ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 640/1751/19 Суддя першої інстанції: Чудак О.М.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 травня 2023 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді-доповідача Глущенко Я.Б.,
суддів Пилипенко О.Є., Василенка Я.М.,
секретаря Височанської Н.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Соларис» до Головного управління ДПС у м. Києві, утвореного на правах відокремленого підрозділа Державної податкової служби України, про визнання протиправним і скасування податкового повідомлення-рішення, за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у м. Києві, утвореного на правах відокремленого підрозділа Державної податкової служби України, на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 11.07.2022, -
У С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Соларис» (далі - позивач, ТОВ «Соларис») звернулося у суд з позовом до Головного управління ДПС у м. Києві, утвореного на правах відокремленого підрозділа Державної податкової служби України, (далі - відповідач, ГУ ДПС у м. Києві) про визнання протиправним і скасування податкового повідомлення-рішення від 31.08.2018 №0032354004 у частині застосування штрафу в розмірі 531054,49 грн.
На обґрунтування позовних вимог зазначає, що вчасно подало на реєстрацію спірні акцизні накладні, однак такі не були зареєстровані з огляду на безпідставне неврахування відповідачем показників акту інвентаризації обсягів залишку пального станом на початок дня 01.03.2016, який доставлено засобами подання електронної звітності до ДФС України 18.03.2016. Наголошує, що складеною податковим органом довідкою підтверджено відображені позивачем інвентаризаційні залишки пального станом на 01.03.2016, які відповідають обсягам реалізації по яким позивач намагався зареєструвати спірні акцизні накладні. Неврахуванням відповідачем показників акту інвентаризації обсягів залишку пального станом на початок дня 01.03.2016 зумовило несвоєчасну реєстрацію акцизних накладних, що свідчить про протиправність оскаржуваного рішення в спірній частині.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 11.07.2022 позов задоволено.
Не погоджуючись із судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та постановити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити. Свою позицію обґрунтовує тим, що судом першої інстанції надана помилкова правова оцінка спірним правовідносинам.
Відзиву на апеляційну скаргу не подано.
Розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі пункта 3 частини 1 статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи та доводи скарги, колегія суддів уважає, що апеляційну скаргу потрібно залишити без задоволення, а рішення суду - без змін, з таких підстав.
Судом установлено, що 18.03.2016 ТОВ «Соларис» на виконання пункту 9 підрозділу 5 розділу XX ПК України подано до ДФС України, а останнім прийнято акт інвентаризації обсягів залишку пального станом на початок дня 01.03.2016, що підтверджується відповідними квитанціями №1 та №2.
ГУ ДФС у м. Києві проведено перевірку ТОВ «Соларис» щодо даних акту інвентаризації обсягів залишку пального, поданого відповідно до п. 9 підрозділу 5 розділу XX ПК України щодо відповідності обсягів пального, зазначених в акті інвентаризації, фактичним даним та/або даних бухгалтерського обліку, за результатами якої складено довідку про результати проведення перевірки акта інвентаризації обсягів залишку пального від 06.05.2016 №26/65/40/39278476, якою підтверджено відображені позивачем інвентаризаційні залишки пального станом на 01.03.2016, у тому числі за кодом УКТ ЗЕД « 2710194300» в об`ємі 69623 кг, та за кодом УКТ ЗЕД « 2710194710» в об`ємі 58109 кг.
У межах зазначених обсягів залишків пального ТОВ «Соларис» складені та направлені для реєстрації в Єдиному реєстрі акцизних накладних (ЄРАН) акцизні накладні від 01.04.2016 №40101, від 08.04.2016 №40801, від 09.04.2016 №40901, від 11.04.2016 №41101, від 12.04.2016 №41201, від 13.04.2016 №41301, від 23.04.2016 №42301, від 26.04.2016 №42601, №42602, від 27.04.2016 №42702, від 28.04.2016 №42801, №42802, №42803, №42804, №42805, від 10.05.2016 №51001, від 16.05.2016 №51602.
Однак позивачем отримано квитанції №2-АН, згідно з якими вказані акцизні накладні доставлено до центрального рівня ДФС України, але не прийнято фіскальним органом у зв`язку з виникненням помилки. У квитанціях вказано «Документ не прийнято» При необхідності виправте документ та відправте його знову. Виявлені помилки: документ не може бути прийнятий - рядок 0/ порушено вимоги пп. 232.2 ст.232 Податкового кодексу України, а саме: обсяг пального за кодами « 2710194300», « 2710194710» товарної підкатегорії згідно з УКТЗЕД в документі не може перевищувати залишок продавця.
Водночас відповідачем проведено камеральну перевірку даних, задекларованих ТОВ «Соларис» у декларації акцизного податку щодо порушення порядку реєстрації акцизних накладних та розрахунків коригування до таких накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних, за результатами якої складено акт від 01.08.2018 №3209/26-15-40-04/39278476, в якому зафіксовано порушення позивачем граничних термінів реєстрації акцизних накладних в ЄРАН.
На підставі вказаного акта перевірки відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення від 31.08.2018 №0032354004, яким до ТОВ «Соларис» на підставі пункту 120-2.1 статті 120-2 ПК України за порушення пункту 231.6 статті 231 ПК України застосовано штраф в сумі 590994,78 грн, у тому числі у сумі 531054,49 грн за порушення строку реєстрації в ЄРАН акцизних накладних від 01.04.2016 №40101, від 08.04.2016 №40801, від 09.04.2016 №40901, від 11.04.2016 №41101, від 12.04.2016 №41201, від 13.04.2016 №41301, від 23.04.2016 №42301, від 26.04.2016 №42601, №42602, від 27.04.2016 №42702, від 28.04.2016 №42801, №42802, №42803, №42804, №42805, від 10.05.2016 №51001, від 16.05.2016 №51602.
Не погоджуючись із указаним податковим повідомленням-рішенням, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Задовольняючи позов, місцевий суд виходив з того, що ТОВ «Соларис» вчасно подано акт інвентаризації від 18.03.2016 стосовно обсягу пального, який підтверджений податковим органом під час фактичної перевірки, тобто позивач мав право виписувати акцизні накладні, враховуючи дані акту інвентаризації, тому несвоєчасна реєстрація акцизних накладних відбулася не з вини підприємства, а в зв`язку із бездіяльністю контролюючого органу.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів приходить до наступного.
Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює ПК України.
Підпункт 14.1.60-1 пункту 14.1 статті 14 ПК України визначає, що Єдиний реєстр акцизних накладних - реєстр відомостей щодо акцизних накладних, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками акцизного податку електронними документами.
Відповідно до пункту 231.1 статті 231 ПК України платник податку при реалізації пального зобов`язаний скласти в електронній формі акцизну накладну за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД реалізованого пального та зареєструвати в Єдиному реєстрі акцизних накладних з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи.
Акцизна накладна складається платником податку в день реалізації пального при кожній повній або частковій операції з реалізації пального.
Згідно із пунктом 231.6 статті 231 ПК України реєстрація акцизних накладних та/або розрахунків коригування у Єдиному реєстрі акцизних накладних здійснюється не пізніше п`ятнадцяти календарних днів, наступних за датою їх складання.
Підтвердженням особі, що реалізує пальне, про прийняття її акцизної накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру акцизних накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
З метою отримання акцизної накладної/розрахунку коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі акцизних накладних, отримувач пального надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру акцизних накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію акцизної накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі акцизних накладних та акцизну накладну/розрахунок коригування в електронному вигляді. Такі акцизна накладна / розрахунок коригування вважаються зареєстрованими в Єдиному реєстрі акцизних накладних та отриманими отримувачем пального.
З метою отримання особою, яка реалізує пальне, зареєстрованого в Єдиному реєстрі акцизних накладних розрахунку коригування, що підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі акцизних накладних отримувачем пального, така особа, що реалізує пальне, надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру акцизних накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію розрахунку коригування в Єдиному реєстрі акцизних накладних та розрахунок коригування в електронному вигляді. Такий розрахунок коригування вважається зареєстрованим в Єдиному реєстрі акцизних накладних та отриманим особою, яка реалізує пальне.
Датою та часом надання акцизної накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані акцизні накладні та/або розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 231.1 цієї статті, протягом операційного дня отримувачу пального / особі, яка реалізує пальне, надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді із зазначенням Причин.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, такі акцизна накладна/розрахунок коригування вважаються зареєстрованими в Єдиному реєстрі акцизних накладних.
Платник податку має право зареєструвати акцизну накладну та/або розрахунок коригування в Єдиному реєстрі акцизних накладних, в якій загальний обсяг реалізованого пального не перевищує обсяг, обчислений відповідно до пункту 232.3 статті 232 цього Кодексу.
Якщо обсяг, визначений відповідно до пункту 232.3 статті 232 цього Кодексу, є меншим за обсяг пального в акцизній накладній та/або розрахунку коригування, які платник податку повинен зареєструвати в Єдиному реєстрі акцизних накладних, то платник податку зобов`язаний перерахувати до бюджету суму коштів у розмірі акцизного податку за відповідний обсяг реалізованого пального, самостійно розрахованого за ставками, передбаченими підпунктом 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 цього Кодексу, та зареєструвати заявку на поповнення обсягу залишку пального в системі електронного адміністрування реалізації пального.
Відповідно до пункту 120-2.1 статті 120-2 ПК України порушення платниками акцизного податку граничних термінів реєстрації акцизних накладних/ розрахунків коригування до акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних, встановлених статтею 231 цього Кодексу, тягне за собою накладення штрафу в розмірі: 2 відсотків від суми акцизного податку з відповідних обсягів пального, зазначених у таких акцизних накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації до 15 календарних днів; 10 відсотків суми акцизного податку з відповідних обсягів пального, зазначених у таких акцизних накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 20 відсотків суми акцизного податку з відповідних обсягів пального, зазначених у таких акцизних накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 30 відсотків суми акцизного податку з відповідних обсягів пального, зазначених у таких акцизних накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 61 до 90 календарних днів; 40 відсотків суми акцизного податку з відповідних обсягів пального, зазначених у таких акцизних накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації на 91 і більше календарних днів.
Водночас пунктом 109.1 статті 109 ПК України визначено, що податковими правопорушеннями є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених цим
Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Підставою відповідальності є винне, передбачене законом суспільно небезпечне діяння, що має певні юридичні ознаки.
Під складом правопорушення розуміється встановлена правом сукупність ознак, за наявності яких діяння особи визнається правопорушенням (об`єкт, об`єктивна сторона, суб`єкт, суб`єктивна сторона).
Застосування фіскальним органом до платника податків фінансових санкцій за податкове правопорушення можливе лише при наявності вини такого платника.
Згідно з пунктом 1 Порядку електронного адміністрування реалізації пального, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2016 №113, Система електронного адміністрування реалізації пального (СЕАРП) запроваджується з 1 березня 2016 року. Протягом 20 календарних днів починаючи з 01.03.2016 платник податку зобов`язаний подати до контролюючого органу акт проведення інвентаризації обсягів залишку пального станом на початок дня 01.03.2016 із зазначенням адрес об`єктів, на яких зберігаються відповідні обсяги залишків пального, перелік резервуарів, у яких зберігаються обсяги залишку пального, з їх технічними параметрами (фізична місткість, що відповідає технічним паспортам), правовстановлюючі документи на відповідні об`єкти та документи, що засвідчують правові підстави експлуатації таких об`єктів. Форма акта проведення інвентаризації затверджується наказом Мінфіну. Дані акта проведення інвентаризації обсягів залишку пального можуть бути перевірені контролюючим органом у встановленому порядку протягом шести календарних місяців із дати його подання.
Відповідно до пункту 27 Порядку №113 ДФС веде автоматичний облік за допомогою СЕАРП у розрізі платників податку обсягів залишків пального, на які платники податку мають право зареєструвати акцизні накладні та/або розрахунки коригування до акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних у розрізі кодів згідно з УКТЗЕД. ДФС в СЕАРП автоматично відкриває платникам податку облікові картки, в яких автоматично обліковуються, зокрема, обсяги залишків пального за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТЗЕД, в межах яких платники податку мають право зареєструвати акцизні накладні та/або розрахунки коригування до акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних (пункт 29 цього Порядку). Зазначені в акті інвентаризації обсяги залишку пального у розрізі кодів згідно з УКТЗЕД одноразово збільшують показник (гАНакл) за відповідними кодами згідно з УКТЗЕД як обсяг, на який платник податку має право зареєструвати акцизні накладні та/або розрахунки коригування до акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних (пункт 31 Порядку електронного адміністрування реалізації пального).
Пунктом 9 підрозділу 5 розділу XX ПК України встановлено, що протягом 20 календарних днів, починаючи з 01.03.2016, платник податку зобов`язаний подати контролюючому органу акт проведення інвентаризації обсягів залишку пального станом на початок дня 1 березня 2016 року із зазначенням адрес об`єктів, на яких зберігаються відповідні обсяги залишків пального, перелік резервуарів, в яких зберігаються обсяги залишку пального, їх технічних параметрів (фізична місткість, що відповідає технічним паспортам), правовстановлюючих документів на відповідні об`єкти та документів, що засвідчують правові підстави експлуатації таких об`єктів. Зазначені у такому акті інвентаризації обсяги залишку пального контролюючий орган враховує у формулі, визначеній пунктом 232.3. статті 232 цього Кодексу, як обсяг, на який платник податку має право зареєструвати акцизні накладні та/або розрахунки коригування в системі електронного адміністрування реалізації пального. Форма акта проведення інвентаризації затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики. Дані акта проведення інвентаризації обсягів залишку пального можуть бути перевірені контролюючим органом у встановленому порядку протягом шести календарних місяців із дня його подання. При встановленні за результатами перевірки невідповідності обсягів пального, зазначених у акті інвентаризації, фактичним даним та/або даним бухгалтерського обліку підприємства контролюючий орган здійснює відповідні коригування в Єдиному реєстрі електронних акцизних накладних на підставі даних акта перевірки.
Згідно з пунктом 33 Порядку №113 сума залишків акцизного податку, в межах якої платник податку має право на реєстрацію заявки на поповнення обсягів залишку пального (УЗап), обчислюється як загальна сума поповнення платником з поточного рахунка його електронного рахунка (УПопрах) за вирахуванням загальної суми акцизного податку, що міститься в зареєстрованих в СЕАРП заявках на поповнення обсягів залишку пального (УАп) з урахуванням коригувань до цих заявок такого платника. Такі суми обчислюються наростаючим підсумком починаючи з 01.03.2016. Перерахунок показників (УЗап, УПопрах, УАп) здійснюється протягом операційного дня, що настає за днем отримання ДФС документів, на підставі яких проводиться розрахунок.
Відповідач не заперечує того, що ГУ ДФС у м. Києві проведено перевірку ТОВ «Соларис» щодо даних акту інвентаризації обсягів залишку пального, поданого відповідно до п. 9 підрозділу 5 розділу XX ПК України щодо відповідності обсягів пального, зазначених в акті інвентаризації, фактичним даним та/або даних бухгалтерського обліку, за результатами якої складено довідку про результати проведення перевірки акта інвентаризації обсягів залишку пального від 06.05.2016 №26/65/40/39278476, якою підтверджено відображені позивачем інвентаризаційні залишки пального станом на 01.03.2016, у тому числі за кодом УКТ ЗЕД « 2710194300» в об`ємі 69623 кг, та за кодом УКТ ЗЕД « 2710194710» в об`ємі 58109 кг.
Також відповідач не заперечує, що вказані в довідці обсяги залишків товарів за кодами УКТ ЗЕД « 2710194300» та « 2710194710» перевищують обсяги постачання за акцизними накладними від 01.04.2016 №40101, від 08.04.2016 №40801, від 09.04.2016 №40901, від 11.04.2016 №41101, від 12.04.2016 №41201, від 13.04.2016 №41301, від 23.04.2016 №42301, від 26.04.2016 №42601, №42602, від 27.04.2016 №42702, від 28.04.2016 №42801, №42802, №42803, №42804, №42805, від 10.05.2016 №51001, від 16.05.2016 №51602.
Європейський суд з прав людини у рішенні у справі «Рисовський проти України» підкреслив особливу важливість принципу «належного урядування», який передбачає, що в разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб.
Також Європейський суд з прав людини у справі «Лелас проти Хорватії» зазначив, що державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати своєчасного виконання своїх обов`язків.
Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються (рішення у справах «Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки», «Ґаші проти Хорватії», «Трґо проти Хорватії»).
З урахуванням наведеного апеляційний суд констатує, що ТОВ «Соларис» виконано вимоги ПК України та Порядку №113 в частині надіслання контролюючому органу у межах двадцятиденного строку засобами електронного зв`язку акту проведення інвентаризації обсягів залишку пального станом на початок дня 01.03.2016, тому визначений обсяг залишку пального мав бути врахований відповідачем без участі позивача у формулі, визначеній пунктом 232.3 статті 232 ПК України, як обсяг, на який платник податку має право зареєструвати акцизні накладні та/або розрахунки коригування в системі електронного адміністрування реалізації пального.
При цьому зміст отриманих позивачем квитанцій №2-АН свідчить про неврахування контролюючим органом відомостей з акту інвентаризації обсягів залишку пального станом на початок дня 01.03.2016 та довідки про результати проведення перевірки акта інвентаризації обсягів залишку пального від 06.05.2016 №26/65/40/39278476.
Причини такого неврахування відповідачем не повідомлені, з матеріалів справи не простежуються, що свідчить про необґрунтованість такого неврахування.
З урахуванням викладеного суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що несвоєчасна реєстрація акцизних накладних відбулася не з вини підприємства, а в зв`язку із бездіяльністю контролюючого органу, зважаючи на що оскаржуване податкове повідомлення-рішення є протиправним та підлягає скасуванню.
Таким чином, судова колегія приходить до висновку, що місцевий суд правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Відповідно до пункта 1 частини 1 статті 315 Кодексу адміністративного судочинства України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Приписи статті 316 Кодексу адміністративного судочинства України визначають, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись статтями 33, 34, 139, 243, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у м. Києві, утвореного на правах відокремленого підрозділа Державної податкової служби України, залишити без задоволення.
Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 11.07.2022 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя Я.Б. Глущенко
Судді О.Є. Пилипенко
Я.М. Василенко
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.05.2023 |
Оприлюднено | 29.05.2023 |
Номер документу | 111107443 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Глущенко Яна Борисівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні