Рішення
від 16.05.2023 по справі 913/1/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

просп. Науки, 5, м. Харків, 61022, телефон/факс (057)702 10 79, inbox@lg.arbitr.gov.ua


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 травня 2023 року м.ХарківСправа №913/1/22

Провадження №16/913/1/22

За позовом Фізичної особи-підприємця Сизоненко Юлії Олегівни, м.Лисичанськ Луганської області

до відповідача Сєвєродонецької районної державної адміністрації Луганської

області, м. Сєвєродонецьк Луганської області

про визнання додаткової угоди до договору оренди землі укладеною

Суддя Шеліхіна Р.М.

Секретар судового засідання Терещенко Л.І.

У засіданні брали участь:

від позивача (в режимі відеоконференції): Сутковий А.М., адвокат, ордер на надання правничої (правової) допомоги від 01.12.2021 серія АН №1058468;

від відповідача: представник не прибув,

в с т а н о в и в:

Суть спору: фізична особа-підприємець Сизоненко Юлія Олегівна звернулася до господарського суду Луганської області з позовною заявою до Попаснянської районної державної адміністрації Луганської області, в якій заявлено вимогу про визнання укладеною додаткової угоди № 1 від 05.11.2021 про внесення змін до договору оренди землі від 13.09.2007 №040740900054.

Згідно витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 04.01.2022 справу №913/1/22 передано на розгляд судді Шеліхіній Р.М.

Ухвалою господарського суду Луганської області від 10.01.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження; підготовче засідання призначено на 31.01.2022.

У судове засідання 31.01.2022 прибув повноважний представник позивача.

На електронну адресу суд від Сєвєродонецької районної державної адміністрації Луганської області надійшов лист від 26.01.2022 №01.01-44/203, в якому вказано, що відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців, 25.01.2022 проведена державна реєстрація припинення Попаснянської районної державної адміністрації Луганської області.

Від відповідача через канцелярію суду надійшов відзив на позовну заяву від 21.01.2022 №01.01-27/180, в якому відповідач вказує, що згідно відомостей, отриманих з Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 21.12.2021 №14-28-0.132-16083/2-21 та Міністерства юстиції України від 01.01.2022 №26/143455-9-21/37.3, з 27.05.2021 землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель, визначених підпунктами а - е. Тому, як вказує відповідач, розпорядником земельної ділянки кадастровий номер 4423857200:09:003:0129 - є Лисичанська міська військово-цивільна адміністрація. Відповідач у відзиві повідомляє, що райдержадміністрація звернулась листом від 04.01.2022 №01-34-18 до Лисичанської міської ВЦА стосовно державної реєстрації права комунальної власності Лисичанською міською територіальною громадою земельної ділянки площею 11,7930 га за кадастровим номером 4423857200:09:003:0129, проте на даний час відповіді на лист не надходило.

У відзиві відповідачем також було надано відповіді на запитання позивача, які були поставленні йому у позовній заяві.

Надаючи відповідь на запитання, відповідач повідомив:

- до питання першого: зважаючи на ст. 19 ЗУ Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (державна реєстрація права власності та інших речових прав (крім іпотеки) проводиться у строк, що не перевищує п`яти робочих днів з дня реєстрації відповідної заяви в Державному реєстрі прав) місячний строк було встановлено, як такий, що є розумним строком для здійснення державної реєстрації додаткової угоди про внесення змін до договору оренди землі;

- до питання другого та четвертого: відповідно до пункту 24 розділу X Перехідних положень Земельного кодексу України з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель визначених підпунктами а - е, з дня набрання чинності цим пунктом (27.05.2021) до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними;

- до питання третього: відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України №1635-р від 16.12.2020 Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій (зі змінами), пункту 7 Порядку здійснення заходів щодо утворення та реорганізації районних державних адміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов`язків районних державних адміністрацій, що припиняються, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2020 р. № 1321, вважаємо, що з дати державної реєстрації Сєвєродонецької районної державної адміністрації Луганської області 10.03.2021 до відповідної адміністрації перейшли повноваження, права та обв`язки (публічно-владне правонаступництво) райдержадміністрацій, що припиняються, а саме, Попаснянської районної державної адміністрації Луганської області.

На підставі викладеного, відповідач просить відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Від позивача через канцелярію суду надійшло клопотання від 30.01.2022, в якому останній вказує, що ним було направлено адвокатський запит на адресу Сєвєродонецької РДА з проханням надати належним чином посвідчену копію передавального акту, складеного та затвердженого на підставі пп. 8-9 Порядку здійснення заходів щодо утворення та реорганізації районних державних адміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов`язків районних державних адміністрацій, що припиняються або повідомити про відсутність даного документу у його розпорядженні, та адвокатський запит на адресу Лисичанської ВЦА з проханням надати належним чином посвідчену копію акту приймання-передачі земельної ділянки площею 11,7930 га з кадастровим номером 4412900000:05:032:0001 до комунальної власності Лисичанської міської територіальної громади (за наявності); належним чином посвідчені докази реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку площею 11,7930 га з кадастровим номером 4412900000:05:032:0001 за Лисичанською міською територіальною громадою (за наявності), або повідомити про відсутність наведених документів у його розпорядженні.

Суд розглянув та долучив до матеріалів справи подані сторонами документи.

У судовому засіданні 31.01.2022 представником позивача подано клопотання від 31.01.2022 б/н, в якому останній просить суд замінити відповідача у справі на його правонаступника Сєвєродонецьку районну державну адміністрацію Луганської області (код ЄДРПОУ 44107075), яке судом задоволено.

Ухвалою господарського суду Луганської області від 31.01.2022 замінено відповідача у справі на його правонаступника Сєвєродонецьку районну державну адміністрацію Луганської області (код ЄДРПОУ 44107075); відкладено підготовче судове засідання на 21.02.2022.

У судовому засіданні 21.02.2022 приймав участь повноважний представник позивача та був присутній від відповідача Нечепуренко Т.Ю, без повноважень, оформлених належним чином.

Від представника позивача на електронну пошту суду надійшло клопотання, в якому наданні докази направлення копії позовної заяви з додатками на адресу Сєвєродонецької районної державної адміністрації Луганської області (93400, Луганська обл., місто Сєвєродонецьк(з), б. Дружби Народів, будинок 32А, а саме: поштову накладну від 12.02.2022 №9340409429953 та опис вкладення від 12.02.2022.

Суд долучив до матеріалів справи подане представником позивача клопотання.

Від відповідача через канцелярію суду 21.02.2022 надійшов відзив на позов від 17.02.2022 №01.01-44/387, в якому відповідачем надано відповіді на питання, поставленні позивачем у позовній заяві та вказано:

- стосовно першого питання: зважаючи на статтю 19 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (державна реєстрація права власності та інших речових прав (крім іпотеки) проводиться у строк, що не перевищує п`яти робочих днів з дня реєстрації відповідної заяви в Державному реєстрі прав) місячний строк було встановлено, як такий, що є розумним строком для здійснення державної реєстрації додаткової угоди про внесення змін до договору оренди землі;

-стосовно питання другого, третього та четвертого відповідач вказав, що відповідно до п. 34 розділу Х Перехідних положень Земельного кодексу України, з дня набрання чинності цим пунктом, землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель визначених пунктами а - е, з дня набрання чинності цим пунктом (27.05.2021) до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають здійснювати розпорядження ними.

У відзиві відповідач виклав свою думку стосовно розрахунку судових витрат на правничу допомогу позивача та вказав, що сума позову є завищеною. Також відповідач навів суду попередній (орієнтовний) розрахунок суми судових витрат, які він поніс і очікує понести у зв`язку із розглядом даної справи.

Суд зазначає, що витрати на професійну правничу допомогу належать до витрат, пов`язаних з розглядом справи та не є предметом даного позову. Тому питання щодо витрат на правову допомогу буде вирішено судомо при винесенні рішення.

Від позивача на електронну пошту суду надійшло клопотання від 19.02.2022 №б/н, в кому останній просить:

-зобов`язати відповідача надати відповіді на запитання, поставленні позивачем у позові;

-зобов`язати відповідача надати суду та позивачу копію його листів на адресу Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 22.11.2021 №01-34-1852 та на адресу Міністерства юстиції України від 22.11.2021 №01-34-1852;

-внести зміни до позовних вимог, а саме: в додатковій угоді №1 про внесення змін до договору оренди землі від 13.09.2007 №040740900054 замінити найменування орендодавця - Попаснянську районну державну адміністрацію Луганської області його правонаступником Сєвєродонецькою районною державною адміністрацією Луганської області.

Суд, розглянувши вказане вище клопотання, дійшов висновку про часткове його задоволення та зазначив наступне.

Вимогу позивача про зобов`язання відповідача надати відповіді на запитання, поставлені позивачем у позовній заяві суд залишає без задоволення, у зв`язку з тим, що дані відповіді містяться у відзиві на позовну заяву від 17.02.2022 №01.01-44/387, який надійшов Укрпоштою до канцелярії господарського суду Луганської області 21.02.2022.

Стосовно вимоги позивача про внесення корективів до прохальної частини позовної заяви, суд зазначає, що зі зміною найменування орендодавця правонаступником у додатковій угоді №1 про внесення змін до договору оренди землі від 13.09.2007 №040740900054, позивач не змінює предмет та підстави позову.

З урахуванням того, що ухвалою господарського суду Луганської області від 21.02.2022 у даній справі замінено відповідача, який є орендодавцем в спірній додатковій угоді від 05.11.2021 №1 - Попаснянську районну державну адміністрацію Луганської області (код ЄДРПОУ 21823467) її правонаступником Сєвєродонецькою районною державною адміністрацією Луганської області (код ЄДРПОУ 44107075), суд задовольнив вказану вимогу позивача в цій частині.

Ухвалою господарського суду Луганської області від 22.02.2022 судом внесено зміни у прохальну частину позовної заяви від 31.12.2021 б/н, продовжено строк проведення підготовчого провадження на 30 (тридцять) днів - з 11.03.2022 до 11.04.2022 (включно); підготовче засідання відкладено на 04.04.2022 об 11 год. 00 хв.

У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі Указу Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні", введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб, а тому, судове засідання, призначене на 04.04.2022 не відбулося.

На офіційному сайті господарського суду Луганської області 04.04.2022 учасників судових процесів було повідомлено про те, що у зв`язку з бойовими діями, що відбуваються у Харкові та Харківській області, та з метою збереження життя і здоров`я працівників суду та учасників судових процесів, захисту їх законних прав та інтересів, у суді діє особливий режим роботи, а слухання судових справ, які призначені до розгляду на 04.04.2022 будуть перенесені на інші дати.

Указом Президента України №64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року №2102-IX (зі змінами, внесеними Указами від 18 квітня 2022 року № 259/2022, затвердженим Законом України 21 квітня 2022 року № 2212-ІХ та від 17 травня 2022 року №341/2022 затвердженим Законом України від 22 травня 2022 року № 2263-ІХ), продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.

Відповідно до наказу голови господарського суду Луганської області №24 від 04.04.2022 р. установлено особливий режим роботи Господарського суду Луганської області в умовах воєнного стану з 04.04.2022 р.; тимчасово зупинено розгляд справ у відкритих судових засіданнях з учасниками судового процесу до усунення обставин, які в умовах воєнної агресії проти України зумовлюють загрозу життю, здоров`ю та безпеці відвідувачів і працівників суду; рекомендовано учасникам справ утриматись від відвідування суду, свої процесуальні права та обв`язки, передбачені Господарським процесуальним кодексом України, реалізовувати з використанням офіційної електронної пошти суду.

Відповідно до наказу голови господарського суду Луганської області №25 від 04.04.2022 Господарський суд Луганської області здійснює свою роботу у дистанційному режимі до закінчення особливого режиму роботи Господарського суду Луганської області.

В подальшому, строк дії воєнного стану в Україні згідно з Указом Президента №133/2022 від 14.03.2022 продовжено з 05 години 30 хвилин 26.03.2022 строком на 30 діб, згідно з Указом Президента № 259/2022 від 18.04.2022 продовжено з 05 години 30 хвилин 25.04.2022 строком на 30 діб, згідно з Указом Президента України від 17.05.2022 №341/2022 продовжено з 05 години 30 хвилин 25.05.2022 строком на 90 діб, Указом Президента України від 12.08.2022 №573/2022 строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 23.08.2022 строком на 90 діб.

Ухвалою господарського суду Луганської області від 22.11.2022 підготовче засідання відкладено на 12.12.2022 о 12 год. 00 хв.

Указом Президента України від 07.11.2022 №757/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 16.11.2022 №2738-ІХ, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.

Указом Президента України від 06.02.2023 №58/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 06.02.2023 №8419, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб.

З огляду на продовження на території України строку воєнного стану, ухвалою від 08.12.2022 суд відклав підготовче судове засідання на 20.02.2023 о 12 год. 00 хв.

У судове засідання 20.02.2023 представники сторін прибули.

Для об`єктивного та всебічного розгляду спору по суті та реалізації сторонами своїх прав, суд відклав підготовче судове засідання на 16.03.2023 о 10 год. 00 хв.

У судове засідання 16.03.2023 представники сторін не прибули.

Від представника позивача через систему «Електронний суд» 16.03.2023 надійшло клопотання від 14.03.2023 №б/н про відкладення підготовчого судового засідання на іншу дату для можливості ознайомитись з матеріалами справи шляхом надання доступу представнику ФОП Сизоненко Ю.О. Сутковому А.М. до підсистеми «Електронний суд».

Суд, розглянувши вказане клопотання задовольнив його.

За таких обставин, суд, ухвалою від 16.03.2023 відклав підготовче судове засідання на 03.04.2023.

У судове засідання 03.04.2023 в режимі відеоконференції прибув повноважний представник позивача.

Для надання представником позивача оновлених відповідей на адвокатські запити з приводу власника спірної земельної ділянки та хто ж має бути відповідачем у справі, суд ухвалою від 03.04.2023 відклав підготовче судове засідання на 25.04.2023.

У судове засідання 25.04.2023 в режимі відеоконференції прибув повноважний представник позивача.

Ухвалою господарського суду Луганської області від 25.04.2023 суд закрив підготовче провадження та призначив розгляд справи по суті на 16.05.2023.

У судове засідання 16.05.2023 в режимі відеоконференції прибув повноважний представник позивача.

Відповідно до інформації з витягу ЄДР місцезнаходженням позивача ФОП Сизоненко Юлії Олегівни є: АДРЕСА_1 ; місцезнаходженням відповідача: АДРЕСА_2 .

За інформацією Акціонерного товариства «Укрпошта», розміщеній на офіційному вебсайті (https://offices.ukrposhta.ua) відділення в м.Лисичанськ та в м. Сєвєродонецьк Луганської області тимчасово не функціонують, а тому пересилання поштової кореспонденції до м.Лисичанськ та до м. Сєвєродонецьк Луганської області наразі є неможливим.

Впродовж розгляду спору, суд розміщав інформацію про стан розгляду справи, дату, час та місце проведення судових засідань на офіційному веб-сайті судової влади України за посиланням: https://lg.arbitr.gov.ua/sud5014/. Крім цього, враховуючи наявність інформації про електронні адреси сторін та їх законних представників, всі процесуальні документи суду надсилалися сторонам спору на їх електронні адреси.

У судовому засіданні 16.05.2023 оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши у сукупності надані сторонами докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Між Попаснянською районною державною адміністрацією, як орендодавцем, та приватним підприємцем Сизоненко Олегом Яковичем, як орендарем, укладено договір оренди землі від 13.09.2007, зареєстрований у Попаснянському РРО Луганської РФ ДР «Центр ДЗК» від 13.09.2007 за №040740900054 (далі договір оренди).

Згідно п.1 договору оренди, орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку водного фонду для риборозведення, яка знаходиться на землях Малорязанцівської селищної ради Попаснянського району Луганської області, за межами населених пунктів, контур 305.

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 11,793 га, у тому числі 11,793 га із земель водного фонду, контур 305 (п.2 договору оренди).

В п.7 договору оренди зазначено, що договір укладено на 15 років. Після закінчення строку дії договору орендар має право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 (тридцять) днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Актом приймання-передачі від 13.09.2007 вказану земельну ділянку водного фонду передано орендарю приватному підприємцю Сизоненко Олегу Яковичу для риборозведення.

Як вбачається з матеріалів справи, орендар за договором ОСОБА_1 помер ІНФОРМАЦІЯ_1 і його дочка ОСОБА_2 , стала спадкоємицею права на оренду земельної ділянки водного фонду для риборозведення, на землях Малорязанцевської селищної ради Попаснянського району Луганської області, за межами населеного пункту, загальною площею 11,7930 га, яке належало її батьку на підставі договору оренди від 13.09.2007.

Вказаний факт засвідчено приватним нотаріусом Лисичанського нотаріального округу В.О. Кравченко на підставі свідоцтва про право на спадщину за законом від 19.04.2019, номер в реєстрі 689, спадкова справа 17/2019, яке міститься в матеріалах справи.

Розпорядженням голови Попаснянської районної державної адміністрації-керівника районної військово-цивільної адміністрації від 25.06.2019 №1132 «Про заміну сторони в договорі оренди земельної ділянки від 13.09.2007 №040740900054» зобов`язано:

-замінити сторону в чинному договорі оренди землі від 13.09.2007 №040740900054, а саме, замінити орендаря: ПП ОСОБА_1 на нового орендаря ОСОБА_2 на підставі Свідоцтва про право на спадщину за законом від 19.04.2019 року, посвідченого приватним нотаріусом Лисичанського нотаріального округу В.О. Кравченко (реєстровий №678);

-визначити, що права та обов`язки орендаря за договором оренди новий орендар набуває у повному обсязі з моменту підписання та державної реєстрації додаткової угоди про заміну сторони в договорі;

- ОСОБА_2 укласти з райдержадміністрацією додаткову угоду про заміну сторони;

-Сизоненко Ю.О. в місячний термін здійснити державну реєстрацію додаткової угоди до вказаного договору землі у порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

В подальшому, 05.11.2021, представник Сизоненко Ю.О. за довіреністю надіслав на адресу Попаснянської РДА заяву на виконання розпорядження голови Попаснянської РДА про укладення додаткової угоди із проектом додаткової угоди та відповідними документами для її підписання.

Як зазначає позивач у позовній заяві, у відповідь на дану заяву, Попаснянська РДА повідомила, що звернулася до Міністерства юстиції України та Держгеокадастру для роз`яснення про наявність/відсутність у неї права на укладання такої додаткової угоди.

Крім цього, з витягу ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, вбачається, що Попаснянська РДА з 18.01.2021 перебуває у стані припинення.

Згідно «Інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку» від 31.12.2021, земельна ділянка водного фонду, з кадастровим номером 4423857200:09:003:0129, 10.07.- для рибогосподарських потреб, площею 11,7930 га, яка є предметом договору оренди землі від 13.09.2007 №040740900054 перебуває у державній формі власності Попаснянської РДА.

В процесі розгляду спору у суді, 25.01.2022 проводиться державна реєстрація припинення первісного відповідача у справі Попаснянської районної державної адміністрації Луганської області, у зв`язку із її реорганізацією. Правонаступником всіх прав та обов`язків та орендодавцем за договором стає Сєвєродонецька районна державна адміністрація Луганської області.

У зв`язку з чим позивач звернувся із заявою про заміну сторони відповідача правонаступником та зміну предмету позову.

Ухвалою господарського суду Луганської області від 31.01.2022 суд замінив відповідача, який є орендодавцем в спірній додатковій угоді від 05.11.2021 №1 - Попаснянську районну державну адміністрацію Луганської області (код ЄДРПОУ 21823467) її правонаступником Сєвєродонецькою районною державною адміністрацією Луганської області (код ЄДРПОУ 44107075) та дійшов висновку, що зміна предмета позову не відбувається, а виникає необхідність внести зміни до прохальної частини позовної заяви, згідно яких орендодавцем спірної земельної ділянки в додатковій угоді від 05.11.2021 №1 є Сєвєродонецька районна державна адміністрація Луганської області.

Позивач звертається з даним позовом до Сєвєродонецької районної державної адміністрації Луганської області (з урахуванням ухвал господарського суду Луганської області від 31.01.2022 про заміну сторони відповідача та 21.02.2022 про внесення змін до прохальної частини позовної заяви) із вимогою про визнання укладеною додаткової угоди №1 від 05.11.2021 про внесення змін до договору оренди землі від 13.09.2007 №040740900054 в частині зміни орендаря з приватного підприємця Сизоненка Олега Яковича на ОСОБА_2 у такій редакції:

«ДОДАТКОВА УГОДА №1

про внесення змін до договору оренди землі

№ 040740900054 від 13 вересня 2007 р.

м. Сєвєродонецьк 05 листопада 2021р.

Орендодавець: СЄВЕРОДОНЕЦЬКА РАЙОННА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ, в особі керівника ВЛАСЕНКА РОМАНА ГЕННАДІЙОВИЧА, з одного боку, та Орендар: ОСОБА_3 , в особі СКОРОХОДА ДЕНИСА ЮРІЙОВИЧА, що діє на підставі довіреності, посвідченої 15 грудня 2020 року нотаріусом Олександрою Буковською, м.Гданськ (Реєстр А №4441/2020), з другого боку, на підставі свідоцтва про право на спадщину за законом від 19 квітня 2019 р., посвідченого приватним нотаріусом Лисичанського нотаріального округу Кравченко В.О.(реєстровий № 678), на виконання Розпорядження Попаснянської районної державної адміністрації Луганської області - Попаснянської районної військово-цивільної адміністрації Луганської області №1132 від 25.06.2019 року, уклали додаткову угоду №1 до договору оренди землі №040740900054 від 13 вересня 2007р. на земельну ділянку, кадастровий №4423857200:09:003:0129, площею 11,7930 га, про нижченаведене:

1.Внести зміни у такі пункти договору оренди землі від 13 вересня 2007 р.:

Преамбула договору.

Орендодавець: СЄВЕРОДОНЕЦЬКА РАЙОННА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ, в особі керівника ВЛАСЕНКА РОМАНА ГЕННАДІЙОВИЧА, з одного боку, та Орендар: СИЗОНЕНКО ЮЛІЯ ОЛЕГІВНА, з другого боку, на підставі свідоцтва про право на спадщину за законом від 19 квітня 2019 р., посвідченого приватним нотаріусом Лисичанського нотаріального округу Кравченко В.О. (реєстровий № 678), уклали цей Договір про нижченаведене:

Реквізити сторін:

«Орендодавець»«Орендар»

Сєвєродонецька районна державна Сизоненко Юлія Олегівна

адміністрація Луганської області Паспорт НОМЕР_1 ,виданий

код ЄДРПОУ 44107075 Лисичанським МД УМВС України

Адреса: 93404, Луганська обл.,в Луганській області, 16.09.2008 р.

м. Сєвєродонецьк,ІПН 3376405449

бульвар Дружби Народів, 32аАдреса: Луганська обл., м.Лисичанськ, пр.-т, Перемоги,

буд.119, кв.187

Інші умови вищевказаного договору, які не змінюються цією угодою, залишаються без змін і сторони підтверджують по них свої зобов`язання.

Ця додаткова угода є невід`ємною частиною договору оренди землі №040740900054 від 13 вересня 2007 р., та діє з моменту укладання.

Ця угода складена в двох примірниках, з яких перший зберігається у «Орендодавця», другий у «Орендаря».

Підписи сторін:

«Орендодавець»«Орендар»


»

У відзиві від 17.02.2022 №01.01-44/387 Сєвєродонецька районна державна адміністрація Луганської області заперечує проти позову з наступних підстав.

Відповідач повідомляє, що з відомостей від Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 21.12.2021 №14-28-0.132-16083/2-21 та Міністерства юстиції України від 01.01.2022 №26/143455-9-21/37.3, копії яких відповідач надає до справи, вбачається, що з 27.05.2021 (відповідно до змін у законодавстві) землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, зокрема розпорядження земельною ділянкою водного фонду, з кадастровим номером 4423857200:09:003:0129, яка є предметом договору оренди, до якого позивач просить внести зміни, належить до повноважень відповідних органів місцевого самоврядування, а саме до Лисичанської військово-цивільної адміністрації.

Крім цього, відповідач зазначає, що відповідно до передавального акту комісії з реорганізації від 02.08.2021, земельна ділянка водного фонду, з кадастровим номером 4423857200:09:003:0129, від Попаснянської РДА до Сєвєродонецької РДА передана не була.

Враховуючи вищевикладене, повно, всебічно і об`єктивно дослідивши матеріали та обставини справи, оцінивши надані сторонами докази своїх вимог та заперечень по суті спору, їх належність, допустимість, достовірність кожного окремо і у сукупності без надання жодному доказу пріоритету або вищої сили, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню повністю.

Статтею 2 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

У відповідності до ч. 1 ст. 7. Закону України «Про оренду землі» право на оренду земельної ділянки переходить після смерті фізичної особи-орендаря, якщо інше не передбачено договором оренди, до спадкоємців, а в разі їх відмови чи відсутності таких спадкоємців - до осіб, які використовували цю земельну ділянку разом з орендарем і виявили бажання стати орендарями в разі, якщо це не суперечить вимогам Земельного кодексу України та цього Закону.

За змістом статті 13 зазначеного Закону договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Матеріалами справи, належними та допустимими доказами підтверджено той факт, що до позивача у справі, в порядку спадкування від батька перейшло право оренди за договором оренди землі від 13.09.2007 за №040740900054.

Позивач виявила намір внести відповідні зміни до договору і замінити орендаря шляхом укладення додаткової угоди, яку направила на затвердження до Попаснянської РДА Луганської області, яка виступала орендодавцем за договором та розпоряджалася землями державної власності водного фонду, зокрема спірною земельною ділянкою.

В процесі розгляду спору у суді, Попаснянська районна державна адміністрація Луганської області Луганської області припинилася, всі права та обов`язки перейшли до правонаступника - Сєвєродонецької районної державної адміністрації Луганської області, відповідача у справі.

Судом також встановлено, що Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин" від 28.04.2021 № 1423-IХ, який набрав чинності з 27.05.2021р., доповнено розділ X "Перехідні положення" Земельного кодексу України пунктом 24 наступного змісту: "З дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель, зокрема, визначених у п. а-е цієї статті.

Відповідно до положень ч. 5 ст. 16 та ч. 5 ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності.

Статтею 1 Закону України «Про військово-цивільні адміністрації» встановлено, що виконання повноважень місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування у випадках, встановлених цим Законом, в районі відсічі збройної агресії Російської Федерації, зокрема в районі проведення антитерористичної операції можуть утворюватися військово-цивільні адміністрації, на яких покладено обов`язок вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Таким чином, як встановлено приписами Закону і як вказує сам відповідач у відзиві, з 27.05.2021 земельна ділянка державної власності водного фонду, яка знаходиться на землях Малорязанцівської селищної ради Попаснянського району Луганської області, за межами населених пунктів перейшла до Лисичанської об`єднаної територіальної громади і вважається землею комунальної форми власності, розпорядником якої на момент звернення позивача із заявою про укладення додаткової угоди була Лисичанська міська військово-цивільна адміністрація Луганської області.

Питання передачі земельних ділянок державної власності у комунальну чи навпаки, регулюють положення статті 117 ЗК України. Відповідно до частини першої вказаної статті визначено, що передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішенням відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності, відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

У рішенні органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність зазначається кадастровий номер земельної ділянки, її місце розташування, площа, цільове призначення, відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку, обмеження у її використанні.

На підставі рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки.

Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.

Частиною 3. ст.122 ЗК України передбачено що, районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) ведення водного господарства.

Виходячи з наведених приписів законодавства, права державної власності переходять у комунальну власність ОТГ з моменту державної реєстрації такого права. Лише зареєструвавши право власності в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, громади стають повноправними розпорядниками комунальних земель.

Однак матеріали справи не містять доказів державної реєстрації Лисичанською міською військово-цивільною адміністрацією права комунальної власності за відповідною територіальної громадою спірної земельної ділянки, а отже суд критично ставиться до заперечень відповідача, оскільки має місце бездіяльність органу влади в частині прийняття до обліку та державної реєстрації спірної земельної ділянки.

Фактично Лисичанська міська ВЦА Луганської області не виконала приписів законодавства, які зобов`язують орган місцевої влади здійснити державну реєстрацію права комунальної власності за спірною земельною ділянкою. Спірна земельна ділянка знаходиться в межах Лисичанської територіальної громади і цей факт підтверджено матеріалами справи.

Таким чином, спірна земельна ділянка, як зазначено у відомостях із Державного земельного кадастру, які надав позивач до справи, станом на 31.12.2021 та день постановлення рішення є державною власністю і розпорядником стоїть Попаснянська РДА Луганської області. Вказаний факт не спростовано матеріалами справи.

Враховуючи, що Попаснянська районна державна адміністрація Луганської області припинила свою діяльність, а правонаступником всіх прав та обов`язків є Сєвєродонецька районна державна адміністрація (відповідач у справі), позивач правомірно визначив цей орган і вказав його у додатковій угоді в якості орендодавця.

За таких обставин, позовні вимоги слід задовольнити і визнати укладеною додаткову угоду № 1 від 05.11.2021 про внесення змін до договору оренди землі від 13.09.2007 №040740900054 (із змінами внесеними ухвалами суду від 31.01.2022 та 21.02.2022).

Ст.651 ч.2 ЦК України встановлено, що договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Ч.5 ст.188 ГК України передбачено, якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.

З матеріалів справи вбачається, що позивач, як спадкоємець прав орендаря, звернулася з даним позовом до суду в цілях реалізації своїх законних повноважень, які встановлені ст.7 ЗУ «Про оренду землі» з вимогою переоформити права орендаря на себе як на спадкоємицю.

З огляду на приписи діючого законодавства, які наведені вище за текстом рішення суду, позивач має право бути орендарем спірної земельної ділянки. Позов подано до суду 31.12.2021. На момент звернення з позовом до суду - 31.12.2021, договір оренди землі не закінчив свою дію. Тому, позивач правомірно наполягає на внесенні змін у договір шляхом зміни назви орендодавця і орендаря.

Враховуючи правовідносини сторін у часі, суд дійшов висновку, що додаткова угода вважається укладеною з дня набрання чинності рішенням суду.

Аналізуючи правовідносини сторін по суті спору, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог шляхом визнання додаткової угоди стосовно зміни сторін укладеною, в редакції суду, оскільки редакція, надана позивачем, не в повній мірі відповідає особливостям, обраного позивачем способу захисту порушеного права. Уникаючи формального підходу при вирішенні даного спору, суд самостійно вирішив внести зміни в редакцію, запропоновану позивачем.

Щодо витрат на професійну правничу допомогу, суд зазначає наступне.

Позивач у позовній заяві зазначив, що він поніс і очікує понести в зв`язку із розглядом справи у господарському суді першої інстанції наступні витрати:

-складання позовної заяви 4000 грн;

-складання відповіді на відзив відповідача 4000 грн;

-кошти на проїзд з м. Сєвєродонецьк до м. Харків для участі в судовому засіданні адвоката позивача та з розрахунку 2 судових засідання 1500 грн х 2 =3000 грн;

-добові для участі в судовому засіданні адвоката позивача та з розрахунку 2 судових засідання 600 грн х 2 = 1200 грн;

-гонорар адвоката позивача за отримання позитивного для клієнта судового рішення у господарському суді першої інстанції 10000 грн.

Загалом сума судових витрат, які позивач поніс і які очікує понести в зв`язку із розглядом справи у господарському суді першої інстанції складають 22200 грн.

Відповідач проти розміру заявлених позивачем витрат на професійну правничу допомогу заперечує, вважає, що витрати на дорогу, проїзд та очікування участі у судових засіданнях не відносяться до жодного з видів правової допомоги, передбаченої ЗУ «Про адвокатуру та адвокатську діяльність». Крім цього, відповідач заявляє також витрати які він очікує понести у зв`язку із розглядом справи у сумі 1363,80 грн, які складаються з витрат на проїзд у сумі 190,95 грн *4 =763,80 грн , добові для участі у двох судових засіданнях по 300 грн = 600 грн.

За приписами ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать, зокрема і витрати на професійну правничу допомогу.

Відповідно до ст. 126 ГПК України витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.

Для визначення розміру витрат на професійну правничу допомогу з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.

В якості доказів надання правничої правової допомоги, адвокат позивача надав до справи копії наступних документів:

-ордеру на надання правничої (правової допомоги) від 01.12.2021 серії АН№1058468;

-свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю від 31.01.2018 серії ДН №4971.

При розгляді спору у суді, адвокат позивача приймав активну участь, захищаючи інтереси довірителя, надсилав адвокатські запити до державних установ, приймав участь у судових засіданнях, надавав документи в підтвердження доводів позивача і документи із запереченнями доводів відповідача.

Доказів понесених витрат на проїзд та добове утримання адвоката, до матеріалів справи не надано.

За таких обставин, розумним і справедливим буде стягнення 10000 грн в якості гонорару адвоката позивача за отримання позитивного для клієнта судового рішення у господарському суді першої інстанції.

Витрати відповідача у зв`язку із розглядом справи не підлягають до задоволення, оскільки позов вирішено на користь позивача.

Судові витрати у вигляді судового збору у сумі 2270 грн в порядку ст.129 ГПК України, слід покласти на відповідача.

Керуючись ст.ст. 46, 73-74, 76-80, 129, 233, 236-238, 240-242 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

в и р і ш и в:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Визнати укладеною додаткову угоду № 1 від 05.11.2021 про внесення змін до договору оренди землі від 13.09.2007 №040740900054 в наступній редакції:

«ДОДАТКОВА УГОДА №1

про внесення змін до договору оренди землі

№ 040740900054 від 13 вересня 2007 р.

м. Сєвєродонецьк 05 листопада 2021р.

Орендодавець: СЄВЕРОДОНЕЦЬКА РАЙОННА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ, в особі керівника ВЛАСЕНКА РОМАНА ГЕННАДІЙОВИЧА, з одного боку, та Орендар: ФОП СИЗОНЕНКО ЮЛІЯ ОЛЕГІВНА, з другого боку, на підставі свідоцтва про право на спадщину за законом від 19 квітня 2019 р., посвідченого приватним нотаріусом Лисичанського нотаріального округу Кравченко В.О.(реєстровий №678), на виконання Розпорядження Попаснянської районної державної адміністрації Луганської області - Попаснянської районної військово-цивільної адміністрації Луганської області №1132 від 25.06.2019 року, уклали додаткову угоду №1 до договору оренди землі №040740900054 від 13 вересня 2007р. на земельну ділянку, кадастровий №4423857200:09:003:0129, площею 11,7930 га, про нижченаведене:

1.Внести зміни у такі пункти договору оренди землі від 13 вересня 2007 р.:

Преамбула договору.

Орендодавець: СЄВЕРОДОНЕЦЬКА РАЙОННА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ, в особі керівника ВЛАСЕНКА РОМАНА ГЕННАДІЙОВИЧА, з одного боку, та Орендар: ФОП СИЗОНЕНКО ЮЛІЯ ОЛЕГІВНА, з другого боку, на підставі свідоцтва про право на спадщину за законом від 19 квітня 2019 р., посвідченого приватним нотаріусом Лисичанського нотаріального округу Кравченко В.О. (реєстровий № 678), уклали цей Договір про нижченаведене:

Реквізити сторін:

«Орендодавець»«Орендар»

Сєвєродонецька районна державнаФОП Сизоненко Юлія Олегівна

адміністрація Луганської областіПаспорт НОМЕР_1 , виданий

код ЄДРПОУ 44107075 Лисичанським МД УМВС України

Адреса: 93404, Луганська обл.,в Луганській області, 16.09.2008 р.

м. Сєвєродонецьк,ІПН 3376405449

бульвар Дружби Народів, 32аАдреса: Луганська обл., м.Лисичанськ, пр.-т, Перемоги,

буд.119, кв.187

Інші умови вищевказаного договору, які не змінюються цією угодою, залишаються без змін і сторони підтверджують по них свої зобов`язання.

Ця додаткова угода є невід`ємною частиною договору оренди землі №040740900054 від 13 вересня 2007 р., та діє з моменту укладання.

Ця угода складена в двох примірниках, з яких перший зберігається у «Орендодавця», другий у «Орендаря».

Підписи сторін:

«Орендодавець»«Орендар»


».

Дана додаткова угода вважається укладеною з дня набрання рішенням законної сили.

2. Стягнути з Сєвєродонецької районної державної адміністрації Луганської області (93400, м.Сєвєродонецьк(з) Луганської області, бул.Дружби Народів, буд.32А, код ЄДРПОУ 44107075) на користь фізичної особи-підприємця Сизоненко Юлії Олегівни ( АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_2 ) судові витрати у вигляді судового збору в сумі 2270 грн та витрати на професійну правничу допомогу у сумі 10000 грн, видати наказ після набрання судовим рішенням законної сили.

Відповідно до ст.241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно з ч.1 ст.256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів, а на ухвалу суду - протягом десяти днів з дня його (її) проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено та підписано 26.05.2023.

Суддя Ріта ШЕЛІХІНА

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення16.05.2023
Оприлюднено29.05.2023
Номер документу111121315
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —913/1/22

Рішення від 16.05.2023

Господарське

Господарський суд Луганської області

Шеліхіна Р.М.

Ухвала від 08.05.2023

Господарське

Господарський суд Луганської області

Шеліхіна Р.М.

Ухвала від 25.04.2023

Господарське

Господарський суд Луганської області

Шеліхіна Р.М.

Ухвала від 21.04.2023

Господарське

Господарський суд Луганської області

Шеліхіна Р.М.

Ухвала від 03.04.2023

Господарське

Господарський суд Луганської області

Шеліхіна Р.М.

Ухвала від 30.03.2023

Господарське

Господарський суд Луганської області

Шеліхіна Р.М.

Ухвала від 16.03.2023

Господарське

Господарський суд Луганської області

Шеліхіна Р.М.

Ухвала від 20.02.2023

Господарське

Господарський суд Луганської області

Шеліхіна Р.М.

Ухвала від 08.12.2022

Господарське

Господарський суд Луганської області

Шеліхіна Р.М.

Ухвала від 22.11.2022

Господарське

Господарський суд Луганської області

Шеліхіна Р.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні