Постанова
від 23.05.2023 по справі 580/3243/22
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 580/3243/22 Суддя (судді) першої інстанції: Василь ГАВРИЛЮК

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 травня 2023 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді: Собківа Я.М.,

суддів: Мєзєнцева Є.І., Файдюка В.В.,

за участю секретаря: Керімова К.Е.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні, в режимі відеоконференції, апеляційну скаргу Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 26 грудня 2022 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Катеринопільський елеватор" до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, про визнання протиправними та скасування рішень, -

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Катеринопільський елеватор" звернулось до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, в якому просило визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення:

- № 000155/32-00-07-01-03-32 від 04.07.2022, яким зменшено розмір від`ємного значення податку на додану вартість на суму 4850610,00 грн;

- № 000154/32-00-07-01-03-32 від 04.07.2021, яким зменшено суму бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, задекларовану на рахунок платника у банку у розмірі 4122151,00 грн та застосовано штрафні санкції у сумі 2061075,50 грн.

Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 26 грудня 2022 року позов задоволено.

Не погодившись із вказаним рішенням суду, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій скаржник просить скасувати рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 26 грудня 2022 року та прийняти нове, яким в задоволенні позовних вимог відмовити.

Виконуючи вимоги процесуального законодавства, колегія суддів ухвалила продовжити строк розгляду апеляційної скарги на більш тривалий, розумний термін, у відповідності до положень статті 309 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до ч.1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Заслухавши у відкритому судовому засіданні, в режимі відеоконференції, суддю-доповідача, представників сторін, які з`явилися у судове засідання, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів зазначає наступне.

Судом першої інстанції встановлено, що у Товариство з обмеженою відповідальністю "Катеринопільський елеватор" створене як юридична особа 30.06.2004 (код ЄДРПОУ 32580463).

На підставі наказу від 19.01.2022 № 7-п Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ "Катеринопільський елеватор" з питань законності декларування від`ємного значення податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. грн. по декларації з ПДВ за листопад 2021 року (вх. 9387338700 від 20.12.2021) з урахуванням періодів декларування від`ємного значення.

Результати перевірки оформлені актом від 18.02.2022 № 80/32-00-07-01-03-27/32580463.

За результатами перевірки встановлено порушення позивачем вимог пп. 198.1, 198.2, 198.3 ст. 198, з урахуванням п. 44.1 ст.44 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI (далі - ПК України), що призвело до завищення податкового кредиту за вересень на загальну суму 3304980,71 грн, за деклараціями з ПДВ за жовтень 2021 року - 194925,04 грн, листопад 2021 року - 210216,44 грн.

04.07.2022 на підставі акта перевірки згідно з пунктом 54.3.2 статті 54, пунктом 58.1 статті 58 ПК України прийнято податкові повідомлення-рішення:

- № 000155/32-00-07-01-03-32, яким позивачеві зменшено розмір від`ємного значення податку на додану вартість на суму 4850610,00 грн;

- № 000154/32-00-07-01-03-32, яким позивачеві зменшено суму бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, задекларовану на рахунок платника у банку у розмірі 4122151,00 грн та застосовано штрафні санкції у сумі 2061075,50 грн.

Вважаючи оскаржувані податкові повідомлення-рішення відповідача протиправними та такими, що підлягають скасуванню, позивач звернувся до суду з позовом за захистом своїх охоронюваних законом прав та інтересів.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, висновкам суду першої інстанції та доводам апелянта, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до п. 198.1. ст. 198 ПК України до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з: а) придбання або виготовлення товарів та послуг; б) придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів (у тому числі у зв`язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності); в) отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України; г) ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу; ґ) ввезення товарів та/або необоротних активів на митну територію України.

Датою віднесення сум податку до податкового кредиту згідно з п. 198.2. ст. 198 ПК України вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг.

Для операцій із ввезення на митну територію України товарів датою віднесення сум податку до податкового кредиту є дата сплати податку за податковими зобов`язаннями згідно з пунктом 187.8 статті 187 цього Кодексу, а для операцій з постачання послуг нерезидентом на митній території України - дата складення платником податкової накладної за такими операціями, за умови реєстрації такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Датою збільшення податкового кредиту орендаря (лізингоотримувача) для операцій фінансової оренди (лізингу) є дата фактичного отримання об`єкта фінансового лізингу таким орендарем.

Відповідно до п. 198.3 ст. 198 ПК України податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи); ввезенням товарів та/або необоротних активів на митну територію України.

Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.

Згідно з п. 198.6 ст. 198 ПК України не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.

Датою віднесення сум до податкового кредиту замовника з договорів (контрактів), визначених довгостроковими відповідно до пункту 187.9 статті 187 цього Кодексу, є дата фактичного отримання замовником результатів робіт (оформлених актами виконаних робіт) за такими договорами (контрактами).

Для товарів/послуг, постачання (придбання) яких контролюється приладами обліку, факт постачання (придбання) таких товарів/послуг засвідчується даними обліку.

Пунктом 200.4. ст.200 ПК України визначено, що при від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума:

а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу;

б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету;

в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.

Згідно з ч. 1 ст. 9 Закону України 16 липня 1999 року № 996-XIV "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" (далі - Закон № 996-XIV) підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Частиною 2 ст. 9 Закону № 996-XIV первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Первинні документи, складені в електронній формі, застосовуються у бухгалтерському обліку за умови дотримання вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг.

Неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.

Інформація, що міститься у прийнятих до обліку первинних документах відповідно до ч. 3 ст. 9 Закону № 996-XIV, систематизується на рахунках бухгалтерського обліку в регістрах синтетичного та аналітичного обліку шляхом подвійного запису їх на взаємопов`язаних рахунках бухгалтерського обліку. Операції в іноземній валюті відображаються також у валюті розрахунків та платежів по кожній іноземній валюті окремо. Дані аналітичних рахунків повинні бути тотожні відповідним рахункам синтетичного обліку на кінець останнього дня кожного місяця. Права і обов`язки сторін, які виникають за результатами здійснення господарської операції, оформленої первинним документом відповідно до вимог цього Закону, не залежать від факту відображення її в регістрах та на рахунках бухгалтерського обліку.

Частинами 4-9 ст. 9 Закону № 996-XIV визначено, що регістри бухгалтерського обліку повинні мати назву, період реєстрації господарських операцій, прізвища і підписи або інші дані, що дають змогу ідентифікувати осіб, які брали участь у їх складанні.

Господарські операції повинні бути відображені в облікових регістрах у тому звітному періоді, в якому вони були здійснені.

У разі складання та зберігання первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку з використанням електронних засобів оброблення інформації підприємство зобов`язане за свій рахунок виготовити їх копії на паперових носіях на вимогу інших учасників господарських операцій, а також правоохоронних органів та відповідних органів у межах їх повноважень, передбачених законами.

Підприємство вживає всіх необхідних заходів для запобігання несанкціонованому та непомітному виправленню записів у первинних документах і регістрах бухгалтерського обліку та забезпечує їх належне зберігання протягом встановленого строку.

Відповідальність за несвоєчасне складання первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку та недостовірність відображених у них даних несуть особи, які склали та підписали ці документи.

Копії первинних документів та регістрів бухгалтерського обліку можуть бути вилучені у підприємства лише за рішенням відповідних органів, прийнятим у межах їх повноважень, передбачених законами. Обов`язковим є складання реєстру документів, що вилучаються у порядку, встановленому законодавством.

Щодо правовідносин з СФГ «Вікторія» (код за ЄДРПОУ 20626960), колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до прийнятого рішення контролюючим органом, а саме до Додатку 4 «Рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 20.10.2021 року № 3103 в якому зазначено про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Відсутня можливість дослідити господарські операції, у зв`язку з ненаданням копій первинних документів, що підтверджують факт формування податкових зобов`язань та податкового кредиту.

Відповідно до Реєстру платників єдиного податку СФГ «Вікторія» не є платником єдиного податку 4 групи.

Податкова декларація з податку на прибуток підприємств за 2021 рік - звітність відсутня.

За даними поданої СФГ «Вікторія» фінансової звітності мікропідприємства станом на 30.06.2021 року вартість основних засобів 5 416,0 тис. гривень, фінансова звітність за 9 місяців 2021 року відсутня.

Відповідно до додатку №4ДФ Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за II квартал 2021 року, прийнятого 22.10.2021, здійснено виплати 13 особам з ознакою доходу:

- « 101» - доходи у вигляді заробітної плати, нараховані (виплачені) платнику податку відповідно до умов трудового договору - 9 осіб;

- « 157» - дохід, виплачений самозайнятим особам - 4 особи.

Контролюючим органом в апеляційній скарзі зазначено, що податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за ІІІ та IV квартал 2021року станом на дату акта не надано.

Відповідно до Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (Форма № 20-ОПП, реєстр. №9061329258 від 24.03.2021) СФГ «Вікторія» декларує об`єкти оподаткування:

- бочка Резервуар для зберігання пального (20 тис. л.) Київська обл., Тетіївський район, село Ненадиха 24.03.2021 2523 ГУ ДПС у Київській області (Тетіївський район);

- бочка Резервуар для зберігання пального (20 тис. л.) Київська обл., Тетіївський район, село Ненадиха 24.03.2021 2523 ГУ ДПС у Київській області (Тетіївський район);

За даними витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна у СФГ «Вікторія» відсутні об`єкти нерухомого майна, в т.ч. земельні ділянки.

Також за даними податкових накладних, що виписані та зареєстровані в ЄРПН, у СФГ «Вікторія» протягом 2021 року відсутнє придбання інсектицидів, гербіцидів, міндобрив, посівного матеріалу, послуг оренди сільськогосподарської техніки та/або сільськогосподарських послуг, тощо, що притаманне сільгоспвиробнику. При цьому придбає у значних обсягах рис, цукор, гречку (жовтень 2021 року), які в подальшому не реалізує (реалізація сої/соняшнику).

Згідно з Повідомленням про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які проводиться діяльність у СФГ «Вікторія» відсутні складські приміщення, згідно з даними ЄРПН придбання послуг з оренди складських приміщень протягом 2021 року відсутні.

Згідно з даними інформації, що міститься в Єдиному державному реєстрі транспортних засобів проведено аналіз транспортних засобів, державні номери яких зазначені в наданих до перевірки ТТН. Згідно з інформацією, що міститься в базах даних ДПС України, перевізники, зазначені в ТТН, не мали взаємовідносин з СФГ «Вікторія».

За результатами аналізу податкових накладних, що виписані та зареєстровані в ЄРПН постачальниками СФГ «Вікторія», додатку №4ДФ Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за І квартал та ІІ квартал 2021 року придбання СФГ «Вікторія» у власність та/або послуг оренди (суборенди, тощо) вантажних транспортних засобів, відсутнє.

Згідно з базою НАІС ЄДР ТЗ по СФГ «Вікторія» транспортні засоби відсутні.

Тобто, не підтверджується інформація щодо фізичного переміщення (транспортування) сої, яка наведена у наданих до перевірки первинних документах - товарно - транспортних накладних.

Згідно з наданими до перевірки контролюючому органу ТТН пункт навантаження зазначено: Київська обл., Тетіївський район, село Ненадиха (право користування не встановлено).

Складські документи на сою, виписані зерновим складом, який підключений до основного реєстру зернових складів, до перевірки не надано.

Згідно з статтею 45 Закону України «Про зерно та ринок зерна в Україні» від № 37-IV (зі змінами та доповненнями) зернові склади ведуть реєстр складських документів на зерно. Вимоги до реєстру складських документів на зерно та порядок його ведення визначаються Кабінетом Міністрів України, зокрема постановою Кабінету Міністрів України від 17.11.2004 № 1569 та Міністерством агарної політики України.

Перелік зернових складів, підключений до основного реєстру на загальнодоступному офіційному сайті Державного підприємства «Держреєстри України» (dru.com.ua) не містить даних щодо наявності зернових складів: 1) у СФГ «Вікторія», 2) за адресою: Київська обл., Тетіївський район, село Ненадиха. За результатами аналізу даних податкових накладних, що виписані та зареєстровані в ЄРПН постачальниками СФГ «Вікторія» протягом 2021 року відсутнє придбання послуг зберігання сільськогосподарської продукції, в т.ч. у підприємств, що є операторами зернових складів.

Вищезазначене не було взято до уваги судом першої інстанції, та дає змогу стверджувати про відсутність реально вчиненої господарської операції з придбання ТОВ «Катеринопільський Елеватор» у СФГ «Вікторія» сої та, як наслідок, недостовірність даних відповідних первинних документів, що за змістом пункту 44.1 Податкового кодексу України не дозволяє формувати дані податкового обліку незалежно від спрямованості умислу платників податку - учасників відповідної операції.

Щодо правовідносин з ПП ФІРМА «КОЛМАР» (код за ЄДРПОУ 35088780), колегія суддів зазначає наступне.

Згідно з додатком №4ДФ до Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 4 квартал 2021 року, наданого 08.02.2022 року, ПП ФІРМА «КОЛМАР» здійснено нарахування та виплату заробітної плати у листопаді 2021 року 5 особам, інші виплати фізичним особам відсутні.

За даними поданої ПП ФІРМА «КОЛМАР» фінансової звітності малого підприємства станом на 30.09.2021 вартість основних засобів - 0 тис. грн.

Згідно з даними інформації, що міститься в Єдиному державному реєстрі транспортних засобів проведено аналіз транспортних засобів, державні номери яких зазначені в наданих до перевірки ТТН. Згідно з інформацією, що міститься в базах даних ДПС України, перевізники, зазначені в ТТН, не мали взаємовідносин з ПП ФІРМА «КОЛМАР».

За даними податкових накладних, що виписані та зареєстровані в ЄРПН, ПП ФІРМА «КОЛМАР» протягом листопада 2021 року придбавав товар, який в подальшому був реалізований на ТОВ «Катеринопільський Елеватор», у ТОВ «ОДЕО ГРУПП УКРАЇНА» (код ЄДРПОУ 39867203). Який в свою чергу також є постачальником ТОВ «Катерино пільський Елеватор» у жовтні - листопаді 2021 року.

За даними витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна встановлено, що об`єкти нерухомого майна за адресою: Тернопільська область, м. Ланівці, вул. Вишнівецька, буд. 2 «б», власник яких ПП ФІРМА «КОЛМАР», є нежитлові будівлі - трансформаторна підстанція та будівля арматурного цеху, які не можуть бути складами для зберігання сої.

Складські документи на сою, виписані зерновим складом, який підключений до основного реєстру зернових складів, до перевірки не надано.

Перелік зернових складів, підключений до основного реєстру на загальнодоступному офіційному сайті Державного підприємства «Держреєстри України» (dru.com.ua) не містить даних щодо наявності зернових складів: у ПП ФІРМА «КОЛМАР» (код за ЄДРПОУ 35088780); у ТОВ «ОДЕО ГРУПП УКРАЇНА»(код за ЄДРПОУ 39867203) за адресою: Тернопільська обл., м. Ланівці, вул. Вишневецька, 2-Б.

Встановлені перевіркою факти щодо умов та обставин діяльності ПП ФІРМА «КОЛМАР» з постачання сільгосппродукції, а саме: відсутності складських документів зберігання та відвантаження сільськогосподарської продукції з зареєстрованого зернового складу; недостовірності інформації щодо фізичного переміщення (транспортування) сої, наведеної у наданих до перевірки товарно - транспортних накладних, та комплексний аналіз сукупності цих фактів дозволяє здійснити висновок про неправомірність документального оформлення ТОВ «Катеринопільський Елеватор» операцій з ПП ФІРМА «КОЛМАР» за ланцюгом постачання ТОВ «ОДЕО ГРУПП УКРАЇНА» - з метою введення в обіг (легалізації) сільськогосподарської продукції невідомого походження як при складанні паперів за формою первинних документів, так і при їх відображенні в регістрах бухгалтерського обліку і податкової звітності.

Вищезазначене не було взято до уваги судом першої інстанції, та дає змогу стверджувати про відсутність реально вчиненої господарської операції з придбання ТОВ «Катеринопільський Елеватор» у ПП ФІРМА «КОЛМАР» за ланцюгом постачання - ТОВ «ОДЕО ГРУПП УКРАЇНА» сої та, як наслідок, недостовірність даних відповідних первинних документів, що за змістом пункту 44.1 Податкового кодексу України не дозволяє формувати дані податкового обліку незалежно від спрямованості умислу платників податку - учасників відповідної операції.

Щодо правовідносин з ТОВ "ОДЕО ГРУПП УКРАЇНА" (код за ЄДРПОУ 39867203), колегія суддів зазначає наступне.

Згідно з Податковим розрахунком сум доходу нарахованого(сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку (Форма 1-ДФ) ТОВ «ОДЕО ГРУПП УКРАЇНА» за 4 квартал 2021 року на підприємстві здійснено виплати 7 особам з ознакою доходу « 101» - доходи у вигляді заробітної плати, нараховані (виплачені) платнику податку відповідно до умов трудового договору.

За даними поданої ТОВ «ОДЕО ГРУПП УКРАЇНА» фінансової звітності малого підприємства станом на 30.09.2021 вартість основних засобів - 0,00 тис. грн.

За даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна ТОВ «ОДЕО ГРУПП УКРАЇНА» відсутні об`єкти нерухомого майна, в т.ч. земельні ділянки, що суперечить даним, які зазначені в повідомленнях про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (Форма № 20-ОПП) наданим ТОВ «ОДЕО ГРУПП УКРАЇНА».

Інформація про наявність транспортних засобів згідно з НАІС ГСЦ МВС: транспортні засоби відсутні.

За даними ЄРПН, реалізований на ТОВ «Катеринопільський Елеватор» в жовтні, листопаді 2021 року товар протягом 2021 року не придбавався.

Реалізація соняшника некласного врожаю 2021 року у жовтні, листопаді 2021 року здійснена на ТОВ «Катеринопільський Елеватор» та ТОВ "Вінницька птахофабрика" МХП (код ЄДРПОУ 35878908 ).

Згідно з п.п 298.8.1 п. 298.8 ст. 298 Податкового кодексу України сільськогосподарські товаровиробники для щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку подають не пізніше 20 лютого поточного року розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва (юридичні особи) - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Як зазначає відповідач, всупереч, п.п 298.8.1 п. 298.8 ст. 298 Податкового кодексу України, ТОВ «ОДЕО ГРУПП УКРАЇНА» Розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2021 рік не подано.

Згідно з Податковим розрахунком сум доходу нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку (Форма 1-ДФ) ТОВ «ОДЕО ГРУПП УКРАЇНА» за 2-3 квартал 2021 року (за період збору врожаю) на підприємстві здійснено виплату 7 особам. За даними поданої ТОВ «ОДЕО ГРУПП УКРАЇНА» фінансової звітності малого підприємства станом на 30.09.2021 року вартість основні засоби відсутні.

Згідно з наданими до перевірки ТТН автоперевізник є ТОВ "КСТ-ТРАНС" (42636810) - дата держреєстрації - 20.11.2015. Податковий облік ГУ ДПС у Тернопільській області (м.Тернопіль), стан платника - (0) платник податків за основним місцем обліку; статутний фонд 900 000,0 тис.грн, основний вид діяльності - надання в оренду вантажних автомобілів та ТОВ "ТРЕЙДСІСТЕМСЕКСПОРТ" (39690815) - дата держреєстрації - 12.03.2015. Податковий облік ГУ ДПС у Київській області (Білоцерківський район), стан платника - (0) платник податків за основним місцем обліку; статутний фонд 2 000,0 тис.грн, основний вид діяльності - інша допоміжна діяльність у сфері транспорту.

Згідно з інформацією, що міститься у ІТС ЄРПН взаємовідносини між ТОВ «ОДЕО ГРУПП УКРАЇНА» та ТОВ "КСТ-ТРАНС" (42636810) протягом 2021 року відсутні. Водії, прізвища яких зазначені в ТТН, відповідно до Повідомлень про прийняття працівника на роботу та звітності про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування до органів доходів і зборів (форма Д4) не приймалися у штат заявлених підприємств - вантажоперевізників.

Перелік зернових складів, підключений до основного реєстру на загальнодоступному офіційному сайті Державного підприємства «Держреєстри України» (dru.com.ua) не містить даних щодо наявності зернових складів: 1) у ТОВ «ОДЕО ГРУПП УКРАЇНА», 2) за адресою с.Гурівці, Літинський район, Вінницька обл. За результатами аналізу даних податкових накладних, що виписані та зареєстровані в ЄРПН постачальниками ТОВ «ОДЕО ГРУПП УКРАЇНА» протягом листопада 2021 року відсутнє придбання послуг зберігання сільськогосподарської продукції, в т.ч. у підприємств, що є операторами зернових складів.

Вищезазначене не було взято до уваги судом першої інстанції, та дає змогу стверджувати про відсутність реально вчиненої господарської операції з придбання ТОВ «Катеринопільський Елеватор» у ТОВ «ОДЕО ГРУПП УКРАЇНА» соняшника некласного врожаю 2021 року та, як наслідок, недостовірність даних відповідних первинних документів, що за змістом пункту 44.1 Податкового кодексу України не дозволяє формувати дані податкового обліку незалежно від спрямованості умислу платників податку - учасників відповідної операції.

Щодо правовідносин з ТОВ «ЮНІКОР ТРЕЙДИНГ" (код за ЄДРПОУ 43161503), колегія суддів зазначає наступне.

Згідно з Податковим розрахунком сум доходу нарахованого(сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку (Форма 1-ДФ) ТОВ «ЮНІКОР ТРЕЙДІНГ» за 4 квартал 2021 року на підприємстві здійснено виплати 5 особам (за кодом 101) . За даними поданої ТОВ «ЮНІКОР ТРЕЙДІНГ» фінансової звітності малого підприємства станом на 30.09.2021 вартість основних засобів - 1,00 тис. грн.

Інформація про наявність транспортних засобів згідно з НАІС ГСЦ МВС: транспортні засоби відсутні.

За даними податкових накладних, що виписані та зареєстровані в ЄРПН, ТОВ «ЮНІКОР ТРЕЙДІНГ» протягом жовтня, листопада 2021 року придбано товар, який в подальшому був реалізований на ТОВ «Катеринопільський Елеватор», у ТОВ "САМПЛ АГРО" (42474674).

Відповідно до Реєстру платників єдиного податку ТОВ "САМПЛ АГРО» є платником єдиного податку 4 групи. За даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна наявні 229 земельні ділянки у суборенді загальною площею 436,0571 га. Згідно відомості про об`єкти оподаткування наявні 236 земельних ділянки загальною площею (рілля) - 240,728 га у Київській та Рівненській областях, 21 од. колісної с/г техніки, складське приміщення для зберігання сільськогосподарської продукції, складське приміщення для зберігання мінеральних добрив, площадка для транспортних засобів, 4 бочки.

Частка с/г товаровиробництва за 2020 рік складає 100%. За даними Єдиного реєстру податкових накладних податковий кредит ТОВ "САМПЛ АГРО" за період березень- листопад 2021 року (період посіву, вирощування та збору сільгосп.продкуції) сформовано за рахунок придбання насіння кукурудзи, соняшника, ячменю, добрив в асортименті, послуг вантажних перевезень, дизельного палива, бензину, нафтового газу, послуг сушіння, тощо.

Реалізація ТОВ "САМПЛ АГРО" сільськогосподарської продукції у жовтні, листопаді 2021 року здійснена більш ніж на 20 контрагентів, в тому числі сої, врожаю 2021 року - більш ніж на 10 контрагентів у кількості 7 922,93 т.

Судом першої інстанції не було взято до уваги і те, що згідно з проведеним аналізом даних, які містять джерела публічної інформації (ukrstat.gov.ua, latifundist.com), становить, що враховуючи середню врожайність сої у 2021 році по Київській та Рівненській областях ТОВ "САМПЛ АГРО" необхідне рілля площею не менш ніж 3200,0 га., але ТОВ "САМПЛ АГРО" звітує лише по 240,728 га рілля. Крім того, ТОВ "САМПЛ АГРО" протягом 2021 року реалізовано іншу сільгосп. продукцію врожаю 2021 року, а саме кукурудзу - 3 570,025 т, пшеницю - 1710,89 т., соняшник - 2829,65 т. Таким чином, враховуючи зазначене становить, що ТОВ "САМПЛ АГРО" не мало можливості зібрати та реалізувати вищезазначений обсяг сільськогосподарської продукції, в тому числі сої, врожаю 2021 року.

Згідно даних ЄРПН вищевказану сільськогосподарську продукцію протягом 2021 року не придбавало.

Вищезазначене не було взято до уваги судом першої інстанції, та дає змогу стверджувати про відсутність реально вчиненої господарської операції з придбання ТОВ «ЮНІКОР ТРЕЙДІНГ» у ТОВ "САМПЛ АГРО" сої нестандартної врожаю 2021 року, яку в подальшому реалізує на ТОВ «Катеринопільський Елеватор» та, як наслідок, недостовірність даних відповідних первинних документів, що за змістом пункту 44.1 Податкового кодексу України не дозволяє формувати дані податкового обліку незалежно від спрямованості умислу платників податку - учасників відповідної операції.

Щодо правовідносин з ТОВ «ОССОЙО» (код за ЄДРПОУ 41434866), колегія суддів зазначає наступне.

За даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна ТОВ «ОССОЙО» відсутності у вказаного контрагента позивача земельні ділянки призначених саме для вирощування с/г продукції.

Інформація про наявність транспортних засобів згідно з НАІС ГСЦ МВС: наявні 15 одиниць транспортних засобів.

Контролюючим органом, проаналізовано, що за даними податкових накладних, що виписані та зареєстровані в ЄРПН, ТОВ «ОССОЙО» протягом жовтня, листопада 2021 року придбано товар, який в подальшому був реалізований на ТОВ «Катеринопільський Елеватор», у ТОВ "САМПЛ АГРО" (42474674).

Відповідно до Реєстру платників єдиного податку ТОВ «САМПЛ АГРО» є платником єдиного податку 4 групи. За даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна наявні 229 земельних ділянок у суборенді загальною площею 436,0571 га. Згідно відомості про об`єкти оподаткування наявні 236 земельних ділянок загальною площею (рілля) - 240,728 га у Київській та Рівненській областях, 21 од. колісної с/г техніки, складське приміщення для зберігання сільськогосподарської продукції, складське приміщення для зберігання мінеральних добрив, площадка для транспортних засобів, 4 бочки.

Частка с/г товаровиробництва за 2020 рік складає 100%. За даними Єдиного реєстру податкових накладних податковий кредит ТОВ "САМПЛ АГРО" за період березень- листопад 2021 року (період посіву, вирощування та збору сільгосп.продкуції) сформовано за рахунок придбання насіння кукурудзи, соняшника, ячменю, добрив в асортименті, послуг вантажних перевезень, дизельного палива, бензину, нафтового газу, послуг сушіння, тощо.

Згідно наданого до ДПС документа довільного формату від 18.01.2022 року № 9002886818 «Штатний розпис», якій вводиться в дію з 01.03.2021 року становить, що даним документом передбачено наявність директора, помічника керівника підприємства, менеджера, економіста, юриста, агронома, вагаря, 2-х водіїв, 3-х трактористов-машинистів.

Згідно з Податковим розрахунком сум доходу нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку (Форма 1-ДФ) ТОВ "САМПЛ АГРО" за 3 квартал 2021 року (за період збору врожаю) на підприємстві здійснено виплату 8 особам.

За даними Додатку АМ до рядка 1.2.1 додатка Рі до рядка 03 Рі Податкової декларації з податку на прибуток підприємств за 2020 рік поданої ТОВ "САМПЛ АГРО" станом на 31.12.2020 року вартість основних засобів - 2 268,1тис. грн. (гр.4 ( Машини та обладнання)).

Реалізація ТОВ "САМПЛ АГРО" сільськогосподарської продукції у жовтні, листопаді 2021 року здійснена більш ніж на 20 контрагентів, в тому числі сої, врожаю 2021 року - більш ніж на 10 контрагентів у кількості 7 922,93 т.

Проведеним аналізом даних, які містять джерела публічної інформації (ukrstat.gov.ua, latifundist.com), становить, що враховуючи середню врожайність сої у 2021 році по Київській та Рівненській областях ТОВ "САМПЛ АГРО" необхідне рілля площею не менш ніж 3200,0 га., але ТОВ "САМПЛ АГРО" звітує лише по 240,728 га рілля. Крім того, ТОВ "САМПЛ АГРО" протягом 2021 року реалізовано іншу сільгосп. продукцію врожаю 2021 року, а саме кукурудзу - 3 570,025 т, пшеницю - 1710,89 т., соняшник - 2829,65 т. Таким чином, враховуючи зазначене становить, що ТОВ "САМПЛ АГРО" не мало можливості зібрати та реалізувати вищезазначений обсяг сільськогосподарської продукції, в тому числі сої, врожаю 2021 року.

Згідно даних ЄРПН вищевказану сільськогосподарську продукцію протягом 2021 року не придбавало.

Вищезазначене не було взято до уваги судом першої інстанції, та дає змогу стверджувати про відсутність реально вчиненої господарської операції з придбання ТОВ «ОССОЙО» у ТОВ "САМПЛ АГРО" сої українського походження, врожаю 2021 року та, як наслідок, недостовірність даних відповідних первинних документів, що за змістом пункту 44.1 Податкового кодексу України не дозволяє формувати дані податкового обліку незалежно від спрямованості умислу платників податку - учасників відповідної операції.

Колегія суддів наголошує, що встановлюючи обов`язкове підтвердження платником податків задекларованих показників податкового обліку належними документами (відповідними розрахунковими, платіжними та іншими документами, які містять відомості про господарську операцію), законодавець презюмує, що ці документи мають відображати реальний стан речей щодо задекларованих об`єктів оподаткування, тобто бути достовірними.

Превалювання сутності над формою (операції обліковуються відповідно до їх сутності, а не лише виходячи з юридичної форми), як один із принципів бухгалтерського обліку, відповідає також сутності податкового обліку, який ґрунтується на даних бухгалтерського обліку.

Якщо господарська операція фактично не відбулася, то первинні документи, складені для оформлення такої операції, не відповідають дійсності і не можуть бути підставою податкового обліку.

Про необґрунтованість податкової вигоди можуть свідчити підтверджені доказами доводи контролюючого органу, зокрема про наявність таких обставини, як: неможливість реального здійснення операцій з урахуванням часу, місця знаходження майна або обсягу матеріальних ресурсів, економічно необхідних для виробництва товарів, виконання робіт або послуг, нездійснення особою, яка значиться виробником товару, підприємницької діяльності; відсутність необхідних умов для досягнення результатів відповідної підприємницької, господарської діяльності у зв`язку з відсутності управлінського або технічного персоналу, основних фондів, виробничих активів, складських приміщень, транспортних засобів; облік для цілей оподаткування тільки тих господарських операцій, які безпосередньо пов`язані з виникненням податкової вигоди, якщо для цього виду діяльності також потрібне здійснення й облік інших господарських операцій; здійснення операцій з товаром, що не вироблявся або не міг бути вироблений в обсязі, зазначеному платником податків у документах обліку; відсутність документів обліку.

Сам факт наявності у платника податків податкової накладної та інших облікових документів, виписаних від імені постачальника, не є безумовним доказом реальності господарських операцій з ним, якщо інші обставини свідчать про недостовірність інформації в цих документах. Для податкового обліку значення має саме факт поставки тим постачальником, який вказаний в первинних документах, наданих платником податків на підтвердження задекларованих сум податкового кредиту.

Суд першої інстанції вищенаведеного не врахував та безпідставно задовільнив позовні вимоги. Отже рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 26 грудня 2022 року підлягає скасуванню з прийняттям нової постанови про відмову у задоволенні позовних вимог.

Відповідно до ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Згідно п. 2 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.

Відповідно до ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: 1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; 4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 325, 328 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків - задовольнити.

Рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 26 грудня 2022 року - скасувати та прийняти нову постанову, якою у задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Катеринопільський елеватор" до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, про визнання протиправними та скасування рішень - відмовити.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя Собків Я.М.

Суддя Мєзєнцев Є.І.

Суддя Файдюк В.В.

Повний текст постанови виготовлено - 29 травня 2023 року.

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.05.2023
Оприлюднено02.06.2023
Номер документу111232560
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —580/3243/22

Постанова від 28.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Постанова від 28.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 20.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 01.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 08.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Постанова від 23.05.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Постанова від 23.05.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Ухвала від 01.05.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Ухвала від 07.03.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Ухвала від 07.03.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні