Рішення
від 02.06.2023 по справі 540/7934/21
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 540/7934/21

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 червня 2023 року м. Одеса

Суддя Одеського окружного адміністративного суду Токмілова Л.М., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження справу за позовом комунального підприємства "Екополіс" Херсонської міської ради до Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська область) про визнання дій протиправними та скасування припису, -

ВСТАНОВИВ:

До Херсонського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява комунального підприємства "Екополіс" Херсонської міської ради до Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська область) про визнання дій протиправними та скасування припису, в якій позивач просить суд:

визнати протиправними дії Державної екологічної інспекції південного округу (Запорізька та Херсонська область) щодо проведення позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства Комунального Підприємства «ЕКОПОЛІС» Херсонської міської ради ЄДРПОУ 43561558) з 08 по 09 червня 2021 року

визнати протиправними та скасувати припису Державної екологічної інспекції південного округу (Запорізька та Херсонська область) № 06/1-14/395/21 від 16.06.2021 року.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що результатами проведення позапланової перевірки Державною екологічною інспекцією у Херсонській області було складено акт від 09.06.2021 року № 06/1-14/395/21 та припис від 16.06.2021 року № 06/1-14/395/21. Позивач вважає, що акт від 09.06.2021 року № 06/1-14/395/21 та припис від 16.06.2021 року № 06/1-14/395/21 є протиправними та незаконними, внаслідок чого звернувся до суду.

Ухвалою Херсонського окружного адміністративного суду від 30.12.2021 року відкрито спрощене позовне провадження.

24.01.2023 року від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник зазначає, що Державна екологічна інспекція Південного округу (Запорізька та Херсонська область) діяла на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначений чинним законодавством України, а тому відсутні підстави для задоволення позовних вимог.

Розпорядженням Голови Верховного Суду від 18.03.2022 №11/0/9-22, відповідно до частини сьомої статті 147 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», враховуючи неможливість судами здійснювати правосуддя під час воєнного стану, змінено територіальну підсудність судових справ, зокрема, територіальна підсудність справ Херсонського окружного адміністративного суду визначена Одеському окружному адміністративному суду.

Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями Одеського окружного адміністративного суду від 27.03.2023 року справа призначена до розгляду судді Токмілової Л.М.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 03.04.2023 року прийнято до свого провадження адміністративну справу №540/7934/21 та вирішено проводити розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.

За приписами ч.5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Відповідно до п.10 ч.1 ст.4 КАС України письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.

Відтак, справу розглянуто в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд зазначає наступне.

Державною екологічної інспекцією Південного округу (Запорізька та Херсонська область) з 08 по 09 червня 2021 року на підстави наказу Державної екологічної інспекції південного округу (Запорізька та Херсонська області) від 07.06.2021 року була проведена позапланова перевірка дотримання вимог природоохоронного законодавства.

Підставою для проведення перевірки стало звернення громадянина ОСОБА_1 від 26.05.2021 року б/н.

Державною екологічною інспекцією України 01.06.2021 року було погоджено проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) на підставі зазначеного віще звернення.

Наказом Державної екологічної інспекції південного округу (Запорізька та Херсонська області) від 04.06.2021 року вих. № 649-06/2-22 визначено склад осіб та строки проведення позапланової перевірки.

На підставі зазначеного вище наказу 07.06.2021 року видано направлення на проведення позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства. Предметом перевірки визначені наступні питання: дотримання вимог природоохоронного законодавства в частині охорони атмосферного повітря, охорони раціонального використання вод та відведення водних ресурсів, використання та охорона земель, поводження з відходами, пестицидами та агрохімікатами.

За результатами проведення перевірки Державною екологічною інспекцією у Херсонській області було складено акт від 09.06.2021 року № 06/1-14/395/21 та припис від 16.06.2021 року № 06/1-14/395/21.

Із припису від 16.06.2021 року № 06/1-14/395/21 вбачаються наступні виявлені порушення, які потребували усунень:

1 На в`їзді до полігону побутових встановити щит з інформацією: назва полігона побутових відходів; рік введення полігону в експлуатацію, найменування суб`єкту господарювання, що здійснює експлуатацію полігона побутових відходів; режим роботи полігона; види відходів, що приймаються на полігон; тарифі на надання послуг із захоронення відходів; найменування структур, що забезпечує охорону полігона побутових відходів.

2. Встановити репи для контролю ступеня ущільнення відходів.

3. Здійснити оснащення системи захисту грунтових вод, вилучення та знешкодження фільтрату.

4. Не здійснювати захоронення неперероблених (необроблених) побутових відходів.

5. Отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що даний позов не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.

Згідно статті 34 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища від 25.06.1991 №1264-ХІІ (далі по тексту Закон України №1264-ХІІ) завдання контролю у галузі охорони навколишнього природного середовища полягають у забезпеченні додержання вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища всіма державними органами, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності і підпорядкування, а також громадянами.

Державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад здійснюють державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Державному контролю підлягають використання і охорона земель, надр, поверхневих і підземних вод, атмосферного повітря, лісів та іншої рослинності, тваринного світу, морського середовища та природних ресурсів територіальних вод, континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України, природних територій та об`єктів, що підлягають особливій охороні, стан навколишнього природного середовища, а також дотримання заходів біологічної і генетичної безпеки щодо біологічних об`єктів навколишнього природного середовища при створенні, дослідженні та практичному використанні генетично модифікованих організмів у відкритій системі.

Порядок здійснення державного контролю за охороною навколишнього природного середовища та використанням природних ресурсів визначається цим Законом та іншими законами України.

Частиною 1 статті 20-2 Закону України №1264-XII передбачено, що до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить, зокрема, організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства: - про екологічну та радіаційну безпеку, про оцінку впливу на довкілля; про використання та охорону земель; про охорону і раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів; про охорону атмосферного повітря; про охорону, захист, використання та відтворення лісів; про охорону, утримання і використання зелених насаджень; про використання, охорону і відтворення рослинного світу; про охорону, раціональне використання та відтворення тваринного світу; щодо дотримання правил створення, поповнення, зберігання, використання та державного обліку зоологічних, ботанічних колекцій і торгівлі ними; під час ведення мисливського господарства та здійснення полювання; про збереження об`єктів рослинного та тваринного світу, занесених до Червоної та Зеленої книг України, формування, збереження і використання екологічної мережі; про природно-заповідний фонд; про охорону, використання і відтворення риби та інших водних живих ресурсів; у сфері хімічних джерел струму в частині забезпечення екологічної безпеки виробництва хімічних джерел струму та утилізації відпрацьованих хімічних джерел струму, ведення обліку обсягів накопичення відпрацьованих хімічних джерел струму та передачі їх на утилізацію; щодо дотримання вимог реєстрації в суднових документах операцій із шкідливими речовинами та сумішами; про поводження з відходами; щодо наявності дозволів, лімітів та квот на спеціальне використання природних ресурсів, дотримання їх умов; про біологічну та генетичну безпеку щодо біологічних об`єктів природного середовища при створенні, дослідженні та практичному використанні генетично модифікованих організмів у відкритій системі.

Відповідно до Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 2017 року №275 (далі Положення №275), Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра енергетики та захисту довкілля і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Згідно із частиною 1 статті 68 Закону України №1264-XII порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю), визначено Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-V (далі - Закон України №877-V).

Статтею 1 Закону України № 877-V передбачено, що державний нагляд (контроль) це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Заходами державного нагляду (контролю) є планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.

Відповідно до статті 4 Закону України №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Планові та позапланові заходи здійснюються в робочий час суб`єкта господарювання, встановлений його правилами внутрішнього трудового розпорядку.

Так, відповідно до статті 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) господарської діяльності" підставами для здійснення позапланових заходів є, зокрема, перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).

Під час проведення позапланового заходу з`ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов`язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю).

Судом встановлено, що посадовими особами відповідача на підставі ст. 20-2 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», ст.ст. 6, 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», наказу від 04.06.2021 року за № 649-06/2-22 та направлення на проведення планової перевірки, в термін з 08 по 09 червня 2021 року проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства у діяльності КП "Екополіс" Херсонської міської ради.

За наслідками вказаного заходу, складено акт проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання вимог природоохоронного законодавства при здійсненні господарської діяльності КП "Екополіс" Херсонської міської ради № 06/1-14/395/21 від 09.06.2021 року, який направлено на адресу підприємства, яким встановлено порушення вимог ст.11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря», ст.32 Закону України «Про відходи», Правил експлуатації полігонів побутових відходів, затверджених Міністерством з питань житлово-комунального господарства України від 01.12.2010 № 435.

Порушення встановлені актом перевірки стали підставою для винесення припису № 06/1-14/395/21 від 16.06.2021 року.

Щодо посилань позивача на те, що акт перевірки складено Державною екологічною інспекцією Херсонської області, а не Державною екологічною інспекцією Південного округу, яка була уповноважена на проведення позапланової перевірки, суд вказує, що відповідачем не заперечується даний факт.

Так, відповідач вказує, що при оформленні акту перевірки виникла технічна помилка, через те, що фахівці які здійснювали перевірку раніше працювали в Державній екологічній інспекції у Херсонській області. Таким чином персональні комп`ютери які вони використовують містять інформацію яка розроблялась у попередній інспекції, і під час підготовки Акту був помилково взятий старий бланк Акту.

Суд зазначає, що дана технічна помилка не впливає на зміст акту та не можу бути розцінена як достатня підстава для скасування спірного припису, прийнятого на підставі акту перевірки.

Позивач також вказує, що окрім визначених в зверненні ОСОБА_1 , яке стало підставою проведення вказаної перевірки, відповідач також під час проведення перевірки виявив порушення щодо відсутності на в`їзді до полігону щиту з інформацією; щодо оснащення системи захисту грунтових вод, вилучення та знешкодження фільтрату, що в свою чергу є порушенням проведення позапланового контролю.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про відходи», оброблення (перероблення) відходів - здійснення будь-яких технологічних операцій, пов`язаних із зміною фізичних, хімічних чи біологічних властивостей відходів, з метою підготовки їх до екологічно безпечного зберігання, перевезення, утилізації чи видалення.

Пунктом «і» статті 32 Закону України «Про відходи» унормовано, що з метою обмеження та запобігання негативному впливу відходів на навколишис природне середовище та здоров`я людини забороняється з 1 січня 2018 року захоронення неперероблених (необроблених) побутових відходів.

Щодо скасування пункту припису стосовно отримання КП «Екполіс» Херсонської міської ради дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами та тим, що під час проведення перевірки державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища південного округу не встановлено факт кількості та складу викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, суд вказує наступне.

Відповідно до ст. 10 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" підприємства, установи, організації та громадяни суб`єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов`язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його етап, зобов`язані: здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо.

Відповідно до Інструкції «Про загальні вимоги до оформлення документів, у яких обґрунтовуються обсяги викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців», затвердженою Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища 09.03.2006 № 108, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 29.03.2006 за № 341/12215.

Документи, у яких обґрунтовуються обсяги викидів для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців (далі Документи, у яких обгрунтовуються обсяги викидів), є невід`ємною частиною заяви на отримання дозволу на викиди.

Розроблення документів. у яких обґрунтовуються обсяги викидів, здійснюють установи, організації та заклади, яким надано право на розробку таких документів та які занесені до відповідного переліку Мінприроди України, а не Державна екологічна інспекція Південного округу під час здійснення заходів державного нагляду (контролю), як стверджується позивачем в позовній заяві.

В статті 11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» зазначено, що викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними Джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською Міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися на підставі дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до першої групи, суб`єкту господарювання, об`єкт якого знаходиться на території зони відчуження, зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення

Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (далі дозвіл) це офіційний документ, який дає право підприємствам, установам, організаціям та громадянам підприємцям (далі суб`єкт господарювання) експлуатувати об`єкти, з яких надходять в атмосферне повітря забруднюючі речовини або їх суміші, за умови дотримання встановлених відповідних нормативів граничнодопустимих викидів та вимог до технологічних процесів у частині обмеження викидів забруднюючих речовин протягом визначеного в дозволи терміну, про що зазначається у Постанові Кабінету Міністрів України від 13 березня 2002 р. № 302 Сла Постанова № 102).

Таким чином, суд не вбачає правових підстав для визнання протиправними дій відповідача щодо проведення позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства Комунального Підприємства «ЕКОПОЛІС» Херсонської міської ради ЄДРПОУ 43561558) з 08 по 09 червня 2021 року та скасування припису № 06/1-14/395/21 від 16.06.2021 року.

Крім того, суд звертає увагу, що Державними інспекторами 3 охорони навколишнього природного середовища Південного округу 09 грудня 2021 року проведена позапланова перевірка дотримання вимог природоохоронного законодавства КП «Екополіс» Херсонської міської ради в частині виконання припису від 16.06.2021 року № 06/1-14/395/21, який є предметом позовної заяви.

В ході проведення перевірки встановлено, що пункти 1 та 2 Припису виконані підприємством, а саме: на в`їзді до полігону встановлений щит з інформацією: назва полігона побутових відходів; рік введення полігона в експлуатацію; найменування суб`єкта господарювання, що здійснює експлуатацію полігона побутових відходів; режим роботи полігона; види відходів, що приймаються на полігон; тарифи на надання послуг із захоронення побутових відходів; найменування структури, що забезпечує охорону полігона побутових відходів: встановлені репери для контролю ступеня ущільнення відходів.

Тобто, позивачем здійснюються заходи щодо усунення порушень визначених в приписі від 16.06.2021 року № 06/1-14/395/21.

На підставі зазначеного, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову комунального підприємства "Екополіс" Херсонської міської ради до Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська область) про визнання дій протиправними та скасування припису.

Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

За правилами ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Статтею 242 КАС України визначено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Відповідно до правил статті 139 КАС України підстави для розподілу судових витрат відсутні.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 9, 12, 139, 242-246, 255, 262, 263, 295, 297 КАС України, суд,-

ВИРІШИВ:

У задоволені адміністративного позову комунального підприємства "Екополіс" Херсонської міської ради до Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська область) про визнання дій протиправними та скасування припису відмовити.

Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст. 255 КАС України.

Рішення може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст. ст. 293, 295 КАС України.

Суддя Токмілова Л.М.

.

Дата ухвалення рішення02.06.2023
Оприлюднено05.06.2023
Номер документу111293248
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання дій протиправними та скасування припису

Судовий реєстр по справі —540/7934/21

Рішення від 02.06.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

Ухвала від 03.04.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

Ухвала від 10.12.2021

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кисильова О.Й.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні