ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Чернівці
30 травня 2023 року Справа № 926/552/23
Господарський суд Чернівецької області у складі головуючого судді Марущака І.В., за участю секретаря судового засідання Максимюк В.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні загального позовного провадження справу
до Товариства з обмеженою відповідальністю «Чернівці Девелопмент» (03150, місто Київ, вул. Велика Васильківська, 64, код ЄДРПОУ 42705779)
про стягнення безпідставно збережених коштів з орендної плати за землю в сумі 380 276,61 грн,
представники:
від позивача Лелюк Х.М.;
від відповідача адвокат Раздорський Р.А.
І. Стислий виклад позовних вимог.
Чернівецька міська рада звернулася до Господарського суду Чернівецької області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Чернівці Девелопмент» про стягнення безпідставно збережених коштів з орендної плати за землю в сумі 380 276,61 грн.
Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №313990263 від 02.11.2022 за ТОВ «Чернівці Девелопмент» 26.12.2018 зареєстровано право власності на нежитлові будівлі, зокрема адмінбудівлю літ. «А» загальною площею 378,50 кв.м., котельню літ. «А1» площею 8,30 кв.м., прохідну літ. «Б» площею 14, 40 кв.м., майстерню літ. «В» площею 191,90 кв.м., склад літ. «Ж» площею 249,70 кв.м., майстерню літ. «М» площею 121,50 кв.м., гараж літ. «Р» площею 248,10 кв.м., що розташовані за адресою: АДРЕСА_1 , на підставі акту прийому-передачі між ПАТ «Свемон-Захід» та ТОВ «Чернівці Девелопмент».
Зазначене нерухоме майно розміщене на земельній ділянці комунальної власності площею 1,3489 га, кадастровий номер 7310136600:38:003:1021.
Рішенням Чернівецької міської ради від 16.06.2022 № 749 (пункт 4) припинено Чернівецькій філії акціонерного товариства «Свемон» право постійного користування зазначеною вище земельною ділянкою та визнано таким, що втратив чинність державний акт на право постійного користування землею від 06.09.1994 № 0151.
У період з 16.06.2022 по 31.01.2023 відповідач без жодних правовстановлюючих документів користувався вказаною земельною ділянкою, у зв`язку з чим позивач недоотримав кошти від орендної плати за землю у сумі позову, які підлягають стягненню з відповідача відповідно до статей 1212-1214 Цивільного кодексу України.
Відповідач своїм правом на подання відзиву на позов не скористався.
ІІ. Процесуальні дії у справі.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 08.02.2023 дану позовну заяву передано до провадження судді Марущака І.В.
Ухвалою суду від 10.02.2023 прийнято позовну заяву Чернівецької міської ради до розгляду та відкрито загальне позовне провадження у справі, призначено підготовче засідання на 02.03.2023 та встановлено відповідачу строк для подання відзиву, а позивачу запропоновано надати відповідь на відзив.
Ухвалами від 02.03.2023, 16.03.2023 відкладено розгляд справи у підготовчому засіданні на 16.03.2023 та 30.03.2023 відповідно.
Судове засідання 30.06.2022 не відбулося у зв`язку з перебуванням судді Марущака І.В. у відрядженні, про що учасники справи були сповіщені повідомленням заступника керівника апарату Господарського суду Чернівецької області про неможливість проведення судового засідання.
Ухвалою суду від 03.04.2023 призначено судове засідання з розгляду справи у підготовчому засіданні на 11.04.2023.
Ухвалою від 11.04.2023 продовжено строк підготовчого провадження та відкладено розгляд справи у підготовчому засіданні на 20.04.2023.
За наслідками підготовчого засідання суд постановив ухвалу від 20.04.2023 про закриття підготовчого провадження та призначення справи до розгляду по суті на 10.05.2023.
Востаннє, ухвалою суду від 10.05.2023 відкладено розгляд справи по суті на 23.05.2023.
По суті позовних вимог представник позивача позовні вимоги підтримала та просила задовольнити, натомість адвокат відповідача проти позову заперечив з тих підстав недоведеності того, що відповідач був належним чином повідомлений про наявність рішення міськради, яким припинено Чернівецькій філії акціонерного товариства «Свемон» право постійного користування земельною ділянкою та визнано таким, що втратив чинність державний акт на право постійного користування землею.
ІІІ. Фактичні обставини, встановлені судом.
З`ясувавши обставини, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, та дослідивши докази, якими вони обґрунтовуються, суд установив таке.
Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 313990263 від 02.11.2022 Товариство з обмеженою відповідальністю «Чернівці Девелопмент» є власником нежитлових будівель, зокрема адміністративної будівлі літ. «А» загальною площею 378,50 кв.м., котельні літ. «А1» площею 8,30 кв.м., прохідної літ. «Б» площею 14, 40 кв.м., майстерню літ. «В» площею 191,90 кв.м., склад літ. «Ж» площею 249,70 кв.м., майстерню літ. «М» площею 121,50 кв.м., гараж літ. «Р» площею 248,10 кв.м., що розташовані за адресою: АДРЕСА_1 .
Право власності ТОВ «Чернівці Девелопмент» на вказані будівлі зареєстровано 26.12.2018 на підставі акту прийому-передачі від 21.12.2018 між ПАТ «Свемон-Захід» та ТОВ «Чернівці Девелопмент».
Зазначене нерухоме майно розміщене на земельній ділянці комунальної власності площею 1,3489 га, кадастровий номер 7310136600:38:003:1021, що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-7305429812020 від 12.03.2020.
Рішенням Чернівецької міської ради від 16.06.2022 № 749 (пункт 4) припинено Чернівецькій філії акціонерного товариства «Свемон» право постійного користування земельною ділянкою за адресою: АДРЕСА_1 , площею 1,3498 га для виробничих потреб та визнано таким, що втратив чинність державний акт на право постійного користування землею від 06.09.1994 № 0151 (підстава: стаття 141 Земельного кодексу України).
Пунктом 4.1 рішення міської ради передбачено, що відповідач має оформити правовстановлюючі документи на земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_1 , площею 1,3498 га (кадастровий номер 7310136600:38:003:1021) під нерухомим майном (підстава: інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта від 20.12.2021 № 291359442).
У судовому засіданні 23.05.2023 суд перевірив твердження відповідача про неоприлюднення зазначеного рішення міськради на офіційному сайті та установив, що на веб-сайті http://city.cv.ua дійсно опубліковане рішення Чернівецької міської ради від 16.06.2022 № 749.
Сторони не надали, а у матеріалах справи відсутні докази скасування (визнання недійсним/незаконним) або внесення змін до зазначеного рішення органу місцевого самоврядування, отже воно є чинним та обов`язковим до виконання для осіб, яких воно стосується.
Разом з тим, відповідач не надав доказів оформлення права оренди земельної ділянки, докази протилежного у матеріалах справи відсутні та такі обставини учасниками судового процесу не заперечуються.
Рішенням Чернівецької міської ради 3 сесії VIІІ скликання від 26 лютого 2021 року № 118 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Чернівців, яку введено в дію з 01.01.2022.
Згідно з наявним у матеріалах справи витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок від 01.11.2022 № НВ-9904051522022 нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 7310136600:38:003:1021 складає 19 717 451,27 грн.
Доказів оскарження чи скасування рішення міської ради про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Чернівці відповідачем не подано, докази протилежного у матеріалах справи відсутні.
Листами від 06.07.2022 № 24/01-02/1-353 та від 07.09.2022 № 24/01-02/1-353 Департамент урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради інформував Товариство з обмеженою відповідальністю «Чернівці Девелопмент» про необхідність оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку за адресою: вул. Жасминна, 5-А, площею 1,3498 га (кадастровий номер 7310136600:38:003:1021) під нерухомим майном.
Листом від 03.11.2022 № 24/01-08/3-04/4/1793 Департамент урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради направив Товариству з обмеженою відповідальністю «Чернівці Девелопмент» розрахунок безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за землю на підставі ст.ст. 1212, 1214 ЦК України за період з 16.06.2022 до 01.11.2022 в сумі 225 265,07 грн та запропонував впродовж одного місяця з дня отримання цього листа сплатити кошти на вказаний розрахунковий рахунок.
Згідно з розрахунком безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати, здійсненим Департамент урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради відповідно до Положення про оренду та порядок розрахунку орендної плати за земельні ділянки у м. Чернівці, затвердженого рішенням Чернівецької міської ради від 23.10.2008 № 715, недоотримана Чернівецькою міською радою сума орендної плати за фактичне користування відповідачем вказаною вище земельною ділянкою за період з 16.06.2022 по 31.01.2023 становить 380 276,61 грн.
У матеріалах справи відсутні докази сплати відповідачем безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за вказану земельну ділянку, що не оспорюється відповідачем.
ІV. Мотиви, якими керується суд, та застосоване ним законодавство.
Відповідно до частин першої та другої статті 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 Цивільного кодексу України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.
У разі виникнення спору стосовно набуття майна або його збереження без достатніх правових підстав договірний характер спірних правовідносин унеможливлює застосування до них судом положень глави 83 Цивільного кодексу України.
За змістом приписів глав 82 і 83 Цивільного кодексу України для деліктних зобов`язань, які виникають із заподіяння шкоди майну, характерним є, зокрема, зменшення майна потерпілого, а для кондикційних - приріст майна в набувача без достатніх правових підстав. Вина заподіювача шкоди є обов`язковим елементом настання відповідальності в деліктних зобов`язаннях. Натомість для кондикційних зобов`язань вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої.
Таким чином, обов`язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте (збережене) майно чи відшкодувати його вартість не є заходом відповідальності, оскільки набувач зобов`язується повернути тільки майно, яке безпідставно набув (зберігав), або вартість цього майна.
Предметом позову в цій справі є стягнення з власника об`єкту нерухомого майна безпідставно збережених коштів орендної плати за фактичне користування без належних на те правових підстав земельною ділянкою, на якій цей об`єкт розміщений.
Перехід прав на земельну ділянку, пов`язаний з переходом права на будинок, будівлю або споруду, регламентується Земельним кодексом України. Так, якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача (частина друга статті 120 Земельного кодексу України).
За змістом глави 15 Земельного кодексу України у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, право користування земельною ділянкою комунальної власності реалізується, зокрема, через право оренди.
Відповідно до статті 80 Земельного кодексу України суб`єктами права власності на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.
Частина перша статті 93 Земельного кодексу України встановлює, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Землекористувачі також зобов`язані своєчасно сплачувати орендну плату (пункт "в" частини першої статті 96 Земельного кодексу України).
За змістом статей 122, 123, 124 Земельного кодексу України міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права (стаття 125 Земельного кодексу України).
Отже, за змістом указаних приписів виникнення права власності на будинок, будівлю, споруду не є підставою для виникнення права оренди земельної ділянки, на якій вони розміщені та яка не була відведена в оренду попередньому власнику. Право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права. Проте з огляду на приписи частини другої статті 120 Земельного кодексу України не вважається правопорушенням відсутність у власника будинку, будівлі, споруди зареєстрованого права оренди на земельну ділянку, яка має іншого власника і на якій розташоване це нерухоме майно.
Судом установлено, що відповідач є власником нерухомого майна, розміщеного на земельній ділянці комунальної власності по АДРЕСА_1 на підставі акту прийому-передачі від 21.12.2018 між ПАТ «Свемон-Захід» та ТОВ «Чернівці Девелопмент».
Рішенням Чернівецької міської ради від 16.06.2022 № 749 припинено Чернівецькій філії акціонерного товариства «Свемон» право постійного користування земельною ділянкою за адресою: АДРЕСА_1 , площею 1,3498 га для виробничих потреб та визнано таким, що втратив чинність державний акт на право постійного користування землею від 06.09.1994 № 0151.
З метою встановлення умов, за яких настають кондиційні зобов`язання, суд зазначає, що відповідач не є власником або постійним користувачем земельної ділянки площею 1,3498 га, кадастровий номер 7310136600:38:003:1021, а тому не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку, а єдиною формою здійснення плати за землю для нього як землекористувача є орендна плата.
При цьому, матеріали справи не містять доказів належного оформлення права користування земельною ділянкою площею 1,3498 га, кадастровий номер 7310136600:38:003:1021 ТОВ «Чернівці Девелопмент», зокрема укладення відповідного договору оренди з Чернівецькою міською радою та державної реєстрації такого права.
Таким чином, суд дійшов висновку, що відповідач користується цією земельною ділянкою без достатньої правової підстави.
З огляду на викладене відповідач як фактичний користувач земельної ділянки, що без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України.
Аналогічну правову позицію наведено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 13.02.2019 у справі № 320/5877/17.
Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 313990263 від 02.11.2022 право власності на нежитлові будівлі площею 248,10 кв.м., що розташовані за адресою: АДРЕСА_1 , на підставі акту прийому-передачі від 21.12.2018 між ПАТ «Свемон-Захід» та ТОВ «Чернівці Девелопмент» зареєстровано за ТОВ «Чернівці Девелопмент». З даної інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно вказане майно включає в себе: адміністративну будівлю літ. «А» загальною площею 378,50 кв.м., котельню літ. «А1» площею 8,30 кв.м., прохідну літ. «Б» площею 14, 40 кв.м., майстерню літ. «В» площею 191,90 кв.м., склад літ. «Ж» площею 249,70 кв.м., майстерню літ. «М» площею 121,50 кв.м., гараж літ. «Р».
Вище перелічене нерухоме майно, яке розміщене на земельній ділянці комунальної власності площею 1,3489 га, кадастровий номер 7310136600:38:003:1021, за адресою: АДРЕСА_1 , наданій Чернівецькій філії акціонерного товариства «Свемон» у постійне користування для обслуговування вказаного нерухомого майна, у повному складі перейшло у власність відповідача, що не заперечується сторонами. Це свідчить про фактичне користування ТОВ «Чернівці Девелопмент» вказаною земельною ділянкою.
Відповідач не надав доказів в підтвердження, що він звертався до позивача про оформлення оренди земельної ділянки меншої площі чи її поділ.
Відтак суд приходить до висновку, що відповідачем використовується вся земельна ділянка за кадастровим номером 7310136600:38:003:1021, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , площею 1,3489 га.
Відповідно до статті 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Згідно із статтею 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
У свою чергу п.14.1.147 ст.14 Податкового кодексу України (у редакції чинній, на момент виникнення спірних відносин) визначено, що плата за землю обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
При цьому, у відповідності до п.14.1.136 ст. 14 ПК України, орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Пунктами 1, 4 статті 288 ПК України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (крім випадків консервації таких земельних ділянок або визнання земельних ділянок забрудненими (потенційно забрудненими) вибухонебезпечними предметами).
Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (пункт 5 статті 288 ПК України).
При цьому, згідно з абзацом 3 частини першої статті 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки, зокрема, комунальної власності. Крім того, згідно з абзацом 1 пункту 289.1 Податкового кодексу України для визначення розміру орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (частина друга статті 20 Закону України "Про оцінку земель").
Нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями пункту 288.5.1 статті 288 ПК України (аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду у складі палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду від 10.09.2018 по справі №920/739/17).
Згідно з частинами 1-5 статті 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв); за затвердженими комплексними планами просторового розвитку території територіальних громад, генеральними планами населених пунктів, детальними планами території. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Відповідно до частини 2 статті 20 та частини 3 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.
У матеріалах справи наявний витяг № НВ-9904051522022 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок від 01.11.2022, згідно з яким нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 7310136600:38:003:1021 складає 19 717 451,27 грн.
Будь-яких доказів на спростування зазначеного витягу відповідач не надав.
Разом з тим, обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції (стаття 21 Закону України «Про оренду землі»).
Згідно із статтею 289 ПК України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель (Кі), на який індексується нормативна грошова оцінка земель і земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кi = І:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.
За даними сайту Центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (Держгеокадастру), коефіцієнт індексації даної категорії земель за 2022 рік - 1,15.
Таким чином, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 1,3489 га, кадастровий номер 7310136600:38:003:1021, урахуванням її індексації у 2023 році становить 22 675 068,96 грн.
Що ж до розміру відсоткової ставки орендної плати, суд зазначає, що позивач наділений дискреційними повноваженнями щодо встановлення розміру нормативної грошової оцінки в діапазоні від 3% до 12%, відтак він був вправі розраховувати на отримання орендної плати в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що є мінімальним розміром відсоткової ставки. Дана ставка 3% орендної плати, згідно категорії та цільового призначення спірної земельної ділянки, відповідає Положенню про оренду та порядок розрахунку орендної плати за земельні ділянки у м.Чернівцях, затвердженого рішенням Чернівецької міської ради від 23.10.2008 №715.
Однак ТОВ «Чернівці Девелопмент», набувши у власність об`єкти нерухомого майна, що розташовані на земельній ділянці за кадастровим номером 7310136600:38:003:1021 площею 1,3489 га та приступивши до їх використання, будь-яких заходів до оформлення використання земельної ділянки не вжив і кошти за її використання до місцевого бюджету не сплачував за спірний період.
Відтак за заявлений позивачем період: 1) з 16.06.2022 по 31.12.2022 відповідачу належало сплатити позивачу 322 501,79 грн орендної плати (19 717 451,27 грн * 3% / 365 днів * 199 днів); 2) з 01.01.2023 по 31.01.2023 відповідачу належало сплатити позивачу 57 774,82 грн орендної плати (22 675 068,96 грн * 3% / 365 днів * 31 день).
Таким чином, за вказаний період (з 16.06.2022 по 31.01.2023) відповідач мав сплатити позивачу 380 276,61 грн орендної плати за земельну ділянку площею 1,3489 га кадастровий номер 7310136600:38:003:1021, тому вимоги позивача є обґрунтованими.
V. Висновки суду.
За результатами розгляду цієї справи суд дійшов висновку, що відповідач як власник нерухомого майна, що розташоване на земельній ділянці комунальної власності, здійснював фактичне користування вказаною земельною ділянкою без жодних правовстановлюючих документів, внаслідок чого міська рада недоотримала кошти від орендної плати за землю за період з 16.06.2022 по 31.01.2023 в сумі 380 276,61 грн, а, отже, позовні вимоги підлягають задоволенню.
VІ. Розподіл судових витрат.
Позивачем сплачений судовий збір в сумі 5 704,15 грн платіжними дорученнями №94 від 03.02.2023.
У відповідності до статті 129 ГПК України сплачений позивачем судовий збір слід покласти на відповідача.
Про понесення інших судових витрат учасники справи не заявляли.
Керуючись статтями 2, 4, 12, 13, 73, 74, 86, 129, 232, 233, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В :
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Чернівці Девелопмент» (03150, місто Київ, вул. Велика Васильківська, 64, код ЄДРПОУ 42705779) на користь Чернівецької міської ради (58002, Чернівецька обл., м. Чернівці, Центральна площа,1, код ЄДРПОУ 36068147) безпідставно збережені кошти з орендної плати за землю в сумі 380 276,61 грн та 5 704,15 грн витрат зі сплати судового збору.
3. Після набрання рішенням законної сили видати наказ.
Відповідно до ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), суд за заявою учасників справи та осіб, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки (у разі наявності у них права на вчинення відповідних процесуальних дій, передбачених цим Кодексом), поновлює процесуальні строки, встановлені нормами цього Кодексу, якщо визнає причини їх пропуску поважними і такими, що зумовлені обмеженнями, впровадженими у зв`язку з карантином. Суд може поновити відповідний строк як до, так і після його закінчення (пункт 4 розділу Х «Прикінцеві положення» Господарського процесуального кодексу України).
Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції (ст. 257 ГПК України).
Повний текст рішення складено та підписано 30 травня 2023 року.
Суддя І.В. Марущак
Суд | Господарський суд Чернівецької області |
Дата ухвалення рішення | 30.05.2023 |
Оприлюднено | 31.05.2023 |
Номер документу | 111185087 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Чернівецької області
Марущак Ілля Васильович
Господарське
Господарський суд Чернівецької області
Марущак Ілля Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні