Провадження №2/748/138/23 Єдиний унікальний № 748/54/23
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"16" травня 2023 р.м. Чернігів
Чернігівський районний суд Чернігівської області у складі:
головуючого судді Олещенко В.І.,
за участю секретаря судового засідання Гофрик К.С.,
прокурора Тишкевич Л.В.,
представника відповідача ГУ Держгеокадастру у Чернігівській області Шелеста С.Ю.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Чернігові в порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовом Заступника керівника Чернігівської окружної прокуратури Гресь А., поданого в інтересах держави в особі Олишівської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області до Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , про визнання незаконним та скасування наказу, витребування земельної ділянки із чужого незаконного володіння,
В С Т А Н О В И В:
Заступник керівника Чернігівської окружної прокуратури Гресь А. звернулася до суду в інтересах держави в особі Олишівської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області з позовом, в якому просить: визнати законним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 14 грудня 2020 року № 25-17756/14-20-сг "Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність", яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку площею 2,0000 га (кадастровий номер 7425587900:07:000:0721); витребувати із чужого незаконного володіння ОСОБА_2 на користь Олишівської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області земельну ділянку площею 2,0000 га (кадастровий номер 7425587900:07:000:0721), розташовану на території Олишівської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області; стягнути з відповідачів на користь Чернігівської обласної прокуратури (отримувач - Чернігівська обласна прокуратура, банк отримувача - Державна казначейська служба України м. Київ; рахунок отримувача - UA248201720343140001000006008) понесені судові витрати на сплату судового збору.
Свої вимоги мотивує тим, що наказом Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 14.12.2020 № 25-17756/14-20-сг затверджено документацію із землеустрою та надано ОСОБА_1 у власність земельну ділянку площею 2,0000 га з кадастровим номером 7425587900:07:000:0721, з цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства, розташовану на території Серединської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області (на даний час входить до складу Олишівської ОТГ Чернігівської області). На підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 14 грудня 2020 року № 25-17756/14-20-сг приватним нотаріусом Реусом Р.В. 12.03.2021 року зареєстровано право власності за ОСОБА_1 на вказану земельну ділянку, номер запису 40987220. В подальшому, на підставі договору купівлі-продажу від 22 червня 2021 року, посвідченого приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Халявкою Н.М., зазначену земельну ділянку ОСОБА_1 відчужено на користь ОСОБА_2 . Водночас, згідно відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру права власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна ОСОБА_1 на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 11 грудня 2020 року № 18-36329/16-20-СГ отримав у приватну власність земельну ділянку площею 2,0000 га (кадастровий номер 5924485200:05:000:3344) для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, що розташована на території Рожковицької сільської ради Середино-Будського району Сумської області, право власності зареєстровано 11 березня 2021 року. Тобто, зазначене підтверджує, що ОСОБА_1 на час отримання спірної земельної ділянки (наказ Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 14 грудня 2020 року № 25-17756/14-20-сг ) використав своє право на безоплатне отримання у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в межах норм безоплатної передачі земельних ділянок для даного виду використання (наказ Головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 11 грудня 2020 року № 18-36329/16-20-СГ), що є порушенням вимог ст.ст. 116,118,121,125 Земельного кодексу України. Земельна ділянка загальною площею 2,0000 га з кадастровим номером 7425587900:07:000:0721, що знаходиться в адмінмежах Олишівської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області, вибула із земель сільськогосподарського призначення державної власності внаслідок незаконного повторного використання ОСОБА_1 права на безоплатну приватизацію земельної ділянки одного виду використання. При цьому ОСОБА_2 здійснив придбання оспорюваної земельної ділянки в особи, яка з огляду на зазначені обставини не мала права її отримувати та відчужувати, тому прокурор вважає, що існує очевидний факт порушення інтересів держави в особі Олишівської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області як законного власника та розпорядника земель сільськогосподарського призначення в межах територіальної громади.
Ухвалою судді від 4 січня 2023 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито загальне позовне провадження та призначено підготовче засідання.
Крім того, ухвалою суду від 4 січня 2023 року було задоволено заяву Заступника керівника Чернігівської окружної прокуратури Гресь А. про забезпечення позову та накладено арешт на земельну ділянку площею 2,0000 га з кадастровим номером 7425587900:07:000:0721, розташованої на території Олишівської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2312315174255), рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 58873273 від 22 червня 2021 року) право власності на яку зареєстровано за ОСОБА_2 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ).
19 січня 2023 року від представника Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області - В.о. начальника Н. Чіпак до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому зазначає, що позивач при зверненні з позовом не врахував висновки Великої Палати Верховного Суду у справі № 922/1830/19. Спірний наказ прийнято згідно вимог чиннго законодавства. Також зазначає, що прокурор, звертаючись з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області з вимогою про визнання незаконним та скасування наказу Головного управління, обрав неналежний спосіб захисту, що є самостійною підставою для відмови у задоволенні позову до Головного управління, в зв`язку з чим, просять відмовити у задоволенні позовних вимог. (а.с.52-55)
Від Заступника керівника Чернігівської окружної прокуратури Гресь А. надійшла відповідь на відзив відповідача Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області, з якої вбачається, що аргументи, наведені у відзиві на позовну заяву, є необґрунтованими та підлягають відхиленню. (а.с. 64-69)
Від представника Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області - В.о. начальника Н. Чіпак до суду надійшли письмові заперечення на відповідь на відзив. (92-93)
Прокурор у судовому засіданні позов підтримала.
Олишівська селищна рада Чернігівського району Чернігівської областів судове засідання явку свого представника не забезпечила, надавши заяву про розгляд справи без участі їх представника за наявними в справі матеріалами. (а.с. 60)
Представник відповідача Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області в судовому засіданні позов не визнав, просив відмовити у задоволенні позову.
Відповідач ОСОБА_1 в судове засідання не з`явився, надавши заяву про розгляд справи за його відсутності, зазначивши, що проти позовних вимог не заперечує. (а.с.99)
Відповідач ОСОБА_2 та його представник адвокат Матвійчук А.С. у судове засідання не з`явилися.
Дослідивши письмові матеріали справи, судом встановлено наступне.
Згідно копії Наказу Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 14 грудня 2020 року №25-17756/14-20-сг затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 та надано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку площею 2,0000 га, у тому числі ріллі - 2,0000 га (кадастровий номер 7425587900:07:000:0721) для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташовану на території Серединської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області. (а.с.14).
З інформаційної довідки 311846268 від 6 жовтня 2022 року з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна вбачається, що за ОСОБА_1 12 березня 2021 року за № запису про право власності 40987220 було зареєстровано право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 7425587900:07:000:0721 на підставі Наказу Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 14 грудня 2020 року №25-17756/14-20-сг. За ОСОБА_2 22 червня 2021 року за № запису про право власності 42614058 зареєстровано право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 7425587900:07:000:0721 на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки, серія та номер 2393, виданого 22.06.2021 року. (а.с.16-17)
Крім того, згідно копії Наказу Головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 11 грудня 2020 року № 18-36329/16-20-СГ затверджено проект землеустрою щодо відведення земельніх ділянок громадянам для ведення особистого селянського господарства та надано громадянам у власність земельні ділянки із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, які розташовані за межами населених пунктів на території Рожковицької сільської ради Середино-Будського району Сумської області, згідно додатку. (а.с. 15) Згідно копії додатку до наказу від 11 грудня 2020 року №18-36329/16-20-СГ вбачається, що ОСОБА_1 надано земельну ділянку 2,0000 га, кадастровий номер 5924485200:05:000:3344 (зворот а.с.15).
З інформаційної довідки 314001830 від 2 листопада 2022 року з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна вбачається, що за ОСОБА_1 11 березня 2021 року за № запису про право власності 40969428 було зареєстровано право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 5924485200:05:000:3344 на підставі Наказу Головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 11 грудня 2020 року № 18-36329/16-20-СГ. (а.с.18)
Відповідно до статті 387 ЦК України власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.
Частиною першою статті 330 ЦК України встановлено, що якщо майно відчужене особою, яка не мала на це права, добросовісний набувач набуває права власності на нього, якщо відповідно до статті 388 цього Кодексу майно не може бути витребуване у нього.
В силу частини першої статті 388 ЦК України якщо майно за відплатним договором придбане в особи, яка не мала права його відчужувати, про що набувач не знав і не міг знати (добросовісний набувач), власник має право витребувати це майно від набувача лише у разі, якщо майно: було загублене власником або особою, якій він передав майно у володіння; було викрадене у власника або особи, якій він передав майно у володіння; вибуло з володіння власника або особи, якій він передав майно у володіння, не з їхньої волі іншим шляхом.
Відповідно до ст.116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі:
а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян;
б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій;
в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду цільового призначення.
За ч.1 ст.121 Земельного кодексу України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.
Згідно з ч.4 ст.122 ЗК України земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті передає у власність або у користування для всіх потреб центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи.
Відповідно до Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 15, Положення про Головне управління Держгеокадастру в області, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 29 вересня 2016 року № 333, таким відповідним центральним органом є Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) та територіальні органи Держгеокадастру.
Згідно з положеннями статті 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», статті 334 ЦК України, а також положень статей 125, 126 ЗК України право власності на земельну ділянку, у тому числі надану у власність в порядку безоплатної приватизації, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Відповідно до статті 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація є лише офіційним визнанням і підтвердженням державою фактів набуття, зміни або припинення прав на нерухоме майно, проте не є підставою виникнення цивільних прав, зокрема набуття, зміни або припинення прав на нерухоме майно. Сама по собі державна реєстрація права власності за певною особою не є безспірним підтвердженням наявності в цієї особи права власності, але створює спростовувану презумпцію права власності такої особи (правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду від 12 березня 2019 року у справі № 911/3594/17).
Відповідно до статей 11, 13 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають на підставі юридичних фактів та здійснюються у межах, наданих договором або актами цивільного законодавства.
Частиною дев`ятою статті 118 ЗК України встановлено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
За системним зв`язком та змістом положень частини першої, пункту «в», частини третьої, четвертої статті 116, частин першої, сьомої, дев`ятої статті 118, частини першої статті 121, статті 122 ЗК України, які визначають право громадян на безоплатне набуття у приватну власність земельних ділянок певного виду використання із земель державної та комунальної власності шляхом приватизації та порядок його реалізації, закон визначає, що така передача здійснюється шляхом прийняття відповідним органом виконавчої влади або місцевого самоврядування в межах повноважень відповідного рішення і не допускає безоплатної передачі у власність громадян земельних ділянок певного виду використання більш як один раз. Відповідно прийняття органами виконавчої влади або місцевого самоврядування рішень про таку передачу без додержання вказаних вимог також є недопустимим.
Таким чином, передача (надання) земельної ділянки у власність відповідно до статті 118 ЗК України є завершальним етапом визначеної процедури безоплатної приватизації земельних ділянок (правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду від 09 жовтня 2020 року у справі № 1840/3664/18).
Закон пов`язує наявність права на безоплатне набуття у приватну власність земельних ділянок певного виду використання із земель державної та комунальної власності саме з фактом прийняття відповідного рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність, а не з державною реєстрацією речових прав на відповідне майно. (Постанова Верховного Суду від 12 січня 2022 року у справі № 687/425/20)
Оскільки станом на час видання спірного Наказу Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 14 грудня 2020 року № 25-17756/14-20-сг "Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність", яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку площею 2,0000 га (кадастровий номер 7425587900:07:000:0721) останньому вже була надана у власність аналогічна земельна ділянка на підставі Наказу Головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 11 грудня 2020 року № 18-36329/16-20-СГ, то ОСОБА_1 без відповідної правової підстави заволодів спірною земельною ділянкою, яку потім продав ОСОБА_2 .
В пунктах 38,39 постанови Верховного Суду від 12.06.2018 у справі №916/3727/15 вказано, що За змістом статей 387, 388 Цивільного кодексу України власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним. Якщо майно за відплатним договором придбане в особи, яка не мала права його відчужувати, про що набувач не знав і не міг знати (добросовісний набувач), власник має право витребувати це майно від набувача лише у разі, якщо майно, зокрема, вибуло з володіння власника або особи, якій він передав майно у володіння, не з їхньої волі іншим шляхом. Якщо майно було набуте безвідплатно в особи, яка не мала права його відчужувати, власник має право витребувати його від добросовісного набувача у всіх випадках. Зі змісту вказаних нормативних приписів вбачається, що власник майна, який фактично позбавлений можливості володіти й користуватися вказаним майном в результаті його незаконного вибуття з володіння за наявності певних умов має право витребувати таке майно із чужого володіння.
Спірна земельна ділянка вибула з володіння держави незаконно, з порушенням належного правового механізму, а тому вона підлягає витребуванню від ОСОБА_2 на користь Олишівської селищної ради, яка на даний час є розпорядником цих земель.
Частина судового збору сплаченого прокуратурою Чернігівської області підлягає стягненню з відповідача пропорційно задоволених позовних вимог на користь Чернігівської обласної прокуратури.
Керуючись ст.10, 12, 13, 76, 77, 81, 89, 258, 263-265 ЦПК України, суд
В И Р І Ш И В:
Позовну заяву заступника керівника Чернігівської окружної прокуратури Гресь А., подану в інтересах держави в особі Олишівської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області до Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , про визнання незаконним та скасування наказу, витребування земельної ділянки із чужого незаконного володіння- задовольнити частково.
Витребувати у ОСОБА_2 на користь Олишівської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області земельну ділянку площею 2,0000 га (кадастровий номер 7425587900:07:000:0721), розташовану на території Олишівської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області.
В іншій частині позовних вимог - відмовити.
Стягнути з ОСОБА_2 на користь Чернігівської обласної прокуратури судові витрати у вигляді сплаченого судового збору за подання позовної заяви в розмірі 2481 (дві тисячі чотириста вісімдесят одна) гривня 00 копійок.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Чернігівського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому рішення суду не було вручено у день складення повного судового рішення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відомості про учасників справи відповідно до п. 4 ч. 5 ст. 265 ЦПК України:
Позивач: Заступник керівника Чернігівської окружної прокуратури, ЄДРПОУ 02910114, адреса місцезнаходження: вул. Шевченка, 1, м. Чернігів.
Позивач: Олишівська селищна рада Чернігівського району Чернігівської області, код ЄДРПОУ 04412544, місцезнаходження: Чернігівська область, Чернігівський район, смт Олишівка, вул. Чернігівська, 3.
Відповідач: Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області, код ЄДРПОУ 38777072, місцезнаходження: м. Чернігів, вул. П`ятницька, 11-А.
Відповідач: ОСОБА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_2 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 .
Відповідач: ОСОБА_2 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 , зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_2 .
Повний текст рішення виготовлено 25 травня 2023 року.
Суддя В.І. Олещенко
Суд | Чернігівський районний суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 16.05.2023 |
Оприлюднено | 30.05.2023 |
Номер документу | 111080344 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: |
Цивільне
Чернігівський районний суд Чернігівської області
Олещенко В. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні