РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 травня 2023 р.Справа № 851/15/19Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Григорова А.М.,
суддів: Подобайло З.Г. , Бартош Н.С. ,
за участю секретаря судового засідання Ломоновської Ю.Р.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу № 851/15/19
за позовом Харківської міської ради
до Товариства з обмеженою відповідальністю "КОРСО ТАУН"
про примусове відчуження об`єктів нерухомого майна з мотивів суспільної необхідності,
ВСТАНОВИВ:
Харківська міська рада звернулася до Другого апеляційного адміністративного суду з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю «КОРСО ТАУН», в якій, з урахуванням уточнення, просила суд:
- примусово відчужити у комунальну власність територіальної громади м. Харкова з мотивів суспільної необхідності нежитлову будівлю літ. "А-1" загальною площею 68,1 кв. м. за адресою: м. Харків, просп. Гагаріна, 104, що належить Товариству з обмеженою відповідальністю «КОРСО ТАУН» на праві приватної власності з відшкодуванням вартості зазначеного об`єкту нерухомості за рахунок коштів бюджету м. Харкова у розмірі 10 845 600 грн (десять мільйонів вісімсот сорок п`ять тисяч шістсот гривень), шляхом перерахування зазначених грошових коштів за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту будівництва та шляхового господарства Харківської міської ради, призначених на викуп земельних ділянок та інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних осіб, для суспільних потреб під будівництво третьої лінії метрополітену в м. Харкові від станції "Метробудівників" до станції "Одеська" на зазначений Товариством з обмеженою відповідальністю «КОРСО ТАУН» (ідентифікаційний код юридичної особи 40631522) банківський рахунок (або на депозитний рахунок з наступними реквізитами: ГТУЮ у Харківській області; код отримувача (код ЄДРПОУ):34859512; банк отримувача: Державна казначейська служба України; код банку отримувача (МФО); 820172; рахунок отримувача; 37313018211604);
- зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «КОРСО ТАУН» звільнити нежитлову будівлю літ. "А-1" загальною площею 68,1 кв.м. за адресою: м. Харків, просп. Гагаріна, 104, протягом 30 днів з моменту державної реєстрації права власності на зазначений об`єкт за Харківською міською радою.
В обґрунтування заявлених вимог зазначає, що рішенням Харківської міської ради №1034/18 від 21.02.2018 "Про викуп земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних/юридичних осіб для суспільних потреб" для будівництва третьої лінії метрополітену в м. Харкові від станції "Метробудівників" до станції "Одеська" визначено перелік земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних/юридичних осіб, та які необхідно викупити для суспільних потреб. Серед зазначених об`єктів є об`єкт нежитлової нерухомості (нежитлова будівля літ. "А-1") за адресою: м. Харків, просп. Гагаріна, 104, що належить відповідачу на підставі: договору купівлі-продажу. Згоди щодо викупу для суспільних потреб зазначеного вище об`єкту нерухомого майна між сторонами по даній справі досягнуто не було. Оскільки, будівництво третьої ліні метрополітену, яка є об`єктом транспортної інфраструктури та підпадає під перелік об`єктів для будівництва, яких передбачена можливість примусового відчуження об`єктів нерухомості на підставі рішення суду, Харківська міська рада звернулася до суду із позовною заявою у даній справі.
Товариством з обмеженою відповідальністю «КОРСО ТАУН» було подано відзив на позов, в якому не погоджуючись з вимогами та доводами Харківської міської ради, зазначає про те, що ознайомившись із Звітом про оцінку майна для визначення оціночної вартості (викупної ціни) з метою викупу об`єкту нерухомого майна для суспільних потреб (нежитлова будівля літ. "А-1", загальною площею 68.1 кв.м., що розташована за адресою: м. Харків, просп. Гагаріна, 104 та належить відповідачу, не погоджується із розміром викупної ціни, вказуючи на те, що оцінювачем не було забезпечено належної об`єктивності при проведенні оцінки АЗС та не повідомлено позивача про неможливість її проведення, що вказує на її необґрунтованість. Крім того, що стосується неможливості розташування АЗС в зоні будівництва, то зазначає про те, що позивачем на власний розсуд було обрано місце для будівельного майданчика, і під час вибору цього місця позивач явно не виходив з вимог ДБН та мотивів суспільної необхідності. Посилається на безпідставність та недоведеність Харківською міською радою необхідності розміщення будівельного майданчика для зведення 3-ї лінії метрополітену в м. Харкові саме на земельній ділянці на якій розташована АЗС, а також невідповідності підготовленого Звіту про оцінку майна АЗС національним нормам з оцінки нерухомості і реальній вартості об`єкту.
Крім того, у ході судового розгляду даної справи Товариством з обмеженою відповідальністю «КОРСО ТАУН» також подавалися до суду додаткові письмові пояснення щодо його правової позиції відносно необґрунтованості заявлених позивачем вимог.
Харківською міською радою було подано відповідь на відзив на позов, в якому заперечуючи проти доводів відповідача, викладених у відзиві на позов, прохала задовольнити позов про примусове відчуження об`єктів нерухомого майна з мотивів суспільної необхідності у повному обсязі.
Також, Харківською міською радою у ході судового розгляду даної справи подавалися до суду письмові пояснення, в яких остання викладала свою правову позицію у даній справі, прохаючи суд задовольнити, заявлені нею позовні вимоги.
Представник Харківської міської ради у судовому засіданні підтримав заявлені позовні вимоги у повному обсязі, прохав їх задовольнити.
Представник Товариства з обмеженою відповідальністю «КОРСО ТАУН» у судовому засіданні заперечив проти заявлених позовних вимог у повному обсязі, прохав відмовити у їх задоволенні.
Заслухавши суддю-доповідача, сторін по справі, вивчивши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню з таких підстав.
Як встановлено судовим розглядом, рішенням 18 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 21.02.2018 року №1034/18 "Про викуп земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних/юридичних осіб, для суспільних потреб" у зв`язку із будівництвом третьої лінії метрополітену в м. Харкові від станції "Метробудівників" до станції "Одеська".
Згідно п.76 додатку до вказаного рішення Харківської міської ради об`єкт нежитлової нерухомості (нежитлова будівля літ."А-1") за адресою: м. Харків, просп. Гагаріна,104 підлягає викупу для суспільних потреб у зв`язку із будівництвом третьої лінії метрополітену в м. Харкові від станції "Метробудівників" до станції "Одеська".
Вищезазначеним рішенням Харківської міської ради від 21.02.2018 №1034/18, зокрема, доручено Департаменту будівництва та шляхового господарства Харківської міської ради повідомити власників земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, зазначених у додатку до цього рішення, про викуп вказаних у такому рішенні об`єктів для суспільних потреб у порядку, визначеному статтею 10 Закону України №1559-VI та доручено забезпечити здійснення заходів з визначення викупної піни у порядку, визначеному Законом України "Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності".
Зазначене рішення було опубліковано в газеті "Слобідський край", випуск від 24 лютого 2018 року №16 (122552).
На офіційному сайті Харківської міської ради (http://www.citv.kharkov.ua) опубліковано відповідне оголошення.
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, право власності на нежитлову будівлю літ. "А-1" за адресою: м. Харків, просп. Гагаріна, 104 зареєстровано за TOB «КОРСО ТАУН» на підставі наступних документів: договір купівлі-продажу. серія та номер: 4988, виданий 22.11.2012, видавник: Приватний нотаріус Харківського міського нотаріального округу Гончаренко Т.А.; Протокол загальних зборів учасників ТОВ «КОРСО ТАУН», серія та номер: 6. виданий 28.02.2017. видавник: загальні збори учасників ТОВ «КОРСО ТАУН»; акт прийому-передачі. серія та номер: б/н. виданий 25.03.2017, видавник: ТОВ "КВАДРО- КОМЕРС" та «КОРСО ТАУН».
Харківською міською радою, а саме Департаментом будівництва та шляхового господарства Харківської міської ради, листом від 23.02.2018 було повідомлено Товариство з обмеженою відповідальністю "КОРСО ТАУН" про намір викупити належний відповідачу об`єкт нерухомості та земельну ділянку для суспільних потреб у зв`язку із будівництвом вищезазначеного об`єкту транспортної інфраструктури та необхідність повідомити міську раду у місячний строк про надання згоди на проведення переговорів щодо умов викупу або відмову від такого викупу.
Повідомлення про вручення поштового відправлення вказаного відправлення було вручено Товариству з обмеженою відповідальністю «КОРСО ТАУН».
Розпорядженням Харківського міського голови від 03.03.2017 №29 створено робочу групу з питань вивільнення зони будівництва третьої лінії метрополітену в м.Харкові від станції "Метробудівників" до станції Одеська від житлової забудови, громадських будинків та споруд. Протоколом №2 засідання робочої групи з питань вивільнення зони будівництва третьої лінії метрополітену в м. Харкові від станції "Метробудівників" до станції "Одеська" від житлової забудови, громадських будинків та споруд від 22.02.2018 визначено посадових осіб Харківської міської ради для проведення переговорів з власниками щодо умов викупу об`єктів розміщених в зоні будівництва.
19.03.2018 відбулось засідання представників робочої групи з питань переговорів з власниками об`єктів нерухомого майна, що підлягають викупу для суспільних потреб.
Представником відповідача було підписано згоду на проведення переговорів.
Згідно протоколу №293 засідання представників робочої групи з питань переговорів від 20.12.2018 представника відповідача проінформовано, що суб`єктом оціночної діяльності сформовано та надано до Харківської міської ради звіт про незалежну оцінку у якому визначена вартість (викупна ціна) нежитлової будівлі, розташованої за адресою: м. Харків, просп. Гагаріна, 104 про що Департаментом будівництва та шляхового господарства підготовлено офіційне повідомлення, власнику відповідних об`єктів.
При цьому, на підставі звернення Харківської міської ради, за результатами проведеного Регіональним відділенням Фонду державного майна України конкурсу, визначені суб`єкти оціночної діяльності, з метою надання послуг з оцінки майна - визначення викупної ціни. Суб`єктом оціночної діяльності, який провів оцінку належної на праві власності Товариству з обмеженою відповідальністю "КОРСО ТАУН" нежитлової будівлі, розташованої за адресою: м. Харків, просп. Гагаріна, 104 визначено ПП "АС-ТЕРРА".
Вартість (викупна ціна) житлового будинку (домоволодіння), що підлягає викупу для суспільних потреб визначено на підставі незалежної оцінки (на дату оцінки:19.07.2018) проведеної ПП "АС-ТЕРРА" згідно Звіту про оцінку для визначення оціночної вартості (викупної ціни) з метою викупу об`єкту нерухомого майна для суспільних потреб (нежитлова будівля літ. "А-1" загальною площею 68.1 кв.м., за адресою: м. Харків, просп. Гагаріна, 104) від 30.11.2018 (дата виконання звіту) загальна оціночна вартість (викупна ціна) грн., без урахування ПДВ 9 038 000 грн. (дев`ять мільйонів тридцять вісім тисяч гривень), з урахуванням ПДВ 10 845 600 грн. (десять мільйонів вісімсот сорок п`ять тисяч шістсот гривень).
Департаментом будівництва та шляхового господарства Харківської міської ради було направлено відповідачеві копію вказаного Звіту.
Визначений розмір викупної ціни затверджено рішенням Харківської міської ради від 19.12.2018 №1426/18 "Про затвердження викупної ціни", а саме: - п.12 Додатку до рішення Харківської міської ради від 19.12.2018 №1426/18, затверджено розмір викупної ціни нежитлової будівлі літ."А-1" за адресою: м. Харків, просп. Гагаріна, 104 у розмірі 10 845 600 грн. (десять мільйонів вісімсот сорок п`ять тисяч шістсот гривень).
Згідно п.10.5 рішення Харківської міської ради від 21.02.2018 №979/18 визначено перелік об`єктів будівництва, які передбачається фінансувати за рахунок бюджетних коштів у 2018 році. На фінансування витрат, пов`язаних з викупом земельних ділянок та інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, здійснення інших правочинів, що передбачають передачу права власності об`єктів нерухомості для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності виділено відповідні кошти з місцевого бюджету.
Рішенням 24 сесії Харківської міської ради 7 скликання "Про затвердження кошторисів витрат на виконання Програми будівництва та розвитку Харківського метрополітену на 2010-2020 роки за рахунок коштів бюджету міста Харкова на 2019 рік" від 19.12.2018 № 1424/18 затверджено кошторис витрат на виконання Програми будівництва та розвитку Харківського метрополітену на 2010-2020 роки за рахунок коштів бюджету міста Харкова на 2019 рік.
Харківською міською радою з Товариством з обмеженою відповідальністю «КОРСО ТАУН» були проведені переговори щодо умов та ціни викупу, однак, згоди щодо викупу для суспільних потреб зазначеного вище об`єкту нерухомого майна досягнуто не було, що стало підставою для звернення Харківської міської ради до суду з вимогами про примусове відчуження об`єкту нерухомого майна з мотивів суспільної необхідності.
Частиною 2 ст.267 КАС України визначено, що адміністративні справи про примусове відчуження земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності розглядаються та вирішуються апеляційним адміністративним судом за місцем розташування нерухомого майна, що підлягає примусовому відчуженню.
Відповідно до статті 41 Конституції України ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним. Примусове відчуження об`єктів права приватної власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності, на підставі і в порядку, встановлених законом, та за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості.
Аналогічні за змістом положення щодо непорушності права власності містяться й у статті 321 Цивільного кодексу України (далі по тексту - ЦК України), частиною другою якої передбачено, що особа може бути позбавлена права власності або обмежена у його здійсненні лише у випадках і в порядку, встановлених законом.
Підстави припинення права власності визначені у статті 346 ЦК України, згідно із пунктом 6 частини першої якої право власності припиняється у разі примусового відчуження земельних ділянок приватної власності, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності відповідно до закону.
Викуп земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, приватної власності для суспільних потреб чи їх примусове відчуження з мотивів суспільної необхідності здійснюються в порядку, встановленому законом (стаття 350 ЦК України).
Припинення права власності на нерухоме майно у зв`язку з викупом для суспільних потреб чи примусовим відчуженням з мотивів суспільної необхідності земельної ділянки, на якій воно розміщене також регламентоване положеннями статті 351 ЦК України.
Правові, організаційні та фінансові засади регулювання суспільних відносин, що виникають у процесі відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності визначені Законом України "Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності" від 17.11.2009 року №1559-VI (далі по тексту - Закон №1559-VI).
Відповідно до ст.1 Закону №1559-VI примусове відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності - перехід права власності на земельні ділянки, інші об`єкти нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, до держави чи територіальної громади з мотивів суспільної необхідності за рішенням суду; суспільна необхідність - обумовлена загальнодержавними інтересами або інтересами територіальної громади виключна необхідність, для забезпечення якої допускається примусове відчуження земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, у встановленому законом порядку, суспільна потреба - обумовлена загальнодержавними інтересами або інтересами територіальної громади потреба у земельних ділянках, у тому числі тих, на яких розміщені об`єкти нерухомого майна, викуп яких здійснюється в порядку, встановленому законом.
Статтею 4 Закону №1559-VI передбачено, що фізичні або юридичні особи не можуть бути протиправно позбавлені права приватної власності на земельні ділянки, інші об`єкти нерухомого майна, що на них розміщені. Викуп чи примусове відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, допускається на підставі та в порядку, встановлених цим Законом. Примусове відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості на підставі та в порядку, встановлених законом.
Викуп земельних ділянок для суспільних потреб, примусове відчуження земельних ділянок з мотивів суспільної необхідності здійснюються як виняток з дотриманням вимог екологічної безпеки, із забезпеченням подальшого раціонального використання земельних ділянок, у разі якщо об`єкти, визначені у статтях 8 і 9 цього Закону, можна розмістити виключно на земельних ділянках, що відчужуються, або якщо розміщення таких об`єктів на інших земельних ділянках безпосередньо завдасть значних матеріальних збитків або спричинить негативні екологічні наслідки відповідній територіальній громаді, суспільству або державі в цілому.
Згідно зі ст.8 Закону №1559-VI, органи виконавчої влади відповідно до своїх повноважень та в порядку, визначених цим Законом, приймають рішення про викуп земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені (крім об`єктів, викуп яких віднесено до повноважень органів місцевого самоврядування), для таких суспільних потреб: зокрема, будівництво, капітальний ремонт, реконструкція та обслуговування лінійних об`єктів транспортної і енергетичної інфраструктури (доріг, мостів, естакад, нафто-, газо- та водопроводів, ліній електропередачі, зв`язку, аеропортів, морських портів, нафтових і газових терміналів, електростанцій) та об`єктів, необхідних для їх експлуатації.
Відповідно до ст.10 Закону №1559-VI, ініціатива щодо викупу земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, для суспільних потреб може належати лише органам виконавчої влади чи органам місцевого самоврядування, спеціальним адміністраціям щодо управління територіями та об`єктами природно-заповідного фонду, особам, які отримали спеціальний дозвіл (ліцензію) на користування надрами, і підприємствам, які здійснюють будівництво, капітальний ремонт, реконструкцію, експлуатацію об`єктів транспортної та енергетичної інфраструктури, захисних гідротехнічних споруд і які погодили місце розташування таких об`єктів у випадках та в порядку, визначених статтею 151 Земельного кодексу України.
Орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, який прийняв рішення про викуп земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, зобов`язаний письмово повідомити про це їх власника (власників) протягом п`яти днів з дня прийняття такого рішення, але не пізніше як за три місяці до їх викупу. Цей строк поширюється також на тих осіб, які стануть власниками об`єктів протягом трьох місяців з дня надходження зазначеного повідомлення.
Підстави для примусового відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності визначені ст.15 Закону України Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності.
Так, відповідно до ч.1 ст.15 Закону №1559-VI, у разі неотримання згоди власника земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з викупом цих об`єктів для суспільних потреб зазначені об`єкти можуть бути примусово відчужені у державну чи комунальну власність лише як виняток з мотивів суспільної необхідності і виключно під розміщення, зокрема лінійних об`єктів та об`єктів транспортної і енергетичної інфраструктури (доріг, мостів, естакад, магістральних трубопроводів, ліній електропередачі, аеропортів, морських портів, нафтових і газових терміналів, електростанцій) та об`єктів, необхідних для їх експлуатації.
Частина 2, 3 ст.15 Закону №1559-VI, визначає, що примусове відчуження земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, допускається, як виняток, з мотивів суспільної необхідності лише в разі, якщо будівництво зазначених у частині першій цієї статті об`єктів передбачається здійснити із застосуванням оптимального варіанта з урахуванням економічних, технологічних, соціальних, екологічних та інших чинників. Примусове відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності здійснюється за рішенням суду.
Також, ч.1 ст.7 Закону №1559-VI, передбачає, що органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень та в порядку, визначених цим Законом, мають право викупу земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, зокрема для таких суспільних потреб: будівництво, капітальний ремонт, реконструкція та обслуговування лінійних об`єктів та об`єктів транспортної і енергетичної інфраструктури (доріг, мостів, естакад, нафто-, газо- та водопроводів, ліній електропередачі, зв`язку, аеропортів, морських портів, нафтових і газових терміналів, електростанцій) та об`єктів, необхідних для їх експлуатації.
Статтею 16 Закону №1559-VI, зазначеного Закону визначений порядок примусового відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності.
Так, орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, що прийняв рішення про відчуження земельної ділянки, у разі недосягнення згоди з власником земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, щодо їх викупу для суспільних потреб відповідно до розділу II цього Закону звертається до адміністративного суду із позовом про примусове відчуження зазначених об`єктів.
Колегія суддів зазначає, що вимога про примусове відчуження земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, підлягає задоволенню, у разі якщо позивач доведе, що будівництво, капітальний ремонт, реконструкція об`єктів, під розміщення яких відчужується відповідне майно, є неможливим без припинення права власності на таке майно попереднього власника.
Лише дотримання визначеного Законом №1559-VI порядку примусового відчуження земельних ділянок та інших об`єктів нерухомого майна має бути основою відносин між власником та суспільством і державою, яка його представляє, для забезпечення свободи конституційно гарантованого права приватної власності.
З огляду на викладене, примусове відчуження земельної ділянки відбувається лише для загальнодержавних потреб чи потреб територіальної громади, що у свою чергу дає можливість власнику земельної ділянки бути захищеним від неправомірного посягання.
У рішенні від 20.10.2011 у справі "Рисовський проти України" (заява №29979/04) ЄСПЛ вказав, що необхідною умовою позбавлення майна є дотримання балансу між загальним інтересом та вимогами щодо захисту індивідуальних основоположних прав. Враховуючи зазначене, ЄСПЛ наголосив, що позбавлення майна без компенсації його реальної вартості є порушенням такого балансу та покладає надмірний тягар на заявника.
Предметом спірних правовідносин у даній справі є питання щодо примусового відчуження у комунальну власність з мотивів суспільної необхідності нежитлової будівлі літ. "А-1" загальною площею 68,1 кв. м. за адресою: м. Харків, просп. Гагаріна, 104, що належить Товариству з обмеженою відповідальністю «КОРСО ТАУН» на праві приватної власності, для будівництва третьої лінії метрополітену в м. Харкові від станції "Метробудівників" до станції "Одеська".
Так, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 19.07.2017 року № 538-р затверджено проект "Будівництво третьої лінії метрополітену в м. Харкові від станції "Метробудівників" до станції "Одеська".
В подальшому, рішенням 18 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 21.02.2018 року № 1034/18 Про викуп земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних/юридичних осіб, для суспільних потреб у зв`язку із будівництвом третьої лінії метрополітену в м. Харкові від станції "Метробудівників" до станції "Одеська", передбаченої генеральним планом м. Харкова, з метою реалізації Програми будівництва та розвитку метрополітену на 2010 - 2020 роки, затвердженої рішенням 41 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 24.02.2010 року за № 37/10, вирішено викупити земельні ділянки, інші об`єкти нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних/юридичних осіб, для суспільних потреб згідно з додатком за ціною, визначеною суб`єктом оціночної діяльності у порядку, встановленому чинним законодавством України.
Згідно п.76 додатку до вказаного рішення Харківської міської ради об`єкт нежитлової нерухомості (нежитлова будівля літ."А-1") за адресою: м. Харків, просп. Гагаріна, 104 підлягає викупу для суспільних потреб у зв`язку із будівництвом третьої лінії метрополітену в м. Харкові від станції "Метробудівників" до станції "Одеська".
Суд зазначає, що з аналізу матеріалів даної справи вбачається, що зазначений об`єкт нерухомості розташований у технічній зоні метро, зоні можливої деформації земної поверхні, територія на якій знаходиться об`єкт, буде використовуватись для розташування на ній будівельного майданчика, та відповідно до вже згаданого вище рішення 18 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 21.02.2018 року №1034/18 "Про викуп земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних/юридичних осіб, для суспільних потреб", підлягав викупу з мотивів суспільної необхідності.
Частиною 5 ст.16 Закону №1559-VI передбачено, що попереднє повне відшкодування вартості земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, у грошовій формі здійснюється шляхом внесення органом виконавчої влади чи органом місцевого самоврядування, що прийняв рішення про відчуження земельної ділянки, коштів на депозит нотаріальної контори в порядку, встановленому законом, за місцем розташування земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, або перерахування коштів на зазначений власником цих об`єктів банківський рахунок.
Відповідно до ст.1 Закону №1559-VI, викупна ціна - вартість земельної ділянки (її частини), житлового будинку, інших будівель, споруд, багаторічних насаджень, що на ній розміщені, з урахуванням збитків, завданих власнику внаслідок викупу земельної ділянки, у тому числі збитків, що будуть завдані власнику у зв`язку з достроковим припиненням його зобов`язань перед третіми особами, зокрема упущена вигода.
Згідно зі ст.5 Закону №1559-VI, викупна ціна включає вартість земельної ділянки (її частини), житлового будинку, інших будівель, споруд, багаторічних насаджень, що на ній розміщені, з урахуванням збитків, завданих власнику внаслідок викупу земельної ділянки, у тому числі збитків, що будуть завдані власнику у зв`язку з достроковим припиненням його зобов`язань перед третіми особами, зокрема упущена вигода, у повному обсязі. Розмір викупної ціни затверджується рішенням органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування, що здійснює викуп земельної ділянки, або встановлюється за рішенням суду.
Вартість земельної ділянки, що відчужується або передається у власність замість відчуженої, визначається на підставі її експертної грошової оцінки, проведеної відповідно до закону.
Звіти з експертної грошової оцінки земельних ділянок, що відчужуються, підлягають рецензуванню, державній експертизі землевпорядної документації у випадках та в порядку, визначених законом.
Суб`єкти оціночної діяльності для проведення такої оцінки визначаються органом виконавчої влади чи органом місцевого самоврядування або особою, яка ініціювала відчуження об`єктів нерухомого майна, в порядку, визначеному законом, а вартість надання послуг з рецензування або проведення державної експертизи звітів з експертної грошової оцінки сплачується за рахунок коштів відповідних бюджетів.
У разі, якщо власник виступає проти відчуження свого нерухомого майна за оцінкою, проведеною суб`єктом оціночної діяльності, визначеним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, він може залучити іншого суб`єкта оціночної діяльності для визначення вартості нерухомого майна чи проведення рецензування звіту з оцінки такого майна. У цьому разі витрати на виконання таких послуг несе власник майна.
Відповідно до ч.2 ст.19 Закону України "Про оцінку землі", експертна грошова оцінка вільних від будівель та споруд земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, особистого селянського господарства, що проводиться у зв`язку з викупом цих земельних ділянок для суспільних потреб чи їх примусовим відчуженням з мотивів суспільної необхідності, проводиться на основі методичного підходу капіталізації чистого операційного або рентного доходу від використання земельних ділянок з урахуванням їх використання за цільовим призначенням (використанням), встановленим на день прийняття рішення про викуп таких земельних ділянок для суспільних потреб.
Так, вартість (викупна ціна), що підлягає викупу для суспільних потреб визначено на підставі незалежної оцінки (на дату оцінки:19.07.2018) проведеної ПП "АС-ТЕРРА" згідно Звіту про оцінку для визначення оціночної вартості (викупної ціни) з метою викупу об`єкту нерухомого майна для суспільних потреб (нежитлова будівля літ. "А-1" за адресою: м. Харків, просп. Гагаріна, 104 від 30.11.2018 (дата виконання звіту) загальна оціночна вартість (викупна ціна) грн.: без урахування ПДВ 9 038 000 грн. (дев`ять мільйонів тридцять вісім тисяч гривень), з урахуванням ПДВ 10 845 600 грн. (десять мільйонів вісімсот сорок п`ять тисяч шістсот гривень).
Відповідно до приписів ст.13 Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" проведено рецензування зазначеного звіту.
Згідно Рецензії на Звіт про оцінку, складеної Всеукраїнською асоціацією фахівців оцінки від 14.12.2018, Звіт про оцінку в цілому відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна, але має незначні недоліки, що не вплинули на достовірність оцінки.
Крім того, Київським науково-дослідним інститутом судових експертиз Міністерства юстиції України проведено експертизу Звіту про оцінку для визначення оціночної вартості (викупної ціни) з метою викупу об`єкту нерухомого майна для суспільних потреб.
Результатом експертизи є висновок експерта за результатами проведення експертного оціночно-будівельного дослідження.
Згідно цього висновку, Звіт, складений ПП "АС - ТЕРРА", за ознаками, встановленими пунктом 67 Національного стандарту №1 класифікується як звіт, який в цілому відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна і має незначні недоліки, що не вплинули на достовірність оцінки.
У ході судового розгляду даної справи, враховуючи те, що Товариство з обмеженою відповідальністю «КОРСО ТАУН» посилалося на неправильність визначення викупної ціни об`єкту нерухомого майна (нежитлової будівлі), Харківська міська рада звернулася до Другого апеляційного адміністративного суду з клопотанням про призначення у даній справі оціночно-будівельної експертизи, проведення якої прохала доручити Харківському науково-дослідному інституту судових експертиз імені заслуженого професора М.С. Бокаріуса, а витрати з проведення цієї експертизи покласти на Харківську міську раду.
Ухвалою Другого апеляційного адміністративного суду від 18.09.2020 року клопотання Харківської міської ради про призначення судової експертизи було задоволено. Призначено у справі №851/15/19 за позовом Харківської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «КОРСО ТАУН» про примусове відчуження об`єктів нерухомого майна з мотивів суспільної необхідності оціночно-будівельну експертизу, проведення якої доручено Харківському науково-дослідному інституту судових експертиз імені заслуженого професора М.С. Бокаріуса. На вирішення експертизи було поставлено таке питання: яка викупна вартість (ціна) об`єкта нерухомого майна: будівлі літ. "А-1" загальною площею 68,1 кв. м. за адресою: м. Харків, просп. Гагаріна. 104, що належить товариству з обмеженою відповідальністю «КОРСО ТАУН» на праві приватної власності.
31.08.2020 року на адресу Другого апеляційного адміністративного суду надійшов висновок експерта Харківського науково-дослідного інституту судових експертиз імені заслуженого професора М.С. Бокаріуса за результатами проведеної судової будівельно - оціночної експертизи №20736/28106 від 07.08.2020 року.
Згідно висновку експерта Харківського науково-дослідного інституту судових експертиз імені заслуженого професора М.С. Бокаріуса за результатами проведеної судової будівельно - оціночної експертизи №20736/28106 від 07.08.2020р.: викупна вартість об`єкта АЗС, що розташована за адресою: м. Харків, проспект Гагаріна, 104 без урахування ПДВ складає 12038556,0 (дванадцять мільйонів тридцять вісім тисяч п`ятсот п`ятдесят шість) гривень, з урахуванням ПДВ складає 14446267,0 (чотирнадцять мільйонів чотириста сорок шість тисяч двісті шістдесят сім) гривень; викупна вартість нежитлової будівлі літ. "А-1" загальною площею 68,1 кв.м., що розташована за адресою: м. Харків, проспект Гагаріна, 104 без урахування ПДВ складає 2790705,0 (два мільйони сімсот дев`яносто тисяч сімсот п`ять) гривень, з урахуванням ПДВ складає 3348846,0 (три мільйони триста сорок вісім тисяч вісімсот сорок шість) гривень.
Товариство з обмеженою відповідальністю «КОРСО ТАУН», висловлюючи сумніви у правильності висновку за результатами проведеної судової будівельно - оціночної експертизи №20736/28106 від 07.08.2020 року в частині викупної ціни вказаної нежитлової будівлі, звернулося до Другого апеляційного адміністративного суду з клопотанням про проведення комплексної експертизи, у складі економічної експертизи, товарознавчої експертизи та оціночно - будівельної експертизи, зазначивши, що витрати щодо її проведення слід покласти на позивача.
Ухвалою Другого апеляційного адміністративного суду від 22.03.2021 року було призначено у справі №851/15/19 за позовом Харківської міської ради до ТОВ «КОРСО ТАУН» про примусове відчуження об`єктів нерухомого майна з мотивів суспільної необхідності, комплексну експертизу, у складі економічної експертизи, товарознавчої експертизи та оціночно - будівельної експертизи, проведення якої було доручено Харківському науково-дослідному інституту судових експертиз імені заслуженого професора М.С. Бокаріуса.
На адресу Другого апеляційного адміністративного суду надійшов висновок експертів Харківського науково-дослідного інституту судових експертиз імені заслуженого професора М.С. Бокаріуса №8493/8494/8495, складений 22.07.2022 року, за результатами проведення комплексної судової економічної, товарознавчої та оціночно - земельної експертизи за матеріалами адміністративної справи №851/15/19.
Відповідно до висновків вказаної експертизи, викупна вартість об`єкта нерухомого майна, що розташоване за адресою: м. Харків, проспект Гагаріна, 104 без урахування ПДВ складає 12951847,0 (дванадцять мільйонів двісті п`ятдесят одна тисяча вісімсот сорок сім) гривень, з урахуванням ПДВ складає 15542216, 0 грн. (п`ятнадцять мільйонів п`ятсот сорок дві тисячі двісті шістнадцять) гривень. Викупна вартість нежитлової будівлі літ."А-1" загальною площею 68,1 кв.м., що розташована за адресою: м. Харків, проспект Гагаріна, 104 без урахування ПДВ складає 3154776,0 (три мільйони сто п`ятдесят чотири тисячі сімсот сімдесят шість) гривень, з урахуванням ПДВ складає 3785731,0 (три мільйони сімсот вісімдесят п`ять тисяч сімсот тридцять одна) гривня.
Одночасно, суд звертає увагу, що за клопотанням представника Товариства з обмеженою відповідальністю «КОРСО ТАУН», який вважав за необхідне проведення додаткової експертизи у даній справі, з огляду на неповноту попередньої експертизи, та ненаданням відповіді на всі питання у даній справі, ухвалою Другого апеляційного адміністративного суду від 09.11.2022 року було задоволено клопотання представника Товариства з обмеженою відповідальністю «КОРСО ТАУН» про призначення додаткової експертизи по справі №851/15/19. Призначено у справі №851/15/19 за позовом Харківської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «КОРСО ТАУН» про примусове відчуження об`єктів нерухомого майна з мотивів суспільної необхідності додаткову комплексну експертизу, у складі економічної експертизи, товарознавчої експертизи та оціночно - будівельної експертизи, проведення якої було доручено Харківському науково-дослідному інституту судових експертиз імені заслуженого професора М.С. Бокаріуса.
На адресу Другого апеляційного адміністративного суду надійшов висновок експерта №34078 за результатами проведення додаткової судової економічної експертизи №34078 від 28.02.2023 року по адміністративній справі №851/15/19 Харківського науково-дослідного інституту судових експертиз імені заслуженого професора М.С. Бокаріуса.
Суд, аналізуючи висновки вказаної експертизи, вважає, що останні не впливають на вирішення даної справи, оскільки з них вбачається, що в обсязі наданих відповідачем (документи надавав відповідач) на дослідження документів та в межах компетенції експерта неможливим є надання відповіді щодо першого питання. Крім того, по другому питанню зазначено про те, що поставлене питання не відноситься до завдань судово - економічної експертизи.
Окрім того, суд звертає увагу, що у ході судового розгляду даної справи, представником Товариства з обмеженою відповідальністю «КОРСО ТАУН» було заявлено до Другого апеляційного адміністративного суду клопотання про призначення будівельно - технічної експертизи по справі №851/15/19, мотивуючи його тим, що в матеріалах справи відсутня чітка позиція та докази щодо неможливості проведення будівельних робіт в іншому місці, ані ж там де розташована нежитлова будівля, з приводу якої стоїть питання про її примусове відчуження, а викладені в цьому клопотанні питання мають виключне та важливе значення для фактичного розгляду справи та можуть стати однією з підстав для прийняття рішення у справі.
Ухвалою Другого апеляційного адміністративного суду від 02.05.2023 року клопотання представника Товариства з обмеженою відповідальністю «КОРСО ТАУН» про призначення будівельно - технічної експертизи по справі №851/15/19 залишено без задоволення, з огляду на його необґрунтованість, а також враховуючи те, що наявних у матеріалах справи доказів цілком достатньо для повного, всебічного, об`єктивного розгляду адміністративної справи, з`ясування всіх обставин, що мають значення для її вирішення.
Щодо доводів відповідача, висловлених ним у ході розгляду даної справи, та зазначеним ним у відзиві на позов, про його незгоду із визначеною позивачем викупною ціною за нежитлову будівлю літ. "А-1" загальною площею 68,1 кв. м. за адресою: м. Харків, просп. Гагаріна, 104, що являє собою цілісний майновий комплекс - автомобільну заправну станцію, і яка належить Товариству з обмеженою відповідальністю «КОРСО ТАУН» на праві приватної власності, то суд звертає увагу, що викупна ціна нежитлової будівлі літ. "А-1" загальною площею 68,1 кв. м. за адресою: м. Харків, просп. Гагаріна, 104, що належить Товариству з обмеженою відповідальністю «КОРСО ТАУН» на праві приватної власності підлягає визначенню у даній справі саме на підставі висновків комплексної судової економічної, товарознавчої та оціночно - земельної експертизи складеної 22.07.2022 року, в якій чітко визначено викупну вартість цього об`єкту нерухомості, і у суду відсутні правові підстави для неприйняття під час вирішення даної справи висновків цієї експертизи. Також, відповідачем не надано до суду достатніх аргументів на спростування висновків вказаної експертизи щодо викупної ціни вказаного об`єкту нерухомості.
Також, щодо доводів відповідача, висловлених в додаткових поясненнях про те, що метрополітен не входить до визначених законодавством об`єктів транспортної і енергетичної інфраструктури для будівництва яких органи місцевого самоврядування мають право викупу земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що них розміщені, то суд відхиляє наведені доводи, як необґрунтовані, з огляду на наступне.
Відповідно до ст.21 Закону України "Про транспорт" єдину транспортну систему України становлять, зокрема, транспорт загального користування (у тому числі метрополітен).
Отже, метрополітен належить до об`єктів транспортної інфраструктури.
Крім того, метрополітен - це складний ліній об`єкт енергетичного транспорту, який являє собою підземну дорогу з численними лініями електропередач, водопровідною мережею, пристанційними, притунельними спорудами, станціями, тунелями та переходами.
Згідно зі ст.7 Закону №1559-VI органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень та в порядку, визначених цим Законом, мають право викупу земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для таких суспільних потреб: забезпечення національної безпеки і оборони; будівництво, капітальний ремонт, реконструкція та обслуговування лінійних об`єктів та об`єктів транспортної і енергетичної інфраструктури (доріг, мостів, естакад, нафто-, газо- та водопроводів, ліній електропередачі, зв`язку, аеропортів, морських портів, нафтових і газових терміналів, електростанцій) та об`єктів, необхідних для їх експлуатації.
Крім того, метрополітен є об`єктом національної безпеки і оборони, оскільки має "подвійне призначення", а саме є бомбосховищем, що є загальновідомим фактом.
Щодо доводів відповідача, висловлених ним у ході розгляду даної справи, та зазначених ним у відзиві на позов про безпідставність та недоведеність Харківською міською радою необхідності розміщення будівельного майданчика для зведення 3-ї лінії метрополітену в м. Харкові саме на земельній ділянці на якій розташована АЗС, неможливості проведення будівельних робіт у іншому місці, ані ж там, де розташована нежитлова будівля з приводу якої стоїть питання про її примусове відчуження, а також доводів щодо того, що позивачем на власний розсуд було обране місце для будівельного майданчика, і під час вибору цього місця останній не виходив з вимог ДБН та мотивів суспільної необхідності, то суд вважає такі доводи необґрунтованими, оскільки вони фактично зводяться до переоцінки самого об`єкту (проекту) будівництва, тоді як предметом спору є реалізація конкретного затвердженого проекту будівництва. Будь - яких конкретних, аргументованих з технічної точки зору доводів (зауважень), матеріали даної справи не містять. Цей проект будівництва є затвердженим у встановленим законом порядку, зазначеним вже вище розпорядженням Кабінету Міністрів України, і підлягає виконанню.
Отже, суд вважає, що у ході судового розгляду Харківською міською радою доведено, що підтверджується наявними в матеріалах справи доказами, суспільна необхідність примусового відчуження у комунальну власність з мотивів суспільної необхідності нежитлової будівлі літ. "А-1" загальною площею 68,1 кв. м. за адресою: м. Харків, просп. Гагаріна, 104, що належить Товариству з обмеженою відповідальністю «КОРСО ТАУН» на праві приватної власності.
Враховуючи викладене вище, суд приходить до висновку про часткову обґрунтованість позовних вимог, та вважає, що останні підлягають частковому задоволенню, з урахуванням визначеною комплексною судовою економічною, товарознавчою та оціночно - земельною експертизою від 22.07.2022 викупної ціни об`єкта нерухомості (нежитлової будівлі літ. "А-1" загальною площею 68,1 кв. м. за адресою: м. Харків, просп. Гагаріна, 104, що належить Товариству з обмеженою відповідальністю «КОРСО ТАУН» на праві приватної власності), відмінної від заявленої у позові Харківської міської ради, а саме у розмірі 15 542 216 (п`ятнадцять мільйонів п`ятсот сорок дві тисячі двісті шістнадцять) грн. 00 коп., оскільки в даному випадку остання експертиза є більш пізніше проведеною, ніж судова будівельно - оціночна експертиза №20736/28106 від 07.08.2020 року. Крім того, в даному випадку примусовому відчуженню у комунальну власність з мотивів суспільної необхідності фактично підлягає майновий комплекс автомобільно - заправної станції до складу якого входить нежитлова будівля літ. "А-1" загальною площею 68,1 кв. м. за адресою: м. Харків, просп. Гагаріна, 104, що належить Товариству з обмеженою відповідальністю «КОРСО ТАУН».
Згідно з ч.5 ст.267 КАС України, у рішенні адміністративного суду про задоволення позову зазначається інформація про: об`єкт примусового відчуження, його місцезнаходження, площу, кадастровий номер, цільове призначення, категорію земель; умови попереднього повного відшкодування вартості земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, збитків, заподіяних власнику внаслідок примусового відчуження, та їх розмір, визначений відповідно до закону; строк, протягом якого власник має звільнити земельну ділянку, інші об`єкти нерухомого майна, що на ній розміщені; джерело фінансування витрат, пов`язаних із примусовим відчуженням.
Таким чином, адміністративний позов Харківської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "КОРСО ТАУН" про примусове відчуження об`єктів нерухомого майна з мотивів суспільної необхідності, підлягає частковому задоволенню, шляхом примусово відчуження у комунальну власність з мотивів суспільної необхідності нежитлову будівлю літ. «А-1» загальною площею 68,1 кв. м. за адресою: м.Харків, просп. Гагаріна. 104, що належить Товариству з обмеженою відповідальністю «КОРСО ТАУН» на праві приватної власності з відшкодуванням вартості зазначеного об`єкту нерухомості за рахунок коштів бюджету м. Харкова у розмірі 15 542 216 (п`ятнадцять мільйонів п`ятсот сорок дві тисячі двісті шістнадцять) грн. 00 коп., шляхом внесення Харківською міською радою на протязі тридцяти днів коштів на зазначений Товариством з обмеженою відповідальністю «КОРСО ТАУН» банківський рахунок або на депозит нотаріальної контори за місцем розташування нерухомого майна та зобов`язання Товариство з обмеженою відповідальністю «КОРСО ТАУН» на протязі тридцяти днів з дня внесення Харківською міською радою на зазначений Товариством з обмеженою відповідальністю «КОРСО ТАУН» банківський рахунок або на депозит нотаріальної контори за місцем розташування нерухомого майна звільнити нежитлову будівлю літ. «А-1» загальною площею 68,1 кв.м. за адресою: м. Харків, просп. Гагаріна, 104. В іншій частині позовні вимоги підлягають залишенню без задоволення.
Згідно з ч.ч.1,3 ст.132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати, зокрема, пов`язані із проведенням експертиз.
Частиною 5 ст.137 КАС України визначено, що розмір витрат на проведення експертизи, встановлюється судом на підставі договорів, рахунків та інших доказів.
Відповідно до ч.ч.2,3 ст.139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Як вбачається з матеріалів справи, учасниками по справі за пропозицією суду 10.05.2023 було надано докази на підтвердження понесених витрат на проведення експертиз, а саме: позивачем надано до суду платіжне доручення №1794 від 18.09.2020 про сплату оціночно - будівельної експертизи №20756/28106 в розмірі 10990 грн. 00 коп.; відповідачем направлено за допомогою системи "Електронний суд" платіжну інструкцію №612 від 18.067.2021 на підтвердження оплати комплексної експертизи за експертизу №8493/8494/8495.
Оскільки врахуванню при визначенні витрат на проведення судових експертиз підлягають витрати сторін саме на зазначені вище експертизи, а також з огляду на те, що адміністративний позов підлягає частковому задоволенню розподіл таких витрат підлягає у рівних частинах між сторонами, шляхом стягнення на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «КОРСО ТАУН» за рахунок бюджетних асигнувань Харківської міської ради понесені витрати пов`язані із проведенням експертизи у розмірі 15 527 (п`ятнадцять тисяч п`ятсот двадцять сім) грн. 23 коп.
При цьому, з огляду на те, що висновки додаткової судової економічної експертизи, яка була призначена за клопотанням відповідача, не впливають на вирішення даної справи, а останнім надано докази її оплати, витрати відповідача на її проведення не підлягають врахуванню при вирішенні питання щодо розподілу судових витрат.
Керуючись ст.ст.139, 242, 243, 250, 255, 267, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Харківської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "КОРСО ТАУН" про примусове відчуження об`єктів нерухомого майна з мотивів суспільної необхідності, - задовольнити частково.
Примусово відчужити у комунальну власність з мотивів суспільної необхідності нежитлову будівлю літ. «А-1» загальною площею 68,1 кв. м. за адресою: м.Харків, просп. Гагаріна. 104, що належить Товариству з обмеженою відповідальністю «КОРСО ТАУН» на праві приватної власності з відшкодуванням вартості зазначеного об`єкту нерухомості за рахунок коштів бюджету м. Харкова у розмірі 15 542 216 (п`ятнадцять мільйонів п`ятсот сорок дві тисячі двісті шістнадцять) грн. 00 коп., шляхом внесення Харківською міською радою на протязі тридцяти днів коштів на зазначений Товариством з обмеженою відповідальністю «КОРСО ТАУН» банківський рахунок або на депозит нотаріальної контори за місцем розташування нерухомого майна.
Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «КОРСО ТАУН» на протязі тридцяти днів з дня внесення Харківською міською радою на зазначений Товариством з обмеженою відповідальністю «КОРСО ТАУН» банківський рахунок або на депозит нотаріальної контори за місцем розташування нерухомого майна звільнити нежитлову будівлю літ. «А-1» загальною площею 68,1 кв.м. за адресою: м. Харків, просп. Гагаріна, 104.
В іншій частині позовні вимоги залишити без задоволення.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «КОРСО ТАУН» за рахунок бюджетних асигнувань Харківської міської ради понесені витрати пов`язані із проведенням експертизи у розмірі 15 527 (п`ятнадцять тисяч п`ятсот двадцять сім) грн. 23 коп.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку безпосередньо до Верховного Суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя (підпис)А.М. ГригоровСудді(підпис) (підпис) З.Г. Подобайло Н.С. Бартош Повний текст рішення складено 22.05.2023 року
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.05.2023 |
Оприлюднено | 24.05.2023 |
Номер документу | 111012211 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері примусового відчуження земельної ділянки, інших об"єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Коваленко Н.В.
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Григоров А.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні