ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
18.05.2023Справа № 910/7021/13 (910/2362/23)
За позовом Управління житлового будівництва Державної спеціалізованої фінансової установи "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву"
до Мукачівської міської ради
про скасування рішення та визнання права власності в межах справи № 910/7021/13
Суддя Пасько М.В.
Представники:
від позивача Приходько Д.В.,
від відповідача Ільтьо І.І.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
В провадженні судді Паська М.В. перебуває справа № 910/7021/13 про банкрутство Управління житлового будівництва Державної спеціалізованої фінансової установи "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву".
Позивач звернувся до суду з позовною заявою в межах справи № 910/7021/13.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 07.02.2023 відкрито провадження у справі № 910/7021/13 (910/2362/23).
13.03.2023 від відповідача надійшов відзив.
20.03.2023 від позивача надійшла відповідь на відзив.
20.03.2023 від позивача надійшла заява про збільшення позовних вимог.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 21.03.2023 прийнято до розгляду заяву позивача про збільшення позовних вимог.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 21.03.2023 відкладено підготовче засідання на 06.04.2023.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 06.04.2023 закрито підготовче провадження та призначити справу до судового розгляду по суті на 18.05.2023.
Розглянувши матеріали справи та заслухавши представників сторін, суд -
ВСТАНОВИВ:
В поданій позовній заяві ліквідатор Управління житлового будівництва Державної спеціалізованої фінансової установи "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву" (далі - позивач) просить суд:
- скасувати рішення Мукачівської міської ради від 09.02.2017 № 519 "Про повернення у комунальну власність територіальної громади міста Мукачева об`єкту незавершеного будівництва";
- визнати право власності Управління житлового будівництва Державної спеціалізованої фінансової установи "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву" (код ЄДРПОУ 33942838, м. Київ, вул. Максима Кривоноса, 2А, корп. 1) на незавершений будівництвом 8-квартирний житловий будинок готовністю 50 % за адресою вул. Олексія Береста (кол. Чернишевського), 42 в м. Мукачево Закарпатської області, що знаходиться на земельній ділянці за кадастровим номером 2110400000:01:011:0113 та незавершений будівництвом 8-квартирний житловий будинок готовністю 50 % за адресою вул. Олексія Береста (кол. Чернишевського), 44 в м. Мукачево Закарпатської області, що знаходиться на земельній ділянці за кадастровим номером 2110400000:01:011:0113;
- витребувати у Мукачівської міської ради (Управління комунальної власності виконавчого комітету Мукачівської міської ради) незавершений будівництвом 8-квартирний житловий будинок готовністю 50 % за адресою вул. Олексія Береста (кол. Чернишевського), 42 в м. Мукачево Закарпатської області, що знаходиться на земельній ділянці за кадастровим номером 2110400000:01:011:0113 та незавершений будівництвом 8-квартирний житловий будинок готовністю 50 % за адресою вул. Олексія Береста (кол. Чернишевського), 44 в м. Мукачево Закарпатської області, що знаходиться на земельній ділянці за кадастровим номером 2110400000:01:011:0113.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Мукачівською міською радою (далі - відповідач) було незаконно позбавлено позивача права власності на спірне нерухоме майно.
Відповідач надав суду відзив на позовну заяву, в якому зазначив про неможливість її задоволення, у з в`язку з її не обґрунтованістю та просив суд відмовити в її задоволенні, а також просив суд застосувати строк позовної давності.
Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, суд вважає, що вимоги позивача не підлягають задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до ч. 2 ст. 7 Кодексу України з процедур банкрутства господарський суд, у провадженні якого перебуває справа про банкрутство, в межах цієї справи вирішує всі майнові спори, стороною в яких є боржник; спори з позовними вимогами до боржника та щодо його майна; спори про визнання недійсними результатів аукціону; спори про визнання недійсними будь-яких правочинів, укладених боржником; спори про повернення (витребування) майна боржника або відшкодування його вартості відповідно; спори про стягнення заробітної плати; спори про поновлення на роботі посадових та службових осіб боржника; спори щодо інших вимог до боржника.
Відповідно до ч. 1 ст. 61 Кодексу України з процедур банкрутства ліквідатор з дня свого призначення серед іншого зобов`язаний вживати заходів, спрямованих на пошук, виявлення та повернення майна банкрута, що знаходиться у третіх осіб.
З метою захисту права банкрута та кредиторів ліквідатор звертається до Господарського суду м. Києва у провадженні якого перебуває справа № 910/7021/13 про банкрутство Управління житлового будівництва Державної спеціалізованої фінансової установи "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву" з позовною заявою про скасування рішення Мукачівської ради, витребування від Мукачівської міської ради вилученого майна банкрута та визнання права власності на об`єкти незавершеного будівництва за адресою вул. Чернишевського, 42 та вул. Чернишевського, 44 в м. Мукачево.
Під час проведення заходів з ліквідації Управління житлового будівництва за результатами інвентаризації активів підприємства було встановлено, що за банкрутом обліковується незавершене будівництво, а саме: будівельні матеріали: цегла та залізобетонні плити бувші у використанні у виглядів конструкції двох незавершених будівництвом будинків, розташованих за адресою: м. Мукачево, вул. Тімірязєва (копія Інвентарного опису № 8 матеріали (незавершене будівництво) від 02.09.2016 додається).
Ліквідатором боржника за результатами вивчення документації, переданої від попередніх ліквідаторів Управління житлового будівництва, було встановлена наявність копій наступних документів, а саме:
1.Копія Рішення Мукачівської міської ради від 31.08.2006 № 100 "Щодо реалізації молодіжної політики покращення житлових умов молодих сімей та одиноких молодих громадян м Мукачево" в якому зазначено:
"На виконання Державної програми забезпечення молоді житлом на 2002-2012 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 09.07.2002 № 1089, розглянувши клопотання юридичних та фізичних осіб та враховуючи генплан забудови міста Мукачево міська рада вирішила:
1.Відповідно до постанови КМУ від 29.05.2001 № 584 "Про порядок надання пільгових довготермінових кредитів молодим сім`ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) житла" передати Закарпатському регіональному управлінню "Державного фонду сприяння молодіжному будівництву" незавершене будівництво двох 8-квартирних житлових будинків за адресою м. Мукачево, вул. Тімірязєва.
1.1.Незавершене будівництво зарахувати як кредитні ресурси на суму 220 050,00 грн. (двісті двадцять тисяч п`ятдесят гривень) з них 206 847,00 грн. по КТККВМБ - 250908 КЕКВ 4113 та 13203,00 грн. по КТККВМБ 250913 КЕКВ 1310 спрямовані з бюджету м. Мукачево для надання пільгових довготермінових державних кредитів.
1.2.Вважати оціночну вартість незавершеного будівництва внеском в Програму забезпечення молоді житлом на 2004-2012 роки затвердженою рішенням 26 сесії Мукачівської міської ради 4 скликання від 20.11.2003р.
2.Згідно ст.ст. 12, 92, 124 та розділом Х (перехідні положення) Земельного кодексу України надати земельні ділянки таким юридичним і фізичним особам:
2.1.Управлінню житлового будівництва" Державної спеціалізованої фінансової установи "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву" в постійне користування земельну ділянку згідно проекту по вул. Тімірязєва для добудови двох 8-квартирних житлових будинків."
2.Витяг з Рішення Мукачівської міської ради від 26.10.2006 № 144 "Про встановлення меж землекористувань підприємств, установ, організацій, суб`єктів підприємницької діяльності та громадян на землях міста Мукачева" в якому зазначено:
"7.1. Дозволити збір матеріалів для розробки проекту відведення земельної ділянки по вул. Чернишевського-Тімірязєва Управлінню житлового будівництва" Державної спеціалізованої фінансової установи "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву" для будівництва та обслуговування квартирних житлових будинків (орієнтовна площа становитиме 0,3260 га)."
3.Витяг з Рішення Мукачівської міської ради від 28.11.2006 № 278 в якому зазначено:
"2.Дозволити:
2.12"Управлінню житлового будівництва" Державної спеціалізованої фінансової установи "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву" проведення проектно-вишукувальних робіт по завершенню будівництва двох 8-квартирних житлових будинків під молодіжне будівництво по вул. Тімірязєва-Чернишевського з присвоєнням міліцейських номерів - вул. Чернишевського, 42 та вул. Чернишевського, 44 (перейменовано у вул. Олексія Береста).
Проектно-технічну документацію виготовити та погодити в установленому порядку."
По п. 2 Вихідними даними визначити вимоги пайової участі на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста.
Дозвіл на проведення будівельно-монтажних робіт видається тільки після реєстрації документів по об`єктам будівництва в інспекції ДАБК."
4.Висновок попереднього погодження від 2006 року, підготовлений Верхнє-Латорицьким відділом екологічного контролю Державного управління екології та природних ресурсів в Закарпатській області Мінекоресурсів України, про погодження проекту відведення земельної ділянки м. Мукачево вул. Чернишевського-Тімірязєва Управлінню житлового будівництва Державної спеціалізованої фінансової установи "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву" площею 0,3260 га.
5.Витяг з Рішення Мукачівської міської ради від 29.03.2007 № 288 "Про встановлення меж землекористування підприємств, установ, організацій, суб`єктів підприємницької діяльності та громадян на землях міста Мукачева" в якому зазначено:
"3.10. Затвердити проект землевідведення на правах оренди земельної ділянки "Управлінню житлового будівництва" Державної спеціалізованої фінансової установи "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву" для будівництва та обслуговування багатоквартирних житлових будинків із земель території Мукачівської міської ради.
Надати "Управлінню житлового будівництва" Державної спеціалізованої фінансової установи "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву" в оренду строком на п`ять років земельну ділянку площею 0,3260 га по вул. Чернишевського-Тімірязєва для будівництва та обслуговування багатоквартирних житлових будинків."
6.Витяг з Рішення Мукачівської міської ради від 24.04.2007 № 87 "Про будівництво" в кому зазначено:
"2. Дозволити:
2.9. "Управлінню житлового будівництва" Державної спеціалізованої фінансової установи "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву" проведення підготовчих робіт та будівництво 8-квартирного житлового будинку під молодіжне будівництво по вул. Чернишевського, 42.
По п. 2. Дозвіл на проведення будівельно-монтажних робіт видається тільки після реєстрації документації по об`єктам будівництва в інспекції ДАБК."
7.Витяг з Рішення Мукачівської міської ради від 24.04.2007 № 87 "Про будівництво" в кому зазначено:
"2. Дозволити:
2.10. "Управлінню житлового будівництва" Державної спеціалізованої фінансової установи "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву" проведення підготовчих робіт та будівництво 8-квартирного житлового будинку під молодіжне будівництво по вул. Чернишевського, 44.
По п. 2. Дозвіл на проведення будівельно-монтажних робіт видається тільки після реєстрації документації по об`єктам будівництва в інспекції ДАБК."
8.Вихідні дані для проектування об`єкту завершення будівництва двох 8-квартирних житлових будинків під молодіжне будівництво, стадія проектування РП, альбом 1 АПЗ № 2667/17-8,примріник № 1, шифр об`єкту № 919-10-07, підготовлені Державно-адміністративне підприємство "Архітектура", виданий Управлінню житлового будівництва" Державної спеціалізованої фінансової установи "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву", до якого серед іншого додані:
-Витяг з Рішення Мукачівської міської ради від 28.11.2006 № 278;
-Витяг з Рішення Мукачівської міської ради від 26.10.2006 № 144;
-Витяг з Рішення Мукачівської міської ради від від 31.08.2006 № 100;
-Архітектурно-планувальне завдання № 2667/17-8.
-Викопірування із Генплану;
-Технічні умови № 577 від 17.11.2006 на підключення житлового будинку до системи водопостачання та каналізації м. Мукачево Закарпатської області;
-Висновок ВАТ "Енергетична компанія "Закарпаттяобленерго" від 14.11.2008 № 6068 про погодження проекту електропостачання двох 8-квартирних житлових будинків в м. Мукачево, по вул. Тімірязєва разом з технічними умовами № 461/2006 від 29.11.2006
-Технічні умови № 304 на газифікацію житлового будинку по вул. Тімірязєва у м. Мукачево.
-Технічні вимоги з енергозбереження та енергоефективності для розробки проектної документації на будівництво, реконструкцію та розширення об`єктів № 18/8-25-116 від 12.02.2007.
-Технічні умови № 19 від 22.11.2006 на телефонізацію 16-квартирного житлового будинку по вул. Тімірязєва.
-Технічні умови на радіофікацію 16-квартирного житлового будинку в м. Мукачево по вул. Тімірязєва.
-Технічні умови від 12.02.2007 № 265 про погодження будівництва 16-квартирного 4-поверхового житлового будинку за адресою вул. Тімірязєва у м. Мукачево.
9.Позитивний висновок комплексної державної експертизи від 29.11.2007 № 1669, підготовлений Закарпатською обласною службою української державної інвестиційної експертизи по робочому проекту "Завершення будівництва двох 8-квартирних житлових будинків під молодіжне будівництво в м. Мукачево по вул. Чернишевського, 42-44", виданий Управлінню житлового будівництва" Державної спеціалізованої фінансової установи "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву", до якого додані:
-Висновок № 78 на проект будівництва від 05.09.2007, виданий Мукачівським міськСЕС - про погодження проекту "Завершення будівництва двох 8-квартирних житлових будинків по вул. Тімірязєва в м. Мукачево";
-Експертний висновок від 27.11.2007 № 04/17/1205-д, виданий Управлінням з питань наглядово-профілактичної діяльності - про відсутність порушень вимог пожежної безпеки будівельної частини на завершення будівництва двох 8-квартирних будинків по вул. Тімірязєва (Чернишевського, 42-44) в м. Мукачево.
-Довідка від 29.10.2007 № 314 про усунення зауважень до висновку експертизи № 1687.07.21-45.33.3 від 12.09.2007, видана ДП "Закарпатський експертно-технічний центр" згідно з якою зауваження щодо невідповідності робочого проекту "Завершення будівництва двох 8-квартирних житлових будинків по вул. Тімірязєва в м. Мукачево. Розділ "Газопостачання" вимогам законів та інших нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки усунуто у повному обсязі.
-Висновок експертизи з питань охорони праці щодо проектно-конструкторської документації № 1687.07.21-45.33.3 від 12.09.2007, підготовлений ДП "Закарпатський експертно-технічний центр".
10.Викопірування з Генерального плану міста з відміткою про погодження 10.06.2008 головним архітектором міста Мукачево будівництва двох 8-квартирних житлових будинків під молодіжне будівництво в м. Мукачево по вул. Чернишевського, 42-44.
11.Викопірування з Генерального плану міста з відміткою про погодження будівництва двох 8-квартирних житлових будинків під молодіжне будівництво в м. Мукачево по вул. Чернишевського, 42-44 погодженого 26.02.2007 Мукачівським водоканалом проекту підключення до мережі, погодження 28.02.2007 Мукачівського міського району електричних мереж проекту підключення до мереж, про погодження 28.02.2007 Мукачівським центром електрозв`язку проекту підключення до мережі.
12.Експлікація І поверху блоку "І" та блоку "ІІ" та Головного фасаду завершення будівництва 2-х 8 квартирних житлових будинків на вул. Тімірязєва в м Мукачево.
13.Ордер № 48 на виконання земляних робіт у місті Мукачево від 04.04.2007 з листом відміток погодження питання ведення земельних робіт на території міста Мукачева, виданий Управлінню житлового будівництва Державної спеціалізованої фінансової установи "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву".
14.Дозвіл на виконання будівельних робіт № 595 від 17.06.2008, виданий Управлінню житлового будівництва" Державної спеціалізованої фінансової установи "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву" інспекцією Державного архітектурно-будівельного контролю у Закарпатській області, на виконання будівельних робіт з Будівництва 8-квартирного житлового будинку під молодіжне будівництво по вул. Чернишевського, 42 в м. Мукачево.
15.Дозвіл на виконання будівельних робіт № 651 від 24.06.2008, виданий Управлінню житлового будівництва" Державної спеціалізованої фінансової установи "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву" інспекцією Державного архітектурно-будівельного контролю у Закарпатській області, на виконання будівельних робіт з Будівництва 8-квартирного житлового будинку під молодіжне будівництво по вул. Чернишевського, 44 в м. Мукачево.
16.Рішення Мукачівської міської ради від 09.02.2017 № 519 "Про повернення у комунальну власність територіальної громади міста Мукачева об`єкту незавершеного будівництва" відповідно до якого:
"1.Повернути у комунальну власність територіальної громади міста Мукачеве об`єкт незавершеного будівництва, а саме - два 8-квартирні житлові будинки по вул. Тімірязєва в м. Мукачево вартістю 1 155 482,00 грн. (один мільйон сто п`ятдесят п`ять тисяч чотириста вісімдесят дві гривні 00 копійок).
2.Передати на баланс Управлінню комунальної власності виконавчого комітету Мукачівської міської ради два 8-квартирні житлові будинки по вул. Тімірязєва Климента (вул. Тімірязєва) в м. Мукачево вартістю 1 155 482,00 грн. (один мільйон сто п`ятдесят п`ять тисяч чотириста вісімдесят дві гривні 00 копійок).
3.Визнати таким, що втратило чинність Рішення Мукачівської міської ради 5-ої сесії 5-го скликання від 31.08.2006 № 100 "Щодо реалізації молодіжної політики покращення житлових умов молодих сімей та одиноких громадян м. Мукачево".
17.Лист Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області від 23.12.2021 № 19-7-0.2-8443/2-21 в якому повідомлялось, що "Відповідно до листа відділу № 1 Управління у Мукачівському районі головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області від 20.12.2021 № 902/282-21-0.33.1 між Управлінням житлового будівництва Державної спеціалізованої фінансової установи "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву" та Мукачівською міською радою у квітні 2007 року був укладений Договір оренди земельної ділянки на підставі рішення 13 сесії 5 скликання № 328 від 29.03.2007 та проведено його реєстрацію у Державному реєстрі земель 13.07.2007 терміном на 5 (п`ять) років. Даним рішенням було затверджено проект відведення на правах оренди земельної ділянки площею 0,3260 га по вул. Чернишевського-Тімірязєва в м. Мукачево для будівництва та обслуговування багатоквартирних житлових будинків та визначено їй кадастровий номер 2110400000:01:011:0113. Відомості про переукладання даного договору у Відділі відсутні. Державні акти на право власності, постійного користування та інші договори оренди на земельні ділянки станом на 01.01.2013 на території міста Мукачево не зареєстровані.".
Також, арбітражним керуючим Приходьком Д.В. - ліквідатором Управління житлового будівництва було замовлено та отримано Висновок про ступінь готовності незавершених будівництвом двох 8-квартирних будинків по вул. Чернишевського, 42 та вул. Чернишевського, 44 у м. Мукачево.
Згідно отриманого Висновку від 12.01.2023 № 993 про відсоток готовності незавершеного об`єкта нерухомості, складеного ТОВ "Корпорація "Домус", проведено обстеження та визначено наступне:
1.Об`єкт: Закарпатська область, місто Мукачево, вулиця Олексія Береста (колишня Чернишевського), № 42 - згідно проведеного візуального обстеження та враховуючи поточний стан конструктивних елементів, визначено, що об`єкт знаходиться на незавершеній стадії будівництва. Загальний відсоток готовності об`єкта - 50 %.
2.Об`єкт: Закарпатська область, місто Мукачево, вулиця Олексія Береста (колишня Чернишевського), № 44 - згідно проведеного візуального обстеження та враховуючи поточний стан конструктивних елементів, визначено, що об`єкт знаходиться на незавершеній стадії будівництва. Загальний відсоток готовності об`єкта - 50 %.
Судом встановлено, що ліквідатором боржника під час проведення ліквідаційних заходів Управління житлового будівництва були виявлені активи підприємства у вигляді незавершеного будівництва, а саме: будівельні матеріали: цегла та залізобетонні плити бувші у використанні у виглядів конструкції двох незавершених будівництвом будинків, розташованих за адресою: м. Мукачево, вул. Олексія Береста (кол. Чернишевського), 42 та 44, які підлягають включенню до складу ліквідаційної маси.
Проте Мукачівська міська рада (рішення від 09.02.2017 № 519 "Про повернення у комунальну власність територіальної громади міста Мукачева об`єкту незавершеного будівництва") позбавила права власності Управління житлового будівництва на зазначені об`єкти незавершеного будівництва.
Відповідно до ч. ч. 1 та 2 ст.319, ч. 1 ст. 317 Цивільного кодексу України визначають, що власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд; власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону.
Частинами 1, 2 ст.321 Цивільного кодексу України передбачено, що право власності є непорушним; ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні; особа може бути позбавлена права власності або обмежена у його здійсненні лише у випадках і в порядку, встановлених законом.
Відповідно до ч. 2 ст. 11 Цивільного кодексу України, підставами виникнення цивільних прав та обов`язків є договори та інші правочини.
Частиною 2 п. 1 ст. 16 Цивільного кодексу України передбачено, що одним із способів захисту права власності є визнання його в судовому порядку.
Згідно зі ст. 316 Цивільного кодексу України правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.
Майном як особливим об`єктом вважаються окрема річ, сукупність речей, а також майнові права та обов`язки (ч. 1 ст. 190 Цивільного кодексу України).
Згідно з ч. 1 ст. 331 Цивільного кодексу України право власності на нову річ, яка виготовлена (створена) особою, набувається нею, якщо інше не встановлено договором або законом. Особа, яка виготовила (створила) річ зі своїх матеріалів на підставі договору, є власником цієї речі.
Частиною 2 ст. 331 Цивільного кодексу України встановлено, що право власності на новостворене нерухоме майно (житлові будинки, будівлі, споруди тощо) виникає з моменту завершення будівництва (створення майна). Якщо договором або законом передбачено прийняття нерухомого майна до експлуатації, право власності виникає з моменту його прийняття до експлуатації. Якщо право власності на нерухоме майно відповідно до закону підлягає державній реєстрації, право власності виникає з моменту державної реєстрації.
Положеннями ч. 3 ст. 331 Цивільного кодексу України визначено, що до завершення будівництва (створення майна) особа вважається власником матеріалів, обладнання тощо, які були використані в процесі цього будівництва (створення майна). У разі необхідності особа, зазначена в абзаці першому цієї частини, може укласти договір щодо об`єкта незавершеного будівництва після проведення державної реєстрації права власності або спеціального майнового права на нього відповідно до закону.
Порядок проведення державної реєстрації прав на нерухоме майно та підстави відмови в ній встановлюються законом (ч. 4 ст. 182 Цивільного кодексу України).
Згідно зі ст. 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" серед іншого державній реєстрації прав підлягають:
1) право власності та право довірчої власності як спосіб забезпечення виконання зобов`язання на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва, право довірчої власності як спосіб забезпечення виконання зобов`язання на майбутній об`єкт нерухомості;
1-1) спеціальне майнове право на об`єкт незавершеного будівництва, майбутній об`єкт нерухомості;
Відповідно до положень п. п. 6 та 7 Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1141, визначено перелік документів та порядок здійснення реєстраційних дій у реєстрі.
Відповідно до статті 256 ЦК України позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.
Згідно зі статтею 257 ЦК України загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.
Перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила (частина перша статті 261 ЦК України).
Формулювання загального правила щодо початку перебігу позовної давності пов`язане не тільки з часом безпосередньої обізнаності особи про певні обставини (факти порушення її прав), а й з об`єктивною можливістю цієї особи знати про ці обставини (зазначений висновок був сформований ще в Постанові Верховного суду України від 29 жовтня 2014 р. у справі № 6-152цс14).
Відповідно до статті 267 ЦК України позовна давність застосовується судом лише за заявою сторони у спорі, зробленою до винесення ним рішення.
За змістом загальних норм права заява про застосування позовної давності може бути розглянута, якщо вона подана під час розгляду справи в суді першої інстанції.
Щодо позиції позивача про те, що строки позовної давності почалися щодо позивача з дати призначення його ліквідатором боржника суперечить позиції Верховного суду, яка викладена у справі № 5023/5847/11 (постанова від 30.04.2020) та у справі 10/5026/995/2012 у постанові від 17.03.2020, про те, "що у разі пред`явлення позову у межах справи про банкрутство як особою, право якої порушене (боржником), так і в інтересах цієї особи іншою уповноваженою на це особою (арбітражним керуючим) перебіг позовної давності обчислюється з одного й того самого моменту: коли особа довідалася або могла довідатися про порушення її права або про особу, яка його порушила; оскільки в протилежному випадку має місце безпідставне наділення арбітражного керуючого як особи, що у справі про банкрутство діє від імені боржника, особливим статусом з наданням тим самим боржнику як носію права у спорі не передбаченої нормами закону переваги перед іншими учасниками цього спору у захисті своїх прав та інтересів, зокрема, обмежує протилежну сторону спору у захисті своїх прав та інтересів щодо предмета спору, і, відповідно, ставить її у нерівне становище перед суб`єктом звернення - боржником/арбітражним керуючим. ".
Беручи до уваги те, що попереднім ліквідаторам боржника, зокрема, арбітражному керуючому Дейнегіній К.М. було відомо про порушення його прав та ним не вживалися ніякі заходи для повернення спірного майна, суд дійшов висновку застосувати наслідки спливу строків позовної давності та відмовити в задоволенні позову.
Відповідно до статті 392 Цивільного кодексу України власник майна може також пред`явити позов про визнання його права власності, якщо це право оспорюється або не визнається іншою особою, а також у разі втрати ним документа, який засвідчує його право власності.
Згідно з положеннями статті 16 Цивільного кодексу України та статті 20 Господарського кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів може бути, у тому числі, визнання права та відновлення становища, що існувало до порушення цього права.
Європейський суд з прав людини в рішенні у справі "Серявін та інші проти України" вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.
Названий Суд зазначив, що, хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід (рішення Європейського суду з прав людини у справі "Трофимчук проти України").
Частиною 3 статті 13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Відповідно до статті 77 ГПК України, обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Судовій збір відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, покладається на позивача.
Керуючись ст. ст. 86, 129, 232, 233, 236-241 ГПК України, суд -
ВИРІШИВ:
1.Відмовити в задоволенні позову повністю.
2.Рішення набирає законної сили відповідно до вимог ст. 241 ГПК України та підлягає оскарженню в порядку та строк визначені розділом ІV ГПК України.
Суддя М.В. Пасько
Повний текст рішення складено 25.05.2023.
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 18.05.2023 |
Оприлюднено | 29.05.2023 |
Номер документу | 111091963 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи про банкрутство, з них: майнові спори, стороною в яких є боржник, з них: спори з позовними вимогами до боржника та щодо його майна |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Пасько М.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні