Постанова
від 23.05.2023 по справі 160/7302/20
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 травня 2023 року

м. Київ

справа №160/7302/20

адміністративне провадження № К/9901/33019/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Губської О.А.

суддів: Білак М.В., Калашнікової О.В.,

розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу

за позовом ОСОБА_1 до Криничанської селищної ради в особі Конкурсної комісії на заміщення вакантної посади директора КП "КНП "Центральна лікарня" Криничанської селищної ради, виконавчого комітету Криничанської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області, третя особа ОСОБА_2 про визнання протиправними рішень, зобов`язання вчинити певні дії та стягнення моральної шкоди, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_2 на постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 13 липня 2021 року, ухвалену у складі колегії суддів: Чабаненко С.В. (головуючий), Чумака С.Ю., Юрко І.В.,

І. Суть спору:

1. ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) звернувся до суду з позовом до Криничанської селищної ради в особі Конкурсної комісії на заміщення вакантної посади директора КП "КНП "Центральна лікарня" Криничанської селищної ради, виконавчого комітету Криничанської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області, третя особа ОСОБА_2 , в якому просив суд:

1.1. визнати протиправними дії (рішення) Криничанської селищної ради в особі Конкурсної комісії з проведення конкурсу на заміщення посади директора Комунального підприємства «Комунального некомерційного підприємства «Центральна лікарня» Криничанської селищної ради, в частині допуску претендента ОСОБА_2 до участі в конкурсі;

1.2. визнати протиправним та скасувати рішення Криничанської селищної ради в особі Конкурсної комісії на заміщення вакантної посади директора КП «КНП «Центральна лікарня» Криничанської селищної ради, оформлене Протоколом № 3 від 07 травня 2020 року, в частині визнання переможцем конкурсу ОСОБА_2 ;

1.3. визнати протиправним та скасувати розпорядження селищного голови - голови виконавчого комітету Криничанської селищної ради Лісового Ігоря Федоровича №82-Р від 01.06.2020 року «Про трудові відносини з керівником комунального підприємства «Комунальне некомерційне підприємство «Центральна лікарня» Криничанської селищної ради»;

1.4. зобов`язати Криничанську селищну раду в особі Конкурсної комісії на заміщення вакантної посади директора КП «КНП «Центральна лікарня» Криничанської селищної ради прийняти рішення про визначення переможця конкурсу, враховуючи відповідність претендентів єдиним кваліфікаційним вимогам, що встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я, в тому числі вимоги про наявність у претендента на посаду стажу роботи па керівних посадах для закладів районного рівня - не менше 5 років;

1.5. стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Криничанської селищної ради в особі конкурсної комісії на заміщення вакантної посади директора КП «КНП «Центральна лікарня» Криничанської селищної ради моральну шкоду у розмірі 50 000 (п`ятдесят тисяч) гривень.

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що під час проведення конкурсу на заміщення вакантної посади директора КП «КНП «Центральна лікарня» Криничанської селищної ради конкурсною комісією не в повному обсязі з`ясовано відповідність претендентів єдиним кваліфікаційним вимогам, що встановлені центральним органом виконавчої влади та протиправно допущено до участі у конкурсі претендента, а саме ОСОБА_2 , яка таким вимогам не відповідає. Позивачем також зазначалось про допущені відповідачем процедурні порушення під час проведення конкурсу.

3. Відповідачі та третя особа позов не визнали та просили відмовити у його задоволенні.

ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи

4. 17.04.2020 року на засіданні Конкурсної комісії на заміщення вакантної посади директора КП «КНП «Центральна лікарня» Криничанської селищної ради було прийнято рішення, оформлене протоколом №1, відповідно до якого вирішено провести зазначений конкурс, визначено перелік документів, що подаються претендентами до участі у конкурсі, встановлено вимоги до конкурсної пропозиції та до претендентів на заміщення вакантної посади, визначено умови оплати праці директора КП «КНП «Центральна лікарня» Криничанської селищної ради, визначено строк прийняття документів та дату проведення конкурсу.

5. Зокрема, зазначеним протоколом конкурсної комісії, а саме пунктом 4 «Про встановлення вимог до претендентів на заміщення вакантної посади» було запропоновано та визначено наступні вимоги:

«- Повна вища освіта (спеціаліст, магістр) у галузі знань «Управління та адміністрування» (за спеціальністю «Публічне управління та адміністрування» або «Право») або «Охорона здоров`я» з наступною спеціалізацією зі спеціальністю «Організації і управління охороною здоров`я» або «Соціальні та поведінкові науки» або «Гуманітарні науки».

Бажано: повна вища медична освіта за напрямом підготовки «Лікувальна справа»;

- стаж роботи за фахом не менше 5 років;

- стаж роботи на керівних посадах - не менше 3 років».

6. Текст оголошення про проведення конкурсу на заміщення вакантної посади директора КП «КНП «Центральна лікарня» Криничанської селищної ради було оприлюднено в газеті «Нові Рубежі» від 18.04.2020 року №16 (9514).

7. 06.05.2020 року на засіданні Конкурсної комісії на заміщення вакантної посади директора КП «КНП «Центральна лікарня» Криничанської селищної ради було прийнято рішення, оформлене протоколом №2, відповідно до якого вирішені питання щодо залучення незалежних експертів, черговості виступів претендентів, визначення засобів інтернет зв`язку, забезпечення технічними засобами конкурсантів, заслуховування конкурсних пропозицій та про регламент.

8. 07.05.2020 року на засіданні Конкурсної комісії на заміщення вакантної посади директора КП «КНП «Центральна лікарня» Криничанської селищної ради було прийнято рішення оформлене протоколом №3, відповідно до якого визначено переможцем конкурсу ОСОБА_2 та вирішено внесення подання Криничанському селищному голові-голові виконавчого комітету «Про призначення переможця конкурсу на посаду директора КП «КНП «Центральна лікарня» Криничанської селищної ради».

9. 01.06.2020 року розпорядженням Криничанського селищного голови - голови виконавчого комітету №82-Р «Про трудові відносини з керівником комунального підприємства «Комунальне некомерційне підприємство «Центральна лікарня» Криничанської селищної ради» призначено ОСОБА_2 директором комунального підприємства «Комунальне некомерційне підприємство «Центральна лікарня» Криничанської селищної ради, з 02.06.2020 року на конкурсній основі з укладанням контракту на строк 3 (три) роки.

ІІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

10. Дніпропетровський окружний адміністративний суд рішенням від 15 грудня 2020 року у задоволенні позову відмовив.

11. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що КП «КНП «Центральна лікарня» Криничанської селищної ради» не є закладом районного рівня, а відповідно, оскільки чинним законодавством не встановлено вимоги до стажу роботи на керівних посадах у закладах, які не відносяться до районного рівня, суд визначив, що саме засновник такого комунального закладу вправі встановлювати вимоги до стажу керівника на власний розсуд, що і було визначено згідно протоколу конкурсної комісії №1 від 17.04.2020 року, а саме пунктом 4 «Про встановлення вимог до претендентів на заміщення вакантної посади», який не оскаржувався. З урахуванням поданих ОСОБА_2 документів для участі у конкурсі на заміщення вакантної посади, остання відповідала визначеним протоколом конкурсної комісії №1 від 17.04.2020 року кваліфікаційним вимогам.

11.1. При цьому, суд зазначив, що посилання позивача на лист Міністерства охорони здоров`я №11.3-16/Б-15128/12464-зв від 12.10.2020, не взято до уваги як належний доказ, оскільки в ньому йде мова про встановлення стажу роботи на керівних посадах саме для закладів районного рівня.

11.2. Також будь-яких процедурних порушень під час проведення конкурсу суд першої інстанції не встановив.

12. Третій апеляційний адміністративний суд постановою від 13 липня 2021 року скасував рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15 грудня 2020 року та ухвалив нове рішення, яким задовольнив позовні вимоги частково.

12.1. Визнав протиправним та скасував рішення Конкурсної комісії на заміщення вакантної посади директора КП «КНП «Центральна лікарня» Криничанської селищної ради, оформлене Протоколом № 3 від 07 травня 2020 року, в частині визнання переможцем конкурсу ОСОБА_2 та розпорядження селищного голови - голови виконавчого комітету Криничанської селищної ради Лісового Ігоря Федоровича № 82-Р від 01.06.2020 року.

12.2. В іншій частині позовним вимог відмовив.

13. Таке рішення апеляційного суду ґрунтується на тому, що висновки суду першої інстанції стосовно того, що КП «КНП «Центральна лікарня» Криничанської селищної ради» не є закладом районного рівня, засновником, власником та органом управління майном закладу є Криничанська об`єднана територіальна громада в особі Криничанської селищної ради, а відповідно, чинним законодавством не встановлено вимоги до стажу роботи на керівних посадах у закладах, які не відносяться до районного рівня, і в такому випадку саме засновник закладу наділений правом встановлювати вимоги до стажу керівника на власний розсуд суперечать п.2 Постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 №1094, ст.16 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я», Наказу Міністерства охорони здоров`я України від 31.10.2018 № 1977. Так, судом першої інстанції не було враховано, що визначальним критерієм, що впливає на обсяги повноважень виконавчого органу управління власника закладу охорони здоров`я у питанні визначення умов конкурсу для призначення керівників таких закладів, а також на кваліфікаційні вимоги до керівника закладу (генеральний директор (директор)/ начальник (завідувач) закладу охорони здоров`я), якщо такий заклад не віднесений до національного та обласного рівня, це вид медичної допомоги, що надається лікувальним закладом, адже виключно у разі надання лікувальним закладом первинної медичної допомоги законодавець наділяє власника лікувального закладу повноваженнями визначати умови конкурсу та визнає достатнім для участі у конкурсі на посаду керівника закладу стаж роботи - не менше 3 років за основною спеціальністю, або одного року на керівних посадах. В той же час, як вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_2 була допущена до участі у конкурсі на наявності стажу роботи на керівних посадах - 3 роки чотири місяці, що не заперечується сторонами та третьою особою ОСОБА_2 .

13.1. Отже суд апеляційної інстанції прийшов до висновку, що ОСОБА_2 за наявності зазначеного стажу роботи на керівних посадах не відповідала кваліфікаційним вимогам, а Криничанська селищна рада не була наділена повноваженнями визначати умови конкурсу, які суперечать вимогам Наказу Міністерства охорони здоров`я України від 31.10.2018 №1977. З огляду на викладене, оскаржуване рішення відповідача, оформлене протоколом №3 від 07.05.2020 року, як таке, що суперечить вимогам матеріального законодавства, підлягає скасуванню. Відповідно, є протиправним і оскаржуване розпорядження селищного голови - голови виконавчого комітету Криничанської селищної ради № 82-Р від 01.06.2020 року, яким ОСОБА_2 призначена директором КП «КНП «Центральна лікарня» Криничанської селищної ради», з огляду на виявлені та зазначені вище порушення під час проведення конкурсу.

13.2. Крім того, суд апеляційної інстанції зазначив, що стосується вимоги позивача про визнання протиправними дій (рішення) Криничанської селищної ради в особі Конкурсної комісії з проведення конкурсу на заміщення посади директора Комунального підприємства «Комунального некомерційного підприємства «Центральна лікарня» Криничанської селищної ради, в частині допуску претендента ОСОБА_2 до участі в конкурсі, то позивачем в даному випадку обраний неналежний спосіб захисту, оскільки допуск зазначеної особи до участі у конкурсі, не зважаючи на вище приведені висновки суду апеляційної інстанції щодо невідповідності даної особи єдиним кваліфікаційним вимогам для керівника закладу охорони здоров`я, відбувався, по-перше, з урахуванням встановлених комісією вимог до претендентів та конкурсних пропозицій, що у відповідності до п.31 Постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 №1094 не дозволяло прийняти рішення про недопуск третьої особи до участі у конкурсі. По-друге, допуск третьої особи до участі у конкурсі жодним чином не вплинув на права та інтереси позивача взяти участь у конкурсі на рівних умовах. З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції прийшов до висновку, що зазначена позовна вимога задоволенню не підлягає.

IV. Провадження в суді касаційної інстанції

14. У касаційній скарзі ОСОБА_2 , посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати його рішення та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

15. Нормативними підставами для касаційного оскарження судових рішень в цій справі скаржник зазначив пункт 3 частини четвертої статті 328 КАС України.

15.2. Заявник пояснив, що на дату подання касаційної скарги відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування ст.16 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я» від 19.11.1992 № 2801-XII, п.2 Порядку проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального закладу охорони здоров`я, за твердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 №1094 та Наказу Міністерства охорони здоров`я України від 29.03.2002 року № 117 у подібних правовідносинах.

15.3. Скаржник також зазначає, що кваліфікаційних вимог щодо стажу роботи на керівних посадах у комунальних медичних закладів селищного рівня, які надають будь-які послуги медичної допомоги, у тому чис лі, вторинної, медичної допомоги, діючим законодавством не встановлено і, значить, вимоги до претендентів встановлює Конкурсна комісія.

16. Позивач у відзиві на касаційну скаргу вказує на її безпідставність та просить залишити її без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін.

17. Виконавчий комітет Криничанської селищної ради у відзиві на касаційну скаргу просить її задовольнити, постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 13 липня 2021 року скасувати та залишити в силі рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15 грудня 2020 року.

18. Оскільки з матеріалів касаційної скарги вбачається, що третьою особою оскаржується рішення суду апеляційної інстанцій лише в частині позовних вимог, які були задоволені, тому оскаржуване рішення судом касаційної інстанції перевіряються лише в цій частині в межах доводів та вимог касаційної скарги.

V. Джерела права й акти їх застосування

19. Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

20. Статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

20.1. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

21. За приписами частини другої статті 3 Конституції України права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

22. Постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 року №1094 затверджено Порядок проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального закладу охорони здоров`я (далі Порядок).

23. Відповідно до пункту 1 Порядку визначено механізм проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального закладу охорони здоров`я, а також в п.2 Порядку зазначено, що особливості конкурсу для призначення керівників закладів, які провадять діяльність з надання лише первинної медичної допомоги, можуть визначатися відповідними уповноваженими виконавчими органами управління власника закладу охорони здоров`я.

24. Відповідно до п.5 Порядку конкурс складається з таких етапів:

1) прийняття рішення про проведення конкурсу;

2) формування конкурсної комісії (у разі необхідності оновлення її складу);

3) підготовка до проведення конкурсу (оприлюднення оголошення про проведення конкурсу, прийняття документів від осіб, які бажають взяти участь у конкурсі, перевірка поданих документів на відповідність установленим вимогам);

4) проведення конкурсу (заслуховування конкурсної пропозиції та проведення співбесіди з кандидатами (претендентами), визначення переможця конкурсу);

5) оприлюднення результатів конкурсу.

25. Пунктом 7 Порядку визначено, що особи, які подали необхідні документи для участі в конкурсі, є претендентами на зайняття посади (далі - претенденти).

26. За вимогами пункту 8 Порядку, для проведення конкурсу рішенням органу управління утворюється конкурсна комісія (постійно діюча або для проведення окремого конкурсу).

Конкурсна комісія:

- оприлюднює оголошення про проведення конкурсу;

- встановлює вимоги до претендентів з урахуванням установлених законодавством вимог;

- встановлює вимоги до конкурсних пропозицій;

- оприлюднює результати засідань конкурсної комісії та результати конкурсу;

- перевіряє документи, подані претендентами щодо відповідності установленим вимогам;

- приймає рішення про допуск претендентів до конкурсу або відхилення їх кандидатур;

- забезпечує відкритість конкурсу відповідно до вимог цього Порядку;

- оцінює професійний досвід, знання, якості та конкурсні пропозиції учасників конкурсу;

- відбирає шляхом голосування з числа учасників одну кандидатуру на посаду керівника закладу, оформлює відповідне рішення конкурсної комісії та вносить подання керівникові органу управління, який призначає такого кандидата на посаду керівника закладу;

- здійснює інші повноваження, передбачені цим Порядком (п.24 Порядку).

27. Згідно з п.10 Порядку конкурсна комісія у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, постановами Верховної Ради України, актами Президента України та Кабінету Міністрів України, іншими нормативно-правовими актами та цим Порядком.

28. Відповідно до пункту 30 Порядку за рішенням конкурсної комісії претендент не допускається до участі в конкурсі у разі: неподання ним необхідних документів; його невідповідності встановленим комісією вимогам до претендентів та конкурсних пропозицій; наявності у претендента незнятої або непогашеної в установленому законом порядку судимості, заборони займати відповідні посади або провадити певні види діяльності; наявності судового рішення, яке набрало законної сили, за яким претендент визнаний винним у вчиненні корупційного правопорушення або правопорушення, пов`язаного з корупцією.

Претенденти, допущені до участі в конкурсі, є його учасниками. Про прийняте конкурсною комісією рішення претенденти та учасники повідомляються секретарем конкурсної комісії протягом трьох робочих днів з дня проведення засідання з розгляду документів.

29. Відповідно до статті 16 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я» від 19.11.1992 № 2801-XII органи державної влади та органи місцевого самоврядування сприяють розвитку закладів охорони здоров`я усіх форм власності.

Порядок створення, припинення закладів охорони здоров`я, особливості діяльності та класифікація закладів визначаються законом.

Мережа державних і комунальних закладів охорони здоров`я формується з урахуванням планів розвитку госпітальних округів, потреб населення у медичному обслуговуванні, необхідності забезпечення належної якості такого обслуговування, своєчасності, доступності для громадян, ефективного використання матеріальних, трудових і фінансових ресурсів. Існуюча мережа таких закладів не може бути скорочена.

Органи місцевого самоврядування здійснюють планування розвитку мережі закладів охорони здоров`я комунальної форми власності, приймають рішення про створення, припинення, реорганізацію чи перепрофілювання закладів охорони здоров`я самостійно з урахуванням плану розвитку госпітального округу.

Заклад охорони здоров`я провадить свою діяльність на підставі статуту (положення), що затверджується власником закладу (уповноваженим ним органом).

Керівником закладу охорони здоров`я незалежно від форми власності може бути призначено лише особу, яка відповідає єдиним кваліфікаційним вимогам, що встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я.

Призначення на посаду та звільнення з посади керівника закладу охорони здоров`я здійснюються відповідно до законодавства.

Керівники державних та комунальних закладів охорони здоров`я призначаються на посаду уповноваженим виконавчим органом управління власника закладу охорони здоров`я на конкурсній основі шляхом укладання з ними контракту на строк від трьох до п`яти років. Порядок проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального закладу охорони здоров`я та порядок укладання контракту з керівником державного, комунального закладу охорони здоров`я, а також типова форма такого контракту затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Залежно від форми власності заклади охорони здоров`я утворюються та функціонують як державні, комунальні, приватні чи засновані на змішаній формі власності. Державні та комунальні заклади охорони здоров`я не підлягають приватизації.

За організаційно-правовою формою заклади охорони здоров`я комунальної власності можуть утворюватися та функціонувати як комунальні некомерційні підприємства або комунальні установи. Заклади охорони здоров`я комунальної власності можуть утворюватися та функціонувати шляхом здійснення співробітництва територіальних громад у формах, передбачених законом, у тому числі як спільне комунальне підприємство.

30. Відповідно до Наказу Міністерства охорони здоров`я України від 31.10.2018 № 1977 «Про внесення змін до Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 78 «Охорона здоров`я» у розділі «КЕРІВНИКИ»: визначено кваліфікаційні вимоги до директора закладу охорони здоров`я, а саме: - до 01 січня 2022 року - вища освіта II рівня за ступенем магістра спеціальності галузі знань «Управління та адміністрування» або «Публічне управління та адміністрування», або «Право», або «Соціальні та поведінкові науки», або «Гуманітарні науки», або «Охорона здоров`я» та спеціалізацією «Організація і управління охороною здоров`я»

Стаж роботи на керівних посадах: для закладів національного рівня - не менше 10 років, обласного рівня - 7 років, районного рівня - 5 років. Для керівників закладів охорони здоров`я, які надають тільки первинну медичну допомогу, - не менше 3-х років стажу за основною спеціальністю або одного року на керівних посадах.

VI. Висновок Верховного Суду

31. Відповідно до частини першої статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

32. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази (частина друга статті 341 КАС України).

33. Зі змісту ухвали Верховного Суду від 27 липня 2021 року слідує, що провадження у справі відкрито з підстав, визначених пунктом 3 частини четвертої статті 328 КАС України, а саме якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах.

34. Надаючи оцінку оскаржуваному судовому рішенню у межах доводів касаційної інстанції за правилами статті 341 КАС України, Верховний Суд виходить із такого.

35. Предметом судового контролю у цій справі, зокрема, є рішення Конкурсної комісії на заміщення вакантної посади директора КП «КНП «Центральна лікарня» Криничанської селищної ради, оформлене Протоколом № 3 від 07 травня 2020 року, в частині визнання переможцем конкурсу ОСОБА_2 та розпорядження селищного голови - голови виконавчого комітету Криничанської селищної ради Лісового Ігоря Федоровича № 82-Р від 01.06.2020 року.

36. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 17.04.2020 року на засіданні Конкурсної комісії на заміщення вакантної посади директора КП «КНП «Центральна лікарня» Криничанської селищної ради було прийнято рішення, оформлене протоколом №1, відповідно до якого вирішено провести зазначений конкурс, визначено перелік документів, що подаються претендентами до участі у конкурсі, встановлено вимоги до конкурсної пропозиції та до претендентів на заміщення вакантної посади, визначено умови оплати праці директора КП «КНП «Центральна лікарня» Криничанської селищної ради, визначено строк прийняття документів та дату проведення конкурсу.

37. Зокрема, зазначеним протоколом конкурсної комісії, а саме пунктом 4 «Про встановлення вимог до претендентів на заміщення вакантної посади» було запропоновано та визначено наступні вимоги:

«- Повна вища освіта (спеціаліст, магістр) у галузі знань «Управління та адміністрування» (за спеціальністю «Публічне управління та адміністрування» або «Право») або «Охорона здоров`я» з наступною спеціалізацією зі спеціальністю «Організації і управління охороною здоров`я» або «Соціальні та поведінкові науки» або «Гуманітарні науки».

Бажано: повна вища медична освіта за напрямом підготовки «Лікувальна справа»;

- стаж роботи за фахом не менше 5 років;

- стаж роботи на керівних посадах - не менше 3 років».

38. З матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_2 була допущена до участі у конкурсі на наявності стажу роботи на керівних посадах - 3 роки чотири місяці.

39. Суд першої інстанції відмовляючи у задоволенні позовних вимог виходив з того, що КП «КНП «Центральна лікарня» Криничанської селищної ради» не є закладом районного рівня, а відповідно, оскільки чинним законодавством не встановлено вимоги до стажу роботи на керівних посадах у закладах, які не відносяться до районного рівня, суд визначив, що саме засновник такого комунального закладу вправі встановлювати вимоги до стажу керівника на власний розсуд, що і було визначено згідно протоколу конкурсної комісії №1 від 17.04.2020 року, а саме пунктом 4 «Про встановлення вимог до претендентів на заміщення вакантної посади», який не оскаржувався. З урахуванням поданих ОСОБА_2 документів для участі у конкурсі на заміщення вакантної посади, остання відповідала визначеним протоколом конкурсної комісії №1 від 17.04.2020 року кваліфікаційним вимогам.

40. Разом з тим, суд апеляційної інстанції не погодився з такими висновками суду першої інстанції стосовно того, що КП «КНП «Центральна лікарня» Криничанської селищної ради» не є закладом районного рівня і, відповідно, чинним законодавством не встановлено вимоги до стажу роботи на керівних посадах у закладах, які не відносяться до районного рівня, і в такому випадку саме засновник закладу наділений правом встановлювати вимоги до стажу керівника на власний розсуд. Вказане на думку суду апеляційної інстанції суперечать п.2 Постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 №1094, ст.16 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я», Наказу Міністерства охорони здоров`я України від 31.10.2018 № 1977. При цьому, суд апеляційної інстанції зазначив, що визначальним критерієм, що впливає на обсяги повноважень виконавчого органу управління власника закладу охорони здоров`я у питанні визначення умов конкурсу для призначення керівників таких закладів, а також на кваліфікаційні вимоги до керівника закладу (генеральний директор (директор)/ начальник (завідувач) закладу охорони здоров`я), якщо такий заклад не віднесений до національного та обласного рівня, це вид медичної допомоги, що надається лікувальним закладом, адже виключно у разі надання лікувальним закладом первинної медичної допомоги законодавець наділяє власника лікувального закладу повноваженнями визначати умови конкурсу та визнає достатнім для участі у конкурсі на посаду керівника закладу стаж роботи - не менше 3 років за основною спеціальністю, або одного року на керівних посадах.

41. Відповідно до п.1.1. розділу 1 Статуту Комунального підприємства «Комунальне некомерційне підприємство «Центральна лікарня» Криничанської селищної ради», затвердженого Додатком №1 до рішення селищної ради №3-93/VІІ від 15.04.2020 року, Комунальне підприємство «Комунальне некомерційне підприємство «Центральна лікарня» Криничанської селищної ради» є лікарняним закладом охорони здоров`я - комунальним унітарним некомерційним підприємством, що надає послуги вторинної легалізованої медичної допомоги будь-яким особам в порядку та на умовах, встановлених законодавствам України та цим Статутом (а.с.163, т.1).

42. Згідно з п.7.2 Статуту поточне керівництво (оперативне управління) Підприємством здійснює керівник Підприємства - Директор. Директор обирається на умовах конкурсу та призначається на посаду і звільняється з неї за рішенням Криничанської селищної ради відповідно до порядку, визначеного законодавством України та відповідним рішенням Криничанської селищної ради, та який відповідає кваліфікаційним вимогам, встановленим Міністерством охорони здоров`я України.

43. В Ліцензійних умовах провадження господарської діяльності з медичної практики, затверджених постановою Кабінетом Міністрів України 02 березня 2016 року № 285, в розділі II «Кадрові вимоги» (п.28) зазначено, що Керівником закладу охорони здоров`я повинна призначатися особа, яка відповідає єдиним кваліфікаційним вимогам.

44. Єдині кваліфікаційні вимоги для керівників закладів охорони здоров`я (головних лікарів, директорів) затверджені наказом Міністерства охорони здоров`я України від 29 березня 2002 року № 117 «Довідник кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 78. Охорона здоров`я» (зі змінами), який погоджений з Міністерством праці та соціальної політики України.

45. До розділу "Керівники" Випуску 78 включені: керівники закладів охорони здоров`я; керівники основних підрозділів охорони здоров`я; керівники виробничих підрозділів у побутовому обслуговуванні, діяльність яких проходить у сфері надання медичної допомоги.

46. Положеннями частини сьомої статті 16 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я» визначено, що керівником закладу охорони здоров`я незалежно від форми власності може бути призначено лише особу, яка відповідає єдиним кваліфікаційним вимогам, що встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я. При цьому керівники державних та комунальних закладів охорони здоров`я призначаються на посаду уповноваженим виконавчим органом управління власника закладу охорони здоров`я на конкурсній основі.

47. Відповідно до Наказу Міністерства охорони здоров`я України від 31.10.2018 № 1977 «Про внесення змін до Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 78 «Охорона здоров`я» у розділі «КЕРІВНИКИ»: визначено кваліфікаційні вимоги до директора закладу охорони здоров`я, а саме: - до 01 січня 2022 року - вища освіта II рівня за ступенем магістра спеціальності галузі знань «Управління та адміністрування» або «Публічне управління та адміністрування», або «Право», або «Соціальні та поведінкові науки», або «Гуманітарні науки», або «Охорона здоров`я» та спеціалізацією «Організація і управління охороною здоров`я».

47.1. Стаж роботи на керівних посадах: для закладів національного рівня - не менше 10 років, обласного рівня - 7 років, районного рівня - 5 років. Для керівників закладів охорони здоров`я, які надають тільки первинну медичну допомогу, - не менше 3-х років стажу за основною спеціальністю або одного року на керівних посадах.

48. Тобто, на посаду директора закладу охорони здоров`я, крім тих які надають тільки первинну медичну допомогу, може бути призначена особа, яка має стаж роботи на керівній посаді не менше 5 років.

49. Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 10 лютого 2021 року у справі №260/1130/19.

50. Вищезазначені вимоги є обов`язковими кваліфікаційними вимогами до Генерального директора (директора)/начальника (завідувача) закладу охорони здоров`я, до категорії яких можна віднести посаду Директора КП «КНП «Центральна лікарня» Криничанської селищної ради.

51. Таким чином, якщо особа бажає обійняти посаду керівника закладу охорони здоров`я, вона повинна відповідати вищезазначеним вимогам незалежно від форми власності та юридичного статусу закладу.

52. Як правильно встановлено судом апеляційної інстанції, Комунальне підприємство «Комунальне некомерційне підприємство «Центральна лікарня» Криничанської селищної ради» не є закладом охорони здоров`я, який надає тільки первинну медичну допомогу, а, надає послуги вторинної легалізованої медичної допомоги.

53. Таким чином, Суд погоджується з висновками суду апеляційної інстанції, що оскільки стаж роботи на керівних посадах ОСОБА_2 є меншим 5 років, то вона не відповідала кваліфікаційним вимогам, а Криничанська селищна рада не була наділена повноваженнями визначати умови конкурсу, які суперечать вимогам Наказу Міністерства охорони здоров`я України від 31.10.2018 №1977.

54. Враховуючи наведене, суд не встановив неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні оскаржуваного судового рішення.

55. Доводи касаційної скарги таких висновків не спростовують і зводяться до переоцінки встановлених судами обставин справи.

56. Згідно із статтею 350 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

57. З урахуванням викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом апеляційної інстанції винесено законне і обґрунтоване рішення, постановлене з дотриманням норм матеріального та процесуального права, підстави для скасування чи зміни оскаржуваного судового рішення відсутні.

VI. Судові витрати

58. З огляду на результат касаційного розгляду, Суд не вирішує питання щодо розподілу судових витрат.

Керуючись статтями 341, 343, 349, 350, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду

ПОСТАНОВИВ:

1. Касаційну скаргу ОСОБА_2 залишити без задоволення.

2. Постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 13 липня 2021 року у справі №160/7302/20 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.

Головуючий О. А. Губська

Судді М.В. Білак

О.В. Калашнікова

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення23.05.2023
Оприлюднено24.05.2023
Номер документу111036366
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них

Судовий реєстр по справі —160/7302/20

Ухвала від 22.06.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Дєєв Микола Владиславович

Постанова від 23.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Губська О.А.

Ухвала від 19.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Губська О.А.

Ухвала від 19.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Губська О.А.

Ухвала від 03.02.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Губська О.А.

Ухвала від 09.11.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Дєєв Микола Владиславович

Ухвала від 30.09.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Губська О.А.

Ухвала від 22.09.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Губська О.А.

Ухвала від 25.08.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білак М.В.

Постанова від 13.07.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні