку № 1165 визначено, що у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Згідно пункту 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну / розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до змісту пунктів 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до пунктів 2, 4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12.12.2019 (далі Порядок № 520), прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі по тексту - комісія регіонального рівня). У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Згідно пункту 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктом 11 Порядку № 520 передбачено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Як вбачається зі змісту усіх квитанцій від 28.12.2022 контролюючим органом було сформовано висновки, що відображена у податкових накладних інформація відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Критерії ризиковості здійснення операцій оформлені у вигляді Додатку № 3 до Порядку №1165.
Пункт 1 додатку 3 до Порядку №1165 відносить до ознак ризиковості здійснення операцій наступне: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Суд зауважує, що зупинення реєстрації ПН/РК за пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання трьох умов: відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що на постійній основі постачається; обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки; переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Таким чином, у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.
Натомість, надіслані позивачу квитанції містять вимогу щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
Також, контролюючим органом не наведено обґрунтування того, що обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС, що свідчить про необґрунтованість таких квитанцій.
Отже, квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не відповідають вимогам, що встановлені до них пунктом 11 Порядку №1165 в частині необхідності зазначення критерію (їв) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (их) зупинено реєстрацію податкової накладної в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.
Разом з тим, у вищевказаних квитанціях податковим органом запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення комісії контролюючого органу повинні містити, як чітку підставу для зупинення реєстрації ПН/РК, так і чітку підставу для відмови в реєстрації податкових накладних.
Крім того, рішення про зупинення реєстрації податкової накладної не містять конкретного переліку документів, які необхідно подати платнику податків.
Суд вважає за необхідне зазначити, що недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкової накладної призвело до необізнаності платника податків щодо конкретного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу, внаслідок чого позивач не зміг належним чином виконати свої обов`язки щодо реєстрації податкових накладних.
Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Суд звертає увагу на той факт, що недотримання податковим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації податкової накладної прямо вказує на те, що рішення, яке прийнято на наступному етапі, тобто рішення комісії про відмову у реєстрації податкової накладної, теж не є законним.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 10.04.2020 у справі № 819/330/18.
Як свідчать матеріали справи, позивачем подано до контролюючого органу пояснення та відповідні документи для підтвердження вчинення господарських операцій з ТОВ «Дженерал Транс Альянс Логістик», ТОВ «Торгово-промислова компанія «Омега-Автопоставка», ТОВ «Бон логістик», ПрАТ «Луцьк Фудз», ТОВ «ТАХІІ», Між ТОВ «УКРПРОМОРІЄНТИР», а також надано документи, що підтверджують залучення до виконання договорів.
Комісією Головного управління ДПС у Чернігівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, незважаючи на вищевказані повідомлення позивача та додані до них документи, прийняті рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Суд звертає увагу, що підставою для зупинення реєстрації податкових накладних було вказано на відсутність коду УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг в таблиці даних платника ПДВ, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання.
Проте, після надання позивачем документів, які підтверджують інформацію, зазначену в податкових накладних для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкових накладних, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Чернігівській області прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено та зазначено додаткову інформацію: неможливо ідентифікувати транспортні засоби якими здійснено перевезення,
Відтак, суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення є необґрунтованими, оскільки факт зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування у ЄРПН не спростовує ані факту здійснення платником податків господарської операції, ані факту наявності дати виникнення саме першої події (постачання товарів/послуг, або отримання коштів), що підтверджується первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.
Пунктом 2 частини другої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.
За таких обставин, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для визнання протиправними та скасування рішень комісії Головного управління ДПС у Чернігівській області відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації: від 02.03.2023 № 8363921/36931815 про відмову в реєстрації поданої приватним підприємством «Т.Р.А.С.Т.» податкової накладної № 4 від 02.12.2022; від 02.02.2023 № 8363917/36931815 про відмову в реєстрації поданої приватним підприємством «Т.Р.А.С.Т.» податкової накладної № 13 від 03.12.2022; від 02.03.2023 № 8363920/36931815 про відмову в реєстрації поданої приватним підприємством «Т.Р.А.С.Т.» податкової накладної № 54 від 14.12.2022.; від 02.03.2023 № 8363919/36931815 про відмову в реєстрації поданої приватним підприємством «Т.Р.А.С.Т.» податкової накладної № 5 від 04.12.2022; від 02.03.2023 № 8363918/36931815 про відмову в реєстрації поданої Приватним підприємством «Т.Р.А.С.Т.» податкової накладної № 55 від 14.12.2022; від 02.03.2023 № 8363916/36931815 про відмову в реєстрації поданої приватним підприємством «Т.Р.А.С.Т.» податкової накладної № 1 від 02.12.2022; від 02.03.2023 № 8363915/36931815 про відмову в реєстрації поданої приватним підприємством «Т.Р.А.С.Т.» податкової накладної №14 від 08.12.2022; від 02.03.2023 № 8363914/36931815 про відмову в реєстрації поданої приватним підприємством «Т.Р.А.С.Т.» податкової накладної № 57 від 15.12.2022; від 02.03.2023 № 8363913/36931815 про відмову в реєстрації поданої приватним підприємством «Т.Р.А.С.Т.» податкової накладної № 18 від 08.12.2022.
Стосовно позовних вимог позивача про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, складені та подані приватним підприємством «Т.Р.А.С.Т.», а саме: № 4 від 02.12.2022 за датою її подання, тобто 28.12.2022; № 13 від 03.12.2022 за датою її подання, тобто 28.12.2022; № 54 від 14.12.2022 за датою її подання, тобто 28.12.2022; № 5 від 04.12.2022 за датою її подання, тобто 28.12.2022; № 55 від 14.12.2022 за датою її подання, тобто 28.12.2022; № 1 від 02.12.2022 за датою її подання, тобто 28.12.2022; № 14 від 08.12.2022 за датою її подання, тобто 28.12.2022; № 57 від 15.12.2022 за датою її подання, тобто 28.12.2022; № 18 від 08.12.2022 за датою її подання, тобто 28.12.2022, суд зазначає наступне.
Приписами пункту 20 Порядку № 1246 передбачено, що внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
У даному випадку зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подані позивачем податкові накладні датою їх отримання є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права.
Суд також враховує, що чинним законодавством покладено на Державну податкову службу України обов`язок щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Тобто, фіскальному органу надано право вільно обирати одне з двох рішень, яке на його думку є законодавчо обґрунтованим та правильним. А отже, «свобода розсуду» фіскального органу, у разі встановлення судом протиправності відмови у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, звужується до єдиного юридично допустимого рішення, в даному випадку рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 11.06.2019 у справі № 480/4038/18 та від 28.11.2019 у справі № 1640/2650/18.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірні податкові накладні, датою їх фактичного подання, і задоволення позовних вимог у цій частині.
Згідно частин першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.
За вказаних вище обставин, з урахуванням наявних в матеріалах справи доказів та зважаючи на предмет позову, суд вважає за можливе задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Вирішуючи питання щодо розподілу між сторонами судових витрат, суд зазначає наступне.
Право на правову допомогу гарантовано статтями 8, 59 Конституції України, офіційне тлумачення яким надано Конституційним Судом України у рішеннях від 16 листопада 2000 року №13-рп/2000, від 30 вересня 2009 року №23-рп/2009 та від 11 липня 2013 року №6-рп/2013.
Так, у рішенні Конституційного Суду України від 30 вересня 2009 року №23-рп/2009 зазначено, що правова допомога є багатоаспектною, різною за змістом, обсягом та формами і може включати консультації, роз`яснення, складення позовів і звернень, довідок, заяв, скарг, здійснення представництва, зокрема, в судах та інших державних органах, захист від обвинувачення тощо.
Відповідно до положень пункту 1 частини третьої статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України до витрат, пов`язаних із розглядом справи, належать витрати на професійну правничу допомогу.
За змістом статті 134 Кодексу адміністративного судочинства України, витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.
За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.
Для цілей розподілу судових витрат:
1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, у тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною чи третьою особою;
2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, установлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.
Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (послуг), виконаних (наданих) адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.
Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути сумірним із:
1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг);
2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг);
3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт;
4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, у тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.
У разі недотримання вимог частини п`ятої цієї статті Кодексу суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на правничу допомогу, які підлягають розподілу між сторонами.
За змістом частини дев`ятої 9 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при вирішенні питання про розподіл судових витрат суд ураховує, зокрема, чи є розмір таких витрат обґрунтованим і пропорційним до предмета спору.
У рішенні Європейського суду з прав людини від 23.01.2014 (справа «East/West Alliance Limited проти України», заява №19336/04) зазначено, що заявник має право на компенсацію судових та інших витрат, лише якщо буде доведено, що такі витрати були фактичними й неминучими, а їх розмір обґрунтованим (п.268).
Як вбачається з матеріалів справи позивачем для підтвердження витрат на професійну правничу допомогу суду надано: договір про надання правової (професійної правничої) допомоги від 14.03.2023 №14/03-1, акт приймання -передачі наданих послуг, платіжну інструкцію, ордер (а.с. 186-189). Відповідно до наданих доказів, адвокатом надано товариству послуги на суму 9000,00 грн.
Представник відповідачів подав заперечення щодо стягнення зазначених витрат, зазначаючи про їх неспівмірність зі складністю справи, витраченого адвокатом часу та обсягу наданих послуг.
Суд, вирішуючи питання співмірності витрат адвоката, заявлених до стягнення, зазначає, що стаття 134 Кодексу адміністративного судочинства України не позбавляє суд права перевіряти дотримання позивачем вимог частини п`ятої статті 134 Кодексу щодо співмірності заявлених до стягнення витрат на професійну правничу допомогу.
При визначенні суми компенсації витрат, понесених на правничу допомогу, суди досліджують на підставі належних та допустимих доказів обсяг фактично наданих адвокатом послуг і виконаних робіт, кількість витраченого часу, розмір гонорару, співмірність послуг категоріям складності справи, витраченого адвокатом часу, об`єму наданих послуг, ціни позову та (або) значенню справи.
Аналогічна позиція викладена у постановах Верховного Суду від 17.09.2019 (справа №810/3806/18) та від 10.12.2019 (справа №10.12.2019).
Враховуючи вищенаведене, суд вважає, що визначена адвокатом сума понесених позивачем витрат на професійну правничу допомогу, за результатами розгляду цієї справи, є належним чином обґрунтованою у контексті дослідження обсягу фактично наданих ним послуг із урахуванням складності справи, а отже підлягає стягненню у повному обсязі.
Крім того, матеріалами справи підтверджується понесення позивачем витрат на сплату судового збору у розмірі 24156,00 грн. Таким чином, з урахуванням наведеного, за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів на користь позивача мають бути стягнуті судові витрати в загальній сумі 33156,00 грн.
Керуючись статтями 77, 134, 227, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов приватного підприємства «Т.Р.А.С.Т.» до Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Чернігівській області відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації: від 02.03.2023 № 8363921/36931815 про відмову в реєстрації поданої приватним підприємством «Т.Р.А.С.Т.» податкової накладної № 4 від 02.12.2022; від 02.02.2023 № 8363917/36931815 про відмову в реєстрації поданої приватним підприємством «Т.Р.А.С.Т.» податкової накладної № 13 від 03.12.2022; від 02.03.2023 № 8363920/36931815 про відмову в реєстрації поданої приватним підприємством «Т.Р.А.С.Т.» податкової накладної № 54 від 14.12.2022.; від 02.03.2023 № 8363919/36931815 про відмову в реєстрації поданої приватним підприємством «Т.Р.А.С.Т.» податкової накладної № 5 від 04.12.2022; від 02.03.2023 № 8363918/36931815 про відмову в реєстрації поданої Приватним підприємством «Т.Р.А.С.Т.» податкової накладної № 55 від 14.12.2022; від 02.03.2023 № 8363916/36931815 про відмову в реєстрації поданої приватним підприємством «Т.Р.А.С.Т.» податкової накладної № 1 від 02.12.2022; від 02.03.2023 № 8363915/36931815 про відмову в реєстрації поданої приватним підприємством «Т.Р.А.С.Т.» податкової накладної №14 від 08.12.2022; від 02.03.2023 № 8363914/36931815 про відмову в реєстрації поданої приватним підприємством «Т.Р.А.С.Т.» податкової накладної № 57 від 15.12.2022; від 02.03.2023 № 8363913/36931815 про відмову в реєстрації поданої приватним підприємством «Т.Р.А.С.Т.» податкової накладної № 18 від 08.12.2022.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, складену та подану Приватним підприємством «Т.Р.А.С.Т.», а саме: № 4 від 02.12.2022 за датою її подання, тобто 28.12.2022.; № 13 від 03.12.2022 за датою її подання, тобто 28.12.2022; № 54 від 14.12.2022 за датою її подання, тобто 28.12.2022; № 5 від 04.12.2022 за датою її подання, тобто 28.12.2022.; № 55 від 14.12.2022 за датою її подання, тобто 28.12.2022; № 1 від 02.12.2022 за датою її подання, тобто 28.12.2022; № 14 від 08.12.2022 за датою її подання, тобто 28.12.2022; № 57 від 15.12.2022 за датою її подання, тобто 28.12.2022; № 18 від 08.12.2022 за датою її подання, тобто 28.12.2022.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області на користь приватного підприємства «Т.Р.А.С.Т.» судовий збір у сумі 12078 (дванадцять тисяч сімдесят вісім) грн 00 коп. та витрати на правничу допомогу у сумі 4500 (чотири тисячі п`ятсот) грн 00 коп.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь приватного підприємства «Т.Р.А.С.Т.» судовий збір у сумі 12078 (дванадцять тисяч сімдесят вісім) грн 00 коп. та витрати на правничу допомогу у сумі 4500 (чотири тисячі п`ятсот) грн 00 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: Приватне підприємство "Т.Р.А.С.Т.", вул. Інструментальна, буд.24Б, м.Чернігів, 14037, код ЄДРПОУ 36931815.
Відповідач: Головне управління ДПС України у Чернігівській області, вул. Реміснича, буд. 11, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ ВП 44094124.
Відповідач: Державна податкова служба України, Львівська площа, буд.8, м.Київ,04053, код ЄДРПОУ 43005393.
Повний текст рішення виготовлено 18 травня 2023 року.
Суддя Д.О. Виноградова
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.05.2023 |
Оприлюднено | 22.05.2023 |
Номер документу | 110949180 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мельничук Володимир Петрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мельничук Володимир Петрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Степанюк Анатолій Германович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Степанюк Анатолій Германович
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Виноградова Д.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні