Рішення
від 26.05.2023 по справі 360/1121/22
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

26 травня 2023 рокум. ДніпроСправа № 360/1121/22

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Шембелян В.С., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у Луганській області до Приватного підприємства «Будівельник-Ран» про накладення арешту на кошти на рахунках платника податків, відкритих у банках,

ВСТАНОВИВ:

11 лютого 2022 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшли матеріали позовної заяви Головного управління ДПС у Луганській області (далі позивач) до Приватного підприємства «Будівельник-Ран» (далі відповідач), в якій позивач просить суд накласти арешт на кошти на рахунках платника податків Приватного підприємства «Будівельник-Ран», код ЄДРПОУ 33164267, відкритих у банках, а саме: АБ «УКРГАЗБАНК» НОМЕР_1 , НОМЕР_1 , НОМЕР_2 ; АТ «А-БАНК» НОМЕР_3 ; ЛУГАН.Ф-Я АТ КБ «ПРИВАТБАНК» м. Маріуполь UА 983047950000026048053703315, НОМЕР_4 , ПАТ «УКРКОМУНБАНК» 2600412350040; Казначейство України UА 078999980385129000000088998.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що Приватне підприємство «Будівельник-Ран» перебуває на обліку в Рубіжанській ДПІ Головного управління ДПС у Луганській області як платник податків за основним місцем обліку з 28.12.2019. Державною податковою службою України ПП «Будівельник-Ран» включене до плану - графіка проведення документальних планових перевірок на 2022 рік, зазначене підприємство міститься у розділі І «Документальні планові перевірки платників податків - юридичних осіб», запланований місяць початку перевірки - лютий 2022 року.

Відповідно до плану-графіку документальних перевірок на 2022 рік, на підставі п.п.20.1.4 п.20.1 ст.20, п.п. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75, ст. 77, ст. 82 ПК України, п. 2 ч. 1 ст. 13, ч. 16 ст. 25 Закону України від 08.07.2010 №2464-VІ «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» та з урахуванням постанови Кабінету Міністрів України від 03.02.2021 № 89 «Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок» Головним управлінням ДПС у Луганській області видано наказ від 26.01.2022 № 44-п «Про проведення документальної планової виїзної перевірки ПП «Будівельник-Ран»».

На виконання вимог пункту 77.4 статті 77 ПК України Головним управлінням ДПС у Луганській області 26.01.2022 було направлено ПП «Будівельник-Ран» рекомендованим листом з повідомленням про вручення копію наказу про проведення документальної планової виїзної перевірки від 26.01.2022 № 44-п та письмове повідомлення від 26.01.2022 №19 із зазначенням дати початку проведення такої перевірки 09.02.2022. Зазначене поштове відправлення вручено 28.01.2022.

09.02.2022 о 10 годині 00 хвилин посадові особи контролюючого органу вийшли за податковою адресою платника податків з метою проведення документальної планової виїзної перевірки. Директору ПП «Будівельник-Ран» Тюкалу Ю.В. були пред`явлені службові посвідчення та направлення на проведення перевірки від 08.02.2022 № 52, № 53, № 54, № 55, № 56.

Проте, директором ПП «Будівельник-Ран» Тюкалом Ю.В. було відмовлено у допуску посадових осіб управління податкового аудиту до проведення документальної планової виїзної перевірки, призначеної наказом Головного управління ДПС у Луганській області від 26.01.2022 № 44-п та надано письмові пояснення щодо причин відмови на 3 аркушах. Керуючись нормами Податкового кодексу України, посадовими особами контролюючого органу було складено Акт про відмову в допуску до проведення/відмову від проведення документальної планової виїзної перевірки від 09.02.2022 №40/12-32-07-13.

В наданих представником платника податків поясненнях, причиною відмови від допуску до проведення перевірки зазначено, що наказ Головного управління ДПС у Луганській області від 26.01.2022 № 44-п не відповідає нормам ПК України, а саме ст.522 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, яким встановлений мораторій на проведення перевірок.

Таким чином, платником податків безпідставно було відмовлено у допуску Головного управління ДПС у Луганській області до планової виїзної перевірки. У зв`язку з вищевикладеним, на підставі п.п. 94.2.3 п. 94.2 ст. 94 ПКУ, заступником начальника Головного управління ДПС у Луганській області 09.02.2022 прийнято рішення про застосування адміністративного арешту майна ПП «Будівельник-Ран» у зв`язку з відмовою від допуску посадових осіб контролюючого органу до проведення перевірки.

Враховуючи викладене, позивач просить суд накласти арешт на кошти на рахунках платника податків ПП «Будівельник-Ран», код ЄДРПОУ 33164267, відкритих у банках.

Ухвалою суду від 16 лютого 2022 року позовну заяву залишено без руху.

Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 в Україні введено воєнний стан з 5 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, якій у подальшому пролонговано указами від 14.03.2022 № 133/2022, від 18.04.202 № 259/2022 та від 17.05.2022 № 341/2022, від 12.08.2022 № 573/2022, від 07.11.2022 № 757/2022 та від 06.02.2023 №58/2023.

Відповідно до наказів голови Луганського окружного адміністративного суду з 24.02.2022 по 02.05.2022 діяв простой в роботі Луганського окружного адміністративного суду.

З 02 травня 2022 року Луганський окружний адміністративний суд на період воєнного стану працює в дистанційному режимі.

Ухвалою суду від 03 червня 2022 року відкрито провадження у справі після усунення недоліків позовної заяви та вирішено справу розглядати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Ухвала суду від 03.06.2022 доставлена на електронну пошту відповідача, що підтверджено реєстраційною карткою доставки повідомлення електронною поштою.

Ухвалою суду від 06 березня 2023 року вирішено подальший розгляд адміністративної справи № 360/1121/22 здійснювати на підставі її матеріалів в електронній формі.

Оскільки відповідач зареєстрований за юридичною адресою на території Луганської області, яка на теперішній час є тимчасово окупованою територією, тому судом на офіційному веб-сайті 17.03.2023 розміщено повідомлення про постановлення ухвали від 06.03.2023.

Таким чином, судом вжито всіх заходів щодо належного повідомлення відповідача про постановлення ухвал, проте правом надання відзиву на позовну заяву відповідач не скористався, витребувані ухвалою суду від 03.06.2022 документи, не надав.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст. 72-79, 90 КАС України, суд встановив такі обставини справи.

Приватне підприємство «Будівельник-Ран», ідентифікаційний код 33164267, місце знаходження: 93000, Луганська область, місто Рубіжне, вулиця Менделєєва, будинок 12, зареєстроване як юридична особа 28.12.2019, перебуваэ на обліку як платник податків в Рубіжанській ДПІ Головного управління ДПС у Луганській області, що підтверджено реєстраційними та обліковими відомостями про платника податків.

Відповідно до листа ДПС України № 28440/7/99-00-07-04-02-07 від 24.12.2021 сформовано план-графік проведення документальних планових перевірок платників податків на 2022 рік, який розміщено на офіційному вебсайті ДПС.

Головним управлінням ДПС у Луганській області на підставі пп.20.1.4 п.20.1 ст.20, пп.75.1.2 п.75.1 ст.75, ст.77, ст.82 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VІ (зі змінами та доповненнями), п.2 ч.1 ст.13, ч.16 ст.25 Закону України від 08.07.2010 №2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» (зі змінами та доповненнями), згідно з планом-графіком документальних перевірок на 2022 рік та з урахуванням постанови Кабінету Міністрів України від 03.02.2021 №89 «Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок» винесено наказ від 26.01.2022 №44-п про проведення документальної планової виїзної перевірки ПП «Будівельник-Ран» (код за ЄДРПОУ 33164267) з 09.02.2022 тривалістю 10 робочих днів. Наказом визначено предмет перевірки, а саме: дотримання платником податків вимог податкового, валютного та іншого законодавства, правильності нарахування, обчислення та сплати податку на доходи фізичних осіб та військового збору, а також по єдиному внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період діяльності з 01.10.2018 по 30.09.2021.

26.01.2022 за №19 ГУ ДПС у Луганській області сформовано повідомлення, в якому зазначено, що з 09 лютого 2022 року буде проводитись за адресою: Луганська область, місто Рубіжне, вул. Менделєєва, буд. 12 документальна планова виїзна перевірка Приватного підприємства Будівельник-Ран (код за ЄДРПОУ 33164267) з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.10.2018 по 30.09.2021, правильності нарахування, обчислення та сплати військового збору за період з 01.10.2018 по 30.09.2021, а також по єдиному внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. Приватному підприємству Будівельник-Ран відповідно до п.85.2 ст.85 Податкового кодексу України слід, починаючи із зазначеного терміну, забезпечити надання всіх необхідних документів, що підтверджують дані податкових декларацій (розрахунків), зокрема фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, а також первинні та інші документи, які використовувались в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконання вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи ДПС.

Вищевказане повідомлення та наказ направлено на адресу відповідача та отримано уповноваженим представником 28.01.2022, що підтверджено копією рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення.

09.02.2022 о 10 год. 00 хв. на підставі наказу ГУ ДПС у Луганській області від 26.01.2022 № 44-п та відповідно до направлень на перевірку: від 08.02.2022 №56, від 08.02.2022 №52, від 08.02.2022 №53, від 08.02.2022 №54, копії яких надані разом з позовом, посадові особи органу ГУ ДПС у Луганській області прибули за місцезнаходженням Приватного підприємства Будівельник-Ран для проведення документальної планової виїзної перевірки за період з 01.10.2018 по 30.09.2021. Однак керівником ПП Будівельник-Ран 09.02.2022 о 10 год. 00 хв. було відмовлено в допуску до проведення перевірки на підставі обставин, що викладені в письмових поясненнях на 3х аркушах.

Зазначені обставини відображені в Акті про відмову в допуску до проведення/відмову від проведення документальної планової/позапланової виїзної перевірки, фактичної перевірки від 09.02.2022 № 40/12-32-07-13.

В поясненнях від 09.02.2022 відповідач зазначив, що наказ Головного управління ДПС у Луганський області № 44-п від 26.01.2022 «Про проведення документальної планової перевірки ПП Будівельник-Ран не відповідає вимогам статті 52-2 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, яким встановлений мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок, що діє на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19).

Головним управлінням ДПС у Луганський області прийняте рішення від 09.02.2022 про застосування повного адміністративного арешту майна платника податків Приватного підприємства Будівельник-Ран, що перебуває за адресою: 93000, Луганська область, місто Рубіжне, вулиця Менделєєва, будинок 12.

16.02.2022 позивач звернувся до суду з вказаним позовом в силу дотримання визначеної законодавством процедури накладення арешту на кошти платника податків на банківських рахунках.

Отже спірними питаннями цієї справи є саме правомірність призначення документальної планової перевірки платника як підстави для відмови в допуску до перевірки, а також правомірність такої відмови як підстави для накладення арешту на кошти платника.

Вирішуючи по суті заявлені позовні вимоги, суд керується такими вимогами чинного законодавства.

За змістом частини 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Нормативно-правовим актом, який регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, є Податковий кодекс України (далі ПК України).

Статтею 75 ПК України встановлено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Відповідно до п.п.75.1.2 п. 75.1 ст. 75 ПК України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків. Документальна планова перевірка проводиться відповідно до плану-графіка перевірок.

Порядок проведення документальних планових перевірок регулюється ст. 77 ПК України.

Відповідно до п. 77.1 ст. 77 ПК України документальна планова перевірка повинна бути передбачена у плані-графіку проведення планових документальних перевірок. План-графік документальних планових перевірок на поточний рік оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, до 25 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки.

До плану-графіка проведення документальних планових перевірок відбираються платники податків, які мають ризик щодо несплати податків та зборів, невиконання іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи (п. 77.1 ст. 77 ПК України).

Згідно з п. 77.4 ст. 77 ПК України про проведення документальної планової перевірки керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу приймається рішення, яке оформлюється наказом. Право на проведення документальної планової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому (його представнику) не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення зазначеної перевірки надіслано (вручено) у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, копію наказу про проведення документальної планової перевірки та письмове повідомлення із зазначенням дати початку проведення такої перевірки.

Відповідно до п. 77.6 ст. 77 ПК України допуск посадових осіб контролюючих органів до проведення документальної планової виїзної перевірки здійснюється згідно із статтею 81 цього Кодексу. Документальна планова невиїзна перевірка здійснюється у порядку, передбаченому статтею 79 цього Кодексу.

Строки проведення документальної планової перевірки встановлені статтею 82 цього Кодексу (п. 77.7 ст. 77 ПК України).

Відповідно до п.81.1 ст. 81 ПК України посадові особи контролюючого органу мають право приступити до проведення документальної виїзної перевірки, фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення, визначених цим Кодексом, та за умови пред`явлення або надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, таких документів:

направлення на проведення такої перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, реквізити наказу про проведення відповідної перевірки, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) або об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична), підстави, дата початку та тривалість перевірки, посада та прізвище посадової (службової) особи, яка проводитиме перевірку. Направлення на перевірку у такому випадку є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, що скріплений печаткою контролюючого органу;

копії наказу про проведення перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) та у разі проведення перевірки в іншому місці - адреса об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична перевірка), підстави для проведення перевірки, визначені цим Кодексом, дата початку і тривалість перевірки, період діяльності, який буде перевірятися. Наказ про проведення перевірки є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу та скріплення печаткою контролюючого органу;

службового посвідчення осіб (належним чином оформленого відповідним контролюючим органом документа, що засвідчує посадову (службову) особу), які зазначені в направленні на проведення перевірки.

Непред`явлення або ненадіслання у випадках, визначених цим Кодексом, платнику податків (його посадовим (службовим) особам або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції) цих документів або пред`явлення зазначених документів, що оформлені з порушенням вимог, встановлених цим пунктом, є підставою для недопущення посадових (службових) осіб контролюючого органу до проведення документальної виїзної або фактичної перевірки.

Відмова платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) від допуску до перевірки на інших підставах, ніж визначені в абзаці п`ятому цього пункту, не дозволяється.

При пред`явленні направлення платнику податків та/або посадовим (службовим) особам платника податків (його представникам або особам, які фактично проводять розрахункові операції) такі особи розписуються у направленні із зазначенням свого прізвища, імені, по батькові, посади, дати і часу ознайомлення.

У разі відмови платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) розписатися у направленні на перевірку посадовими (службовими) особами контролюючого органу складається акт, який засвідчує факт відмови. У такому випадку акт про відмову від підпису у направленні на перевірку є підставою для початку проведення такої перевірки.

У разі відмови платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) у допуску посадових (службових) осіб контролюючого органу до проведення перевірки посадовими (службовими) особами контролюючого органу за місцем проведення перевірки, невідкладно складається та реєструється в контролюючому органі не пізніше наступного робочого дня у двох примірниках акт, що засвідчує факт відмови, із зазначенням заявлених причин відмови, один примірник якого вручається під підпис, відразу після його складання, платнику податків та/або уповноваженій особі платника податків (п. 81.2 ПК України).

Посадова (службова) особа платника податків (його представник або особа, яка фактично проводить розрахункові операції) має право надати свої письмові пояснення до складеного контролюючим органом акта.

У разі відмови платника податків та/або його посадових (службових) осіб (представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) підписати акт, що засвідчує факт відмови у допуску до проведення перевірки, та/або у разі відмови отримати примірник цього акта чи надати письмові пояснення до нього, посадовими (службовими) особами контролюючого органу складається акт, що засвідчує такий факт, та реєструється в контролюючому органі не пізніше наступного робочого дня.

Відповідно до п. 85.2 ст. 85 ПК України платник податків зобов`язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов`язані з предметом перевірки. Такий обов`язок виникає у платника податків після початку перевірки.

У разі відмови платника податків або його законних представників надати копії документів посадовій (службовій) особі контролюючого органу така особа складає акт у довільній формі, що засвідчує факт відмови, із зазначенням посади, прізвища, імені, по батькові платника податків (його законного представника) та переліку документів, які йому запропоновано подати. Зазначений акт підписується посадовою (службовою) особою контролюючого органу та платником податків або його законним представником. У разі відмови платника податків або його законного представника від підписання зазначеного акта в ньому вчиняється відповідний запис (п. 85.6 ст. 85 ПК України).

Стаття 86 ПК України регулює оформлення результатів перевірок.

Відповідно до п. 86.1 ст. 86 ПК України результати перевірок (крім камеральних та електронних перевірок) оформлюються у формі акта або довідки, які підписуються посадовими особами контролюючого органу та платниками податків або їх законними представниками (у разі наявності). У разі встановлення під час перевірки порушень складається акт. Якщо такі порушення відсутні, складається довідка.

Згідно з п. 86.3 ст. 86 ПК України акт (довідка) документальної виїзної перевірки, що визначено статтями 77 і 78 цього Кодексу, складається у двох примірниках, підписується посадовими особами контролюючого органу, які проводили перевірку, та реєструється у контролюючому органі протягом п`яти робочих днів з дня, що настає за днем закінчення установленого для проведення перевірки строку (для платників податків, які мають філії та/або перебувають на консолідованій сплаті, - протягом 10 робочих днів).

У разі відмови платника податків або його законних представників від підписання акта (довідки) посадовими особами контролюючого органу складається відповідний акт, що засвідчує факт такої відмови. Один примірник акта або довідки про результати виїзної планової чи позапланової документальної перевірки у день його підписання або відмови від підписання вручається або надсилається платнику податків чи його законному представнику у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу.

Застосування адміністративного арешту майна, у тому числі коштів, врегульовано статтею 94 Податкового кодексу України.

Так, п. 94.1 ст. 94 ПК України адміністративний арешт майна платника податків (далі - арешт майна) є винятковим способом забезпечення виконання платником податків його обов`язків, визначених законом.

Арешт майна може бути застосовано, якщо з`ясовується одна з таких обставин, зокрема, платник податків відмовляється від проведення документальної або фактичної перевірки за наявності законних підстав для її проведення або від допуску посадових осіб контролюючого органу (п.п. 94.2.3 п. 94.2 ст. 92 ПК України).

Пунктом 94.6 ст. 94 ПК України арешт коштів на рахунку платника податків здійснюється виключно на підставі рішення суду шляхом звернення контролюючого органу до суду.

Однак, згідно з пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України установлено мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), крім: документальних позапланових перевірок, що проводяться на звернення платника податків; документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.7 та 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу; фактичних перевірок в частині порушення вимог законодавства в частині: обліку, ліцензування, виробництва, зберігання, транспортування та обігу пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального та спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального, з підстав, визначених підпунктами 80.2.2, 80.2.3 та 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 цього Кодексу.

Інформація про перенесення документальних планових перевірок, які відповідно до плану-графіку проведення планових документальних перевірок мали розпочатися у період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), та на день набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» не були розпочаті, включається до оновленого плану-графіку, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, протягом 10 календарних днів з дня завершення дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19).

Документальні та фактичні перевірки, що були розпочаті до 18 березня 2020 року та не були завершеними, тимчасово зупиняються на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19). Таке зупинення перериває термін проведення перевірки та не потребує прийняття будь-яких додаткових рішень контролюючим органом.

На період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків давності, передбачених статтею 102 цього Кодексу.

Камеральна перевірка податкової декларації (крім податкової декларації з податку на додану вартість) за звітні (податкові) періоди березень - травень 2020 року, або уточнюючих розрахунків (крім уточнюючих розрахунків з податку на додану вартість), що були подані платниками податків протягом березня - травня 2020 року, може бути проведена лише протягом 60 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, - за днем їх фактичного подання.

Тобто, вимоги пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України пов`язані та прямо відсилають до актів Кабінету Міністрів України, на підставі яких завершується дія карантину з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19).

Дію карантину введено постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 № 211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби СОVID - 19, спричиненої коронавірусом SARS-СоV-2».

Постановою Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 № 1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» установлено з 19 грудня 2020 року до 31 грудня 2021 року на території України карантин.

Кабінетом Міністрів України на момент прийняття наказу ГУ ДПС у Луганській області від 26.01.2022 № 44-п не приймалось рішення про завершення дії карантину з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), а відтак діяв мораторій на проведення документальних планових перевірок платників податків.

Тобто, судом встановлено, що за наказом ГУ ДПС у Луганській області від 26.01.2022 № 44-п документальна планова виїзна перевірка позивача була призначена в період запровадження законодавчим органом влади мораторію на проведення перевірок.

Позивач стверджує, що був наділений повноваженнями видавати зазначений наказ та здійснювати документальну планову перевірку ПП «Будівельник-Ран», оскільки Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 03.02.2021 № 89 «Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок».

Щодо цих тверджень позивача суд зазначає, що відповідно до вимог пункту 4 розділу II Закону України від 17.09.2020 № 909-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про державний бюджет України на 2020 рік» на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, надано право Кабінету Міністрів України скорочувати строк дії обмежень, заборон, пільг та гарантій, встановлених відповідними законами України, прийнятими з метою запобігання виникненню і поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, крім випадків, коли зазначене може призвести до обмеження конституційних прав чи свобод особи.

На підставі цієї норми Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 03.02.2021 № 89 «Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірки», якою скорочено строк дії обмежень, встановлених пунктом 52-2 підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок, дозволивши проведення таких видів перевірок юридичних осіб:

- тимчасово зупинених документальних та фактичних перевірок, що були розпочаті до 18 березня 2020 р. та не були завершеними;

- документальних перевірок, право на проведення яких надається з дотриманням вимог пункту 77.4 статті 77 Кодексу;

- документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.1 та/або 78.1.4 пункту 78.1 статті 78 Кодексу, суб`єктів господарювання реального сектору економіки, які сформували податковий кредит за рахунок оформлення ризикових операцій з придбання товарів/послуг (із переліку ризикових платників податків, визначених у межах роботи Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування оприлюднених у засобах масової інформації фактів можливих корупційних дій посадових осіб органів державної влади, які призвели до значних втрат дохідної частини Державного бюджету України, утвореної відповідно до Постанови Верховної Ради України від 24 квітня 2020 року №568-ІХ);

- документальних позапланових перевірок платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями;

- документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.12, 78.1.14, 78.1.15, 78.1.16 пункту 78.1 статті 78 Кодексу.

Водночас, мораторій на проведення податкових перевірок на період карантину прямо закріплений пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України (в редакції на момент винесення спірного наказу) та вказана норма в частині обмежень на проведення планових перевірок, була чинною, її дія не зупинялась.

Відповідно до пункту 2.1 статті 2 Податкового кодексу України зміна положень цього Кодексу може здійснюватися виключно шляхом внесення змін до цього Кодексу.

Тобто, зміна приписів Податкового кодексу України здійснюється виключно законами про внесення змін до Кодексу, відповідно зміна строків, дії мораторію може бути здійснення виключно шляхом прямого внесення змін до Податкового кодексу України.

Відповідно до пункту 5.2 статті 5 Податкового кодексу України, у разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням цього Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення цього Кодексу.

За загальним правилом вирішення колізій, передбаченим частиною третьою статті 7 КАС України, у разі невідповідності правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу, або положення відповідного міжнародного договору України.

Відповідно, за наявності суперечливих правил і положень щодо дії мораторію на проведення перевірок, які містяться у Податковому кодексі України, з одного боку, і в постанові Кабінету Міністрів України, з іншого боку - застосуванню підлягають положення і правила саме Податкового кодексу України.

Під час розгляду заяв про підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків адміністративний суд здійснює оцінку обґрунтованості рішення контролюючого органу щодо адміністративного арешту майна платника податків шляхом перевірки наявності підстав для прийняття відповідного рішення та правильності юридичної кваліфікації дій платника податків, які стали підставою для прийняття такого рішення.

Аналогічний за змістом правовий висновок викладено Верховним Судом у постановах від 22 грудня 2022 року № 160/14976/21, від 22 лютого 2022 року в справі № 420/12859/21, від 15 квітня 2022 року в справі № 160/5267/21, від 27 квітня 2022 року в справі № 140/1846/21, від 06 липня 2022 року в справі № 360/1182/21.

Враховуючи викладене, суд не погоджується з твердженнями ГУ ДПС у Луганській області, що податковий орган в силу вимог постанови Кабінету Міністрів України від 03.02.2021 № 89 «Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок» був наділений повноваженнями здійснювати проведення документальної планової перевірки з дотриманням вимог пункту 77.4 статті 77 Податкового кодексу України.

Тому суд дійшов висновку, що платник податку мав право відмовити контролюючому органу в допуску до перевірки, оскільки її проведення суперечило вимогам пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України.

За таких обставин рішення контролюючого органу про застосування повного арешту майна платника є безпідставним, оскільки позивач відмовився від допуску посадових осіб контролюючого органу до документальної перевірки за відсутності законних підстав для її проведення (п.п. 94.2.3 п. 94.2 ст. 92 ПК України).

Отже позовні вимоги про накладення арешту на кошти на рахунках платника податків Приватного підприємства «Будівельник-Ран» у банках є необґрунтованими, а тому в їх задоволенні суд відмовляє.

Згідно з частиною 1 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини 2 статті 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За практикою Європейського суду з прав людини пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (див. «Руїз Торія проти Іспанії» (Ruiz Toriya v. Spaine), рішення від 09.12.1994, Серія A, № 303-A, параграф 29). Водночас, відповідь суду повинна бути достатньо детальною для відповіді на основні (суттєві) аргументи сторін.

Сторонами суду не наведено інших специфічних, доречних та важливих аргументів, які суд зобов`язаний оцінити, виконуючи свої зобов`язання щодо пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

У зв`язку з відмовою позивачу у задоволенні позову, підстави для відшкодування витрат зі сплати судового збору, понесені позивачем, відсутні.

Керуючись статтями 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Відмовити у задоволенні позовних вимог Головного управління ДПС у Луганській області до Приватного підприємства «Будівельник-Ран» про накладення арешту на кошти на рахунках платника податків, відкритих у банках.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду.

Суддя В.С. Шембелян

Дата ухвалення рішення26.05.2023
Оприлюднено29.05.2023
Номер документу111132852
СудочинствоАдміністративне
Сутьнакладення арешту на кошти на рахунках платника податків, відкритих у банках

Судовий реєстр по справі —360/1121/22

Ухвала від 24.08.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Постанова від 25.07.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 26.06.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 26.06.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Рішення від 26.05.2023

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

В.С. Шембелян

Ухвала від 25.05.2023

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

В.С. Шембелян

Ухвала від 06.03.2023

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

В.С. Шембелян

Ухвала від 02.06.2022

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

В.С. Шембелян

Ухвала від 16.02.2022

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

В.С. Шембелян

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні