ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа№813/4788/17
У Х В А Л А
про передачу справи до іншого адміністративного суду
18 травня 2023 року
Львівський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого - судді Крутько О.В.,
секретаря судового засідання Сов`як Д.О.,
представника позивача Кріль Н.Г.,
представник відповідача Аракчеєвої Ю.Д.
під час розгляду у підготовчому засіданні в залі суду м. Львові адміністративної справи за позовом Публічного акціонерного товариства "Львівська вугільна компанія" до Головного управління ДПС у Львівській області про скасування податкових повідомлень-рішень
в с т а н о в и в:
на розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Публічного акціонерного товариства "Львівська вугільна компанія" до Червоноградської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Львівській області про скасування податкових повідомлень-рішень.
Ухвалою від 14.12.2017 відкрито провадження в адміністративній справі (суддя Саколош В.М.).
Ухвалою суду від 15.03.2018 зупинено провадження в адміністративній справі №813/4788/17.
Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 01 грудня 2021 року було проведено заміну відповідача у справі - Червоноградської ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області на Головне управління ДПС у Львівській області (ЄДРПОУ ВП 43968090).
Ухвалою від 29.11.2022 закрито провадження в адміністративній справі № 813/4788/17 за позовом Публічного акціонерного товариства "Львівська вугільна компанія" до Червоноградської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Львівській області про скасування податкових повідомлень-рішень.
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 22.03.2023 апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства Львівська вугільна компанія задоволено частково. Ухвалу Львівського окружного адміністративного суду від 29 листопада 2022 року про закриття провадження в адміністративній справі № 813/4788/17 за позовом Публічного акціонерного товариства Львівська вугільна компанія до Червоноградської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Львівській області про визнання неправомірними та скасування податкових повідомлень-рішень - скасовано, а справу направлено для продовження розгляду до суду першої інстанції.
Матеріали справи надійшли до Львівського окружного адміністративного суду 13.04.2023.
Після автоматизованого розподілу для розгляду справи визначено головуючого суддю Крутько О.В.
Ухвалою суду від 18.04.2023 прийнято до провадження справу №813/4788/17, поновлено провадження у адміністративній справі №813/4788/17 та призначено підготовче судове засідання на 02 травня 2023 року о 09:30 год.
04.05.2023 представником позивача подано до суду заяву про передачу до Господарського суду Львівської області справи №813/4788/17 для розгляду в межах справи №914/2441/15 про банкрутство Публічного акціонерного товариства "Львівська вугільна компанія". Клопотання обґрунтоване тим, що ухвалою Господарського суду Львівської області від 25.08.2015 відкрито провадження у справі про банкрутство (справа №914/2441/15) Публічного акціонерного товариства "Львівська вугільна компанія", а згідно з ч.2 ст.7 Кодексу України з процедур банкрутства матеріали справи, в якій стороною є боржник, щодо майнових спорів надсилаються до господарського суду, в провадженні якого перебуває справа про банкрутство, який розглядає спір по суті в межах цієї справи.
Представником відповідача подано клопотання про закриття провадження у справі. В обґрунтування клопотання посилається на правову позицію, сформовану Великою палатою Верховного Суду у постанові від 21.09.2021 у справі №905/2030/19 (905/1159/20), яка полягає у тому, що розгляд всіх майнових спорів, стороною в яких є боржник у справі про банкрутство, повинен відбуватися господарським судом, у провадженні якого перебуває справа про банкрутство. Зазначає, що провадження у справі №813/4788/17 за позовом Публічного акціонерного товариства "Львівська вугільна компанія", яке перебуває у процедурі банкрутства, здійснювалося за правилами адміністративного судочинства, а у відповідності до п.1 ст. 238 КАС України та, беручи до уваги вичерпний перелік норм, встановлених ст. 239 КАС України, таке провадження підлягає лише закриттю.
Суд, розглянувши клопотання сторін та заслухавши думку представників сторін, дійшов таких висновків.
Частиною 2 статті 124 Конституції України передбачено, що юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір та будь-яке кримінальне обвинувачення. У передбачених законом випадках суди розглядають також інші справи.
Відповідно до статей 6, 13 Європейської конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 року, кожен має право на справедливий розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення, а також кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинено особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
Аналіз зазначеної норми міжнародного права свідчить, що обов`язково суд повинен бути встановлений законом, тобто кожен має право на розгляд справи компетентним судом, компетентність якого встановлюється тільки законом.
Європейський суд з прав людини у справі Zand v. Austria від 12 жовтня 1978 року вказав, що словосполучення "встановлений законом" поширюється не лише на правову основу самого існування "суду", але й на дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність. Поняття "суд, встановлений законом" у частині першій статті 6 Конвенції передбачає "усю організаційну структуру судів, включно з (…) питаннями, що належать до юрисдикції певних категорій судів (…)". З огляду на це не вважається "судом, встановленим законом" орган, котрий, не маючи юрисдикції, судить осіб на підставі практики, яка не передбачена законом.
Так пунктами 1, 2 частини 1 статті 4 КАС України визначено, що адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір; публічно-правовий спір - спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.
Відповідно до пункту 5 частини 1 статті 19 КАС України, юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема: за зверненням суб`єкта владних повноважень у випадках, коли право звернення до суду для вирішення публічно-правового спору надано такому суб`єкту законом.
Згідно з частиною 6 статті 12 Господарського процесуального кодексу України, господарські суди розглядають справи про банкрутство у порядку, передбаченому цим Кодексом для позовного провадження, з урахуванням особливостей, встановлених Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
21.10.2019 введено в дію Кодекс України з процедур банкрутства, відповідно до п.2 Прикінцевих та перехідних положень якого Закон України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" втратив чинність.
Згідно з п.4 Прикінцевих та перехідних положень Кодексу України з процедур банкрутства, з дня введення в дію цього Кодексу подальший розгляд справ про банкрутство здійснюється відповідно до положень цього Кодексу незалежно від дати відкриття провадження у справі про банкрутство, крім справ про банкрутство, які на день введення в дію цього Кодексу перебувають на стадії санації, провадження в яких продовжується відповідно до Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
Згідно з статтею 7 Кодексу України з процедур банкрутства спори, стороною в яких є боржник, розглядаються господарським судом за правилами, передбаченими Господарським процесуальним кодексом України, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею.
Господарський суд, у провадженні якого перебуває справа про банкрутство, в межах цієї справи вирішує всі майнові спори, стороною в яких є боржник; спори з позовними вимогами до боржника та щодо його майна; спори про визнання недійсними результатів аукціону; спори про визнання недійсними будь-яких правочинів, укладених боржником; спори про повернення (витребування) майна боржника або відшкодування його вартості відповідно; спори про стягнення заробітної плати; спори про поновлення на роботі посадових та службових осіб боржника; спори щодо інших вимог до боржника.
Склад учасників розгляду спору визначається відповідно до Господарського процесуального кодексу України.
Господарський суд розглядає спори, стороною в яких є боржник, за правилами, визначеними Господарським процесуальним кодексом України. За результатами розгляду спору суд ухвалює рішення.
Матеріали справи, в якій стороною є боржник, щодо спорів, зазначених у частині другій цієї статті, провадження в якій відкрито до або після відкриття провадження у справі про банкрутство (неплатоспроможність), за ініціативою учасника справи або суду невідкладно, але не пізніше п`яти робочих днів, надсилаються до господарського суду, у провадженні якого перебуває справа про банкрутство (неплатоспроможність), який розглядає спір по суті в межах цієї справи.
В силу пункту 8 частини 1 статті 20 Господарського процесуального кодексу України, господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку із здійсненням господарської діяльності (крім справ, передбачених частиною другою цієї статті), та інші справи у визначених законом випадках, зокрема: справи про банкрутство та справи у спорах з майновими вимогами до боржника, стосовно якого відкрито провадження у справі про банкрутство, у тому числі справи у спорах про визнання недійсними будь-яких правочинів (договорів), укладених боржником; стягнення заробітної плати; поновлення на роботі посадових та службових осіб боржника, за винятком спорів про визначення та сплату (стягнення) грошових зобов`язань (податкового боргу), визначених відповідно до Податкового кодексу України, а також спорів про визнання недійсними правочинів за позовом контролюючого органу на виконання його повноважень, визначених Податковим кодексом України.
Предметом даного спору, заявленого до адміністративного суду, є правомірність прийняття податковим органом податкових повідомлень-рішень.
Ухвалою Господарського суду Львівської області від 25.08.2015 у справі №914/2441/15 відкрито провадження у справі про банкрутство Публічного акціонерного товариства Львівська вугільна компанія.
Отже, статтею 7 КУзПБ як процесуальним законом змінено юрисдикцію розгляду ряду спорів фізичних осіб - боржників щодо їх майна, які раніше розглядалися у цивільних судах, а також віднесено до господарської юрисдикції ряд інших спорів юридичних осіб, які стосуються майна боржника (юридичної чи фізичної особи), зокрема й тих, які виникають з кредиторами - контролюючими органами щодо сплати податків та зборів.
У справі, що розглядається, Публічне акціонерне товариство "Львівська вугільна компанія" звернулось з позовом до Головного управління Державної податкової служби у Львівській області про скасування податкових повідомлень-рішень, тобто даний спір стосується майнових вимог боржника (в господарській справі №914/2441/15).
З огляду на зазначене, суд доходить до висновку, що заявлені у даній справі позовні вимоги підсудні Господарському суду Львівської області та не підлягають вирішенню в порядку адміністративного судочинства.
При цьому, суд зазначає, що КАС України не встановив порядку передачі адміністративних справ господарському суду у зв`язку з набранням чинності Кодексу України з процедур банкрутства.
Між тим, висновок суду про необхідність передачі справи на розгляд господарському суду ґрунтується на наступному.
Згідно зі статтею 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод від 4 листопада 1950 року кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи впродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.
Кодекс України з процедур банкрутства набрав чинності пізніше Кодексу адміністративного судочинства та по новому визначив підсудність справ, в яких стороною є боржник у справі про банкрутство.
Системний аналіз положень Кодексу України з процедур банкрутства дає підстави для висновку, що з моменту порушення стосовно боржника справи про банкрутство він перебуває в особливому правовому режимі, який змінює весь комплекс юридичних правовідносин боржника, і спеціальні норми Кодексу України з процедур банкрутства мають пріоритет у застосуванні при розгляді справ про банкрутство щодо інших законодавчих актів України.
Норми Кодексу України з процедур банкрутства передбачають концентрацію всіх спорів у межах справи про банкрутство задля судового контролю у даному провадженні за діяльністю боржника, залучення всього майна боржника до ліквідаційної маси та проведення інших заходів, метою яких є повне або часткове задоволення вимог кредиторів.
Згідно ч.3 ст.7 Кодексу України з процедур банкрутства з врахуванням змін внесених Законом України № 2971-IX від 20.03.2023 р. (який набрав законної сили 15.04.2023) матеріали справи, в якій стороною є боржник, щодо спорів, зазначених у частині другій цієї статті, провадження в якій відкрито до або після відкриття провадження у справі про банкрутство (неплатоспроможність), за ініціативою учасника справи або суду невідкладно, але не пізніше п`яти робочих днів, надсилаються до господарського суду, у провадженні якого перебуває справа про банкрутство (неплатоспроможність), який розглядає спір по суті в межах цієї справи".
Отже, зважаючи на те, що провадження у справі № 813/4787/17 про скасування податкових повідомлень-рішень за позовом Публічного акціонерного товариства "Львівська вугільна компанія", який є боржником в господарській справі №914/2441/15 про банкрутство, вже відкрито ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 14.12.2017, матеріали справи № 813/4788/17 відповідно до вищенаведених вимог ч.3 ст.7 КУзПБ підлягають саме передачі на розгляд господарського суду Львівської області, в провадженні якого перебуває справа №914/2441/15 про банкрутство Публічного акціонерного товариства "Львівська вугільна компанія".
Враховуючи наведене, суд доходить висновку про необхідність передачі матеріалів справи № 813/4788/17 на розгляд до Господарського суду Львівської області для розгляду спору по суті в межах справи про банкрутство № 914/2441/15 на виконання вимог ч.3 ст.7 Кодексу України з процедур банкрутства.
Щодо клопотання про закриття провадження у справі, то підстави для закриття провадження в адміністративній справі визначені статтею 238 КАС України відсутні, закриття провадження у справі обмежить право позивача на доступ до правосуддя. тому у задоволенні клопотання слід відмовити.
Керуючись ст. ст. 29, 238, 243, 248, 256, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
У Х В А Л И В:
У задоволенні клопотання представника Головного управління ДПС у Львівській області про закриття провадження у справі - відмовити.
Клопотання представника Публічного акціонерного товариства Львівська вугільна компанія про передачу справи за підсудністю до Господарського суду Львівської області задовольнити.
Справу № 813/4788/17 передати на розгляд до Господарського суду Львівської області за юрисдикцією (підсудністю).
Ухвала набирає законної сили у порядку встановленому статтею 256 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена.
Апеляційна скарга на ухвалу суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення. Якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини ухвали суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом п`ятнадцяти днів з дня складення повного тексту ухвали.
Повний текст ухвали виготовлено 19.05.2023 року.
Суддя Крутько О.В.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.05.2023 |
Оприлюднено | 22.05.2023 |
Номер документу | 110968862 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на доходи фізичних осіб |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Обрізко Ігор Михайлович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Крутько Олена Василівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Коваль Роман Йосипович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні