Постанова
від 18.05.2023 по справі 280/1383/20
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 травня 2023 року

м. Київ

справа № 280/1383/20

адміністративне провадження № К/9901/8996/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (далі - Суд):

cудді-доповідача - Радишевської О.Р.,

суддів - Кашпур О.В., Уханенка С.А.

розглянув у порядку письмового провадження як суд касаційної інстанції адміністративну справу №280/1383/20

за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 до Ботіївської сільської виборчої комісії Приазовського району Запорізької області про скасування рішень, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на ухвалу Третього апеляційного адміністративного суду від 03 березня 2020 року, постановлену у складі: головуючого судді Суховарова А.В., суддів Головко О.В., Ясенової Т.І.,

УСТАНОВИВ:

І. Обставини справи

1. 28 лютого 2020 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_2 (далі - ОСОБА_2 , позивач-1), ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач-2), ОСОБА_3 (далі - ОСОБА_3 , позивач-3), ОСОБА_4 (далі - ОСОБА_4 , позивач-4), ОСОБА_5 (далі - ОСОБА_5 , позивач-5) до Ботіївської сільської виборчої комісії Приазовського району Запорізької області (далі - відповідач) з вимогами:

- визнати протиправним і скасувати рішення Ботіївської сільської виборчої комісії Приазовського району Запорізької області від 22 січня 2020 року «Про відкликання місцевого депутата по округу №1 ОСОБА_2 », яким вирішено відізвати за народною ініціативою місцевого депутата та призначити проміжні вибори на 22 березня 2020 року по округу №1;

- визнати протиправним і скасувати рішення Ботіївської сільської виборчої комісії Приазовського району Запорізької області від 22 січня 2020 року «Про відкликання місцевого депутата по округу №3 ОСОБА_1 », яким вирішено відізвати за народною ініціативою місцевого депутата та призначити проміжні вибори на 22 березня 2020 року по округу №3;

- визнати протиправним і скасувати рішення Ботіївської сільської виборчої комісії Приазовського району Запорізької області від 22 січня 2020 року «Про відкликання місцевого депутата по округу №4 ОСОБА_3 », яким вирішено відізвати за народною ініціативою місцевого депутата та призначити проміжні вибори на 22 березня 2020 року по округу №4;

- визнати протиправним та скасувати рішення Ботіївської сільської виборчої комісії Приазовського району Запорізької області від 22 січня 2020 року «Про відкликання місцевого депутата по округу №5 ОСОБА_4 », яким вирішено відізвати за народною ініціативою місцевого депутата та призначити проміжні вибори на 22 березня 2020 року по округу №5;

- визнати протиправним і скасувати рішення Ботіївської сільської виборчої комісії Приазовського району Запорізької області від 22 січня 2020 року «Про відкликання місцевого депутата по округу №9 ОСОБА_5 », яким вирішено відізвати за народною ініціативою місцевого депутата та призначити проміжні вибори на 22 березня 2020 року по округу №9;

- визнати протиправним та скасувати рішення Ботіївської сільської виборчої комісії Приазовського району Запорізької області від 22 січня 2020 року «Про відкликання місцевих депутатів за народною ініціативою та проведення проміжних виборів по округах №1, №3, №4, №5, №9» та призначення проміжних виборів на 22 березня 2020 року;

- визнати протиправним і скасувати рішення Ботіївської сільської виборчої комісії Приазовського району Запорізької області від 23 січня 2020 року «Про призначення депутатами Ботіївської сільської ради по округам №3, №5, №9» ОСОБА_6 , ОСОБА_7 та ОСОБА_8 .

2. Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 28.02.2020 позовну заяву залишено без розгляду.

3. Залишаючи без розгляду позов, суд першої інстанції виходив з того, що спір між сторонами виник у відносинах, пов`язаних з виборчим процесом, у зв`язку з чим звернутися до суду позивачі мали з урахуванням строків, установлених частиною шостою статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України, тобто не пізніше п`ятого дня за днем ухвалення оскаржуваних рішень.

4. Як установив суд першої інстанції, позивачі оскаржують рішення відповідача, ухвалені 22 та 23 січня 2020 року, водночас до суду з відповідним позовом звернулися лише 28 лютого 2020 року, тобто за межами процесуальних строків.

5. Посилаючись на те, що строки, установлені частиною шостою статті 273 КАС України, не підлягають поновленню, суд першої інстанції дійшов висновку, що позов необхідно залишити без розгляду.

6. Не погоджуючись з ухвалою суду першої інстанції, позивачі оскаржили її в апеляційному порядку.

7. Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 03.03.2020 апеляційну скаргу залишено без розгляду.

8. Залишаючи без розгляду апеляційну скаргу, суд апеляційної інстанції зазначив, що оскаржуваними рішеннями Ботіївської сільської виборчої комісії призначені проміжні вибори на 22 березня 2020 року, тобто розпочатий виборчий процес.

9. Водночас відповідно до частини другої статті 278 КАС України апеляційні скарги на судові рішення за наслідками розгляду справ, визначених статтями 273-277 цього Кодексу, можуть бути подані у дводенний строк з дня їх проголошення, тоді як апеляційна скарга у цій справі подана на третій день з дня ухвалення судом першої інстанції оскаржуваної ухвали.

ІI. Провадження в суді касаційної інстанції

10. Уважаючи судові рішення судів попередніх інстанцій такими, що ухвалені з порушенням вимог норм матеріального та процесуального права, позивач-2 подав касаційну скаргу, в якій просить скасувати ухвалу Запорізького окружного адміністративного суду від 28.02.2020 та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 03.03.2020, а справу направити до суду першої інстанції для продовження розгляду.

11. На обґрунтування вимог касаційної скарги, позивач-2 зазначає, що висновок судів попередніх інстанцій про те, що спір виник у відносинах, пов`язаних із виборчим процесом, є безпідставним.

12. За доводами позивача-2, виборчий процес починається після оголошення про початок виборчого процесу, а не після прийняття рішення про призначення виборів та завершується через 15 днів після оголошення результатів виборів.

13. Таким чином, на думку позивача-2, спір щодо відкликання депутатів виник поза межами виборчого процесу.

14. Касаційна скарга надійшла до Суду 30.03.2020. За наслідками автоматизованого розподілу судової справи між суддями касаційну скаргу передано на розгляд колегії суддів: судді-доповідачу Радишевській О.Р., суддям Бевзенку В.М., Кашпур О.В.

15. Ухвалою Верховного Суду від 01.04.2020 відмовлено у відкритті касаційного провадження за касаційною скаргою на ухвалу Запорізького окружного адміністративного суду від 28.02.2020.

16. У зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді Бевзенка В. М. призначений повторний автоматизований розподіл касаційної скарги.

17. За наслідками повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями касаційну скаргу передано на розгляд колегії суддів: судді-доповідачу Радишевській О.Р., суддям Кашпур О.В., Уханенку С.А.

18. Ухвалою Суду від 28.04.2020 відкрито касаційне провадження за скаргою ОСОБА_1 на ухвалу Третього апеляційного адміністративного суду від 03 березня 2020 року.

19. Відповідач у відзиві на касаційну скаргу зазначив, що судами попередніх інстанцій було правильно визначено характер спору, повно та всебічно встановлено обставини, що мають значення для розгляду справи, і правильно застосовано норми матеріального права до спірних правовідносин, у зв`язку з чим підстав для скасування їхніх рішень немає.

ІІІ. Джерела права й акти їхнього застосування

20. 01 січня 2020 року набрав чинності Виборчий кодекс України від 19 грудня 2019 року №396-IX, пунктом 3 розділу XXXXII якого визнано таким, що втратив чинність Закон України «Про місцеві вибори», крім положень щодо організації та проведення повторних, проміжних, додаткових виборів і заміщення депутатів, обраних у багатомандатному виборчому окрузі, повноваження яких достроково припинені, що діють до наступних чергових або позачергових виборів депутатів місцевих рад.

21. Відповідно до частини першої статті 11 Закону України «Про місцеві вибори» від 14 липня 2015 року № 595-VIII (далі - Закон № 595-VIII) виборчий процес місцевих виборів (далі - виборчий процес) - це здійснення суб`єктами виборчого процесу відповідних місцевих виборів, визначеними у статті 12 цього Закону, виборчих процедур, передбачених цим Законом.

22. Згідно з частиною першою статті 12 Закону № 595-VIII суб`єктами виборчого процесу на відповідних місцевих виборах є: 1) виборець; 2) Центральна виборча комісія; 3) виборчі комісії, сформовані (утворені) відповідно до цього Закону або інших законів України, які уповноважені забезпечувати організацію та проведення відповідних місцевих виборів; 4) кандидати в депутати, кандидати на посади сільського, селищного, міського голови, старости; 5) місцева організація партії, яка висунула кандидата (кандидатів) для участі у відповідних місцевих виборах; 6) офіційний спостерігач від кандидата, від місцевої організації партії - суб`єкта відповідного виборчого процесу, від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Законом.

23. Частиною другою статті 11 Закону № 595-VIII передбачено, що початок виборчого процесу оголошується відповідною виборчою комісією у строки та в порядку, визначені цим Законом.

24. Згідно з частиною третьою статті 11 Закону № 595-VIII виборчий процес включає такі етапи:

1) утворення одномандатних, територіальних виборчих округів;

2) утворення (у разі необхідності), формування складу територіальних виборчих комісій, утворення дільничних виборчих комісій;

3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення;

4) висування та реєстрація кандидатів;

5) проведення передвиборної агітації;

6) голосування у день виборів;

7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

25. Відповідно до частини п`ятої статті 14 Закону № 595-VIII проміжні вибори депутата сільської, селищної ради призначаються в одномандатному виборчому окрузі територіальною виборчою комісією в порядку, встановленому цим Законом, у разі дострокового припинення повноважень депутата сільської, селищної ради, обраного у відповідному одномандатному виборчому окрузі.

26. Частинами третьою, п`ятою статті 15 Закону № 595-VIII передбачено, що проміжні вибори депутата сільської, селищної ради призначаються на останню неділю шістдесятиденного строку з дня прийняття рішення про їх призначення, а виборчий процес розпочинається за 50 днів до дня проміжних місцевих виборів.

27. Рішення про призначення проміжних виборів депутата сільської, селищної ради приймається територіальною виборчою комісією не пізніш як у десятиденний строк з дня дострокового припинення повноважень депутата, обраного у відповідному одномандатному виборчому окрузі.

28. Центральна виборча комісія шляхом прийняття відповідного рішення оголошує про початок виборчого процесу чергових місцевих виборів, перших виборів депутатів місцевої ради, сільського, селищного, міського голови, додаткових виборів депутатів сільських, селищних рад, а територіальна виборча комісія - про початок виборчого процесу позачергових, повторних, проміжних місцевих виборів, перших виборів старости на своєму засіданні, про що зазначається у протоколі засідання комісії. Офіційним оголошенням є прийняття відповідною виборчою комісією рішення про початок виборчого процесу відповідного виду місцевих виборів. Рішення відповідної виборчої комісії про оголошення початку виборчого процесу відповідного виду місцевих виборів оприлюднюється не пізніше наступного дня після дня його прийняття відповідно в загальнодержавних або місцевих засобах масової інформації чи в інший визначений нею спосіб.

29. Особливості провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій визначено у статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

30. Відповідно до частин першої, другої статті 273 КАС України право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму. Виборець, учасник всеукраїнського референдуму (громадянин України, який має право голосу у відповідних виборах або референдумі) може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій, якщо такі рішення, дія чи бездіяльність безпосередньо порушують його виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі чи процесі референдуму.

31. Згідно з частиною шостою статті 273 КАС України позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій може бути подано до адміністративного суду у п`ятиденний строк із дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.

32. Частиною другою статті 279 КАС України передбачено, що апеляційні скарги на судові рішення за наслідками розгляду справ, визначених статтями 273-277 цього Кодексу, можуть бути подані у дводенний строк з дня їх проголошення, а на судові рішення, ухвалені до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.

IV. Позиція Верховного Суду

33. Предметом адміністративного позову, на який поширюється дія положень статті 273 КАС України, можуть виступати лише рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій, прийняті (вчинені) в межах виборчого процесу чи процесу всеукраїнського референдуму.

34. Позивачами у таких справах можуть бути суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), якщо рішення, дія чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій у межах виборчого процесу безпосередньо порушують їхні виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі чи процесі референдуму.

35. Адміністративні справи щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій, прийнятих (вчинених) поза виборчим процесом, підлягають розгляду і вирішенню у загальному порядку, за правилами КАС України.

36. З аналізу частин першої, третьої статті 11 № 595-VIII випливає, що виборчий процес місцевих виборів - це здійснення суб`єктами виборчого процесу відповідних місцевих виборів, визначеними у статті 12 цього Закону, виборчих процедур, а саме: 1) утворення одномандатних, територіальних виборчих округів; 2) утворення (у разі необхідності), формування складу територіальних виборчих комісій, утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

37. Виборчий процес з проміжних виборів депутата сільської, селищної ради розпочинається за 50 днів до дня проміжних місцевих виборів. Про початок виборчого процесу з проміжних виборів депутата сільської, селищної ради оголошує відповідна територіальна виборча комісія шляхом прийняття рішення, яке підлягає обов`язковому оприлюдненню в загальнодержавних або місцевих засобах масової інформації чи в інший визначений нею спосіб.

38. Отож під виборчим процесом необхідно розуміти здійснення суб`єктами виборчого процесу виборчих процедур щодо підготовки та проведення відповідних виборів у строки, передбачені законодавством, які починаються у законодавчо визначений термін.

39. Пов`язаність правовідносин з виборчим процесом полягає в тому, щоб ці правовідносини виникли в межах виборчого процесу й стосувалися підготовки та проведення виборів.

40. Залишаючи без розгляду апеляційну скаргу позивачів, суд апеляційної інстанції констатував, що предмет позову стосується виборчого процесу.

41. Водночас суд апеляційної інстанції не зазначив, якого саме етапу (елементу) підготовки і проведення виборів відносяться рішення, оскаржувані позивачами.

42. Як убачається зі змісту судових рішень у цій справі, позивачами оскаржувалися постанови Ботіївської сільської виборчої комісії, якими вирішено відкликати за народною ініціативою місцевих депутатів Ботіївської сільської ради та призначено проміжні вибори в одномандатних виборчих округах №1-5, 9.

43. Суд зазначає, що процедуру, порядок та підстави відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою визначає Закон України «Про статус депутатів місцевих рад» від 11.07.2002 №93-IV (далі - Закон №93-IV). Таким чином, цей закон не регулює організацію і порядок проведення виборів, а територіальна виборча комісія у межах процедури відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не здійснює підготовки та проведення виборів.

44. З у рахуванням викладеного, Суд дійшов висновку, що спір в частині оскарження позивачами постанов Ботіївської сільської виборчої комісії від 22.01.2020 №1-5 про відкликання за народною ініціативою депутатів місцевої ради ОСОБА_2 , ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 виник поза межами та не стосується виборчого процесу (підготовки та проведення місцевих виборів).

45. Щодо вимог позивачів про скасування постанов відповідача від 22.01.2020 №1-5 у частині призначення проміжних виборів в одномандатних виборчих округах №1, 3, 4, 5, і 9 та постанови відповідача від 23.01.2020 «Про призначення депутатами Ботіївської сільської ради по округам №3, 5, 9», Суд зазначає таке.

46. З аналізу частин третьої, восьмої статті 15 Закону № 595-VIII випливає, що про початок виборчого процесу відповідна територіальна виборча комісія оголошує за 50 днів до дня виборів (остання неділя шістдесяти денного строку з дня прийняття рішення про їх призначення).

47. Оскаржуваними постановами відповідача від 22 січня 2020 року №1-5 проміжні вибори депутатів Ботіївської сільської ради були призначені на 22 березня 2020 року.

48. Таким чином, виборчий процес у спірних правовідносинах мав би розпочатися з відповідного оголошення, оприлюдненого територіальною виборчою комісією 01 лютого 2022 року.

49. Ураховуючи, що оскаржувані постанови відповідача від 22.01.2020 №1-5 у частині призначення проміжних виборів в одномандатних виборчих округах №1, 3, 4, 5, і 9 та постанова відповідача від 23.01.2020 «Про призначення депутатами Ботіївської сільської ради по округам №3, 5, 9» прийняті до дня початку виборчого процесу, Суд дійшов висновку, що спір у вказаній частині виник поза межами виборчого процесу.

50. Суд також зазначає, що позивачами у цій справі є депутати Ботіївської сільської ради, стосовно яких відповідач ухвалив рішення про відкликання їх з посад депутатів місцевої ради за народною ініціативою.

51. У значенні частини першої статті 12 Закону № 595-VIII депутати сільської ради, яких було відкликано за народною ініціативою, не є суб`єктами виборчого процесу з проміжних виборів. Позов у цій справі не стосується захисту виборчих прав або інтересів щодо участі у виборчому процесі.

52. Підсумовуючи викладене, Суд зазначає, що в суду апеляційної інстанції не було підстав для обчислення строку на оскарження рішення суду першої інстанції в цій справі з урахуванням особливостей, передбачених статтями 273, 278 КАС України.

53. Відповідно до частини першої статті 353 КАС України підставою для скасування ухвали судів першої та (або) апеляційної інстанцій і направлення справи для продовження розгляду є неправильне застосування норм матеріального права чи порушення норм процесуального права, що призвели до постановлення незаконної ухвали суду першої інстанції та (або) постанови суду апеляційної інстанції, яка перешкоджає подальшому провадженню у справі.

54. Беручи до уваги, що оскаржувана ухвала Третього апеляційного адміністративного суду від 03.03.2020 була постановлена з неправильним застосуванням норм матеріального права і порушенням вимог процесуального права, Суд дійшов висновку про необхідність її скасування з направлення справи для продовження розгляду до суду апеляційної інстанції.

V. Судові витрати

55. Ураховуючи, що Судом у цій справі не змінювалося судове рішення і не ухвалювалося нове, судові витрати розподілу не підлягають.

56. Керуючись статтями 3, 341, 345, 349, 353, 355, 356, 359 КАС України, Суд

ПОСТАНОВИВ:

57. Касаційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити.

58. Ухвалу Третього апеляційного адміністративного суду від 03 березня 2020 року скасувати, а справу направити для продовження розгляду до Третього апеляційного адміністративного суду.

59. Судові витрати не розподіляються.

60. Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та не може бути оскаржена.

Суддя-доповідач: О.Р. Радишевська

Судді: О.В. Кашпур

С.А. Уханенко

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення18.05.2023
Оприлюднено22.05.2023
Номер документу110972265
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо виборчого процесу та референдуму, зокрема щодо місцевих виборів

Судовий реєстр по справі —280/1383/20

Ухвала від 31.07.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Суховаров А.В.

Ухвала від 07.06.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Суховаров А.В.

Постанова від 18.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Радишевська О.Р.

Ухвала від 17.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Радишевська О.Р.

Ухвала від 28.04.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Радишевська О.Р.

Ухвала від 01.04.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Радишевська О.Р.

Ухвала від 03.03.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Суховаров А.В.

Ухвала від 28.02.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні