Рішення
від 15.05.2023 по справі 461/2716/22
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа №461/2716/22

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 травня 2023 року м. Львів

Львівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючої судді Сидор Н.Т.,

за участю секретаря судового засідання Гавінської М.В.,

представника позивача Мукан Б.С.,

представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Управління «Служба у справах дітей» департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради Маліновської Н.І.,

решта учасників процесу не прибули,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до Виконавчого комітету Львівської міської ради, за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивачів ОСОБА_3 , третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Управління «Служба у справах дітей» департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради, Галицької районної адміністрації Львівської міської ради, ОСОБА_4 , ОСОБА_5 про скасування рішення,

в с т а н о в и в :

на розгляд Львівського окружного адміністративного суду передано матеріали справи за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до Виконавчого комітету Львівської міської ради про скасування рішення Виконавчого комітету Львівської міської ради №68 від 28.01.2022 «Про створення дитячого будинку сімейного типу і влаштування дітей, позбавлених батьківського піклування, на виховання та спільне проживання».

В обґрунтування позовних вимог позивачі зазначають, що Галицька районна державна адміністрація Львівської міської ради видала розпорядження № 73 від 26.02.2020 про негайне відібрання малолітньої дитини ОСОБА_6 від її матері ОСОБА_1 та поміщення дитини в притулок для дітей. Також розпорядженням Галицької районної державної адміністрації Львівської міської ради № 105 від 20.03.2020 малолітній ОСОБА_6 надано статус дитини, позбавленої батьківського піклування. ОСОБА_6 поміщено в центр підтримки дітей при ліцеї «Просвіта» ЛМР за адресою: АДРЕСА_1 . Однак батьківських прав матір дитини ОСОБА_1 не позбавлено.

Згідно рішення виконавчого комітету Львівської міської ради № 68 від 28.01.2022 малолітню дитину ОСОБА_6 поміщено в дитячий будинок сімейного типу. Враховуючи той факт, що вказані вище розпорядження Галицької РДА видані в 2020 році, а рішення відповідача виконавчого комітету ЛМР в січні 2022 року, і також на сьогоднішній день немає офіційного рішення суду про відібрання дитини чи позбавлення батьківських прав ОСОБА_6 вважають, що дитину незаконно відібрано від її матері, звільнено з навчальних закладів (зі школи, з ліцею «Просвіта») та незаконно вивезено за кордон. Наголошують, що відібрання дитини, поміщення її поза сімейні будинки та установи, а також вивезення дитини за кордон без відповідного рішення суду та згоди матері було незаконним та проведено без належних правових підстав.

Щодо процесуальних дій, вчинених у зв`язку із розглядом справи, слід зазначити наступне.

Ухвалою судді від 05.07.2022 відкрито загальне позовне провадження у справі та призначено підготовче засідання.

Ухвалою суду від 13.07.2022 клопотання представниці позивача про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду - задоволено.

Відповідач подав відзив (вх. № 50039 від 29.07.2022), згідно якого проти задоволення позовних вимог заперечує. Посилається на пп. 9 п. 24 Порядку № 866, відповідно до якого статус дитини, позбавленої батьківського піклування, надається дітям у зв`язку з тривалою хворобою батьків, яка перешкоджає їм виконувати свої батьківські обов`язки, що підтверджується висновком лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я про наявність у батька, матері хвороби, що перешкоджає виконанню ними батьківських обов`язків, виданим у порядку, встановленому МОЗ.

Відповідно до висновків лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я про наявність у батька, матері дитини тривалої хвороби, яка перешкоджає виконанню батьківських обов`язків, позивач ОСОБА_1 має високий ступінь втрати здоров`я внаслідок тривалої хвороби, що спричиняє повну нездатність до самообслуговування та залежність від інших осіб і перешкоджає виконанню батьківських обов`язків.

Зважаючи на це, позивач ОСОБА_1 не може виконувати свої батьківські обов`язки, що підтверджується висновком лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я про наявність у матері хвороби, що перешкоджає виконанню ним батьківських обов`язків.

Наголошують на положенні п. 38 Порядку № 866, відповідно до якого діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, не можуть бути влаштовані в сім`ї осіб, які проживають на спільній житловій площі з членами сім`ї, які мають розлади здоров`я або поведінку чи спосіб життя, що може негативно вплинути на здоров`я дитини, її фізичний, психічний, моральний стан або інтелектуальний розвиток.

Таким чином, оскільки позивач ОСОБА_2 та третя особа ОСОБА_3 проживають на спільній житловій площі із позивачем ОСОБА_1 за адресою АДРЕСА_2 , а тому діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, не можуть бути влаштовані в сім`ї.

Також зазначають, що відповідно до Інформаційної картки адміністративних послуг визначено відповідний перелік документів для прийняття рішення виконавчим комітетом про створення дитячого будинку сімейного типу. Відповідно до п. 39 розділу 2 Положення про розмежування повноважень між виконавчими органами Львівської міської ради, затвердженого ухвалою Львівської міської ради від 08.07.2021 № 1081, до повноважень виконавчого комітету Львівської міської ради віднесено, виконання функцій органу опіки та піклування у питаннях щодо прийомних сімей та дитячих будинків сімейного типу.

В спростування заперечень, висловлених відповідачем у відзиві на позовну заяву, позивачі подали відповідь на відзив (вх. № 50825 від 02.08.2022). Зазначають, що для влаштування дитини-сироти і дитини, позбавленої батьківського піклування, до дитячого будинку сімейного типу необхідна згода дитини, якщо вона досягла такого віку та рівня розвитку, що може висловити свою думку. Згода дитини на влаштування її до дитячого будинку сімейного типу з`ясовується адміністрацією закладу, в якому вона перебуває, у присутності батьків-вихователів і представника органу опіки та піклування, про що складається відповідний документ. Відповідач не підтвердив наявність згоди ОСОБА_6 на влаштування її у дитячий будинок сімейного типу. Не визначена форма спілкування малолітньої з іншими родичами, що вважається порушенням прав дитини.

В підготовчому засіданні 25.08.2022 протокольною ухвалою суду залучено до участі у справі ОСОБА_3 як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача.

Також в підготовчому засіданні 25.08.2022 протокольною ухвалою суду залучено до участі у справі Управління «Служба у справах дітей» департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради, Галицьку районну адміністрацію Львівської міської ради, ОСОБА_4 , ОСОБА_5 як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача.

Ухвалою суду від 26.09.2022 заяву позивача ОСОБА_2 про відвід судді - повернуто без розгляду.

Галицька районна адміністрація Львівської міської ради надала письмові пояснення (вх. № 61576 від 26.09.2022), відповідно до яких просить в задоволенні позовних вимог відмовити. Зазначає, що малолітня ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 має статус дитини, позбавленої батьківського піклування внаслідок неможливості матір`ю виконувати батьківські обов`язки за станом здоров`я. Відомості про батька дитини записані за вказівкою матері згідно з ч. 1 ст. 135 Сімейного кодексу України.

Наголошують, зокрема, на п. 35 Порядку № 866, яким передбачено, що після встановлення статусу дитини-сироти або дитини, позбавленої батьківського піклування, районна, районна у м.м. Києві та Севастополі держадміністрація, виконавчий орган міської, районної в місті (у разі утворення) ради, сільської, селищної ради об`єднаної територіальної громади за місцем походження такої дитини вживає вичерпних заходів до влаштування її в сім`ю громадян України (усиновлення, під опіку, піклування, у прийомну сім`ю, дитячий будинок сімейного типу). Так на підставі рішення виконавчого комітету Львівської міської ради від 28.01.2022 № 68, малолітня ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 влаштована в дитячий будинок сімейного типу. Спірне рішення прийняте за результатами звернення подружжя ОСОБА_7 та поданого ними пакету документів.

Звертають увагу суду на те, що оскаржуваним рішенням створено на основі родини ОСОБА_4 та ОСОБА_5 , дитячий будинок сімейного типу за адресою АДРЕСА_3 , та влаштовано для виховання та спільного проживання двох дітей, позбавлених батьківського піклування: ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_2 . Однак, не зрозуміло з яких підстав позивачі просять скасувати спірне рішення в цілому. Адже щодо влаштування малолітньої ОСОБА_6 йдеться у пункті 2.1. рішення.

20.10.2022 позивачі, не погоджуючись із змістом письмових пояснень Галицької районної адміністрації Львівської міської ради, в спростування таких подали заперечення (вх. № 66447). Звертають увагу на відсутність рішення суду про відібрання дитини. Наголошують, що необхідною умовою передачі дитини другому з батьків, бабі, дідові, іншим родичам є їхня згода на це, яка надається у письмовій формі. І тільки у разі відсутності у дитини будь-яких родичів або неможливості передачі дитини жодній з вказаних фізичних осіб дитина передається органу опіки та піклування, який зобов`язаний забезпечити її тимчасове влаштування, вирішити питання про встановлення опіки чи піклування над нею та вжити заходів щодо захисту її особистих та майнових прав. У виняткових випадках, при безпосередній загрозі для життя або здоров`я дитини, рішення про негайне відібрання дитини від батьків має право постановити орган опіки та піклування (ч. 2 ст. 170 СК України). Вважають, що пріоритетним є влаштування дитини у кровних родичів. Бабуся ОСОБА_3 неодноразово зверталася про передання їй дитини ОСОБА_6 , однак її прохання не були задоволені.

Ухвалою суду від 22.12.2022 витребувано у Виконавчого комітету Львівської міської ради (пл. Ринок, 1, м. Львів, 79008, код ЄДРПОУ 26256622) всі документи, що стали підставою для прийняття рішення Виконавчого комітету Львівської міської ради від 28.01.2022 № 68 «Про створення дитячого будинку сімейного типу і влаштування дітей, позбавлених батьківського піклування, на виховання та спільне проживання», в тому числі пакету документів із заявою (зверненням), поданого подружжям ОСОБА_4 та ОСОБА_5 .

На виконання вимог ухвали суду про витребування доказів від 22.12.2022 Виконавчий комітет Львівської міської ради надав суду документи, що зареєстровані в канцелярії суду 13.01.2023 вх. № 3182.

Ухвалою суду від 26.01.2023 клопотання представниці позивача про витребування доказів задоволено частково. Витребувано у Львівського міського відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Львівській області (79026, м. Львів, вул. І.Франка, 157, код ЄДРПОУ 19170503) копію актового запису про народження № 1357 на гр. ОСОБА_6 , яка народилася ІНФОРМАЦІЯ_3 у м. Львові. В задоволенні клопотання представниці позивача про повторне витребування у Виконавчого комітету Львівської міської ради всіх документів, що стали підставою для прийняття рішення Виконавчого комітету Львівської міської ради від 28.01.2022 № 68 «Про створення дитячого будинку сімейного типу і влаштування дітей, позбавлених батьківського піклування, на виховання та спільне проживання», відмовлено.

Ухвалою суду від 03.02.2023 виправлено описку, допущену в ухвалі суду від 26.01.2023 з питань витребування доказів, виклавши абзац другий резолютивної частини ухвали у такій редакції: «Витребувати у Львівського міського відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Львівській області (79026, м. Львів, вул. І.Франка, 157, код ЄДРПОУ 19170503) копію актового запису про народження №7357 на гр. ОСОБА_6 , яка народилася ІНФОРМАЦІЯ_3 у м. Львові».

На виконання вимог ухвали суду від 26.01.2023 про витребування доказів відділ державної реєстрації актів цивільного стану у місті Львові Західного Міжрегіонального управління Міністерства юстиції скерував суду копію актового запису про народження ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 за актовим записом № 7357 від 11.12.2009 року зареєстрованого відділом державної реєстрації актів цивільного стану у місті Львові Західного Міжрегіонального управління Міністерства юстиції, які зареєстровані в канцелярії суду 06.02.2023 вх. № 8110.

В підготовчому засіданні 09.02.2023 протокольною ухвалою суду відмовлено в задоволенні усного клопотання позивача ОСОБА_2 та його представниці Мукан Б.С. про витребування доказів про перетин кордону дитини, правовстановлюючих документів на помешкання, в якому створено будинок сімейного типу за адресою АДРЕСА_3 та виклику в якості свідка власника цього будинку ОСОБА_9 .

Ухвалою суду від 09.02.2023 закрито підготовче провадження по справі та призначено справу до судового розгляду по суті.

Ухвалою суду від 06.03.2023 в задоволенні клопотання позивача про витребування доказів в адміністративній справі відмовлено.

Ухвалою суду від 15.05.2023 у задоволенні заяви позивачів ОСОБА_2 та ОСОБА_1 про відвід судді в адміністративній справі відмовлено.

В судові засідання позивачка ОСОБА_1 не прибула. 12.01.2023 подала до суду заяву, яка зареєстрована в канцелярії суду 12.01.2023 під вх. № 2955, в якій просить розглянути справу без її участі за наявними документами та скасувати спірне розпорядження, яке вважає незаконним. У заяві також зазначила, що позовні вимоги, викладені у позовній заяві, підтримує у повному обсязі.

Позивач ОСОБА_2 в судове засідання 15.05.2023 не прибув, хоча належним чином був повідомлений про дату, час та місце розгляду справи. Причини неявки суд не повідомив. У попередніх судових засіданнях позивач позовні вимоги підтримав, надав пояснення, аналогічні змісту позовної заяви. Просив позов задовольнити повністю.

Представник позивача ОСОБА_2 - Мукан Б.С. в судовому засіданні позовні вимоги підтримала повністю, надала пояснення аналогічні, викладеним у позовній заяві. Просила позов задовольнити у повному обсязі.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивачів ОСОБА_3 в судове засідання 15.05.2023 не прибула, подала суду клопотання про відкладення, покликаючи на зайнятість в іншому судовому засіданні в Сокальському районному суді.

Протокольною ухвалою суду 15.05.2023 клопотання третьої особи ОСОБА_3 про відкладення розгляду справи залишено без задоволення.

У попередніх судових засіданнях третя особа ОСОБА_3 позовні вимоги повністю підтримала. Просила позов задовольнити повністю.

Виконавчий комітет Львівської міської ради не забезпечив явку уповноваженого представника в судове засідання 15.05.2023, подав суду клопотання про відкладення розгляду справи на іншу дату у зв`язку із зайнятістю представника Тимощук О.О. у судовому процесі у Шевченківському районному суді м. Львова.

Протокольною ухвалою суду 15.05.2023 клопотання представника відповідача про відкладення розгляду справи залишено без задоволення.

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Управління «Служба у справах дітей» департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради Маліновська Н.І. в судовому засіданні позовні вимоги заперечила повністю з підстав, висвітлених у письмових поясненнях. Просила у задоволенні позову відмови повністю.

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Галицької районної адміністрації Львівської міської ради в судове засідання не прибув, подав до суду заяву про слухання справи у їхній відсутності.

Треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ОСОБА_4 та ОСОБА_5 в судове засідання не прибули, належним чином повідомлені про дату, час та місце розгляду справи, причини неявки суд не повідомили.

Щодо неодноразових доводів позивачів про те, що судом здійснюється «судова тяганина», позбавляючи позивачів можливості розглянути справу в розумний термін, суд зазначає наступне.

У статті 118 КАС України законодавцем визначено процесуальний строк як встановлений законом або судом строк, у межах якого вчиняється процесуальна дія (дії).

Виходячи зі змісту аналізованої статті, у тому разі, коли процесуальний строк законом не визначено, він має бути встановлений судом. Процесуальні строки встановлюються законом, а якщо такі строки законом не визначені - встановлюються судом.

Також зазначено, що процесуальні строки можуть обчислюватися днями, місяцями і роками або вказівкою на подію, яка повинна неминуче настати.

Отже, в залежності від суб`єкта встановлення строків, вони поділяються на ті що визначаються: а) законодавцем - передбачені процесуальним законом; б) судом - встановлюються безпосередньо під час розгляду конкретної справи.

Згідно з ст. 119 КАС України суд має встановлювати розумні строки для вчинення процесуальних дій, тобто такі, які передбачають час, достатній, з урахуванням обставин справи, для вчинення процесуальної дії, та відповідає завданню адміністративного судочинства.

Для розуміння змісту категорії розумного строку розгляду адміністративної справи необхідним є звернення до п. 11 ч. 1 ст. 4 КАС України, відповідно до якого ним є найкоротший строк розгляду і вирішення адміністративної справи, достатній для надання своєчасного (без невиправданих зволікань) судового захисту порушених прав, свобод та інтересів у публічно-правових відносинах.

Відповідно до п. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод розумність строку розгляду справи судом є однією з гарантій його справедливості.

Зокрема, у згаданому конвенційному приписі зафіксовано, що кожен у вирішенні питання щодо його цивільних прав та обов`язків або встановленні обґрунтованості будь-якого кримінального обвинувачення, висунутого проти нього, має право на справедливий і відкритий розгляд упродовж розумного строку незалежним та безстороннім судом.

При цьому, незважаючи на те, що в даній статті мова йде про цивільні права та обов`язки та кримінальне обвинувачення, Європейський суд з прав людини, покликаний застосовувати положення Конвенції, неодноразово роз`яснював, що останні розповсюджують свою дію й на справи з розв`язання публічно-правових спорів.

Так, у рішеннях по справах «Кудла проти Польщі», «Мікулич проти Хорватії», «Єрмакова проти Росії» та «Паскал проти України» Європейський суд з прав людини відзначає, що поняття «розумний строк» є суб`єктивним і може зумовлюватися (а) складністю справи, (б) поведінкою заявника й відповідних органів влади, а також (в) залежати від значущості для заявника питання, що розглядається судом.

Таким чином, враховуючи те, що позивачем було неодноразово подано заяви про відвід судді, клопотання (заяви) про відкладення розгляду справи, суд приходить до висновку, що судом враховуючи складність справи, поведінку заявника, значущість для заявника питання, що розглядається судом, вжито всіх заходів для розгляду справи в розумний строк.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 22 жовтня 2020 року у справі № 320/7/19.

Відповідно до ч. 3 ст. 243 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у відкритому судовому засіданні 15.03.2023 проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Заслухавши вступні слова учасників справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для вирішення спору, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.

Відповідно до рішення виконавчого комітету Львівської міської ради від 28.01.2022 № 68 «Про створення дитячого будинку сімейного типу і влаштування дітей, позбавлених батьківського піклування, на виховання та спільне проживання» встановлено, що розглянувши заяву ОСОБА_4 та ОСОБА_5 від 10.01.2022 (зареєстровану у Львівській міській раді 10.01.2022 за № 3-Г-933-26), враховуючи протокол комісії з питань захисту прав дитини від 10.01.2022 № 1, висновок управління «Служба у справах дітей» департаменту гуманітарної політики про наявність умов для створення дитячого будинку сімейного типу від 05.01.2022 № 4-260001-258, довідку Львівського обласного центру соціальних служб для сім`ї, дітей та молоді про проходження навчання (курсу підготовки) кандидатів в опікуни, піклувальники, прийомні батьки, батьки-вихователі від 24.12.2021 № 963, рекомендацію Львівського обласного центру соціальних служб для сім`ї, дітей та молоді про включення до єдиного електронного банку даних про дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, і сім`ї потенційних усиновлювачів, опікунів, піклувальників, прийомних батьків, батьків-вихователів від 30.12.2021, відповідно до Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2002 № 564 «Про затвердження Положення про дитячий будинок сімейного типу», з метою впровадження сімейних форм виховання дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, виконавчий комітет зокрема вирішив:

1. Створити на основі родини ОСОБА_4 , народженого ІНФОРМАЦІЯ_4 , та ОСОБА_5 , народженої ІНФОРМАЦІЯ_5 , дитячий будинок сімейного типу за адресою: АДРЕСА_3 .

2. Влаштувати у дитячий будинок сімейного типу для виховання та спільного проживання:

2.1. Дитину, позбавлену батьківського піклування, ОСОБА_6 , народжену ІНФОРМАЦІЯ_1 .

2.1.1. Підставою набуття статусу дитини, позбавленої батьківського піклування, є висновок лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я від 17.03.2020 № 701, виданий Комунальним некомерційним підприємством Львівської обласної ради «Львівський обласний клінічний психоневрологічний диспансер» про наявність у матері ОСОБА_1 тривалої хвороби, яка перешкоджає виконанню батьківських обов`язків. Відомості про батька записані за заявою матері згідно з ч. 1 ст. 135 Сімейного кодексу України.

2.1.2. Місцем походження дитини є м. Львів.

2.1.3. Дитина не перебуває на обліку дітей, які можуть бути усиновлені.

2.1.4. Дитина перебуває на реєстраційному обліку у квартирі АДРЕСА_2 .

2.2. Дитину, позбавлену батьківського піклування, ОСОБА_8 , народжену ІНФОРМАЦІЯ_2 .

2.2.1. Підставою набуття статусу дитини, позбавленої батьківського піклування є рішення Шевченківського районного суду м. Львова від 23.02.2015 (справа № 466/8207/14-ц), яким мати дитини ОСОБА_10 оголошена померлою, на підставі якого видано Шевченківським відділом державної реєстрації актів цивільного стану реєстраційної служби Львівського міського управління юстиції свідоцтво про смерть від 09.04.2015 серії НОМЕР_1 . Відомості про батька записані за заявою матері згідно з ч. 1 ст. 135 Сімейного кодексу України.

2.2.2. Місцем походження дитини є м. Львів.

2.2.3. Дитина перебуває на обліку дітей, які можуть бути усиновлені.

2.2.4. Дитина перебуває на реєстраційному обліку у квартирі АДРЕСА_4 .

3. Встановити, що батьки-вихователі ОСОБА_4 та ОСОБА_5 є законними представниками дітей ОСОБА_6 та ОСОБА_8 на підприємствах, в установах та організаціях без спеціальних на те повноважень відповідно до пункту 20 Положення про дитячий будинок сімейного типу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.04.2002 № 564.

4. Покласти персональну відповідальність за життя, здоров`я, фізичний та психічний розвиток дітей ОСОБА_6 та ОСОБА_8 на ОСОБА_4 та ОСОБА_5 відповідно до пункту 19 Положення про дитячий будинок сімейного типу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.04.2002 № 564.

Зміст спірних правовідносин полягає в тому, що позивачі не погоджуються із спірним рішенням та просять таке скасувати.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд враховує наступне.

Правові, організаційні, соціальні засади та гарантії державної підтримки дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа, і є складовою частиною законодавства про охорону дитинства визначає Закон України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» від 13.01.2005 № 2342-ІV (далі - Закон № 2342).

Згідно ст. 1 Закону № 2342 визначено, що формами влаштування дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування є усиновлення; встановлення опіки, піклування: передача до прийомної сім`ї, дитячих будинків сімейною типу, до закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.

Відповідно до ч. 1 ст. 256-8 Сімейного кодексу України, рішення про створення будинку сімейного типу приймається районною, районною в містах Києві та Севастополі державними адміністраціями, виконавчим комітетом міської (міст республіканського Автономної Республіки Крим і міст обласного значення) ради в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. 39 розділу 2 Положення про розмежування повноважень між виконавчими органами Львівської міської ради, затвердженого ухвалою Львівської міської ради від 08.07.2021 № 1081, до повноважень виконавчого комітету Львівської міської ради віднесено, виконання функцій органу опіки та піклування у питаннях щодо прийомних сімей та дитячих будинків сімейного типу.

Звідси, відповідачем прийнято спірне рішення у межах його повноважень.

Згідно ч. 4 ст. 256-8 Сімейного кодексу України, Положення про дитячий будинок сімейного типу і типовий договір про організацію діяльності дитячого будинку сімейного типу затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Так, з метою створення належних умов для виховання дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, в сімейному оточенні Кабінет Міністрів України постановою від 26.04.2002 № 564 затвердив Положення про дитячий будинок сімейного типу (далі - Положення № 564), що застосовується судом у редакції, чинній станом на час виникнення спірних правовідносин.

Згідно п. 2 Положення № 564 дитячий будинок сімейного типу - окрема сім`я, що створюється за бажанням подружжя або окремої особи, яка не перебуває у шлюбі, які беруть на виховання та спільне проживання не менш як 5 дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування.

Батьки-вихователі - особи, які беруть на виховання та спільне проживання дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування (п. 2 Положення № 564).

Відповідно до п. 3 Положення № 564 Рішення про створення та забезпечення функціонування дитячого будинку сімейного типу приймається районною, районною у мм. Києві та Севастополі держадміністрацією, виконавчими органами міських рад (далі - орган, який прийняв рішення) на підставі заяви подружжя або окремої особи, яка не перебуває у шлюбі, що виявили бажання створити такий будинок, та поданого службою у справах дітей відповідного висновку про наявність умов для його створення з урахуванням рекомендації центру соціальних служб за результатами проходження курсу навчання з виховання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. Служба у справах дітей обов`язково інформує таких осіб про стан здоров`я, фізичний і розумовий розвиток дітей, яких вони бажають взяти на виховання та для спільного проживання.

У відповідності до п. 18 Положення № 564 кандидати у батьки-вихователі подають до органу, який приймає рішення про створення дитячого будинку сімейного типу, такі документи:

заяву кандидатів у батьки-вихователі про створення дитячого будинку сімейного типу із зазначенням інформації про наявність або відсутність кредитних зобов`язань;

довідку про наявність або відсутність виконавчого провадження стосовно боргових зобов`язань;

довідку про реєстрацію місця проживання особи (для кандидатів у батьки-вихователі та членів сім`ї, які проживають з ними на спільній житловій площі);

копію свідоцтва про шлюб (для подружжя);

довідку про проходження курсу навчання з виховання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування;

копії документів, що посвідчують особу кандидатів у батьки-вихователі;

довідку про доходи за останні шість місяців або довідку про подану декларацію про майновий стан і доходи (про сплату податку на доходи фізичних осіб та про відсутність податкових зобов`язань з такого податку);

висновок про стан здоров`я заявник за формою згідно з додатком 5 до Порядку провадження органами опіки та піклування діяльності, пов`язаної із захистом прав дитини, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 вересня 2008 р. N 866 «Питання діяльності органів опіки та піклування, пов`язаної із захистом прав дітей» (Офіційний вісник України, 2008 р., N 76, ст. 2561), - для заявників та членів сім`ї, які проживають з ними на спільній житловій площі;

довідку про наявність або відсутність судимості, видану територіальним органом з надання сервісних послуг МВС за місцем проживання заявника (для кожного заявника та членів сім`ї, які проживають з ними на спільній житловій площі);

копію документа, що підтверджує право власності на житло (у разі створення дитячого будинку сімейного типу на власній житловій площі кандидатів у батьки-вихователі) або договору оренди (у разі створення дитячого будинку сімейного типу на орендованій житловій площі);

письмову згоду всіх повнолітніх членів сім`ї, які проживають разом із кандидатами у батьки-вихователі, на створення дитячого будинку сімейного типу, якщо кандидати у батьки-вихователі вирішили його створити на власній житловій площі, засвідчену нотаріально або написану власноручно в присутності посадової особи, яка приймає документи, про що робиться позначка на заяві із зазначенням прізвища, імені, по батькові, підпису посадової особи та дати.

Дитячий будинок сімейного типу може бути створений на власній житловій площі кандидатів у батьки-вихователі або орендованій житловій площі (за умови укладення договору оренди не менше ніж на п`ять років та нотаріального посвідчення такого договору) за наявності відповідних санітарно-гігієнічних і побутових умов (необхідної житлової площі, житлового приміщення у належному стані (в тому числі санітарному), необхідних меблів, побутової техніки та інших предметів тривалого вжитку, умов для проживання, виховання та розвитку дитини).

Строк дії документів, зазначених у цьому пункті, становить 12 місяців з дня їх видачі, якщо інше не передбачено законодавством.

Батьки-вихователі обов`язково проходять навчання з метою підвищення свого виховного потенціалу (один раз на два роки), проведення якого забезпечують регіональні центри соціальних служб за програмою, затвердженою наказом Мінсоцполітики.

Як бачимо із матеріалів справи, на виконання п. 18 Положення № 564, ОСОБА_4 та ОСОБА_5 як кандидати у батьки-вихователі подали до виконавчого комітету Львівської міської ради заяву про утворення дитячого будинку сімейного типу, зареєстровану 10.01.2022 № 3-Г-933-26 разом із наступними документами:

копія паспорта кандидатів у батьки-вихователі (сторінки 1, 2, 11);

копія свідоцтва про шлюб;

довідка про доходи ОСОБА_5 за шість місяців, видана ФОП ОСОБА_11 22.11.2001;

довідка про доходи ОСОБА_4 за шість місяців, видана Місія «Патріарша Комісія у Справах Молоді» Української Греко-Католицької Церкви 22.11.2021;

довідка про доходи, видана ГУ ПФУ у Львівській області 10.12.2021 про те, що ОСОБА_4 перебуває на обліку в Залізничному об`єднаному управлінні ПФУ м. Львова в Львівській області і отримує пенсію в разі втрати годувальника із відомостями про отриману пенсію у період з 01.06.2021 по 30.11.2021;

довідка про доходи, видана ГУ ПФУ у Львівській області 10.12.2021 про те, що ОСОБА_5 перебуває на обліку в Залізничному об`єднаному управлінні ПФУ м. Львова в Львівській області і отримує пенсію в разі втрати годувальника із відомостями про отриману пенсію у період з 01.06.2021 по 30.11.2021;

висновок про стан здоров`я заявника за формою згідно з додатком 5 до Порядку провадження органами опіки та піклування діяльності, пов`язаної із захистом прав дитини, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 вересня 2008 р. № 866 «Питання діяльності органів опіки та піклування, пов`язаної із захистом прав дітей», видана ОСОБА_5 та ОСОБА_4 3-ю Міською Клінічною Лікарнею м. Львова 05.01.2022, про те що такі за станом здоров`я можуть бути батьками-вихователями дитячого будинку сімейного типу;

листи Шеченківського відділу державної виконавчої служби у м. Львові Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів) від 05.01.2022 № 219 та № 220, із зазначенням інформації, що в Автоматизованій системі виконавчих проваджень станом на 05.01.2022 у відділі не перебувають виконавчі провадження, де боржниками виступають ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 ( АДРЕСА_5 ) та ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_5 ( АДРЕСА_5 );

довідка з місця проживання про склад сім`ї і реєстрації № 24 від 17.11.2021;

довідки від нарколога та психіатра, а саме довідки № 2393 та № 2394 від 28.12.2021, видані КНП ЛОР «Львівський обласний медичний центр превенції та терапії узалежнень про те, що ОСОБА_4 та ОСОБА_5 на диспансерному обліку у лікаря нарколога не перебувають;

довідки № 1254 та № 1255 від 28.12.2021, видані КНП ЛОР «Львівський обласний клінічний психоневрологічний диспансер» про те, що ОСОБА_4 та ОСОБА_5 за медичною допомогою до лікаря-психіатра не зверталися;

довідки про наявність або відсутність судимості, видані територіальним органом з надання сервісних послуг МВС за місцем проживання заявників серії ІІА № 2752159 та серії НОМЕР_2 , про те, що станом на 27.11.2021 ОСОБА_4 та ОСОБА_5 до кримінальної відповідальності не притягується, незнятої чи непогашеної судимості не має та в розшуку не перебуває;

копія договору безоплатної тривалої позички житлового будинку для створення у ньому дитячого будинку сімейного типу у якому виховуватимуться діти-сироти, діти, позбавлені батьківського піклування та особи з їх числа від 01.01.2022, укладеного між ОСОБА_4 , ОСОБА_5 (користувачі) та ОСОБА_9 (позичкодавцем) про те, що п.1.1. позичкодавець передає, а користувачі приймають в тривале користування функціонально об лаштований житловий будинок, надвірні споруди та інженерну інфраструктуру житло забезпечення, за адресою: АДРЕСА_3 , що розташований на земельній ділянці, кадастровий № 4610137500:09:002:0142 та п.1.2. Переданий житловий будинок складається із семи житлових кімнат, загальною площею 290,4 м.кв., а також майна, що знаходиться у будинку;

довідка про проходження навчання (курсу підготовки) кандидатів в опікуни, піклувальники, прийомні батьки, батьки-вихователі від 24.12.2021 №963, видана ОСОБА_4 , 1981 р.н. та ОСОБА_5 , 1991 р.н., які проживають за адресою: АДРЕСА_5 про те, що вони пройшли курс підготовки кандидатів в опікуни, піклувальники, прийомні батьки та батьки-вихователі з 20 до 24 грудня 2021 року загальним обсягом 5 занять (30 год) під керівництвом ОСОБА_12 начальника відділу організації навчальних заходів для сімейних форм виховання Львівського обласного центру соціальних служб і рекомендовані для включення до єдиного банку потенційних опікунів, піклувальників, прийомних батьків, батьків-вихователів.

Також до виконавчого комітету Львівської міської ради надано: Рекомендації про включення до єдиного електронного банку даних про дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, і сім`ї потенційних усиновлювачів, опікунів, піклувальників, прийомних батьків, батьків-вихователів від 30.12.2021, на підставі якого внесено відомості про осіб до єдиного банку даних.

Крім цього, надано висновок Управління «Служби у справах дітей» департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради про наявність умов для створення дитячого будинку сімейного типу від 05.01.2022 № 4-260001-258, відповідно до якого з метою забезпечення прав дітей на сімейне виховання, керуючись п. 3 Положення про дитячий будинок сімейного типу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.04.2002 №564 вважають, що у будинку за адресою: АДРЕСА_3 наявні належні умови для створення дитячого будинку сімейного типу та влаштування на виховання та спільне проживання до 8 дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.

Слід також наголосити, що прийняттю спірного рішення передував розгляд звернення ОСОБА_5 та ОСОБА_4 щодо створення дитячого будинку сімейного типу та влаштування у нього на виховання та спільне проживання дітей, позбавлених батьківського піклування ОСОБА_6 , 2009 р.н. та ОСОБА_13 , 2006 р.н. на засіданні комісії з питань захисту прав дитини Львівської міської ради, свідченням чого є протокол № 1 від 10.01.2022 (зазначене питання під номером 1 в порядку денному).

Відповідно до протоколу № 1 засідання комісії з питань захисту прав дитини Львівської міської ради від 10.01.2022:

«1.СЛУХАЛИ:

ОСОБА_14 , який інформував членів комісії про те, що 21.12.2021 до Львівського міського голови із заявою звернулися кандидати в батьки-вихователі ОСОБА_5 та ОСОБА_4 щодо створення дитячого будинку сімейного типу та влаштування у нього на виховання та спільне проживання двох дітей, позбавлених батьківського піклування.

О.Стельмах, яка повідомила про те, що подружжя ОСОБА_5 , 1991 р.н. та ОСОБА_4 , 1981 р.н. в грудні 2021 пройшло навчання кандидатів в батьки-вихователі у Львівському обласному центрі соціальних служб для сім`ї, дітей та молоді та подали всі необхідні документи для створення дитячого будинку сімейного типу.

На виховання та спільне проживання в дитячий будинок сімейного типу подружжя ОСОБА_7 мають намір взяти дітей, позбавлених батьківського піклування: ОСОБА_6 , 2009 р.н. та ОСОБА_8 , 2006 р.н.

ОСОБА_6 є дитиною, позбавленою батьківського піклування, перебуває на первинному обліку у відділі «Служба у справах дітей» Галицького району.

Підставою набуття статусу дитини, позбавленої батьківського піклування є висновок лікарсько-консультативної комісії від 17.03.2020 № 701, виданий КНП ЛОР «Львівський обласний клінічний психоневрологічний диспансер» про наявність у матері ОСОБА_1 тривалої хвороби, яка перешкоджає виконанню батьківських обов`язків, лист Міського відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного управління юстиції у Львівській області від 21.03.2017 № 1053/04-06, відповідно до якого відомості про батька - ОСОБА_15 записані згідно з ч. 1 ст. 135 Сімейного кодексу України.

ОСОБА_6 перебуває у Центрі підтримки дітей при ліцеї «Просвіта» Львівської міської ради.

ОСОБА_8 є дитиною, позбавленою батьківського піклування, перебуває на первинному обліку у відділі «Служба у справах дітей» Шевченківського району.

Підставою набуття статусу дитини, позбавленої батьківського піклування є факт, що мати дитини, ОСОБА_10 , рішенням Шевченківського районного суду м. Львова від 23.02.2015 (справа № 466/8207/14-ц) оголошена померлою, що підтверджується свідоцтвом про смерть, виданим Шевченківським відділом державної реєстрації актів цивільного стану реєстраційної служби Львівського міського управління юстиції від 09.04.2015, серія НОМЕР_1 , лист Міського відділу державної реєстрації актів цивільного стану реєстраційної служби Львівського міського управління юстиції від 22.05.2015 № 2629/04-06, відповідно до якого відомості про батька - ОСОБА_16 записані згідно з ч. 1 ст. 135 Сімейного кодексу України.

ОСОБА_8 є ученицею ліцею « ІНФОРМАЦІЯ_6 » Львівської міської ради.

30 грудня 2021 відбулося знайомство кандидатів в батьки-вихователі ОСОБА_7 з дітьми, ОСОБА_6 та ОСОБА_8 .

Кандидати у батьки-вихователі встановили емоційний контакт з дітьми та діти надали згоду на влаштування їх у дитячий будинок сімейного типу подружжя ОСОБА_7 .

Помешкання у якому мають намір створити дитячий будинок сімейного типу подружжя ОСОБА_7 розташоване за адресою: АДРЕСА_3 .

Будинок є власністю ОСОБА_9 (пресвітер Церкви ЄХБ «Осанна»). Кандидати у батьки-вихователі користуються будинком на підставі договору безоплатної тривалої позички житлового будинку для створення у ньому дитячого будинку сімейного типу у якому виховуватимуться діти-сироти, діти, позбавлені батьківського піклування та особи з їх числа.

В будинку є всі умови для створення дитячого будинку сімейного типу та для комфортного проживання в ньому дітей.

1.ВИРІШИЛИ (одноголосно):

Рекомендувати виконавчому комітету Львівської міської ради прийняти рішення про створення дитячого будинку сімейного типу ОСОБА_5 та ОСОБА_4 за адресою: АДРЕСА_3 та влаштувати на виховання та спільне проживання дітей, позбавлених батьківського піклування ОСОБА_6 , 2009 р.н. та ОСОБА_8 , 2006 р.н.».

Зазначений пакет документів наданий відповідачем в тому числі на виконання ухвали суду від 22.12.2022 про витребування доказів, якою суд витребував у Виконавчого комітету Львівської міської ради всі документи, що стали підставою для прийняття рішення Виконавчого комітету Львівської міської ради від 28.01.2022 № 68 «Про створення дитячого будинку сімейного типу і влаштування дітей, позбавлених батьківського піклування, на виховання та спільне проживання», в тому числі пакету документів із заявою (зверненням), поданого подружжям ОСОБА_4 та ОСОБА_5 .

За результатами дослідження в ході судового розгляду витребуваних вище документів, судом резюмується, що спірне рішення виконавчим комітетом Львівської міської ради прийнято на підставі повного пакету документів у відповідності до п. 3 та п. 18 Положення № 564.

В обґрунтування позовних вимог, позивачі наголошують, що спірне рішення прийнято без рішення суду про відібрання дитини чи позбавлення батьківських прав матері. Вважають, що дитину відібрано від матері незаконно та без згоди матері.

Щодо зазначених тверджень позивачів, суд зазначає таке.

В ході судового розгляду справи, судом встановлено, що на підставі розпоряджень Галицької районної адміністрації Львівської міської ради від 26.02.2020 № 73 «Про негайне відібрання малолітньої ОСОБА_17 , ІНФОРМАЦІЯ_1 від її матері - ОСОБА_1 та влаштування дитини в притулок для дітей «СуСД» ЛОДА за адресою: АДРЕСА_6 » та від 03.03.2020 № 79 «Про внесення змін у розпорядження Галицької районної адміністрації Львівської міської ради від 26.02.2020 № 73 «Про негайне відібрання малолітньої ОСОБА_17 , ІНФОРМАЦІЯ_1 від її матері - ОСОБА_1 та влаштування дитини в притулок для дітей «СуСД» ЛОДА за адресою АДРЕСА_6 », малолітню ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 відібрано від її матері - ОСОБА_1 та влаштовано в Центр підтримки дітей при ліцеї «Просвіта» Львівської міської ради за адресою: м. Львів, вул. Просвіти, 2-4.

Відповідно до розпорядження Галицької районної адміністрації Львівської міської ради від 20.03.2020 № 105 «Про надання малолітній ОСОБА_18 статусу дитини, позбавленої батьківського піклування», малолітній ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , надано статус дитини, позбавленої батьківського піклування, оскільки відомості про батька дитини внесені за вказівкою матері відповідно до ч. 1 ст. 135 Сімейного Кодексу України, а мати дитини - ОСОБА_1 , у зв`язку з тривалою хворобою не може виконувати свої батьківські обов`язки. Розпорядженням Галицької районної адміністрації від 20.11.2020 № 336 «Про внесення змін у розпорядження Галицької районної адміністрації Львівської міської ради від 20.03.2020 № 105 «Про надання малолітній ОСОБА_18 статусу дитини, позбавленої батьківського піклування» внесено зміни у вказане розпорядження.

Слід також наголосити, що на момент прийняття спірного рішення зазначені вище розпорядження є чинні та не скасовані.

Суд звертає увагу на норми п.п.9 п. 24 Порядку провадження органами опіки та піклування діяльності, пов`язаної із захистом прав дитини, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 вересня 2008 р. № 866, відповідно до якого статус дитини, позбавленої батьківського піклування, надається дітям:

1) батьки яких позбавлені батьківських прав, що підтверджується рішенням суду;

2) які відібрані у батьків без позбавлення батьківських прав, що підтверджується рішенням суду;

3) батьки яких визнані безвісно відсутніми, що підтверджується рішенням суду;

4) батьки яких оголошені судом померлими, що підтверджується свідоцтвом про смерть, виданим органами реєстрації актів цивільного стану;

5) батьки яких визнані недієздатними, що підтверджується рішенням суду;

6) батьки яких відбувають покарання в місцях позбавлення волі, що підтверджується вироком суду;

7) батьки яких під час здійснення кримінального провадження тримаються під вартою, що підтверджується ухвалою слідчого судді (суду);

8) батьки яких знаходяться у розшуку органами Національної поліції, пов`язаному з відсутністю відомостей про їх місцезнаходження, що підтверджується ухвалою суду або довідкою органів Національної поліції про розшук батьків та відсутність відомостей про їх місцезнаходження;

9) у зв`язку з тривалою хворобою батьків, яка перешкоджає їм виконувати свої батьківські обов`язки, що підтверджується висновком лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я про наявність у батька, матері хвороби, що перешкоджає виконанню ними батьківських обов`язків, виданим у порядку, встановленому МОЗ;

10) підкинутим, батьки яких невідомі, покинутим в пологовому будинку, іншому закладі охорони здоров`я або яких відмовилися забрати з цих закладів батьки, інші родичі, про що складено акт за формою, затвердженою МОЗ і МВС;

11) батьки яких не виконують свої обов`язки з виховання та утримання дитини з причин, які неможливо з`ясувати у зв`язку з перебуванням батьків на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі або в районі проведення антитерористичної операції і заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, що підтверджується актом, складеним службою у справах дітей за формою згідно з додатком 11;

12) розлученим із сім`єю, визнаним біженцями або особами, які потребують додаткового захисту, відповідно до Закону України «Про біженців та осіб, які потребують додаткового або тимчасового захисту» (за наявності письмової інформації територіального органу ДМС про розшук батьків або інших законних представників і відсутність відомостей про їх місцезнаходження).

Так, в матеріалах справи містяться висновки лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я про наявність у батька, матері дитини тривалої хвороби, яка перешкоджає виконанню батьківських обов`язків 17.03.2009 № 701, від 09.09.2020 № 2020, від 26.02.2021 № 521, від 16.08.2021 № 2203, від 25.01.2022 № 95, від 13.07.2022 № 859.

Звідси статус дитини, позбавленої батьківського піклування надано ОСОБА_6 у відповідності до вимог зокрема п. 24 Порядку № 866 у зв`язку з тривалою хворобою матері, яка перешкоджає їй виконувати свої батьківські обов`язки, що підтверджується висновками лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я про наявність у матері хвороби, що перешкоджає виконанню нею батьківських обов`язків, виданими у порядку, встановленому МОЗ.

Тому суд зазначає про помилковість тверджень позивачів, що спірне рішення слід скасувати, оскільки таке прийнято без рішення суду про відібрання дитини чи позбавлення батьківських прав матері.

Покликання позивачів, що спірне рішення прийнято без згоди ОСОБА_6 на влаштування її у дитячий будинок сімейного типу, не підтверджується позивачами жодними доказами.

Натомість згода ОСОБА_6 на влаштування її у дитячий будинок сімейного типу спростовується зокрема протоколом № 1 засідання комісії з питань захисту прав дитини Львівської міської ради від 10.01.2022, в якому встановлено, що «30 грудня 2021 відбулося знайомство кандидатів в батьки-вихователі ОСОБА_7 з дітьми, ОСОБА_6 та ОСОБА_8 . Кандидати у батьки-вихователі встановили емоційний контакт з дітьми та діти надали згоду на влаштування їх у дитячий будинок сімейного типу подружжя ОСОБА_7 .».

Резюмуючи, суд зазначає, що наведені у позовній заяви доводи позивачів спростовано наданими відповідачем доказами.

У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.

Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують.

Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

В пункті 42 рішення Європейського суду з прав людини у справі Бендерський проти України від 15 листопада 2007 року, заява № 22750/02, зазначено, що відповідно до практики, яка відображає принцип належного здійснення правосуддя, судові рішення мають у достатній мірі висвітлювати мотиви, на яких вони базуються. Межі такого обов`язку можуть різнитися залежно від природи рішення та мають оцінюватися в світлі обставин кожної справи.

Згідно зі ст. 249 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до вимог ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку (ч. 2 ст. 2 КАС України).

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін на підтвердження своїх правових позицій, суд доходить переконання, що спірна рішення відповідає критеріям правомірності рішення суб`єкта владних повноважень, що визначені ч. 2 ст. 2 КАС України. Натомість, доводи позивачів, зазначені у позовній заяві, є безпідставними та ґрунтуються на неправильному тлумаченні норм чинного законодавства, а тому в задоволенні адміністративного позову слід відмовити в повному обсязі.

Відповідно до ст. 139 КАС України повернення судових витрат позивачу, якому відмовлено у задоволенні позову не передбачено.

Керуючись ст. ст. 2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 90, 139, 242-246, 255, 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в :

в задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_7 ; РНОКПП НОМЕР_3 ), ОСОБА_2 ( АДРЕСА_7 ; РНОКПП НОМЕР_4 ) до Виконавчого комітету Львівської міської ради (79008, м. Львів, пл. Ринок, 1; код ЄДРПОУ 262256622), за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивачів ОСОБА_3 ( АДРЕСА_7 ; РНОКПП НОМЕР_5 ), третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Управління «Служба у справах дітей» департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради (79006, м. Львів, пл. Ринок, 1; код ЄДРПОУ 42430417), Галицької районної адміністрації Львівської міської ради (79000, м. Львів, вул. Ф.Ліста, 1; код ЄДРПОУ 20847537), ОСОБА_4 ( АДРЕСА_8 ; РНОКПП НОМЕР_6 ), ОСОБА_5 ( АДРЕСА_8 ; РНОКПП НОМЕР_7 ) про скасування рішення, відмовити повністю.

Судові витрати розподілу не підлягають.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції з урахуванням положень підп.15.5 п.15 розд. VII «Перехідні положення» та п. 3 Розділу VI «Прикінцеві положення» Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення складено та підписано 25.05.2023.

Суддя Сидор Н.Т.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.05.2023
Оприлюднено29.05.2023
Номер документу111132944
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них сімей із дітьми

Судовий реєстр по справі —461/2716/22

Ухвала від 10.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Постанова від 23.08.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 12.07.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 12.07.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 19.06.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Рішення від 15.05.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сидор Наталія Теодозіївна

Ухвала від 15.05.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сидор Наталія Теодозіївна

Ухвала від 06.03.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сидор Наталія Теодозіївна

Ухвала від 09.02.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сидор Наталія Теодозіївна

Ухвала від 03.02.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сидор Наталія Теодозіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні