Рішення
від 26.05.2023 по справі 420/15983/21
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/15983/21

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 травня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд під головуванням судді Андрухіва В.В., за участю секретарясудового засідання Рижук В.І., представника позивача Вайдича О.В., представника відповідача Киричевської А.В., представника третьої особи Шульги В.Р., представника третьої особи Якименко Т.Г., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в порядку загального позовного провадження справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Старонекрасівського закладу загальної середньої освіти Саф`янівської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Саф`янівська сільська рада Ізмаїльського району Одеської області, Управління освіти Саф`янівської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області, про вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівель,

ВСТАНОВИВ:

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області звернулося до суду з позовом до Старонекрасівського закладу загальної середньої освіти Саф`янівської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області, третя особа без самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Саф`янівська сільська рада Ізмаїльського району Одеської області, в якому просить: застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Старонекрасівського закладу загальної середньої освіти Саф`янівської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області, ЄДРПОУ: 26110803, юридична адреса: 68600, Одеська область, Ізмаїльський район, село Стара Некрасівка, вулиця Ізмаїльська, 34: у спосіб:

у вигляді повного зупинення експлуатації будівель Старонекрасівського закладу загальної середньої освіти Саф`янівської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області, за адресою: 68600, Одеська область, Ізмаїльський район, село Стара Некрасівка, вулиця Ізмаїльська, 34;

у порядок: шляхом відключення вищевказаних будівель від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок); обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків, зазначених в акті перевірки №53 від 09.06.2021, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначених в акті перевірки №53 від 09.06.2021.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 07-09 червня 2021 року відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, наказу ГУ ДСНС України в Одеській області № 196 від 01.06.2021 Про проведення позапланових перевірок у навчальних закладах, на підставі посвідчення на проведення позапланової перевірки №54 від 07.06.2021, Ізмаїльським МРВ ГУ ДСНС України в Одеській області у присутності директора Старонекрасівського ЗЗСО здійснено позапланову перевірку Старонекрасівського ЗЗСО, за адресою: 68600, Одеська обл., Ізмаїльський р-н, с. Стара Некрасівка, вул. Ізмаїльська, 34, під час якої перевірено: будівлі, споруди, приміщення, територію, з метою перевірки додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено Акт №53 від 09.06.2021.

Актом №53 встановлені порушення приписів Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України №1417 від 30.12.2014 та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки.

Позивач вказав, що порушення за №№ 1-17, 29-33 є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей.

Ухвалою суду від 07.09.2021 року прийнято до розгляду вказану позовну заяву та відкрито загальне позовне провадження у справі, призначено підготовче засідання.

Ухвалою від 07.10.2021 року продовжено строк підготовчого провадження у справі на 30 днів.

Ухвалою від 09.11.2021 року залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Управління освіти Саф`янівської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області.

Ухвалою від 25.11.2021 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

Ухвалою від 06.12.2021 року задоволено клопотання сторін про зупинення провадження у справі для проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю). Провадження у справі зупинено до 28 грудня 2021 року.

Ухвалою від 19.01.2023 року поновлено провадження у справі. Продовжено розгляд справи зі стадії, на якій його було зупинено. Викликано сторони у підготовче засідання.

У судове засідання, призначене на 17.05.2023 року на 14:00 годину, з`явилися представник позивача, представник відповідача та представники третіх осіб.

Під час судового розгляду справи представник позивача позовні вимоги підтримав в частині вжиття заходів реагування до усунення порушень, які залишилися не усунутими відповідачем відповідно до акту від 16.05.2023 року №7.

Представник відповідача проти задоволення позовних вимог заперечував, вказавши, що відповідачем вживаються всі можливі заходи з метою усунення виявлених порушень. З 33 порушень, що зафіксовані в акті перевірки № 53 від 09.06.2021 року, залишилися неусунутими лише три порушення, які відображені в акті перевірки № 7 від 16.05.2023 року. При цьому щодо двох порушень, зазначених в акті № 7, які стосуються забезпечення території закладу освіти необхідною кількість води для здійснення пожежогасіння та наявності пожежної водойми у справному стані, відповідач зауважив, що на відстані 200 м від будівлі закладу знаходиться артезіанська свердловина (башта Рожновського), яка обладнана краном на напірним протипожежним рукавом. Для безперебійної подачі води та роботи насосу свердловини на випадок відключення електроенергії використовується генератор потужністю 8000 Вт. Вказана свердловина успішно використовувалася для гасіння пожеж на території села. Також відповідач зазначив, що під час капітального ремонту даху закладу освіти у 2019 році ТОВ «Пріоритет-В» було виконано роботи з вогнезахисту поверхонь дерев`яних конструкцій покрівлі способом вогнезахисного просочування із застосуванням просочувальної вогнезахисної речовини, що відповідач підтвердив актом перевірки відповідності вогнезахисту від 06.12.2019 року. Отже, необробленими є лише покрівля їдальні та галереї (перехід з основної будівлі закладу до їдальні), які на даний час не використовуються.

Представники третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Саф`янівської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області та Управління освіти Саф`янівської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області проти задоволення позовних вимог заперечували, також вказавши, що відповідачем вживаються всі можливі заходи з метою усунення наявних порушень. Переважна більшість порушень вже усунута, а ті, що залишилися - не створюють загрози виникнення пожежі чи надзвичайної ситуації та не створюють загрози життю чи здоров`ю людей. Крім того, треті особи вважали заходи реагування, про вжиття яких просить позивач, вочевидь неспівмірними з тими порушеннями, що залишилися не усунутими.

Заслухавши вступне слово представника позивача, представника відповідача, представників третіх осіб, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, суд встановив такі обставини.

Судом встановлено, що наказом ГУ ДСНС України в Одеській області від 01.06.2021 року №196 (з основної діяльності) "Про проведення позапланових перевірок у навчальних закладах" на виконання Кодексу цивільного захисту України, статті 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, доручення першого заступника Голови Державної служби України з надзвичайних ситуацій №В-168 від 26.05.2021 Про забезпечення пожежної безпеки у закладах освіти та з метою забезпечення безпеки життя і здоров`я дітей, захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, в тому числі пожеж, шляхом запобігання таким ситуаціям і здійснення державного нагляду (контролю) за станом виконання вимог Кодексу цивільного захисту України, Плану основних заходів Державної служби України з надзвичайних ситуацій на 2021 рік та інших законодавчих, нормативних і нормативно-правових актів у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у закладах освіти і їх готовності до нового 2021/2022 навчального року, наказано здійснити позапланові заходи державного нагляду (контролю) у визначені терміни згідно додатку (а.с. 7, т. 1).

07.06.2021 року Ізмаїльським районним управлінням ГУ ДСНС України в Одеській області видано посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) №54 на проведення позапланової перевірки Старонекрасівського закладу загальної середньої освіти Саф`янівської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області, розташованого за адресою: 68672, Одеська область, с. Стара Некрасівка, вул. Ізмаїльська, 34 (а.с. 8, т. 1).

За результатами проведення уповноваженою посадовою особою позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, позивачем складено акт від 09.06.2021 року №53 (а.с. 9-18, т. 1).

За результатами перевірки відповідача було виявлено такі порушення, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей:

1) ст.20 КЦЗУ; ППБУ Розділ III п.2, п.п. 2.5 - дерев`яні конструкції горищних приміщень ЗОШ не оброблені вогнезахисним розчином в повному обсязі;

2) ст.20 КЦЗУ; ППБУ Розділ V п.2, п.п.2.1, ДБН В.2.5-74:2013 Водопостачання. Зовнішні мережі - територія школи не забезпечена необхідною кількістю води для здійснення пожежогасіння (виходячи з вимог будівельних норм та інших нормативних документів);

3) ст.20 КЦЗУ; Розділ V п.2, п.п.2.1, ч.10 - наявна пожежна водойма не утримується в справному стані, табір води з водойми пожежними автомобілями неможливий;

4) ст.20 КЦЗУ; ППБУ Розділ IV п.1, п.п.1.21 - будівлі школи не захищені блискавко захистом згідно вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд;

5) ст.20 КЦЗУ; ППБУ Розділ IV п.1, п.п.1.6 - з`єднання, відгалужування та окінцювання жил проводів в приміщеннях школи, не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (гвинтових, болтових тощо);

6) ст.20 КЦЗУ; ППБУ Розділ IV п.1, п.п.1.8 - в приміщеннях школи, кабінетах допускається улаштування та експлуатація тимчасових електромереж;

7) ст.20 КЦЗУ; ППБУ Розділ IV п.1 п.п.1.12 - в приміщенні їдальні допускається прокладання електропроводки над горючими покрівлями;

8) ст.20 КЦЗУ; ППБУ Розділ V п.2. п.п.2.1, ч.10 - біля розташування пожежної водойми не встановлено покажчик (об`ємний зі світильником або плоский із нанесенням світло відбивних покриттів) з нанесенням на ньому: літерного індексу ПВ, цифрового значення запасу води, води в кубічних метрах та кількості пожежних автомобілів, котрі можуть одночасно встановлюватись на майданчику біля водойми;

9) ст.20 КЦЗУ; ППБУ Розділ V п.3, п.п.3.11 - пожежні щити розташовані на території не доукомплектовані первинними засобами пожежогасіння та протипожежним інвентарем з розрахунку згідно норм належності (вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., покривало з негорючого теплоізоляційного матеріалу, розміром 2 х 2 м - 1 шт., гаки - 3 шт., лопати - 2 шт., ломи - 2 шт., сокири - 2 шт.) на кожний щит;

10) ст. 20 КЦЗУ; ППБУ Розділ V п.3, п.п.3.17 - наявні вогнегасники не направлено на технічне обслуговування;

11) ст.20 КЦЗУ; ПКМУ №1200 від 19.08.2002 року пункт 2, п.3, п.4, п.13, Додаток до порядку забезпечення п.2 - працівники не забезпечені засобами колективного та індивідуального захисту, захисту органів дихання;

12) ст.20 КЦЗУ; Наказ МОНУ від 15.08.2016 №074, Розділ II, п.1 - не розроблено і не затверджено інструкцію, що визначає дії працівників закладу та установи щодо забезпечення безпечної та швидкої евакуації учасників навчально-виховного процесу, за якою не рідше одного разу на півроку проводяться практичні тренування всіх працівників;

13) ст.20 КЦЗУ; Наказ МОНУ від 15.08.2016 №974, Розділ ІІ, п.9 - у будівлях і спорудах, які мають два і більше поверхів, у разі одночасного перебування на поверсі понад 25 осіб не розроблені і не розмішені на видних місцях плани (схеми) евакуації на випадок пожежі;

14) ст.20 КЦЗУ; Наказ МОНУ від 15.08.2016 №974, Розділ III, п.7 ДСТУ Б В.1.1-36:2016 - для всіх будівель та приміщень виробничого, складського призначення і лабораторій не визначена категорія щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки, написи про такі відомості не розмішуються на вхідних дверях ззовні та усередині приміщення;

15) ст.20 КЦЗУ; Наказ МОНУ від 15.08.2016 №974 Розділ III, п.14 - допускається перепланування приміщень без урахування будівельних норм і правил;

16) ст.20 КЦЗУ; Наказ МОНУ від 15.08.2016 №974 Розділ ІІІ, п.14 - допускається захаращення шляхів евакуації;

17) ст.20 КЦЗУ; Наказ МОНУ від 15.08.2016 №974 Розділ ІІІ, п.14 - встановлені дзеркала на шляхах евакуації;

18) ст.20 КЦЗУ; Наказ МОНУ від 15.08.2016 №974 Розділ ІІІ, п.17 - не усі будівлі і приміщення закладу забезпечені первинними засобами пожежогасіння;

19) ст.20 КЦЗУ; ППБУ Розділ V, п.3.6 Наказ МВС України №25 від 15.01.2018 року - приміщення не забезпечено засобами пожежогасіння - вогнегасниками відповідно до Наказу МВС України №25 під 15.01.2018 року;

20) ст.20 КЦЗУ; Наказ МОіНУ від 15.08.2016 №974 Розділ VI, п.9, ДСТУ ISO 6309:2007 ГОСТ 12.4.026-76 ППБУ Розділ II, п.8 - зовнішнє оформлення і вказівні знаки для визначення місць і первинних засобів пожежогасіння не відповідають вимогам ДСТУ ISO 6309:2007 Протипожежний захист Знаки безпеки. Форма та колір (ISO 6309:1987, ІDТ) та ГОСТ 12.4.026-76 ССБЗ Цвета сигнальные и знаки безопасности. Знаки мають бути розміщені на видних місцях на висоті 2-2,5 м від рівня підлоги як усередині, так і поза приміщенням (за потреби);

21) ст.20 КЦЗУ; ППБУ Розділ V, п.3.6 - використовуються вогнегасники за відсутності розтруба або гнучкого рукава (залежно від типу вогнегасника);

22) ст.20 КЦПУ; ППБУ Розділ V, п.3 Наказ МВС України №25 від 15.01.2018 року, Розділ ІІІ п.10 - огляд вогнегасників при їх експлуатації не здійснюється особою, відповідальною за пожежну безпеку на об`єкті, не рідше одного разу на місяць. Під час огляду перевіряються: 1) відповідність типу і заводського номера вогнегасника зареєстрованому обліковому номеру та місцезнаходженню на об`єкті; 2) наявність інструкції з експлуатації та паспорта на вогнегасник; 3) дата проведення технічного обслуговування, яка має відповідати вимогам експлуатаційної документації; 4) наявність та цілісність пломби, пристрою блокування (запобіжної чеки), розтруба або гнучкого рукава (відповідно до типу вогнегасника) та кронштейна (якщо передбачено конструкцією); 5) наявність зовнішніх пошкоджень вогнегасників та слідів корозії на них; 6) положення стрілки індикатора тиску кожного закачного вогнегасника (крім газового та ВВПА), яка має бути в межах робочого діапазону (у зеленому секторі шкали індикатора), залежно від температури експлуатації; 7) наявність пошкоджень маркування (етикетки) кожного вогнегасника. Результати оглядів реєструються особою, відповідальною за пожежну безпеку на об`єкті, в журналі обліку вогнегасників;

23) ст.20 КЦЗУ; ППБУ Розділ V, п.3 Наказ МВС України №25 від 15.01.2018 року, Розділ V п.10 - для захисту приміщень, призначених для виготовлення кулінарної продукції та (або) приготування їжі, не використовуються переносні вогнегасники з можливістю гасіння пожежі класу F з розрахунку один вогнегасник на одне окреме робоче місце для виготовлення кулінарної продукції та (або) приготування їжі;

24) ст.20 КЦЗУ; ППБУ Розділ V, п.3. Наказ МВС України №25 від 15.01.2018 року. Розділ ІІІ п.3. Дод.2- особа, відповідальна за пожежну безпеку на об`єкті, не своєчасно веде журнал обліку вогнегасників. Журнал обліку вогнегасників не відповідає встановленим вимогам;

25) ст.20 КЦЗУ; Наказ МОНУ від 15.08.2016 №974 Розділ VII, п.6, пп.6 - приміщення бібліотек, архівів, сховищ, музеїв, виставок тощо стелажі у сховищах не виготовлені із негорючих матеріалів та не оброблені вогнезахисною речовиною;

26) ст.20 КЦЗУ; ППБУ Розділ II, п.15; Наказ МВС від 05.12.2019 №1021 Розділ І, п.6 - директором установи та організації не складено і не затверджено переліки посад, під час призначення на які особи повинні проходити навчання, перевірку знань з питань пожежної безпеки та інструктажі (із зазначенням періодичності їх проходження);

27) ст.20 КЦЗУ; ППБУ Розділ II, п. 15; Наказ МВС від 05.12.2019 №1021 Розділ III, п.1 - посадові особи до початку виконання своїх обов`язків і періодично (один раз на три роки) не проходять навчання та перевірку знань з пожежної безпеки;

28) ст.20 КЦЗУ; ППБУ Розділ II, п.15; Наказ МВС від 05.12.2019 №1021 Розділ III, п.2 - журнали реєстрації інструктажів з питань цивільного захисту, пожежної безпеки та дій у надзвичайних ситуаціях невстановленої форми;

29) ст.20 КЦЗУ; ППБУ Розділ V, п.1.4; ДБН В.2.5-56-2014 Додаток Ж - біля ППКП відсутня експлуатаційна та технічна документація на автоматичну пожежу сигналізацію, в якій необхідно реєструвати дату і обставини санкціонованих та помилкових спрацювань УПС, дату виходу з ладу автоматичних засобів та час усунення недоліків журнал обліку санкціонованих та несанкціонованих спрацьовувань (відмов, несправностей) СПЗ; перелік регламентних робіт з технічного обслуговування СПЗ; графік чергувань оперативного (чергового) персоналу; посадові інструкції оперативно-чергового персоналу; план-схема об`єкта з зазначенням захишуваних приміщень і розміщення приладів СПЗ;

30) ст.20 КЦЗУ; ППБУ Розділ V п.1.2, ДБН В.2.5-56-2014 п.7.2.22 - відсутній (запас) пожежних сповіщувачів СПЗ, який повинен становити не менше 10% від кількості змонтованих;

31) ст.20 КЦЗУ; ППБУ Розділ V, п.1.4 ДБН В.2.5-56-2014 - не представлена наступна документація на СПЗ: проектна документація та виконавчі креслення; акт приймання і здачі усіх установок в експлуатацію;

32) ст.20 КЦЗУ; ППБУ Розділ ІІ, п.21 - здійснено реконструкцію приміщень на третьому поверсі будівлі для влаштування конференційного залу без проектної документації, яка затверджена у встановленому порядку, чим зменшили нормативну ширину евакуаційного виходу, що в разі виникнення НС призведе до негативних наслідків;

33) ст.20 КЦЗУ; ППБУ Розділ ІІІ, п.2, п.п.2.23 - на шляхах евакуації використовуються горючі матеріали, якими облицьовані стіни.

Надалі, позивач звернувся до суду з даним позовом про вжиття заходів реагування до повного усунення відповідачем порушень, зазначених в акті перевірки № 53 від 09.06.2021р.

Під час розгляду справи в суді позивачем за заявою відповідача повторно проведено позапланову перевірку Старонекрасівського закладу загальної середньої освіти Саф`янівської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області.

За результатами позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки позивачем складено акт від 16.05.2023 року №7 (а.с. 221-228, т. 2).

Згідно вказаного акту від 16.05.2023 року №7 залишилися не усунутими наступні порушення:

1) ст.20, 55 КЦЗУ; ППБУ Розділ ІІІ глава 2, п.2.5 - дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) ЗЗСО не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності, в повному обсязі;

2) ст.20, 55 КЦЗУ; ППБУ Розділ V глава 2, п.п.2.1, ДБН В.2.5-74:2013 Водопостачання. Зовнішні мережі - територія ЗЗСО не забезпечена необхідною кількістю води для здійснення пожежогасіння (виходячи з вимог будівельних норм та інших нормативних документів);

3) ст.20, 55 КЦЗУ; ППБУ Розділ V глава 2, п.п.2.1, ч.2 ДБН - наявна пожежна водойма не утримується в справному стані, забір води з водойми пожежними автомобілями неможливий.

Згідно ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст.1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, державний нагляд (контроль) діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно абзаців 1, 4 ч.1 ст.6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, підставами для здійснення позапланових заходів є: подання суб`єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням; перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст.7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.

Відповідно до ч.7 ст.7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Згідно з п.п.57 п.4 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Указом Президента України №20/2013 від 16.01.2013 року Про деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Державна служба з надзвичайних ситуацій України відповідно до покладених на неї завдань організовує та проводить перевірки додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, організації виконання заходів щодо захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру на підприємствах, в установах, організаціях, що входять до складу залізничного, автомобільного, авіаційного, морського та річкового транспорту, на базах, складах, арсеналах зберігання та у місцях виробництва, утилізації ракетно-артилерійського озброєння, компонентів рідкого ракетного палива.

Відповідно до Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, затвердженого наказом ДСНС України №175 від 13.04.2016 року, Головне управління ДСНС України в Одеській області відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб`єктами господарювання, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства.

Відповідно до ч.1 ст.20 Кодексу цивільного захисту України, до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить: 1) забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; 2) забезпечення відповідно до законодавства своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту; 3) розміщення інформації про заходи безпеки та відповідну поведінку населення у разі виникнення аварії; 4) організація та здійснення під час виникнення надзвичайних ситуацій евакуаційних заходів щодо працівників та майна суб`єкта господарювання; 5) створення об`єктових формувань цивільного захисту відповідно до цього Кодексу та інших законодавчих актів, необхідної для їх функціонування матеріально-технічної бази і забезпечення готовності таких формувань до дій за призначенням; 6) створення диспетчерських служб відповідно до цього Кодексу та інших законів, необхідних для забезпечення безпеки об`єктів підвищеної небезпеки; 7) проведення оцінки ризиків виникнення надзвичайних ситуацій на об`єктах суб`єкта господарювання, здійснення заходів щодо неперевищення прийнятних рівнів таких ризиків; 8) здійснення навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної та пожежної безпеки; 9) декларування безпеки об`єктів підвищеної небезпеки; 10) розроблення планів локалізації та ліквідації наслідків аварій на об`єктах підвищеної небезпеки; 11) проведення об`єктових тренувань і навчань з питань цивільного захисту; 12) забезпечення аварійно-рятувального обслуговування суб`єктів господарювання відповідно до вимог статті 133 цього Кодексу; 13) здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; 14) забезпечення безперешкодного доступу посадових осіб органів державного нагляду, працівників аварійно-рятувальних служб, з якими укладені угоди про аварійно-рятувальне обслуговування суб`єктів господарювання, для проведення обстежень на відповідність протиаварійних заходів планам локалізації і ліквідації наслідків аварій на об`єктах підвищеної небезпеки та потенційно небезпечних об`єктах, сил цивільного захисту для проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт у разі виникнення надзвичайних ситуацій; 15) забезпечення дотримання вимог законодавства щодо створення, зберігання, утримання, використання та реконструкції захисних споруд цивільного захисту; 16) здійснення обліку захисних споруд цивільного захисту, які перебувають на балансі (утриманні); 17) дотримання протиепідемічного, протиепізоотичного та протиепіфітотичного режиму; 18) створення і використання матеріальних резервів для запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій; 19) розроблення заходів щодо забезпечення пожежної безпеки, впровадження досягнень науки і техніки, позитивного досвіду із зазначеного питання; 20) розроблення і затвердження інструкцій та видання наказів з питань пожежної безпеки, здійснення постійного контролю за їх виконанням; 21) забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; 22) утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; 23) здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики; 24) своєчасне інформування відповідних органів та підрозділів цивільного захисту про несправність протипожежної техніки, систем протипожежного захисту, водопостачання, а також про закриття доріг і проїздів на відповідній території; 25) виконання інших завдань і заходів у сфері цивільного захисту, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами.

Відповідно до ст.66 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Згідно п.12 ч.1 ст.67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до ч.1 ст.68 Кодексу цивільного захисту України, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у т.ч. невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

Згідно ч.2 ст.68 Кодексу цивільного захисту України, у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Відповідно до ч.1 ст.69 Кодексу цивільного захисту України, посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, у межах своїх повноважень видають відповідно приписи, розпорядження чи постанови: з питань пожежної безпеки у разі:

а) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, нормами і правилами;

б) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;

в) випуску і реалізації вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від вимог, визначених нормативно-правовими актами або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки.

Згідно ч.1 ст.70 Кодексу цивільного захисту України, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Згідно ч.2 ст.70 Кодексу цивільного захисту України, повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Суд бере до уваги доводи відповідача, що наразі не усунутими залишаються лише пункти 1-3 Акту №54 від 09.06.2021 р., які самі по собі не можуть призвести до небезпеки виникнення пожежі, а спрямовані більше на її локалізацію та ліквідацію.

Підтвердженням факту усунення решти тридцяти порушень є як надані відповідачем докази, так і акт № 7 від 16.05.2023 року.

Суд також бере до уваги, що Старонекрасівський ЗЗСО складається з трьох будівель, а саме: основного (навчального) корпусу - триповерхової будівлі; допоміжний корпус - двоповерхова будівля; галерея - двоповерхова (з`єднує два корпуси).

У 2019 р. проводився капітальний ремонт даху основного (навчального) корпусу - триповерхової будівлі Старонекрасівського ЗЗСО по вул. Ізмаїльська, 34, в с. Стара Некрасівка Ізмаїльського району Одеської області, під час якого було оброблено дерев`яні конструкції горищних приміщень закладу вогнезахисним розчином в основному корпусі, що підтверджується довідкою про проведення вогнезахисту №12 від 06.12.2019 р. та актом перевірки відповідності вогнезахисту від 06.12.2019р. (а.с.165 т.1, а.с.209-211 т.2).

Таким чином, основний корпус закладу, де саме відбувається навчальний процес, є безпечною будівлею, яка відповідає встановленим нормам протипожежної безпеки.

Щодо пунктів 2, 3 виявлених порушень згідно Акту № 54 від 09.06.2021 р., суд бере до уваги доводи відповідача та третіх осіб, що відповідно до заявки Старонекрасівського ЗЗСО, Управлінням освіти Саф`янівської сільської ради було заплановано будівництво нової пожежної водойми, та Саф`янівською сільською радою були виділені кошти на ці потреби на 2022 рік. Проте, у зв`язку із військовою агресією рф проти України та введенням воєнного стану в країні дані кошти були перенаправлені на облаштування укриттів у навчальних закладах на території Саф`янівської сільської територіальної громади. Питання будівництва нової пожежної водойми буде вирішено, за наявності фінансової можливості у Саф`янівської сільської ради.

Також суд враховує, що на відстані 200 м від будівлі Старонекрасівського ЗЗСО знаходиться артезіанська свердловина №3885/1089 (башта Рожновського), яка обладнана пожежним гідрантом та може використовуватися для заправки машин при гасінні пожежі, у разі її виникнення. Дана свердловина має під`їзд для пожежної машини, що підтверджується довідкою від 24.11.2021 р. №54 та фото свердловини. Крім того, безперебійне живлення свердловини електроенергією забезпечує генератор потужністю 8000 Вт 0.1В9500-Е, що підтверджується довідкою Саф`янівської сільської ради від 20.02.2023 року № 01/01-36/619 (а.с.128-130 т.1, а.с.158 т.2).

При обранні заходу реагування у виді повного або часткового зупинення експлуатації будівель позивачем як суб`єктом владних повноважень, і судом, відповідно, мають враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли та тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.

Суд зазначає, що в спірних правовідносинах відповідачем усунуто 30 з 33 виявлених контролюючим органом порушень вимог законодавства, тобто переважну їх більшість, що свідчить про відсутність підстав для застосування крайнього заходу реагування у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень об`єкта перевірки, виходячи з вимог принципу співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли та тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи.

Аналогічні висновки зроблені Верховним Судом у постанові від 21.02.2023 року по справі № 280/393/19, які суд враховує при вирішенні даної справи.

Згідно з ч.1 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

За таких обставин, позовні вимоги Головного управління ДСНС України в Одеській області є неспівмірними з тими порушеннями, що залишилися неусунутими, а тому суд дійшов висновку, що в їх задоволенні слід відмовити.

Керуючись ст.ст. 2, 5-6, 9, 72, 77, 90, 241-246, 293 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (адреса: вул. Прохорівська, 6, м. Одеса, 65091, код ЄДРПОУ 38643633) до Старонекрасівського закладу загальної середньої освіти Саф`янівської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області (адреса: вул. Ізмаїльська, 34, с. Стара Некрасівка, Ізмаїльський район, Одеська область, 68672, код ЄДРПОУ 26110803), за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Саф`янівська сільська рада Ізмаїльського району Одеської області (адреса: вул. Грушевського, 85, с. Саф`яни, Ізмаїльський район, Одеська область, 68670, код ЄДРПОУ 04379433), Управління освіти Саф`янівської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області (адреса: вул. Грушевського, 85, с. Саф`яни, Ізмаїльський район, Одеська область, 68670, код ЄДРПОУ 44055279), про вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівель відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 29 травня 2023 року.

Суддя В.В. Андрухів

Дата ухвалення рішення26.05.2023
Оприлюднено31.05.2023
Номер документу111163396
СудочинствоАдміністративне
Сутьвжиття заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівель

Судовий реєстр по справі —420/15983/21

Ухвала від 15.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Соколов В.М.

Ухвала від 29.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Соколов В.М.

Постанова від 16.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 17.07.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 17.07.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 28.06.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Рішення від 26.05.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В.В.

Ухвала від 27.01.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В.В.

Ухвала від 19.01.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В.В.

Ухвала від 08.12.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні