Постанова
від 03.05.2023 по справі 914/492/22
ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"03" травня 2023 р. м. Львів Справа №914/492/22

Західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого суддіІ.Б. Малех

суддівВ.М.Гриців

О.В. Зварич

секретар судового засіданняЗалуцький Д.Т.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Львівського комунального підприємства Варшавське 407, б/н від 26.12.2022 (вх. № апеляційного суду 01-05/20/23 від 02.01.2023)

на рішення Господарського суду Львівської області від 15 грудня 2022 року (головуючий суддя Яворський Б.І., повний текст рішення складено та підписано 19.12.2022, м. Львів)

у справі №914/492/22

за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Золота Підкова-17, м. Львів

до відповідача Львівського комунального підприємства Варшавське-407, м. Львів,

за участю третьої особи 1, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Шевченківської районної адміністрації Львівської міської ради, м. Львів

за участю третьої особи 1, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Львівської міської ради, м. Львів

про зобов`язання вчинити дії

за участю представників учасників процесу:

від позивача: Гущенков Є.В. адвокат (ордер);

від відповідача: не з`явились;

третя особа 1: не з`явились;

третя особа 2: не з`явились;

ВСТАНОВИВ:

23.02.2023 на розгляд Господарського суду Львівської області поступила позовна заява Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Золота Підкова-17 до відповідача Львівського комунального підприємства Варшавське-407, за участю третьої особи 1, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Шевченківської районної адміністрації Львівської міської ради про зобов`язання вчинити дії.

Дані позовні вимоги мотивовано тим, що 27.05.2021 зборами співвласників багатоквартирного будинку було прийнято рішення про створення ОСББ «Золота Підкова-17», а 14.09.2021 проведено реєстрацію об`єднання. Відповідач, як попередній балансоутримувач будинку відмовляється передати відповідачу технічну документацію на будинок, чим порушує права співвласників будинку та перешкоджає діяльності ОСББ. При цьому, позивач вказав, що перелік технічної документації ним визначено, відповідно до Переліку технічної документації на багатоквартирний будинок (наказ Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №176 від 17.07.2018).

Відповідач, в свою чергу у відзиві заперечує позовні вимоги, вказуючи на те, що дев`ятиповерховий житловий будинок №17 по вул. Золота введено в експлуатацію у 1986 році. Житлово-комунальні послуги співвласникам будинку надавались ЛКП «Янів-405». З 01.09.2019 між співвласниками будинку та ЛКП укладено договір про управління багатоквартирним будинком. Ухвалою ЛМР №5625 від 10.10.2019 припинено ЛКП «Янів-405», шляхом приєднання до ЛКП «Варшавське-407». При прийомі-передачі документації між комунальними підприємствами передано, зокрема, технічний паспорт, поверхневий план, схема прибудинкової території та будинкові книги 10, 11, 13, 14, 21, 30, 34, 46, 47, 50, 53, 66, 81, 88, 94, 101, 106, 109, 111, 121, 124, 134, 137 та 141 квартир. Позивачеві за актом приймання-передачі було передано наявні у відповідача документи по будинку вул. Золота, 17 у м. Львові, у тому числі технічний паспорт на будинок і повідомив, що рішенням виконавчого комітету ЛМР від 30.09.2016 №876 затверджено Порядок списання з балансу ЛМР багатоквартирних будинків, у яких розташовані приміщення приватної та інших форм власності. Відповідно до п.3 Порядку списання з балансу багатоквартирного будинку, що перебуває на балансі ЛМР, здійснюється на підставі прийнятого рішення відповідною районною адміністрацією про списання. Розпорядженням Шевченківської районної адміністрації ЛМР № 842 від 29.10.2019, вказаний будинок списано з балансу ЛМР. Просив відмовити у задоволенні позову, адже комунальне підприємство не було балансоутримувачем будинку №17 по вул. Золотій у м. Львові.

В процесі розгляду справи судом першої інстанції долучено до участі в такій, третіх осіб на стороні відповідача Шевченківську районну адміністрацію Львівської міської ради та Львівську міську раду.

Рішенням Господарського суджу Львівської області від 15 грудня 202 року у справі №941/492/22 позовні вимоги задоволено; зобов`язано Львівське комунальне підприємство «Варшавське-407» передати Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку «Золота підкова-17» документи на багатоквартирний будинок №17 по вул. Золота у м. Львові, а саме: - енергетичний сертифікат і звіт про обстеження інженерних систем багатоквартирного будинку №17 по вул. Золота у м. Львові; - проектну документацію зі схемами влаштування внутрішньо-будинкових систем на багатоквартирний будинок №17 по вул. Золота у м. Львові; - план земельної ділянки з усіма будинками та спорудами, що на ній розташовані (по вул. Золота під номером 17 у м. Львові); - акти приймання-передавання технічної документації на багатоквартирний будинок №17 по вул. Золота у м. Львові; - паспорти, гарантійні документи, акти випробування, повірки й опломбування та інші технічні документи на системи, мережі, встановлені прилади, устаткування та обладнання на багатоквартирний будинок №17 по вул. Золота у м. Львові; стягнуто з ЛКП «Варшавське» на користь ОСББ «Золота Підкова-17» 2481,00 грн. судового збору.

Дане рішення мотивоване положеннями ст. ст. 316, 319, 368, 382, 385 Цивільного кодексу України, ст. ст. 5, 9, 10 «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» ст. ст. 4, 6 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку», з врахуванням практики Верховного суду викладеної в постановах від 13.11.2019 у справі №917/1208/18, від 11.06.2019 у справі №921/753/16-г/11, від 16.01.2020 у справі №910/3215/19, від 29.01.2020 у справі №910/5065/19, від 04.11.2020 у справі №916/1094/19, від 25.11.2020 у справі №916/3000/19, від 20.04.2021 у справі №910/16107/19, від 21.04.2021 у справі №904/1653/20. Судом взято до уваги те, що до створення ОСББ управління багатоквартирним будинком №17 по вул. Золотій здійснювало ЛКП «Янів-405», а згодом ЛКП «Варшавське 407» (ухвала ЛМР №435 від 11.10.2018) а отже відповідно обізнаність відповідача про створення ОСББ , що дало підстави для витребування у попереднього управителя будинку (відповідача) документації на будинок на підставі ч.18, 19 ст. 6 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку», а у відповідача виник обов`язок передати документацію на будинок. На час розгляду даної справи доказів належного виконання відповідачем свого обов`язку щодо передачі усієї технічної документації позивачу до матеріалів справи не додано, а відтак позовні вимоги задоволено.

Відповідач ЛКП «Варшавське 407», не погодившись з винесеним рішенням подав апеляційну скаргу, в якій посилається на те, що таке прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права, з неповним встановленням всіх обставин справи.

Скаржник вказує на те, що судом першої інстанції належним чином не проаналізовано того, що хвалою Львівської міської ради від 11.10.2018 за № 4035, зокрема, п.2.1 доручено районним адміністраціям провести списання багатоквартирних житлових будинків з балансового обліку ЛКП у відповідності до порядку №876. Відповідно до цього, скаржник вказує, що, він не являється колишнім балансоутримувачем будинку №17 по вул. Золотій у м. Львові, адже згідно наведеної ухвали ЛКП залишаються виконавцями житлово-комунальних послуг у житлових будинках м. Львова. Разом з тим, згідно додатку №1 «Перелік будинків, які приймаються на баланс ЛКП «Варшавське-407» з балансу ЛКП «Янів-405» до акта прийому-передачі установчих, бухгалтерсько-облікових, матеріально-технічних засобів на ЛКП «Варшавське-407» від 30.01.2020, спірний будинок на баланс відповідача не передавався.

Відповідно до цього, скаржник, зауважує, що судом першої інстанції при прийнятті рішення проігноровано обов`язок замовника будівництва або попереднього власника будинку (яким являється Львівська міська рада) виконати вимоги ч.5 ст. 5 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» та проігноровано норму абз. 19 ст. 6 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку», якою передбачено виготовлення технічної документації колишнім балансоутримувачем, яким являється Львівська міська рада.

Відтак, просить рішення місцевого господарського суду скасувати та прийняти нове рішення , яким в позові відмовити.

Позивач ОСББ «Золота Підкова 17» у відзиві на апеляційну скаргу заперечує доводи апеляційної скарги, вказуючи на те, що такі є безпідставними , необґрунтованими і як такі, що не базуються на фактичних обставинах справи, а є лише спробами суб`єктивного трактування норм чинного законодавства України, не ґрунтуються на усталеній судовій практиці Верховного Суду. При цьому зазначає, що Львівська міська рада підтвердила те, що вона не має особистого майна і не може бути балансоутримувачем будь-якого майна, але відповідно до Законів України, нормативно-правових актів та власних ухвал і розпоряджень , існує система органу місцевого самоврядування , до якої входять різні органи , підприємства тощо.

Відповідно зазначає, що до ухвали Львівської міської ради №1467 від 09.02.2017 «Про затвердження переліку Львівських комунальних підприємств у розрізі уповноважених органів та галузевих управлінь, ЛКП «Варшавське 407» підпорядковується Шевченківській районній адміністрації Львівської міської ради. Львівська міська рада, в особі виконавчого органу - Шевченківської районної адміністрації Львівської міської ради, видало розпорядження від 29.10.2019, в якому директору ЛКП «Янів 405», правонаступником якого є ЛКП «Варшавське-407» (ухвала сесії ЛМР від 10.10.2019 №5625про приєднання) доручено списати з балансового обліку багатоквартирний будинок №17 по вул. Золотій. Отже, дане свідчить, як вказує позивач, що відповідач є колишнім балансоутримувачем будинку №17. Отже, вважає, що в будь-якому випадку , зобов`язане у відповідності до п.18 ст. 6 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» у тримісячний строк з дня державної реєстрації об`єднання забезпечити передачу йому примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж. Крім цього, зауважує, що ЛКП «Варшавське-407» не позбавлено права та можливості пред`явити свої претензії до осіб, які на думку ЛКП винні у відсутності в останнього документації на багатоповерховий будинок, у спосіб передбачений законом. Відповідно до цього просить , рішення місцевого господарського суду залишити без змін, апеляційну скаргу без задоволення; стягнути з ЛКП «Варшавське-407» на користь ОСББ «Золота Підкова 17» - 12000,00 грн. витрат на професійну правову допомогу за представництво та захист інтересів ОСББ «Золота Підкова-17» в суді апеляційної інстанції.

15.03.2023 в канцелярію суду від представника скаржника поступила заява про надання доказів, що підтверджують розмір понесених позивачем судових витрат виписки по рахунках на суму 12 000,00 грн.

16.03.2023 в канцелярію апеляційного суду від скаржника поступила відповідь на відзив, б/н від 07.03.2023 (вх. № апеляційного суду 01-04/1831/23), яка по суті дублює апеляційну скаргу.

Ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 25 січня 2023 року у справі №914/492/22 (головуючий суддя Малех І.Б., судді Гриців В.М., Зварич О.В.) відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Львівського комунального підприємства Варшавське 407, б/н від 26.12.2022 (вх. № апеляційного суду 01-05/20/23 від 02.01.2023) на рішення Господарського суду Львівської області від 15 грудня 2022 року у справі №914/492/22. Витребувано матеріали справи №914/492/22 в Господарського суду Львівської області.

01.02.2023 в канцелярію суду поступили матеріали справи №914/492/22.

В подальшому, ухвалою суду від 02.02.2023 призначено розгляд справи №914/492/22 в судове засідання на 15 березня 2023 року о 10 год. 30 хв.

15.03.2023 судове засідання не відбулось, відтак ухвалою суду від 20.03.2023 розгляд справи №914/492/22 призначено в судове засідання на 05 квітня 2023 року о 10 год. 40 хв.

Ухвалою суду від 05.04.2023 за участю представника позивача розгляд справи відкладено в судове засідання на 03 травня 2023 року о 10 год. 30 хв.

В судове засідання 03.05.2023 з`явився представник позивача, який заперечив доводи апеляційної скарги з мотивів наведених у відзиві на апеляційну скаргу.

Згідно статті 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права. У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

Вивчивши матеріали справи в сукупності з апеляційною скаргою, відзивом на неї та відповіддю на відзив, заслухавши пояснення представника позивача, судова колегія Західного апеляційного господарського суду прийшла до висновку про відповідність рішення Господарського суду Львівської області від 15 грудня 2022 року у справі №914/492/22 нормам чинного матеріального та процесуального права, матеріалам та обставинам справи, виходячи з наступного.

Обставини справи.

Львівське комунальне підприємство «Варшавське-407» створене Львівською міською радою, згідно ухвали №284 від 27.02.2003 та підпорядковане Шевченківській районній адміністрації ЛМР, що є представником власника територіальної громади м. Львова і є органом, до сфери управління якого входить комунальне підприємство (п.1.1 Статуту).

Постановою Кабінету Міністрів України №301 від 20.04.2016 затверджено «Порядок списання з балансу багатоквартирних будинків».

З метою вдосконалення механізму зняття багатоквартирних житлових будинків з балансу міської ради рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради №876 від 30.09.2016 затверджено Порядок списання з балансу міської ради багатоквартирних будинків, у яких розташовані приміщення приватної та інших форм власності. Списання багатоквартирного будинку з балансу здійснює його балансоутримувач в особі відповідної районної адміністрації на підставі прийнятого розпорядчого документа (п.7 Порядку).

Отже, ухвалою Львівської міської ради від 11.10.2018 «Про врегулювання питання управління багатоквартирними будинками та їх обслуговування у м. Львові» встановлено, що Львівські комунальні підприємства, предметом діяльності яких є надання послуг з управління будинками та їх обслуговування, залишаються виконавцями житлово-комунальних послуг у житлових будинках м. Львова. Пунктом 2.1 ухвали доручено районним адміністраціям провести списання багатоквартирних житлових будинків з балансового обліку Львівських комунальних підприємств у відповідності та Порядку №876 в термін до 01.01.2019.

На виконання ухвали, розпорядженням Шевченківської районної адміністрації №706 від 12.11.2018, проведено списання з балансу Львівської міської ради багатоквартирних будинків, зокрема, будинку №17 по вул. Золотій.

Ухвалою Львівської міської ради №5625 від 10.10.2019 припинено ЛКП «Янів-405», шляхом приєднання до ЛКП «Варшавське-407».

27 травня 2021 року співвласниками багатоквартирного будинку №17 по вул. Золота на установчих зборах прийнято рішення про створення об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Золота Підкова-17», затверджено статут ОСББ «Золота Підкова-17», прийнято рішення про самостійне управління багатоквартирним будинком та звернення до відповідних органів для проведення державної реєстрації ОСББ. Вказані рішення оформлені протоколом №1 від 27.05.2021.

Відповідно до протоколу №1 від 27.05.2021 року головою правління ОСББ «Золота Підкова-17» обрано Шельонг Олену Дмитрівну.

14.09.2021 ОСББ «Золота Підкова-17» було зареєстроване у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань.

Згідно положень статуту даного об`єднання вбачається, що ОСББ «Золота Підкова-17» створено власниками квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку №17, що розташований за місцезнаходженням: місто Львів, Шевченківський район, вулиця Золота, відповідно до Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку».

Управління будинком по вул. Золота, 17 на момент створення ОСББ здійснював відповідач ЛКП «Варшавське-407».

30 листопада 2021 року ЛКП «Варшавське-407», як попередній балансоутримувач будинку №17 по вул. Золота, передало будинок №17 по вул. Золота у м. Львові в управління ОСББ «Золота Підкова-17» за актом приймання-передачі багатоквартирного будинку №17 на вул. Золотій у м. Львові.

Відповідно до акту приймання-передачі багатоквартирного будинку №17 на вул. Золотій від 30.11.2021 з управління ЛКП "Варшавське - 407" в управління ОСББ "Золота Підкова - 17" разом з житловим будинком передано наступні документи: технічний паспорт; схема прибиральної площі, виготовлена вручну та підписана майстром дільниці Козир Ольгою; акт перевірки та прочистки домових і вентиляційних каналів; акт приймання-передачі показників приладу обліку електроенергії в будинку на вул. Золота, 17.

13 грудня 2021 року позивач у справі надіслав відповідачу як особі, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, вимогу надати всю технічну документацію на багатоквартирний будинок №17 по вул. Золота.

Відповідач листом №37 від 06.01.2022 з посиланням на ряд постанов Кабінету Міністрів України поінформував позивача про те, що будинок №17 по вул. Золота у м. Львові знято з балансу, а технічна документація на багатоквартирний будинок №17 по вул. Золота у ЛКП «Варшавське-407» відсутня.

За твердженням позивача, протягом тривалого часу, в порушення чинного законодавства України, технічну, та іншу передбачену Законом документацію, відповідач ОСББ не передав.

На думку позивача, ЛКП «Варшавське-407» було зобов`язане не пізніше 14.12.2021 передати ОСББ «Золота Підкова-17» примірники технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документ, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічний паспорт і плани інженерних мереж або згідно ч.19 ст.6 ЗУ «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» до 15.03.2022 виготовити відповідну технічну документацію за власний рахунок.

Відповідно до цього, позивач звернувся до суду з позовною заявою, в якій посилаючись на приписи Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" та Перелік технічної документації на багатоквартирний будинок, затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 17.07.2018 № 176 (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 16.08.2018 за №930/32382) просить суд зобов`язати відповідача передати ОСББ «Золота Підкова -17» відповідну технічну документацію на будинок №17 по вулиці Золотій у м. Львові.

При перегляді рішення місцевого господарського суду в апеляційному порядку, судова колегія Західного апеляційного господарського суду керувалась наступним.

У відповідності до вимог ст. ст. 316, 319 Цивільного кодексу України встановлено, що правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб. Власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Діяльність власника може бути обмежена чи припинена або власника може бути зобов`язано допустити до користування його майном інших осіб лише у випадках і в порядку, встановлених законом. Власник зобов`язаний утримувати майно, що йому належить, якщо інше не встановлено договором або законом.

Згідно з ч.ч.1-2 ст. 368 Цивільного кодексу України визначено, що спільна власність двох або більше осіб без визначення часток кожного з них у праві власності є спільною сумісною власністю. Суб`єктами права спільної сумісної власності можуть бути фізичні особи, юридичні особи, а також держава, територіальні громади, якщо інше не встановлено законом.

Положеннями частини 2 статті 382 Цивільного кодексу України встановлено, що усі власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку. Спільним майном багатоквартирного будинку є приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб усіх співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташований багатоквартирний будинок та його прибудинкова територія, у разі державної реєстрації таких прав.

Частиною 1 ст. 385 Цивільного кодексу України визначено, що власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (будинках) для забезпечення експлуатації такого будинку (будинків), користування квартирами та нежитловими приміщеннями та управління, утримання і використання спільного майна багатоквартирного будинку (будинків) можуть створювати об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (будинків).

Правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об`єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов`язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку визначено Законом України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» та Законом України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку».

Положеннями ч.1 ст.9 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» визначено форми управління багатоквартирним будинком, зокрема, управління багатоквартирним будинком співвласниками; управління багатоквартирним будинком управителем; управління багатоквартирним будинком об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку (асоціацією співвласників багатоквартирних будинків).

За частиною 1 ст. 10 зазначеного закону співвласники приймають рішення щодо управління багатоквартирним будинком на зборах у порядку, передбаченому цією статтею. Якщо у багатоквартирному будинку в установленому законом порядку утворено об`єднання співвласників, проведення зборів співвласників та прийняття відповідних рішень здійснюється згідно із законом, що регулює діяльність об`єднань співвласників багатоквартирних будинків.

Відповідно до ст.4 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" об`єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов`язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами. Основна діяльність об`єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов`язань, пов`язаних з діяльністю об`єднання.

Матеріалами та обставинами справи встановлено, що 14.09.2021 проведено державну реєстрацію юридичної особи - Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Золота Підкова-17» (ідентифікаційний код 44644967).

У відповідності до положень ч.ч. 1, 18 та 19 ст. 6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку", передбачено, що об`єднання може бути створено лише власниками квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (багатоквартирних будинках). Установчі збори об`єднання у новозбудованих багатоквартирних будинках можуть бути проведені після державної реєстрації права власності на більше половини квартир та нежитлових приміщень у такому будинку. Колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, у тримісячний строк з дня державної реєстрації об`єднання забезпечує передачу йому примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж. У разі відсутності документації на багатоквартирний будинок колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, протягом півроку з дня державної реєстрації об`єднання відновлює її за власний рахунок.

Отже, як вірно відмічено місцевим господарським судом, правовий аналіз зазначених положень дозволяє дійти висновку про те, що передбачений зазначеною нормою обов`язок попереднього балансоутримувача будинку чи особи, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком, з передачі документації на будинок об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку виникає у нього з дня державної реєстрації об`єднання та не залежить від прийняття об`єднанням рішення про передачу йому функцій з управління будинком та про прийняття будинку на баланс, оскільки будь-яких інших умов, крім державної реєстрації об`єднання, для передачі документації від попереднього балансоутримувача чи особи, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком, Законом не визначено. Аналогічний правовий висновок викладено в постанові Верховного Суду від 05.07.2019 у справі №910/6167/18.

При цьому обставини фактичної наявності або відсутності такої документації у відповідача не мають істотного значення для вирішення даної категорії спорів, оскільки відповідно до частини 5 статті 5 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" така документація повинна була бути передана замовником будівництва або попереднім власником будинку відповідачу, а у випадку відсутності документації на багатоквартирний будинок він відповідно до вимог частини 19 статті 6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" зобов`язаний відновити її за власний рахунок. (вказаний правовий висновок підтримано в постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 13.11.2019 у справі №917/1208/18, від 11.06.2019 у справі №921/753/16-г/11, від 16.01.2020 у справі №910/3215/19, від 29.01.2020 у справі №910/5065/19, від 04.11.2020 у справі №916/1094/19, від 25.11.2020 у справі №916/3000/19, від 20.04.2021 у справі №910/16107/19, від 21.04.2021 у справі №904/1653/20).

Згідно ч. 6 ст. 5 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" встановлено, що у разі зміни форми управління багатоквартирним будинком особа, яка здійснювала управління, повинна передати наявну в неї технічну та іншу передбачену законодавством документацію на будинок особі, визначеній співвласниками такого будинку. У разі зміни управителя попередній управитель повинен передати наявну в нього технічну та іншу передбачену законодавством документацію на будинок новому управителю.

Обставинами та матеріалами справи підтверджується те, що до створення ОСББ управління багатоквартирним будинком №17 по вул. Золотій здійснювало ЛКП «Янів-405», а згодом ЛКП «Варшавське-407» (ухвала Львівської міської ради №435 від 11.10.2018).

Відповідно до цього, обґрунтованим є висновок місцевого господарського суду про те, що з встановлених обставин в справі, щодо створення та державної реєстрації ОСББ, обізнаність відповідача про створення ОСББ, вбачається, що у позивача виникло право витребувати у попереднього управителя будинку, яким є відповідач, документацію на будинок на підставі ч. 18, 19 ст. 6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку", а у відповідача виник обов`язок передати документацію на будинок.

При цьому судом першої інстанції обґрунтовано відхилено доводи відповідача, оскільки визначений ч.18 ст.6 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» обов`язок з передачі документації на будинок є безумовним та не ставиться у залежність від будь-яких вимог ОСББ.

Матеріали справи не містять доказів передачі усієї технічної документації позивачу.

З врахуванням наведеного, ЛКП «Варшавське 407» зобов`язане було у відповідності до п.18 ст. 6 Закону України «Про ОСББ» у тримісячний строк з дня державної реєстрації об`єднання передати позивачу примірник технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документ, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічний паспорт і план інженерних мереж.

Крім цього, згідно з положеннями наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 17.07.2018 №176 затверджено "Перелік технічної документації на багатоквартирний будинок" (чинного на час виникнення спірних правовідносин), вбачається, що такими документами є: технічний паспорт на багатоквартирний будинок; паспорт об`єкта, складений за результатами обстеження прийнятих в експлуатацію об`єктів будівництва; енергетичний сертифікат і звіт про обстеження інженерних систем; проектна документація зі схемами влаштування внутрішньо-будинкових систем; документ, що підтверджує прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів; технічна документація обладнання котелень; технічна документація на ліфти; план земельної ділянки; акти приймання-передавання технічної документації на багатоквартирний будинок; паспорти, гарантійні документи, акти випробування, повірки й опломбування та інші технічні документи на системи, мережі, встановлені прилади, устаткування та обладнання у багатоквартирному будинку.

З врахуванням вищенаведеного, суд апеляційної інстанції вважає обґрунтованим висновок місцевого господарського суду про те, що оскільки відповідачем не виконано обов`язок, щодо передачі усієї технічної документації на будинок ОСББ за переліком, то відповідно,строк виконання відповідачем свого обов`язку, щодо передання позивачеві документації є таким, що настав, однак не був ним виконаний.

Перелік документації, яку позивач просить суд зобов`язати відповідача передати ОСББ, є таким, що узгоджується із нормами чинного законодавства, з урахуванням того, що наказ Міністерства ЖКГ України №13 від 02.02.2009, на момент виникнення спірних правовідносин втратив чинність.

Отже, судом першої інстанції правомірно встановлено правові підстави для задоволення позовних вимог, щодо зобов`язання відповідача передати технічну документацію на багатоквартирний будинок по вул. Золота, 17 у м. Львові позивачу.

Крім цього, ЛКП «Варщавське-407» не позбавлено права та можливості пред`явити свої претензії до осіб, які на думку останнього винні у відсутності документації на багатоповерховий будинок №17 по вул. Золотій у м. Львові, у спосіб передбачений законом.

Отже, з врахуванням описаного вище, доводи скаржника не знайшли свого підтвердження в ході розгляду апеляційної скарги, ці доводи не спростовують фактів, покладених в основу рішення Господарського суду Львівської області від 15.12.2022 року у справі №914/492/22.

Відповідно до ч.1, 2 статті 76 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Суд апеляційної інстанції вважає, що Господарський суд Львівської області ухвалив рішення від 15 грудня 2022 року у справі №914/492/22, з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Відповідно до ст. 276 ГПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Отже, рішення Господарського суд Львівської області від 15 грудня 2022 року у справі №914/492/22 належить залишити без змін, апеляційну скаргу ЛКП «Варшавське -407» - без задоволення.

Згідно з п.2 ч.1 ст.129 ГПК України у спорах, що виникають виконанні договорів та з інших підстав судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Оскільки у цьому випадку суд апеляційної інстанції не змінює рішення, та не ухвалює нового рішення, розподіл судових витрат судом апеляційної інстанції не здійснюється (частина 14 статті 129 ГПК України). Відтак, згідно ст.129 ГПК України сплачений судовий збір за подання апеляційної скарги слід залишити за скаржником.

Керуючись ст.ст. 129, 236, 269, 275, 276, 282 ГПК України, Західний апеляційний господарський суд, -

П О С Т А Н О В И В :

1.Апеляційну скаргу Львівського комунального підприємства Варшавське 407, б/н від 26.12.2022 (вх. № апеляційного суду 01-05/20/23 від 02.01.2023) залишити без задоволення.

2.Рішення Господарського суду Львівської області від 15 грудня 2022 року у справі №914/492/22 - залишити без змін.

3.Судовий збір за подання апеляційної скарги покласти на ЛКП «Варшавське».

4.Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом двадцяти днів відповідно до ст.ст. 286 - 289 ГПК України.

5.Матеріали справи №914/492/22 повернути Господарському суду Львівської області.

Повний текст постанови складено та підписано 18.05.2023.

Головуючий суддяІ.Б. Малех

СуддяТ.Б. Гриців

СуддяО.В. Зварич

СудЗахідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення03.05.2023
Оприлюднено22.05.2023
Номер документу110955172
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань спонукання виконати або припинити певні дії

Судовий реєстр по справі —914/492/22

Повістка від 24.05.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Малех Ірина Богданівна

Постанова від 03.05.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Малех Ірина Богданівна

Ухвала від 16.05.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Малех Ірина Богданівна

Ухвала від 05.04.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Малех Ірина Богданівна

Ухвала від 20.03.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Малех Ірина Богданівна

Ухвала від 02.02.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Малех Ірина Богданівна

Ухвала від 25.01.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Малех Ірина Богданівна

Ухвала від 09.01.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Малех Ірина Богданівна

Рішення від 03.01.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Яворський Б.І.

Ухвала від 26.12.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Яворський Б.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні