Рішення
від 29.05.2023 по справі 640/11065/22
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

29 травня 2023 року № 640/11065/22

Київський окружний адміністративний суд у складі судді Колеснікової І.С., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовомУніверсальної товарної біржі «Контрактовий дім УМВБ»доНаціональної комісії з цінних паперів та фондового ринкупро визнання протиправними та скасування постанови та розпорядження, ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Універсальна товарна біржа «Контрактовий дім УМВБ» звернулась до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом, у якому просить суд:

- визнати протиправною та скасувати постанову №104-ЮО про накладення санкцій за правопорушення на ринках капіталу та організованих товарних ринках від 07.06.2022, видану Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку;

- визнати протиправним та скасувати розпорядження Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку №51-ЮО про усунення порушень законодавства на ринках капіталу та організованих товарних ринках від 07.06.2022.

В обгрунтування позовних вимог позивачем зазначено про протиправність постанови від 07.06.2022 №104-ЮО про накладення санкцій за правопорушення на ринках капіталу та організованих товарних ринках та розпорядження від 07.06.2022 №51-ЮО про усунення порушень законодавства на ринках капіталу та організованих товарних ринках, оскільки, на думку позивача, в його діях відсутній склад адміністративного правопорушення, що свідчить про безпідставність притягнення останнього до відповідальності, а оскаржувані постанова та розпорядження не містять чіткого визначення підстав та мотивів для їх прийняття, не відповідають вимогам обгрунтованості, добросовісності, розсудливості та пропорційності. Позивачем наголошено на тому, що діяльність з організації та проведення біржових аукціонів з продажу скрапленого газу не є діяльністю на організованому товарному ринку, оскільки вона регулюється цілою низкою нормативно-правових актів, які є відмінними від нормативно-правових актів, що регулюють професійну діяльність на організованому товарному ринку.

Позивачем зауважено, що повноваження щодо визначення порядку організації та проведення біржових торгів з продажу скрапленого газу покладено виключно на Кабінет Міністрів України, нормативно-правові акти якого не встановлюють тих вимог, на підставі яких відповідачем прийнято оскаржувані постанову та розпорядження. Таким чином, позивач вважає, що порядок організації та проведення біржових аукціонів з продажу скрапленого газу, визначення стартових цін на таких аукціонах, а також порядок визначення обсягів реалізації на біржових аукціонах скрапленого газу для потреб населення не підлягає реєстрації Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку, а вимоги до вказаного порядку не можуть встановлюватись нормативно-правовими актами Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.

Разом з тим, за посиланням позивача, на сьогоднішній день скраплений газ не є продукцією, торгівля яким здійснюється виключно на організованих товарних ринках (проте, він є продукцією, торгівля якою підприємствами, частка держави у статутному капіталі яких 50 відсотків та більше, проводиться виключно на біржових аукціонах), а отже, поняття «біржовий аукціон» не тотожнє поняттю «організований товарний ринок», тобто відповідна діяльність позивача з організації та проведення біржових аукціонів з продажу скрапленого газу не вимагає отримання ліцензії на здійснення професійної діяльності на організованих товарних ринках.

Також, як зазначено позивачем, на час створення Універсальної товарної біржі «Контрактовий дім УМВБ», остання відповідала всім визначеним законом вимогам до товарної біржі. Закон не містив якихось інших вимог до організаційно-правової форми товарної біржі та умов здійснення нею діяльності, у тому числі не містив вимог щодо ліцензування даного виду діяльності або реєстрації в Національній комісії з цінних паперів та фондового ринку. Поряд з цим, чинним законодавством не було зобов`язано вже створені відповідно до діючого раніше законодавства товарні біржі (у тому числі ті, що проводять аукціони з продажу скрапленого газу) ані змінювати свою організаційно-правову форму, ані отримувати відповідні ліцензії, ані змінювати назву чи види діяльності. Позивач не може отримати ліцензію Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, оскільки за своєю організаційно-правовою формою не є акціонерним товариством, товариством з обмеженою відповідальністю або товариством з додатковою відповідальністю, як того вимагає закон. Водночас, жодним нормативно-правовим актом чинного законодавства України позивача не зобов`язано змінити свою організаційно-правову форму.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 25.07.2022 відкрито провадження в адміністративнй справі, призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та виклику учасників справи.

На виконання положень п. 2 розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду» від 13 грудня 2022 року №2825-ІХ, дана справа отримана Київським окружним адміністративним судом за належністю.

Вказані матеріали адміністративного позову отримані Київським окружним адміністративним судом та протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями справа розподілена судді Колесніковій І.С.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 14.03.2023 відкрито провадження у справі №640/11065/22 за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Відповідачем у своїх відзивах на позовну заяву, які надійшли до суду 20.09.2022 та 18.04.2023, заперечено проти позовних вимог Універсальної товарної біржі «Контрактовий дім УМВБ», зазначивши про правомірність оскаржуваних постанови та розпорядження, оскільки відносно позивача було складено акт про правопорушенн ня ринках капіталу та організованих товарних ринках від 18.05.2022 №130-ЮО, відповідно до якого встановлено, що Універсальна товарна біржа «Контрактовий дім УМВБ» здійснювала операції, пов`язані з безпосереднім провадженням професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках, а саме діяльності з організації торгівлі продукцією на товарних біржах, без отримання відповідної ліцензії, що є порушенням вимог частини третьої Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про товарні біржі». Позивачем наголошено на тому, що станом на 05.05.2022 Універсальна товарна біржа «Контрактовий дім УМВБ» ліцензії на здійснення професійної діяльності на організованих товарних ринках та/або на ринках капіталу в Комісії не отримувала та відсутня в реєстрі професійних учасників ринків капіталу та організованих товарних ринків, а також позивач використовує у своїй назві слова «товарна біржа».

Щодо доводів позивача про відсутність підстав та мотивів для прийняття оскаржуваних постанов та розпорядження відповідачем зауважено про їх необгрунтованість, адже юридична відповідальність позивача була встановлена за результатом опрацювання інформації/документів, розміщеної на Офіційному сайті Біржі - сайт www.uicegroup.com або www.uice.com.ua, Бюлетенів, розміщених за посиланням https://www.uicegroup.com/rezul-taty-auktsioniv-tb/, Правил біржової торгівлі у секції строкового ринку, Правил біржової торгівлі, Правил клірингу, Регламентів відповідних Біржових торгів та інших документів, що затверджуються Біржею відповідно до Статуту, а також пояснень Біржи, що призвело до порушення позивачем розділу VII частини 3 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про товарні біржі».

Стосовно тверджень позивача про хибність висновків відповідача, викладених в акті, постанові та розпорядженні, останнім зазначено про те, що порядок проведення біржових торгів біржових аукціонів з продажу нафти сирої і газового конденсату власного видобутку, скрапленого газу визначено Кабінетом Міністрів України,однак вказаним порядком передбачено, що забезпечувати проведення відповідних біржових торгів має саме товарна біржа у розумінні Закону України «Про товарну біржу», тобто, після викладення цього Закону у новій редакції, товарна біржа, яка отримала відповідну ліцензію Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку. Інформація щодо не поширення вказаного Закону на відносини, встановлені Законом України «Про нафту і газ», на який посилається позивач, відсутня.

Крім того, на переконання відповідача, позивач повинен був керуватися нормами чинного законодавства та привести свою діяльність у відповідність до нього, зокрема, отримавши відповідні ліцензії, для чого попередньо змінивши організаційно-правову форму на одну з передбачених Законами України «Про товарні біржі» та «Про ринки капіталу та організовані товарні ринки».

Справу розглянуто після отримання судом інформації щодо повідомлення належним чином сторін про відкриття спрощеного позовного провадження у справі.

Згідно частини другої статті 12 Кодексу адміністративного судочинства України спрощене позовне провадження призначене для розгляду справ незначної складності та інших справ, для яких пріоритетним є швидке вирішення справи.

Відповідно до пункту 10 частини шостої статті 12 Кодексу адміністративного судочинства України для цілей цього Кодексу справами незначної складності є інші справи, у яких суд дійде висновку про їх незначну складність, за винятком справ, які не можуть бути розглянуті за правилами спрощеного позовного провадження.

Відповідно до частини першої, другої статті 257 Кодексу адміністративного судочинства України за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності.

За правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті.

Відповідно до частини першої статті 260 Кодексу адміністративного судочинства України питання про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження суд вирішує в ухвалі про відкриття провадження у справі.

Розглянувши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та відзив, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.

Універсальна товарна біржа «Контрактовий дім УМВБ» (іденифікаційний код 31813611) зареєстрована 27.12.2001, основними видами діяльності є управління фінансовими ринками та неспеціалізована оптова торгівля, зокрема, діяльність з організації торгівлі (аукціонів) скрапленим газом.

Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку у відношенні Універсальної товарної біржи «Контрактовий дім УМВБ» було проведено перевірку щодо здійснення діяльності з організації торгівлі продукцією на товарних біржах, за наслідками якої складено акт про правопорушення на ринках капіталу та організованих товарних ринках від 18.05.2022 №130-ЮО.

На підставі акту від 18.05.2022 №130-ЮО відповідачем прийнято постанову від 07.06.2022 №104-ЮО про накладення санкції на Універсальну товарну біржу «Контрактовий дім УМВБ» за правопорушення на ринках капітару та організованих товарних ринках, відповідно до якої за здійснення юридичною особою операції (операцій), пов`язаної (пов`язаних) з безпосереднім провадженням професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках, для здійснення якої (яких) необхідна наявність відповідної ліцензії, без ліцензії на провадження відповідного виду діяльності в межах такої професійної діяльності, застосовано у відношенні УТБ «Контрактовий дім УМВБ» санкцію у вигляді штрафу у розмірі 7 500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 127 500 (сто двадцять сім тисяч п`ятсот) грн. 00 коп., який слід перерахувати на рахунок, відкритий в управлінні Державної казначейської служби України для зарахування надходжень до загального фонду державного бюджету за кодом класифікації доходів бюджету 21081100 «Адміністративні штрафи та інші санкції».

Також, розпорядженням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 07.06.2022 №51-ЮО зобов`язано Універсальну товарну біржу «Контрактовий дім УМВБ» не пізніше 60 днів після припинення чи скасування воєнного стану в Україні, введеного відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 №64/2022, усунути вищезазначене порушення законодавства шляхом приведення організаційно-правової форми та внутрішніх документів у відповідність до чинного законодавства, та письмово проінформувати уповноважену особу Комісії та Департамент нагляду за ринками капіталу про виконання цього розпорядження.

Незгода позивача із прийнятими постановою та розпорядженням, зумовила його звернення до суду із даним позовом, при вирішення якого суд виходить із наступного.

Правові умови створення та функціонування товарних бірж на території України як організованих товарних ринків регулює Закон України «Про товарні біржі» від 10.12.1991 №1956-XII.

Відповідно до пункту 9 частини першої статті 2 Закону України «Про товарні біржі» організація торгівлі продукцією на товарних біржах (організація біржової торгівлі) - діяльність товарної біржі із створення та функціонування електронної торгової системи, яка у встановленому Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку порядку забезпечує централізоване вчинення (укладання) та/або централізоване виконання правочинів (біржових угод, біржових договорів) щодо біржових товарів згідно з недискреційними правилами, встановленими товарною біржою та зареєстрованими у встановленому цим Законом порядку.

Відповідно до пункту 6 частини першої статті 2 Закону України «Про товарні біржі» біржові торги - це організоване подання учасниками біржових торгів заявок на купівлю/продаж біржових товарів, укладання біржових угод (біржових договорів) та вчинення інших дій на товарній біржі щодо таких біржових товарів відповідно до правил товарної біржі.

Біржовим товаром є актив, допущений до біржових торгів на товарній біржі згідно з правилами такої товарної біржі, а саме продукція та інші речі, визначені родовими ознаками, згідно пунктом 4 частини першої статті 2 Закону України «Про товарні біржі».

Пунктом 11 частини першої статті 2 Закону України «Про товарні біржі» встановлено, що під продукцією слід розуміти: сільськогосподарську продукцію, деревину, мінерали, паливно-енергетичні ресурси, сировину, метали, дорогоцінне каміння, матеріальну продукцію рибальства, паливної, хімічної, легкої, харчової та інших галузей промисловості, а також інші споживані речі, визначені родовими ознаками.

Відповідно до частини першої статті 3 Закону України «Про товарні біржі» товарна біржа є юридичною особою, що функціонує у формі акціонерного товариства, товариства з обмеженою відповідальністю або товариства з додатковою відповідальністю та провадить професійну діяльність з організації торгівлі продукцією на товарних біржах, професійну діяльність з організації укладання деривативних контрактів на товарних біржах, а також інші види діяльності, передбачені цим Законом.

Згідно частини другої статті 3 Закону України «Про товарні біржі» юридична особа набуває статусу товарної біржі з дня отримання ліцензії на провадження діяльності з організації торгівлі продукцією на товарних біржах та/або ліцензії на провадження діяльності з організації укладання деривативних контрактів на товарних біржах, що видається Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку в порядку, передбаченому статтями 71 і 72 Закону України «Про ринки капіталу та організовані товарні ринки».

Юридична особа, яка отримала ліцензію на провадження діяльності з організації торгівлі продукцією на товарних біржах та/або ліцензію на провадження діяльності з організації укладання деривативних контрактів на товарних біржах, є професійним учасником організованих товарних ринків.

Товарна біржа починає функціонувати після реєстрації Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку правил товарної біржі відповідно до статті 9 цього Закону.

Частиною п`ятою статті 3 Закону України «Про товарні біржі» передбачено, що слова "товарна біржа", "оператор організованого ринку", "організований ринок" та похідні від них дозволяється використовувати у назві лише юридичним особам, які отримали ліцензію на провадження діяльності з організації торгівлі продукцією на товарних біржах, відповідно до вимог цього Закону.

Частиною першою статті 19 Закону України «Про товарні біржі» передбачено, що державне регулювання діяльності товарних бірж здійснюється Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку.

Відповідно до частини третьої Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про товарні біржі» з 1 липня 2021 року товарні біржі мають право провадити свою діяльність виключно за умови отримання ліцензії на провадження професійної діяльності на організованих товарних ринках - діяльності з організації торгівлі продукцією на товарних біржах та/або ліцензії на провадження професійної діяльності на організованих товарних ринках - діяльності з організації укладання деривативних контрактів на товарних біржах.

Основні засади та вимоги до провадження діяльності з організації торгівлі продукцією на товарних біржах в Україні визначено Положенням про провадження діяльності з організації торгівлі продукцією на товарних біржах, затвердженого рішенням Комісії від 10.06.2021 №380, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 30.07.2021 за №993/36615 (далі - Положення №380).

Згідно пункту 1 розділу VII Положення №380 біржові торги проводяться в електронній торговій системі.

Біржові торги біржовими товарами можуть проводитися за технологією двостороннього безперервного зустрічного аукціону (ринку заявок), одностороннього аукціону та за іншими технологіями, а також з послідовним застосуванням декількох технологій відповідно до правил та/або інших внутрішніх документів товарної біржі.

Згідно пункту 2 розділу І Положення №380 односторонній аукціон - технологія біржових торгів, за якою учасник торгів, що ініціює проведення аукціону (ініціатор аукціону), здійснює продаж (аукціон на продаж) або купівлю (аукціон на купівлю) біржових товарів на умовах конкурентних зустрічних пропозицій (заявок) інших учасників торгів.

Двосторонній безперервний зустрічний аукціон (ринок заявок) - технологія біржових торгів, за якою у торгах протягом торгової сесії одночасно може брати участь і подавати заявки на купівлю/продаж біржового товару необмежена кількість учасників торгів (продавців, покупців) за умови дотримання ними вимог внутрішніх документів товарної біржі.

Згідно пункту 2 розділу V Положення №380 у випадках, визначених законодавством, товарна біржа може організовувати та проводити торги та аукціони продукцією та іншим майном у порядку, встановленому правилами та іншими внутрішніми документами товарної біржі відповідно до вимог, визначених іншими законами, ніж Закон України «Про товарні біржі», та/або нормативно-правовими актами, прийнятими на їх виконання.

Як вбачається з матеріалів справи, на підставі постанови Національної комісії з цінних паперів від 07.06.2022 №104-ЮО за здійснення Універсальною товарною біржею «Контрактовий дім УМВБ» операції (операцій), пов`язаної (пов`язаних) з безпосереднім провадженням професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках, для здійснення якої (яких) необхідна наявність відповідної ліцензії, без ліцензії на провадження відповідного виду діяльності в межах такої професійної діяльності, до неї застосовано санкцію у вигляді штрафу у розмірі 7 500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 127 500 (сто двадцять сім тисяч п`ятсот) грн. 00 коп., який слід перерахувати на рахунок, відкритий в управлінні Державної казначейської служби України для зарахування надходжень до загального фонду державного бюджету за кодом класифікації доходів бюджету 21081100 «Адміністративні штрафи та інші санкції».

Так, у постанові від 07.06.2022 №104-ЮО відповідачем вказано перелік посилань на інформацію щодо результатів аукціонів, зокрема:

- бюлетень середньозважених цін додаткового аукціону №100Д з продажу скрапленого газу від 27 квітня 2022 року (https://www.uicegroup.com/results-13-04-22-lpg-ukrnafta/);

- бюлетень середньозважених цін аукціону №100 з продажу скрапленого газу від 13 квітня 2022 року (https://www.uicegroup.com/results-13-04-22-lpg- ukmafta/);

- бюлетень середньозважених цін аукціону №99 з продажу скрапленого газу від 30 березня 2022 року (https://www.uicegroup.com/results-30-03-22-lpg- ukrnafta/);

- бюлетень середньозважених цін аукціону № 98 з продажу скрапленого газу від 18 лютого 2022 року (https://www.uicegroup.com/results-18-02-22-lpg- ukrnafta/);

- бюлетень середньозважених цін додаткового аукціону №97Д з продажу скрапленого газу від 21 січня 2022 року (https://www.uicegroup.com/results-21- Ol-22-lpg-uknafta/);

- бюлетень середньозважених цін аукціону №97 з продажу скрапленого газу від 14 січня 2022 року (https://www.uicegroup.com/results-14-Ql-22-lpg- uknafta/).

З аналізу викладеного вбачається, що відповідачем до позивача застосовано санкцію саме за відсутність ліцензії на провадження професійної діяльності на організованих товарних ринках при здійсненні ним діяльності з організації та проведення біржових аукціонів з продажу скрапленого газу.

Так, діяльність з організації та проведення біржових аукціонів з продажу скрапленого газу регулюється Законом України «Про нафту і газ» від 12.07.2001 №2665-ІІІ.

Частиною першою статті 4-1 Закону України «Про нафту і газ» визначено, що підприємства, частка держави у статутному капіталі яких 50 відсотків та більше, господарські товариства, 50 відсотків та більше акцій (часток, паїв) яких знаходяться у статутних капіталах інших господарських товариств, акціонером яких є держава і володіє в них контрольним пакетом акцій, а також дочірні підприємства, представництва та філії таких підприємств і товариств, учасники договорів про спільну діяльність, та/або особи, уповноважені договорами про спільну діяльність, укладеними за участю зазначених підприємств, щомісячно здійснюють продаж нафти сирої і газового конденсату власного видобутку, видобутих на підставі спеціальних дозволів на користування нафтогазоносними надрами (крім обсягів, що використовуються на власні технологічні потреби), а також скрапленого газу - виключно на біржових аукціонах.

При цьому, відповідно до частини третьої статті 4-1 Закону України «Про нафту і газ» порядок організації та проведення біржових аукціонів з продажу нафти сирої і газового конденсату власного видобутку, скрапленого газу, визначення стартових цін на таких аукціонах, надбавок за якість для нафти сирої і газового конденсату, а також порядок визначення обсягів реалізації на біржових аукціонах скрапленого газу для потреб населення встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Відтак, повноваження щодо визначення порядку організації та проведення біржових торгів з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленого газу покладено виключно на Кабінет Міністрів України, а тому така діяльність не регулюється Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку.

Натомість, професійна діяльність та функціонування товарних бірж на території України як організованих товарних ринків регулюється в інший спосіб, зокрема, Законом України «Про товарні біржі».

Таким чином, порядок організації та проведення біржових аукціонів з продажу нафти сирої і газового конденсату власного видобутку, скрапленого газу, визначення стартових цін на таких аукціонах, надбавок за якість для нафти сирої і газового конденсату, а також порядок визначення обсягів реалізації на біржових аукціонах скрапленого газу для потреб населення не підлягає реєстрації Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку, а вимоги до вказаного порядку не можуть встановлюватись нормативно-правовими актами Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.

Вказане свідчить про те, що організація та проведення біржових аукціонів з продажу нафти сирої і газового конденсату власного видобутку, скрапленого газу не є здійсненням професійної діяльності на організованому товарному ринку і на вказані відносини не поширюється дія Закону України «Про ринки капіталу та організовані товарні ринки», з огляду на що, в зазначених діях позивача немає складу правопорушення, зазначеного в оскаржувані постанові.

Так, в оскаржуваній постанові відповід дійшов висновку, що Універсальною товарною біржею «Контрактовий дім УМВБ» здійснено операції, пов`язані з безпосереднім провадженням професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках.

Разом з тим, суд зазначає, що Постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2021 №1433 (в редакції станом на момент прийняття оскаржуваної постанови) затверджено перелік видів продукції, торгівля якими здійснюється виключно на організованих товарних ринках, в якому міститься єдиний вид продукції: «Природний газ власного видобутку (крім природного газу, що буде постачатися НАК «Нафтогаз України»; юридичними особами, інформацію щодо фінансового стану, результатів діяльності та руху коштів яких НАК "Нафтогаз України " згідно із законодавством та міжнародними стандартами фінансової звітності повинна включати до консолідованої річної фінансової звітності (за поточний рік); юридичними особами, єдиним засновником (акціонером, учасником) яких є НАК "Нафтогаз України "; юридичними особами, контрольний пакет акцій яких належить НАК "Нафтогаз України" (частка НАК "Нафтогаз України" у статутному капіталі яких становить 50 або більше відсотків), якщо інформацію щодо фінансового стану, результатів діяльності та руху коштів таких юридичних осіб НАК "Нафтогаз України " згідно із законодавством і міжнародними стандартами фінансової звітності не повинна включати до консолідованої річної фінансової звітності (за поточний рік), за договорами постачання/продажу природного газу для потреб побутових споживачів, виробників теплової енергії, бюджетних установ та організацій, у тому числі закладів охорони здоров 'я державної власності (казенні підприємства та/або державні установи тощо) та закладів охорони здоров 'я комунальної власності (комунальні некомерційні підприємства та/або комунальні установи, та/або спільні комунальні підприємства тощо), релігійних організацій, а також оператором газотранспортної системи на виробничо-технологічні потреби операторів газорозподільних мереж)».

Водночас, з інформації, розміщеної на офіційному сайті Міністерства економіки України, вбачається, що Міністерством економіки України до Державної регуляторної служби подано Проект Постанови «Про внесення змін у додаток до Постанови Кабінету Міністрів України від 30.12.2021 №1433, відповідно до якого пропонується внести зміни у додаток до Постанови Кабінету Міністрів України від 30.12.2021 №1433, доповнивши додаток до постанови абзацами такого змісту: «Деревина (лісоматеріали). Нафта сира. Газовий конденсат. Скраплений газ.»

Проте, станом на момент прийняття оскаржуваної постанови, такі зміни внесені не були.

Крім того, станом на момент прийняття оскаржуваної постанови, скраплений газ не був продукцією, торгівля якою здійснювалась виключно на організованих товарних ринках, а поняття біржового аукціону не тотожне поняттю організований товарний ринок, тобто відповідна діяльність позивача з організації та проведення біржових аукціонів з продажу скрапленого газу не вимагала отримання ліцензії на здійснення професійної діяльності на організованих товарних ринках.

Наведене також підтверджується приписами частини другої статті 3 Закону України «Про товарні біржі», відповідно до якої юридична особа, яка отримала ліцензію на провадження діяльності з організації торгівлі продукцією на товарних біржах та/або ліцензію на провадження діяльності з організації укладання деривативних контрактів на товарних біржах, є професійним учасником організованих товарних ринків.

Однак, суд звертає увагу, що позивач здійснював діяльність не на організованому товарному ринку, а здійснював діяльність з організації та проведення біржового аукціону, порядок проведення якого встановлено Кабінетом Міністрів України.

Крім того, як наголошено позивачем, він не може отримати ліцензію Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, оскільки за своєю організаційно-правовою формою не є акціонерним товариством, товариством з обмеженою відповідальністю або товариством з додатковою відповідальністю, як того вимагає закон. Водночас, жодним нормативно-правовим актом чинного законодавства України позивача не зобов`язано змінити свою організаційно-правову форму.

Як встановлено судом, прийнявши розпорядження від 07.06.2022 №51-ЮО, позивача зобов`язано не пізніше 60 днів після припинення чи скасування воєнного стану в Україні, введеного відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 №64/2022, усунути вищезазначене порушення законодавства шляхом приведення організаційно-правової форми та внутрішніх документів у відповідність до чинного законодавства, та письмово проінформувати уповноважену особу Комісії та Департамент нагляду за ринками капіталу про виконання цього розпорядження.

У пункті 2 Розділу VII Прикінцевих і перехідних положень Закону України «Про товарні біржі» визначено, що з дня опублікування цього Закону товарні біржі мають право змінювати організаційно-правову форму на товариства з обмеженою відповідальністю, товариства з додатковою відповідальністю або акціонерні товариства.

Таким чином, Закон України «Про товарні біржі» не вимагає в примусовому порядку змінювати організаційно-правову форму товарної біржі.

Як вже було зазначено судом, Універсальна товарна біржа «Контрактовий дім УМВБ» (іденифікаційний код 31813611) зареєстрована 27.12.2001.

Так, момент її створення, порядок утворення та діяльності товарних бірж були врегульовані нормами Цивільного кодексу Української РСР (ЦК УРСР) в редакції від 30.10.1999 та Закону України «Про товарну біржу» в редакції від 16.03.1993.

Відповідно до норм статті 23 ЦК УРСР у відповідній редакції, що була чинною на час створення позивача, юридичними особами визнаються організації, які мають відокремлене майно, можуть від свого імені набувати майнових і особистих немайнових прав і нести обов`язки, бути позивачами і відповідачами в суді, арбітражі або в третейському суді.

Відповідно до статті 28 ЦК УРСР юридичні особи утворюються в порядку, встановленому законодавством Союзу РСР і Української РСР.

У статті 1 Закону України «Про товарну біржу», в редакції 1993 року, яка була чинною на час створення позивача, визначено, що товарна біржа є організацією, що об`єднує юридичних і фізичних осіб, які здійснюють виробничу і комерційну діяльність, і має за мету надання послуг в укладенні біржових угод, виявлення товарних цін, попиту і пропозицій на товари, вивчення, упорядкування і полегшення товарообігу і пов`язаних з ним торговельних операцій.

Товарна біржа діє на основі самоврядування, господарської самостійності, є юридичною особою, має відокремлене майно, самостійний баланс, власні розрахунковий, валютний та інші рахунки в банках, печатку із своїм найменуванням.

Товарна біржа не займається комерційним посередництвом і не має на меті одержання прибутку. Діяльність товарної біржі здійснюється відповідно до цього Закону та чинного законодавства України, статуту біржі, правил біржової торгівлі та біржового арбітражу.

Товарна біржа проводить біржові торги відповідно до правил біржової торгівлі, які розробляються відповідно до чинного законодавства і є основним документом, що регламентує порядок здійснення біржових операцій, ведення біржової торгівлі та розв`язання спорів з цих питань.

Відповідно до пункту 4 частини першої статті 1 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» (в діючій редакції) державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців (далі - державна реєстрація) - офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об`єднання, професійної спілки, її організації або об`єднання, політичної партії, організації роботодавців, об`єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом.

Отже, на час створення позивача, Універсальна товарна біржа «Контрактовий дім УМВБ» відповідала всім визначеним законом вимогам до товарної біржі. Закон не містив якихось інших вимог до організаційно-правової форми товарної біржі та умов здійснення нею діяльності, в тому числі не містив вимог щодо ліцензування даного виду діяльності або реєстрації в Національній комісії з цінних паперів та фондового ринку.

Відтак, за всіма своїми організаційно-правовим ознаками відповідав вимогам, що встановлювалися законодавством до товарних бірж та міг абсолютно законно проводити біржові торги в тому числі у формі аукціону для продажу скрапленого газу.

Із аналізу правових норм вбачається, що на момент створення та протягом діяльності позивача та не існувало жодних обмежень та/або заборон для здійснення ним зазначеної вище діяльності.

У статті 1 Закону України «Про товарну біржу» було визначено, що товарна біржа є організацією, що об`єднує юридичних і фізичних осіб, які здійснюють виробничу і комерційну діяльність, і має за мету надання послуг в укладенні біржових угод, виявлення товарних цін, попиту і пропозицій на товари, вивчення, упорядкування і полегшення товарообігу і пов`язаних з ним торговельних операцій.

Відтак, як вже зазначено вище, позивач був утворений у визначеній законом організаційно-правовій формі та здійснював свою діяльність відповідно до норм Закону України «Про товарні біржі» та підзаконних нормативних актів, приведених у відповідність до чинного законодавства.

Із прийняттям Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення залучення інвестицій та запровадження нових фінансових інструментів», яким викладено в новій редакції Закони України «Про ринки капіталу та організовані товарні ринки» та «Про товарні біржі», лише ті товарні біржі, які створюються у формі акціонерного товариства, товариства з обмеженою відповідальністю або товариства з додатковою відповідальністю, отримали ліцензію та зареєстрували в Національній комісії з цінних паперів та фондового ринку правила товарної біржі, а також мають атестованих та сертифікованих фахівців - можуть провадити діяльність на організованих товарних ринках.

Разом з тим, суд зауважує, що зазначеними вище законами не було зобов`язано вже створені відповідно до діючого раніше законодавства товарні біржі, (в тому числі ті, що проводять аукціони з продажу скрапленого газу), ані змінювати свою організаційно- правову форму, ані отримувати відповідні ліцензії, ані змінювати назву чи види діяльності.

Також, у зв`язку з прийнятими закононами, про які вказано вище, не було ліквідовано або визнано незаконними створені раніше товарні біржі, які, з об`єктивних причин, не можуть відповідати новим вимогам нового Закону України «Про товарні біржі».

Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

У статті 5 Цивільного кодексу України визначено, що акти цивільного законодавства регулюють відносини, які виникли з дня набрання ними чинності.

Акт цивільного законодавства не має зворотної дії у часі, крім випадків, коли він пом`якшує або скасовує цивільну відповідальність особи.

Якщо цивільні відносини виникли раніше і регулювалися актом цивільного законодавства, який втратив чинність, новий акт цивільного законодавства застосовується до прав та обов`язків, що виникли з моменту набрання ним чинності.

Цей принцип закріплено на конституційному рівні, що є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі між державою і громадянином. Він гарантує впевненість громадян у тому, що їхнє теперішнє становище не буде погіршено прийняттям нового закону чи іншого нормативно-правового акта.

Відповідно до частини першої статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

Ніхто не може відповідати за діяння, які на час їх вчинення не визнавалися законом як правопорушення. Зазначене правило застосовується і до позбавлення особи її прав та свобод, які вона мала до прийняття нового нормативно-правового акту.

Згідно зі статтею 22 Конституції України конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані, при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

Із конституційних принципів рівності і справедливості випливає вимога визначеності, ясності і недвозначності правової норми, оскільки інше не може забезпечити її однакове застосування, не виключає необмеженості трактування у правозастосовній практиці і неминуче призводить до сваволі.

Стаття 58 Конституції України закріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності.

Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта.

До такого висновку дійшов Конституційний Суд України в своєму Рішенні про офіційне тлумачення статей 58, 78,79, 81 Конституції України та статей 243-21, 243-22, 243-25 Цивільного процесуального кодексу України від 13 травня 1997 року № 1-зп/1997.

Закон України «Про товарні біржі» в новій редакції не містить прямої вказівки про зворотну дію його норм стосовно вже створених раніше товарних бірж. Відповідно, норми цього закону можуть бути застосовані виключно до тих юридичних осіб - товарних бірж, які створюються після набрання чинності новою редакцією цього закону.

Як вже було зазначено, позивач не може отримати ліцензію Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, оскільки за своєю організаційно-правою формою не є акціонерним товариством, товариством з обмеженою відповідальністю або товариством з додатковою відповідальністю.

Водночас, жодним нормативно-правовим актом чинного законодавства України його не зобов`язано змінити свою організаційно-правову форму.

Отже, така підстава, як здійснення позивачем операцій без відповідної ліцензії, не може вважатись правопорушенням з його боку, оскільки, як вказано вище, вимоги Закону щодо отримання такої ліцензії не можуть бути застосовані до раніше утвореної біржі відповідно до норм, які були чинним на момент створення позивача.

Враховуючи викладене у сукупності, проаналізувавши норми законодавства та надавши оцінку наявним доказам у справі, суд дійшов висновку про відсутність підстав для прийняття відповідачем постанови №104-ЮО про накладення санкцій за правопорушення на ринках капіталу та організованих товарних ринках від 07.06.2022 та розпорядження №51-ЮО про усунення порушень законодавства на ринках капіталу та організованих товарних ринках від 07.06.2022, а тому вказані постанова та розпорядження є протиправними, у зв`язку з чим підлягають скасуванню.

Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

На думку суду, відповідачем не доведено правомірність винесення оскаржуваних рішень, з урахуванням вимог, встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, адміністративний позов підлягає задоволенню.

Згідно частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як убачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання адміністративного позову до суду в розмірі 4962,00 грн., що документально підтверджується квитанцією від 30.06.2022 №0.0.2593889577.1.

Враховуючи, що адміністративний позов задоволено повністю, сплачений позивачем судовий збір за подання адміністративного позову до суду в сумі 4962,00 грн. підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 241 - 246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України,cуд,-

В И Р І Ш И В:

1. Адміністративний позов Універсальної товарної біржі «Контрактовий дім УМВБ» задовольнити.

2. Визнати протиправною та скасувати постанову Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 07.06.2022 №104-ЮО про накладення санкцій за правопорушення на ринках капіталу та організованих товарних ринках.

3. Визнати протиправним та скасувати розпорядження Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 07.06.2022 №51-ЮО про усунення порушень законодавства на ринках капіталу та організованих товарних ринках.

4. Стягнути на користь Універсальної товарної біржі «Контрактовий дім УМВБ» судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 4962,00 грн. (чотири тисячі дев`ятсот шістдесят дві гривні) за рахунок бюджетних асигнувань Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.

Позивач: Універсальна товарна біржа «Контрактовий дім УМВБ» (ідентифікаційний код: 31813611, місцезнаходження: 04070, м. Київ, вул. Межигірська, 1).

Відповідач: Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку (ідентифікаційний код: 37956207, місцезнаходження: 01010, м. Київ, вул. Князів Острозьких, 8, корп. 30).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Колеснікова І.С.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.05.2023
Оприлюднено31.05.2023
Номер документу111162505
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо державного регулювання ринків фінансових послуг, з них

Судовий реєстр по справі —640/11065/22

Ухвала від 23.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Постанова від 20.11.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Безименна Наталія Вікторівна

Ухвала від 20.11.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Безименна Наталія Вікторівна

Ухвала від 10.08.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Безименна Наталія Вікторівна

Ухвала від 10.08.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Безименна Наталія Вікторівна

Ухвала від 14.06.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Безименна Наталія Вікторівна

Рішення від 29.05.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Колеснікова І.С.

Ухвала від 14.03.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Колеснікова І.С.

Ухвала від 24.07.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Катющенко В.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні