ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 травня 2023 року ЛуцькСправа № 140/2576/23
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Сороки Ю.Ю.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (в письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Дайнемік Груп до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю Дайнемік Груп звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування і Єдиному реєстрі податкових накладних від 8 лютого 2023 року № 8449 про відповідність платника податку критеріям ризиковості.
Зобов`язання Головного управління ДПС у Волинській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю Дайнемік Груп з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 08.02.2023 Комісією Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Комісія) було прийнято рішення №8449 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, яким прийнято рішення про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю Дайнемік Груп пункту 8 Критеріїв ризикованості платника податку на додану вартість та внесено до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості. Позивач не погоджується з вищевказаним рішенням Комісії з підстав, належної мотивації і причин віднесення товариства до такого переліку. Вказує, що відповідачем рішення прийняте без наявності об`єктивних ознак порушення платником норм податкового законодавства та без матеріалів, які б свідчили про наявність підстав віднесення позивача до ризикових платників податків.
Зокрема, зазначає, що ним надано вичерпний перелік документів, що підтверджує наявність необхідних умов та обсягів матеріальних ресурсів для виконання робіт та надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній і всі документи щодо взаємовідносин з ризиковими платниками податку.
На підставі викладеного, просить визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування і Єдиному реєстрі податкових накладних від 8 лютого 2023 року № 8449 про відповідність платника податку критеріям ризиковості та зобов`язати Головного управління ДПС у Волинській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю Дайнемік Груп з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 27.02.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у даній справі, судовий розгляд справи ухвалено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін суддею одноособово.
У поданому відзиві на позовну заяву від 23.03.2023 представник відповідача позовні вимоги заперечує повністю з тих підстав, що Товариство з обмеженою відповідальністю Дайнемік Груп правомірно внесено до переліку ризикових платників податків згідно рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 08.02.2023 року №8449.
В свою чергу, підставою для включення Товариство з обмеженою відповідальністю Дайнемік Груп до переліку ризикових платників податків слугувала податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій. Зокрема, зі змісту листа №50/0-20-18-01-04 від 16.01.2023 управління з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків, яка була подана на розгляд комісії ГУ ДПС у Волинській з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних вбачається, що за результатами проведеного аналізу виявлено, що діяльність ТОВ Дайнемік Груп свідчить про наявність ймовірних ризиків порушення норм податкового законодавства в розумінні постанови КМУ від 11.12.2019 №1165, якою затверджено порядок з питань зупинення реєстрації податкової накланої/розрахунку коригування в ЄРПН.
ТОВ Дайнемік Груп перебуває на обліку ГУ ДПС у Волинській області (м. Луцьк). Основним видом діяльності товариства є електромонтажні роботи. Зареєстрований платником ПДВ з 01.07.2018 року. Засновниками є ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ), ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_2 ). Статутний фонд становить 10 тис. грн.
Об`єкти оподаткування згідно відомостей за формою №20-ОПП: вантажний фургон 2 од., трактор колісний МТЗ-82, зіл 5301.
Протягом ІІІ кварталу 2022 року згідно звіту про суми нарахованого доходу за формою 4-ДФ працювало 13 осіб, середня заробітна плата 7800,00 грн.
Сума ліміту СЕА ПДВ станом на 16.01.2023 88,1 тис. гривень
В результаті проведеного аналізу даних ЄРПН ТОВ «Дайнемік Груп» впродовж 2022 року сформовано податкові зобов`язання за рахунок надання послуг електромонтажних робіт будівельно-монтажних та пусконалагоджувальних робіт (код УКТЗЕД 43.21), послуг поточного ремонту (код УКТЗЕД 41.00.4), в значних обсягах в адресу:
- ТОВ «ВОЛИНСЬКА ЕЛЕКТРОТЕХНІЧНА КОМПАНІЯ» (код ЄДРПОУ 21738520) зареєстровано податкові накладні на надання послуг електромонтажних робіт, будівельно-монтажних та пусконалагоджувальних робіт, обсягом постачання 1805,9 тис грн., в т.ч.: ПДВ 361,2 тис гривень. Перебуває на податковому обліку в ГУ ДПС у Волинській області. Основний вид діяльності електромонтажні роботи, відносно якої Комісією 13.10.2022 прийнято рішення про відповідність критеріїв ризиковості. Також ТОВ «ВОЛИНСЬКА ЕЛЕКТРОТЕХНІЧНА КОМПАНІЯ» є фігурантом кримінального провадження №42021030000000005 від 13.01.2021 за ознаками злочину, передбаченого ч. 3 ст. 191 КК України, за фактами вчинення привласнення коштів службовими особами ТОВ «ВОЛИНСЬКА ЕЛЕКТРОТЕХНІЧНА КОМПАНІЯ».
- ПРАТ «ВОЛИНЬОБЛЕНЕРГО» (код ЄДРПОУ 00131512) зареєстровано подакові накладні у травні-грудні 2022 року на послуги капітального гідроізоляції сховища №04070 адміністративної будівлі ПРАТ «ВОЛИНЬОБЛЕНЕРГО» по вул. Єршова, 4 у м. Луцьк, будівлі гаражу ПРАТ «ВОЛИНЬОБЛЕНЕРГО», входу адміністративної будівлі, обсягом постачання 4411,3 ти грн., в т.ч.: ПДВ 882,3 тис гривень.
- Любомльська міська рада (код ЄДРПОУ 4051336) зареєстровано податкові накладні у грудні 2022 року на послуги поточного ремонту споруди цивільного захисту Любомльської міської ради, протирадіаційне укриття №07162, за адресою: Ковельський район, м. Любомль, вул. Незалежності, 2, обсягом постачання 1075,9 тис грн., в т.ч.: ПДВ 215,2 тис гривень.
Враховуючи вищевикладене, ставить під сумнів ТОВ «Дайнемік Груп» реальність виконання робіт та надання послуг зв`язку з відсутністю необхідних умов та обсягів матеріальних ресурсів, недостатня кількість трудових ресурсів для здійснення будівельних робіт в значних обсягах, а також придбання товарів в ризикового контрагента, свідчить про ймовірність уникнення платником податку на додану вартість виконання свого податкового обов`язку та маніпулювання лімітом в СЕА ПДВ.
З огляду на вказане комісією ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН було прийнято рішення від 08.02.2023 №8449 про відповідність ТОВ «Дайнемік Груп» пункту 8 Критеріїв ризикованості платника податку.
При цьому, зазначає, що внесення контролюючим органом платника податку до переліку ризикових платників податків або прийняття рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку є лише діяльністю контролюючого органу з виконання своїх повноважень по збиранню та формуванню податкової інформації, яка сама по собі не створює для платника податків жодних правових наслідків.
Також, включення суб`єктом владних повноважень до бази даних певної інформації не створює жодних перешкод для діяльності платника податку.
На підставі вище викладеного, вважає позовні вимоги безпідставними та просить у задоволенні позову відмовити.
У поданій 28.03.2023 до суду відповіді на відзив представник позивача з відзивом категорично не погоджується та підтримує позовні вимоги у повному обсязі. Просить позовну заяву задовільнити повністю.
Дослідивши письмові докази, а також пояснення, викладені учасниками справи у заявах по суті справи, суд дійшов висновку, що у задоволенні позовних вимог слід відмовити, з таких мотивів та підстав.
Судом встановлено, що ТОВ «Дайнемік Груп» зареєстроване як юридична особа 09.01.2018, платник податків з 01.07.2018. Основним видом діяльності по КВЕД 43.21 є електромонтажні роботи.
08.02.2023 Комісією Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Комісія) було прийнято рішення №8449 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, яким прийнято рішення про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «Дайнемік Груп» пункту 8 Критеріїв ризикованості платника податку на додану вартість та внесено до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.
Підставою для включення Товариство з обмеженою відповідальністю Дайнемік Груп до переліку ризикових платників податків слугувала податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій. Зокрема, зі змісту листа №50/0-20-18-01-04 від 16.01.2023 управління з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків, яка була подана на розгляд комісії ГУ ДПС у Волинській з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних вбачається, що за результатами проведеного аналізу виявлено, що діяльність ТОВ Дайнемік Груп свідчить про наявність ймовірних ризиків порушення норм податкового законодавства в розумінні постанови КМУ від 11.12.2019 №1165, якою затверджено порядок з питань зупинення реєстрації податкової накланої/розрахунку коригування в ЄРПН.
ТОВ Дайнемік Груп перебуває на обліку ГУ ДПС у Волинській області (м. Луцьк). Основним видом діяльності товариства є електромонтажні роботи. Зареєстрований платником ПДВ з 01.07.2018 року. Засновниками є ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ), ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_2 ). Статутний фонд становить 10 тис. грн.
Об`єкти оподаткування згідно відомостей за формою №20-ОПП: вантажний фургон 2 од., трактор колісний МТЗ-82, зіл 5301.
Протягом ІІІ кварталу 2022 року згідно звіту про суми нарахованого доходу за формою 4-ДФ працювало 13 осіб, середня заробітна плата 7800,00 грн.
Сума ліміту СЕА ПДВ станом на 16.01.2023 88,1 тис. гривень
В результаті проведеного аналізу даних ЄРПН ТОВ «Дайнемік Груп» впродовж 2022 року сформовано податкові зобов`язання за рахунок надання послуг електромонтажних робіт будівельно-монтажних та пусконалагоджувальних робіт (код УКТЗЕД 43.21), послуг поточного ремонту (код УКТЗЕД 41.00.4), в значних обсягах в адресу:
- ТОВ «ВОЛИНСЬКА ЕЛЕКТРОТЕХНІЧНА КОМПАНІЯ» (код ЄДРПОУ 21738520) зареєстровано податкові накладні на надання послуг електромонтажних робіт, будівельно-монтажних та пусконалагоджувальних робіт, обсягом постачання 1805,9 тис грн., в т.ч.: ПДВ 361,2 тис гривень. Перебуває на податковому обліку в ГУ ДПС у Волинській області. Основний вид діяльності електромонтажні роботи, відносно якої Комісією 13.10.2022 прийнято рішення про відповідність критеріїв ризиковості. Також ТОВ «ВОЛИНСЬКА ЕЛЕКТРОТЕХНІЧНА КОМПАНІЯ» є фігурантом кримінального провадження №42021030000000005 від 13.01.2021 за ознаками злочину, передбаченого ч. 3 ст. 191 КК України, за фактами вчинення привласнення коштів службовими особами ТОВ «ВОЛИНСЬКА ЕЛЕКТРОТЕХНІЧНА КОМПАНІЯ».
- ПРАТ «ВОЛИНЬОБЛЕНЕРГО» (код ЄДРПОУ 00131512) зареєстровано подакові накладні у травні-грудні 2022 року на послуги капітального гідроізоляції сховища №04070 адміністративної будівлі ПРАТ «ВОЛИНЬОБЛЕНЕРГО» по вул. Єршова, 4 у м. Луцьк, будівлі гаражу ПРАТ «ВОЛИНЬОБЛЕНЕРГО», входу адміністративної будівлі, обсягом постачання 4411,3 ти грн., в т.ч.: ПДВ 882,3 тис гривень.
- Любомльська міська рада (код ЄДРПОУ 4051336) зареєстровано податкові накладні у грудні 2022 року на послуги поточного ремонту споруди цивільного захисту Любомльської міської ради, протирадіаційне укриття №07162, за адресою: Ковельський район, м. Любомль, вул. Незалежності, 2, обсягом постачання 1075,9 тис грн., в т.ч.: ПДВ 215,2 тис гривень.
Враховуючи вищевикладене, ставить під сумнів ТОВ «Дайнемік Груп» реальність виконання робіт та надання послуг зв`язку з відсутністю необхідних умов та обсягів матеріальних ресурсів, недостатня кількість трудових ресурсів для здійснення будівельних робіт в значних обсягах, а також придбання товарів в ризикового контрагента, свідчить про ймовірність уникнення платником податку на додану вартість виконання свого податкового обов`язку та маніпулювання лімітом в СЕА ПДВ.
ТОВ Дайнемік Груп подало повідомлення №1 від 30.01.2023 про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку з додатками, зокрема: пояснення з доданими до нього документів, а саме: Договори підряду №19/21-439 від 17.03.2021, №19/22-398 КР від 16.05.2022, №19/22-399 КР від 16.05.2022, №19/22-400 КР від 16.05.2022, №19/22-507 від 21.06.2022, №19/22-1050 КР від 27.09.2022, додаткові угоди №1 від 19.09.2022; Довідки форми КБ-2 та КБ-3 за березень 2022 року, за грудень 2022 року, за вересень 2022 року, за жовтень 2022 року, за травень 2022 року; Банківські виписки за 21.06.2022р., 05.10.2022р., 09.06.2022р., 12.10.2022р., 15.11.2022р., 15.12.2022р., 18.05.2022р., 23.12.2022р., 27.09.2022р., 17.08.2022р., 28.12.2022р., 29.12.2022р., 01.07.2022р., 15.08.2022р., 23.03.2022р., 28.03.2022р., 29.03.2022р., 30.03.2022р., 06.07.2022р., 10.05.2022р., 12.07.2022р., 24.08.2022р., 27.05.2022р.; Договори №141 від 11.11.2022, №181 від 26.12.2022, №1/22 від 17.01.2022, Лист №31/05/22 від 31.05.2022; Акт звірки взаєморозрахунків на 31.12.2022; Видаткові накладні та акти передачі ТМЦ за травень 2022р., червень 2022р., липень 2022р., серпень 2022р., вересень 2022р.; Повідомлення форми 20-ОПП від 11.02.2021р. та 20.01.2023р.
Проте, надані документи до повідомлення №1 від 26.10.2022 є недостатніми для спростування ризиковості (відсутні первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг та підтверджуючі документи щодо придбання витратних матеріалів).
З огляду на вказане, комісією ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН було прийнято рішення від 08.02.2023 року №8449 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «Дайнемік Груп» критеріям ризиковості платника податку.
Позивач, не погодившись з рішенням контролюючого органу про відповідність підприємства критеріям ризиковості платника податків, звернувся до суду з позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Правовідносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, в тому числі, стосовно реєстрації податкової накладної, регулюються нормами Податкового кодексу України (далі - ПК України).
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Так, згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Питання включення/виключення платника податку до/з переліку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, врегульовані Порядком №1165.
За визначенням пункту 2 Порядку №1165, автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Відповідно до пункту 6 Порядку №1165, питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
- інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
За змістом пункту 40 Порядку №1165 засідання комісії контролюючого органу проводиться у разі наявності матеріалів для розгляду.
Під час засідання секретарем комісії контролюючого органу ведеться протокол, в якому фіксуються прийняті рішення та надані доручення.
Пунктом 44 Порядку №1165, визначено, що комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
Право на оскарження в судовому порядку рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника випливає з норм пункту 6 Порядку №1165, за якими у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Згідно додатку 4 до Порядку №1165, рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
З аналізу наведених правових положень слідує, що прийняття контролюючим органом рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку змінює правовий режим моніторингу реєстрації податкових накладних в ЄРПН, що призводить до зупинення реєстрації будь-якої складеної цією особою податкової накладної в ЄРПН, а відтак спірне рішення Комісії регіонального рівня може бути оскаржене в адміністративному або судовому порядку.
З огляду на правове регулювання характер цих відносин, під час вирішення спорів такої категорії, суд повинен досліджувати і надавати оцінку змісту оскаржуваного рішення, змісту протоколу засідання комісій та наданих податковим органом документів, порядку прийняття рішення та повноваження комісії контролюючого органу.
Що узгоджується з правовою позицією викладеною в постановах Верховного Суду від 05 січня 2021 року у справі №640/11321/20 та від 05 січня 2021 року у справі №640/10988/20.
Стосовно рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування і Єдиному реєстрі податкових накладних від 08.02.2023 року №8449 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «Дайнемік Груп» критеріям ризиковості платника податку, суд зазначає наступне.
Відповідно до змісту спірного рішення, відповідач керувався пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку, що визначені у додатку №1 до Порядку №1165, та зазначив про наявність податкової інформації, яка стала відома у процесі поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Контролюючий орган здійснює моніторинг податкових накладних/розрахунків коригування шляхом аналізу наявної податкової інформації, що міститься в інформаційних ресурсах ДПС.
Здійснюючи такий моніторинг контролюючий орган виявляє ризик порушення норм податкового законодавства, який проявляється у ймовірності складання та надання податкової накладної з порушенням ПК України та неможливості здійснення операцій з постачання товарів/послуг, дані про які зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування та/або ймовірності уникнення платником податку виконання свого податкового обов`язку (пункт 6 Порядку №1165).
При цьому, дії контролюючого органу щодо внесення до електронної бази даних ДПС податкової інформації, незалежно від джерела її отримання, є службовою діяльністю працівників податкового органу на виконання своїх професійних обов`язків в порядку, передбаченому ПК України та нормативно-правовими актами, прийнятими на виконання вимог цього Кодексу. Одним зі способів здійснення таких дій є інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів. Інформація, зібрана відповідно до норм ПК, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів.
Отже, контролюючий орган уповноважений на збирання та використання під час виконання своїх функцій та завдань податкової інформації щодо платників податків. При цьому інформація, що надійшла за результатами податкового контролю, не може бути виключена з баз даних, якщо дії зі здійснення такого контролю не визнані протиправними в установленому порядку.
Таким чином, суд погоджується з твердженням відповідача, що віднесення особи до платників, які відповідають критеріям ризиковості, є лише службовою діяльністю працівників податкового органу на виконання своїх професійних обов`язків.
Суд зазначає, що підставою для віднесення позивача до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платника податків слугувала наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, зокрема, за результатами проведеного аналізу даних ЄРПН ТОВ «Дайнемік Груп» впродовж 2022 року сформовано податкові зобов`язання за рахунок надання послуг електромонтажних робіт будівельно-монтажних та пусконалагоджувальних робіт (код УКТЗЕД 43.21), послуг поточного ремонту (код УКТЗЕД 41.00.4), в значних обсягах в адресу:
- ТОВ «ВОЛИНСЬКА ЕЛЕКТРОТЕХНІЧНА КОМПАНІЯ» (код ЄДРПОУ 21738520) зареєстровано податкові накладні на надання послуг електромонтажних робіт, будівельно-монтажних та пусконалагоджувальних робіт, обсягом постачання 1805,9 тис грн., в т.ч.: ПДВ 361,2 тис гривень. Перебуває на податковому обліку в ГУ ДПС у Волинській області. Основний вид діяльності електромонтажні роботи, відносно якої Комісією 13.10.2022 прийнято рішення про відповідність критеріїв ризиковості. Також ТОВ «ВОЛИНСЬКА ЕЛЕКТРОТЕХНІЧНА КОМПАНІЯ» є фігурантом кримінального провадження №42021030000000005 від 13.01.2021 за ознаками злочину, передбаченого ч. 3 ст. 191 КК України, за фактами вчинення привласнення коштів службовими особами ТОВ «ВОЛИНСЬКА ЕЛЕКТРОТЕХНІЧНА КОМПАНІЯ».
- ПРАТ «ВОЛИНЬОБЛЕНЕРГО» (код ЄДРПОУ 00131512) зареєстровано подакові накладні у травні-грудні 2022 року на послуги капітального гідроізоляції сховища №04070 адміністративної будівлі ПРАТ «ВОЛИНЬОБЛЕНЕРГО» по вул. Єршова, 4 у м. Луцьк, будівлі гаражу ПРАТ «ВОЛИНЬОБЛЕНЕРГО», входу адміністративної будівлі, обсягом постачання 4411,3 ти грн., в т.ч.: ПДВ 882,3 тис гривень.
- Любомльська міська рада (код ЄДРПОУ 4051336) зареєстровано податкові накладні у грудні 2022 року на послуги поточного ремонту споруди цивільного захисту Любомльської міської ради, протирадіаційне укриття №07162, за адресою: Ковельський район, м. Любомль, вул. Незалежності, 2, обсягом постачання 1075,9 тис грн., в т.ч.: ПДВ 215,2 тис гривень.
З матеріалів справи вбачається, що позивачем було подано повідомлення №1 від 30.01.2023 про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку з додатками, зокрема: пояснення з доданими до нього документів, а саме: Договори підряду №19/21-439 від 17.03.2021, №19/22-398 КР від 16.05.2022, №19/22-399 КР від 16.05.2022, №19/22-400 КР від 16.05.2022, №19/22-507 від 21.06.2022, №19/22-1050 КР від 27.09.2022, додаткові угоди №1 від 19.09.2022; Довідки форми КБ-2 та КБ-3 за березень 2022 року, за грудень 2022 року, за вересень 2022 року, за жовтень 2022 року, за травень 2022 року; Банківські виписки за 21.06.2022р., 05.10.2022р., 09.06.2022р., 12.10.2022р., 15.11.2022р., 15.12.2022р., 18.05.2022р., 23.12.2022р., 27.09.2022р., 17.08.2022р., 28.12.2022р., 29.12.2022р., 01.07.2022р., 15.08.2022р., 23.03.2022р., 28.03.2022р., 29.03.2022р., 30.03.2022р., 06.07.2022р., 10.05.2022р., 12.07.2022р., 24.08.2022р., 27.05.2022р.; Договори №141 від 11.11.2022, №181 від 26.12.2022, №1/22 від 17.01.2022, Лист №31/05/22 від 31.05.2022; Акт звірки взаєморозрахунків на 31.12.2022; Видаткові накладні та акти передачі ТМЦ за травень 2022р., червень 2022р., липень 2022р., серпень 2022р., вересень 2022р.; Повідомлення форми 20-ОПП від 11.02.2021р. та 20.01.2023р.
Однак, Комісія Головного управління ДПС у Волинській області ознайомившись із наданими платником податків документами, дійшла висновку, що наявна інформація є недостатньою для спростування ризиковості здійснених операцій, зокрема, відсутні первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг та підтверджуючі документи щодо придбання витратних матеріалів.
Таким чином, відповідні обставини не були спростовані позивачем, документальних підтверджень на спростування наведених контролюючим органом обставин, також, не надано до суду.
А відтак, посилання відповідача на наявність інформації, що свідчить про ймовірність уникнення платником податку на додану вартість виконання свого податкового обов`язку, відповідає вимогам пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, а тому приймається судом у якості достатнього обґрунтування правомірності прийнятого контролюючим органом оскаржуваного рішення.
Пунктом 6 Порядку №1165 визначено алгоритм дій платника податку у разі незгоди з рішенням комісії регіонального рівня про визнання платника таким, що відповідає критеріям ризиковості шляхом надання контролюючому органу доказів на спростування наявної у базах ДПС податкової інформації.
Пунктами 7 - 10 Порядку №1165 передбачено, що Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Тобто, у випадку ініціювання платником процедури спростування відповідності платника податку критеріям ризиковості обов`язок такого спростування покладений на самого платника, який надсилає до контролюючого органу через електронний кабінет інформацію та копії відповідних документів на підтвердження реальності здійснення господарських операцій.
З врахуванням положень пункту 6 Порядку №1165 та частини першої статті 77 КАС України, у разі оскарження платником податку рішення Комісії регіонального рівня про визнання платника таким, що відповідає критеріям ризиковості в судовому порядку, суд вважає, що саме на позивача покладено обов`язок спростування відповідності платника податку критеріям ризиковості, шляхом подання до суду документів, необхідних для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості.
Однак, позивачем не надано доказів, які б спростовували наявну у контролюючого органу податкову інформацію в базах ДПС, в зв`язку з чим, оскаржуване Рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку є законним та обґрунтованим.
Позивач вказує на те, що прийняття контролюючим органом оскаржуваного рішення можливе лише за наслідками подання підприємством для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, однак суд вважає таке твердження необґрунтованим, оскільки пунктом 6 Порядку №1165 визначено, що Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку. Здійснення такого моніторингу є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства.
У статті 19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з частиною 1 статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що у задоволенні позову слід відмовити повністю.
Керуючись статтями 243, 245, 246, 250 КАС України, на підставі Податкового кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволені позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю Дайнемік Груп до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: Товариства з обмеженою відповідальністю Дайнемік Груп (43025, Волинська область, м. Луцьк, вул. Євгена Сверстюка, 1, код ЄДРПОУ 41853708).
Відповідач: Головне управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, будинок 4, код ЄДРПОУ 44106679).
Суддя Ю.Ю. Сорока
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.05.2023 |
Оприлюднено | 24.05.2023 |
Номер документу | 111006534 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Большакова Олена Олегівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Большакова Олена Олегівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Большакова Олена Олегівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Сорока Юрій Юрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні