ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Набережна, 26-А, м. Рівне, 33013, тел. (0362) 62 03 12, код ЄДРПОУ: 03500111,
e-mail: inbox@rv.arbitr.gov.ua, вебсайт: https://rv.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"23" травня 2023 р. м. РівнеСправа № 910/14943/22
Господарський суд Рівненської області у складі головуючої судді Бережнюк В.В., розглянувши матеріали справи
за позовом Олександрійська сільська рада
до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "ФЛАГРЕЙТ"
про стягнення 373 051,09 грн
Секретар судового засідання Лиманський А.Ю.
Представники:
від позивача Антонюк Т.А.
від відповідача Омельченко І.В.
Опис спору:
Олександрійська сільська рада звернулась до Господарського суду міста Києва з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Флагрейт" про стягнення 373 051,09 грн.
Предметом даного позову є стягнення неотриманих коштів за фактичне (без достатньої правової підстави) користування земельними ділянками з кадастровими номерами 5624680400:07:002:1001 площею 1,20 га та 5624680400:07:002:1002 площею 1,50 га, які розташовані за адресою: Рівненська область, Рівненський район, село Нова Любомирка, вул. Промислова, буд. 6.
Стислий виклад позиції позивача, заперечень відповідача.
Позовні вимоги мотивовані тим, що 18.06.2021 до Олександрійської сільської ради звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю "Флагрейт" із заявою про необхідність вирішення питання укладення договору оренди земельної ділянки з кадастровим номером 5624680400:07:002:1001 площею 1, 20 га, та земельної ділянки з кадастровим номером 5624680400:07:002:1002 площею 1,50 га, цільове призначення: 11.02 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (для обслуговування виробничих приміщень), розташовані за адресою: Рівненська область, Рівненський район, село Нова Любомирка, вулиця Промислова, будинок 6. На вказаних земельних ділянках розташовані об`єкти нерухомості, право власності на які зареєстроване за ТОВ "Флагрейт", а саме: Насосна пожежного водопостачання, загальною площею 34,1 кв.м.; Будівля, котельні, загальною площею 175,2 кв.м.; Будівля адміністративного корпусу, загальною площею 826,3 кв.м.; Будівля виробничого корпусу дільниці фасування комплексних добрив потужністю 120 тис. тон з побутовими приміщеннями, загальною площею 4462,0 кв.м.; Будівля, насосно-пожежного гасіння, загальною площею 50,7 кв.м.
Рішенням Олександрійської сільської ради №1100 передано відповідачу земельну ділянку площею 1,2 га (кадастровий номер: 5624680400:07:002:1001) та земельну ділянку площею 1,5 га (кадастровий номер: 5624680400:07:002:1002) в оренду строком на 49 років для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, встановлено орендну плату в розмірі 12% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки. Доручено укласти відповідачу договір оренди на земельні ділянки. Листами №0202-2022/1 та №0202-2022/2 від 02.02.2022 відповідач повідомив органу місцевого самоврядування про те, що проект договору оренди земельної ділянки отримано, проте просить змінити відсоткову ставку орендної плати та встановити її у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки.
Рішенням Олександрійської сільської ради №1720 від 22.02.2022 змінено орендну плату за користування земельними ділянками, встановлено орендну плату за користування земельною ділянкою у розмірі 8% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, та повторно зобов`язано ТОВ "Флагрейт" укласти з Олександрійською сільською радою договір оренди земельної ділянки відповідно до вимог законодавства.
Органом місцевого самоврядування до ТОВ "Флагрейт" неодноразово надсилались ділписані та скріплені печаткою Договір оренди земельної ділянки площею 1,2 га кадастровий номер 5624680400:07:002:1001), площею 1,5 га (кадастровий номер: 5524680400:07:002:1002), та Акти приймання-передачі зазначених вище земельних ділянок. Проте, як вказує позивач жодних дій щодо укладання договору оренди земельної ділянки ТОВ "Флагрейт" не вчинялось, станом на 20.12.2022 до органу місцевого самоврядування не надходило жодного підписаного відповідачем примірника договору оренди земельних ділянок.
Зважаючи на тривале користування Відповідачем земельними ділянками площею 1,2 га (кадастровий номер: 5624680400:07:002:1001) та площею 1,5 га (кадастровий номер: 5624680400:07:002:1002), відсутністю плати за користування такими ділянками, існують підстави для відшкодування збитків органу місцевого самоврядування. Відповідно до п. 7 Акту №7 від 04.10.2022, затвердженого рішенням Олександрійської сільської ради №1832 від 21.10.2022, розмір збитків у вигляді неодержаного доходу, завданих власнику землі або землекористувачу за період з 07.02.2020 року по жовтень 2022 року - період фактичного використання земельної ділянки, за підрахунками позивача становить 373 051,09 грн.
04 квітня 2023 року від Товариства з обмеженою відповідальністю "Флагрейт" надійшов відзив на позов, у якому вважає вимоги позивача необгрунтованими. Серед іншого вказує, що 22.05.2012 між Рівненською обласною державною адміністрацією (як Орендодавець) та ПрАТ "Рівнеоблагрообладнання" (як Орендар) укладено договори оренди земельних ділянок площею 1,2 га та 1,5 га (з кадастровими номерами 5624680400:07:002:1001 та 5624680400:07:002:1002), строком на 10 років, тобто до 22.05.2022 року.
ТОВ "Флагрейт" уклало договір від 07.02.2020 з ПАТ "МТБ БАНК" щодо купівлі- продажу нерухомого майна (зареєстрованого в реєстрі за № 189 приватним нотаріусом Міндель Іриною Валеріївною, Київський міський нотаріальний округ, м. Київ), на підставі якого останнє стало власником об`єктів нерухомого майна, які знаходяться за адресою: Рівненська обл., Рівненський район, село Нова Любомирка, вул. Промислова буд. 6, а саме: будівлі адміністративного корпусу, загальною площею 826,3 кв.м.; будівлі виробничого корпусу дільниці фасування комплексних мінеральних добрив потужністю 120 тис. тон з побутовими приміщеннями, загальною площею 4462,0 кв.м.; насосну пожежного водопостачання, загальною площею 34,1 кв.м.; будівлі, котельні, загальною площею 175,2 кв.м.; будівлі, насосно-пожежного гасіння, 50,7 кв.м.
Відповідач пояснює, що після набуття права власності на нерухоме майно, яке знаходиться на земельних ділянках з кадастровими номерами: 5624680400:07:002:1001 площею 1,2 га та 5624680400:07:002:1002 площею 1,5 га, ТОВ "Флагрейт" неодноразово зверталося із заявами (клопотаннями) до уповноважених органів з метою укладення договорів оренди таких земельних ділянок.
23.09.2021 рішенням №1092 Олександрійської сільської ради припинено договори оренди земельних ділянок, укладені 22.05.2012 року між Рівненською обласною державною адміністрацією та ПАТ "Рівнеоблагрообладнання". 23.09.2021 рішенням №1100 Олександрійської сільської ради передано ТОВ "Флагрейт" вищевказані земельні ділянки в оренду строком на 49 років, встановлено орендну плату в розмірі 12 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Листами від 02.02.2022 № 0202-2022/1 та № 0202-2022/1 ТОВ "Флагрейт" повідомив про отримання вказаних проектів договорів оренди та просило зменшити відсоткову ставку орендної плати та встановити у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки. Після чого 22.02.2022 рішенням Олександрійської сільської ради внесено зміни в зазначені рішення № 1100, а саме пункт 3 викласти в редакції, де визначити орендну плату у розмірі 8 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Проте, на переконання відповідача застосування вищевказаних ставок орендної плати щодо цих земельних ділянок є незаконним та таким, що не має правових підстав. З моменту набуття ТОВ "Флагрейт" права власності на об`єкти нерухомого майна (з 07.02.2020), які розташовані за адресою: Рівненська обл., Рівненський район, село Нова Любомирка, вул. Промислова буд. 6, а саме на земельних ділянках з кадастровими номерами: 5624680400:07:002:1001 з площею 1,2 га та 5624680400:07:002:1002 з площею 1,5 га, ТОВ "Флагрейт" набуло права оренди вказаних земельних ділянок у тому ж обсязі та на умовах, як і у попереднього власника, за договором від 22.05.2012 року між Рівненською обласною державною адміністрацією та ПрАТ "Рівнеоблагрообладнання". Як наслідок, в період з 07.02.2020 (день набуття ТОВ "Флагрейт" права власності на нерухоме майно) по 22.05.2022 (день закінчення вказаного договору оренди землі) ставка орендної плати, яка підлягає застосуванню до ТОВ "Флагрейт" (як орендаря земельних ділянок) становить 3% від нормативної грошової оцінки відповідних земельних ділянок. Відповідач посилається на правову позицію викладену Верховним Судом у постановах від 10.04.2018 у справі №915/672/17, від 17.04.2018 у справі №922/2883/17, від 30.05.2018 у справі №908/1990/17, від 05.06.2018у справі№920/717/17, від 20.06.2018у справі№913/661/17, від 27.06.2018 у справі №921/613/17-г/17, від 05.09.2018 у справі №904/9027/17, від 04.10.2018 у справі №904/326/18.
За підрахунками відповідача розмір орендної плати щодо земельної ділянки з кадастровим номером: 5624680400:07:002:1001 з площею 1,2 га за період з 07.02.2020 по 22.05.2022 становить 34 794,01 грн. Земельної ділянки з кадастровим номером 5624680400:07:002:1002 з площею 1,5 га з 07.02.2020 по 22.05.2022 становить 43 492,57 грн. Відповідач вважає, що Олександрійська сільська рада здійснила неналежний розрахунок орендної плати, що значно перевищує дозволений максимальний розмір орендної плати для відповідних земельних ділянок, а саме не більше 3 %.
11 квітня 2023 року від Олександрійської сільської ради надійшла відповідь на відзив. Серед іншого зауважує, що у зв`язку з переходом права власності на будинок до нового власника цей факт є підставою для припинення права користування земельною ділянкою попереднім землекористувачем і до нового власника переходить право користування земельною ділянкою під будинком. Однак право користування земельною ділянкою попереднього користувача слід припинити та набути (переоформити) власником будинку у встановленому законом порядку. Такий порядок передбачає необхідність прийняття уповноваженими органами рішень про припинення/наданні в оренду зазначеної земельної ділянки та здійснення державної реєстрації зазначених прав, про що вже йшлося вище. Автоматичність у цьому питанні відсутня.
Відповідно до ч.5 ст.6 Закону України "Про оренду землі", право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону. За змістом ч.2 ст.120 ЗК України в редакції, чинній 07.02.2020р., якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
Відповідач придбав об`єкти нерухомого майна, що знаходяться на спірних земельних ділянках, проте не здійснював плату за користування землею.
Позивач вказує, що абз. 1,2 пп.288.5.1. п. 288.5. ст. 288 ПК України визначає не розмір орендної плати, а розмір земельного податку, зокрема, для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено - не більше 3 % їх нормативної грошової оцінки. П. 288.5 ст. 288 ПК України встановлено межі розміру орендної плати, відповідно до яких, для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, розмір орендноїплати не може бути меншим 3% від нормативної грошової оцінки, та не може перевищувати 12% нормативної грошової оцінки.
У період з 23.09.2021 по лютий 2022 року відповідач, не зважаючи на численні листи органу місцевого самоврядування, не уклав договір оренди земельних ділянок. Проте, 03.02.2022 року звернувся до позивача із заявою про зменшення відсоткової ставки орендної плати. Орган місцевого самоврядування розглянув такі заяви, та 22.02.2022р. на сесії ради було прийнято рішення, яким зменшено розмір орендної плати з 12% до 8%. Відповідачем надалі жодних дій щодо укладання договорів оренди земельних ділянок, чи плати за користування такими земельними ділянками здійснено не було.
01 травня 2023 року від ТОВ "Флагрейт" надійшли заперечення на відповідь на відзив. Серед іншого зазначає, що за змістом ч. 1 ст. 377 ЦК України (в редакції, яка була чинною 07.02.2020, тобто в момент набуття відповідачем права власності на вищевказане нерухоме майно) положення котрої є аналогічними до положень ч.4 ст.120 ЗК України до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду переходить право власності, право користування на земельну дізянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача). Крім цього, відповідно до ч. 3 ст. 7 Закону України "Про оренду землі" (в редакції, яка була чинною 07.02.2020 року) до особи, якій перейшло право власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій земельній ділянці, також переходить право оренди на цю земельну ділянку. Договором, який передбачає набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, припиняється договір оренди земельної ділянки в частині оренди попереднім орендарем земельної ділянки, на якій розташований такий житловий будинок, будівля або споруда. Відповідно до пп. "ґ" п. 18 Постанови Пленуму Верховного Суду України від 16 квітня 2004 року № 7 "Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ" з 1 січня 2010 р. до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача) відповідно до статті 377 ЦК і статті 120 ЗК в редакції Закону України від 5 листопада 2009р. N1702-VI (1702-17).
Таким чином, при виникненні в іншої особи права власності на жилий будинок, будівлю або споруду (відповідно до договору, який містить необхідні за законом істотні умови), право попереднього власника або користувача припиняється в силу прямої вказівки закону без припинення у цілому договору оренди земельної ділянки.
Відповідач переконаний, що після набуття з 07.02.2020 ТОВ "ФЛАГРЕЙТ" права власності на нерухоме майно, розташованого на земельних ділянках з кадастровими номерами 5624680400:07:002:1001 та 5624680400:07:002:1002, останнє автоматично стало орендарем відповідної землі в обсязі та на умовах, передбачених договорами оренди від 22.05.2012 року, які були укладені між Рівненською обласною державною адміністрацією та ПрАТ "Рівнеоблагрообладнання".
Процесуальні дії у справі.
Ухвалою від 06.01.2023 Господарського суду міста Києва позовну заяву Олександрійської сільської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Флагрейт" про стягнення 373 051,09 грн з доданими до неї документами передано за виключною підсудністю до Господарського суду Рівненської області.
Ухвалою Господарського суду Рівненської області від 06 березня 2023 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження. Справу призначено до слухання в засіданні на 04 квітня 2023 р. на 09:30 год.
У засіданні 04.04.2023 оголошено перерву до 10 травня 2023 року на 11:20 год.
У зв`язку з тимчасовою непрацездатністю судді Бережнюк В.В. розгляд зазначеної справи 10.05.2023 не відбувся.
Ухвалою від 16.05.2023 розгляд справи №910/14943/22 призначено на 23 травня 2023 року на 11:00 год.
23 травня 2023 року представник позивача під час розгляду спору по суті позовні вимоги підтримав в повному обсязі. Просив позов задоволити та покласти на відповідача усі судові витрати.
Представник відповідача у свою чергу позов не визнав, просив відмовити у його задоволенні.
У подальшому суд дослідив письмові докази, що містяться у справі.
Після виходу з нарадчої кімнати судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин з посиланням на докази, на підставі яких встановлені відповідні обставини.
07 лютого 2020 року між ПАТ "МТБ БАНК" та ТОВ "Флагрейт" укладено договір купівлі- продажу нерухомого майна (зареєстрованого в реєстрі за № 189 приватним нотаріусом Міндель Іриною Валеріївною, Київський міський нотаріальний округ, м. Київ), на підставі якого останнє стало власником наступних об`єктів нерухомого майна, які знаходяться за адресою: Рівненська обл., Рівненський район, село Нова Любомирка, вул. Промислова буд. 6: будівлі адміністративного корпусу, загальною площею 826,3 кв.м.; будівлі виробничого корпусу дільниці фасування комплексних мінеральних добрив потужністю 120 тис. тон з побутовими приміщеннями, загальною площею 4462,0 кв.м.; насосну пожежного водопостачання, загальною площею 34,1 кв.м.; будівлі, котельні, загальною площею 175,2 кв.м.; будівлі, насосно-пожежного гасіння, 50,7 кв.м. (арк.с. 140-146).
Зазначене нерухоме майно знаходиться на земельних ділянках з кадастровими номерами: 5624680400:07:002:1001 з площею 1,2 га та 5624680400:07:002:1002 з площею 1,5 га, з цільовим призначенням: 11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (для обслуговування виробничих приміщень).
Поряд з тим, 22.05.2012 між Рівненською обласною державною адміністрацією (як Орендодавець) та ПрАТ "Рівнеоблагрообладнання" (як Орендар) укладено Договір оренди землі щодо земельної ділянки площею 1,2 га з кадастровим номером 5624680400:07:002:1001, строком на 10 років, та Договір оренди землі щодо земельної ділянки площею 1,5 га з кадастровим номером 5624680400:07:002:1002, строком на 10 років.
Відповідно до інформації, яка наведена у Витягу з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №269856364 від 10.08.2021 та №269850567 від 10.08.2021, право комунальної власності на земельні ділянки з кадастровим номером 5624680400:07:002:1001 площею 1, 20 га та 5624680400:07:002:1002 площею 1,50 га, цільове призначення: 11.02 Для розміщення та експлуатації будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної обслуговування виробничих приміщень), зареєстровано за Олександрійською сільською радою Рівненського району Рівненської області з 06.08.2021 року (арк.с. 47-48).
На території земельної ділянки з кадастровим номером 5624680400:07:002:1001, площею 1, 20 та. знаходиться нерухоме майно, а саме: Насосна пожежного водопостачання, загальною площею 34,1 кв.м.; Будівля, котельні, загальною площею 175,2 кв.м.
Відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №199459294 від 07.02.2020 та відомостей, наявних в Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, право власності на будівлю, котельні, об`єкт житлової нерухомості, загальною площею 175,2 кв.м. (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 805604056246) за адресою: Рівненська область, Рівненський район, с. Нова Любомирка, вул. Промислова, буд. 6, з 07.02.2020 зареєстроване за Товариством з обмеженою відповідальністю "Флагрейт" на підставі договору купівлі-продажу нерухомого майна від 07.02.2020 № 189.
Відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №199456125 від 07.02.2020 та відомостей, наявних в Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, право власності на насосну пожежного водопостачання, об`єкт житлової нерухомості, загальною площею 34,1 кв.м. реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1127483056246) за адресою: Рівненська область, Рівненський район, с. Нова Любомирка, вул. Промислова, буд. 6 , з 07.02.2020 зареєстроване за Товариством з обмеженою відповідальністю "Флагрейт" на підставі договору купівлі-продажу нерухомого майна від 07.02.2020 № 189.
На території земельної ділянки з кадастровим номером 5624680400:07:002:1002, площею 1, 50 га. знаходиться нерухоме майно, а саме: Будівля адміністративного корпусу, загальною площею 826,3 кв.м.; Будівля виробничого корпусу дільниці фасування комплексних добрив потужністю 120 тис. тон з побутовими приміщеннями, загальною площею 4462,0 кв.м.; Будівля, насосно-пожежного гасіння, загальною площею 50,7 кв.м.
Відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №199449916 від 07.02.2020 та відомостей, наявних в Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме тайно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого тайна щодо об`єкта нерухомого майна, право власності на будівлю адміністративного корпусу, літ. Б-2, загальною площею 826,3 кв.м. (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 768413056246) за адресою: Рівненська область, Рівненський район, с. Нова Любомирка, вул. Промислова, буд. 6, з 07.02.2020 зареєстроване за Товариством з обмеженою відповідальністю "Флагрейт" на підставі договору купівлі-продажу нерухомого тайна від 07.02.2020 № 189.
Відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №199453246 від 07.02.2020 та відомостей, наявних в Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме тайно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого тайна щодо об`єкта нерухомого майна, право власності на будівлю виробничого корпусу дільниці фасування комплексних добрив потужністю 120 тис. тон з побутовими приміщеннями, літ. Д-1, загальною площею 4462.0 кв.м. (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 768451156246) за адресою: Рівненська область, Рівненський район, с. Нова Любомирка, вул. Промислова, буд. 6, з 07.02.2020 зареєстроване за Товариством з обмеженою відповідальністю "Флагрейт" на підставі договору купівлі-продажу нерухомого тайна від 07.02.2020 № 189.
Відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №199461977 від 07.02.2020 та відомостей, наявних в Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, право власності на будівлю, насосно- пожежного гасіння, загальною площею 50,7 кв.м. (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 805626656246) за адресою: Рівненська область, Рівненський район, с. Нова Любомирка, вул. Промислова, буд. 6, з 07.02.2020 зареєстроване за Товариством з обмеженою відповідальністю "Флагрейт" на підставі договору купівлі-продажу нерухомого майна від 07.02.2020 № 189.
11.03.2020 ТОВ "Флагрейт" отримало лист № 13-17-0.3-1493/2-20 від Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області стосовно клопотання ТОВ "Флагрейт" про укладення договору оренди земельної ділянки площею 1,5 га за кадастровим номером 5624680400:07:002:1002. (арк.с.147-148). У листі вказано, що товариству з обмеженою відповідальністю "Флагрейт"та приватному акціонерному товариству "Рівнеоблагрообладнання", необхідно одночасно звернутися з відповідними клопотаннями до Рівненської обласної державної адміністрації стосовно припинення та передачі в оренду земельної ділянки.
14.04.2020 ТОВ "Флагрейт" отримало лист (у відповідь на клопотання від 24.02.2020) Департаменту екології та природних ресурсів Рівненської обласної державної адміністрації, в якому аналогічно попередньому листу було вказано про необхідність звернення до Рівненської обласної державної адміністрації стосовно припинення та передачі в оренду земельної ділянки, (арк.с. 149-150).
01.06.2020 ТОВ "Флагрейт" отримало лист № 1464/05/1-05/20 від Департаменту екології та природних ресурсів Рівненської обласної державної адміністрації у відповідь на клопотання щодо укладення договору оренди земельної ділянки площею 1,5 га за кадастровим номером 5624680400:07:002:1002, в якому повідомлено, що після опрацювання матеріалів по вказаному питанню Головним управлінням Держгеокадастру у Рівненській області (лист від 15.05.2020 № 13-17-0.3/2580/2-20) повідомлено, що для надання відповідних пропозицій необхідно повторно звернутися до Рівненської обласної державної адміністрації (арк.с. 151-153).
02.12.2020 ТОВ "Флагрейт" отримало лист № 13-17-0.3-6480/2-20 від Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області стосовно затвердження питання укладення з ТОВ "Флагрейт" договору оренди земельної ділянки площею 1,5 га за кадастровим номером 5624680400:07:002:1002. (арк.с. 154-155).
23.12.2020 ТОВ "Флагрейт" отримало лист № 3469/05/1-05/20 від Департаменту екології та природних ресурсів Рівненської обласної державної адміністрації у відповідь на клопотання від 14.07.2020 № 14072020/1 до Рівненської обласної державної адміністрації (арк.с.156-157). У листі вказано, що набуття права оренди товариством з обмеженою відповідальністю "Флагрейт" можливо лише на земельну ділянку, де розташовані об`єкти нерухомого майна, що належать товариству на праві приватної власності.
18.06.2021 ТОВ "Флагрейт" звернулося до Голови Олександрійської ОТГ Гуца О.О. із заявами від 16.06.2021 щодо укладення з ТОВ "Флагрейт" договорів оренди земельних ділянок з кадастровими номерами: 5624680400:07:002:1001 з площею 1,2 га та 5624680400:07:002:1002 з площею 1,5 га. (арк.с. 11-12).
30.06.2021 ТОВ "Флагрейт" отримало лист, яким повідомлено про здійснення заходів щодо посвідчення права комунальної власності на ці земельні ділянки (арк.с. 13).
23.09.2021 рішенням № 1092 Олександрійської сільської ради припинено договори оренди земельних ділянок з кадастровими номерами: 5624680400:07:002:1001 з площею 1,2 га та 5624680400:07:002:1002 з площею 1,5 га, укладені 22.05.2012 року між Рівненською обласною державною адміністрацією та ПАТ "Рівнеоблагрообладнання" (арк.с.14).
23.09.2021 рішенням № 1100 Олександрійської сільської ради передано ТОВ "Флагрейт" вищевказані земельні ділянки в оренду строком на 49 років, встановлено орендну плату в розмірі 12 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (арк.с. 15).
Листами від 02.02.2022 № 0202-2022/1 та № 0202-2022/1 ТОВ "Флагрейт" повідомило про отримання вказаних проектів договорів оренди та просило зменшити відсоткову ставку орендної плати та встановити у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земель (арк.с. 16-17).
22.02.2022 рішенням Олександрійської сільської ради внесено зміни в рішення №1100, а саме пункт 3 викладено в редакції, де визначено орендну плату у розмірі 8 % від нормативної грошової оцінки земельних ділянок площею 1,2 га кадастровий номер: 5624680400:07:002:1001 та площею 1,5 га кадастровий номер: 5624680400:07:002:1002 (арк.с. 18).
Супровідними листами: від 23.03.2022 №245, від 30.03.2022 №265, від 10.05.2022 №364 та №365 - Олександрійська сільська рада надавала ТОВ "Флагрейт" проекти договорів оренди та акти приймання-передачі для підписання (арк.с. 19-22).
Олександрійська сільська рада зверталася до відповідача із претензіями-вимогами від 20.06.2022 №454 та №455, у яких висловлено про необхіднсть підписати договори оренди землі (арк.с. 23-27).
04.10.2022 року о 10:00 год. відбулося засідання комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, за результатами якого, вийнято Акт №7 щодо визначення та відшкодування розміру збитків власникам землі та землекористувачам (арк.с. 70-71).
Рішенням Олександрійської сільської ради №1832 від 21.10.2022 року затверджено акт комісії щодо визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам (арк.с. 69).
Відповідно до п. 7 Акту №7 від 04.10.2022, затвердженого рішенням Олександрійської сільської ради №1832 від 21.10.2022 року, розмір збитків у вигляді неодержаного доходу, завданих власнику землі або землекористувачу за період з 07.02.2020 року по жовтень 2022 року- період фактичного використання земельної ділянки, становить 373 051,09 грн. Розрахунок суми втрат бюджету Олександрійської сільської ради від недоотримання коштів за фактичне використання земельної ділянки додається до акту та рішення.
26.10.2022 Олександрійська сільська рада зверталася до відповідача з повідомленням №832 про необхідність відшкодувати нараховані збитки (арк.с. 72-73). Відповідь на таке повідомлення у справі відсутня.
Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області листом №5224/304-21 від 22.11.2021 повідомило орган місцевого самоврядування, що відповідно до загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативно грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, станом на 01.01.2021 нормативна грошова оцінка 1 га гіллі по Рівненській області становить 21938,00 грн.
У матеріалах справи наявний витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, яка розташована за адресою: Рівненська область, Рівненський гайон, село Нова Любомирка, вулиця Промислова, будинок 6, з кадастровим номером: 5624680400:07:002:1001 площею 1,20 га, сформований 18.01.2022 (№1119 від 18.01.2022)та від 21.07.2022 (№12915 від 25.07.2022), згідно з якими нормативна грошова оцінка вказаної вище земельної ділянки становить суму в розмірі 2 662 426,80 грн. (арк.с. 60,64).
Також витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, яка розташована за адресою: Рівненська область, Рівненський гайон, село Нова Любомирка, вулиця Промислова, будинок 6, з кадастровим номером: 5624680400:07:002:1002 площею 1,50 га, сформовані від 18.01.2022 (№1117 від 18.01.2022), та від 21.07.2022 (№12914 від 25.07.2022), згідно з якими нормативна грошова оцінка вказаної вище земельної ділянки становить суму в розмірі 3 328 033,50 грн. (арк.с. 61,63).
Відповідно до Розрахунку до Акту № 7 суми втрат бюджету Олександрійської сільської ради від недоотримання коштів за фактичне використання земельної ділянки нарахована така сума заборгованості:
- щодо земельної ділянки 1,2 га: за період 07.02.2020 - 31.12.2020: 2895,86 грн. (ставка орендної плати 12%); за період 01.01.2021 -31.12.2021: 3159,12 грн. (ставка орендної плати 12%); за період: 01.01.2022-01.10.2022: 159 745,59 грн. (ставка орендної плати 8%). Всього: 165 800,57 грн.
- щодо земельної ділянки 1,5 га: за період 07.02.2020 - 31.12.2020: 3619,77 грн. (ставка орендної плати 12%); за період 01.01.2021 -31.12.2021: 3948,84 грн. (ставка орендної плати 12%); за період: 01.01.2022-01.10.2022:199 682,01 грн. (ставка орендної плати 8%). Всього: 207 250,62 грн.
Зважаючи на тривале користування відповідачем земельними ділянками площею 1,2 га (кадастровий номер: 5624680400:07:002:1001) та площею 1,5 га (кадастровий номер: 5624680400:07:002:1002), відсутністю плати за користування такими ділянками, позивач звернувся до господарського суду із позовом про стягнення 373 051,09 грн. неотриманих коштів за фактичне (без достатньої правової підстави) користування земельними ділянками, які розташовані за адресою: Рівненська область, Рівненський район, село Нова Любомирка, вул. Промислова, буд. 6. В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що відповідач користувався земельними ділянками без правовстановлюючих документів, тому, відповідно до положень статей 1212 - 1214 ЦК України, повинен відшкодувати Олександрійській сільській раді всі доходи, які остання могла б одержати від оренди земельної ділянки.
Норми права, які застосував суд, та мотиви їх застосування, оцінка аргументів сторін.
Приписами ч. 1 ст. 377 ЦК України (у редакції, чинній станом на дату набуття відповідачем права власності на об`єкт нерухомого майна) унормовано, що до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).
Частинами 1, 2 ст. 120 ЗК України (у редакції, чинній станом на дату набуття відповідачем права власності на об`єкт нерухомого майна) врегульовано, що у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
У силу вимог ст. 125, 126 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Як установлено судом із матеріалів справи, з 07.02.2020 відповідач є власником нерухомого майна, яке знаходиться на земельних ділянках комунальної власності.
Згідно із ч. 1 ст. 79 ЗК України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.
Відповідно до ч. 1, 3, 4, 9 ст. 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі; земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.
Отже, земельна ділянка є сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера та реєстрації її у Державному земельному кадастрі (аналогічну правову позицію викладено, зокрема, у постановах Верховного Суду від 16.06.2021 у справі № 922/1646/20 та від 04.03.2021 у справі № 922/3463/19).
Відповідно до інформації, яка наведена у Витягу з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №269856364 від 10.08.2021 та №269850567 від 10.08.2021, право комунальної власності на земельні ділянки з кадастровим номером 5624680400:07:002:1001 площею 1, 20 га та 5624680400:07:002:1002 площею 1,50 га, цільове призначення: 11.02 Для розміщення та експлуатації будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної обслуговування виробничих приміщень), зареєстровано за Олександрійською сільською радою Рівненського району Рівненської області з 06.08.2021 року (арк.с. 47-48).
Як установлено судом із матеріалів справи, відповідно до витягів з Державного земельного кадастру від 26.12.2022: земельна ділянка площею 1,20 га з кадастровим номером 5624680400:07:002:1001, та земельна ділянка площею 1,50 га з кадастровим номером 5624680400:07:002:1002, знаходяться у комунальній власності.
Тобто спір у цій справі стосується сформованої земельної ділянки, а тому сумнівів щодо її розміру суд не має.
Одночасно із переходом права власності на житловий будинок, будівлю або споруду до покупця (набувача) такого об`єкта нерухомості, розташованого на земельній ділянці комунальної власності, переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача (за їх наявності). При цьому нездійснення державної реєстрації речового права на сформовану земельну ділянку за органом місцевого самоврядування відповідності до положень ст. 79-1 ЗК України не впливає ні на її розмір, ні на обов`язок власника будівлі сплачувати за користування цією земельною ділянкою. Зазначене відповідає правовому висновку, сформованому у постанові Верховного Суду від 05.08.2022 у справі № 922/2060/20, відповідно до якого за загальним правилом, правом власності на земельну ділянку, розташовану в межах відповідного населеного пункту, орган місцевого самоврядування наділений в силу закону, зокрема ЗК України. При цьому відсутність державної реєстрації речового права на земельну ділянку після 01.01.2013 не впливає на наявність права комунальної власності на відповідну земельну ділянку.
Отже, земельні ділянки площею 1,20 га з кадастровим номером 5624680400:07:002:1001, та площею 1,50 га з кадастровим номером 5624680400:07:002:1002, що знаходяться Рівненська область, Рівненський район, село Нова Любомирка, вул. Промислова, буд. 6., є сформованими як об`єкти цивільних прав, знаходяться у комунальній власності та використовуються відповідачем для експлуатації й обслуговування належних йому на праві власності нежитлових будівель.
Згідно зі ст. 206 ЗК України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (підп. 14.1.147. п. 14.1. ст. 14 ПК України.
Земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендною платою - обов`язковий платіж за користування земельною ділянкою державної або комунальної власності на умовах оренди (підп. 14.1.72., 14.1.136. п. 14.1. ст. 14 ПК України).
Отже, законодавець розмежовує поняття "земельний податок" та "орендна плата" в залежності від правових підстав передання прав землекористування такими ділянками.
Оскільки відповідач не є власником або постійним землекористувачем спірних земельних ділянок, то він і не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку, при цьому єдиною можливою формою здійснення плати за землю для нього як землекористувача є орендна плата.
У той же час відповідно до ст. 122, 123, 124 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними ст. 122 цього Кодексу шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Особи, які отримують земельну ділянку комунальної власності в користування за договором ренди (договором купівлі-продажу права оренди), зобов`язані сплачувати за неї орендну плату.
Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди, як це передбачено ч. 1 ст. 21 Закону України "Про оренду землі".
При цьому за умовами ч. 2 ст. 152 ЗК України власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, відшкодування завданих збитків.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно набуте, згодом відпала. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Предметом регулювання інституту безпідставного отримання чи збереження майна є відносини, які виникають у зв`язку з безпідставним його отриманням чи збереженням і які не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права.
З аналізу зазначених правових норм можна дійти висновку, що зобов`язання із набуття або збереження майна без достатньої правової підстави має місце за наявності таких умов. По-перше, є набуття або збереження майна. Це означає, що особа набуває нові цінності, збільшує кількість та вартість належного їй майна або зберігає майно, яке неминуче мало б вибути із її володіння. По-друге, мало місце набуття або збереження майна за рахунок іншої особи. Тобто, збільшення або збереження майна у особи є наслідком втрати або недоотримання цього майна іншою особою. По-третє, обов`язково має бути відсутність правової підстави для набуття або збереження майна за рахунок іншої особи.
Тобто мала місце помилка, обман, випадковість або інші підстави набуття або збереження майна, які не можна віднести до підстав виникнення цивільних прав та обов`язків (ст. 11 ЦК України).
Відсутністю правової підстави вважають такий перехід майна від однієї особи до іншої, який або не ґрунтується на прямій вказівці закону, або суперечить меті правовідношення і його юридичному змісту. Тобто відсутність правової підстави означає, що набувач збагатився за рахунок потерпілого поза підставою, передбаченою законом, іншими правовими актами чи правочином.
Майно не може вважатися набутим чи збереженим без достатніх правових підстав, якщо це відбулося в незаборонений цивільним законодавством спосіб з метою забезпечення породження учасниками відповідних правовідносин у майбутньому певних цивільних прав та обов`язків.
Зокрема, внаслідок тих чи інших юридичних фактів, правомірних дій, які прямо передбачені ч. 2 ст. 11 ЦК України.
Обов`язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте (збережене) майно чи відшкодувати його вартість не є заходом відповідальності, оскільки набувач зобов`язується повернути тільки майно, яке безпідставно набув (зберігав), або вартість цього майна.
Положення глави 15, ст. 120, 125 ЗК України, ст. 1212 ЦК України дають підстави вважати, що до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права на земельну ділянку, на якій розташований цей об`єкт, ураховуючи принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди, особа яка придбала такий об`єкт стає фактичним користувачем тієї земельної ділянки, на якій такий об`єкт нерухомого майна розташований, а відносини з фактичного користування земельною ділянкою без оформлення прав на цю ділянку (без укладення договору оренди тощо) та недоотримання її власником доходів у виді орендної плати є за своїм змістом кондиційними (подібний правовий висновок викладено у постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц, від 20.11.2018 у справі № 922/3412/17, від 13.02.2019 у справі № 320/5877/17, у постановах Верховного Суду від 14.01.2019 у справі № 912/1188/17, від 21.01.2019 у справі № 902/794/17, від 04.02.2019 у справі № 922/3409/17, від 12.03.2019 у справі № 916/2948/17, від 09.04.2019 у справі № 922/652/18, від 21.05.2019 у справі № 924/552/18, а також у постановах Верховного Суду України від 30.11.2016 у справі № 922/1008/15, від 07.12.2016 у справі № 922/1009/15, від 12.04.2017 у справах № 22/207/15 та № 922/5468/14 та у постанові Верховного Суду від 17.03.2020 у справі № 922/2413/19).
Отже, фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг (заощадив) у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути такі кошти власникові земельної ділянки на підставі положень ч. 1 ст. 1212 ЦК України.
Відтак із дня набуття права власності на об`єкти нерухомого майна відповідач як власник такого майна став фактичним користувачем земельними ділянками, на яких розташовані об`єкти нерухомого майна, тому саме із цієї дати у відповідача виник обов`язок належно оформити правовідносини щодо користування земельними ділянками (оформити речові права на земельні ділянки), а також обов`язок сплачувати за користування земельною ділянкою, на якій розміщене майно.
Заразом відповідач за увесь період користування земельними ділянками не сплачував за користування ними плату за землю у встановленому чинним законодавством розмірі.
Щодо визначення розміру безпідставно збережених коштів, які підлягають стягненню з відповідача, то суд зазначає наступне.
Відповідно до п. 289.1., 289.2. ст. 289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за певною формулою.
Отже, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який у будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями підп. 288.5.1. п. 288.5. ст. 288 ПК України.
При цьому за ч. 2 ст. 12 Закону України "Про оцінку земель" нормативно-правові акти з проведення оцінки земель затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності нормативна грошова оцінка земель проводиться обов`язково (ст. 13 Закону України "Про оцінку земель"); нормативно-грошова оцінка земельних ділянок у межах населених пунктів проводиться не рідше ніж на 5 - 7 років (ст. 18 Закону України "Про оцінку земель").
Приписами ст. 20 Закону України "Про оцінку земель" унормовано, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Земельним законодавством та ПК України не обмежується можливість подання доказів щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної (комунальної) власності для цілей сплати орендної плати виключно витягом з Державного земельного кадастру, належними доказами на обґрунтування нормативної грошової оцінки земельної ділянки можуть бути: технічна документація на спірну земельну ділянку, виготовлена компетентним органом для оформлення договору оренди, довідка з Державного земельного кадастру, витяг з Державного земельного кадастру, а також висновок судової експертизи про встановлення нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки, наданий відповідно до ст. 98-103 ГПК України, які містять інформацію щодо предмета спору в цій справі (аналогічна правова позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021 у справі № 905/1680/20).
Згідно з положеннями ч. 3 ст. 23 цього Закону витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Отже, результатом нормативної грошової оцінки конкретної земельної ділянки є технічна документація на неї, а надання витягу з технічної документації є послугою компетентного органу (Держгеокадастру та його територіальних органів), який веде відповідний облік згідно з Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051 (Порядок № 1051).
Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки - це роздруковані за допомогою програмного забезпечення актуальні дані про земельну ділянку, які є у Державному земельному кадастрі та технічній документації з нормативної грошової оцінки земель станом на певну дату. Витяг з нормативної грошової оцінки земельної ділянки може бути доказом проведення такої оцінки та визначати дані про таку оцінку як на момент його видачі, так за попередній період за умови, що нормативно-грошова оцінка земельної ділянки була сталою та не зазнала змін у цей період.
Відповідно до усталених правових висновків Верховного Суду чинне земельне законодавство, в тому числі ст. 20 Закону України "Про оцінку земель", не містить обґрунтування обов`язковості надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за кожен календарний рік упродовж спірного періоду, а лише зазначає про необхідність фіксування нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки у відповідному витязі. При цьому витяги про нормативну грошову оцінку земельної ділянки формуються за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру на підставі актуальних відомостей про земельні ділянки, внесених до Державного земельного кадастру, а формування витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки здійснюється автоматично в режимі "реального часу", тобто на час звернення заявників, у зв`язку з чим програмним забезпеченням і чинним законодавством не передбачено формування вказаних витягів на певну дату, яка вже минула.
Отже, витяг з нормативної грошової оцінки земельної ділянки може бути доказом проведення такої оцінки та визначати дані про таку оцінку як на момент його видачі, так за попередній період за умови, що нормативно-грошова оцінка земельної ділянки була сталою та не зазнала змін у цей період.
Як установлено судом, розрахунок розміру безпідставно збережених відповідачем коштів у вигляді орендної плати здійснено на підставі листа Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області від 22.11.2021, відомостей з Витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок :
- з кадастровим номером: 5624680400:07:002:1001 площею 1,20 га, сформований 18.01.2022 (№1119 від 18.01.2022) та від 21.07.2022 (№12915 від 25.07.2022), згідно з якими нормативна грошова оцінка вказаної вище земельної ділянки становить суму в розмірі 2 662 426,80 грн. (арк.с. 60,64).
- з кадастровим номером: 5624680400:07:002:1002 площею 1,50 га, сформовані від 18.01.2022 (№1117 від 18.01.2022), та від 21.07.2022 (№12914 від 25.07.2022), згідно з якими нормативна грошова оцінка вказаної вище земельної ділянки становить суму в розмірі 3 328 033,50 грн. (арк.с. 61,63).
Щодо розміру нарахованих позивачем безпідставно збережених відповідачем коштів у вигляді орендної плати, суд вказує наступне.
Як зазначено вище по тексту, перехід прав на земельну ділянку, пов`язаний з переходом права на будинок, будівлю або споруду, регламентується ЗК України. Так, якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача (ч. 2 ст. 120 ЗК України). Набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці, є підставою припинення права користування земельною ділянкою у попереднього землекористувача (п. е ч. 1 ст. 141 цього Кодексу).
22.05.2012 між Рівненською обласною державною адміністрацією (як Орендодавець) та ПрАТ "Рівнеоблагрообладнання" (як Орендар) укладено Договір оренди землі щодо земельної ділянки площею 1,2 га з кадастровим номером 5624680400:07:002:1001, строком на 10 років, та Договір оренди землі щодо земельної ділянки площею 1,5 га з кадастровим номером 5624680400:07:002:1002, строком на 10 років.
Згідно пунктів 9 цих Договорів орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Щодо земельної ділянки площею 1,2 га з кадастровим номером 5624680400:07:002:1001 - 4 025,89 грн. Щодо земельної ділянки площею 1,5 га з кадастровим номером 5624680400:07:002:1002 - 5 315,44 грн.
Рішенням № 1092 від 23.09.2021 Олександрійської сільської ради припинено договори оренди земельних ділянок з кадастровими номерами: 5624680400:07:002:1001 з площею 1,2 га та 5624680400:07:002:1002 з площею 1,5 га, укладені 22.05.2012 року між Рівненською обласною державною адміністрацією та ПАТ "Рівнеоблагрообладнання".
Суд бере до уваги, що 02.04.2020 Верховною Радою України прийнято Закон України №540 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)", яким внесені зміни до п.52-4 підрозділу 10 "Інші перехідні положення" розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України, згідно яких: Не нараховується та не сплачується за період з 1 березня по 31 березня 2020 року плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, та використовуються ними в господарській діяльності.
Справляння плати за землю, в тому числі й орендної плати, здійснюється відповідно до положень розділу ХIII ПК України.
Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем, а підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (пункт 288.1 статті 288 ПК України). Подібне положення міститься й у статті 21 Закону України "Про оренду землі".
У статті 288 Податкового кодексу України встановлено, що зокрема:
288.5. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу:
288.5.1. не може бути меншою за розмір земельного податку:
- для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки;
- для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області;
288.5.2. не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Тобто законодавець визначив нижню граничну межу річної суми платежу по орендній платі за земельні ділянки, незалежно від того, чи співпадає її розмір із визначеним у договорі.
Отже, фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг (заощадив) у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути такі кошти власникові земельної ділянки на підставі положень ч. 1 ст. 1212 ЦК України.
Такий самий правовий висновок викладено у постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц та від 20.09.2018 у справі № 925/230/17.
З огляду на викладене, суд зазначає, що із дня набуття права власності на об`єкт нерухомого майна власник цього майна стає фактичним користувачем земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, а тому саме із цієї дати у власника об`єкта нерухомого майна виникає обов`язок сплати за користування земельною ділянкою, на якій таке майно розташовано.
При цьому до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права на земельну ділянку, на якій розташований цей об`єкт, такі кошти є безпідставно збереженими.
Застосування для розрахунку безпідставно збережених коштів рішення Олександрійської сільської ради від 23.09.2021 №1100 та рішення Олександрійської сільської ради від 22.02.2022 №1720 є безпідставним, оскільки покликання на таке рішення як правову підставу для розрахунку 12 % та 8% від нормативної грошової оцінки відповідно - виключає кондикційність вимог позивача у порядку ст. 1212 ЦК України, із якими і звернулася до суду Олександрійська сільська рада.
Відповідно до п.п. 34, 35 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад належить вирішення відповідно закону питань регулювання земельних відносин, затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.
Згідно положень ст.ст. 269, 270, 271 ПК України платниками земельного податку є, зокрема, землекористувачі. Об`єктами оподаткування земельним податком є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні. Базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Відповідно до п.12.3 ст.12 ПК України сільські, селищні, міські ради в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів та податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та/або зборів, та про внесення змін до таких рішень.
Із викладеного у сукупності, суд прийшов до висновку, що розрахунок безпідставно збережених коштів у даному випадку повинен бути проведений у тому числі й з урахуванням рішення Олександрійської сільської ради від 24.06.2021 №656 "Про встановлення місцевих податків та зборів на території Олександрійської сільської територіальної громади", в якому розмір ставки земельного податку визначений 3% від нормативно - грошової оцінки земельної ділянки за рік за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено (незалежно від місцезнаходження) - на землі цільове призначення для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (код 11.02). (Оприлюднено у мережі Інтернет за посиланням https://rada.info/upload/users_files/04387119/1e7be2e9f94cdf527d37fd8da92c7c5e.docx).
За таких обставин, належним є наступний розрахунок розміру безпідставно збережених коштів, які підлягають стягненню з відповідача:
по земельній ділянці з кадастровим номером 5624680400:07:002:1001 площею 1,2 га:
1) за період з 07.02.2020 по 23.09.2021 (період дії договорів оренди землі у попереднього землекористувача ПАТ "Рівнеоблагрообладнання" по дату прийняття рішення Олександрійської сільської ради про припинення дії цих договорів) :
2020 року та 2021 року розмір нормативної грошової оцінки складає 26 325,60 грн.
- 07.02.2020 - 31.12.2020 (враховуючи що за період з 1 березня по 31 березня 2020 року плата за землю не нараховувалася) (26 325,60 х 3% / 365дн. х 298 дн. = 644,80 грн.)
- 01.01.2021 - 23.09.2021 (26 325,60 х 3% / 365дн. х 266 дн. = 575,56 грн.)
Сума всього з 07.02.2020 по 23.09.2021 - 1 220,36 грн.
2) за період з 24.09.2021 по 01.10.2022:
24.09.2021 - 31.12.2021 (26 325,60 х 3% / 365дн. х 99 дн. = 214,21 грн.)
У 2022 році розмір нормативної грошової оцінки складає 2 662 426,80 грн.
за період з 01.01.2022 по 01.10.2022 (2 662 426,80 х 3% / 365дн. х 274 дн. = 59 959,31 грн.)
Сума всього з 24.09.2021 по 01.10.2022 - 60 173,52 грн.
Отже, за користування земельною длянкою з кадастровим номером 5624680400:07:002:1001 площею 1,2 га з 07.02.2020 по 01.10.2022 відповідач має сплатити - 61 393,88 грн. коштів за фактичне (без достатньої правової підстави) користування.
по земельній ділянці з кадастровим номером 5624680400:07:002:1002 з площею 1,5 га :
1) за період з 07.02.2020 по 23.09.2021 (період дії договорів оренди землі у попереднього землекористувача ПАТ "Рівнеоблагрообладнання" по дату прийняття рішення Олександрійської сільської ради про припинення дії цих договорів):
2020 року та 2021 року розмір нормативної грошової оцінки складає 32 907,00 грн.
- 07.02.2020 - 31.12.2020 (враховуючи що за період з 1 березня по 31 березня 2020 року плата за землю не нараховувалася) (32 907,00 х 3% / 365дн. х 298 дн. = 806,00 грн.)
- 01.01.2021 - 23.09.2021 (32 907,00 х 3% / 365дн. х 266 дн. = 719,45 грн.)
Сума всього з 07.02.2020 по 23.09.2021 - 1 525,45 грн.
2) за період з 24.09.2021 по 01.10.2022
24.09.2021 - 31.12.2021 (32 907,00 х 3% / 365дн. х 99 дн. = 267,76 грн.)
У 2022 році розмір нормативної грошової оцінки складає 3 328 033,50 грн.
за період з 01.01.2022 по 01.10.2022 (3 328 033,50 х 3% / 365дн. х 274 дн. = 74 949,14 грн.)
Сума всього з 24.09.2021 по 01.10.2022 - 75 216,90 грн.
Отже, за користування земельною длянкою з кадастровим номером 5624680400:07:002:1002 з площею 1,5 га з 07.02.2020 по 01.10.2022 відповідач має сплатити - 76 742,35 грн. коштів за фактичне (без достатньої правової підстави) користування.
У сукупності - 138 136,23 грн. безпідставно збережених коштів, які підлягають стягненню з відповідача
Відповідно до ст.13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Відповідно до ч. 5 ст. 236 Господарського процесуального кодексу України, обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
За приписами ст. 86 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Висновки суду.
За результатами розгляду спору та з`ясування обставин, на які сторони посилалися як на підставу своїх вимог і заперечень, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги Олександрійської сільської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "ФЛАГРЕЙТ" підлягають частковому задоволенню, згідно з перерахунком суду, про стягнення у розмірі 138 136,23 грн. безпідставно збережених грошових коштів.
У задоволенні решти вимог позивача в сумі 234 914,86 грн. - в позові належить відмовити за безпідставністю нарахування.
Розподіл судових витрат.
Згідно з ч. 1 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Разом з першою заявою по суті спору кожна сторона подає до суду попередній (орієнтовний) розрахунок суми судових витрат, які вона понесла і які очікує понести у зв`язку із розглядом справи (ч. 1 ст. 124 ГПК України).
У позовній заяві позивачем зазначено попередній розрахунок судових витрат, що складаються із сплаченого судового збору в розмірі 5 595,77 грн. (платіжне доручення №900 від 23.12.2022). Також викладено прохання судові витрати покласти на відповідача.
Відповідач згідно попереднього розрахунку судових витрат вказав - поштові відправлення - 200,00 грн., транспортні витрати - 600,00 грн. Доказів понесення цих витрат відповідач не надав.
Відповідно до п. 2 ч. 1 та п.1 ч.4 ст. 129 ГПК України судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог, інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи покладаються, у разі часткового задоволення позову - на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Розмір пропорції задоволених вимог проти заявлених складає 37,03%.
Таким чином, сума судового збору, яку відповідач має відшкодувати позивачу становить 2072,04 грн. Решта сплаченого судового збору залишається за позивачем.
Керуючись ст.ст. 129, 237-240 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити частково.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ФЛАГРЕЙТ" (03189, м.Київ, вул.Вільямса Академіка, буд.6-Д, офіс 43, код ЄДРПОУ 42634991) на користь Олександрійської сільської ради (35320, Рівненська область, Рівненський район, с.Олександрія, вул.Свято-Преображенська, 66, код ЄДРПОУ 04387119) - 138 136 (сто тридцять вісім тисяч сто тридцять шість) грн. 23 коп. безпідставно збережених грошових коштів, 2 072 (дві тисячі сімдесят дві) грн. 04 коп. відшкодування витрат на оплату судового збору. Наказ видати після набрання судовим рішенням законної сили.
3. У задоволенні решти позовних вимог про стягнення 234 914 грн. 86 коп. відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення господарського суду Рівненської області може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Північно-західного апеляційного господарського суду в порядку встановленому ст.ст. 254, 256 - 259 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст рішення складено та підписано "25" травня 2023 року.
Суддя Бережнюк В.В.
Суд | Господарський суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 23.05.2023 |
Оприлюднено | 29.05.2023 |
Номер документу | 111094587 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин |
Господарське
Господарський суд Рівненської області
Бережнюк В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні