ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 травня 2023 року Справа № 160/4968/23
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Луніної О.С., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
15.03.2023 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (вул. Набережна Перемоги, 26, м. Дніпро, 49094, код ЄДРПОУ 21910427) (відповідач-1), Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області (площа Народна, буд.4, м. Ужгород, Закарпатська обл., 88000, код ЄДРПОУ 20453063) (відповідач-2), в якій позивач просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області від 27.01.2023 року № 046350011986 про відмову у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах по Списку № 1 ОСОБА_1 , згідно рішення Конституційного Суду від 23.01.2020 року № 1-р/2020 у справі № 1-5/2018(746/15);
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області зарахувати до пільгового стажу роботи страхового стажу періоди роботи згідно записів трудової книжки НОМЕР_2 :
Шахта «Україна» ДП «Луганськуглестройреструктуризація» - 3 роки 11 місяців 13 днів:
15.03.1993 04.04.1993 учень гірника підземного з повним робочим днем під землею;
05.14.1993 11.02.1993 навчання на курсах гірника підземного;
12.05.1993 31.05.1995 гірник підземний 2 розряду з повним робочим днем під землею;
01.06.1993 -28.02.1997 гірник підземний по спуск негабаритних матеріалів;
Шахта «Романовська» ДП «Луганськуглестройреструктуризація» - 02 роки 06 місяців 02 дні:
12.02.2004 14.08.2006 гірник підземний з повним робочим днем під землоею на ділянці ВШТ;
ДП «Шахта Перевальська» - 02 роки 08 місяців 02 дні:
17.06.2008 21.02.2011 прохідник підземний з повним робочим днем під землею;
«Шахтоуправління Самсонівське Західне» ПАТ «Краснодонвугілля» - 03 роки 11 місяців 24 дні:
31.08.2012 25.08.2016 гірник підземний з повним робочим днем під землею;
- зобов?язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області призначити ОСОБА_1 пенсію за віком на пільгових умовах за Списком № 1 відповідно до заяви про призначення пенсії від 20.01.2023 року згідно з пунктом «а» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» від 05.11.1991 № 1788-ХІІ, в редакції до внесення змін Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» від 02.03.2015 № 213-VІІІ, з урахуванням висновків Конституційного Суду України, викладених у прийнятому 23.01.2020 рішенні № 1-р/2020.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 20.01.2023 року ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області із заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до ч. 2 ст. 114 Закону України «Про загальнообов?язкове державне пенсійне страхування». Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області від 27.01.2023 року № 046350011986 позивачу відмовлено у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах у зв`язку з відсутністю необхідного пільгового стажу. Вказані дії відповідача позивач вважає протиправними, оскільки відомостями трудової книжки підтверджено наявність у нього необхідного стажу. Підтвердження пільгового стажу для призначення пільгової пенсії здійснюється на підставі даних трудової книжки, а за їх відсутності, на підставі уточнюючої довідки, виданої підприємством, на якому працювала особа або за даними персоніфікованого обліку. Трудова книжка позивача містить усі необхідні записи, що підтверджують період виконуваної роботи, її характер та зайнятість за професіями, які відносяться до Списку № 1 виробництв, робіт, професій, посад, показників, затверджених КМУ із зайнятістю повний робочий день в шахті по видобутку вугілля. Записи виконано без виправлень, у чіткі послідовності, записи завірені підписами відповідальних осіб та печатками роботодавця, є посилання на накази, як на підставу внесення записів, зазначено, що роботи виконувались з повним робочим днем під землею. Підприємства, на яких працював позивач, розміщені на тимчасово окупованих територіях, тому, при зарахуванні пільгового стажу необхідно враховувати інформацію, що міститься в трудовій книжці, та інформацію, наявну в реєстрі застрахованих осіб державного реєстру загальнообов?язкового державного соціального страхування. Отже, дії відповідачів щодо не зарахування спірних періодів до пільгового стажу за Списком № 1 із зайнятістю повний робочий день в шахті по видобутку вугілля, є протиправними.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22.03.2023 року відкрито провадження в адміністративній справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи у письмовому провадженні.
13.04.2023 року до суду надійшов від Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (відповідач-1) відзив на позовну заяву, в якому відповідач заперечив проти задоволення позовних вимог та зазначив, що Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області не розглядало заяву позивача про призначення пенсії по суті та не приймало рішення про відмову в призначенні пенсії. На час звернення за призначенням пенсії 20.01.2023 року, ОСОБА_1 досяг повних 50 років. Відповідно до розрахунку стажу (форма РС-право), обрахованого по 31.12.2022, страховий стаж позивача становить 23 роки 10 місяців 04 дні, в тому числі стаж роботи за Списком № 1 5 років 02 місяці 27 днів. Отже, на переконання відповідача-1, позивач набуде право на отримання пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 114 Закону України «Про загальнообов?язкове державне пенсійне страхування» (50 років) при наявності необхідного пільгового стажу за Списком №1. За періоди роботи позивача на шахті «Україна» ДП «Луганськуглестройреструктуризація» з 15.03.1993 по 04.04.1993, з 05.04.1993 по 11.05.1993 навчання на курсах гірника підземного, з 12.05.1993 по 31.05.1995, з 01.06.1993 по 28.02.1997; на шахті «Романовська» ДП «Луганськуглестройреструктуризація» з 12.02.2004 по 14.08.2006; в ДП «Шахта Перевальська» з 17.06.2008 по 21.02.2011; в «Шахтоуправління Самсонівське Західне» ПАТ «Краснодонвугілля» з 31.08.2012 по 25.08.2016 довідки уточнюючі пільговий характер робіт не надано, отже, відсутні підстави для зарахування зазначених періодів до пільгового стажу за Списком №1.
Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області (відповідач-2) належним чином повідомлене про розгляд справи судом, правом на надання відзиву на позовну заяву не скористалося, відзив до суду не надало.
Відповідно до ч. 1 ст. 257 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності.
Згідно зі ст. 258 КАС України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Частинами 5, 8 статті 262 КАС України передбачено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.
За викладених обставин, відповідно до вимог ст.ст. 258, 262 КАС України, справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується адміністративний позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 є громадянином України, що підтверджено паспортом серії НОМЕР_3 .
20.01.2023 позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області із заявою щодо призначення пенсії за віком відповідно ст. 114 Закону України «Про загальнообов?язкове державне пенсійне страхування».
До заяви про призначення пенсії додані наступні документи: паспорт, довідка про присвоєння ідентифікаційного коду, трудова книжка, диплом, військовий квиток, документи про зміну імені, а також документи про підтвердження наявного пільгового стажу: довідка № 1389 від 20.01.2023.
За принципом екстериторіальності документи, подані позивачем, розглянуті Головним управлінням Пенсійного фонду України в Закарпатській області та прийнято рішення від 27.01.2023 № 046350011986, в якому зазначено:
«Дата звернення до територіальних органів Пенсійного фонду України 20.01.2023р.
Вік заявника 50 років.
Страховий стаж заявника становить 23 роки 10 місяців 4 дні, пільговий стаж становить 5 років 2 місяці 27 днів.
На пільгових умовах пенсія за віком призначається працівниками, зайнятим повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим КМУ, та за результатами атестації робочих місць- після досягнення 50 років і за наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років
Працівникам, які не мають стажу роботи з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, передбаченого абзацом першим цього пункту, але мають не менше половини строку на зазначених роботах, за наявності передбаченого абзацами першим і п?ятнадцятим- двадцять третім цього пункту відповідного страхового стажу пенсії на пільгових умовах призначаються із зменшенням пенсійного віку, чоловікам- на 1 рік за кожний повний рік такої роботи.
Результати розгляду документів, доданих до заяви № 185 від 20.01.2023р.:
За доданими документами до страхового стажу зараховані всі періоди трудової діяльності.
Відмовити в призначенні пенсії згідно п. 2 ст. 114 Закону України в зв`язку з відсутністю необхідного пільгового стажу».
Позивач не погодившись з рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області № 046350011986 від 27.01.2023, оскаржив правомірність його прийняття до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 46 Конституції України гарантовано право громадянам на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Тобто, право особи на отримання пенсії, як складова права на соціальний захист, є її конституційним правом.
Відповідно до п. 6 ст. 92 Конституції України, виключно законами України визначаються, зокрема, основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення.
Відповідно до преамбули Закону України «Про пенсійне забезпечення» №1788-ХІІ від 05.11.1991 року цей Закон відповідно до Конституції України гарантує всім непрацездатним громадянам України право на матеріальне забезпечення за рахунок суспільних фондів споживання шляхом надання трудових і соціальних пенсій. Закон гарантує соціальну захищеність пенсіонерів шляхом встановлення пенсій на рівні, орієнтованому на прожитковий мінімум, а також регулярного перегляду їх розмірів у зв`язку із збільшенням розміру мінімального споживчого бюджету і підвищенням ефективності економіки республіки.
За приписами ч. 1 ст. 1 Закону №1788-ХІІ, громадяни України мають право на державне пенсійне забезпечення за віком, по інвалідності, у зв`язку з втратою годувальника та в інших випадках, передбачених цим Законом.
Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел визначає Закон України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» №1058-ІV від 09.07.2003 р. (далі - Закон № 1058-ІV).
Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону №1058-IV цей Закон регулює відносини, що виникають між суб`єктами системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування. Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на ці відносини лише у випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що не суперечить цьому Закону.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 8 Закону №1058-IV громадяни України, які застраховані згідно із цим Законом та досягли встановленого цим Законом пенсійного віку чи визнані особами з інвалідністю в установленому законодавством порядку і мають необхідний для призначення відповідного виду пенсії страховий стаж, а в разі смерті цих осіб - члени їхніх сімей, зазначені у статті 36 цього Закону, та інші особи, передбачені цим Законом; право громадян України на отримання пенсійних виплат та соціальних послуг.
Згідно з ч. 2 ст. 114 Закону України «Про загальнообов?язкове державне пенсійне страхування» на пільгових умовах пенсія за віком призначається працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 50 років і за наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах, і не менше 20 років у жінок, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.
Статтею 58 Закону №1058-IV передбачено, що пенсійний фонд є органом, який здійснює керівництво та управління солідарною системою, провадить збір, акумуляцію та облік страхових внесків, призначає пенсії та підготовляє документи для її виплати, забезпечує своєчасне і в повному обсязі фінансування та виплату пенсій, допомоги на поховання, здійснює контроль за цільовим використанням коштів Пенсійного фонду, вирішує питання, пов`язані з веденням обліку пенсійних активів застрахованих осіб на накопичувальних пенсійних рахунках, здійснює адміністративне управління Накопичувальним фондом та інші функції, передбачені цим Законом і статутом Пенсійного фонду.
Відповідно до ст. 48 Кодексу законів про працю України, положення якої кореспондуються зі ст. 62 Закону України «Про пенсійне забезпечення» №1788-XII від 05.11.1991 року, трудова книжка є основним документом про трудову діяльність працівника. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Зазначеним нормам відповідає п. 1 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 637 від 12.08.1993 року (далі - Постанова № 637), відповідно до якого основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.
Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
З аналізу наведених норм вбачається, що у зв`язку зі зверненням позивача щодо призначення пенсії за віком на пільгових умовах ПФУ зобов`язане перевірити, зокрема, чи має заявник необхідний стаж роботи.
У свою чергу, суд перевіряє, зокрема, чи діяв ПФУ обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
Відповідачем відмовлено позивачу у призначенні пенсії у зв`язку з відсутністю необхідного пільгового стажу.
При цьому, орган ПФУ зазначив, що за даними документами до страхового стажу зараховані всі періоди трудової діяльності позивача.
Водночас, судом встановлено та матеріалами справи (форма РС-право) підтверджено, що до пільгового стажу не зараховано наступні періоди роботи позивача: на шахті «Україна» ДП «Луганськуглестройреструктуризація» з 15.03.1993 по 04.04.1993, з 05.04.1993 по 11.05.1993, з 12.05.1993 по 31.05.1995, з 01.06.1993 по 28.02.1997; на шахті «Романовська» ДП «Луганськуглестройреструктуризація» з 12.02.2004 по 14.08.2006; в ДП «Шахта Перевальська» з 17.06.2008 по 21.02.2011; в «Шахтоуправління Самсонівське Західне» ПАТ «Краснодонвугілля» з 31.08.2012 по 25.08.2016 у зв`язку з відсутністю уточнюючих довідок.
Вказані доводи відповідача суд оцінює критично та відхиляє, виходячи з наведеного.
Відповідно до п. 3 зазначеного Порядку у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.
Так, згідно з трудовою книжкою позивача НОМЕР_2 від 30.03.1993 року, ОСОБА_1 працював:
Шахта «Україна» ДП «Луганськуглестройреструктуризація»:
15.03.1993 04.04.1993 учень гірника підземного з повним робочим днем під землею;
05.04.1993 11.02.1993 навчання на курсах гірника підземного;
12.05.1993 31.05.1995 гірник підземний 2 розряду з повним робочим днем під землею;
01.06.1993 -28.02.1997 гірник підземний по спуск негабаритних матеріалів;
Шахта «Романовська» ДП «Луганськуглестройреструктуризація»:
12.02.2004 14.08.2006 гірник підземний з повним робочим днем під землею на ділянці ВШТ;
ДП «Шахта Перевальська» - 02 роки 08 місяців 02 дні:
17.06.2008 21.02.2011 прохідник підземний з повним робочим днем під землею;
«Шахтоуправління Самсонівське Західне» ПАТ «Краснодонвугілля»:
31.08.2012 25.08.2016 гірник підземний з повним робочим днем під землею.
Таким чином, відомостями трудової книжки підтверджено, що позивач у вказані вище періоди працював на посадах гірника підземного та прохідника підземного, які відносяться до Списку № 1, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.03.1994 № 202, з повним робочим днем в шахті.
На переконання відповідача-1 до пільгового стажу за Списком № 1 відносяться періоди, які підтверджені відповідними довідками, проте суд вважає такі доводи безпідставними, з урахуванням наступного.
Відповідно до п. 10 Порядку застосування Списків №1 і №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України №383 від 18.11.2005 року, для підтвердження стажу роботи зі шкідливими і важкими умовами праці необхідно подати трудову книжку із оформленими належним чином записами про займану посаду і період виконуваної роботи, виписку із наказу по підприємству про проведення атестації на відповідному робочому місці та, у разі відсутності в трудовій книжці відомостей, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, уточнюючу довідку, передбачену пунктом 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.93р. №637.
Системний аналіз наведених вище положень дає змогу дійти висновку, що надання уточнюючої довідки підприємства, установи або організації, з метою визначення права на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, необхідне лише у двох випадках: за відсутності трудової книжки як такої або необхідних записів у ній, які визначають право на пільгове пенсійне забезпечення.
Аналогічна позиція викладена Верховним Судом у постановах від 07.03.2018 р. у справі №233/2084/17, від 16.05.2019 р. у справі №161/17658/16-а, від 27.02.2020 р. у справі №577/2688/17, від 31.03.2020 р. у справі №446/656/17, від 21.05.2020 р. у справі №550/927/17, від 10.12.2020 р. у справі №372/403/17.
Згідно п. 20 Порядку № 637 у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального стажу роботи приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників.
Відповідно до п. 18 Порядку № 637 за відсутності документів про наявний стаж роботи і неможливості одержання їх внаслідок ліквідації підприємства, установи, організації або відсутності архівних даних з інших причин, ніж ті, що зазначені в пункті 17 цього Порядку, стаж роботи установлюється на підставі показань не менше двох свідків, які б знали заявника по спільній з ним роботі на одному підприємстві, в установі, організації (в тому числі колгоспі) або в одній системі і мали документи про свою роботу за час, стосовно якого вони підтверджують роботу заявника.
У такому ж порядку підтверджується стаж роботи за відсутності документів у разі, коли підприємства, установи, організації або їх правонаступники розміщуються (розміщувалися) на тимчасово окупованій Російською Федерацією території України, в районі проведення антитерористичної операції або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, а також на територіях територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають/перебували в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), а також у разі, коли майно (документи) підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (незалежно від місця їх реєстрації на території України) розташоване на території України та/або пошкоджене чи знищене внаслідок воєнних (бойових) дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації проти України, за умови документального підтвердження пошкодження чи знищення майна (документів).
За приписами п. 20 Порядку № 637 у разі коли підприємства, установи, організації або їх правонаступники розміщуються на територіях, зазначених в абзаці другому пункту 18 цього Порядку, стаж роботи, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установленої для окремих категорій працівників, може підтверджуватися за даними, наявними в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Згідно відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань:
шахта «Україна» ДП «Луганськуглестройреструктуризація», код ЄДРПОУ 00176791, юридична адреса: Луганська область, м. Перевальськ;
шахта «Романовська» ДП «Луганськуглестройреструктуризація», код ЄДРПОУ 26101069, юридична адреса: Луганська область, м. Перевальськ;
ДП «Шахта Перевальська», код ЄДРПОУ 26497452, юридична адреса: Луганська область, м. Перевальськ;
«Шахтоуправління Самсонівське Західне» ПАТ «Краснодонвугілля», код ЄДРПОУ 2626225, юридична адреса: Луганська область, Луганський район, с. Самсонівка.
Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 11.12.2022 року № 309 затверджений перелік територій, на яких ведуться (велись) бойові дії або тимчасово окуповані Російською Федерацією. Згідно вказаного переліку м. Перевальськ, Алчевського району, Луганської області та с. Самсонівка Луганського району Луганської області відносяться до тимчасово окупованих Російською Федерацією.
Таким чином, підприємства, де позивач працював на посадах, віднесених до Списку № 1 перебувають на тимчасово окупованих територіях, що унеможливлює отримання позивачем відповідних довідок про підтвердження його пільгового стажу.
Водночас, судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що трудова книжка позивача містить відомості щодо роботи позивача на посадах, віднесених до Списку № 1 та на посадах, які відносяться до провідних професій та відомості про те, що позивач працював у шахті повний робочий день.
За викладених обставин, суд вважає обгрунтованими та такими, що підлягають задоволенню позовні вимоги про зобов`язання органу ПФУ зарахувати до пільгового стажу роботи за Списком № 1наступні періоди роботи ОСОБА_1 :
Шахта «Україна» ДП «Луганськуглестройреструктуризація»:
15.03.1993 04.04.1993 учень гірника підземного з повним робочим днем під землею;
05.04.1993 11.02.1993 навчання на курсах гірника підземного;
12.05.1993 31.05.1995 гірник підземний 2 розряду з повним робочим днем під землею;
01.06.1993 -28.02.1997 гірник підземний по спуск негабаритних матеріалів;
Шахта «Романовська» ДП «Луганськуглестройреструктуризація»:
12.02.2004 14.08.2006 гірник підземний з повним робочим днем під землею на ділянці ВШТ;
ДП «Шахта Перевальська» - 02 роки 08 місяців 02 дні:
17.06.2008 21.02.2011 прохідник підземний з повним робочим днем під землею;
«Шахтоуправління Самсонівське Західне» ПАТ «Краснодонвугілля»:
31.08.2012 25.08.2016 гірник підземний з повним робочим днем під землею з 01.01.2011 року по 07.09.2015 року на посаді електрослюсаря підземного 5 розряду з повним робочим днем у МУП України, ОАО «Шахта Донбасс» (мовою оригіналу) до пільгового стажу роботи за Списком № 1.
При цьому, доводи позивача стосовно віку заявника та необхідності застосування до спірних правовідносин рішення Конституційного Суду від 23.01.2020 року № 1-р/2020 у справі № 1-5/2018(746/15) суд вважає не обгрунтованими, зважаючи на те, що позивач на час звернення до Пенсійного фонду із заявою про призначення пенсії досягнув віку, передбаченого ч. 2 ст. 114 Закону України «Про загальнообов?язкове державне пенсійне страхування» та відмова у призначенні пенсії не містить посилання на те, що позивачем не досягнуто необхідного віку.
Враховуючи, що відповідач-2 протиправно не врахував до пільгового стажу позивача періоди його роботи на посадах, віднесених до Списку № 1, що стало підставою для відмови у призначенні пенсії, суд дійшов висновку про протиправність оскаржуваного рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області від 27.01.2023 № 046350011986 та наявність законних підстав для його скасування.
Стосовно позовної вимоги про зобов?язання призначити позивачу пенсію за віком на пільгових умовах, суд зазначає, що не наділений відповідними повноваженнями проводити розрахунок пільгового стажу позивача, оскільки це є дискреційні повноваження органів Пенсійного фонду України.
Дискреційні повноваження - це комплекс прав і зобов`язань представників влади як на державному, так і на регіональному рівнях, у тому числі представників суспільства, яких уповноважили діяти від імені держави чи будь-якого органу місцевого самоврядування, що мають можливість надати повного або часткового визначення і змісту, і виду прийнятого управлінського рішення.
Тобто, дискреційні повноваження це законодавчо встановлена компетенція владних суб`єктів, яка визначає ступінь самостійності її реалізації з урахуванням принципу верховенства права; ці повноваження полягають в застосуванні суб`єктами адміністративного розсуду при здійсненні дій і прийнятті рішень.
Відповідно до Рекомендацій Ради Європи № R(80)2 щодо здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятих Кабінетом Міністрів 11.03.1980 на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він уважає найкращим за конкретних обставин, та яке захистить або відновить порушене право.
Водночас, адміністративний суд під час розгляду та вирішення публічно-правових спорів перевіряє, чи рішення суб`єкта владних повноважень прийняте у межах законної дискреції.
При цьому, відповідно до правил правозастосування практики Європейського суду з прав людини, суд не може своїм рішенням підмінити рішення суб`єкта владних повноважень.
Положеннями частини 2 статті 9 КАС України, відповідно до яких суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Суд вважає, що належним способом порушених прав позивача є зобов`язання Пенсійного органу зарахувати до пільгового стажу позивача періоди роботи та повторно розглянути його заяву про призначення пенсії за віком від 20.01.2023 року з урахуванням висновків суду у цій справі.
Щодо підстав розгляду заяви позивача Головним управління ПФУ в Дніпропетровській області та визначення належного органу Пенсійного фонду, яким має здійснюватись розгляд заяви позивача про призначення пенсії та призначення пенсії, суд зазначає про таке.
Порядок приймання оформлення та розгляду документів, поданих для призначення (перерахунку пенсії) встановлений Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» затвердженим Постановою Правління ПФУ 25.11.2005 № 22-1, зареєстрованою в Мінюсті України 27 грудня 2005 р. за № 1566/11846 (далі - Порядок).
Відповідно до абзацу 13 пункту 4.2 вказаного Порядку після реєстрації заяви та сканування копій документів засобами програмного забезпечення за принципом екстериторіальності визначається структурний підрозділ органу, що призначає пенсію, який формує атрибути сканованих документів (із зазначенням часу їх створення), електронну пенсійну справу.
Відповідно до пункту 4.3 Порядку створення та обробка документів здійснюється із накладенням кваліфікованого електронного підпису працівників, відповідальних за здійснення операцій. Рішення за результатами розгляду заяви підписується керівником органу, що призначає пенсію (іншою посадовою особою, визначеною відповідно до наказу керівника органу, що призначає пенсію, щодо розподілу обов`язків), та зберігається в електронній пенсійній справі особи. Рішення за результатами розгляду заяви та поданих документів органом, що призначає пенсію, приймається не пізніше 10 днів після надходження заяви.
Відповідно до пункту 4.10 Порядку після призначення пенсії, поновлення виплати раніше призначеної пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший електронна пенсійна справа засобами програмного забезпечення передається до органу, що призначає пенсію, за місцем проживання (реєстрації)/фактичного місця проживання особи для здійснення виплати пенсії. Нарахована сума пенсії включається в документи для виплати пенсії не пізніше одного місяця з дня прийняття рішення про призначення, перерахунок, переведення з одного виду пенсії на інший та про поновлення виплати пенсії.
В даному випадку органом призначення визначено за принципом екстериторіальності Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області.
З матеріалів справи встановлено, що розгляд заяви та винесення рішення за заявою позивача від 20.01.2023 року здійснювало Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області, яке було визначено за принципом екстериторіальності відповідно до пункту 4.2 Порядку.
Проте, з огляду на неналежне виконання визначеним пенсійним органом його повноважень щодо розгляду заяви про призначення пенсії, що потягло за собою порушення прав позивача, суд вважає наявними підстави покласти обов`язок щодо повторного розгляду заяви ОСОБА_1 саме на Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області, як визначений суб`єкт призначення.
Отже, у задоволенні позовних вимог, заявлених до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області слід відмовити.
Відповідно до ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідачі як суб`єкти владних повноважень не довели правомірності своїх дій. Натомість, позивачем доведено та підтверджено належними доказами обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги.
Виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що позовна заява підлягає частковому задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 143 КАС України, суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Частиною 3 статті 139 КАС України, суд передбачено, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
При зверненні до суду позивачем сплачено судовий збір у розмірі 1073,60 грн, що підтверджується наявною в матеріалах справи квитанцією від 14.03.2023 року.
Отже, оскільки позовну заяву задоволено частково, сплачений судовий збір за подачу позову до суду в сумі 536,80 грн підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача-2.
Керуючись ст.ст. 2, 9, 77, 78, 90, 139, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
УХВАЛИВ:
Позовну заяву ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії- задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області від 27.01.2023 року № 046350011986 про відмову у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах по Списку № 1 ОСОБА_1 .
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області (площа Народна, буд.4, м. Ужгород, Закарпатська обл., 88000, код ЄДРПОУ 20453063) зарахувати до пільгового стажу ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) наступні періоди роботи згідно записів трудової книжки НОМЕР_2 :
Шахта «Україна» ДП «Луганськуглестройреструктуризація»:
15.03.1993 04.04.1993 учень гірника підземного з повним робочим днем під землею;
05.14.1993 11.02.1993 навчання на курсах гірника підземного;
12.05.1993 31.05.1995 гірник підземний 2 розряду з повним робочим днем під землею;
01.06.1993 -28.02.1997 гірник підземний по спуск унегабаритних матеріалів;
Шахта «Романовська» ДП «Луганськуглестройреструктуризація»:
12.02.2004 14.08.2006 гірник підземний з повним робочим днем під землоею на ділянці ВШТ;
ДП «Шахта Перевальська»:
17.06.2008 21.02.2011 прохідник підземний з повним робочим днем під землею;
«Шахтоуправління Самсонівське Західне» ПАТ «Краснодонвугілля»:
31.08.2012 25.08.2016 гірник підземний з повним робочим днем під землею.
Зобов?язати Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області (площа Народна, буд.4, м. Ужгород, Закарпатська обл., 88000, код ЄДРПОУ 20453063) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) про призначення пенсії від 20.01.2023 року з урахуванням висновків суду.
У задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області (площа Народна, буд.4, м. Ужгород, Закарпатська обл., 88000, код ЄДРПОУ 20453063) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) судові витрати з оплати судового збору у сумі 536,80 грн.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені ст. 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя О.С. Луніна
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.05.2023 |
Оприлюднено | 29.05.2023 |
Номер документу | 111137014 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Луніна Олена Станіславівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Луніна Олена Станіславівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Луніна Олена Станіславівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Луніна Олена Станіславівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні