ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 травня 2023 року ЛуцькСправа № 140/5638/23
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Дмитрука В.В.,
розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ПУМБА ОІЛ» до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправним та скасування розпорядження, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «ПУМБА ОІЛ» (далі ТзОВ «ПУМБА ОІЛ») звернулось із позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі ГУ ДПС у Волинській області) про визнання протиправними та скасування розпоряджень від 20.01.2023 за №17-р в частині анулювання ліцензії за №03180314202100057 (внутрішній номер 113857) та за №03080314202100052 (внутрішній номер 113854) на право роздрібної торгівлі пальним; зобов`язання виключити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію про анулювання ліцензій за №03180314202100057 (внутрішній номер 113857) та за №03080314202100052 (внутрішній номер 113854) на право роздрібної торгівлі пальним.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що через електронний кабінет платника податків 27.03.2023 було отримано два розпорядження (внутрішній номер 113857, 113854) відповідно до якого в.о. начальника ГУ ДПС у Волинській області зобов`язав анулювати видані позивачу ліцензії за №03180314202100057 та за №03080314202100052 у зв`язку зі встановленням факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії (в обох розпорядженнях підстави є аналогічними)
Позивачу не відомо, які документи ставить під сумнів відповідач, наслідком чого стало анулювання наявних ліцензій на роздрібну торгівлю пальним, зупинення господарської діяльності товариством, втрата заробітної плати працівниками суб`єкта господарювання.
Вважає, що усі документи, наявні у позивача, є достовірними, відповідають вимогам закону, за результатом подання котрих у 2021 році і було отримано ліцензії на роздрібну торгівлю пальним. Просив адміністративний позов задовольнити.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 05.04.2023 повернуто без розгляду заяву ТзОВ «ПУМБА ОІЛ» про забезпечення позову.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 07.04.2023 заяву ТзОВ «ПУМБА ОІЛ» про забезпечення позову задоволено. Зупинено дію розпорядження Головного управління ДПС у Волинській області від 20.01.2023 за №17-р в частині анулювання ліцензії за №03180314202100057 (внутрішній номер 113857) та за №03080314202100052 (внутрішній номер 113854) на право роздрібної торгівлі пальним.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 07.04.2023 відкрито спрощене позовне провадження у справі без проведення судового засідання та виклику сторін.
Представник відповідача у відзиві на позовну заяву позовні вимоги не визнала, просила відмовити у задоволенні позову, мотивуючи наступним.
Щодо АЗС, що знаходяться за адресою: м. Луцьк, вул. Сосюри, буд. 2, листом від 09.12.2022 вх. №16390/5 Управління стратегічних розслідувань у Волинській області повідомлено, що з метою отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним ТзОВ «ПУМБА ОІЛ» не було подано разом із заявою на отримання відповідної ліцензії завірені копії акта вводу в експлуатацію об`єкта або акта готовності об`єкта до експлуатації, або сертифіката про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці роздрібної торгівлі пальним, необхідних для роздрібної торгівлі пальним.
За результатами проведеного аналізу ліцензійної справи та результатами проведеної фактичної перевірки встановлено наступне.
Щодо документів, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою Товариством було подано лише витяг з державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 04.03.2020 №202911686, згідно якого встановлено, що власником земельної ділянки (кадастровий номер 0710100000:33:005:0034), на якій розташований об`єкт роздрібної торгівлі пальним є ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , відповідно до договору купівлі-продажу від 04.03.2020 №179. Будь які інші документи, які б підтверджували право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку ТзОВ «ПУМБА ОІЛ» не подавалися.
Стосовно акту вводу в експлуатацію об`єкта або акту готовності об`єкта до експлуатації, або сертифіката про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інших документів, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства ТзОВ «ПУМБА ОІЛ» не було подано жодних документів.
Разом із заявою Товариством було подано витяг з державного реєстру речових прав на нерухоме майно, згідно якого власником об`єкту (заправочна) є Приватне підприємство «BBC», код ЄДРПОУ 21742266, дата, час державної реєстрації - 05.02.2013 та витяг з державного реєстру речових прав на нерухоме майно, згідно якого власником об`єкту (заправочна (АЗС) /літер Б-1/) є ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , дата, час державної реєстрації - 04.03.2020, відповідно до договору купівлі-продажу від 04.03.2020 №178.
Також було подано договір оренди нерухомого майна укладений між ОСОБА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 (Орендодавець) та ТзОВ «ПУМБА ОІЛ» в особі директора Сохача В.С. (Орендар). Предметом договору є Будівля заправочної станції, загальною площею 29,9 м кв., що знаходиться за адресою: м. Луцьк, вул. Сосюри, буд. 2.
Будь які інші документи, які б підтверджували право власності, виданих у встановленому законодавством порядку до 1 січня 2014 року ТзОВ «ПУМБА ОІЛ» не подавалися.
В ході проведення фактичної перевірки директору ТзОВ «ПУМБА ОІЛ» ОСОБА_3 було вручено письмове звернення про отримання документів від 30.12.2022.
У відповідь на письмове звернення (лист від 04.01.2023 №04/01/23) щодо документів, які підтверджують право землекористування директором Товариства було надано лише витяг з державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 04.03.2020 №202911686, який було подано разом із заявою.
Щодо документів, які підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію, директором Товариства було зазначено: «..Акти вводу не надаю, так як їх не вимагалося під час одержання ліцензії..».
Також представник відповідача зазначила, що під час проведення фактичної перевірки встановлено, що для здійснення роздрібної торгівлі пальним за адресою: м. Луцьк, вул. Сосюри, буд. 2, ТзОВ «ПУМБА ОІЛ», використовує будівлю, два резервуари для зберігання пального загальною ємністю 20 м куб. обладнанні рівнемірами - лічильниками заводський номер 347026 та 346978, та дві паливно - роздавальні колонки заводський номер 13686 та 13687. Проте згідно поданого разом із заявою на отримання ліцензії дозволу №059.21.07 ТзОВ «ПУМБА ОІЛ» дозволяється експлуатувати устаткування підвищеної небезпеки, а саме: паливно-роздавальні колонки заводський номер 13686, 13687 та 12787. Жодних інших дозволів на експлуатацію устаткування підвищеної небезпеки Товариством не подавалося.
У поданих суб`єктом господарювання документах на одержання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним відсутній акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, та інші документи, що підтверджують прийняття об`єкта в експлуатацію відповідно до законодавства, або копії документів, що підтверджують право власності на АЗС чи будь-який інший об`єкт роздрібної торгівлі пальним, виданих у встановленому законодавством порядку.
Щодо АЗС, що знаходяться за адресою: Луцький р-н, с. Городище, вул. Миру, буд. 1Б/5, листом від 09.12.2022 вх. №16391/5 Управління стратегічних розслідувань у Волинській області повідомлено, що з метою отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним ТзОВ «ПУМБА ОІЛ», не було подано разом із заявою на отримання відповідної ліцензії завірені копії акту вводу в експлуатацію об`єкта або акту готовності об`єкта до експлуатації, або сертифіката про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці роздрібної торгівлі пальним, необхідних для роздрібної торгівлі пальним.
За результатами проведеного аналізу ліцензійної справи та результатами проведеної фактичної перевірки встановлено наступне.
З приводу документів, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою Товариством було подано лише витяг з державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 23.05.2019 №167734706, згідно якого встановлено, що власником земельної ділянки (кадастровий номер 0722880300:02:001:2692), на якій розташований об`єкт роздрібної торгівлі пальним є 1111 «Надія-СК», код ЄДРПОУ 42979818, відповідно до договору купівлі-продажу від 23.05.2019 №526. Будь які інші документи, які б підтверджували право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку ТзОВ «ПУМБА ОІЛ» не подавалися.
Щодо акту вводу в експлуатацію об`єкта або акту готовності об`єкта до експлуатації, або сертифіката про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інших документів, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства ТзОВ «ПУМБА ОІЛ» не було подано жодних документів.
Разом із заявою Товариством було подано витяг з державного реєстру речових прав на нерухоме майно, згідно якого власником об`єкту (заправочна станція) є ПП «Надія-СК», код ЄДРПОУ 42979818, відповідно до рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 23.05.2019 №47009921 та витяг з державного реєстру речових прав на нерухоме майно, згідно якого власником об`єкту (заправочна станція) є Приватне підприємство «BBC», код ЄДРПОУ: 21742266, дата, час державної реєстрації - 31.08.2011, відповідно до договору про поділ нерухомого майна від 17.08.2011 №4565. Також було подано договір оренди нежитлового приміщення укладений між ПП «Надія-СК», код ЄДРПОУ 42979818 (Орендодавець) та ТзОВ «ПУМБА ОІЛ» в особі директора Сохача В.Є. (Орендар). Предметом договору є будівля заправочної станції, загальною площею 72,7 м кв., що знаходиться за адресою: Луцький р-н, с. Городище-1, вул. Миру, буд. 1Б/5.
Будь які інші документи, які б підтверджували право власності, виданих у встановленому законодавством порядку до 1 січня 2014 року ТзОВ «ПУМБА ОІЛ» не подавалися. В ході проведення фактичної перевірки директору ТзОВ «ПУМБА ОІЛ» ОСОБА_3 , було вручено письмове звернення про отримання документів від 30.12.2022.
У відповідь на письмове звернення (лист від 04.01.2023 №04/01/23-1) щодо документів, які підтверджують право землекористування директором Товариства не було надано.
Щодо документів, які підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію, директором Товариства було зазначено наступне: «...Акти вводу не надаю, так як їх не вимагалося під час одержання ліцензії...»
Окрім, зазначеного, під час проведення фактичної перевірки встановлено, що для здійснення роздрібної торгівлі пальним за адресою: Луцький район, с. Городище-1, вул. Миру, буд. 1Б/5, ТзОВ «ПУМБА ОІЛ», використовує будівлю, два резервуари для зберігання пального загальною ємністю 27 м куб. обладнанні рівнемірами-лічильниками заводський номер 319606 та 312470, та дві паливно-роздавальні колонки заводський номер 15496 та 2780. Проте згідно поданого разом із заявою на отримання ліцензії дозволу №059.21.07 ТзОВ «ПУМБА ОІЛ» дозволяється експлуатувати устаткування підвищеної небезпеки, а саме: паливно-роздавальні колонки заводський номер 13686, 13687 та 12787. Жодних інших дозволів на експлуатацію устаткування підвищеної небезпеки Товариством не подавалося.
Не надання разом із заявою на отримання ліцензії та під час проведення перевірки документів, що підтверджують право землекористування на земельну ділянку та документів, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію свідчить про їх відсутність у ТзОВ «ПУМБА ОІЛ».
У поданих суб`єктом господарювання документах на одержання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним відсутній акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, та інші документи, що підтверджують прийняття об`єкта в експлуатацію відповідно до законодавства, або копії документів, що підтверджують право власності на АЗС чи будь-який інший об`єкт роздрібної торгівлі пальним, виданих у встановленому законодавством порядку.
Представник відповідача просила відмовити у задоволенні адміністративного позову.
У поясненнях представник відповідача зазначив, що в 2021 році, відповідно до Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», ТОВ «ПУМБА ОІЛ» звернулося до відповідача з заявами на одержання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним за адресами: Волинська область, Луцький район, село Городище, вулиця Миру, 1Б/5, АЗС №1; Волинська область, місто Луцьк, вулиця Сосюри, будинок 2, АЗС №2.
За результатами розгляду заяв, Головним управлінням ДПС у Волинській області видано ТОВ «ПУМБА ОІЛ» ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, а саме:
- реєстраційний номер 03080314202100052, термін дії: з 15.06.2021 до 15.06.2026 (видана для здійснення господарської діяльності за адресою: Волинська область, Луцький район, село Городище, вулиця Миру, 1Б/5, АЗС №1);
- реєстраційний номер 03180314202100057, термін дії: з 09.07.2021 до 09.07.2026 (видана для здійснення господарської діяльності за адресою: Волинська область, місто Луцьк, вулиця Сосюри, будинок 2, АЗС №2).
20.01.2023 Головне управління ДПС у Волинській області прийняло розпорядження №17-р (внутрішні номери 113854 та 113857) про анулювання ТОВ «ПУМБА ОІЛ» дії ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним за, нібито, порушення вимог статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» у зв`язку з встановленням факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії.
Представник позивача вказав, що така підстава анулювання ліцензій, як отримання від уповноважених органів інформації щодо подання заявником недостовірних даних у документах, застосовується саме до поданих заявником для отримання ліцензій документів до його заяв.
Крім того, податковим органом в оскаржуваному розпорядженні не зазначено з яких фактичних підстав, на підставі яких доказів, ним зроблено висновок про подання ТОВ «ПУМБА ОІЛ» недостовірних даних при отриманні своїх ліцензій, а також не зазначено у якому саме конкретному документі заявником подано недостовірні дані.
Також, розпорядження не містять жодних відомостей у яких із поданих із заявою на отримання ліцензії, згідно з переліку, документах містяться недостовірні дані, в чому така недостовірність полягає, у який спосіб встановлено факт подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії.
ТОВ «ПУМБА ОІЛ» отримувало ліцензії з врахуванням положень ст. 18 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», оскільки товариство отримувало ліцензії до 01.01.2022, та подало документи, що підтверджують право на об`єкти нерухомого майна, видані до 01.01.2014. Вважає, що будь-які документи, які підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію, на момент одержання товариством ліцензій не вимагалися законом.
Представник позивача просив задовольнити адміністративний позов.
Також у поясненнях представник позивача повідомив, що ТОВ «ПУМБА ОІЛ» змогло відновити свою господарську діяльність, оскільки ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 07.04.2023 зупинено дію розпорядження Головного управління ДПС у Волинській області від 20.01.2023 за №17-р в частині анулювання ліцензії за №03180314202100057 (внутрішній номер 113857) та за №03080314202100052 (внутрішній номер 113854) на право роздрібної торгівлі пальним.
Проте, уже 09.05.2023 в кабінет платника податків від Головного управління ДПС у Волинській області надійшли два витяги з розпоряджень:
- про анулювання ліцензії за №03080314202100052 на право роздрібної торгівлі пальним за адресою: Волинська область, село Городище, вулиця Миру, будинок 1Б/5, АЗС №1 (витяг з розпорядження без номера та дати; вказаний лише внутрішній номер - 120960);
- про анулювання ліцензії за №03180314202100057 на право роздрібної торгівлі пальним за адресою: Волинська область, місто Луцьк, вулиця Сосюри, будинок 2, АЗС №2 (витяг з розпорядження без номера та дати; вказаний лише внутрішній номер - 120957).
11.05.2023 в кабінет платника податків від Головного управління ДПС у Волинській області надійшло рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку за №28381. Вказаним рішенням ТОВ «ПУМБА ОІЛ» було віднесено до таких, які відповідають критеріям ризиковості.
Вважає, що відповідачем протиправно вдруге анулювало ті ж самі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним позивачу.
Дослідивши наявні у матеріалах справи письмові докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позов не підлягає до задоволення з наступних мотивів та підстав.
Судом встановлено, що ТзОВ «ПУМБА ОІЛ» за адресою місця торгівлі: Волинська область, місто Луцьк, вулиця Сосюри, будинок 2, АЗС №2, видано ліцензію реєстраційний номер 03180314202100057, терміном дії з 09.07.2021 до 09.07.2026 (а.с.11) та за адресою місця торгівлі: Волинська область, Луцький район, село Городище, вулиця Миру, будинок 1Б/5, АЗС №1, видано ліцензію реєстраційний номер 03080314202100052, терміном дії з 15.06.2021 до 15.06.2026.
20.01.2023 ГУ ДПС у Волинській області прийняло розпорядження №17-р «Про анулювання ліцензії», яким відповідно до статті 15 Закону №481/95-ВР, зобов`язано ГУ ДПС у Волинській області анулювати ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним ТзОВ «ПУМБА ОІЛ» (ідентифікаційний код 43472044, місцезнаходження: 43000, Волинська обл., м. Луцьк, вул. Франка, буд. 44-В, кв. 74, місце провадження діяльності: Україна, Волинська обл., м. Луцьк, вул. Сосюри, буд. 2, АЗС №2), у зв`язку з встановленням факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії (а.с.9).
20.01.2023 ГУ ДПС у Волинській області прийняло розпорядження №17-р «Про анулювання ліцензії», яким відповідно до статті 15 Закону №481/95-ВР, зобов`язано ГУ ДПС у Волинській області анулювати ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним ТзОВ «ПУМБА ОІЛ» (ідентифікаційний код 43472044, місцезнаходження: 43000, Волинська обл., м. Луцьк, вул. Франка, буд. 44-В, кв. 74, місце провадження діяльності: Україна, Волинська обл., Луцький р-н, с. Городище, вул. Миру, буд. 1Б/5, АЗС №1), у зв`язку з встановленням факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії (а.с.10).
Вважаючи спірні розпорядження протиправними, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає наступне.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5)добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з частиною першою статті 1 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ державного зразка, який засвідчує право суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку. Місце роздрібної торгівлі пальним - місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для роздрібної торгівлі та/або зберігання пального на праві власності або користування.
Роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами, або пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю. (частина двадцята статті 15 Закону №481/95-ВР).
Відповідно до частин 30, 38, 39, 40, 45 статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на п`ять років. Для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів: документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення; акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального; дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки. Копії таких документів не подаються у разі їх наявності у відкритих державних реєстрах, якщо реквізити таких документів та назви відповідних реєстрів зазначено в заяві на видачу ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального. Відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник. Вимагати представлення інших документів, крім зазначених у цьому Законі, забороняється. Зазначені в цьому Законі документи (крім документів, які подаються заявником для отримання ліцензії на право виробництва пального, оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального) подаються в одному примірнику в копіях, засвідчених нотаріально або органом, який видав оригінал документа або посадовою особою органу ліцензування. Заява про видачу ліцензії та визначені цим Законом документи подаються уповноваженою особою заявника або надсилаються рекомендованим листом. У разі подання заяви про видачу ліцензії та доданих до неї документів особисто вони приймаються за описом, копія якого видається заявнику з відміткою про дату прийняття заяви та документів і підписом особи, яка їх прийняла.
Принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень полягає у тому, щоб рішення було прийнято з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Європейський Суд з прав людини у рішенні по справі «Суомінен проти Фінляндії» (Suominen v. Finland), №37801/97, п. 36, від 1 липня 2003 року, вказує, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.
Судом встановлено, що за результатами проведення відповідачем фактичних перевірок ТзОВ «ПУМБА ОІЛ», було встановлено порушення законодавства у сфері роздрібної торгівлі пальним.
Щодо АЗС, що знаходяться за адресою: м. Луцьк, вул. Сосюри, буд. 2.
Позивачем для отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним разом із заявою додано документи на підтвердження права власності або користування земельною ділянкою - витяг з державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 04.03.2020 №202911686, згідно якого встановлено, що власником земельної ділянки (кадастровий номер 0710100000:33:005:0034), на якій розташований об`єкт роздрібної торгівлі пальним є ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , відповідно до договору купівлі-продажу від 04.03.2020 №179 (а.с.82 зворот).
Будь яких документи, які б підтверджували право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку ТзОВ «ПУМБА ОІЛ» відповідачу та суду не подавалися.
На підтвердження права користування об`єктом роздрібної торгівлі пальним позивачем надано договір оренди нерухомого майна від 01.01.2022 укладений між ФОП ОСОБА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 (Орендодавець) та ТзОВ «ПУМБА ОІЛ» в особі директора Сохача В.С. (Орендар). Предметом договору є Будівля заправочної станції, загальною площею 29,9 м кв., що знаходиться за адресою: Волинська обл., м. Луцьк, вул. Сосюри, буд. 2 (а.с.109-110).
Стосовно акту вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, позивачем також не надано відповідних документів.
Документи, які б підтверджували право власності, виданих у встановленому законодавством порядку до 1 січня 2014 року ТзОВ «ПУМБА ОІЛ» не подавалися.
Відповідачем було надіслано позивачу звернення про отримання зазначених вище документів (а.с.83), однак останні не були надані.
Разом з тим, під час проведення фактичної перевірки встановлено, що для здійснення роздрібної торгівлі пальним за адресою: м. Луцьк, вул. Сосюри, буд. 2, ТзОВ «ПУМБА ОІЛ», використовує будівлю, два резервуари для зберігання пального загальною ємністю 20 м. куб. обладнанні рівнемірами - лічильниками заводський номер 347026 та 346978 та дві паливно- роздавальні колонки заводський номер 13686 та 13687. Проте, згідно поданого разом із заявою на отримання ліцензії дозволу №059.21.07 ТзОВ «ПУМБА ОІЛ» дозволяється експлуатувати устаткування підвищеної небезпеки, а саме: паливно-роздавальні колонки заводський номер 13686, 13687 та 12787, інших дозволів на експлуатацію устаткування підвищеної небезпеки товариством не подавалося.
Дані факти перевірки, позивачем не спростовано.
Таким чином, суб`єктом господарювання не надано документів на одержання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, а саме: документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення; акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального; дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки щодо рівнемірів заводський номер 347026 та 346978.
Щодо АЗС, що знаходяться за адресою: Волинська обл., Луцький район, с. Городище, вул. Миру, буд. 1Б/5.
Позивачем для отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним разом із заявою додано документи на підтвердження права власності або користування земельною ділянкою - витяг з державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 23.05.2019 №167734706, згідно якого встановлено, що власником земельної ділянки (кадастровий номер 0722880300:02:001:2692), на якій розташований об`єкт роздрібної торгівлі пальним є 1111 «Надія-СК», код ЄДРПОУ 42979818, відповідно до договору купівлі-продажу від 23.05.2019 №526. Інші документи, які б підтверджували право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку ТзОВ «ПУМБА ОІЛ» не подавалися.
В ході перевірки було встановлено, що разом із заявою ТзОВ «ПУМБА ОІЛ» було подано витяг з державного реєстру речових прав на нерухоме майно, згідно якого власником об`єкту (заправочна станція) є ПП «Надія-СК», код ЄДРПОУ 42979818, відповідно до рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 23.05.2019 №47009921 та витяг з державного реєстру речових прав на нерухоме майно, згідно якого власником об`єкту (заправочна станція) є Приватне підприємство «BBC», код ЄДРПОУ 21742266, дата, час державної реєстрації - 31.08.2011, відповідно до договору про поділ нерухомого майна від 17.08.2011 №4565.
Крім того, було подано договір оренди нежитлового приміщення від 01.01.2022 №8 укладений між ПП «Надія-СК», код ЄДРПОУ 42979818 (Орендодавець) та ТзОВ «ПУМБА ОІЛ» в особі директора Сохача В.Є. (Орендар). Предметом договору є будівля заправочної станції, загальною площею 72,7 м кв., що знаходиться за адресою: Волинська обл., Луцький р-н, с. Городище -1, вул. Миру, буд. 1Б/5 (а.с.99-100).
Стосовно акту вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, позивачем також не надано відповідних документів.
Документи, які б підтверджували право власності, виданих у встановленому законодавством порядку до 1 січня 2014 року ТзОВ «ПУМБА ОІЛ» не подавалися.
В ході проведення фактичної перевірки директору ТзОВ «ПУМБА ОІЛ» Сохачу В.Є., було вручено письмове звернення про отримання документів від 30.12.2022, однак відповідні документи не були надані позивачем.
Також під час проведення фактичної перевірки встановлено, що для здійснення роздрібної торгівлі пальним за адресою: Луцький р-н, с. Городище-1, вул. Миру, буд. 1Б/5, ТзОВ «ПУМБА ОІЛ», використовує будівлю, два резервуари для зберігання пального загальною ємністю 27 м. куб. обладнанні рівнемірами - лічильниками заводський номер 319606 та 312470, та дві паливно-роздавальні колонки заводський номер 15496 та 2780. Проте, згідно поданого разом із заявою на отримання ліцензії дозволу №059.21.07 ТзОВ «ПУМБА ОІЛ» дозволяється експлуатувати устаткування підвищеної небезпеки, а саме: паливно-роздавальні колонки заводський номер 13686, 13687 та 12787. Жодних інших дозволів на експлуатацію устаткування підвищеної небезпеки Товариством не подавалося.
Відтак, суб`єктом господарювання не надано документів на одержання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, а саме: документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення; акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального; дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.
Як зазначено у статті 15 Закону №481/95-ВР відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник.
У разі якщо зазначені документи видані (оформлені) іншій особі, ніж заявник, такий заявник додатково подає документи, що підтверджують його право на використання відповідного об`єкта.
Після видачі/призупинення/анулювання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального податковий орган вносить відповідні відомості до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше наступного робочого дня з дня видачі/призупинення/анулювання відповідної ліцензії.
Вимагати представлення інших документів, крім зазначених у цьому Законі, забороняється. Зазначені в цьому Законі документи (крім документів, які подаються заявником для отримання ліцензії на право виробництва пального, оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального) подаються в одному примірнику в копіях, засвідчених нотаріально або органом, який видав оригінал документа або посадовою особою органу ліцензування. Заява про видачу ліцензії та визначені цим Законом документи подаються уповноваженою особою заявника або надсилаються рекомендованим листом. У разі подання заяви про видачу ліцензії та доданих до неї документів особисто вони приймаються за описом, копія якого видається заявнику з відміткою про дату прийняття заяви та документів і підписом особи, яка їх прийняла.
Ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного письмового розпорядження на підставі, зокрема отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами; встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії.
Ліцензія анулюється та вважається недійсною з моменту одержання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) письмового розпорядження про її анулювання.
Відповідно до статті 16 Закону №481/95-ВР контроль за дотриманням норм цього Закону здійснюють органи, які видають ліцензії, а також інші органи в межах компетенції, визначеної законами України. Контроль за дотриманням вимог відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства до малих виробництв виноробної продукції здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів.
Абзацом 2 пункту 1 Порядку №545 визначено, що Єдиним реєстром ліцензіатів та місць обігу пального є електронна база даних, яка містить інформацію про суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місця виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним у розрізі суб`єктів господарювання, які провадять діяльність на таких місцях на підставі виданих ліцензій.
Згідно з п.п. 2-3 Порядку №545 він формується та ведеться ДФС та її територіальними органами в електронній формі на підставі відомостей, зазначених у документах, які подаються суб`єктами господарювання для отримання ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним відповідно до ст.ст. 3 і 15 Закону №481/95-ВР.
До Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального вносяться такі відомості: для юридичних осіб - найменування та код згідно з ЄДРПОУ; для осіб, уповноважених на ведення обліку діяльності за договорами про спільну діяльність без утворення юридичної особи та таких, які є відповідальними за утримання та внесення податків до бюджету під час виконання договорів, - найменування та код згідно з ЄДРПОУ уповноваженої особи і податковий номер, наданий такій особі під час взяття на облік договору згідно з п. 63.6 ст. 63 і п. 64.6 ст. 64 Податкового кодексу України; для фізичних осіб - підприємців - прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) та реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку у паспорті про право здійснювати платежі за серією (за наявності) та номером паспорта); адреса місця виробництва, зберігання, оптової, роздрібної торгівлі пальним (область, район, населений пункт, код згідно з Класифікатором об`єктів адміністративно-територіального устрою України (КОАТУУ), вулиця, номер будинку/офісу); дата видачі/зупинення/анулювання та строк дії ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової, роздрібної торгівлі пальним.
Пунктами 6-7 Порядку №545 встановлено, що підставою для виключення суб`єкта господарювання з Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального є рішення про анулювання ліцензії, прийняте ДФС та її територіальними органами відповідно до ст.ст. 3 і 15 Закону №481/95-ВР.
Інформація про суб`єкта господарювання вноситься до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше робочого дня, наступного за днем видачі/зупинення/анулювання ліцензії або внесення змін до ліцензії.
Системний аналіз наведених правових норм дозволяє стверджувати, що законодавством регламентовано імперативний перелік документів для отримання суб`єктом господарювання ліцензії на право здійснення роздрібної торгівлі пальним, який, зокрема передбачає необхідність подання акта вводу в експлуатацію об`єкта або акта готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікату про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інших документів, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію.
При цьому, саме на суб`єкта господарювання покладається відповідальність щодо дотримання відповідних законодавчих вимог при зверненні із заявою про видачу вказаної ліцензії.
Разом з тим, чинним законодавством презюмується можливість здійснення роздрібної торгівлі пальним виключно на об`єктах, готовність яких до експлуатації підтверджується відповідною містобудівною документацією.
Тобто, відсутність у суб`єкта господарювання зазначеної документації виключає можливість провадження ним відповідної діяльності на певному об`єкті.
Статтею 18 Закону №481/95-ВР передбачено, що тимчасово, до 01 січня 2022 року, суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) можуть отримувати ліцензію на право виробництва пального, право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального на відповідне місце здійснення такої діяльності без подання акта вводу в експлуатацію об`єкта або акта готовності об`єкта до експлуатації, або сертифіката про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інших документів, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо об`єктів, необхідних для здійснення відповідної діяльності, за умови подання копій документів, що підтверджують право власності на такі об`єкти нерухомого майна, виданих у встановленому законодавством порядку до 01 січня 2014 року.
До 01 січня 2022 року подання документів, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію не є обов`язковою умовою, без якої неможливо б було отримати ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним. Проте, за відсутності зазначених документів, законом встановлено за необхідне подання копій документів, що підтверджують право власності на такі об`єкти нерухомого майна.
Позивачем не подано до суду документів, що підтверджують право на об`єкти нерухомого майна, видані до 01.01.2014.
Водночас, вищенаведеними законодавчими приписами прямо передбачено можливість анулювання контролюючим органом раніше виданої ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, зокрема на підставі інформації, отриманої від відповідних органів влади та/або, у зв`язку зі встановленням зазначення заявником недостовірних даних при зверненні щодо отримання ліцензії.
Тож, подаючи заяву та документи за переліком, передбаченим законодавством, заявник за замовчуванням стверджує про відповідність його заяви та всіх доданих до неї документів вимогам законодавства та про їх комплектність.
Тому, виявлення контролюючим органом, після видачі заявнику ліцензії, відсутності в пакеті поданих позивачем документів відповідного документа за переліком, визначеним законодавством, зокрема документа щодо введення об`єкта в експлуатацію, тягне правові наслідки у вигляді анулювання відповідної ліцензії.
При цьому, суд вважає, що саме таке правозастосування відповідає принципу належного урядування, одним з основних аспектів якого є обов`язок органів влади виправляти помилки, допущені внаслідок їхньої власної недбалості.
Таким чином, перевіряючи доводи позовної заяви, суд звертає увагу на те, що ліцензії на право здійснення роздрібної торгівлі пальним №03180314202100057 та №03080314202100052 від 20.01.2023 були видані позивачу за відсутності відповідних актів вводу в експлуатацію об`єкта або актів готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікатів про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інших документів, що підтверджують прийняття певних об`єктів в експлуатацію, а також за відсутності документів, що підтверджують право власності на такі об`єкти нерухомого майна, виданих у встановленому законодавством порядку до 01 січня 2014 року.
Суд зазначає, що й станом на теперішній час у позивача відсутні відповідні документи щодо введення в експлуатацію відповідних об`єктів.
Тому, на переконання суду, анулювання відповідачем таких ліцензій є правомірним, а отже позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Керуючись статтями 243 - 246, 262 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України. У разі подання апеляційної скарги рішення якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Позивач: товариство з обмеженою відповідальністю «ПУМБА ОІЛ» (43000, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Франка, 44В/74, код ЄДРПОУ 43472044)
Відповідач: Головне управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, 4, код ЄДРПОУ 44106679)
Суддя В.В. Дмитрук
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.05.2023 |
Оприлюднено | 31.05.2023 |
Номер документу | 111160532 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Коваленко Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні