ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 червня 2023 року Справа № 160/6115/23
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Златіна Станіслава Вікторовича
розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "Фонікс плюс" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-
УСТАНОВИВ:
28.03.2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Фонікс Плюс» звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України, в якому просить:
- визнати протиправними дії ГУ ДПС у Дніпропетровській області щодо зупинення та не реєстрації податкової накладної №11 від 21.10.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати ДПС України здійснити, дії по реєстрації (зареєструвати) в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №11 від 21.10,2021, складену ТОВ «ФОНІКС ПЛЮС»;
- визнати протиправними дії ГУ ДПС у Дніпропетровській області щодо зупинення та не реєстрації податкової накладної №10 від 21.10.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати ДПС України здійснити дії по реєстрації (зареєструвати) в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №10 від 21.10.2021, складену ТОВ «ФОНІКС ПЛЮС»;
- визнати протиправними дії ГУ ДПС у Дніпропетровській області щодо зупинення та не реєстрації податкової накладної №9 від 21.10.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати ДПС України здійснити дії по реєстрації (зареєструвати) в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №9 від 21.10 2021, складену ТОВ «ФОНІКС ПЛЮС»;
- визнати протиправними дії ГУ ДПС у Дніпропетровській області щодо зупинення та не реєстрації податкової накладної №8 під 21.10.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати ДПС України здійснити дії по реєстрації (зареєструвати) в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №8 від 21.10,2021, складену ТОВ «ФОНІКС ПЛЮС»:
- визнати протиправними дії ГУ ДПС у Дніпропетровській області щодо зупинення та не реєстрації податкової накладної №7 від 21.10.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати ДПС України здійснити дії по реєстрації (зареєструвати) в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №7 рід 21.10 2021. складену ТОВ «ФОНІКС ПЛЮЄ»;
- визнати протиправними дії ГУ ДПС у Дніпропетровській області щодо зупинення та не реєстрації податкової накладної №4 від 13.10.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладнихтазобов`язатиДПСУкраїни здійснити дії по реєстрації (зареєструвати) в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладку №4 від 13.10.2021, складену ТОВ «ФОНІКС ПЛЮЄ»;
- визнати протиправними дії ГУ ДПС у Дніпропетровській області щодо зупинення та не реєстрації податкової накладної №3 під 13.10.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати ДПС України здійснити дії по реєстрації (зареєструвати) в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №3 від 13.10 2021р. складену ТОВ «ФОНІКС ПЛЮЄ»;
- визнати протиправними дії ГУ ДПС у Дніпропетровській області щодо зупинення те не реєстрації податкової накладної №2 під 13.10.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати ДПСУкраїни здійснити дії по реєстрації (зареєструвати) в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №2 від 13.10.2021 складену ТОВ «ФОНІКС ПЛЮЄ»;
- визнати протиправними дії ГУ ДПС у Дніпропетровській області щодо зупинення та не реєстрації податкової накладної №1 під 13.10.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати ДПС України здійснити дії по реєстрації (зареєструвати) в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 13.10 2021р., складену ТОВ «ФОНІКС Плюс».
В обґрунтування позову позивачем зазначено, що ним направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - ЄРПН) податкові накладні, але їх реєстрацію зупинено із посиланням на п.8 Критеріїв ризиковості платника податків. Позивачу запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН. Позивачем направлено копії відповідних документів, необхідних для проведення реєстрації зупинених податкових накладних, однак контролюючий орган не розглянув надані пояснення та надіслав квитанції про не прийняття таких документів. Позивач вважає, що контролюючим органом протиправно не було зареєстровано спірні податкові накладні, що стало підставою для звернення до суду.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04.04.2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні
26.04.2023р. представником Головного управління ДПС в Дніпропетровській області подано до суду відзив на позовну заяву, в якому відповідач заперечив проти позову та зазначив наступне.
Відповідно до п. 8 Критеріїв Порядку №1165 ТОВ «ФОНІКС ПЛЮС» включено до переліку ризикових платників податку, як такого, по якому податкова інформація свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій, та прийнято рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 18.08.2021 №24709 (яке направлено платнику податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення за формою згідно Додатку 4).
Рішення щодо включення до переліку ТОВ «ФОНІКС ПЛЮС», яка стала відома у процесі поточної діяльності при реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції та свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій, а саме: аналіз наявної податкової інформації свідчить про можливе формування податкового кредиту без реального здійснення господарських операцій.
В ході аналізу баз даних ЄРПН встановлено, що у період з квітня 2021 року по серпень 2021 року ТОВ "ФОНІКС ПЛЮС" реалізувало товар: шрот соняшниковий на суму 309,6 тис.грн. (81%) на користь ПП «ДНІПРОАГРОКОМПЛЕКТ» (код 34915461), яке свою чергу віднесено до переліку ризикових - Рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 13.07.2021 року № 35264.
У 2021 році ТОВ "ФОНІКС ПЛЮС" почало закуповувати шрот соняшниковий на суму ПДВ - 114,4 тис.грн., у головного постачальника ТОВ "НВП "НОВОМОСКОВСЬКИЙ МАСЛОЖИР- КОМБІНАТ" (код 42146730), який в свою чергу закуповує цей товар у TOB "МАРІНЕСКА" (код 43615037), яке віднесено до переліку ризикових платників податку - Рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 30.07.2021 року №30053.
Також, у 2021 році ТОВ "ФОНІКС ПЛЮС" почало закуповувати борошно на суму ПДВ - 439,3 тис.грн., у головного постачальника ТОВ "АГРО ЕКО ПРОДУКТ" (код 41667298), який в свою чергу закуповує цей товар у ТОВ "АГРАРНА КОМПАНІЯ "ВІДРОДЖЕННЯ" (код 43686789), яке віднесено до переліку ризикових платників податку - Рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 17.05.2021 року № 14723.
Крім того, згідно баз даних ЄРПН по ТОВ "ФОНІКС ПЛЮС" протягом липня-серпня 2021р. реєстрація накладних в повному обсязі має статус: реєстрацію зупинено.
Відповідно до баз даних ДПС відсутня інформація щодо забезпечення ТОВ "ФОНІКС ПЛЮС" у достатній кількості основними засобами та трудовими ресурсами для здійснення господарської діяльності.
ТОВ "НВП "НОВОМОСКОВСЬКИЙ МАСЛОЖИРКОМБІНАТ" (код 42146730) віднесено до переліку ризикових платників податку - Рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 08.12.2021 року №104363.
Встановлено, що ТОВ «ФОНІКС ПЛЮС» орендує приміщення та обладнання у ТОВ «КВІТКА ОЙЛ» (код 41195242), яке віднесено до переліку ризикових платників податку - Рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 07.06.2021року № 19191. Крім того, ТОВ «ФОНІКС ПЛЮС» орендує приміщення у ПП «СОЛІКС ОІЛ» (37562826), яким будь-яка податкова звітність не подається до контролюючого органу з 2018 року.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У зв`язку з чим податкові накладні № 11 від 21.10.2021; № 10 від 21.10.2021; № 9 від 21.10.2021; № 8 від 21.10.2021; № 7 від 21.10.2021; № 4 від 13.10.2021; № 3 від 13.10.2021; №2 від 13.10.2021; № 1 від 13.10.2021 були зупинені.
26.04.2023р. представником Державної податкової служби України подано до суду відзив на позовну заяву, в якому відповідач заперечив проти позову та зазначив, що відповідно до норм чинного законодавства повноваження ДПС України щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН є дискреційним повноваженням та виключною компетенцією уповноваженого органу. Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених проектом нормативно-правового акта.
Наділивши державні органи та осіб, уповноважених на виконання функцій держави дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному державному органу та особам уповноваженим на виконання функцій держави певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення, а отже позовні вимоги ТОВ «Фонікс Плюс» про зобов язання ДПС України зареєструвати вищезазначену податкову накладну є необґрунтованими, оскільки без надання правової оцінки рішенню комісії регіонального рівня, зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну є передчасним.
Дослідивши письмові докази наявні у матеріалах справи, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.
Товариства з обмеженою відповідальністю "Фонікс плюс" (і.к. 42449428) зареєстровано з 07.09.2018р. як платник єдиного внеску в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області. Основний вид економічної діяльності за КВЕД 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля.
На виконання п. 201.10. ст. 201 ПКУ ТОВ «ФОНІКС ПЛЮС» було складено податкову накладну № 7 від 21.10.2021 р. та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно отриманої квитанції 9351962683 від 19.11.2021 документ прийнято, реєстрацію зупинено. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН\РК від 21.10.2021 № 7 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріям ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На виконання п. 201.10. ст. 201 ПКУ ТОВ «ФОНІКС ПЛЮС» було складено податкову накладну №8 від 21.10.2021 р. та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно отриманої квитанції № 9351926370 від 19.11.2021 документ прийнято, реєстрацію зупинено. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН\РК від 21.10.2021 № 8 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріям ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На виконання п. 201.10. ст. 201 ПКУ ТОВ «ФОНІКС ПЛЮС» було складено податкову накладну № 9 від 21.10.2021 р. та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно отриманої квитанції № 9351944893 від 19.11.2021 документ прийнято, реєстрацію зупинено. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН\РК від 21.10.2021 № 9 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинено. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріям ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На виконання п. 201.10. ст. 201 ПКУ ТОВ «ФОНІКС ПЛЮС» було складено податкову накладну №10 від 21.10.2021 р. та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно отриманої квитанції № 9351935721 від 19.11.2021 документ прийнято, реєстрацію зупинено. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН\РК від 21.10.2021 № 10 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріям ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На виконання п. 201.10. ст. 201 ПКУ ТОВ «ФОНІКС ПЛЮС» було складено податкову накладну № 11 від 21.10.2021 р. та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно отриманої квитанції № 9351959481 від 19.11.2021 документ прийнято, реєстрацію зупинено. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН\РК від 21.10.2021 № 11 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріям ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На виконання п. 201.10. ст. 201 ПКУ ТОВ «ФОНІКО ПЛЮС» було складено податкову накладну № 4 від 13.10.2021 р. та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно отриманої квитанції № 9326041581 від 31.10.2021 документ прийнято, реєстрацію зупинено. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН\РК від 13.10.2021 № 4 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріям ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На виконання п. 201.10. ст. 201 ПКУ ТОВ «ФОНІКО ПЛЮС» було складено податкову накладну № 3 від 13.10.2021 р. та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно отриманої квитанції № 9326041574 від 31.10.2021 документ прийнято, реєстрацію зупинено. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН\РК від 13.10.2021 № 3 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріям ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На виконання п. 201.10. ст. 201 ПКУ ТОВ «ФОНІКС ПЛЮС» було складено податкову накладну № 2 від 13.10.2021 р. та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно отриманої квитанції №9326041402 від 31.10.2021 документ прийнято, реєстрацію зупинено. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН\РК від 13.10.2021 № 2 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріям ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На виконання п. 201.10. ст. 201 ПКУ ТОВ «ФОНІКС ПЛЮС» було складено податкову накладну № 1 від 13.10.2021 р. та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно отриманої квитанції № 9326041768 від 31.10.2021 документ прийнято, реєстрацію зупинено. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН\РК від 13.10.2021 № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріям ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На виконання вимог вказаних у квитанціях, позивачем направлено повідомлення від 11.03.2023р. за №1, №2 про подання пояснень та копій документів щодо спірних податкових накладних, реєстрація яких була зупинена.
Однак, згідно квитанцій №2 від 11.03.2023р. документ не прийнято. Запропоновано при необхідності виправити документ та надіслати його знову.
Не погодившись з таким діями відповідачів, позивач звернувся за захистом порушеного права до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Згідно з пп.«а» п.185.1 ст.185 Податкового кодексу України (далі за текстом ПК України) об`єктом оподаткування є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з п.187.1 ст.187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
Відповідно до п.188.1 ст.188 ПК України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).
Згідно з п.201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
З огляду на п.201.7 ст.201 ПК України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Відповідно до абз.1, 2, 5, 10, 12, 13, 14 п.201.10 ст.201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Згідно з п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Так, механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 р. №117, чинним на час виникнення спірних правовідносин, (далі за текстом Порядок зупинення реєстрації).
Відповідно до пунктів 5, 6, 7 Порядку зупинення реєстрації, податкова накладна/розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.
У разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна/розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Зважаючи на п.10 Порядку зупинення реєстрації, критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади.
Згідно з п.12 Порядку зупинення реєстрації, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Пунктом 13 Порядку зупинення реєстрації, встановлено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складання податкової накладної/розрахунку коригування; 2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД/послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена; 3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 1 листа ДФС України від 07.08.2019 р. №1962/99-99-29-01-01 визначено критерії ризиковості платника податку. Зокрема, відповідно до пп.1.6 п.1 комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме:
- керівник платника податку та/або головний бухгалтер, та/або особа, що має право підпису, згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, зареєстровані (перереєстровані) за адресою, що знаходиться на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях і тимчасово окупованій території, в розумінні Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України»;
- платник податку юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);
- платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;
- платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України;
- платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України;
- в органах ДФС наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі поточної діяльності при реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданій на реєстрацію податковій накладній / розрахунку коригування. Також суд зазначає, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку, контролюючий орган має зажадати від платника документи на спростування наявних у органу ДФС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши яким критеріям ризиковості визначеним у пп.1.6 п.1 відповідає платника податку.
Пунктами 15, 16, 18 Порядку зупинення реєстрації, передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку подає до ДФС в електронній формі засобами електронного зв`язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України «Про електронні довірчі послуги», «;Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Згідно з п.п.19, 20 Порядку зупинення реєстрації, комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).
Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Суд враховує, що у квитанціях, якими зупинено реєстрацію податкових накладних № 11 від 21.10.2021; № 10 від 21.10.2021; № 9 від 21.10.2021; № 8 від 21.10.2021; № 7 від 21.10.2021; № 4 від 13.10.2021; № 3 від 13.10.2021; №2 від 13.10.2021; № 1 від 13.10.2021 не конкретизовано у чому саме полягає відповідність податкової накладної Критеріям ризиковості платника податку.
Таким чином, відповідачем не доведено наявності підстав для зупинення реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкових накладних № 11 від 21.10.2021; № 10 від 21.10.2021; № 9 від 21.10.2021; № 8 від 21.10.2021; № 7 від 21.10.2021; № 4 від 13.10.2021; № 3 від 13.10.2021; №2 від 13.10.2021; № 1 від 13.10.2021, складених ТОВ "Фонікс плюс".
Як встановлено судом, подані позивачем пояснення та документи не прийняті, у зв`язку з чим не розглянуті відповідно до вимог п.15 Порядку зупинення реєстрації. При цьому підстави, які зумовили не прийняття таких пояснень і документів не знайшли підтвердження під час розгляду справи.
На підставі викладеного, суд дійшов висновку, що відповідачем за відсутності правових підстав зупинено реєстрацію податкових накладних № 11 від 21.10.2021; № 10 від 21.10.2021; № 9 від 21.10.2021; № 8 від 21.10.2021; № 7 від 21.10.2021; № 4 від 13.10.2021; № 3 від 13.10.2021; №2 від 13.10.2021; № 1 від 13.10.2021, а в подальшому безпідставно не прийнято до розгляду повідомлення щодо подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.
У зв`язку з чим, суд доходить висновку про протиправність дій ГУ ДПС у Дніпропетровській області щодо зупинення та не реєстрації податкових накладних №11 від 21.10.2021; № 10 від 21.10.2021; № 9 від 21.10.2021; № 8 від 21.10.2021; № 7 від 21.10.2021; № 4 від 13.10.2021; № 3 від 13.10.2021; №2 від 13.10.2021; № 1 від 13.10.2021.
Щодо вимоги позивача зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних ПН №11 від 21.10.2021; № 10 від 21.10.2021; № 9 від 21.10.2021; № 8 від 21.10.2021; № 7 від 21.10.2021; № 4 від 13.10.2021; № 3 від 13.10.2021; №2 від 13.10.2021; № 1 від 13.10.2021, суд вважає за необхідне зазначити про таке.
Відповідно до п.201.10 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних є обов`язком постачальника товарів чи послуг. Цьому обов`язку кореспондує обов`язок центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, прийняти та зареєструвати надану платником податку-продавцем податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У відповідності до листа Вищого адміністративного суду України від 24.10.2013 року № 1486/12/13-13 реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних є обов`язком постачальника товарів чи послуг.
Цьому обов`язку кореспондує обов`язок центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, прийняти та зареєструвати надану платником податку-продавцем податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Таким чином, відсутність реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних впливає на правовий стан платників податків. Покупець товарів позбавляється права на формування податкового кредиту за рахунок відповідних сум, а продавець може зазнати небажаних для нього наслідків у вигляді проведення його позапланової перевірки.
У свою чергу визнання неправомірним неприйняття податкової накладної для реєстрації тягне настання наслідків, передбачених у пункті 201.10 статті 201 Податкового кодексу України. Отже, податкова накладна вважається прийнятою протягом того операційного дня, коли вона була надіслана платником податків для реєстрації.
Зважаючи на викладене, резолютивна частина постанови адміністративного суду про задоволення позовних вимог у справі, предметом оскарження в якій є протиправність неприйняття податкової накладної для реєстрації, з урахуванням вимог пункту 1 частини другої статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України повинна містити висновок про визнання протиправним неприйняття податкової накладної для реєстрації, а також зазначення того, що податкову накладну потрібно вважати прийнятою та зареєстрованою протягом операційного дня, коли її було надіслано платником податку (із зазначенням дати).
Застереження щодо конкретної дати, з якої податкова накладна є прийнятою і зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних, поряд із визнанням протиправним власне неприйняття податкової накладної для реєстрації, є правомірним. Отже, незалежно від того, чи містить вимога позивача прохання щодо визначення дати, з якої податкова накладна є прийнятою та зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд з метою захисту прав позивача повинен вказати відповідну дату в резолютивній частини постанови.
З урахуванням наведеного суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №11 від 21.10.2021; № 10 від 21.10.2021; № 9 від 21.10.2021; № 8 від 21.10.2021; № 7 від 21.10.2021; № 4 від 13.10.2021; № 3 від 13.10.2021; №2 від 13.10.2021; № 1 від 13.10.2021 датою їх фактичного отримання.
Згідно з ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання позовної заяви до суду в розмірі 24156,00 грн., що документально підтверджується платіжною інструкцією №490 від 21.03.2023 року.
Отже, сплачений позивачем судовий збір за подачу позовної заяви до суду в сумі 24156,00 грн. підлягає стягненню з Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області та Державної податкової служби України у рівних частинах за рахунок бюджетних асигнувань.
Керуючись ст. 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Фонікс плюс" (просп.. О.Поля, буд. 36, м. Дніпро, 49000, і.к. 42449428)до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, буд. 17-а, м. Дніпро, 49000, код ЄДРПОУ 44118658), Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ 53, 04053, код ЄДРПОУ 43005393)про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.
Визнати протиправними дії ГУ ДПС у Дніпропетровській області щодо зупинення та не реєстрації податкової накладної №11 від 21.10.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати ДПС України здійснити дії по реєстрації (зареєструвати) в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №11 від 21.10.2021р., складену ТОВ «ФОНІКС ПЛЮС», датою її подання.
Визнати протиправними дії ГУ ДПС у Дніпропетровській області щодо зупинення та не реєстрації податкової накладної №10 від 21.10.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати ДПС України здійснити дії по реєстрації (зареєструвати) в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №10 від 21.10.2021, складену ТОВ «ФОНІКС ПЛЮС», датою її подання.
Визнати протиправними дії ГУ ДПС у Дніпропетровській області щодо зупинення та не реєстрації податкової накладної №9 від 21.10.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати ДПС України здійснити дії по реєстрації (зареєструвати) в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №9 від 21.10.2021, складену ТОВ «ФОНІКС ПЛЮС», датою її подання.
Визнати протиправними дії ГУ ДПС у Дніпропетровській області щодо зупинення та не реєстрації податкової накладної №8 під 21.10.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати ДПС України здійснити дії по реєстрації (зареєструвати) в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №8 від 21.10.2021, складену ТОВ «ФОНІКС ПЛЮС», датою її подання.
Визнати протиправними дії ГУ ДПС у Дніпропетровській області щодо зупинення та не реєстрації податкової накладної №7 від 21.10.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати ДПС України здійснити дії по реєстрації (зареєструвати) в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №7 від 21.10.2021, складену ТОВ «ФОНІКС ПЛЮЄ», датою її подання.
Визнати протиправними дії ГУ ДПС у Дніпропетровській області щодо зупинення та не реєстрації податкової накладної №4 від 13.10.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладнихтазобов`язатиДПСУкраїни здійснити дії по реєстрації (зареєструвати) в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладку №4 від 13.10.2021, складену ТОВ «ФОНІКС ПЛЮЄ», датою її подання.
Визнати протиправними дії ГУ ДПС у Дніпропетровській області щодо зупинення та не реєстрації податкової накладної №3 під 13.10.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладнихтазобов`язатиДПСУкраїни здійснити дії по реєстрації (зареєструвати) в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №3 від 13.10.2021р., складену ТОВ «ФОНІКС ПЛЮЄ», датою її подання.
Визнати протиправними дії ГУ ДПС у Дніпропетровській області щодо зупинення те не реєстрації податкової накладної №2 під 13.10.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладнихтазобов`язатиДПСУкраїни здійснити дії по реєстрації (зареєструвати) в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №2 від 13.10.2021, складену ТОВ «ФОНІКС ПЛЮЄ», датою її подання.
Визнати протиправними дії ГУ ДПС у Дніпропетровській області щодо зупинення та не реєстрації податкової накладної №1 під 13.10.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати ДПС України здійснити дії по реєстрації (зареєструвати) в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 13.10 2021р., складену ТОВ «ФОНІКС Плюс», датою її подання.
Стягнути з Державної податкової служби України за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Фонікс плюс" судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 12078,00 грн.
Стягнути з Головного управління ДПС у Дніпропетровській області за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Фонікс плюс" судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 12078,00 грн.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя С.В. Златін
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.06.2023 |
Оприлюднено | 05.06.2023 |
Номер документу | 111281468 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Златін Станіслав Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні