Рішення
від 02.05.2023 по справі 910/12976/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

02.05.2023Справа № 910/12976/22

За позовом Київської міської ради

до відповідачів:

1. Приватного підприємства "Локо Інвест"

2. Приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Фролової Олени Олександрівни

про визнання протиправним та скасування рішення реєстратора, припинення права приватної власності та зобов`язання звільнити самовільно зайняту земельну ділянку привівши її у придатний для використання стан

Суддя Людмила ШКУРДОВА

Секретар с/з Божко А.І.

Представники сторін: згідно з протоколом судового засідання

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Київська міська рада звернулася до Господарського суду міста Києва з позовом до Приватного підприємства «Локо Інвест» та Приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Фролової Олени Олександрівни з наступними вимогами:

- визнати протиправним та скасувати рішення приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Фролової Олени Олександрівни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 18.12.2020 №55808524 на об`єкт нерухомого майна, що знаходиться на земельній ділянці, обліковий код: 69:025:0117, за адресою АДРЕСА_1, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2253634180000 за Приватним підприємством «Локо Інвест»;

- припинити право приватної власності за Приватним підприємством «Локо Інвест» на об`єкт нерухомого майна, а саме гараж НОМЕР_1, що знаходиться на земельній ділянці, обліковий код: 69:025:0117 за адресою вул. Олекси Тихого, будинок 91, м. Київ;

- зобов`язати Приватне підприємство «Локо Інвест» звільнити самовільно зайняту земельну ділянку на АДРЕСА_1 (код ділянки 69:025:0117), привівши її у придатний для використання стан.

В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначає, що відповідачами порушено право територіальної громади м. Києва внаслідок реєстрації за ПрАТ «Локо Інвест» права приватної власності на об`єкт нерухомого майна, а саме гараж НОМЕР_1, реєстраційний номер 2253634180000, що розташований на належній на праві власності територіальній громаді міста Києва земельній ділянці за адресою: вул. Олекси Тихого, 91 у Солом`янському районі міста Києва, без належної перевірки поданих відповідачем документів, тоді як Київська міська рада, як розпорядник земель комунальної власності міста Києва, жодних рішень щодо передачі Земельної ділянки під будівництво ні ПП "Локо Інвест", ні іншим юридичним чи фізичним особам у власність чи користування не приймала.

03.01.2023 до господарського суду міста Києва від відповідача-2 надійшов відзив на позов, в якому він просить у задоволенні позову відмовити у повному обсязі, посилаючись на те, що позивачем неправильно визначено суб`єктний склад відповідачів, оскільки Приватний нотаріус Київського міського нотаріального округу Фролова О.О. є неналежним відповідачем у даному спорі. Також відповідач-2 вказує, що реєстрація права власності на об`єкт нерухомого майна проведена відповідно до чинного на той момент законодавства та з дотриманням всіх необхідних перевірок.

Ухвалою Господарського суду міста Києва 14.03.2023 р. закрито підготовче провадження у справі та призначено розгляд справи по суті на 11.04.2023 р.

У судовому засіданні 02.05.2023 було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд м. Києва,

ВСТАНОВИВ:

19.02.1992 проведено державну реєстрацію Приватного підприємства «Локо Інвест» (код 16463245), про що 27.01.2017 р. було внесено запис № 10721200000035682 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Рішенням від 20.02.1992 р. №2 керівника відповідача-1 - ОСОБА_1 , гаражі у кількості 17 шт., у тому числі гараж НОМЕР_1, розташовані за адресою: АДРЕСА_1 , які побудовані ОСОБА_1 господарським способом у 1991 році, передано ПрАТ «Локо Інвест», як додатковий капітал, що підтверджується доданою до відзиву копією вказаного рішення.

15.12.2020 Приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Фроловою Оленою Олександрівною на підставі рішення від 18.12.2020 № 55808524 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) проведено державну реєстрацію за ПП «Локо Інвест» приватного права власності на об`єкт нерухомого майна - гараж (машиномісця), розташованого за адресою: АДРЕСА_2

Підставою для державної реєстрації є технічний паспорт № 3600/01/20, виданий 11.12.2020, видавник: ТОВ «Армовірбуд»; довідка № 3600, видана 11.12.2020, видавник: ТОВ «Армовірбуд»; рішення № 08/12/20, видане 08.12.2020, видавник: ПП «Локо Інвест».

Наведене підтверджується Інформаційною довідкою від 18.11.2022 № 315538252 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна.

Отже гараж АДРЕСА_2.

Відповідно до ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу.

Розпорядження землями комунальної власності м. Києва, в тому числі надання земельних ділянок у власність чи у користування, у відповідності до статті 9 ЗК України, Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» відноситься до виключних повноважень Київської міської ради як колегіального органу.

З метою врегулювання процедури реалізації прав на землю фізичними та юридичними особами із земель комунальної власності територіальної громади міста Києва рішенням Київської міської ради від 20.04.2017 № 241/2463 затверджено Порядок набуття прав на землю із земель комунальної власності у місті Києві (далі Порядок), що визначає особливості землекористування у місті Києві як столиці України у відповідності до Конституції України, Земельного кодексу України, законів України «Про Державний земельний кадастр», «Про оренду землі», «Про землеустрій» «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про столицю України місто-герой Київ» та інших нормативно-правових актів, що регулюють земельні правовідносини.

Київська міська рада, як розпорядник земель комунальної власності міста Києва, рішень щодо передачі Земельної ділянки під будівництво ні ПП "Локо Інвест", ні іншим юридичним чи фізичним особам у власність чи користування не приймала.

Земельна ділянка на вул. Олекси Тихого, 91 у Солом`янському районі м. Києва належить до комунальної власності міста, а тому виключно Київська міська рада має право розпоряджатися нею.

Належний ПП «Локо Інвест» гараж НОМЕР_1 розташований у АДРЕСА_1 , тобто на земельній ділянці комунальної власності (обліковий код 69:025:0117).

Разом з тим, як вже зазначалось, на підставі рішення від 18.12.2020 № 55808524 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) Приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Фроловою Оленою Олександрівною проведено державну реєстрацію за ПП «Локо Інвест» приватного права власності саме на гараж АДРЕСА_2.

В матеріалах справи наявна копія реєстраційної справи № 2253634180000 щодо об`єкта - гараж АДРЕСА_2, яка надана Департаментом з питань реєстрації Виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) на виконання ухвали суду у даній справі, з наявних у ній документів встановлено наступне.

Згідно з довідкою № 3600 від 11.12.2020 про технічні показники об`єкта та підтвердження адреси, виданою ТОВ «Армовірбуд» на замовлення ПрАТ «Локо Інвест», на підставі якої, зокрема, було проведено державну реєстрації права власності на об`єкт нерухомого майна, за результатами технічної інвентаризації виявлено об`єкт нерухомого майна, а саме літера "А"- гараж, який побудований Приватним підприємством «Локо Інвест» господарчим способом у 1991 році, що відповідно до Переліку будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об`єкт не підлягає прийнято в експлуатацію, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.06.2017 № 406 та Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об`єктів нерухомого майна, затвердженої наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 24.05.2001 №127 (у редакції наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 26.07.2018 № 186) не належить до категорії самочинного будівництва та не потребує прийняттю в експлуатацію.

Відповідно до Інформаційної довідки № 4138 від 16.12.2020, наданої на запит Приватного нотаріусу Київського міського нотаріального округу Фроловій О.О. згідно з даними реєстрових книг Комунального підприємства Київської міської ради «Київське міське бюро технічної інвентаризації» гараж (машиномісце) АДРЕСА_2 на праві власності не зареєстрований.

Крім того, Комунальне підприємство Київської міської ради «Київське міське бюро технічної інвентаризації» листом № 062/14-8070 (И-2022) від 15.09.2022 повідомило Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради, що згідно з даними реєстрових книг Комунального підприємства Київської міської ради «Київське міське бюро технічної інвентаризації» за адресою: в м. Києві вул. Олекси Тихого, 91 нерухоме майно (в т. ч. гаражі) на праві власності не реєструвалось.

Листом від 23.07.2021 р. старший слідчий СВ Солом`янського УП ГУ НП в м. Києві повідомляв Київську міську раду, що під час досудового розслідування кримінального провадження, відомості про яке внесено до ЄРДР за № 12021100090001980 за ознаками складу кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 190 КК України, було встановлено, що в результаті ліквідації Державної організації «Промислова академія» (код 14315017) ТОВ «Київ Строй Груп» (код 43053375) придбало об`єкт нерухомого майна за адресою: м. Київ, вул. Олекси Тихого (Виборзька), 91. На момент продажу майна державної установи на території майнового комплексу за адресою: вул. Олекси Тихого (колишня назва Виборзька), 91 знаходилась будівля навчально-готельного комплексу, а також 17 гаражів (боксів), які не перебувають на балансі державної установи та відомості щодо яких не внесені до реєстрових книг «Київського міського бюро технічної інвентаризації». Також у листі повідомлялось, що в документах, які були надані ТОВ «Армовірбуд» вказано, що ПП «Локо Інвест» у 1991 році господарчим способом побудовано гаражі за адресою: вул. Олекси Тихого, 91 у Солом`янському районі м. Києва, хоча за інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб вказане підприємство зареєстровано 19.02.1992.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення таких відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Згідно з ч. 2 ст. 18 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав, та порядок державної реєстрації прав визначаються Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень. Державні реєстратори зобов`язані надавати до відома заявників інформацію про перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав.

Відповідно до п. 2 ч. 3 ст. 10 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державний реєстратор перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення.

Частиною 1 статті 24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" встановлено підстави для відмови в державній реєстрації прав, у тому чисті і подання документів, що не відповідають вимогам, встановленим цим Законом.

Відповідно до п. 6 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 р. № 1127 (у редакції на момент державної реєстрації права власності на об`єкт нерухомого майна) (далі - Порядок), державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса.

Згідно з п. 40 Порядку державна реєстрація прав проводиться на підставі документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачених Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", іншими законами України та цим Порядком.

Пунктом 42 Порядку встановлено, що для державної реєстрації права власності на індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинки, господарські (присадибні) будівлі і споруди, прибудови до них, що закінчені будівництвом до 5 серпня 1992 р., подаються:

1) технічний паспорт на об`єкт нерухомого майна;

2) документ, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси.

Документ, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси, не вимагається у разі, коли державна реєстрація права власності проводиться на індивідуальний (садибний) житловий будинок, садовий, дачний будинок, збудований на земельній ділянці, право власності на яку зареєстровано в Державному реєстрі прав. У такому разі заявник в поданій заяві обов`язково зазначає відомості про кадастровий номер відповідної земельної ділянки, за яким державним реєстратором отримуються відомості Державного земельного кадастру з метою встановлення місця розташування земельної ділянки, на якій споруджено відповідний об`єкт, для подальшого відображення таких відомостей як адреси об`єкта нерухомого майна.

У разі коли індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинки, господарські (присадибні) будівлі і споруди, прибудови до них, що були закінчені будівництвом до 5 серпня 1992 р. та розташовані на територіях сільських, селищних, міських рад, якими відповідно до законодавства здійснювалося ведення погосподарського обліку, замість документів, передбачених цим пунктом, можуть бути подані документи, передбачені статтею 31 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

В матеріалах справи відсутні докази державної реєстрації речових прав на земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_1 .

Отже, для державної реєстрації права власності на гараж НОМЕР_1, який був збудований до 05.08.1992, з урахуванням положень пунктів 42 Порядку, крім технічного паспорту, потрібний в тому числі і документ, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси, тобто необхідно присвоїти такому об`єкту нерухомого майна, як гараж адресу для державної реєстрації права власності на нього.

Так, відповідно до частини третьої статті 26-3 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» адреса присвоюється об`єктам будівництва, будинкам, будівлям, спорудам, квартирам, гаражним боксам, машиномісцям, іншим житловим та нежитловим приміщенням, які є самостійними об`єктами нерухомого майна.

Відповідно до підпункту 10 пункту «б» статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до делегованих законом повноважень виконавчого органу сільської, селищної, міської ради в галузі житлово-комунального господарства віднесено облік та реєстрацію відповідно до закону об`єктів нерухомого майна незалежно від форми власності.

Згідно зі ст. 40 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виконавчі органи сільських, селищних, міських рад, крім повноважень, передбачених цим Законом, здійснюють й інші надані їм законом повноваження.

Порядок присвоєння поштових адрес об`єктам нерухомості у місті Києві, встановлений Положенням про реєстр адрес у місті Києві (далі - Положення), яке затверджено рішенням Київської міської ради «Про деякі питання ведення реєстрів адрес, вулиць та інших поіменованих об`єктів у місті Києві» від 22.05.2013 № 337/9394.

Відповідно до пунктів 4.3, 4.4 Положення поштові адреси присвоюються об`єктам нерухомості, розташованим на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення.

Поштові адреси не присвоюються спорудам, які встановлені тимчасово без улаштування фундаменту, в тому числі пересувним та тимчасовим спорудам торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, малим архітектурним формам, а також об`єктам незавершеного капітального будівництва (крім присвоєння будівельної адреси об`єктам нового будівництва в установленому порядку) та приміщенням службового, допоміжного і технічного призначення, розташованим у житлових та нежитлових будинках, інженерним мережам.

Отже, виходячи зі змісту пунктів 4.3, 4.4 Положення, затвердженого рішенням Київської міської ради від 22.05.2013 № 337/9394, поштова адреса, також, має бути присвоєна такому об`єкту нерухомого майна, як гараж.

Проте матеріали реєстраційної справи, на підставі яких приватний нотаріус прийняв рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень не містять такого обов`язкового документу, як присвоєння поштової адреси гаражу НОМЕР_1.

Крім того, згідно з пунктом п. 4.17 4.17 вказаного Положення до заяви про присвоєння поштової адреси додається в тому числі, завірена в установленому порядку копія документа, що посвідчує право власності на земельну ділянку чи право користування земельною ділянкою (за необхідності).

Також, згідно з частиною п`ятою статті 26-3 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» адреса (крім реквізиту, визначеного пунктом 10 частини четвертої цієї статті) присвоюється, змінюється, коригується, анулюється:

- виконавчим органом сільської, селищної, міської ради - у разі, якщо об`єкт знаходиться у межах території, на яку поширюються повноваження сільської, селищної, міської ради;

- місцевою державною адміністрацією - у разі, якщо об`єкт знаходиться у межах території, на яку не поширюються повноваження сільської, селищної, міської ради, а також у разі неприйняття органом з присвоєння адреси рішення про присвоєння, зміну, коригування, анулювання адреси у строк, визначений цією статтею.

У містах з районним поділом за рішенням міських рад повноваження щодо присвоєння, зміни, коригування, анулювання адрес можуть делегуватися виконавчим органам районних в місті рад.

За рішенням Київської міської ради повноваження щодо присвоєння, зміни, коригування, анулювання адрес можуть делегуватися органам, визначеним частиною другою статті 11 Закону України "Про столицю України - місто-герой Київ".

Відповідно до ч. 1 ст. 26-4 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» після запровадження електронної системи присвоєння, зміна, коригування, анулювання адреси щодо об`єктів, право на виконання будівельних робіт щодо яких набуто до запровадження цієї системи, здійснюються у порядку, визначеному статтею 26-3 цього Закону з урахуванням особливостей, визначених цією статтею.

Для присвоєння адреси подається в тому числі, копія документа, що посвідчує право власності або користування земельною ділянкою, на якій споруджується (споруджено) об`єкт (крім випадків, встановлених Кабінетом Міністрів України в Порядку присвоєння адрес), - у разі, якщо право власності або користування земельною ділянкою не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (ч. 5 ст. 26-4 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»).

Матеріали справи не містять рішення або довідки органу місцевого самоврядування про присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси, не міститься такого документу у переліку документів, наданому реєстратору - приватному нотаріусу Київського міського нотаріального округу Фролової Олени Олександрівни.

Надана відповідачем-1 для державної реєстрації Довідка про технічні показники об`єкта та підтвердження адреси від 11.12.2020 № 3600, не може вважатися належним документом, що підтверджує присвоєння адреси об`єкту нерухомого майна - гаражу № 3.

Як вбачається з матеріалів справи, та не заперечувалось позивачем, за адресою АДРЕСА_1 розташовувалась державна організація «Промислова академія» (код 14315017), яку ухвалою господарського суду міста Києва від 04.08.2020 у справі № 15/172-б, що набрала законної сили, ліквідовано як юридичну особу у зв`язку з банкрутством.

Побудований фізичною особою у 1991 році гараж № НОМЕР_1 розміщений на земельній ділянці комунальної власності на території Державної організації «Промислова академія».

Регулювання земельних відносин станом 1991 рік - на час побудови ОСОБА_1 об`єкта нерухомого майна здійснювалося на підставі норм Земельного кодексу Української РСР.

Так, статтею 16 Земельного кодексу Української РСР року було унормовано порядок надання земельних ділянок у користування, відповідно до якої надання земельних ділянок у користування здійснюється в порядку відведення.

Разом з тим, Київська міська рада, як єдиний розпорядник земель комунальної власності міста Києва, будь-яких рішень щодо земельної ділянки на АДРЕСА_1 Приватному підприємству «Локо Інвест» у власність чи у користування не приймала, документи, що посвідчують право користування нею відсутні.

Технічний паспорт, наданий відповідачем-1 для державної реєстрації, не є правовстановлюючим документом на нерухоме майно та не є тим документом, на підставі якого можливо встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно, а є документом який містить довідкову інформацію про фактичний стан нерухомості.

Земельна ділянка на АДРЕСА_1 належить до комунальної власності міста, а тому виключно Київська міська рада має право розпоряджатися нею.

Таким чином, рішення реєстратора прийняте на підставі документів, які не встановлюють факт набуття права власності на гараж № НОМЕР_1 та без наявності документа, який би посвідчував речове право відповідача-1 на земельну ділянку або присвоєння гаражу адреси, а тому рішення приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Фролової Олени Олександрівни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 18.12.2020 № 55808524 підлягає скасуванню.

Верховний Суд, розглядаючи господарську справу № 910/10963/19, у постанові від 28 жовтня 2020 року, зазначив, що згідно із Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству», який набрав чинності з 16 січня 2020 року, статтю 26 Закону № 1952-ІV викладено у новій редакції.

Відповідно до абзаців першого-третього частини третьої статті 26 Закону № 1952-ІV (у редакції, чинній із 16 січня 2020 року) відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню. У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому підпунктом «а» пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому підпунктом «а» пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону) проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону. Ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, а також скасування державної реєстрації прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав).

На цій підставі Верховний Суд у постанові від 28 жовтня 2020 року у справі № 910/10963/19 сформулював правовий висновок, що відповідно до якого у розумінні положень наведеної норми у чинній редакції, наразі способами судового захисту порушених прав та інтересів особи є судове рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав; судове рішення про визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав; судове рішення про скасування державної реєстрації прав. При цьому з метою ефективного захисту порушених прав законодавець уточнив, що ухвалення зазначених судових рішень обов`язково має супроводжуватися одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав).

Щодо самочинного будівництва, звільнення самовільно зайнятої земельної ділянки та приведення її у придатний для використання стан суд зазначає наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, побудований у 1991 році гараж НОМЕР_1, який належить ПП «Локо Інвест», розташований на земельній ділянці комунальної власності міста Києва.

За змістом частин четвертої, п`ятої статті 26 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації. Проектування та будівництво об`єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: 1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних; 2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; 3) затвердження проектної документації; 4) виконання підготовчих та будівельних робіт; 5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів; 6) реєстрація права власності на об`єкт містобудування.

Отже, до початку реалізації права на забудову конкретної земельної ділянки особа зобов`язана у встановленому порядку набути право власності або користування на цю земельну ділянку.

Частиною першою статті 376 ЦК України встановлено, що житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил. Особа, яка здійснила або здійснює таке будівництво, не набуває права власності на нього (частина друга статті 376 ЦК України).

Земельна ділянка на АДРЕСА_1 належить до комунальної власності міста, виключно Київська міська рада має право розпоряджатися нею.

Особа, яка здійснила самочинне будівництво об`єкта на земельній ділянці, що не була їй відведена для цієї мети, не може набути право власності на нього в порядку статті 331 ЦК України.

За змістом вищенаведеної частини першої статті 376 ЦК України самочинне будівництво визначається через сукупність ознак, що виступають умовами або підставами, за наявності яких об`єкт нерухомості вважається самочинним, а саме, якщо: 1) він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена в установленому порядку для цієї мети; 2) об`єкт нерухомості збудовано без належного дозволу чи належно затвердженого проекту; 3) об`єкт нерухомості збудований з істотними порушеннями будівельних норм і правил.

Отже, наявність хоча б однієї з трьох зазначених у частині першій статті 376 ЦК України ознак свідчить про те, що об`єкт нерухомості є самочинним.

Згідно з даними реєстрових книг Комунального підприємства Київської міської ради «Київське міське бюро технічної інвентаризації» за адресою: в АДРЕСА_1 нерухоме майно (в т. ч. гаражі) на праві власності не реєструвалось, що підтверджується листом № 062/14-8070 (И-2022) від 15.09.2022 Комунального підприємства Київської міської ради «Київське міське бюро технічної інвентаризації» адресованого у відповідь на запит Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради.

Судом було встановлено, що спірна земельна ділянка, на якій був збудований гараж НОМЕР_1 не була відведена відповідачу відповідно до порядку, встановленого законом для будівництва таких об`єктів нерухомого майна, отже він як власник відповідного об`єкту будівництва не може на законних підставах набути права власності на нього в силу приписів частини першої, другої статті 376 ЦК України.

Гараж НОМЕР_1 було побудовано фізичною особою у 1991 році на земельній ділянці у АДРЕСА_1 на якій розташовувалась державна організація «Промислова академія» (код 14315017).

Оскільки в результаті дій відповідача за ним зареєстровано право власності на гараж № НОМЕР_1 на земельній ділянці, яка належить Київській міській раді, то такі його дії спрямовані на незаконне заволодіння земельною ділянкою, яка належить територіальній громаді міста Києва.

Отже, в діях ТОВ «Локо Інвест» наявні ознаки самовільного зайняття земельної ділянки на АДРЕСА_1.

Частиною четвертою статті 376 ЦК України встановлено, що якщо власник (користувач) земельної ділянки заперечує проти визнання права власності на нерухоме майно за особою, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво на його земельній ділянці, або якщо це порушує права інших осіб, майно підлягає знесенню особою, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво, або за її рахунок.

Згідно змісту статті 212 Земельного кодексу України самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними. Приведення земельних ділянок у придатний для використання стан, включаючи знесення будинків, будівель і споруд, здійснюється за рахунок громадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки. Повернення самовільно зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суду.

Таким чином, особа, що використовувала земельну ділянку з порушенням прав іншої (власника земельної ділянки), повинна привести земельну ділянку у придатний для використання стан, включаючи знесення будинків, будівель та споруд за власний кошт.

З огляду на викладене, вимога позивача про зобов`язання ПрАТ "Локо Інвест" звільнити самовільно зайняту земельну ділянку на АДРЕСА_1 (код ділянки 69:025:0117), привівши її у придатний для використання стан, підлягає задоволенню.

Таким чином, позовні вимоги до Приватного підприємства "Локо Інвест" підлягають задоволенню в повному обсязі.

Щодо позовних вимог до приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Фролової Олени Олександрівни, суд зазначає наступне.

Відповідно до постанови Верховного суду від 07.07.2021 у справі № 369/14294/17 вказано, що спір про скасування рішення, запису щодо державної реєстрації речового права на нерухоме майно треба розглядати як спір, пов`язаний із порушенням цивільних прав позивача на нерухоме майно іншою особою, за якою зареєстроване речове право на це майно.

Аналогічний висновок визначено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 04.09.2018 у справі № 823/2042/16.

Зміст і характер правовідносин між учасниками справи підтверджують, що спір у позивача виник саме з ПрАТ «Локо Інвест» щодо права власності на земельну ділянку та правомірності їх дій щодо реєстрації за ними такого права.

Фізична особа, яка досягла повноліття, у цивільному процесі може бути стороною саме як така особа, а не як нотаріус, державний реєстратор тощо.

Таким чином, позовна вимога про визнання незаконною та скасування державної реєстрації права власності не може бути звернена до приватного нотаріуса, якого позивач визначив відповідачем.

Приватний нотаріус зобов`язаний виконати рішення суду щодо скасування державної реєстрації речового права або його обтяження незалежно від того, чи був цей реєстратор залучений до участі у справі третьою особою, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору, чи не був залучений.

Встановивши, що позов заявлений до неналежного відповідача та відсутні визначені процесуальним законом підстави для заміни неналежного відповідача належним, суд відмовляє у позові до такого відповідача.

За таких обставин, суд відмовляє у задоволенні позову в частині заявлених вимог до приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Фролової Олени Олександрівни.

Відповідно до ч. 1 ст. 129 ГПК України судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись ст. ст. 74, 76-80, 129, 236 - 240 ГПК України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги заявлені до Приватного підприємства "Локо Інвест" задовольнити повністю.

2. Скасувати рішення приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Фролової О.О. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 18.12.2020 № 55808524 на об`єкт нерухомого майна, що знаходиться на земельній ділянці, обліковий код: 69:025:0117, за адресою: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2253634180000 за Приватним підприємством "Локо Інвест" (код 16463245).

3. Припинити право приватної власності за Приватним підприємством "Локо Інвест" (03115, м. Київ, просп. Перемоги, буд. 91; код 16463245) на об`єкт нерухомого майна, а саме гараж НОМЕР_1, що знаходиться код: на земельній ділянці, обліковий 69:025:0117 за адресою: вул. Олекси Тихого, будинок 91, м. Київ.

4. Зобов`язати Приватне підприємство "Локо Інвест" (03115, м. Київ, просп. Перемоги, буд. 91; код 16463245) звільнити самовільно зайняту земельну ділянку на АДРЕСА_1 (код ділянки 69:025:0117), привівши її у придатний для використання стан.

5. Стягнути з Приватного підприємства "Локо Інвест" (03115, м. Київ, просп. Перемоги, буд. 91; код 16463245) на користь Київської міської ради (01044, м. Київ, вул. Хрещатик, буд. 36; код 22883141) 7443 (сім тисяч чотириста сорок три) грн 00 коп. витрати по сплаті судового збору.

6. У задоволенні позовних вимог до приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Фролової Олени Олександрівни відмовити.

Видати накази після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили через 20 днів з моменту виготовлення повного тексту рішення в разі не оскарження його в установленому порядку. Рішення може бути оскаржене в 20-денний строк до Північного апеляційного господарського суду.

Суддя Людмила ШКУРДОВА

Дата складення тексту рішення: 29.05.2023

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення02.05.2023
Оприлюднено31.05.2023
Номер документу111158593
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про усунення порушення прав власника

Судовий реєстр по справі —910/12976/22

Ухвала від 17.06.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Ухвала від 08.12.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Ухвала від 13.11.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Постанова від 07.09.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Станік С.Р.

Ухвала від 10.08.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Станік С.Р.

Ухвала від 03.08.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Станік С.Р.

Ухвала від 04.07.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Станік С.Р.

Рішення від 02.05.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Шкурдова Л.М.

Ухвала від 11.04.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Шкурдова Л.М.

Ухвала від 14.03.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Шкурдова Л.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні