ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 травня 2023 рокуСправа № 160/20116/22
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Верба І.О., розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Сервіс Експерт М» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
І. ПРОЦЕДУРА
1.21.12.2022 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «Сервіс Експерт М» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про:
-визнання протиправним та скасування рішення Комісії Головного управління ДПС в Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відповідність / невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 21498 від 01.08.2022, № 27972 від 22.09.2022 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «Сервіс Експерт М» критеріям ризиковості платника податку;
-зобов`язання Головного управління ДПС у Дніпропетровській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «Сервіс Експерт М» з переліку ризикових платників податків.
2.У позові заявлено клопотання про покладення на відповідача витрат на сплату судового збору у розмірі 4962 грн та витрат на професійну правничу допомогу у розмірі 20000 грн, зазначено, що докази щодо таких витрат будуть надані порядку частини сьомої статті 139 Кодексу.
3.Ухвалою суду від 26.12.2022 прийнято позов до розгляду, відкрито провадження у справі, призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, встановлено строки для подання заяв по суті спору (т.4 а.с.165).
4.19.01.2023 відповідач надав відзив (т.4 а.с.169-186).
5.16.02.2023 позивачем подано заяву про збільшення позовних вимог (т.4 а.с.202 т.7 а.с.1-15), у прийнятті до розгляду якою відмовлено ухвалою суду у зв`язку із недодержанням позивачем строку подання заяви про збільшення позовних вимог.
6.20.02.2023 позивачем надано додаткові докази (т.7 а.с.16-20).
7.15.03.2023 позивачем надано додаткові докази та пояснення, в яких зазначено, що контролюючим органом прийнято рішення про невідповідність платника критеріям ризиковості платника податку № 7336 від 09.03.2023 (т.7 а.с.21-22).
ІІ. ДОВОДИ ПОЗИВАЧА
8.Позивач вважає протиправними оскаржувані рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 21498 від 01.08.2022, № 27972 від 22.09.2022, оскільки товари та послуги придбані у контрагентів для здійснення господарської діяльності позивача, що підтверджується відповідними документами.
9.Зокрема, у ТОВ «Фудстор Компані» та ТОВ «Легал Сервіс Груп» придбано послуги, які оплачені. У ТОВ «Євро Смарт Пауер» та ТОВ «Максвел Прод» придбано бензин, який використано для автомобілів, які знаходяться у користуванні позивача з грудня 2021 року та використовуються у здійсненні господарської діяльності позивача.
10.Наведені обставини повідомлено відповідачу, однак було прийнято рішення від 22.09.2022.
11.Відповідач при прийнятті оскаржуваних рішень не зазначив, які саме документи не було надано та не вказав, які документи належить надати.
12.Посилаючи на пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податків контролюючий орган не зазначив суть та характер наявної податкової інформації, що стала підставою для прийняття такого рішення, не ідентифіковано конкретні ризикові операції та / або податкові накладні, в яких були зафіксовані такі операції.
13.Рішення містять абстрактні твердження про надання позивачем документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку у неповному обсязі, без конкретизації документів, яких не надано.
14.Доводи Комісії, описані в протоколі повинні досліджуватися в ході відповідної перевірки, а не шляхом прийняття рішення про відповідність платника критеріям ризиковості.
15.Рішення не містять належних обґрунтувань та причин віднесення підприємства до ризикових платників податків, не доведено існування підстав для застосування пункту 8 Критеріїв.
16.З посиланням на правові висновки Верховного Суду, висловлені у постановах від 19.11.2021 у справі № 140/17441/20, від 30.11.2021 у справі № 340/1098/20, від 02.04.2020 у справі № 160/93/19, від 04.06.2020 у справі № 340/422/19, від 16.04.2021 у справі № 813/1301/13, від 23.06.2023 у справі № 640/6130/20, позивач просив позов задовольнити.
ІІІ. ДОВОДИ ВІДПОВІДАЧА
17.Відповідач проти позову заперечив повністю, зазначивши, що платник податків здійснює придбання послуг, в тому числі у контрагентів, яких віднесено до переліку ризикових, а саме: ТОВ «Рекламне агентство «Чайка» (код 25394661) на суму ПДВ 150,0 тис.грн включено в податковий кредит серпня та вересня 2022 року), яке включене до переліку ризикових СГ 17.08.2022; ТОВ «ВР Продакшн» (код 41432455) на суму ПДВ 41,72 тис.грн включено в податковий кредит липня 2022 року), яке включене до переліку ризикових СГ 23.09.2022.
18.В ході повторно наданих документів встановлено, що загальна сума ризикового кредиту складає 239 тис.грн.
19.Дії контролюючого органу щодо внесення до електронної бази даних інформації, є лише службовою діяльністю працівників податкового органу. Відповідно, інформація, яка надійшла за результатами податкового контролю не може бути виключена з баз даних, якщо дії зі здійснення такого контролю не визнані протиправними в установленому порядку.
20.Висновки, відображені в рішенні, є відображенням дій працівників податкових органів і самі по собі не породжують правових наслідків для платника податків та таке рішення не порушує прав останнього. Внесення суб`єктом владних повноважень позивача до переліку ризикових не створює жодних перешкод для діяльності платника податку.
21.З посиланням на правові висновки Верховного Суду, висловлені у постановах від 03.03.2020 у справі № 240/3665/19, від 20.11.2019 у справі № 480/4006/18, від 05.08.2020 у справі № 520/5692/19, від 21.08.2020 № 520/6051/19, від 29.09.2020 у справі № 440/1385/19, від 27.08.2019 № 540/2077/18, відповідач просив у задоволенні позову відмовити.
ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
рішення від 01.08.2022 № 21498, т.1 а.с.32, 34-38, 47-48, т. 4 а.с.176, 179
22.Рішенням про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 01.08.2022 № 21498, прийнятим комісією регіонального рівня відповідно до пункту 6 «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165:
-прийнято рішення про: відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку;
-підстава: пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку;
-податкова інформація: встановлено операції з придбання товарів (послуг) у платника податків з ознаками ризиковості: ТОВ «Фудстор Компані» та ТОВ «Легал Сервіс Груп».
23.Згідно з протоколом від 01.08.2022 № 324 засідання комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, член Комісії доповів про фінансово-господарську діяльність суб`єкта ТОВ «Сервіс Експерт М» та схему його роботи:
-згідно з базами даних ЄРПН за період з 01.01.2021 по 01.01.2022 платник ТОВ «Сервіс Експерт М» (код 37988223) здійснює реєстрацію податкових накладних на реалізацію наступних товарів/послуг: послуги з землевпорядних робіт з оформлення/ переоформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, розроблення документації із землеустрою, необхідної для формування земельної ділянки та забезпечення реєстрації ділянки в земельному кадастрі та реєстрації права постійного користування за АТ «Укрзалізниця» в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно в установленому законом порядку згідно процедурою відкритих торгів, виготовлення технічної документації з нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, розроблення проекту землеустрою земельної ділянки, розроблення технічної документації із землеустрою, відшкодування витрат за підготовку лоту виконавцю земельних торгів, незалежна оцінка ринкової вартості, юридичний аналіз документів із землевпорядкування, технічна інвентаризація нерухомого майна на загальну суму ПДВ 2309,49 тис.грн;
-власний податковий кредит ТОВ «Сервіс Експерт М» (код 37988223) формує за рахунок придбання палива, послуг оренди офісу, послуг оренди площі під інформаційну вивіску, інформаційних послуг аналітичного дослідження ринку землі, послуг з оброблення даних та інших, на загальну суму ПДВ 2144,19 тис.грн, в тому числі у контрагентів, яких внесено до переліку ризикових, а саме:
--ТОВ «Фудстор Компані», код 44338704 на суму ПДВ 25,93 тис.грн (включено до декларації з ПДВ за вересень 2021 року), яке включене до переліку ризикових СГ 08.12.2021;
--ТОВ «Легал Сервіс Груп» (код 44308423) на суму ПДВ 21,63 тис.грн (до декларації з ПДВ не включено), яке включене до переліку ризикових СГ 08.12.2021;
-ТОВ «Сервіс Експерт М» код 37988223 у період з 01.01.2021 по 01.08.2022 придбає бензин у значній кількості (422,48 тис.л), а саме: 227,79 тис.л у контрагента ТОВ «Євро Смарт Пауер» (код 42547705) та 194,69 тис.л у контрагента ТОВ «Максвел Прод» (код 44046201);
-при цьому, у ТОВ «Сервіс Експерт М» (код 37988223) відсутня ліцензія на зберігання пального та відсутні місця для зберігання пального. Згідно з Фінансовою звітністю малого підприємства станом на 31.12.2021 у ТОВ «Сервіс Експерт М» (код 37988223) наявні записи на суму 10036,4 тис.грн. При цьому, інформація щодо наявності у платника складських приміщень для зберігання залишків товарних запасів відсутня, згідно довідки 20-ОПП у платника наявні, офіс, автомобіль та вимірювальні прилади (2 од). Враховуючи те, що в органі ДПС відсутня інформацію про наявні складські приміщення, а також за даними ЄРПН відсутня інформація про придбання таких послуг, неможливо встановити ділову мету придбання вищевказаних ТМЦ, дані операції можуть свідчити про мінімізацію сплати податку на додану вартість;
-членами Комісії розглянуто інформацію по платникам додатків щодо ризиковості, надану в межах Алгоритму дій;
-постановили: 01.08.2022 за результатами розгляду фінансово-господарської діяльності суб`єкта господарювання, Комісією враховано інформацію відповідного структурного підрозділу, отриману в межах Алгоритму дій, щодо віднесення (внесення) ТОВ «Сервіс Експерт М» (код 37988223), як такого, що відповідає пункту 8 критеріїв ризиковості платника, податку, а саме: встановлено операції з придбання товарів (послуг) у платників податків з ознаками ризиковості: ТОВ «Фудстор Компані», ТОВ «Легал Сервіс Груп»;
-рішення комісії: погоджено одноголосно.
24.Схема руху ПДВ з 01.01.2021 по 01.08.2022 містить відомості про придбання послуг у ТОВ «Легал Сервіс Груп» (код 44308423, м. Полтава) та ТОВ «Легал Сервіс Груп» (код 44308423, м. Полтава) на суму ПДВ 21,63 тис.грн, які включені до переліку ризикових (т.4 а.с.185).
25.13.09.2022 платником податків за вих. № 130922/1 надані пояснення на рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості ТОВ «Сервіс Експерт М», в яких наведено опис діяльності позивача та викладено прохання врахувати пояснення та не здійснювати блокування податкових накладних (т.1 а.с.34-36).
26.14.09.2022 позивачем засобами електронного зв`язку подано повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку № 1, до якого додано 71 документ (т.1 а.с.37-38, т.4 а.с.181).
рішення від 22.09.2022 № 27972, т.1 а.с.33, 49, т. 4 а.с.175, 178
27.Рішенням про відповідність / невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 22.09.2022 № 27972, прийнятим комісією регіонального рівня відповідно до пункту 6 «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165:
-з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 14.09.2022 № 1
-прийнято рішення про: відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку;
-підстава: пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку;
-податкова інформація: підприємством надано повідомлення про надання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку у неповному обсязі.
28.Згідно з протоколом від 22.09.2022 № 467 засідання комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (т.4 а.с.178):
-постановили: 22.09.2022, за результатами розгляду фінансово-господарської діяльності суб`єкта господарювання та його схеми роботи, Комісією враховано інформацію та документи отримані від ТОВ «Сервіс Експерт М» (код 37988223) та інформацію, отриману в межах з бази даних ІС «Податковий блок», у зв`язку із тим, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування, тобто відповідає пункту 8 критеріїв ризиковості платників податків;
-рішення комісії: погоджено одноголосно.
29.Аналітична довідка викладена у службовій записці від 22.09.2022 (т.4 .а.с.184).
30.21.12.2022 позивачем засобами електронного зв`язку подано повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку № 2, до якого додано 83 документи (т.6 а.с.70-146, т.4 а.с.180).
рішення від 28.12.2022 № 38837, т.4 а.с.174, 177, 182
31.Рішенням про відповідність / невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 28.12.2022 № 38837, прийнятим комісією регіонального рівня відповідно до пункту 6 «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165:
-з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 21.12.2022 № 2
-прийнято рішення про: відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку;
-підстава: пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку;
-податкова інформація: у ході розгляду інформації та копій документів, наданих платником податку встановлено, що ТОВ «Сервіс Експерт М» надано документи у неповному обсязі.
32.Згідно з витягом з протоколу від 28.12.2022 № 692 засідання комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних:
-постановили: 28.12.2022, за результатами розгляду фінансово-господарської діяльності суб`єктів господарювання та їх схеми роботи, Комісією враховано інформацію та документи отримані від ТОВ «Сервіс Експерт М» (код 37988223) та інформації, отриманої в межах Алгоритму та інформації, отриманої в межах бази даних ІС «Податковий блок», у зв`язку із тим, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування, тобто відповідає пункту 8 критеріїв ризиковості платників податків;
-рішення комісії: погоджено одноголосно.
33.Аналітична довідка викладена у службовій записці від 28.12.2022 (т.4 а.с.182-183).
рішення № 7336 від 09.03.2023, т.7 а.с.26
34.27.02.2022 позивачем засобами електронного зв`язку подано повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку № 1, до якого додано 99 документів (т.7 а.с.27).
35.Рішенням про відповідність / невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 09.03.2023 № 7336, прийнятим комісією регіонального рівня відповідно до пункту 6 «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165:
-з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 27.02.2023 № 1
-прийнято рішення про: невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
V. ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН
36.Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
37.Рєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України (пункт 201.16 статті 201 ПК України).
38.Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (далі Порядок № 1165, в редакції на час виникнення спірних правовідносин).
39.Відповідно до пункту 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
40.Пунктом 6 Порядку № 1165, в редакції, чинній під час прийняття оскаржуваних у цій справі рішень, встановлено:
-абзац 1: у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється;
-абзац 2: питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня;
-абзац 3: у разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку;
-абзац 4: включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення;
-абзац 5: платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4);
-абзац 6: у рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку;
-абзац 7: Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку;
-абзац 8: у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4);
-абзац 9: інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном;
-абзац 10: документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:
--договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
--договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
--первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
--розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
--документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
--інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
-абзац 17: інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення;
-абзац 18: за результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4);
-абзац 19: виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення;
-абзац 20: якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку;
-абзац 21: у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку;
-абзац 22: Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
41.Пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, які є додатком 1 до Порядку № 1165, визначено:
-8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
VІ. ОЦІНКА СУДУ
щодо розгляду справи по суті
42.Суд розглядає заявлений спір по суті та не вбачає підстав для закриття провадження у справі в порядку пункту 8 частини першої статті 238 КАС України, оскільки прийняття відповідачем 09.03.2023 рішення № 7336 про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку пов`язано із реалізацією платником податків права на подання інформації та копій документів з метою підтвердження його невідповідності критеріям ризиковості платника податку, і у такому випадку не йдеться про виправлення суб`єктом владних повноважень оскаржуваних порушень.
рішення від 01.08.2022 № 21498
43.Судом встановлено, що рішення про відповідність платника ПДВ критеріям ризиковості платника податку від 01.08.2022 № 21498 прийнято відповідачем на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
44.У якості податкової інформації у рішенні наведено встановлення контролюючим органом операцій з придбання позивачем товарів (послуг) у платників податків з ознаками ризиковості, а саме у ТОВ «Фудстор Компані» та ТОВ «Легал Сервіс Груп».
45.Таким чином, при наданні оцінки правомірності прийняття рішення від 01.08.2022 № 21498 судом аналізуються підстави його прийняття, які зазначені безпосередньо у такому рішенні.
46.Позивачем на підтвердження правовідносин з вказаними підприємствами суду надано лише платіжні доручення (т.2 а.с.149-150):
-№ 181089 від 30.09.2021 про сплату на користь ТОВ «Фудстор Компані» 14470,80 грн з призначенням платежу «оплата послуг зг.дог. 09/10/2021 від 10 вересня 2021р.»;
-№ 181088 від 29.09.2021 про сплату на користь ТОВ «Легал Сервіс Груп» 12071,21 грн з призначенням платежу «оплата послуг зг.дог. 09/06/2021 від 06 вересня 2021р.».
47.Протоколом засідання комісії від 01.08.2022 № 324 підтверджується врахування при прийнятті рішення інформації щодо правовідносин позивача з такими контрагентами, зокрема:
-з ТОВ «Фудстор Компані», код 44338704 на суму ПДВ 25,93 тис.грн, яка включена до декларації з ПДВ за вересень 2021 року, підприємство включено до переліку ризикових суб`єктів господарювання 08.12.2021.
-з ТОВ «Легал Сервіс Груп» (код 44308423) на суму ПДВ 21,63 тис.грн, яка до декларації з ПДВ не включена, яке включене до переліку ризикових суб`єктів господарювання 08.12.2021.
48.Оскаржуване рішення не містить відмітки про те, що воно прийнято у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності. Однак, наведені підстави вбачаються зі змісту протоколу від 01.08.2022, яким підтверджується прийняття рішення за результатами розгляду фінансово-господарської діяльності суб`єкта господарювання та з урахуванням інформації відповідного структурного підрозділу, отриманої в межах Алгоритму дій.
49.Оскільки рішення прийнято 01.08.2022, а суми ПДВ по операціям з ТОВ «Фудстор Компані» включені до декларації за вересень 2021 року, а по операціям з ТОВ «Легал Сервіс Груп» суми ПДВ до відповідної декларації не включались, суд доходить висновку, що прийняття рішення про відповідність платника критеріям ризиковості відбулось без попередніх дій платника податку з подання для реєстрації у ЄРПН податкових накладних чи розрахунків коригування. Зворотне матеріалами справи не підтверджується.
50.При цьому, пунктом 5 Порядку № 1165 визначено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
51.Пунктом 6 Порядку № 1165 встановлено процедуру та передумови для прийняття рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, а пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, які є додатком 1 до Порядку № 1165, визначено наступне:
-у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
52.При цьому, відповідно до додатку 4 до Порядку № 1165 у разі відповідності пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку у відповідному рішенні заповнюється податкова інформація.
53.Саме наведений восьмий пункт критеріїв ризиковості був визначений в оскаржуваному рішенні як підстава для його прийняття, однак наданими сторонами доказами не підтверджується перевірка господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування. Тобто у пункті восьмому критеріїв ризиковості йдеться про наявність незареєстрованої податкової накладної/розрахунку коригування.
54.Законодавцем установлена певна послідовність, умови та підстави для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості.
55.Зокрема, рішенню Комісії щодо відповідності платника ПДВ критеріям ризиковості платника податку має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної/розрахунку коригування, за наслідками чого здійснюється моніторинг платника податку та податкової накладної/розрахунку коригування.
56.При цьому, встановленню наявності у контролюючих органах податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, має передувати моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування, поданої для реєстрації.
57.Отже, питання відповідності підприємства критеріям ризиковості платника податку має розглядатись Комісією регіонального рівня за наслідками подання платником податку для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та моніторингу платника податку і податкової накладної/розрахунку коригування, що направлена для реєстрації.
58.Таким чином, рішення, яким позивача віднесено до ризикових платників податку, прийнято не за наслідками подання останнім податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації, що суперечить вищенаведеним положенням Порядку № 1165.
59.З огляду на викладене, оскаржуване рішення є таким, що підлягає скасуванню.
рішення № 27972 від 22.09.2022
60.З матеріалів справи судом встановлено, що рішення про відповідність платника критеріям ризиковості платника податку від 22.09.2022 № 27972 прийнято згідно з пунктом 6 Порядку № 1165 та у процедурі розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, ініційованої позивачем, яка врегульована абзацами 7-18 пункту 6 Порядку № 1165.
61.Так, оскаржуваним рішенням саме з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 14.09.2022 № 1, прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
62.Оскільки первісне рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку визнано судом неправомірним, подальше рішення контролюючого органу є також протиправним.
63.Окремо суд зазначає, що розглядаючи питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, на підставі поданих платником податків документів не здійснюється розгляд наявності нових підстав для визнання платника таким, що відповідає критеріям ризиковості, а фактично здійснюється перегляд основного рішення, прийнятого у встановленому абзацом 3 пункту 6 Порядку № 1165. Отже, аналіз додаткової інформації, наданої платником податків, є обмеженим первісно визначеними підставами віднесення платника податків до такого, що відповідає критеріям ризиковості платника податку.
64.З огляду на викладене, суд зазначає про протиправність оскаржуваних рішень, оскільки первісне віднесення платника податків до таких, що відповідає критеріям ризиковості за пунктом 8, здійснено комісією регіонального рівня не у зв`язку із розглядом питання про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування, у тому числі із зупиненням їх реєстрації, а фактично за результатами розгляду фінансово-господарської діяльності суб`єкта господарювання.
65.Доводи відповідача щодо не створення для платника податків правових наслідків прийняттям оскаржуваних рішень, з посиланням на правові висновки Верховного Суду, висловлені у постановах від 03.03.2020 у справі № 240/3665/19, від 20.11.2019 у справі № 480/4006/18, від 05.08.2020 у справі № 520/5692/19, від 21.08.2020 № 520/6051/19, від 29.09.2020 у справі № 440/1385/19, від 27.08.2019 № 540/2077/18, суд вважає помилковими.
66.У наведених позивачем постановах судом касаційної інстанції сформульовано правові висновки у неподібних правовідносинах, а саме при вирішенні спорів щодо оскарження протокольних рішень податкового органу про внесення платників податків до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, у межах правовідносин, врегульованих «Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 117, який на момент виникнення спірних правовідносин у цій справі втратив чинність у зв`язку із затвердженням Порядку № 1165.
щодо зобов`язання виключити з переліку ризикових платників податків
67.Надаючи оцінку заявленій похідній позовній вимозі про зобов`язання відповідача виключити ТОВ «Сервіс Експерт М» з переліку ризикових платників податків, суд зазначає, що відповідач 09.03.2023, за результатами розгляду отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 27.02.2023 № 1, прийняв рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку № 7336.
68.Оскільки відповідно до абзацу двадцять третього пункту 6 Порядку № 1165, в редакції чинній станом на 09.03.2023, виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день відповідного рішення, саме 09.03.2023 платник податків мав бути виключеним з такого переліку.
69.Таким чином, відсутні підстави для спонукання відповідача до повторного виключення позивача з переліку ризикових платників податків, оскільки як включення так і виключення особи до (або з) такого переліку відбувається однократно.
VІІ. ВИСНОВКИ СУДУ
70.З огляду на викладене, суд дійшов висновку про обґрунтованість позову в частині основних позовних вимог.
71.Задовольняючи позов у цій частині суд покладає на відповідача витрати на сплату судового збору, понесені позивачем у розмірі 4962 грн згідно платіжного доручення № 181411 від 14.11.2022 (т.4 а.с.163), як за звернення юридичної особи до адміністративного суду з двома вимогами немайнового характеру.
72.Під час розгляду справи по суті не розглядається заява позивача про розподіл витрат на професійну правничу допомогу у розмірі 20000 грн, у зв`язку із заявленням позивачем клопотання про надання додаткових доказів у порядку частини сьомої статті 139 КАС України.
73.Керуючись статтями 241-246 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
74.Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Сервіс Експерт М» (код 37988223; проспект Дмитра Яворницького, буд. 93, кімн. 320, м. Дніпро, 49000) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код 44118658; вул. Сімферопольська, 17-А, м. Дніпро, 49005) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
75.Визнати протиправними та скасувати Рішення про відповідність / невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 01.08.2022 № 21498, від 22.09.2022 № 27972 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «Сервіс Експерт М» критеріям ризиковості платника податку, прийняті Комісією Головного управління ДПС в Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
76.В іншій частині позовних вимог відмовити.
77.Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Сервіс Експерт М» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області витрати на сплату судового збору у розмірі 4962 грн.
78.Рішення суду набирає законної сили відповідно до статті 255 КАС України та може бути оскаржено в порядку та у строки, встановлені статтями 295, 297 КАС України.
Суддя І.О. Верба
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.05.2023 |
Оприлюднено | 05.06.2023 |
Номер документу | 111259661 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні