Постанова
від 14.09.2023 по справі 910/14943/22
ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 м.Рівне, вул.Яворницького, 59

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

14 вересня 2023 року Справа № 910/14943/22

Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючий суддя Грязнов В.В., суддя Василишин А.Р. , суддя Розізнана І.В.

секретар судового засідання Петрук О.В.,

представники учасників справи:

позивача Антонюк Т.А.;

відповідача не з`явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Олександрійської сільської ради на рішення господарського суду Рівненської області від 23.05.2023, повний текст якого складено 25.05.2023 у справі №910/14943/22 (суддя Бережнюк В.В.)

за позовом Олександрійська сільська рада

до Товариства з обмеженою відповідальністю «Флагрейт»

про стягнення 373 051,09 грн безпідставно збережених коштів,-

В силу вимог ч.1 ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, 1950 року, учасником якої є Україна, кожен при вирішенні судом питання щодо його цивільних прав та обов`язків має право на судовий розгляд упродовж розумного строку.

Обов`язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору (§66-69 рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005 у справі «Смірнова проти України»).

З урахуванням положень Конвенції, статті 32 ГПК України щодо незмінності складу суду, а також із урахуванням перебування членів колегії суддів у щорічній відпустці Північно-західний апеляційний господарський суд розглядає справу в межах розумного строку.

В грудні 2022 року до Господарського суду міста Києва надійшла позовна заява Олександрійської сільської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «Флагрейт» про стягнення 373 051,09 грн безпідставно збережених коштів за користування земельними ділянками з кадастровими номерами 5624680400:07:002:1001 площею 1,20 га та 5624680400:07:002:1002 площею 1,50 га, які розташовані за адресою: Рівненська область, Рівненський район, село Нова Любомирка, вул.Промислова, буд.6.(т.1, арк.справи 1-10).

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 06.01.2023 справа №910/14943/22 була передана до Господарського суду Рівненської області за виключною підсудністю.(т.1, арк.справи 89-90).

Рішенням господарського суду Рівненської області від 23.05.2023 у справі №910/14943/22 позов задоволено частково. Присуджено до стягнення з ТзОВ «Флагрейт» на користь Олександрійської сільської ради 138136,23 грн безпідставно збережених коштів та 2072,04 грн витрат зі сплати судового збору. У задоволенні решти позовних вимог про стягнення 234914,86 грн відмовлено.

Ухвалюючи рішення, суд першої інстанції виходив з того, що від дня набуття права власності на об`єкти нерухомого майна, відповідач як власник такого майна став фактичним користувачем земельними ділянками, на яких розташовані об`єкти нерухомого майна. Однак, за увесь період користування земельними ділянками Товариство не сплачувало за користування ними плату за землю у встановленому чинним законодавством розмірі.

Місцевий суд дійшов висновку, що застосування для розрахунку рішення Олександрійської сільської ради від 23.09.2021 №1100 та рішення Олександрійської сільської ради від 22.02.2022 №1720 є безпідставним, оскільки покликання на таке рішення як правову підставу для розрахунку 12% та 8% від нормативної грошової оцінки відповідно виключає кондикційність вимог позивача у порядку ст.1212 ЦК України, із якими і звернулася до суду Олександрійська сільська рада, а тому здійснив перерахунок нарахованої сільською радою суми безпідставно збережених коштів застосувавши коефіцієнт 3% від нормативно грошової оцінки.(т.1, арк.справи 211-219).

Не погоджуючись із прийнятим рішенням, Позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги Олександрійської сільської ради задовольнити в повному обсязі.

Обґрунтовуючи скаргу Відповідач зазначає, що рішення господарського суду першої інстанції є безпідставним та необґрунтованим, прийнятим з істотним порушенням норм матеріаль-ного та процесуального права.

На переконання Скаржника, господарський суд не врахував, що Відповідач звернувся до сільської ради із заявою на укладення нового договору оренди, на новий строк та на нових умовах, а не з заявою про заміну сторони у діючому договорі оренди від 22.05.2012 р.

Також Апелянт не погоджується із застосуванням до розрахунку безпідставно збережених коштів рішення сільської ради №656 від 24.06.2021р. «Про встановлення місцевих податків та зборів на території Олександрійської територіальної громади», в якому розмір ставки земельного податку визначений у розмірі 3% від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки за рік за земельні ділянки, нормативно-грошову оцінку яких проведено, та вважає, що єдиною формою здійснення плати за землю для відповідача є саме орендна плата, а не земельний податок.

Скаржник стверджує, що суд першої інстанції неправомірно здійснив перерахунок суми безпідставно збережених коштів, не взявши до уваги рішення Олександрійської сільської ради від 23.09.2021 №1100 та №1720 віл 22.02.2022 про встановлення для Відповідача орендної плати на рівні 12% та 8% відповідно, від нормативно грошової оцінки земельних ділянок.(т.2, арк.справи 2-6).

Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 10.07.2023 відкрито апеляційне провадження у справі №910/14943/22 та поновлено Позивачу строк на апеляційне оскарження рішення суду першої інстанції. Розгляд справи призначено на 12.09.2023 о 10:30 год. (т.2, арк.справи 35).

13.07.2023 від представника Відповідача надійшла заява про ознайомлення з матеріалами справи в електронному вигляді, яка була задоволена судом.(т.2, арк.справи 37).

В судовому засіданні 12.09.2023 представник Позивача підтримала свою апеляційну скаргу та просила її задоволити. Представник Відповідача заперечив проти доводів та вимог апеляційної скарги та надав пояснення в обґрунтування своєї позиції. Крім того, Відповідачем усно було заявлено клопотання про зупинення провадження у справі у зв`язку з перебуванням в господарському суді Рівненської області №918/954/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Флагрейт» до Олександрійської сільської ради про визнання незаконним та скасування рішень та частини рішення.

Порадившись на місці, колегія суддів відхилила подане клопотання Відповідача через необґрунтованість, з огляду на наступне.

Відповідно до ст.227 ГПК України, суд зобов`язаний зупинити провадження у справі у випадках:

1) смерті або оголошення померлою фізичної особи, яка була стороною у справі або третьою особою з самостійними вимогами щодо предмета спору, якщо спірні правовідносини допускають правонаступництво;

2) необхідності призначення або заміни законного представника учасника справи;

3) перебування сторони або третьої особи, яка заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору, у складі Збройних Сил України або інших утворених відповідно до закону військових формувань, що переведені на воєнний стан або залучені до проведення антитерористичної операції;

31) звернення обох сторін з клопотанням про зупинення провадження у справі у зв`язку з проведенням медіації;

4) прийняття рішення про врегулювання спору за участю судді;

5) об`єктивної неможливості розгляду цієї справи до вирішення іншої справи, що розглядається в порядку конституційного провадження, адміністративного, цивільного, господар-ського чи кримінального судочинства, до набрання законної сили судовим рішенням в іншій справі; суд не може посилатися на об`єктивну неможливість розгляду справи у випадку, коли зібрані докази дозволяють встановити та оцінити обставини (факти), які є предметом судового розгляду.

Згідно з нормами ст.228 ГПК України, суд може за заявою учасника справи, а також з власної ініціативи зупинити провадження у справі у випадках:

1) перебування учасника справи на альтернативній (невійськовій) службі не за місцем проживання або на строковій військовій службі;

2) призначення судом експертизи;

3) направлення судового доручення щодо збирання доказів у порядку, встановленому статтею 84 цього Кодексу;

4) звернення із судовим дорученням про надання правової допомоги або вручення виклику до суду чи інших документів до іноземного суду або іншого компетентного органу іноземної держави;

6) прийняття ухвали про тимчасове вилучення доказів державним виконавцем для дослідження судом;

7) перегляду судового рішення у подібних правовідносинах (в іншій справі) у касаційному порядку палатою, об`єднаною палатою, Великою Палатою Верховного Суду.

Поруч з тим, зупинення провадження у справі це тимчасове й повне припинення всіх процесуальних дій у справі, що викликане настанням зазначених у законі причин, що перешкоджають подальшому руху процесу і щодо яких невідомо, коли вони можуть бути усунені.

Проте, жодну з цих дій суд не може здійснити, якщо провадження у справі, до розгляду якої просять зупинити, не відкрито.

Як встановлено колегією суддів через сайт Судової влади України, по справі №918/954/23 здійснено авторозподіл, відповідно до якого, дана заява потрапила на розгляд до судді Пашкевич І.О., однак, жодного процесуального рішення по ній не винесено, що не заперечувалося і представником Відповідача.

З метою перевірки правильності розрахунків позовних вимог, в судовому засіданні було оголошено перерву до 14:00 год. 14.09.2023.

В судовому засіданні 14.09.2023 представник Позивача підтримав свою апеляційну скаргу та просив її задоволити. Представник Відповідач в судове засідання не з`явився, причин не явки суду не повідомив, однак явка сторін обов`язковою не визнавалась, крім того в попередньому судовому засіданні представник Відповідача надав свої пояснення по апеляційній скарзі Позивача.

Розглянувши доводи апеляційної скарги, вивчивши матеріали справи, наявні в ній докази, перевіривши правильність додержання судом першої інстанції норм матеріального та процесу-ального права, Північно-західний апеляційний господарський суд

ВСТАНОВИВ:

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, 07.02.2020 ПАТ «МТБ Банк» та ТзОВ «Флагрейт» укладено договір купівлі-продажу нерухомого майна (про що в реєстрі внесено запис №189 приватним нотаріусом Міндель Іриною Валеріївною, Київський міський нотаріальний округ, м.Київ), на підставі якого ТзОВ «Флагрейт» стало власником наступних об`єктів нерухомого майна, які розташовані за адресою: Рівненська обл., Рівненський район, с.Нова Любомирка, вул.Промислова буд.6: будівлі адміністративного корпусу, загальною площею 826,3 м2; будівлі виробничого корпусу дільниці фасування комплексних мінеральних добрив потужністю 120 тис.тон з побутовими приміщеннями, загальною площею 4462,0 м2; насосну пожежного водопостачання, загальною площею 34,1 м2; будівлі, котельні, загальною площею 175,2 м2; будівлі, насосно-пожежного гасіння, 50,7 м2.(т.1, арк.справи 140-146).

Зазначене нерухоме майно знаходиться на земельних ділянках з кадастровими номерами: 5624680400:07:002:1001 з площею 1,2 га та 5624680400:07:002:1002 з площею 1,5 га, з цільовим призначенням: 11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (для обслуговування виробничих приміщень).

Поряд з тим, щодо вказаних земельних ділянок 22.05.2012 діяли Договір оренди землі між Рівненською обласною державною адміністрацією-орендодавцем та орендарем-ПрАТ «Рівнеобл-агрообладнання» щодо земельної ділянки площею 1,2 га з кадастровим номером 5624680400: 07:002:1001, строком на 10 років та Договір оренди землі щодо земельної ділянки площею 1,5 га з кадастровим номером 5624680400:07:002:1002, строком на 10 років.(т.1, арк.справи 118-123, 129-134).

Відповідно до інформації, яка наведена у Витягу з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №269856364 від 10.08.2021 та №269850567 від 10.08.2021, право комунальної власності на земельні ділянки з кадастровим номером 5624680400:07:002:1001 площею 1,2 га та 5624680400:07:002:1002 площею 1,5 га, цільове призначення: 11.02 для розміщення та експлуатації будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної обслуговування виробничих приміщень), зареєстровано за Олександрійською сільською радою Рівненського району Рівненської області з 06.08.2021.(т.1, арк.справи 47-48).

Матеріалами справи стверджено та не заперечується сторонами, що на земельній ділянці з кадастровим номером 5624680400:07:002:1001, площею 1,2 та знаходиться нерухоме майно, а саме: Насосна пожежного водопостачання, загальною площею 34,1 м2; Будівля, котельні, загальною площею 175,2 м2.

Відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №199459294 від 07.02.2020 та відомостей, наявних в Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна право власності на будівлю, котельні, об`єкт житлової нерухомості, загальною площею 175,2 м2 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 805604056246) за адресою: Рівненська область, Рівненський район, с.Нова Любомирка, вул. Промислова, буд.6, з 07.02.2020 зареєстроване за ТзОВ «Флагрейт» на підставі договору купівлі-продажу нерухомого майна від 07.02.2020 №189.(т.1, арк.справи 42).

Відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №199456125 від 07.02.2020 та відомостей, наявних в Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна право власності на насосну пожежного водопостачання, об`єкт житлової нерухомості, загальною площею 34,1 м2 реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1127483056246) за адресою: Рівненська область, Рівненський район, с.Нова Любомирка, вул. Промислова, буд.6 з 07.02.2020 зареєстроване за ТзОВ «Флагрейт» на підставі договору купівлі-продажу нерухомого майна від 07.02.2020 №189.(т.1, арк.справи 43).

Як встановлено судом першої інстанції, на території земельної ділянки з кадастровим номером 5624680400:07:002:1002, площею 1,5 га знаходиться нерухоме майно, а саме: Будівля адміністративного корпусу, загальною площею 826,3 м2; Будівля виробничого корпусу дільниці фасування комплексних добрив потужністю 120 тис.тон з побутовими приміщеннями, загальною площею 4462,0 м2; Будівля, насосно-пожежного гасіння, загальною площею 50,7 м2.

Відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №199449916 від 07.02.2020 та відомостей, наявних в Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме тайно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого тайна щодо об`єкта нерухомого майна право власності на будівлю адміністративного корпусу, літ.Б-2, загальною площею 826,3 м2 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 768413056246) за адресою: Рівненська область, Рівненський район, с.Нова Любомирка, вул. Промислова, буд.6, з 07.02.2020 зареєстроване за ТзОВ «Флагрейт» на підставі договору купівлі-продажу нерухомого майна від 07.02.2020 №189.(т.1, арк.справи 44).

Відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №199453246 від 07.02.2020 та відомостей, наявних в Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме тайно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого тайна щодо об`єкта нерухомого майна право власності на будівлю виробничого корпусу дільниці фасування комплексних добрив потужністю 120 тис. тон з побутовими приміщеннями, літ.Д-1, загальною площею 4462.0 м2 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 768451156246) за адресою: Рівненська область, Рівненський район, с.Нова Любомирка, вул. Промислова, буд.6, з 07.02.2020 зареєстроване за ТзОВ «Флагрейт» на підставі договору купівлі-продажу нерухомого майна від 07.02.2020 №189.(т.1, арк.справи 45).

Відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №199461977 від 07.02.2020 та відомостей, наявних в Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна право власності на будівлю, насосно-пожежного гасіння, загальною площею 50,7 м2 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 805626656246) за адресою: Рівненська область, Рівненський район, с.Нова Любомирка, вул.Промислова, буд.6, з 07.02.2020 зареєстроване за ТзОВ «Флагрейт» на підставі договору купівлі-продажу нерухомого майна від 07.02.2020 №189.(т.1, арк.справи 46).

Матеріали справи містять лист Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області №13-17-0.3-1493/2-20 від 11.03.2020, щодо клопотання ТзОВ «Флагрейт» про укладення договору оренди земельної ділянки площею 1,5 га за кадастровим номером 5624680400:07:002: 1002, в якому вказано про необхідність одночасного звернення Товариства та ПрАТ «Рівне-облагрообладнання» з відповідними клопотаннями до Рівненської ОДА щодо припинення та передачі в оренду земельної ділянки.(т.1, арк.справи 147-148).

Крім того, 14.04.2020 ТзОВ «Флагрейт» отримало лист від Департаменту екології та природних ресурсів Рівненської обласної державної адміністрації, в якому аналогічно попередньому листу було вказано про необхідність звернення до Рівненської ОДА щодо припинення та передачі в оренду земельної ділянки.(т.1, арк.справи 149-150).

Матеріалами справи стверджено, що ТзОВ «Флагрейт» в подальшому також отримало листи:

- від Департаменту екології та природних ресурсів Рівненської ОДА від 01.06.2020 у відповідь на клопотання щодо укладення договору оренди земельної ділянки площею 1,5 га за кадастровим номером 5624680400:07:002:1002, в якому повідомлено, що після опрацювання матеріалів по вказаному питанню Головним управлінням Держгеокадастру у Рівненській області (лист від 15.05.2020 №13-17-0.3/2580/2-20) для надання відповідних пропозицій необхідно повторно звернутися до Рівненської ОДА.(т.1, арк.справи 151-153);

- від Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області 02.12.2020 щодо затвердження питання укладення з ТзОВ «Флагрейт» договору оренди земельної ділянки площею 1,5 га за кадастровим номером 5624680400:07:002:1002.(т.1, арк.справи 154-155).

- 23.12.2020 від Департаменту екології та природних ресурсів Рівненської ОДА де вказано, що набуття права оренди ТзОВ «Флагрейт» можливо лише на земельну ділянку, де розташовані об`єкти нерухомого майна, що належать товариству на праві приватної власності.(т.1, арк. справи 156-157);

З матеріалів справи вбачається, що на пропозицію ТзОВ «Флагрейт» від 18.06.2021 укласти договори оренди земельних ділянок з кадастровими номерами: 5624680400:07:002:1001 площею 1,2 га та 5624680400:07:002:1002 площею 1,5 га Олександрійська сільська рада листом №116 від 30.06.2021 повідомила Відповідача, що для укладення договорів оренди земельних ділянок здійснює заходи щодо посвідчення права комунальної власності на ці землі.(т.1, арк. справи 11-12, 13).

Матеріалами справи стверджено, що рішенням №1092 від 23.09.2021 Олександрійська сільська рада припинила достроково договори оренди земельних ділянок з кадастровими номерами: 5624680400:07:002:1001 та 5624680400:07:002:1002, укладені 22.05.2012 Рівненською ОДА та ПрАТ «Рівнеоблагрообладнання».(т.1, арк.справи 14).

Того ж дня 23.09.2021 Олександрійська сільська рада прийняла рішення №1100, яким передала ТзОВ «Флагрейт» вищевказані земельні ділянки в оренду строком на 49 років, встано-вивши орендну плату в розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.(т.1, арк.справи 15).

Однак, з таким рішенням Відповідач не погодився та листами від 02.02.2022 просив Позивача зменшити відсоткову ставку орендної плати, встановивши її у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земель.(т.1, арк.справи 16-17).

В подальшому, рішенням №1720 Олександрійської сільської ради внесено зміни до рішення №1100 від 22.02.2022 пункт « 3» викладено в редакції, де розмір орендної плати визначено у розмірі 8% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок площею 1,2 га кадастровий номер: 5624680400:07 :002:1001 та площею 1,5 га кадастровий номер: 5624680400: 07:002:1002.(т.1, арк.справи 18).

З матеріалів справи вбачається, що Олександрійська сільська рада супровідними листами: №245 від 23.03.2022, №265 від 30.03.2022, та №364 і №365 від 10.05.2022 надсилала для ТзОВ «Флагрейт» проекти договорів оренди та акти приймання-передачі для підписання, а також зверталася 20.06.2022 з претензіями-вимогами №454 та №455, в яких вказувала на необхідність підписання договорів оренди землі.(т.1, арк.справи 19-22, 23-27).

Проте, матеріали справи не містять, а Відповідачем не надано суду доказів підписання надісланих Сільською радою договорів чи надсилання відповідей на претензії.

Матеріалами справи стверджено, що 04.10.2022 відбулось засідання комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, за результатами якого складено Акт №7, який 21.10.2022 було затверджено рішенням Олександрійської сільської ради №1832. (т.1, арк.справи 69-71).

Відповідно до п.7 Акту від 04.10.2022 розмір збитків у вигляді неодержаного доходу, завданих власнику землі або землекористувачу за період з 07.02.2020 по жовтень 2022 року період фактичного використання земельної ділянки, складає 373051,09 грн. Олександрійська сільська рада 26.10.2022 надіслала Відповідачеві повідомлення №832 про необхідність відшкодувати завдані збитки (арк.справи 72-73). Відповідь на таке повідомлення у справі відсутня.

Також матеріали справи містять лист Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області №5224/304-21 від 22.11.2021, яким було повідомлено орган місцевого самоврядування, що відповідно до загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативно грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, станом на 01.01.2021 нормативна грошова оцінка 1 га ріллі по Рівненській області становить 21938,00 грн.

Як вбачається з витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, які розташовані за адресою: Рівненська область, Рівненський район, с.Нова Любомирка, вул.Промислова, буд.6: нормативно грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером: 5624680400:07:002:1001 площею 1,20 га, сформований 18.01.2022 (№1119 від 18.01.2022) та від 21.07.2022 (№12915 від 25.07.2022) становить 2 662 426,80 грн; нормативно грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером: 5624680400:07:002:1002 площею 1,50 га, сформовані від 18.01.2022 (№1117 від 18.01.2022), та від 21.07.2022 (№12914 від 25.07.2022 становить 3328033,50 грн.(т.1, арк.справи 60-64).

Поруч з тим, відповідно до Розрахунку до Акту № 7 суми втрат бюджету Олександрійської сільської ради від недоотримання коштів за фактичне використання земельної ділянки становить:

- щодо земельної ділянки 1,2 га: за період 07.02.2020 31.12.2020: 2895,86 грн. (ставка орендної плати 12%); за період 01.01.2021 31.12.2021: 3159,12 грн. (ставка орендної плати 12%); за період: 01.01.2022 01.10.2022: 159 745,59 грн (ставка орендної плати 8%). Разом: 165 800,57 грн.

- щодо земельної ділянки 1,5 га: за період 07.02.2020 31.12.2020: 3619,77 грн (ставка орендної плати 12%); за період 01.01.2021 31.12.2021: 3948,84 грн (ставка орендної плати 12%); за період: 01.01.2022 01.10.2022:199 682,01 грн (ставка орендної плати 8%). Разом: 207 250,62 грн.

Враховуючи тривале користування Відповідачем спірними земельними ділянками площею 1,2 га та 1,5 га та невнесенням жодної плати за користування ними, Позивач звернувся до господарського суду із позовом про стягнення 373 051,09 грн неотриманих коштів за фактичне (без достатньої правової підстави) користування земельними ділянками, які розташовані за адресою: Рівненська область, Рівненський район, село Нова Любомирка, вул.Промислова, буд.6.

Як зазначалось вище, господарський суд Рівненської області рішенням від 23.05.2023 позов задоволено частково.(т.1, арк.справи 211-219).

Перевіривши додержання судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, апеляційний суд вважає, що апеляційна скарга Позивача обґрунтована і підлягає до часткового задоволення, з огляду на наступне:

Предметом спору є кошти за користування земельними ділянками територіальної громади.

Статтею 7 Конституції України встановлено, що в Україні визнається і гарантується місцеве самоврядування.

Відповідно до статті 2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» місцеве самоврядування в Україні це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Згідно статті 4 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» одним з основних принципів місцевого самоврядування є судовий захист прав місцевого самоврядування.

Відповідно до статті 4 ГПК України, зокрема, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господар-ського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Згідно статті 80 Земельного кодексу України (надалі в тексті ЗК України) суб`єктами права на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.

Земельна ділянка, відповідно до ч.1 ст.79 ЗК України це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Згідно частин 1, 3, 4, 9 ст.791 ЗК України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земель-ному кадастрі; земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

З огляду на вищезазначене, земельна ділянка є сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера та реєстрації її у Державному земельному кадастрі.

Аналогічну правову позицію викладено у постановах Верховного Суду у справі № 922/1646/20 від 16.06.2021 та у справі №922/3463/19 від 04.03.2021.

Відповідно до інформації, яка міститься у Витязі з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №269856364 від 10.08.2021 та №269850567 від 10.08.2021, за Олександрійською сільською радою Рівненського району Рівненської області з 06.08.2021 зареєстровано право комунальної власності на земельні ділянки з кадастровим номером 5624680400:07:002:1001 площею 1,2 га та 5624680400:07:002:1002 площею 1,5 га, цільове призначення: 11.02 для розміщення та експлуатації будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної обслуговування виробничих приміщень).(т.1, арк.справи 47-48).

Як встановлено судом першої та апеляційної інстанцій, відповідно до витягів з Державного земельного кадастру від 26.12.2022, спірні земельні ділянки площею 1,2 га з кадастровим номером 5624680400:07:002:1001 та площею 1,5 га з кадастровим номером 5624680400:07:002:1002, перебувають у комунальній власності.

Поруч з тим, предметом регулювання глави 83 ЦК України є відносини, що виникають у зв`язку із безпідставним отриманням чи збереженням майна і не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права.

Відповідно до частин 1, 2 статті 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цього Кодексу застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.

За змістом приписів глав 82 і 83 ЦК України для деліктних зобов`язань, які виникають із заподіяння шкоди майну, характерним є, зокрема, зменшення майна потерпілого, а для кондикційних приріст майна в набувача без достатніх правових підстав. Вина заподіювача шкоди є обов`язковим елементом настання відповідальності в деліктних зобов`язаннях. Натомість для кондикційних зобов`язань вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої.

Апеляційний суд приймає до уваги, що за змістом глави 15 ЗК України правові підстави користування земельною ділянкою комунальної власності реалізується через право постійного користування або право оренди.

Частиною 1 статті 93 і статтею 125 ЗК України передбачено, що право оренди земельної ділянки це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права.

Землекористувачі також зобов`язані своєчасно сплачувати орендну плату (пункт «в» частини 1 статті 96 ЗК України).

Принцип платного використання землі також передбачено статтею 206 ЗК України, за змістом якої використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Плата за землю обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 4 Податкового кодексу України (далі ПК України), тут і далі у редакції, яка була чинною на момент виникнення спірних правовідносин).

Земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендною платою за земельні ділянки державної і комунальної власності обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункти 14.1.72, 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України).

Отже, законодавець розмежовує поняття «земельний податок» та «орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності» залежно від правових підстав передання прав землекористування такими ділянками.

Водночас згідно зі статтями 122-124 ЗК України, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Особи, які отримують земельну ділянку комунальної власності в користування за договором оренди (договором купівлі-продажу права оренди), зобов`язані сплачувати за неї орендну плату. Орендна плата за землю це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди, як це передбачено частиною 1 статті 21 Закону України «Про оренду землі».

Водночас земельне законодавство регламентує перехід прав на земельну ділянку, пов`язаний з переходом права на будинок, будівлю або споруду.

Відповідно до частин 1, 2 статті 120 ЗК України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Частиною 1 статті 377 ЦК України визначено, що до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (земле-користувача).

Матеріалами справи підтверджено, що Відповідачу на праві власності належать наступні об`єкти нерухомого майна: будівлі адміністративного корпусу, загальною площею 826,3 м2; будівлі виробничого корпусу дільниці фасування комплексних мінеральних добрив потужністю 120 тис.тон з побутовими приміщеннями, загальною площею 4462,0 м2; насосну пожежного водопостачання, загальною площею 34,1 м2; будівлі, котельні, загальною площею 175,2 м2; будівлі, насосно-пожежного гасіння, 50,7 м2.(т.1, арк.справи 140-146).

Як встановлено судами обох інстанцій та не заперечується сторонами, вищевказані об`єкти нерухомого майна знаходяться на земельних ділянках площею 1,2 га з кадастровим номером 5624680400:07:002:1001 та площею 1,5 га з кадастровим номером 5624680400:07:002: 1002, однак Відповідач користується вказаними земельними ділянками без належного оформлення орендних відносин.

Положення глави 15, ст.ст. 120, 125 ЗК України, ст.1212 ЦК України дають підстави вважати, що до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права на земельну ділянку, на якій розташований цей об`єкт, ураховуючи принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди, особа яка придбала такий об`єкт стає фактичним користувачем тієї земельної ділянки, на якій такий об`єкт нерухомого майна розташований, а відносини з фактичного користування земельною ділянкою без оформлення прав на цю ділянку (без укладення договору оренди тощо) та недоотримання її власником доходів у виді орендної плати є за своїм змістом кондиційними (подібний правовий висновок в аналогічних справах викладено у постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі №629/4628/16-ц, від 20.11.2018 у справі №922/3412/17, від 13.02.2019 у справі №320/5877/17, у постановах Верховного Суду від 14.01.2019 у справі №912/1188/17, від 21.01.2019 у справі №902/794/17, від 04.02.2019 у справі №922/3409/17, від 12.03.2019 у справі №916/2948/17, від 09.04.2019 у справі №922/652/18, від 21.05.2019 у справі №924/552/18, а також у постановах Верховного Суду України від 30.11.2016 у справі №922/1008/15, від 07.12.2016 у справі №922/1009/15, від 12.04.2017 у справах №22/207/15 та №922/5468/14 та у постанові Верховного Суду від 17.03.2020 у справі №922/2413/19).

Отже, фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг (заощадив) у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути такі кошти власникові земельної ділянки на підставі положень ч.1 ст.1212 ЦК України.

З огляду на вищезазначене, колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції, що з дня набуття права власності на об`єкти нерухомого майна Відповідач як власник такого майна став фактичним користувачем земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти нерухомого майна, тому саме із цієї дати у відповідача виник обов`язок належно оформити правовідносини щодо користування земельними ділянками (оформити речові права на земельні ділянки), а також обов`язок сплачувати за користування земельною ділянкою, на якій розміщене майно.

Перевіривши розрахунок розміру безпідставно збережених коштів, які підлягають стягненню з Відповідача, колегія суддів враховує наступне.

Верховною Радою України прийнято 02.04.2020 Закон України №540 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)», яким внесені зміни до п.52-4 підрозділу 10 «Інші перехідні положення» розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, згідно яких: Не нараховується та не сплачується за період з 1 березня по 31 березня 2020 року плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, та використовуються ними в господарській діяльності.

Справляння плати за землю, в тому числі й орендної плати, здійснюється відповідно до положень розділу ХIII ПК України.

Відповідно до пунктів 289.1, 289.2 статті 289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарсь-кого призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за певною формулою.

Отже, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки підставою для перегляду розміру орендної плати, який у будь-якому разі не може бути меншим, ніж установлено положеннями підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України.

Відповідно до пункту 288.5 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу відповідно до підпункту 288.5.1 не може бути меншою за розмір земельного податку.

При цьому статтею 12 Закону України «Про оцінку земель» у редакції, чинній на час вирішення спору судом, регламентовано, що нормативно-правові акти з проведення оцінки земель затверджуються Кабінетом міністрів України. Для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності нормативна грошова оцінка земель проводиться обов`язково (стаття 13 цього Закону); нормативно-грошова оцінка земельних ділянок у межах населених пунктів проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років (стаття 18 Закону України «Про оцінку земель»).

Відповідно до ст.20 зазначеного Закону, за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна докумен-тація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Згідно з положеннями частини 3 статті 23 Закону України «Про оцінку земель» (у редакції, чинній на час розгляду спору судом) витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Як встановлено апеляційним судом та стверджено матеріалами справи, розрахунок розміру безпідставно збережених Відповідачем коштів у вигляді орендної плати здійснено на підставі листа Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області від 22.11.2021 (відповідно до якого нормативна грошова оцінка 1 га гіллі по Рівненській області станом на 01.01.2021 становить 21938,00 грн), відомостей з Витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок:

- з кадастровим номером: 5624680400:07:002:1001 площею 1,20 га, сформований 18.01.2022 (№1119 від 18.01.2022) та від 21.07.2022 (№12915 від 25.07.2022), згідно з якими нормативна грошова оцінка вказаної вище земельної ділянки становить суму в розмірі 2 662 426,80 грн.

- з кадастровим номером: 5624680400:07:002:1002 площею 1,50 га, сформовані від 18.01.2022 (№1117 від 18.01.2022), та від 21.07.2022 (№12914 від 25.07.2022), згідно з якими нормативна грошова оцінка вказаної вище земельної ділянки становить суму в розмірі 3 328 033,50 грн.

Поруч з тим, розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем, а підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (пункт 288.1 статті 288 ПК України). Подібне положення міститься й у статті 21 Закону України «Про оренду землі».

Матеріалами справи підтверджено, що 22.05.2012 між Рівненською обласною державною адміністрацією-орендодавцем та ПрАТ «Рівнеоблагрообладнання»-орендарем було укладено Договір оренди землі щодо земельної ділянки площею 1,2 га з кадастровим номером 5624680400: 07:002:1001 строком на 10 років та Договір оренди землі щодо земельної ділянки площею 1,5 га з кадастровим номером 5624680400:07:002:1002 строком на 10 років.(т.1, арк.справи 118-126, 129-134).

Відповідно до п.35 дія Договору припиняється шляхом його розірвання за: взаємною згодою сторін; рішенням суду на вимогу однієї із сторін у наслідок невиконання другою стороною обовязків, передбачених договором та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом.

Пунктом 36 Договору від 22.05.2012 сторони погодили, що розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається.(т.1, арк.справи 129-134).

Поруч з тим, рішенням ХІІ сесії VIII скликання Олександрійської сільської ради №1092 від 23.09.2021 Договір оренди від 22.05.2012 укладений між Рівненською ОДА та ПрАТ «Рівне-агрообладнання» було припинено достроково.

Місцевий суд повважав, що саме з 07.02.2020 до 23.09.2021 Відповідач користувався земельною ділянкою на тих самих умовах, що й попередній орендар і застосував для обчислення суми безпідставно збережених коштів ставку оренди 3% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки.

Зробивши такий висновок суд першої інстанції, на переконання колегії суддів, не врахував наступного.

Частиною 3 статті 7 Закону України «Про оренду землі» унормовано, що до особи, якій перейшло право власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій земельній ділянці, також переходить право оренди на цю земельну ділянку. Договором, який передбачає набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, припиняється договір оренди земельної ділянки в частині оренди попереднім орендарем земельної ділянки, на якій розташований такий житловий будинок, будівля або споруда.

Аналіз положень наведених норм дає підстави для висновку, що у разі переходу права власності на майно, що знаходиться на орендованій земельній ділянці до нового власника з моменту набуття права власності на це майно переходить право оренди земельної ділянки, на якій вказане майно розміщене у тому самому обсязі та умовах, які були у попереднього власника.

Отже з моменту набуття права власності на нерухоме майно особа, яка стала новим власником такого майна, одночасно набуває права оренди земельної ділянки, на якій розміщене це майно, у зв`язку з припиненням права власності на нього та, відповідно, припиненням права користування попереднього власника земельною ділянкою, на якій це майно розміщене, згідно із наведеними нормами права.

Особа, яка набула права власності на це майно фактично стає орендарем земельної ділянки, на якій воно розміщене у тому ж обсязі та на умовах, як і у попереднього власника. При цьому договір оренди цієї земельної ділянки щодо попереднього її користувача (попереднього власника нерухомого майна) припиняється відповідним договором, на підставі якого новим власником набуто право власності на розташоване на цій земельній ділянці майно, отже договір не підлягає розірванню.

Наведені правові висновки є усталеними в судовій практиці Верховного Суду та викладені у тому числі у наступних постановах: від 10.04.2018 у справі №915/672/17, від 17.04.2018 у справі №922/2883/17, від 30.05.2018 у справі №908/1990/17, від 05.06.2018 у справі №920/717/17, від 20.06.2018 у справі №913/661/17, від 27.06.2018 у справі №921/613/17-г/17, від 05.09.2018 у справі №904/9027/17, від 04.10.2018 у справі №904/326/18, від 15.01.2019 у справі №908/27/18, від 05.02. 2019 №914/1131/18, від 16.05.2019 у справі №922/2469/19 і колегія суддів не вбачає правових підстав відступати від неї.

Таким чином, у разі переходу права власності на нерухоме майно, розміщене на земельній ділянці, яка знаходилась в користуванні відчужувача цього майна, новий власник майна набуває відповідне право користування цією ділянкою у тому ж обсязі та умовах, які були у попереднього власника, що, відповідно, передбачає припинення права користування цією ділянкою у попереднього землекористувача. При цьому, враховуючи, що відповідний договір, укладений з попереднім власником, розірванню не підлягає, а продовжує діяти на тих самих умовах і в тому самому обсязі для нового власника майна, тобто фактично відбувається заміна сторони у зобов`язанні.

З огляду на вищевикладене, колегія суддів вважає, що Відповідач користувався спірними земельними ділянками на тих самих умовах, що й ПрАТ «Рівнеоблагрообладнання» до закінчення строку Договору від 22.05.2012, тобто з моменту придбання об`єктів нерухомого майна 07.02.2020 до 21.05.2022 включно, і до цього періоду необхідно застосовувати ставку оренди землі, яка була визначена договором для попереднього землекористувача 3% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки.

Щодо визначення суми безпідставно збережених коштів за період з 22.05.2022 по 01.10.2022, колегія суддів враховує наступне.

Податковим кодексом України визначено, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є обов`язковим платежем, а його розмір визначається на підставі законодавчих актів, тобто є регульованою ціною (статті 14.1.125, 14.1.136, 288.5 ПК України).

Як вбачається з матеріалів справи, рішенням №1100 Олександрійська сільська рада передала ТзОВ «Флагрейт» спірні земельні ділянки в оренду строком на 49 років, та встановила орендну плату в розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.(т.1, арк.справи 15).

В подальшому, рішенням №1720 Олександрійської сільської ради внесено зміни до рішення №1100 від 22.02.2022, а саме пункт « 3» викладено в редакції, де розмір орендної плати для ТзОВ «Флагрейт» встановлено у розмірі 8% від нормативної грошової оцінки спірних земельних ділянок.(т.1, арк.справи 18).

З огляду на зазначене, апеляційний суд дійшов висновку, що обчислюючи суму безпідставно збережених коштів за період з 22.05.2022 по 01.10.2022, суд першої інстанції мав застосувати розмір ставки оренди 8% відповідно до чинного рішення Олександрійської сільської ради №1720, позаяк таке стосується саме ТзОВ «Флагрейт».

За таких обставин, належним є наступний розрахунок розміру безпідставно збережених коштів, які підлягають стягненню з Відповідача:

по земельній ділянці з кадастровим номером 5624680400:07:002:1001 площею 1,2 га:

1) за період з 07.02.2020 по 31.01.2021 (період дії договорів оренди землі у попереднього землекористувача ПАТ «Рівнеоблагрообладнання» з урахуванням не нарахування плати за землю в період з 01.03.2020-31.03.2020 та нормативно-грошової оцінки на 2020-2021рр. 26325,60 грн):

(26 325,60 х 3%/365дн. х 663 дн. = 1503,80 грн)

за період з 01.01.2022 по 21.05.2022 (по строк закінчення дії договорів оренди землі у попереднього землекористувача ПАТ «Рівнеоблагрообладнання» з урахуванням нормативно грошової оцінки на 2022 рік 2 662 426,80 грн):

(2662426,80 х 3%/365дн. х 141 дн. = 30854,97 грн)

за період з 22.05.2022 по 01.10.2022 (з урахуванням рішення Олександрійської сільської ради №1720 та нормативно грошової оцінки на 2022 рік 2 662 426,80 грн):

(2662426,80 х 8%/365дн. х 133 дн. = 77611,56 грн)

Отже, за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 5624680400:07:002: 1001 площею 1,2 га з 07.02.2020 по 01.10.2022 Відповідач має сплатити 109969,71 грн коштів за фактичне (без достатньої правової підстави) користування.

по земельній ділянці з кадастровим номером 5624680400:07:002:1002 з площею 1,5 га:

1) за період з 07.02.2020 по 31.01.2021 (період дії договорів оренди землі у попереднього землекористувача ПАТ «Рівнеоблагрообладнання» з урахуванням не нарахування плати за землю в період з 01.03.-31.03.2020 та нормативно грошової оцінки на 2020-2021 роки 32907,00 грн):

(32907,00 х 3%/365дн. х 663 дн. = 1877,05 грн)

за період з 01.01.2022 по 21.05.2022 (по строк закінчення дії договорів оренди землі у попереднього землекористувача ПАТ «Рівнеоблагрообладнання» з урахуванням нормативно грошової оцінки на 2022 рік 3328033,50 грн):

(3328033,50 х 3%/365дн. х 141 дн. = 38568,72 грн)

за період з 22.05.2022 по 01.10.2022 (з урахуванням рішення Олександрійської сільської ради №1720 та нормативно грошової оцінки на 2022 рік 3328033,50 грн):

(3328033,50 х 8%/365дн. х 133 дн. = 97014,46 грн)

Отже, за користування земельною длянкою з кадастровим номером 5624680400:07:002: 1001 площею 1,2 га з 07.02.2020 по 01.10.2022 Відповідач має сплатити 137460,23 грн коштів за фактичне (без достатньої правової підстави) користування.

З огляду на проведений вище розрахунок, загальна сума безпідставно збережених коштів, які підлягають стягненню з відповідача за користування земельними ділянками площею 1,2 га кадастровий номер: 5624680400:07:002:1001 та площею 1,5 га кадастровий номер: 5624680400: 07:002:1002 без належного оформлення становить 247 429,94 грн. В частині стягнення 125621,15 грн у позові належить відмовити за безпідставністю.

Враховуючи викладені обставини, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга Позивача Олександрійської сільської ради обґрунтована частково, а відтак рішення господарсь-кого суду Рівненської області від 23.05.2023 у справі №910/14943/22 необхідно змінити.

Статтею 74 ГПК України передбачено обов`язок кожної із сторін довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.(ст.86 ГПК України).

З мотивів зазначених вище, колегія суддів вважає, що наявні всі підстави для часткового задоволення апеляційної скарги та зміни рішення суду першої інстанції з підстав ст.277 ГПК України через неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, визнання судом першої інстанції встановленими обставин, що мають значення для справи, які не були доведеними та невідповідності обставинам справи висновків, викладених у рішенні, що призвело до ухвалення частково необґрунтованого судового рішення.

Часткове задоволення апеляційної скарги зумовлює перерозподіл витрат зі сплати судового збору відповідно до ст.129 ГПК України. Так, з ТзОВ «Флагрейт» на користь Олександрійської сільської ради належить стягнути 3711,45 грн витрат зі сплати судового збору за подання позовної заяви та 5567,18 грн витрат зі сплати судового збору за подання апеляційної скарги.

Керуючись ст.ст.34,86,129,232,233,240,275,277,282,284 Господарського процесуально-го кодексу України, Північно-західний апеляційний господарський суд-

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Олександрійської сільської ради на рішення господарського суду Рівненської області від 23.05.2023 у справі №910/14943/22 задоволити частково.

2. Рішення господарського суду Рівненської області від 23.05.2023 у справі №910/14943/22 змінити, виклавши резолютивну частину в наступній редакції:

«Позов задовольнити частково.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Флагрейт» (03189, м.Київ, вул. Вільямса Академіка, буд.6-Д, офіс 43, код ЄДРПОУ 42634991) на користь Олександрійської сільської ради (35320, Рівненська область, Рівненський район, с.Олександрія, вул.Свято-Преображенська, 66, код ЄДРПОУ 04387119) - 247 429 грн 94 коп. безпідставно збережених грошових коштів та 3 711 грн 45 коп. витрат зі сплати судового збору за подання позовної заяви.

3. У задоволенні решти позовних вимог відмовити.»

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Флагрейт» (03189, м.Київ, вул. Вільямса Академіка, буд.6-Д, офіс 43, код ЄДРПОУ 42634991) на користь Олександрійської сільської ради (35320, Рівненська область, Рівненський район, с.Олександрія, вул.Свято-Преображенська, 66, код ЄДРПОУ 04387119) 5567 грн 18 коп. витрат зі сплати судового збору за подання апеляційної скарги.

4. Доручити місцевому господарському суду видачу відповідних наказів.

5. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена до Верховного Суду протягом 20 днів з моменту виготовлення повного тексту постанови.

6. Матеріали справи №906/664/22 повернути господарському суду Житомирської області.

Головуючий суддя Грязнов В.В.

Суддя Василишин А.Р.

Суддя Розізнана І.В.

СудПівнічно-західний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення14.09.2023
Оприлюднено20.09.2023
Номер документу113550121
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин

Судовий реєстр по справі —910/14943/22

Судовий наказ від 25.09.2023

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Бережнюк В.В.

Судовий наказ від 25.09.2023

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Бережнюк В.В.

Постанова від 14.09.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Грязнов В.В.

Ухвала від 10.07.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Грязнов В.В.

Ухвала від 28.06.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Судовий наказ від 19.06.2023

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Бережнюк В.В.

Рішення від 23.05.2023

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Бережнюк В.В.

Рішення від 23.05.2023

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Бережнюк В.В.

Ухвала від 19.05.2023

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Бережнюк В.В.

Ухвала від 16.05.2023

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Бережнюк В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні