Рішення
від 11.05.2023 по справі 520/1827/2020
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Харків

11 травня 2023 року № 520/1827/2020

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Мельникова Р.В.,

за участю секретаря судового засідання - Лапіної Ю.В.,

представника позивача - Ашурової А.Р.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Богодухівської міської ради Богодухівського району Харківської області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В :

Позивач, ОСОБА_1 , звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Улянівської сільської ради Богодухівського району Харківської області, в якому просив:

- визнати протиправними дії відповідача у вирішенні заяви позивача про затвердження проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення орієнтовною площею 2,0 га для ведення особистого селянського господарства в межах населеного пункту на території с.Воскресенівка, Богодухівського району Харківської області;

- зобов`язати Улянівську сільську раду Богодухівського району Харківської області затвердити поданий позивачем проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 6320888303:00:001:0070) у власність загальною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення в межах населеного пункту с. Воскресенівка, Богодухівського району Харківської області;

- зобов`язати Улянівську сільську раду Богодухівського району Харківської області подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення; стягнути з відповідача суму судових витрат.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідачем вчинено протиправні дії щодо вирішення його заяви про затвердження проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення орієнтовною площею 2,0 га для ведення особистого селянського господарства в межах населеного пункту на території с.Воскресенівка, Богодухівського району Харківської області. Зазначені обставини зумовили звернення позивача до суду з даним позовом.

Представником відповідача через канцелярію суду було подано відзив на позовну заяву, в якому вказано, що відповідач проти заявленого позову заперечує з підстав його необґрунтованості та недоведеності.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2020 року заяву Улянівської сільської ради Богодухівського району Харківської області про закриття провадження у справі - задоволено; провадження у справі №520/1827/2020 за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Улянівської сільської ради Богодухівського району Харківської області (площа Марії Буркун, буд. 1, с. Улянівка, Богодухівський район, Харківська область, 62113) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - закрито.

Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 19.02.2021 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 - задоволено; ухвалу Харківського окружного адміністративного суду від 06.10.2020 по справі № 520/1827/2020 скасовано; справу направлено до Харківського окружного адміністративного суду для продовження розгляду.

18 березня 2021 року дана справа надійшла до Харківського окружного адміністративного суду та передана до провадження судді Мельникова Р.В.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 23.03.2021 року адміністративну справу за вищевказаним позовом прийнято до розгляду; розгляд справи призначено за правилами загального позовного провадження у підготовчому засіданні.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 15.04.2021 року заяву представника позивача про заміну відповідача правонаступником задоволено; замінено первинного відповідача - Улянівську сільську раду Богодухівського району Харківської області (площа Марії Буркун, буд. 1, с. Улянівка, Богодухівський район, Харківська область,62113, код ЄДРПОУ 0439713) на правонаступника - Богодухівську міську раду Богодухівського району Харківської області (62103, Харківська обл., Богодухівський р-н, місто Богодухів, пл. Соборності, буд. 2, код ЄДРПОУ 04058640).

Представник позивача в судове засідання прибув, позовні вимоги підтримав та просив суд задовольнити позов.

Представник відповідача в судове засідання не прибув, про дату, час та місце слухання справи повідомлений належним чином. Через канцелярію суду представником відповідача було подано заяву, в якій останній просив суд розгляд справи здійснювати без участі представника Богодухівської міської ради Харківській області.

Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, проаналізувавши доводи позову і заперечень проти нього, суд встановив наступне.

Рішенням Улянівської сільської ради Богодухівського району Харківської області від 23 липня 2019 року №486 - VII позивачу надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в селі Воскресенівка Богодухівського району Харківської області (в межах населеного пункту), для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,00 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення (рілля).

За заявою ОСОБА_1 та відповідно до завдання на виконання робіт з розробки проекту землеустрою Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 розроблено проект землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності розташованої на території Улянівської сільської ради в межах населеного пункту с.Воскресенівка, Богодухівського району Харківської області.

Під час виготовлення проекту землеустрою, на виконання вимог частини восьмої статті 118 Земельного кодексу України та в порядку, встановленому статтею 1861 Земельного кодексу України, отримано погодження компетентного органу, яке відображено у висновку експерта державної експертизи про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від зо серпня 2019 року №6227/82-19.

На виконання вимог Закону України "Про державний земельний кадастр" державним кадастровим реєстратором Головного управління держгеокадастру у Харківський області проставлено відповідні відмітки на проекті землеустрою, земельну ділянку зареєстровано у Державному земельному кадастрі з присвоєнням кадастрового номера 6320888303:00:001:0070.

У грудні 2019 року позивач звернувся до Улянівської сільської ради Богодухівського району Харківської області із заявою про затвердження проекту землеустрою, до якої додав відповідний проект та витяг з Державного земельного кадастру.

Рішенням №572-VII від 17 грудня 2019 року Улянівська сільська рада Богодухівського району Харківської області відмовила у затвердженні проекту землеустрою у зв`язку із тим, що дане рішення не знайшло підтримки у депутатів сільської ради.

Не зрозумівши, які наявні недоліки у проекті землеустрою, позивач подав повторно заяву про затвердження проекту землеустрою з проектом та витягом з Державного земельного кадастру.

Рішенням Улянівської сільської ради Богодухівського району Харківської області від 21 січня 2020 року №642-VII позивачу повторно відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, загальною площею 2,0 га кадастровий номер 6320888303:00:001:0070 для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення в межах населеного пункту с.Воскресенівка, Богодухівського району Харківської області, у зв`язку з тим, що дане рішення не знайшло підтримки у депутатів сільської ради.

Вважаючи зазначене рішення відповідача протиправним, позивач звернувся до суду з даним позовом.

В рамках розгляду справи встановлено, що рішенням Улянівської сільської ради Богодухівського району Харківської області від 24 вересня 2020 року №797-VII за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою та передачу у власність земельної ділянки площею 2,00 га, кадастровий номер 6320888303:00:001:0070, для ведення особистого селянського господарства в межах населеного пункту с. Воскресенівка, Богодухівського району Харківської області, та встановивши, що проект землеустрою та прохання про передачу земельної ділянки у власність не відповідає вимогам ч.ч.2, 3, 5 ст.116, ч.6 ст.118, ст.ст.121, 141, 142 Земельного кодексу України, оскільки відповідно з проектом, за сформованими межами і площею цієї земельної ділянки, до її складу входять окремі земельні ділянки, які вже перебувають у правомірному користуванні та у власності третіх осіб для ведення особистого підсобного господарства згідно із рішенням виконавчого комітету Улянівської сільської ради народних депутатів від 19.02.1993, від 28.09.1994, від 26.02.1996 (акт комісії з питань агропромислового комплексу, з земельних та майнових питань Улянівської сільської ради від 05.03.2020), право власності та користування яких не припинено, вирішено відмовити ОСОБА_1 в затвердженні проекту землеустрою та в передачі у власність земельної ділянки площею 2,00 га, кадастровий номер: 6320888303:00:001:0070, для ведення особистого селянського господарства в межах населеного пункту с. Воскресенівка, Богодухівського району Харківської області.

При цьому, під час розгляду справи встановлено, що 28.01.2021 року державним кадастровим реєстратором відділу у Богодухівському районі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Небесним Олександром Павловичем перенесено запис про ділянку 6320888303:00:001:0070 до архівних, а на кадастровій мапі на місці даної ділянки проведено реєстрацію двох нових ділянок з кадастровими номерами: 6320888303:00:001:0091 та 6320888303:00:001:0092 площею по 1 га.

Судом під час розгляду справи встановлено, що відповідно до наказу від 22.03.2021 № 166 державному кадастровому реєстратору відділу у Богодухівському районі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області ОСОБА_3 анульовано доступ до автоматизованої системи Державного земельного кадастру.

Відповідно до Розпорядження КМУ №725-р від 12.06.2020 року «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Харківської області» та Рішення І сесії VIII скликання Богодухівської міської ради Богодухівського району Харківської області №31-VIII від 23.12.2020 «Про початок реорганізації Улянівської сільської ради шляхом приєднання до Богодухівської міської ради», з 23.12.2020 Улянівська сільська рада Богодухівського району Харківської області була реорганізована та правонаступником всього майна, прав та обов`язків визначено Богодухівську міську раду.

Зазначені вище обставини були встановлені в рамках розгляду справи №520/6997/21.

Так, рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 26.08.2021 року у справі №520/6997/21 адміністративний позов задоволено частково; визнано протиправними дії державного кадастрового реєстратора Відділу у Богодухівському районі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Небесного О.П. з перенесення в архів та поділу земельної ділянки з кадастровим номером 6320888303:00:001:0070; зобов`язано державного кадастрового реєстратора Відділу у Богодухівському районі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області скасувати записи в Державному земельному кадастрі про державну реєстрацію земельних ділянок кадастровий номер 6320888303:00:001:0091 та 6320888303:00:001:0092, що розташовані за адресою: АДРЕСА_2 ; зобов`язано державного кадастрового реєстратора Відділу у Богодухівському районі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області поновити запис в Державному земельному кадастрі земельної ділянки з кадастровим номером 6320888303:00:001:0070.

Ухвалою Другого апеляційного адміністративного суду від 18.10.2021 року у справі №520/6997/21 відмовлено у відкритті апеляційного провадження за апеляційною скаргою Відділу у Богодухівському районі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області на ухвалу Харківського окружного адміністративного суду від 17.06.2021 року по справі № 520/6997/21 за позовом ОСОБА_1 до Відділу у Богодухівському районі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.

Відповідно до приписів ч.4 ст. 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Судовим рішенням по справі №520/6997/21 встановлено, що з копії отриманого позивачем Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 6320888303:00:001:0070 площею 2 га вбачається, що вказана земельна ділянка перебуває у комунальній власності, а отже судом вказано, що відповідно до норм чинного законодавства поділ земельної ділянки з кадастровим номером 6320888303:00:001:0070, яка перебуває у власності, має здійснюватися за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок за згодою власника земельної ділянки.

Судом в рамках розгляду вказаної справи також зазначено, що відповідачами жодних доказів щодо наявності підстав для поділу земельної ділянки та проведення реєстрації двох нових земельних ділянок з двома кадастровими номерами: 6320888303:00:001:0091 та 6320888303:00:001:0092 площею по 1 га на місці земельної ділянки з кадастровим номером 6320888303:00:001:0070 до суду ані з власної ініціативи, ані на виконання ухвал суду, в тому числі після застосування заходів процесуального примусу, не надано. Будь-яких обґрунтувань проведення таких дій щодо поділу та реєстрації нових земельних ділянок не наведено. Доказів розроблення технічної документації, наявності згоди власника на поділ земельної ділянки не надано.

Відтак, суд в рамках розгляду справи №520/6997/21 дійшов висновку про те, що дії державного кадастрового реєстратора Відділу у Богодухівському районі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області з перенесення в архів та поділу земельної ділянки з кадастровим номером 6320888303:00:001:0070, а також щодо проведення державної реєстрації земельних ділянок з кадастровими номерами 6320888303:00:001:0091 та 6320888303:00:001:0092 є необґрунтованими, такими, що не базуються на визначених законом документах, тому визнаються судом протиправними. Крім того, судом стосовно вимог зобов`язального характеру та про скасування державної реєстрації земельних ділянок з кадастровими номерами 6320888303:00:001:0091 та 6320888303:00:001:0092, зазначено, що відповідно до ч.9, 10, 13 ст.79-1 Земельного кодексу України земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі, зокрема, скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації. Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо такої земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). З огляду на вказані норми суд дійшов висновку про те, що передбачене ними скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення можливе відносно земельної ділянки як об`єкта цивільних прав, який виникає з моменту державної реєстрації права власності на таку ділянку. Судом з Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно було встановлено, що право власності на момент розгляду справи судом щодо земельних ділянок з кадастровими номерами 6320888303:00:001:0091 та 6320888303:00:001:0092 не зареєстроване. За результатом розгляду справи суд дійшов висновку про те, що державному кадастровому реєстратору Відділу у Богодухівському районі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Небесному О.П. анульовано доступ до Автоматизованої системи Державного земельного кадастру, належним способом захисту прав позивача є зобов`язання державного кадастрового реєстратора Відділу у Богодухівському районі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області скасувати записи в Державному земельному кадастрі про державну реєстрацію земельних ділянок з кадастровими номерами 6320888303:00:001:0091 та 6320888303:00:001:0092, що розташовані за адресою: АДРЕСА_2 , та поновити запис в Державному земельному кадастрі земельної ділянки з кадастровим номером 6320888303:00:001:0070.

Судовим розглядом справи встановлено, що у відповідь на звернення позивача до Відділу №2 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Харківській області листом останнього від 21.02.2023 року №82/336-23 було повідомлено про те, що державним кадастровим реєстратором Відділу №2 Управління надання адміністративних послуг створені заяви «Про виправлення помилки, що виникла під час державної реєстрації земельної ділянки з порушенням вимог Порядку ведення Державного земельного кадастру» на скасування державної реєстрації та перенесення відомостей про земельні ділянки 6320888303:00:001:0091 та 6320888303:00:001:0092 до архівного шару даних Державного земельного кадастру та поновлення запису в Державному земельному кадастрі щодо земельної ділянки з кадастровим номером 6320888303:00:001:0070.

Також, листом Відділу №2 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 02.05.2023 року №1028/327-23 у відповідь на звернення позивача було повідомлено, що державним кадастровим реєстратором Відділу №2 Управління надання адміністративних послуг створені заяви «Про виправлення помилки, що виникла під час державної реєстрації земельної ділянки з порушенням вимог Порядку ведення Державного земельного кадастру» на скасування державної реєстрації та перенесення відомостей про земельні ділянки 6320888303:00:001:0091 та 6320888303:00:001:0092 до архівного шару даних Державного земельного кадастру. Вказано, що зазначені заяви були розглянуті та погоджені, а відомості про земельні ділянки 6320888303:00:001:0091 та 6320888303:00:001:0092 перенесені до архівного шару даних Державного земельного кадастру.

По суті позовних вимог суд зазначає, що такі регулюються Земельним кодексом України.

Відповідно до положень ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Згідно ст. 121 Земельного кодексу України, громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності, зокрема для ведення особистого селянського господарства - не більше 2 гектарів.

Як визначено приписами ч.1 ст.118 Земельного кодексу України громадянин, зацікавлений у приватизації земельної ділянки, яка перебуває у його користуванні, подає заяву до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим.

Відповідно до ч.2 ст.118 Земельного кодексу України рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо приватизації земельних ділянок приймається у місячний строк на підставі технічних матеріалів та документів, що підтверджують розмір земельної ділянки.

Згідно із приписами ч.6 ст.118 Земельного кодексу України визначено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Згідно із положеннями ч.7 ст.118 Земельного кодексу України визначено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Відповідно до положень абз.3 ч.7 ст.118 Земельного кодексу України особа має право замовити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки без згоди уповноваженого органу, якщо уповноважений орган у місячний строк не надав ні дозволу на його розроблення, ні мотивованої відмови у наданні такого дозволу.

Приписами ч. та ч.9 ст.118 Земельного кодексу України передбачено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Відповідно до ч.18 ст.186 Земельного кодексу України Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді Міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування, іншим суб`єктам, визначеним цією статтею, при погодженні та затвердженні документації із землеустрою забороняється вимагати: додаткові матеріали та документи, не включені до складу документації із землеустрою, встановленого Законом України "Про землеустрій"; надання погодження документації із землеустрою будь-якими іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями, погодження яких не передбачено цією статтею; проведення будь-яких обстежень, експертиз та робіт.

Кожен орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, інший суб`єкт, визначений цією статтею, розглядає та погоджує документацію із землеустрою самостійно та незалежно від погодження документації із землеустрою іншими органами.

Згідно зі ст.25 Закону України "Про землеустрій" документація із землеустрою розробляється у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації, в тому числі у вигляді проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Статтею 30 Закону України "Про землеустрій" передбачено, що погодження і затвердження документації із землеустрою проводиться в порядку, встановленому Земельним кодексом України, цим Законом.

При цьому, суд зазначає, що приписами ч.1 ст.186-1 Земельного кодексу України передбачено, що проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

У відповідності до ч. 4 ст. 186-1 Земельного кодексу України розробник подає на погодження до органу, визначеного в частині першій цієї статті, за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а до органів, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, - завірені ним копії проекту.

Згідно ч. 5 ст. 186-1 Земельного кодексу України органи, зазначені в частинах першій - третій цієї статті, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері.

Відповідно до приписів ч.6 ст.186-1 Земельного кодексу України підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації.

Суд зазначає, що приписами ч.10 ст.118 Земельного кодексу України визначено, що відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

Згідно ч.8 ст.186-1 Земельного кодексу України у висновку про відмову погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки органами, зазначеними в частинах першій - третій цієї статті, має бути надано вичерпний перелік недоліків проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та розумний строк для усунення таких недоліків (який за письмовим проханням розробника проекту може бути продовжений).

Органами, зазначеними в частинах першій - третій цієї статті, може бути відмовлено у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки лише у разі, якщо не усунено недоліки, на яких було наголошено у попередньому висновку. Не можна відмовити у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з інших причин чи вказати інші недоліки.

Повторна відмова не позбавляє права розробника проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки усунути недоліки проекту та подати його на погодження.

З огляду на вищевикладене, суд приходить до висновку, що приписами ст.186-1 Земельного кодексу України передбачено два альтернативні варіанти рішень у формі висновку, які можуть бути прийняті відповідачем за результатами розгляду проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки: про затвердження цього проекту або про відмову в його затвердженні.

Однак, під час розгляду справи було встановлено, що позивачем було направлено на адресу Улянівської сільської ради Богодухівського району Харківської області проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, яка знаходиться за межами населених пунктів на території на території Улянівської сільської ради в межах населеного пункту с.Воскресенівка, Богодухівського району Харківської області, проте рішення відповідача містили лише формальні відмови.

В той же час, враховуючи обставини того, що останнім рішенням, прийнятим за результатами розгляду заяви позивача, є рішення від 24.09.2020 року №797-VII, яке було мотивоване наявністю обставин входження до складу запитуваної земельної ділянки окремих земельних ділянок, які вже перебувають у правомірному користуванні та у власності третіх осіб для ведення особистого підсобного господарства згідно відповідних рішень виконавчого комітету Улянівської сільської ради народних депутатів, то суд приходить до висновку, що саме такому рішенню і має бути надана судом оцінка під час вирішення даної справи.

Суд зазначає, що до суду не надано жодних доказів стосовно того, що Улянівською сільською радою Богодухівського району Харківської області здійснювався належний розгляд заяви позивача.

В той же час, в рамках розгляду даної справи встановлено, що доводи Улянівської сільської ради Богодухівського району Харківської області, покладені в основу рішення від 24.09.2020 року №797-VII, а саме існування двох зареєстрованих земельних ділянок в межах бажаної для позивача до отримання у право власності земельної ділянки, стали предметом оцінки в рамках розгляду справи №520/6997/21, за результатами чого було зобов`язано державного кадастрового реєстратора Відділу у Богодухівському районі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області скасувати записи в Державному земельному кадастрі про державну реєстрацію земельних ділянок кадастровий номер 6320888303:00:001:0091 та 6320888303:00:001:0092, що розташовані за адресою: АДРЕСА_2 та зобов`язано державного кадастрового реєстратора Відділу у Богодухівському районі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області поновити запис в Державному земельному кадастрі земельної ділянки з кадастровим номером 6320888303:00:001:0070

Відтак, враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку про наявність підстав для виходу за межі позовних вимог позивача згідно приписів ч.2 ст.9 КАС України та визнання протиправним і скасування рішення №797-VII від 24.09.2020 року ХХХIV позачергової сесії VII скликання Улянівської сільської ради Богодухівського району Харківської області "Про відмову ОСОБА_1 в затвердженні проекту землеустрою та в передачі земельної ділянки у власність".

Судовим розглядом справи встановлено, що відомості про земельну ділянку з кадастровим номером 6320888303:00:001:0070 були перенесені до архівного шару даних Державного земельного кодексу, а натомість були сформовані земельні ділянки 6320888303:00:001:0091 та 6320888303:00:001:0092.

В подальшому, як свідчать матеріали справи, відомості про земельні ділянки 6320888303:00:001:0091 та 6320888303:00:001:0092 були перенесені до архівного шару даних Державного земельного кадастру на виконання судового рішення по справі №520/6997/21.

Натомість, суд зазначає, що відомості про земельну ділянку 6320888303:00:001:0070 мають бути поновлені у Державному земельному кадастрі.

Таким чином, з огляду на вищевказані обставини, суд приходить до висновку про наявність підстав для належного захисту прав позивача зобов`язати Богодухівську міську раду Богодухівського району Харківської області повторно розглянути поданий ОСОБА_1 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 6320888303:00:001:0070) у власність загальною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення в межах населеного пункту с. Воскресенівка, Богодухівського району Харківської області з урахуванням висновків суду у даній справі.

Відповідно до положень ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно частин 1, 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку про часткове задоволення позовних вимог ОСОБА_1 .

Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Керуючись ст.ст. 243-246, 250, 255, 295, 297 КАС України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Богодухівської міської ради Богодухівського району Харківської області (62103, Харківська обл., Богодухівський р-н, місто Богодухів, пл. Соборності, буд. 2) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення №797-VII від 24.09.2020 року ХХХIV позачергової сесії VII скликання Улянівської сільської ради Богодухівського району Харківської області "Про відмову ОСОБА_1 в затвердженні проекту землеустрою та в передачі земельної ділянки у власність".

Зобов`язати Богодухівську міську раду Богодухівського району Харківської області (62103, Харківська обл., Богодухівський р-н, місто Богодухів, пл. Соборності, буд. 2, код ЄДРПОУ 04058640) повторно розглянути поданий ОСОБА_1 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 6320888303:00:001:0070) у власність загальною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення в межах населеного пункту с. Воскресенівка, Богодухівського району Харківської області з урахуванням висновків суду у даній справі.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, або спрощеного позовного провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Повний текст рішення виготовлено 25 травня 2023 року.

Суддя Мельников Р.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.05.2023
Оприлюднено29.05.2023
Номер документу111105566
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —520/1827/2020

Постанова від 10.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 11.09.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 11.09.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 03.07.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Рішення від 30.05.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мельников Р.В.

Рішення від 11.05.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мельников Р.В.

Рішення від 11.05.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мельников Р.В.

Ухвала від 22.02.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мельников Р.В.

Ухвала від 07.02.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мельников Р.В.

Ухвала від 31.08.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мельников Р.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні